Al doilea export al Gripen E confirmat

Flight test with the first Brazilian Gripen E fighter aircraft.

Dacă în luna iulie, pe surse, se spunea că Thailanda ar fi ales Gripen E/F pentru a înlocui 12 avioane F 16 Block 15 OCU/ADF, acum avem confirmarea oficială: Thailanda va cumpără 12 aparate GripenE/F in completarea celor 11 Gripen C/D pe care le are deja. Anunțul a fost făcut pe 4 iunie.

Deși un contract ferm nu există deocamdată, anunțul este unul oficial și urmează ca cele două părți să demareze negocieri tehnice pentru parafarea afacerii.

We welcome the Royal Thai Air Force’s selection of Gripen E/F aș its future fighter and look forward to the next steps în this procurement process. Gripen E/F is the best solution to provide Thailand with independent airpower for the future, which will contribute significantly to the nation’s safety and security,” a declarat directorul general SAAB Micael Johansson.

Deocamdată nu se cunoaște numărul exact de aeronave aflate în discuție, probabil între 12-14 aeronave, cu un contract pentru patru avioane la început.

În acest moment, patru ar fi națiunile care au ales, deocamdată declaratie Gripen E/F: Brazilia și Suedia – clienti fermi, Columbia și Thailanda au anunțat că Gripen E este alegerea făcută.

Presa asiatică susține că numărul de avioane Gripen E/F ar fi în mod clar de 12 unități, iar suma pusă la bătaie este în jurul a 1,6 miliarde de euro.

Livrarea va fi impartita în trei tranșe, primele patru aparate vor fi livrate în 2029 contra sumei de aproximativ 524 milioane de euro. Suedia ar fi fost de acord cu un offset de 154% din valoarea contractului – aproximativ 2,7 miliarde de euro.

Conform părții thailandeze, totul ar trebui parafat în luna august, dacă lucrurile merg așa cum se speră.

Tot thailandezii au anunțat că în viitor vor achizitiona și racheta aer-aer Meteor iar cele două avioane -radar Saab 340 „ERIEYE”, cumpărate în 2012, vor fi modernizate.

GeorgeGMT

21 de comentarii:

  1. Deci cam 130 milioane /avion în țiplă. Dar cu offset puternic. Bună afacere, excelentă! Thailandezii nu au nevoie de niște generali Zisu sau colonei Alboceanu, că avem destui mwiști din ăștia?

    15
  2. O veste foarte buna pentru industria aeronautica europeana. E nevoie mare ca aceste joburi sa fie pastrate in europa.

    5
  3. neamtu tiganu

    parca si Romania a cochetat odata cu Gripen si se oferea chiar participare la fabricatie?!

    4
    • Prin 2006-2007, pe vremea nenorocitului de tariceanu. Intradevar, Saab oferea si participare industriale, mai ales pt numarul preconizat de 48 de unitati. Pe vremea aceea era vorba despre C/D-uri.

      7
    • A cochetat insa in final, a primat influenta si parteneriatul strategic cu SUA si SAAB a fost eliminat definitiv.Macar daca ar fi existat interes si vointa din partea factorilor decizionali romani sa negocieze cu Lockhead Martin si guvernul SUA, conditii identice de achizitie cum au facut omologii lor polonezi.
      Ipotetic vorbind, cum ar fi aratat si ce ar fi fost azi, Avioane Craiova daca ar fi fost privatizata cu SAAB sau Lockhead Martin, in anii 1990, care ar fi asamblat si asigurat mentenanta avioanelor Gripen sau F16 achizitionate de Romania?Cum ar fi fost ca Romania sa devina partener la programul F35 avand ca beneficiu, implicarea industriei sale in fabricarea unor componente al celulei avionului F35, posibilitatea de a asambla si asigura mentenanta in Romania a avioanelor F35 achizitionate pentru aviatia noastra?

      4
      • Sorin noi nu suntem in stare sa revitalizam si modernizam IAR 99 deci despre ce evolutie vorbim?! Singura posibilitate este un LIFT facut in tara dar si aici lipsa de decizie a dus la faptul ca Polonia cu FA 50 Block 20 este mult in fata. La fel M346 FA ei il au si pe ala, noi nu.
        Alte solutii miraculoase nu vad decat integrarea industriei noastre in un concern international cu vanzarea IAR Craiova, altfel dupa IAR 99 o sa moara incet, incet.
        Poate cu Baykar-ul sa iasa ceva dar ai nostri nu se „incurca” cu drone ca sunt prea simple pentru ei….

        5
        • Suntem in situatia mentionata de tine doar datorita coruptiei la nivel inalt care a promovat si inca promoveaza oameni total nepotriviti, submediocri, in functii cheie, de conducere si executie, in institutiile de stat.Acesti oameni, pe langa ca sunt habarnisti si nu au calitatile intelectuale si profesionale reale pentru a ocupa acele pozitii, si sunt lipsiti de viziune, sunt si total dezinteresati, chiar daca li se spune ce se poate face si ar trebui facut, insa ei sunt interesati doar sa ramana cat mai mult in acele functii si sa o duca personal, cat mai bine posibil.
          Pana in 25 decembrie 1991, cand URSS a facut implozie, Ion Iliescu, agent sovietic de influenta al Kremlinului si acolitii lui, instalati la conducerea statului român, in decembrie 1989, au facut tot ce au putut pentru a mentine Romania in sfera de influenta a URSS, politic, militar, economic, evitand toate privatizarile care se puteau face cu succes, in anul 1990, inclusiv privatizarea industriei aeronautice românesti, sa zicem 51% din actiuni, cu producatori consacrati in domeniu, vest europeni: Airbus, Rolls Royce, Dassault, Leonardo, SAAB, Lockheed Martin, etc, iar dupa anul 1992, dupa disparitia URSS, in Romania, a inceput devalizarea masiva a patrimoniului statului român de catre cei aflati la guvernare si oameni din anturajul lor.
          La cat de ,,interesati” sunt politicienii si cei aflati in spatele lor, ma astept ca acest vast program european de reinarmare, foarte necesar pentru tarile UE, in cazul Romaniei, nu va duce la reconstructia complexului militar industrial, cu sprijin tehnologic al unor mari companii de profil, occidentale, sud coreene sau israeliene, ce ar ajuta foarte mult si dezvoltarea industriei civile care munceste pe orizontala pentru cea militara ci se va merge mai mult pe achizitii de produse fabricate in tarile occidentale, in cel mai fericit scenariu, la noi, unele produse fiind doar asamblate.
          La 21 de ani de la aderarea la NATO, in mare parte, in special mai ales la trupele terestre, ne bazam pe tehnica militara standard Pactul de la Varsovia si se ignora, din motive meschine, personale, de catre politicieni, numeroasele oportunitati existente acum pentru Romania, in calitate de stat membru UE si NATO pentru a-si reconstrui complexul militar industrial si dezvolta fortele armate.

          3
    • era demult acum nu mai e nicio discutie am ales F 35A avem F 16 MLU pe 10-15 ani de exploatare…
      Tot Gripen E/F este favorit sa inlocuiasca in Portugalia treptat F 16MLU ale lor daca F 35A nu mai e dorit sau nu mai e dorit ca avion unic in Fortele Aeriene Portugheze.

      2
      • Intelept ar fi ca in lrjma faza, portughezii sa se doteze cu Gripen E/ F, potrivit pentru o monoflota, iar ulterior, daca vor avea nevoie de un avion multirol superior, sa opteze pentru F-47, avion multirol de generatia 6, pe care Administratia Trump vrea sa il vanda la export, si care probabil va intra in productia de serie, in jurul anului 2030, daca lucrurile merg cum trebuie.
        Lockhead Martin a afirmat ca va folosi tehnologiile dezvoltate pentru avionul multirol de generatia 6, la un F-35 imbunatatit care va contine 80% din tehnologiile si capabilitatile avionului multirol de generatia 6 , la 50% din pretul acestuia, ceea ce ar fi excelent.

        1
  4. Cat timp nu e nici un MOU semnat as lua cu un dram de sare acest anunt. Au negociat bine tailandezii, offsetul este enorm. Sunt curios in ce va consta offsetul
    Eu sper sa nu primeasca Meteor-ul. Ar trebui sa existe o limita la ce primesc tarile mai dubioase

    • Meteor e o racheta proiectata si construita de catre MBDA. Cum ar putea sa ofere SAAB sau Suedia ceva legat de Meteor ca si off-set?

  5. Cand vezi cât dau Bulgarii, Slovacii ,Thailanda pe f16, Cehia pe Gripen, Serbia pe Rafale , foarte scumpe au ajuns sa coste avioanele de generatia 4+ plus timp mare de așteptare.
    Parca numai e o afacere rea ca România cumpara F35.
    Si bulgarii se uita la noi cum am pus mana pe 32 de bucati f16, iar ei si-au cam dat cu levierul in propriul picior.
    Pana si polonezii spuneau ca mai bine se axau pe f16 sh, asa aveau bani si pt alte achiziții militare.
    Dacă la Fortele Aeriene Romane lucrurile se misca mai bine la Fortele Navale Romane e dezastru.
    Bine si la Fortele Aeriene Romane e o problema, ați văzut ce a făcut comandantul bazei Aeriene 57? E știrea si pe pro tv.

    🫥
    „Comandantul Bazei Aeriene 57 din Mihail Kogălniceanu, generalul Nicolae Crețu, în urmă cu câteva luni, ar fi părăsit unitatea militară pentru a merge la București.

    Cu toate că regulamentele interne îl obligau să lase la comanda unității pe altcineva, în documentele oficiale apărea că tot el este de serviciu.

    În acea zi, a avut loc însă un incendiu la o baracă din cadrul unității. Faptul nu a fost raportat pentru că generalul nu era la postul său.

    Acesta din urmă risca, în final, să fie tras la răspundere pentru că nu a raportat incidentul.

    Procurorii au fost sesizați și au deschis un dosar penal pentru fals intelectual.”
    Sursa: Aviatia Magazin

    3
  6. Chapeau bas Suedia! O țară cu jumătate din populația noastră și un pib dublu reușește sa fie producător de top în aviația militara. Peste alți granzi din UE. Și au o baza industrială fantastica ținând cont de dimensiuni. Fie și numai dacă luam pe langa Saab AB pe cei de la Volvo trucks. Încă o data, jos pălăria.

    1
    • cand Romania producea IAR80, https://www.hhogman.se/stridsflyg-jakt-sve.htm suedia importa din italia

      1
    • Ca de zeci de ani, doar SAAB integreaza tehnologii fabricate de producatori americani si vest europeni, inclusiv motorul, avionica, senzorii, pe avioanele lor Gripen, la care ei produc doar celula, in totalitate si softul pentru sistemele informatice, este un lucru cert insa este de apreciat ca fac asa ceva in loc sa isi puna pe butuci, industria aeronautica, asa cum au procedat politicienii romani, imediat dupa anul 1990, din dezinteres fata de aceasta si prioritizarea doar a intereselor lor personale, meschine.

      2
  7. Nuca in perete

    Am vrut sa postez la articolul cu programul AMCA al Indiei dar merge și aici..

    Este foarte interesant ce face Indonezia (ar merita un articol)..

    Cumpără TAI KAAN de la turci dar nu renunță nici la KAI Boramae..unde participă la programul de dezvoltare.

    Daca se concretizează ambele programe de înzestrare.. Indonezia va avea 48 de Kaan-uri și 48 de Boramae.

    De asemenea așteaptă 42 de Rafale-uri (de anul viitor sunt programate livrările) și are memorandum cu SUA pt 24 de F-15EX Super Eagle (si opțiune de 12) deci potențial 3 escadrile/36 de avioane.

    Și negociază cu China pt J-10..

    Indonezia se anunță o mare putere regională..și pare că se pune bine cu toți..o strategie interesanta- sa vedem daca și da roade..

    Bibliografie si Nota Bene: Toate știrile sunt de luna asta!

    IndoDefense 2025: Indonesia and South Korea sign new deal for delivery of 48 KF-21 jets and preservation of joint production.

    13 Jun, 2025 – 8:55

    „The updated contract reduces Indonesia’s share from 1.6 trillion won (approximately $1.168 billion) to 600 billion won (approximately $438 million).

    The agreement establishes an alternative payment structure, reaffirms the planned transfer of 48 aircraft to Indonesia.”

    https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/indodefense-2025-indonesia-and-south-korea-sign-new-deal-for-delivery-of-48-kf-21-jets-and-preservation-of-joint-production

    Indonesia and Turkey ink deal for 48 KAAN fighter jets

    June 11, 2025 at 8:55 AM

    „This agreement covers not only the delivery of the KAAN aircraft but also includes significant technology transfer components in the field of aviation,” added the Turkish Aerospace statement.”

    https://breakingdefense.com/2025/06/indonesia-and-turkey-ink-deal-for-48-kaan-fighter-jets/

    Indonesia weighing purchase of China’s J-10 fighter jets

    By Reuters

    June 4, 20252:50 PM

    https://www.reuters.com/markets/emerging/indonesia-weighing-purchase-chinas-j-10-fighter-jets-2025-06-04/

    2
  8. Stiu ca risc atacuri la baioneta, de la Dorelgel, Dorelhil si altii.
    Sa ne imaginam insa ca-n urma cu multi ani Ro ar fi mers pe SAAB. Pe atunci era si mai ieftin si ar fi putut da ceva piine unor specialisti romani, baieti f buni, uitati-va la mine. 🙂
    Ar fi putut participa la toate etapele de dezvoltare, modernizare etc.
    Dar nu, romanu e snob, el isi ia haine Prada, chiar la mina doua, Adidas, din Turcia, da sa fie de firma. Eticheta conteaza! O fi vorba si de comisioane?
    Decizia privind inarmarea nu trebuie lasata la mina generalilor, mai ales a unora care nu au fost niciodata implicati intr-un conflict real, care au ochii pe comisioane, ci e o decizie economica-politica-militara.

    1
    • In Romania, decizia finala privind inarmarea este luata doar de politicieni, in functie de interesul lor personal.Basescu, in calitate de presedinte a Romaniei, a insistat ca Romania sa nu cumpere Gripen C/ D si sa opteze pentru F-16.

  9. Info: exista in Sudia o comuna(40.000 loc) Lidkoping, unde se produc cele mai performante masini din lume pentru rectificarea inelelor de rulmenti.De aceea celmai mare producator de rulmenti din lume SKF este in Suedia.Tot in aceasta comuna se afla fabrica de avioane SAAB.Acea comuna exista de pe la 1460.Trbuie sa cautam in istoria noastra sa vedem ce asezari si preocupari aveau locuitorii de pe meleagurile noastre in acele timpuri si apoi putem vorbi de fabricarea de avioane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *