India foarte optimistă

Zice lumea că râd de indieni și de performanțele lor în dezvoltarea tehnicii militare locale. Și așa este, nu poți să nu zâmbești măcar când vezi ce-au realizat cu programul Tejas sau tancul principal Arjun. Nu poți să nu razi când cumpără licență pentru tancuri T-90 de la ruși dar nu primesc și licență pentru proiectilele necesare.

Și cu toate miliardele pompate în industria militară (de stat) indigenă, progresele sunt, dar nu la nivelul așteptărilor.

Mai deunăzi, India a lansat în mod oficial programul de dezvoltare pentru avionul multirol de generația a V-a – AMCA – Advanced Medium Combat Aircraft. Că lansarea acestui program are sau nu legătură cu recenta luptă aeriană dusă cu Pakistanul nu știm, cert este că programul a fost oficial lansat deși India nu dispune nici pe departe de tehnologiile necesare.

Nu că indienii, ca națiune, ar fi mai proști decât americanii, rușii sau chinezii, dar ceea ce-i trage pe ei înapoi este, ca și în cazul României, corupția endemică care conduce la incompetența. Asta pe lângă lipsa bazei industriale și de cercetare-dezvoltare necesare.

Practic, industria aerospațială indiană nu este încă în stare să proiecteze și să fabrice un pârlit de avion de lupta ușor (Tejas) sau un motor pentru acesta (Kalveri) și se tot chinuie de zeci de ani întru atingerea acestor două obiective, fără prea mare succes însă. Tejasul este un râs de avion și abia varianta Tejas Mk1A ar trebui să fie ceva zburabil, dar și în acest caz se vor folosi motoare americane F 414.

Ori dacă ne uităm la restul lumii (cu excepția americanilor), avioanele de generatia a V-a sunt și foarte greu de proiectat și extrem de greu de fabricat. Europenii abia au început discuțiile, rușii se tot canonesc la al lor Su 57, dar încă nu au motoarele conforme și dracu știe cât de generația a V-a este de fapt Su 57, chinezii scot pe bandă rulantă astfel de avioane, J-20, mai recent, J 35 dar nimeni nu știe exact despre ce discutăm, cunoscându-se măcar faptul că până în urmă cu 3-4 ani, chinezii erau bine în urma rușilor în materie de motoare de aviație pentru avioanele militare de generația a IV, ce să mai discutăm despre generația aV-a și nu știm exact cum stau în această privință “cei mulți cu ochii oblici”, dar oricum China face pași importanți în direcția bună.

India, pe de altă parte, fabrică doar avioane rusești vechi sub licență și motoare de aviație rusești, tot vechi și ele, sub licență, în programul Suhoi Su-30MKI, dar cam atât. În rest, nisip și uscăciune, sub-continentul indian nefiind în stare să fabrice nici măcar un motor ceva mai simplu pentru Tejas.

Și atunci de unde optimismul și speranța că programul AMCA va reuși să genereze un avion de generația a V-a decent? De unde cunostintele necesare, de unde materiale, de unde motoare dedicate, de unde radar și sisteme de război electronic?

Iar dacă ne uităm câți bani au băgat americanii în programul F 35, deși ăștia nu plecau deloc de la zero, dacă ne uităm la baza industrială din China, Rusia și Europa, ei bine, atunci ne putem gândi că dacă europenilor le va fi foarte greu să treacă de la avioane de generația 4,5 la unele de generația VI-a, indienilor le va fi de fapt imposibil.

Cu destul de puțin timp în urmă, prin presa lumii circula informația că India ar fi fost invitată în programul “Tempest”, doar că este foarte greu de crezut că britanicii și japonezii vor fi de acord să-și împartă tehnologia cu India.

Rămâne astfel de văzut dacă nu cumva anunțul este doar apă de ploaie și are în vedere strict scopuri politice, mândrie națională și cam atât, pentru că între dorință și putință, în cazul indienilor, este în prezent un ditamai oceanul distanță.

Asta în condițiile în care americanii nu sunt dispuși, indiferent ce spune Trump, să ofere acces Indiei la F 35A.

 

GeorgeGMT

26 de comentarii:

  1. Se pare ca dacă ai bani, este un must-have sa ai un program indigen de gen V. În afara de tarile consacrate mai avem pe turci cu KAAN, pe koreeni cu Borame sau cum s-o nu-mi.
    Pare o chestiune de mândrie națională sa poți sa spui ca joci în liga celor mari. Apoi vom auzi iar de achiziții masive din Franța, America, etc pt ca nu te poți lupta cu videoclipuri cu pakistanezi sau chinezii

    3
    • Turcii au kann iar indienii pe Salman khan . Avionul turcesc este o glumă proastă , sa fim rationali !

      2
    • capatu satului

      Numai ca generatia asta V este pe hârtie
      Nu mă refer la F22, B2 și F35, ci la clonele turcești, coreene, indiene, chineze, rusești, etc

      Interesant ca clonele astea de gen V trebuie să fie toate bimotoare
      Dar nici unu din proiecte, nu se cunosc sa fi avut în vedere, din proiectare, cum reduci temperatura gazelor din ajutaj ca să scazi amprenta în IR
      Deși chestia aia era avută în vedere la proiectarea lui F117 A care nu mai zboară de mult

      Doar forma aparatului nu este suficientă ca să ajungi la gen V

      • KF21 Boramae e generatia 4.5 nu 5. A fost dezvoltat pentru a inlocui vechile F4 Phantom si F5 din dotarea ROKAF. Mai bine v-ati informa in prealabil.

        1
  2. Între dorinta și (lipsa vizibila de) putință o sa treacă 15-20 de ani, timp in care mulți politicieni vor muri de moarte bună și mulți generali vor ieși în glorie la pensie .
    Metoda brevetata cu Tejas.

    1
  3. neamtu tiganu

    chiar daca ti-ai lasat sticlele la rind, e greu sa ajungi la F35, productia nu face fata cererii.

    Cu ceva ani in urma a existat o mare iubire intre India si Eurofighter. Ambele parti erau f bucuroase. Se vorbea chiar de participarea Indiei la EADS.
    Nu am aflat de ce a picat colaborarea, atunci India a preferat Rafale. Se pare ca acum nu au de ales decit sa-ncerce sa-si faca ceva singuri, dar nu e usor sa faci avioane, tehnologia a evoluat f mult.

    4
      • Nu pot sa cred, francezii sa faca asa ceva, indienii! Nu se poate, precis e un complot 🙂

        3
          • Domnule, ironiile tale de doi bani ti le poti pastra.
            Eventualul respect din partea ta, pt mine, e chiar jignitor, am vazut ce-ti poate pielea.

            M-as bucura sa aveti respect pt cei care administreaza aceasta platforma si care cauta subiecte interesante si autori interesanti. Voi le minjiti cu „poante” slabe, ca nici de asta nu sunteti in stare.

            Subiectul platforma IAR 99 si F 35 te depaseste total, nu ai nici o sansa sa intelegi ceva!

            3
            • Încerc sa înțeleg, am văzut multe în viata asta. În opinia mea respectul se castiga, nu se impune, cel puțin în societatea în care vreau sa trăiesc. Nu știu ce frustrări aveti, eu ma bucur ca ati revenit pe acest forum, dar nu va așteptați sa tac la orice emanati. Nu intamplator v-am răspuns la acest post. Unde este cunoașterea pe care o clamati, darmite ironia?!
              Va doresc multa sănătate și putere de munca la postare pe o platforma pe care o disprețuiți…

              5
              • nu am.nici o intentie sa cistig respect, repet, de la persoane ca tine. Nu dispretuiesc aceasta platforma, ci personaje ca tine si altii care, cum spuneam, minjesc aceasta platforma.
                Eu nu am nici un fel de frustrari, doar din cind in cind ma dor salele, dar ma tratez. 🙂
                Ma tem ca pt tine nu exista tratament.

              • Monsieur Jorj, parcă erați destul de priceput intr-ale gastronomiei. Acum văd că le stit’ și p-alea cu aerodinamica. Dacă Mircea S. și dl. Calomfirescu chiar se pricep, că au lucrat în domeniu, nu văd motivul pentru care poluezi matale o discuție cu ante-numiții, mai coborând și nivelul.

          • Georgel, ce-ai zis asa grav? Din context, parea un schimb de replici absolut benign.

            1
  4. Optimist era si ala cu „do not redeeeem!”

    1
  5. Indienii sunt mai proști ca ceilalți. Prin cultură (caste), religie și învățământ. Așa cum țările ortodoxe foarte greu reușesc să urce pe scara tehnologică (rușii din furat și capturat ingineri nemți), indienii care băltesc în mizeria aia de subcontinent nu se pot ridica nici la nivelul românilor (oficial proștii Europei).

    9
    • Nu prea intelegi cum merge aceasta lume::noi, romanii nu suntem prostii Europei- tovarasii au facut o dezvoltare masiva a tarii – fara autostrazi bineinteles, pentru ca nu aveau banii necesari. Cand au fost dati la o parte, cei care au urmat au facut praf toata industria Romaniei. Nu stiu daca vreun partid de la noi va mai incerca reindustrializarea.In aceste conditii noi asteptam ajutoare de la UE, nu producem bunuri industriale, decat foarte putine, si ne imprumutam masiv ca sa traim .Si nu numai noi – ci majoritatea tarilor din UE.

      1
      • Industria s-a facut praf singura ( de fapt au contribuit tovarasii prin ignorarea cercetarii si dezvoltarii pe bune nu licente si furt tehnologic). Asta este, in industrie nu produci ceva competitiv dai faliment,

        3
    • Uite, chiar acum la Digi referitor la accidentul din India, era o intervenție a cpt. D. Oprisiu. Om care a zburat 787 la companii străine. Și zice, la un control al Qatar Airlines sunt găsiți piloți indieni (numai indieni) cu licențe false. Plus la un accident de anul trecut, tot indieni tot licențe false. Pam-pam, rămâne cum am zis : niște țigani lăudăroși, proști și vicleni.

      11
    • pesedită de pe net: ”Lucrez la Heathrow, ma ocup de ground handling, adica pe intelesul tuturor, incarc, descarc bagaje, la mana sau cu High Loadere (daca avionul ere containere), si stau la casca in timpul pushback-ului, deci vreau nu vreau fac si eu un walkaround la avion, si am ceva cunostinte elementare de mecanica de aviatie (ca deh trebuie sa pot observa anumite lucruri), la baza sunt inginer de utilaje (da am absolvit o facultate de inginerie) si ma pricep la mecanica si hidraulica. Si prietenii stiu ca am si ceva cunostinte elementare de zbor.
      Compania la care lucrez a avut contract de ground handling cu Air India pana in Octombrie anul trecut. Cand Air India a semnat un contract global cu Menzies (ratiuni economice).
      Avionul implicat in accident VT-ANB l-am incarcat/descarcat de zeci daca nu sute de ori in ultimii 5 ani.
      Pilotii si insotitorii de zbor pe multi chiar ii cunosc din vedere si cu unii am schimbat ceva vorbe si pe alte teme in afara de cele legate de serviciu.
      Da ai dreptate Air india are multe carente la mentenanta, si la echipaje, si mai sunt si carentele de ordin social si de senioritate din echipaj, si la partea de handling din India.
      Toate astea se aduna si stim in aviatie minus cu minus nu da plus… ci victime.
      Sa le luam pe rand.
      Mentenanta la Air india e sublima dar aproape ca lipseste cu desavarsire, sarma si banda adeziva (si nu nu vorbesc de speed tape, ci de banda adeziva ordinara argintie sau neagra de 3£ rola), sunt instrumentele principale de reparatie si mentenanta la Air India.
      Pilotii, si nu nu vorbesc despre cei implicati in accident caci despre morti numai de bine, au multi un miserupism de numa numa, la walkaround, e momentul de selfie-uri sau apeluri video cu familia, sotia, partenerii de afaceri, amanta etc.
      Tot intre piloti se merge doar pe senioritate, nu conteaza ca ala “mai tanar” are dreptate, cum zice ala mai vechi asa se face desi este gresit. La fel si la cabin crew… mi-au deschis usa in timpul pushback-ului si erau sa ma omoare cu toboganul de urgenta, pentru ca asa a zis sefa de cabina sa deschida si sa reinchida usa ca ii se pare ca e curent.
      Mai umbla si zvonul ca multi din echipaje (piloti si/sau cabin crew) si-au luat licentele de la pungile de pufuleti cu surprize la fel ca si colegii lor din Pakistan.
      In plus India este o societate bazata pe caste, si asta se vede si la echipaje, ceea ce zice unul dintr-o casta superioara e lege, chiar daca toti ceilalti stiu ca ala nu are dreptate.
      Ground crew-ul din India e de coma. Am primit zeci de CPM-uri (Container Pallet Message sau pe intelesul tuturor sumarul incarcaturii dintr-un avion, cu pozitie si greutati) gresite, sau incarcatura in cu totul alte pozitii decat specificat pe foaie.
      Dap 787 e o bijuterie, dar limitele avionului tin de prostia umana pana la urma.
      Legat de accident, se pare ca e vorba de o greseala umana (retragerea flapsurilor in loc de retragerea trenului) posibil combinata si cu o incarcare defectuoasa sau o raportare gresita a incarcaturii.
      P.S. dupa 3 ani de raportat ingrijorarile legate de Air India autoritatilor competente si in care 3 ani nu s-a luat nici i masura am rasuflat usurat ca nu mai avem contract cu ei. ”

      3
  6. stiti vorba aia, speranta moare ultima sau „spes ultima moritur” sau „dum spiro spero” 🙂 se vede ca am facut latina la scoala, nu?

    e foarte bine ca incearca, ar fi mai productiv zic eu daca ar incerca in colaborare cu Vestul, ca e singura lor sansa…

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *