Tragedia de la Colectiv ramane in urma. NOW WHAT ?

Valul de furie si durere produs de carnagiul de la Colectiv s-a mai domolit.

Au cazut cateva capete, procurorii ii baga la beci pe banda rulanta.

Iohannis a mutat cu un guvern tehnocrat, cu un program interesant, chiar daca ii lipsesc unele elemente, numarul demonstantilor a scazut puternic, lumea asteptand sa vada cum porneste noul guvern.

Intre timp s-a produs atacul terorist de la Paris iar atentia s-a mutat in directia aceea.

Tot intre timp a murit a 56-a victima de la Colectiv, o fata de 18 ani.

 

Pentru ca lucrurile s-au mai calmat sa incercam, fara pretentii de mari specialisti, sa vedem ce-ar fi de facut.

 

In primul rand, ar trebui unificat ISU.

Chiar daca in acte exista o institutie unica, avand in subordine inspectorate judetene, in realitate in Romania functioneaza doua ISU.

 

Un prim ISU este format dintr-un numar imens de barbati si femei care se trezesc in miez de noapte si pleaca la interventii, de multe ori riscandu-si viata, pentru a salva oameni din foc, din accidente rutiere, inzapeziri, inundatii si alte nenorociri care ne lovesc.

 

Cel de-al doilea ISU este format dintr-un numar de nesimtiti care se duc la inspectii, iau spagi si dau avize complet aiurea pentru localuri cu risc ridicat de explozie si/sau incendiu, fara sa le pese ca pun in pericol vietile clientilor dar si ale propriilor colegi, in caz de interventie.

Din cel de-al doilea ISU fac parte si nesimtitii care angajeaza pe spagi oameni care n-au ce cauta in sistem si care le dau ok la verificarile periodice desi protejatii lor sunt un pericol pentru ei insisi si pentru colegii lor. Ramane emblematica imaginea de pe lacul Siutghiol, cu cei patru pompieri incapabili sa vasleasca sincronizat ca sa poata inainta cu barca.

Tot din cel de-al doilea ISU fac parte si inconstientii, aroganti si lacomi, care au tinut cu tot dinadinsul ca ISU sa detina monopolul operatiunilor de urgenta, fara sa accepte cooptarea serviciilor de ambulanta private sau ale helicopterelor Medevac ale armatei. Prabusirea helicopterului in Siutghiol, dintr-o eroare umana datorata oboselii, ne arata ca, din lacomie, isi incarca propriii piloti cu misiuni la limita epuizarii in timp ce pilotii Medevac ai MApN nu reusesc sa-si faca orele de zbor.

 

Cum se poate unifica ISU? Cu sprijin guvernamental, cu sprijinul DNA si al organelor de cercetare penala dar, in principal, cu sprijinul propriilor angajati onesti si profesionisti care trebuie sa iasa si sa vorbeasca despre nereguli pentru a le putea corecta.

 

 

Schimbarea filozofiei de interventie la accidente cu numar mare de arsi.

 

Sa ne uitam ce s-a intamplat la Bucuresti:

– s-a reusit concentrarea unui numar mare de ambulante;

– in Bucuresti exista un numar mare de spitale care au putut sa-i preia pentru evaluare si stabilizare;

– dupa cateva zile a inceput transferul catre tari din occident pentru ca numarul de victime era peste capacitatea unui oras, oricare ar fi fost acesta in Europa, si aparuse fenomenul de epuizare la personalul medical care a stat permanent in spital pentru a-i trata;

-orasul are un aeroport apt sa primeasca avioane de orice dimensiune ceea ce a dus la evitarea unor transferuri prelungite, cu ambulanta, la aeroporturi din alte orase;

-la transferuri au aparut probleme: raniti care nu erau suficient de stabili pentru a suporta zborul, avioane cu dotari diferite de ale spitalelor (de ex. sisteme de ventilare cu debit mai mic), la aterizarea in orasele de destinatie, unii dintre raniti au fost asteptati cu ambulante neconforme cu situatia lor. Rezultatul a fost ca unii au murit la aterizare sau imediat dupa, la spital.

 

Sa ne gandim ce s-ar fi intamplat daca se intampla in provincie, intr-un oras fara aeroport apt sa primeasca avioane de capacitate mare.

Mureau pe capete in drum spre spitalul judetean, la coada la spitalul judetean, in ambulante pe drumul spre aeroport sau spre spitalele judetene vecine. Probabil ca n-am fi vorbit de 56 de morti (pana acum) ci de un numar cel putin dublu.

Toate acestea ma fac sa cred ca solutia transferul ranitilor catre spitale de arsi din alte localitati sau din alte tari, in prima faza, nu e fezabila, prezentand un risc ridicat pentru vietile pacientilor.

 

 

Solutia corecta ar fi aducerea spitalelor de arsi in localitatea cu incidentul.

Ma gandesc la sali de operatie si saloane de arsi containerizate, salon de arsi insemnand 1 pat cu tot echipamentul medical necesar, compartiment aseptic, plus grup electrogen de urgenta, sisteme de racordare la retelele de utilitati (medicii ar sti sa spuna mai multe aici).

Ideea nici macar nu este noua, acum cativa ani vorbeau cei de la MApN despre sali de operatie containerizate, instalate pe camioane (spitalele ROL 2, doua astfel de unitati ar fi deja in dotare astazi).

Solutia pe care o vad eu este realizarea unor astfel de saloane de arsi si sali de operatie pornind de la formatul containerului standard de 20 picioare (6m) dar cu inaltimea redusa la 2m pentru a incapea in compartimentul cargo al Spartanului.

 

Astfel de containere ar incapea cate unul in Spartan, cate 2 in Hercules si cate 6 in C-17.

Fiind standard (mai putin inaltimea) ar putea fi transportate, la fel de usor, pe trailere, portcontainere clasice sau pe camioane cu autoincarcare (abrollkipper).

HEMMT cu autoincarcator

                                         HEMMT cu sistem de autoincarcare

 

Abrollkipper

                              Abrollkipper utilizat in transportul de marfuri

Ca mod de utilizare, medicii si specialistii in interventii de urgenta ar trebui sa-si dea cu parerea dar, ca opinie de amator, le-as vedea depozitate in cateva centre zonale unde exista si spitale moderne.

In caz de urgenta, in functie de distanta fata de locul dezastrului, vor fi imbarcate pe trailere, portcontainere sau camioane cu autoincarcare si se vor deplasa, impreuna cu personalul medical, in localitatea cu pricina sau vor fi duse la aeroport si urcate in avioane pentru distante mai mari.

In judetul de destinatie, vor fi amplasate la spitalul judetean sau la cel mai apropiat spital de locul dezastrului si vor fi conectate la retelele de utilitati, intrand in functiune.

 

Pe masura ce ranitii sunt stabilizati, investigati, operati si se ia decizia tranferului, containerele vor pleca pe trailer (cu ranitul si personal de insotire) catre centrul medical regional mai bine dotat sau vor fi duse la aeroport si urcate in avion pentru transfer la distanta mai mare sau in strainatate.

Pentru perioada transportului, pe langa grupul electrogen propriu, containerele vor trebui sa poata fi racordate la sistemele electrice ale vehiculelor si avioanelor de transport.

Un astfel de sistem ar putea parea cam SF sau exagerat dar exista deja experienta salilor containerizate de operatie, dupa cum exista si foarte multi bani de la UE care pot fi accesati pe astfel de proiecte.

 

 

O posibila extindere a principiului ar trebui sa vizeze interventia la cutremure catastrofale de care nu am dus si nu vom duce lipsa.

Un astfel de proiect ar trebui sa plece de la ipoteza unui cutremur catastrofal de 7.2-7.5 pe Richter care ar lovi Bucurestiul (au fost in istorie).

La un astfel de cutremur trebuie sa pleci de la premisa ca vei pierde toate spitalele din oras si undeva intre 50-60% din personalul medical. In functie de ora cutremurului, unii vor muri sau vor fi raniti grav acasa, altii la spital, altii vor fi blocati sub daramaturi sau se vor opri pe undeva sa dea primul ajutor.

Chiar daca vei disloca spre Bucuresti tot SMURDUL din zonele neafectate de seism si vor incepe sa-ti vina echipe medicale cu spitale de campanie din strainatate, numarul mare de raniti care vor necesita operatii va aglomera centrele in foarte scurt timp, urgenta ta fiind ca, dupa stabilizare si operatii, sa-i evacuezi rapid catre centre medicale din tara sau din strainatate care sa-i poata trata pe o perioada mai indelungata.

Utilizarea sistemului cu sali de operatie si saloane containerizate ar putea rezolva exact aceste aspecte, asigurand atat un numar mai mare de operatii cat si un ritm alert al evacuarilor.

Un astfel de proiect ar trebui analizat de cei din domeniu pentru ca nu e vorba doar de sali de operatie si saloane ci si de laboratoare, generatoare electrice de capacitate mare, spatii pentru odihna, spalat si hranit pentru personalul medical, depozite de medicamente si materiale medicale, rezervoare de apa, statii de oxigen etc etc.

In plus, ar fi bine sa nu se piarda din vedere ideea dotarii cu vehicule de interventie cu capacitate mare de trecere, pentru dezastre majore: http://www.rumaniamilitary.ro/reconversie-tab-71

 

Un astfel de proiect s-ar putea dezvolta pe finantare europeana dar, avand in vedere pozitia detinuta de Raed Arafat, care coordoneaza un proiect global al NATO pentru dezvoltarea unei capacitati multinationale de telemedicina pentru interventii la dezastre, proiectul ar putea fi promovat si in structurile NATO pentru ca nicio tara nu reuseste sa se descurce singura in astfel de situatii extreme.

 

Update

Pentru ca George imi spune ca elicopterele Medevac ale armatei au ceva probleme cu dotarile si cu incadrarea cu personal, asa ca mai bine nu le chemi, fac rectificarea de rigoare, cu speranta ca noul ministru al apararii va arunca un ochi si acolo pentru a vedea cum rezolva problema.

 

 

Cristian Ganciu

40 de comentarii:

  1. pai nu de asta s-a murit in 2012 la demonstratiile pro arafat?! i s-a dat mana libera la isu si cuantificam rezultatele in numarul de decedati.

    • Daca ar fi sa-i reprosez ceva lui Arafat ar fi ca si-a invatat subalternii cu narav si ca se da senzatia ca nu misca nimic la interventie fara el. In Muntenegru lucrurile s-au pus in miscare abia dupa ce l-au contactat pe el (era la o reuniune NATO) acum, din nou, s-a dat senzatia ca fara el nu misca nimic.
      Cu el sau fara el sistemul trebuie sa se miste si nu sa se blocheze in asteptarea aparitiei lui.
      S-au invatat sa stea la caldurica, in umbra lui, si sa-l lase sa iasa si s-o incaseze de cate ori se intampla ceva rau.
      Mergand mai departe, nu poti sa-i reprosezi ca n-a verificat fiecare angajare din ISU sau ca nu verifica personal toti angajatii care pleaca in control la firme. Fizic nu are cum. Acolo ar trebui ca angajatii onesti sa semnaleze public, daca nu sunt asculati in institutie, de cate ori apar astfel de evenimente si, in plus, autoritatile statului, in special cele judiciare, ar trebui sa arunce un ochi mai atent asurpa unor astfle de practici.

      • implicarea privatului si a armatei in urgente a fost discutia de atunci.el s-a opus iar acum este readusa pe tapet ca o idee salvatoare.in TOATE situatiile de urgenta din ultimii ani au fost probleme,trebuie sa plece.

  2. Spitale de campanie este o masura bine venita problema principala este mobilitatea in caz de cutremur se presupune ca accesul pe strazi este in prima faza 12-24 h blocat , in schimb banuiesc ca aceste containere spital pot fi carate si cu elicopterul , ma gandeam si la gabarit depasit tiruri si containere de tir ceva modular care se poate monta foarte usor din module gen containere de tir si mai mici cu posibilitati multiple , este de preferat o structura metalica in defavoarea corturilor

    http://www.world-camps.com/trailerhospitals.php

    asta este un model posibil

    • „Ca cam” asa ceva, cu precizarea ca in cazul nostru oricum nu se pune problema transportului cu helicopterul pentru ca ale noastre nu au o asemenea capacitate de transport.
      Astfel de module sau unele adaptate (pe inaltime) pentru a fi transportate cu camioane si avioane ar fi numai bune pentru ce ne trebuie noua.

  3. O singura precizare! In dotarea MApN este un singur spital ROL 2, cel montat actualmente undeva la Fundeni. Dar spitalul ROL 2 este gandit sa trateze traume specifice luptei armate, nu a arsurilor, in special!

    • Nu m-am referit la utilizarea modelului de spital mobil al MApN pentru arsi ci evidentiam ca preocupari, idei si ceva experienta pentru realizarea de spitale (mai bine zis module-sala de operatie sau module salon) containerizate exista deja in Romania.
      Normal ca specialistii pe fiecare domeniu medical trebuie sa vine si sa spuna ce trebuie sa contina astfel de module, fie ca vorbim de sali de operatie sau de saloane de arsi.

  4. Alea nu sunt pentru spitale. In UK am vazut niste semi-remorci (24t) de „lesini”. Nu pot sa incarc poza. Are acoperis mobil si doua nivele… E super !

  5. @ Cristian Ganciu;
    Ideea containerizarii spitalelor militare sau de interventie la dezastre este excelenta si perfect aplicabila.
    Pe de alta parte, cred ca pe sistemul containerelor intermodale de 20 sau 40 ft. se pot face amenajari pentru „n” aplicatii militare, de la birouri de SM pana la sisteme A-A. Acest lucru ar da o mai mare flexibilitate la transport si relocare, iar consumul de mijloace de transport ar fi mult mai mic, avand in vedere ca nu mai ocupi permanent un autosasiu cu o caroserie fixata pe el.Si atunci, orice era inainte considerat „fix” devine semi-mobil prin containerizare.
    Ideea este sa ai un numar suficient de autosasiuri dotate cu carlig hidraulic cu care sa incarci-descarci ce ai nevoie. Iar autosasiurile ar trebui sa fie cel putin in majoritate, daca nu toate,cu capacitate mare de trecere, precum cel din prima imagine.
    La fel se pot modifica si TAB-urile de care vorbea Eroul si dezvoltand ideea lui, dar fara sa mai fie vorba de containere standard intermodale, ci containere potrivite dimensional si ca forma pentru transportor. Trebuie adaptat un carlig hidraulic si poti atunci schimba destinatia masinii in functie de containerul pe care i l-ai pus in spinare, de la Medevac sau transportor de trupe propriu-zis, la sistem de lupta A-A, NBC, EWF, sau orice ai amenajat containerizat. Treaba asta rezulta in flexibilitate operationala si economie de resurse.
    Oare intereseaza pe cineva?

    • Propunerea cu modul-salon de arsi sau modul-sala de operatie pornind de la containerul de 20 de picioare (6m) cu inaltimea redusa a pornit de la ideea de a putea folosi inclusiv Spartanele pentru transportul lor.
      Este posibil ca specialistii sa ajunga la concluzia ca un container de 20 de picioare este prea mic pentru tot echipamentul necesar unei astfel de destinatii si atunci sa trebuiasca sa mergem pe containere de 30 de picioare (9m), renuntand la Spartan si transportandu-le cate unul in Hercules si cate 4 in C-17.
      In privinta transportului auto, faptul ca le construiesti pornind de la modelele de containere comerciale iti da posibilitatea ca, in caz de catastrofa, sa rechizitionezi autocontainere si/sau platforme trailer ale firmelor private precum si automacarale sau stivuitoare de mare capacitate tot de la aceste firme. In felul asta nu esti nevoit sa bagi bani ca sa cumperi multe camioane cu autoincarcare tip abrollkipper. Probabil va trebui sa ai macar 1 sau 2 in fiecare centru regional dar baza o vor constitui utilajele rechizitionate de la firme.

      • Ma gandesc ca daca un modul de 20 sau chiar si 30 de picioare se dovedeste prea mic, se pot realiza containerele astfel incat sa se poata conecta intre ele, fie la capete, fie cap – lateral, formandu-se un ansamblu.
        Sau pe structura unui container special proiectat ca modul de trecere, sa se conecteze celelalte module specializate.
        Solutii cred ca se gasesc.
        Eu prin 2009 am lucrat la o firma care avea sediul intr-un ansamblu de 8 containere conectate intre ele pe doua niveluri, cu toate destinatiile necesare (birouri, sanitare, bucatarie, scara interioara). Si erau realizate in Romania.

        • Am vazut si eu foarte multe modele de containere interconectabile, cu diferite destinatii, si cred ca acolo n-ar fi nicio problema pentru asa ceva.
          Ce ma intereseaza pe mine este ca modulul de baza, indiferent de destinatia lui, sa poata fi bagat in avion, inclusiv Spartan, pentru o mai mare mobilitate.
          Cel putin pentru modulul-salon de arsi, faptul ca imediat dupa operatii, il pui intr-un astfel de modul si va ramane in el pana la spitalul de destinatie, inclusiv in cazul unui transfer in straintate, nu va face decat sa-i creasca sperantele de supravietuire.
          Unde vorbeam de transportabilitatea modulelor, inclusiv cu camioane sau platforme portcontainer comerciale, centrul regional unde le depozitezi poate fi dotat cu 1-2 camioane cu autoincarare, tip abrollkipper, precum si cu un stivuitor de capacitate mai mare (exista prin porturi) pentru a opera rapid incarcarea lor pe platforme civile de transport, fara sa stai sa cauti automacara sau alte mijloace.

  6. Modulul VIP pentru C-27J Spartan (avem si noi unul):

    http://www.rumaniamilitary.ro/poza-zilei-air-force-one-c-27j-lituanian

    6 randuri = 18 persoane plus „separeul” VIP (nu stiu nimic de toaleta)

  7. E cam inghesuit un container pt sala de operatie..2 containere cu aparatura legate intre ele cu bare telescopice sau cablu oțelit acoperit cu o pânză de cort..Iar varianta cu un container sa aiba 2 bare laterale pe ambele fete in consola tot asa captusit cu panza de de cort.

    • Pentru sala de operatii este posibil sa ai dreptate dar a postat mai sus Kasapu un link interesant despre astfel de module containerizate care ar rezolva problema.
      In schimb, pentru salon de arsi cu un singur pat, solutia pornind de la container de 20 picioare mi se pare foarte fezabila.

  8. „Solutia corecta ar fi aducerea spitalelor de arsi in localitatea cu incidentul.

    Ma gandesc la sali de operatie si saloane de arsi containerizate ”

    Sa vina muntele la Mahomed mancatzash…

    Numai idei traznite pe blogul asta, cateodata mi se pare ca nu prea de gandeste inainte de a se scrie/propune, de la turele-pa-campii pana la containere spitale pt arsi ca sa’i tratatzi la coltzul strazii…

    Eu n’am mai auzit de spitale de arsi containerizate…

    Rahatul ala din poze e cu targi pt evacuare, nu e spital de arsi mobil, e o chestie temporara de transport si nu de tratament permanent

    In primul rand ca sa faci containere d’alea echipate cu aparatura medicala, power, apa, SA FIE STERILE! si tot ce le mai trebuie…costa

    De banii aia mai bine modernizezi spitalele care este si mai pregatesti/angajezi personal

    Dupa aia mie nu mi s’a parut ca transportul si urgentza ar fi fost problemele

    Sunt unii care s’au dus singuri pe picioarele lor cu taxiul si au murit dupa o saptamana!

    La arsi, in afara cazurilor in care sunt arsi peste nspe-zeci la suta din suprafatza corpului si atunci aia sunt mortzi vii si e o chestiune de timp pana mor de tot, complicatziile nasoale apar la cateva zile dupa

    Valul de mortzi din spitale a venit la cateva zile dupa, la o saptamana dupa

    Asa ca ai timp destul sa’i duci rapid cu ambulantzele, cu elicopterul sau cu avionul la spitalele care este de oriunde din tzara

    Dupa aia in orice spital din lumea asta, si in Africa, exista masuri de prim ajutor pt arsi pana sunt transferatzi la un spital specializat, daca aia nu rezista transportului la spital inseamna ca mureau oricum garantat peste 1 ora, 6 ore, o zi, pt ca erau mult prea rau arsi

    Containerele astea sunt pt interventzii de urgentza la fatza locului pana ai duci la spitale, sunt pt medevac

    Tratamentul arsilor ESTE DE DURATA, nu potzi sa’i tzii p’aia indefinit in containere!

    Personalul medical, ca e din spitale, ca e din containere, este unul si acelasi si anume medicii si „axistentele” care este si daca aia se epuizeaza in spitale tratandu’i atunci in containere itzi garantez ca se epuizeaza mult mai repede, pt caco’nditziile sunt mult mai proaste

    Nu va mai ganditzi ca e din cauza sistemul de urgentza sau amplasarii spitalelor in teritoriu sau mai stiu eu ce

    Rezultatele ar fi fost acelesi fie ca erau prin containere pe bulevard, aia au facut ce s’a putut face in conditziile date

    Arsii peste nu stiu ce procent din suprafatza corpului sunt condamnatzi la moarte

    Se cunosc foarte exact statisticile de mortalitate in functzie de suprafatza arsa, in functie de varsta si in functie de starea generala de sanatate a organismului de inainte de arsuri

    Se stia foarte clar ca or sa moara o buna parte din ei, ca are si medicina limitele ei

    Aia mutatzi in stare critica mureau in spitalele romanesti daca nu erau transportatzi afara

    Au fost transportatzi afara ca sa nu se mai isterizeze istericii isterici ca se moare prin spitalele romanesti, sa nu’i mai condamne si acuze lumea degeaba

    Daca de moare in spitalele din afara e mai trendy probabil, altfel totzi medicii din afara au spus ca arsii au fost bine ingrijitzi aici

    Din aia care sunt inca in stare critica or sa mai moara o buna parte sau totzi, in timp

    Din aia care sunt in stare mai putzin critica or sa mai moara si din aia in timp, nu stiu unde am auzit de caz de ars in copilarie si la 20 de ani a murit de cancer de piele

    Nu stiu ce tot incercatzi sa inventatzi roata

    Roata este inventata deja si exista, trebuie doar schimbatzi rulmentzii, umflate bine cauciucurile, echilibrat si aliniate rotzile

    Mai multi bani pt ceva aparatura si medicamente in plus pt conditzii mai bune in spitalele care este, mai multzi medici si mai bine pregatitzi sa faca fatza unor astfel de catastrofe, asta e tot ce se poate face la bunul simtz

    Altfel nave spatziale containerizate pt arsi cu Warp-speed ca sa’i trateze prin alta galaxie, din astea numai aici la lovitzii de pe siteul asta

    ################################################################################################################

    In alta ordine de idei vad ca se tot da la comanda in „nesimtitii,inconstientii, arogantii si lacomii” de la ISU si in Arafat

    Pana la urma ala a facut ceva!

    ISU functioneaza cum o functiona, dar functioneaza si exista!

    Aia sunt cum sunt dar altzii mai buni garantat nu avetzi!

    Datzi’i p’astia jos si atzi rezolvat problema!

    Vor veni pe filiera politica altzii si mai incompetenti, si mai flamanzi, si mai corupti, si mai nesimtitzi

    Vor fura si mai mult cu si mai multa nesimtzire, vor foute sistemul si mai rau pana la punctul in care va fi irelevant!

    Dar prostii vor fi multzumitzi, ca au schimbat schimbarea si ca treburile merg mai bine!

    • asteapta moderarea poulii lu Hector…

    • Te-ai trezit cu fata la cearceaf? Unde l-am atacat pe Arafat? Sau ti se pare ca nu s-au facut la ISU angajari pe spagi ori ca nu se duc la firme, isi trag banul si dau avize aiurea?

      Toate lucrurile au mers cum au mers la Bucuresti pentru ca e Bucuresti, au putut aduce rapid multe ambulante, au multe spitale dotate destul de bine, multi medici si s-au descurcat in prima faza.
      Am intrebat ce s-ar fi intamplat daca se producea incendiul la Focsani sau Botosani. O beleau 80% din ei inainte de a ajunge la un spital decent.

      Probabil n-ai fost atent ce s-a intamplat cand au inceput sa-i puna in avioane sa-i transfere, asa cum se fac transferurile acum. Unul a murit la aterizare, al doilea imediat dupa, la spital, altul a trebuit intors din drumul spre Elvetia pentru ca se agravase (cred ca a si decedat).

      Daca citeai mai cu rabdare intelegeai despre ce vorbesc.

      • „Te-ai trezit cu fata la cearceaf? ”

        definitely Eroule 🙂 !!!

        am scris la modul general, s’a tot dat si in Arafat si in ISU si in medici si in general cam in orice trebuia dat…isterie generala, specific romanesc…

        daca se intampla la Focsani primeau un prim ajutor acolo si dupa aia ai carau la Bucuresti, la Tg-Mures, la Timisoara, oriunde mai sunt centre d’astea mai spalate

        pe aia care supravietuiau…

        in acelasi mod o beleau 80% din ei pana carai tu 150 de containere pt 150 de ranitzi si echipamentele auxiliare si instalai spitalul de campanie si medicii la Focsani, timpul in care transportai si instalai toata harabura aia acolo era probabil tot cam timpul ala in care transportai ranitzii la Bucuresti si alte locuri…

        aia arsi peste tz-zeci la suta mureau oricum

        pt ailaltzi probabil nu era mare diferentza daca primeau primul ajutor la Focsani si erau dusi de urgentza la Bucuresti in ziua aia, din ce am intzeles la arsi partea nasola vine oricum la ceva timp dupa arsura

        aia care au murit in avion la transferuri oricum mureau, cu containere sau fara, au fost dusi doar ca sa nu moara in Tara si sa nu se mai latre ca nu s’a „facut totu” ca pe vremea impuscatului

        si oricum la arsi tratamentul e de lunga durata, nu potzi sa tzii arsii cu saptamanile prin containere

        de curiozitate: eu imi dau cu presupusul in comentarii ca tot prostu, dar voi atzi intrebat vreun medic specialist sa vedetzi daca ideea e fezabila macar, daca e fezabila la nivel mare – 100 de arsi rau, cam cat ar costa cateva zeci de containere si daca banii aia n’ar fi mai bine folositzi sa modernizezi un spital doua in doua locatzii diferite in Tara si un avion-doua medevac samd

        • si asta tot p’aia lu Hector o asteapta …

          • asta-i multumirea, nu? Las’ ca pe urmatoarele le las acolo…

            • bre, cuvintele alese nu erau pt matale 🙂

              erau pt filtru si pt programatorul filtrului ala de spam, probabil eroul are dreptate ca azi sunt mai sictirit decat de obicei, cred ca a inceput sa aiba un fel empatie cu mine, ceea ce it’s a bit worrying 🙂

              pt matale numai multumiri si sanatate 🙂 si vezi sa nu umbli azi prin nusce cartier prin Paris ca se detoneaza aurolacele peste aia de dau cu Raid peste ele

    • Spitalul mobil este folosit la mai multe sarcini , pe front , in cataclisme , incendii si alte chestii , este clar ca nu poate trata persoane cu arsuri pe termen lung dar pot trata restul de pacienti , rezultati din cutremure razboaie etc , in principal la cutremur se presupune ca spital nu mai ai a cazut cladirea , a fost bombardat orasul de catre rusii si nu mai ai spital , un spital de campanie modular cu dotarea necesara este un atu important , in privinta costurilor cu siguranta costa mai putin decat parlamentul cu furaciunile lor pe perioada unui an

      • n’am nimica cu spitalele militare de campanie, in caz de conflict sau calamitati or sa opereze si prin corturi

        dar astia povestesc concret de arsi si cum muta ei tratamentul arsilor la locul faptei si dupa aia tarca-barca cu arsii si personalul de insotzire in containere pe trailere pe drumurile Patriei si nu cred ca functzioneaza…

        in conditziile noastre cu spitalele la pamant astea sunt chiar SFuri, de banii aia modernizezi tzutz 3 spitale in trei zone ale Tarii, sa zicem unul la Iasi, unul la Bucuresti si unul la Cluj si sa ai mijloace rapide de transport al arsilor catre spitalele alea, adica mai intai bagi bani sa modernizezi spitalele care este si dupa aia treci la SFuri cu containere daca mai ai cu ce…

        • Modernizeze 3 spitale regionale şi ce plm faci cu 3 la un accident cu 200 arşi la Botoşani? În Bucureşti au fost vreo 8 sau 10 spitale în acelaşi oraş şi abia s-au descurcat. O parte îi duci la spitalul judetean alţii, mai uşor răniţi, îi trimiţi în judeţele învecinate , câţiva îi urci în helicopterele SMURD şi MEDEVAC (tot din cei care suportă drumul. Dar când le trimiţi şi avioanele cu sprijin medical le trimiţi încărcate cu modulele săli de operaţie şi saloane de arşi. Le descarcă iar avioanele continuă evacuarea celor răniţi uşor. Între timp o parte din cei gravi sunt operaţie şi transferaţi în modulele salon de arşi în vederea evaluării aeriene către spitalele de arşi din ţară şi de afară. Normal, fiecare ISU judetean trebuie să aibă plan de urgenţă pentru rechizitionarea de mijloace de transfer al containerul între aeroport şi spital dar asta se poate face.

    • fumeia zice cam ce am povestit si eu mai sus: camere STERILE, atmosfera controlata, aparatura medicala, tratament indelungat – stau intzepeniti cu sapta-lunile, au nevoie de conditzii speciale

      si astia de p’aici vor sa’i trateze loco la Vascautzii din Deal prin containere 🙂

      pusi in salvari/avioane/elicoptere si fugutza la spitale, de banii foutoutzi pe „containere” creezi conditzii in spitalele care este

      in rest degeaba se isterizeaza de conditziile din spitalele romanesti, alea sunt cum sunt dar asa cum sunt aia l’au tzinut pe frate’su in viatza…

  9. Lasa bre gsg-ule ca datul din gura la romani e sport national. Sarise pe Arafat si un nenica de se recomanda pompier, ca vezi doamje ala s-a ingrijit doar de Smurd si e jale la pompieri. Cand pupau pulpana Generalului Izmana nu am auzit niciun pompier zbierand ca nu au dotare si ca au casti de plastic din China de se topesc pe cap. Nici dupa tragedie nu zbierau la ministru ci la ala care de bine de rau a kai facut ceva in tara asta. Pana sa faca el SMURDUL la Tg mures luptandu-se cu toti desteptii din tara asta, nuprimea pic de ajutor. Dar deh de pe margine w usor sa injuri pe Arafat sau pe medici. Iar tomberonezii de ne conduc raman curati ca lacrima si isi papa frumos pensia dupa atatia romani morti. Iliescule la gunoi cu tine, lepadatura.

    • este la fel de imaculat ca organizatia pe care o conduce.noroc cu fat-frumos arafat asta….in perioada tgmures era/parea un profesionist sadea acum insa este doar un vector de imagine pe care nimeni nu are curajul sa-l traga de maneca.

  10. Cat va ocupati voi cu Suhoiu’ eu am tot sapat la ideea mea cu containerele si iote ce-am gasit:
    http://www.roman.ro/produse/autovehicule%20militare/autospeciala%20transport%20containere%20echipament
    si
    http://www.roman.ro/produse/autovehicule%20militare/transport%20containere%20-%20drop%20sistem
    Primul este un transportor standard de containere de 20 de picioare specializate pe operatiuni medicale iar al doilea este ceea ce numesc eu Abrollkipper.

    Pe scurt, un program pentru sisteme containerizate de interventie pentru arsi si pentru calamitati poate aduce comenzi pentru industria noastra.

    In privinta containerelor din primul link, nu cred ca intra in Spartan (din cauza inaltimii) dar cred ca se poate face si o varianta de 20 de picioare cu inaltime redusa (de ex. la 2m).
    In plus, ar merita incercat si un sistem de presurizare pentru ele astfel incat sa le poti transporta, cu ranit si echipa medicala, chiar si intr-un avion cargo civil, cu cala nepresurizata, daca situatia iti cere sa rechizitionezi / inchiriezi astfel de avioane.
    Cel putin pentru varianta de interventie la arsi, inainte de a spune ca e SF ar trebui sa-i intrebati pe cei de la ISU si de la armata cat dureaza sa amenajezi Spartanul sau Hercules pentru o misiune de evacuare de arsi.
    In varianta containerizata, vii cu containerul, il urci in avion si doar il cuplezi la sistemul electric al avionului sau, in functie de distanta, il lasi sa lucreze pe generatorul propriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *