Rușii și avioanele lor invizibile…

sistem 101KS-N Atoll su 57 felon

Containerul pentru achizitia tintei in sistem pasiv 101KS-N, parte a sistemului 101KS-N Atoll

Su-57 Felon pare o bășcălie de avion și știm cu toții că rușii n-au nici acum motoare dedicate pentru el, că avionul nu atinge gradul de invizibilitate radar similar cu F-35/F-22, chinezii rad de ei și nici clienții nu se prea înghesuie la poarta Suhoi, una peste alta se chinuie cu el.

Dar ceea ce nu știam este faptul că nici măcar în ziua de azi, Su-57 nu este de fapt un avion multirol ci unul care poate îndeplini doar misiuni aer-aer și acelea limitate și ar fi util doar într-un război cu o forță militară care dispune de aviație modernă.

Experți ucraineni, care folosesc date obținute în urmă unui audit realizat în 2021-2022 și în 2025, au remarcat că avioanelor Su-57 livrate forțelor aeriene ruseșți le lipsește sistemul 101KS-N.

Cei de la Frontelligence Insight – autorii studiului – explică că 101KS-N este inima sistemului de avionica integrat al Suhoi 57. 101KS-N Atoll, este o unitate optoelectronica de control care permite localizarea și achiziția țintelor aer-aer și aer-sol în regim pasiv (similar sistemului FLIR), sau în cazul Rafale – Frontal Sector Optronics, deși rușii își prezintă sistemul că fiind net superior sistemului francez. O fi, n-o fi superior, nimeni nu știe atât timp cât francezul este activ la bordul Rafale, iar rusul lipsește cu desăvârșire…

Fără 101KS-N, Su-57 se poate baza doar pe radarul de bord, ori logica unui sistem pasiv performant de achiziție a țintelor este piatra de boltă în cazul tuturor avioanelor multirol moderne, mai ales a celor stealth, pentru că în momentul în care ți-ai pornit radarul apari ca un far în noapte pe ecranele tuturor inamicilor tăi și îți faci singur reclamă în fața rachetelor inamice.

Însă lipsa 101KS-N este chiar mai problematică pentru că acest sistem lucrează în comun cu două altele și ele foarte importante: 101KS-U – detector de lansare a rachetelor inamice și 101KS-V – sistem de supraveghere în infraroșu. De asemenea, 101KS-N este responsabil de transferul și interpretarea datelor obținute cu ajutorul  101KS-P – sistem de supraveghere cu ajutorul imaginilor termale.

Adică și ca să subliniem ideea, fără 101KS-N, întregul sistem 101KS Atoll este compromis.

Revenind la studiul celor de la Frontelligence Insight, aceștia remarcă că avioanele livrate în 2021 și 2022 nu au acest sistem și nu există dovezi că avioanele livrate mai de curând l-ar avea. Ca să vă faceți o idee, sistemul optronic 101KS Atoll valorează cam 11% din prețul de achiziție al unui Su-57 Felon.

Datele pe baza căruia s-a făcut studiul provin din 2021, 2022 și prima jumătate a anului 2025, dar nu există vreun motiv logic să credem că avioanele, și așa puține, livrate în 2023 și 2024 ar avea sistemul atât timp cât cele primite de Rusia în 2025 nu-l au…

GeorgeGMT

33 de comentarii:

  1. Eu nu mas ride de Su 57 Felon sau Беркут cum ii spun Ivanii. Avionul cu adevarat nu dispune de acelasi nivel de Low radar visibility si este depasit la punctul de sisteme electronice. DAR!
    Felon are un potential de modernizare mai mare la nivel de compartiment pentru armament. Astfel Compartimentul lui F 22 este prost gindit. Poate incadra 6 AIM 120 plus 2 AIM 9. Compartimentul este prea mic pentru a integra AIM 174B sau chiar Meteor. Ultimile ca si cum ar putea fi integrade cu modificare dar doar 4 la numar. Felon pe de alta parte are compartimente mari care poate integra rachete de cruaziera de marimea SCALP si nu una ci 4 (PATRU).
    https://www.reddit.com/r/FighterJets/comments/1fi099v/why_cant_i_find_a_single_real_photo_of_a_su57/
    Este adevarat ca avionul nu despune de un motor de generatia a 5. adica nu poate zbura cu viteza supersonica fara a intra in regim turbofan. Dar cit este de relevant. Americanii au nevoie de el pentru a parcurge distante mari cu viteze mari si econom. Rusii nu au mare nevoie de asa ceva. Bine daca ar fi si daca no fi . Nui mare lucru.
    Plus Su 57 are radare laterale si un radar pentru zona din spate. Lucru care ii asigura un nivel de monitorizare a spatiului la 360.
    Trebuie sa mentionez ca rusii pina in prezent duc lipsa de o tecnologie asemeni Link 16 din care cauza operatorii depe A 50 (AWE&S) tipa in tot glasul ordine pentru pilotii lor ca acum 50 de ani. Deci nu putem vorbi despre lansarea rachetelor aer aer in regim ENCOM adica cu radare stinse.
    Cit despre lipsa unui sistem optic integrat pentru a lovi in regim pasiv. Gasiti pe fotografii ceva sferic intre nasu radar si sticla de protectie a pilotului. Acela estee un sistem pasiv optic dedicat luptei aer aer. Ca si cum acesta nu poate lucra tinte la sol. Dar si F 22 nu dispune de asa ceva. Integrat asa ceva are doar F 35.
    Eu nu ii lauf pe rusi. Eu mult as da ca Romania sa poata produce macar asa ceva ca Su 57. O fi net inferior pentru F 22 si poate F 35. Dar nu trebui luat in ris.

    8
    • In primul rand F 22 Raptor nu este multirol, asa ca n-are ce face cu rachete de croaziera. Cu 6 AMRAAM pentru atac si doua AIM 9x pentru aparare este mai mult decat bine dotat.
      Motorul dedicat n-are treaba cu viteza ci cu semnatura in IR…

      Radarele alea laterale mai trebuie sa si functioneze. Si F 22 si F 35 au astfel de sisteme, ba si MiG 21 Lancer avea receptoare pasive radar la 360*.

      Sistemul optic pasiv, ei bine, eu ma refeream la intregul ansamblu care face ca monitorizarea in sistem pasiv sa si functioneze. Ce spui tu este arhicunoscutul sistem IRST, pe care il au toate avioanele europene, americanii nu-l folosesc. Si nu, nu poate achizitiona tinte la sol.

      26
    • Ai amestecat aici atat de multe lucruri, si atat de multe aiureli incat ma doare capul cand incerc sa citesc. Macar daca era scris corect, pentru ca numarul greselilor gramaticale sau de ortografie este uluitor. Stapanirea tehnologiei si a informatiilor tehnice necesita scoala multa, ceea ce nu reiese din textul tau, asa ca ar fi bine ca fiecare sa se abtina de la a tranti in publc informatii care nu ii sunt la indemana.
      In toate aiurelile de mai sus, cateva nu pot fi trecute cu vederea:
      – „regim turbofan” nu exista, turbofanul reprezinta o categorie de motor reactiv, inrudit si cu turboreactorul dar si cu turbopropulsorul. Apoi, ai incercat sa scrii ceva interesant despre zborul supersonic, dar ai facut o varza. Era vorba despre zbor supersonic fara postcombustie, asa numitul regim supercruise.
      – Apoi, ai dat iar cu expectoratia in fasole cand ai gasit cat de inadecvat este F22 (primul zbor acum 27 de ani) in a incarca munitie fabricata in prezent, la peste 30 de ani distanta de cand a fost proiectat…..ceea ce este iarasi un nonsens. Iar rachetele de croaziera nu sunt lansate de catre avioanele dedicate superioritatii aeriene, pentru asta ai multiroluri si bombardiere.
      – Apoi…..alta aiureala cu distantele mari de zbor…..de care rusii nu au nevoie. Pai tocmai ruzzia are nevoie de aparate care sa acopere distante cat mai mari :)))))
      – Si bomboana pe coliva….radare in nas si in c*r la Su57, cand toata lumea stie ca odata pornit radarul de bord, vei straluci ca un far in noapte indiferent cat de „stealth” este tigaia pe care zbori. Si apoi….kaput.
      – Iar incheierea apoteotica „O fi net inferior pentru F 22 si poate F 35” arata o manipulare grosolana a informatiei din partea ta. Nu, nici o tinichea ruseasca cu aripi nu este superioara tehnologiilor occidentale. Iar F35 este mai avansat tehnologic inclusiv fata de F22. Dar de…..cand vrei sa propagi o idee, o indesi cum poti…..ca poate merge.

      55
      • Contele Mapucci de Daravella

        Dar JF 20 chinez da, fiindcă e lângă F 35 ca tehnologie. Apropo de tehnologia occidentala, nu JF 17 chinez a trimis Raphalle francez la efectuarea de araturi de toamnă?

        2
    • Cam in ce an s a construit F22?

      1
    • hefe, asta e de pomina sa stii: „nu poate zbura cu viteza supersonica fara a intra in regim turbofan”. Sa stii ca si mizeria aia fumigena de pe Mig29 era tot un turbofan, ce-i drept al mai prost din curtea scolii. Probabil vrei sa spui regim supercruise.
      Oricum, pana la electronica mai bine priveste calitatea fabricatiei si a asamblarilor, avionul pare ca are un fuselaj metalic peste care sunt aplicate placi compozite asamblate prin suruburi. Europenii si chiar chinezii au fuselaje din materiale compozite.

      11
    • Îmi puteți spune vă rog legătura între viteza de zbor supersonică și regimul „turbofan ” prezentat de dvs în comentariul legat de Su-57?

      5
    • Daniele draghe, haraso!
      E drept ca habar nu ai ce vorbesti, dar vorbesti, asa ca iti explic ca lai aia mici.
      Ce spui tu ca are Su57 are, de tinut minte, si Su24 care e o antichitate cu motor. Spui ca are spatiu sa incarce un arsenar intreg dar ce face cu el nu spui.
      In primul rand, un „stealth” fara „stealth” e un alt avion ce nu poate face fata unuia STEALTH.
      Degeaba are radare ca nu le poate folosi, daca ;le porneste o sa arate ca un foc de tabara, nici nu apuca sa traga, poate doar sa fuga daca are noroc.
      Pt ca tot spuneam ca vorbest prostii, o sa te informez ca „TURBOFANUL” e o clasa de motoare, nu un regim de functionare. Probabil te gandeai la postcombustie dar e grele cand nu le ai cu astea…
      Bineinteles, fara „supercruise”, regimul de zbor supersonic fara postcombustie, nu il avantajaza deloc pe Su57, chiar il obliga sa se tarasca pentru ca aprinzand postcombustia o sa-l vada si martienii ca vine. Zici ca nu e mare lucru ca nu are supercruise dar tocmai asta e importanta, mai ales la imensitatea teritoriului rusesc.
      Bine ca n-ai pomenit de supermanevrabilitatea lui Su57 ca iti aminteam ca intr-un dogfight, desfasurat cu putin timp in urma, un F35 si-a luat-o pe cocoasa de la francezi. O fi el supermanevrabil dar o sa fie pocnit de la sute de kilometrii inainte sa-si termine primul tonou!

      7
    • Pai doar din ce zici tu eu unul nu că „m-aș rade”, dar m-aș bucura enorm. Înafara de capacitățile stealth (daca or fi reale, și cât de eficiente or fi…) nu face nimic in plus fata de generația 4+. Așa, în caz de conflict sunt șanse mari să si-o ia pe coaja grav de la 16-le polonezilor și chiar și ale noastre care joaca pe teren propriu, nu în deplasare, susținute de radarele de la sol (+eventual awacs nato), zburând in întuneric și supunând inamicul la un bruiaj intens.
      Asta ar fi o explicație și pentru faptul că încă nu exista dovezi că ar zbura deasupra Ucrainei și o situatie excelentă pentru noi.

      PS. Mai lucrează la limba română , mai ales la partea de termeni de specialitate. Regimul „turbofan” de care zici probabil se referă la regimul de forțaj(postcombustie), plus alte chestii.
      Oricum, ce zici tu sunt doar vesti bune.
      удача!

      4
    • Învață să scrii corect în limba română, mai ai de lucrat la cratimă.🤣 domnule BOT,Do svidaya!

  2. in ritmul actual rusii vor cumpara J35 la barter cu gaz si petrol.
    Vasusem undeva, Kievul trebuia sa cada fix pe modelul Praga. Un mic desant VDV care ocupa aeroportul (Hostomel) si instala post de comanda mobil, dupa care IL76 aducea grosul desantului, care ocupau caile de access pe care urma sa vina forta mecanizata.
    Cehii s-au predat fara lupta. Ucrainienii aveau la Hostomel 200 paramilitari din Garda Nationala (jandarmi) cu armament individual sumar, cateva mitraliere AA pe camioane si cateva IGLA.
    Marele VDV cu Aligatoare „hiper-tehnologizate” s-a poticnit in cei 200 de amarati ce probabil trasesera cu IGLA prima oara atunci. Harjoneala a durat cam 2h, timp in care au cazut elicoptere. In astea 2h ucrainienii si-au dat seama si au reactionat cu speciali, desant si artilerie, lichidand desantul initial rusesc impreuna cu tot planul de ocupare al Kievului.
    Aparatorii spun ca au ramas uimiti sa vada ca daca trageau la urmarire (din spate) catre „hiper-tehnologizatele” Aligator, pilotul nu reactiona evaziv sau cu flare, cel mai probabil nu avea/nu functiona alertarea la iluminarea IR din spate…
    Asa ca nu va mai mirati ca le lipsesc echipamente de pe un produs pilot.

    39
    • Nu sunt expert in armament, dar din ce am citit, inteleg ca Igla si majoritatea rachetelor antiaeriene portabile au principiu de gidare pasiv IR , adica are un cap ( senzor ) de cautare in IR care este racit cu o butelie de azot ininte de lansare pentru a crea contrast termic, ce deceleaza amprenta termica a tintei fata de mediul ambiant si ghideaza racheta pe baza acestei amprente termice.Tehnic vorbind, daca nu ai ceva care sa sesizeze faptul ca vine un obiect catre tine ( cu ajutorul radar, lidar , pasive sau active) nu vad cum ar detecta respectiva racheta, ce nu emite nimic. Senzorii de iluminare radar sau laser reactioneaza la receptionarea emisiei electromagnetica dirijata si laser, daca respectiva racheta ar fi avut dirijare radar sau laser. O alta posibilitate ar mai fi ca pe elicoptere sau avioane sa existe echipamente ce „stiu ” sa citeasca un echipament IFF ostil asociat rachetei AA poratbila

      1
  3. Daca chinezii rad de rusi nu mai e nimic de zis…

    9
  4. Ah ,ah,ah …..ce-ți doresc eu „dulce” Rusie ……
    Sincer mă bucură nereușitele lor …pe toate palierele.
    Se dau cocosi , cu pasaroiul lor, când de fapt până și indienii le rad in nas ….
    Inovație ioc…..aceași tehnica sovietică legata cu duck tape și vopsita in ceva nou (inovator)
    PS: se pare că nu mă duc degeaba la biserica , toate acatistele , toate rugile, toate lumânările aprinse invers…..dau rezultat 😆!
    Sa dea bărbosul de sus, ca rusnacii să ajungă, să zboare doar pe cozi de matura și să folosească pietricele pe post de gloanțe …..iar nr lor de soldați , sa nu depășească câți bucatari are armata română !

    22
  5. Se uită de factorul uman determinant încă, când apare i.a. ruseasca, va fi comedie… Su 57 nu are nevoie de nimic, nici senzori sau motoare, baza este pilotul rus, care se știe ca este cel mai mare de departe la nivel mondial. Ochi de soim, putere si agilitate de tigru siberian, invizibilitate de sturion de Caspica. Pai vede de departe de la la sute si mii de km orice tigaie occidentala, daca trebuie zboară hipersonic trăgând la pedale si dirijand ochiometric rachete minune de care nici nu ați auzit, are si o minibucatarie la bord unde face blini pe care ii consuma cu vodca premium si caviar ca sa fie strong…

    23
  6. Cei drept, formele sunt putin „inspirate” de la F22, pe principiul „konkordsky”, semn ca „cercetarea” ruseasca crede-si-nu-cereceteaza ce fac occidentalii. Daca zic amiricansky ca asa arata un avion invizibil, atunci asa sa arate si al lor, nu…?!

    Inca ceva: americansky au ramas in urma, la nr 35, pe cand ei sunt deja la nr.57!
    Va dati seama cum va arata 69-le? Probabil va arata ca nava lui Luke Skywalker….

    18
  7. Citind acest articol, dar si comentariile, ma doare burta… de ris… presupunind ca acesta e un site militar si deci multi participanti sunt militari, imi fac mari griji pt capacitatea de aparare a Romaniei, indiferent de ce armament sofisticat ar fi obtinut!

    P.S In cartea mea am folosit lb romana actuala, cu diacritice si tot tacimul. P-aici scriu des dupa telefon, intre reprizele de munca la gradina, si am tastatura germana, am si tastatura romaneasca, dar mi-e lene s-o schimb, si de altfel nici nu merita… la asa nivel…

    11
    • Ce ai bre, iti cazu greu la stomac … optronicu?
      *editat – ce comenteaza baietii sub mine… e treaba lor, io nu-s „misto prin asociere”. 🙂

      8
      • E suparat ca idolul lui nu l-a luat in vizita de lucru la Beijing.
        Probabil a luat o academiciana si doctor pe deasupra + BNR scris in „frunce” 😉

        9
      • e botos pe mine dupa ce i-am spus ca un scriitor ar trebui sa stie ca „î” nu mai e folosit in interiorul cuvantului de peste 20 de ani. Acum a dat duma cu tastatura in germana, sa-i spun ca literele „a” si „i” sunt tot acolo si daca apeși a nu scrie i?

        10
        • Arsenie Breahnă

          „presupunind ca acesta e un site militar”… 😀😀😀

          E botos pe articolul acesta, care îndrăznește să pună la îndoială strălucitorul de grandios Su57…

          2
        • Daca ai citi cartea mea, redactata de la A la Z doar de mine, ai vedea ca le am si cu nasoalele aste i din a, s din z si restu. Dar nu-ti recomand, precis nu ai intelege nimic si te-ar lua si durerea de cap.

          Sunt multumit de cunostiintele mele de lb romana, mai ales dupa ce multi ani am comunicat, vorbit si scris, doar in germana. Dar asta e nivelul tau, sa te iei de maruntisuri, altceva te depaseste.

          Nu, nu cunostiintele tale de romana de lemn te caracterizeaza, ci ticalosia.

          9
    • In loc sa incurajezi vorbesti amarat ?
      WTF ? 🙂

      1
    • De la lupul moralist catre @neamtu tiganu

      Mai elegant era din partea dvs sa comentati tehnic… De ceva timp va cam miroase situl asta si nu va osteniti sa o semnalati. In plus dati apa la moara celor care va suspecteaza de simpatii totalitare. Nu ar fi mai constructiv si benefic pt toata lumea(inclusiv pt dvs) sa impartasiti pedagogig si sintetic din cunostiintele pe care le aveti ? Inteleg ca nu sunteti dispus sa scrieti un articol, dar o critica la obiect aduce castig cititorului, comentatorului si nu minimizeaza efortul autorului…

      15
      • Domnu Radu, am incercat de mai multe ori s-o iau cu tehnica, cu umorul, dar am fost in permanenta injurat, facut putinist, comunist etc. Se leaga de orice virgula, o replica mai nereusita, sunt acuzat ca am comparat 99 cu F 35 si te miri ce alte aberatii.

        Uita-te si la actualele replici!

        Crezi ca se poate discuta in aceste conditii?

        Culmea e ca ticalosii, care se inmultesc precum râmele, prin sectionare, na ca am scris cu â din a, nu sunt de altfel decit niste georgesti/simionesti, patrioti de mucava, stropiti cu varza acra de Bruxelles.

        Cu ani in urma acest site era extrem de placut, am invatat f multe despre armament si armata, si imi place sa cred ca si eu am contribuit cu ceva, dar uite ce a devenit, nu e un forum de discutii, ci o trupa de executie. Orice parere, impresie care iese un pic din rind este sanctionata cu rafale de injuraturi si jigniri, si, cum se intimpla la cel mai lasi, o fac in gasca… Cit de elegant poti fi intr-o mocirla?

        Daca atrag atentia o fac spre binele acestui forum, poate se trezesc…

        2
        • Domnule Neamțu, după o lunga vacanță( eu nu sunt încă pensionar si in România este o placere sa ai acest statut), am bucuria sa va reîntâlnesc. Ca pot sa va raportez? Am pus bulion si zacusca, dar si vinete pentru salată, fasole verde si era sa spun avocado, dar nu ma pasionează acest produs. Gazonul îl cosesc manual, nu îmi trebuie huskwarna. La articole si cărți prefer engleza, am descoperit google translate, foarte bun!
          În curând fac horinca si vinul, avem asa o nesimțire in noi, primordiala. Nu va mai dați lovit, ca nu-i cazul🙂

          2
        • @neamtu tiganu

          Forumul e plin de ticalosi, libera exprimare nu exista, e o mocirla intr-adevar, persecutie la adresa unei somitati precum dvs, e mai rau ca intr-o autocratie precum China, Coreea de Nord sau Rusia unde toate opriniile si criticile sunt acceptate si dezbatute.

          Mai avem un coleg valoros persecutat de ceilalti membri pe acest site: MirceaS, care intamplator activeaza in acelasi domeniu ca si dvs si tot intamplator a fugit din lagarul comunist si care tot intamplator mare admirator de tehnica ruseasca.

          De ce va faceti rau si tot reveniti pe forumul asta ? lumea este rea si nu va apreciaza !

          4
  8. Apropo de lauda si de putinta ,voi ati observat cate Mock-up- uri au fost la parada chinejilor ? Se poate zice ca -China a facut cea mai grandioasa parada a ”mock-up”-urilor din istorie LOL .

    5
  9. offtopic ce pot sa faca polonezii ratel mli greu https://www.youtube.com/watch?v=ORB855pAYxM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *