Containerul pentru achizitia tintei in sistem pasiv 101KS-N, parte a sistemului 101KS-N Atoll
Su-57 Felon pare o bășcălie de avion și știm cu toții că rușii n-au nici acum motoare dedicate pentru el, că avionul nu atinge gradul de invizibilitate radar similar cu F-35/F-22, chinezii rad de ei și nici clienții nu se prea înghesuie la poarta Suhoi, una peste alta se chinuie cu el.
Dar ceea ce nu știam este faptul că nici măcar în ziua de azi, Su-57 nu este de fapt un avion multirol ci unul care poate îndeplini doar misiuni aer-aer și acelea limitate și ar fi util doar într-un război cu o forță militară care dispune de aviație modernă.
Experți ucraineni, care folosesc date obținute în urmă unui audit realizat în 2021-2022 și în 2025, au remarcat că avioanelor Su-57 livrate forțelor aeriene ruseșți le lipsește sistemul 101KS-N.
Cei de la Frontelligence Insight – autorii studiului – explică că 101KS-N este inima sistemului de avionica integrat al Suhoi 57. 101KS-N Atoll, este o unitate optroelectronica de control care permite localizarea și achiziția țintelor aer-aer și aer-sol în regim pasiv (similar sistemului FLIR), sau în cazul Rafale – Frontal Sector Optronics, deși rușii își prezintă sistemul că fiind net superior sistemului francez. O fi, n-o fi superior, nimeni nu știe atât timp cât francezul este activ la bordul Rafale, iar rusul lipsește cu desăvârșire…
Fără 101KS-N, Su-57 se poate baza doar pe radarul de bord, ori logica unui sistem pasiv performant de achiziție a țintelor este piatra de boltă în cazul tuturor avioanelor multirol moderne, mai ales a celor stealth, pentru că în momentul în care ți-ai pornit radarul apari ca un far în noapte pe ecranele tuturor inamicilor tăi și îți faci singur reclamă în fața rachetelor inamice.
Însă lipsa 101KS-N este chiar mai problematică pentru că acest sistem lucrează în comun cu două altele și ele foarte importante: 101KS-U – detector de lansare a rachetelor inamice și 101KS-V – sistem de supraveghere în infraroșu. De asemenea, 101KS-N este responsabil de transferul și interpretarea datelor obținute cu ajutorul 101KS-P – sistem de supraveghere cu ajutorul imaginilor termale.
Adică și ca să subliniem ideea, fără 101KS-N, întregul sistem 101KS Atoll este compromis.
Revenind la studiul celor de la Frontelligence Insight, aceștia remarcă că avioanele livrate în 2021 și 2022 nu au acest sistem și nu există dovezi că avioanele livrate mai de curând l-ar avea. Ca să vă faceți o idee, sistemul optronic 101KS Atoll valorează cam 11% din prețul de achiziție al unui Su-57 Felon.
Datele pe baza căruia s-a făcut studiul provin din 2021, 2022 și prima jumătate a anului 2025, dar nu există vreun motiv logic să credem că avioanele, și așa puține, livrate în 2023 și 2024 ar avea sistemul atât timp cât cele primite de Rusia în 2025 nu-l au…
GeorgeGMT