O „viespe” elvețiană, bătrână ca vai de ea…
După ce poporul elvețian a fost informat despre costurile reale ale achiziției de F-35A, mai mari cu cel puțin 1,3 miliarde de dolari, politrucii locali se dau domnișoare deși sunt curve de centură și se fac indignați și se mai fac și că ar căuta alternative…
Ei bine, până la urmă elvețienii vor înghiți gălușca asta după ce aceiași politruci le vor explica pe îndelete și cu răbdare că altă soluție nu există.
Prima mișcare vizând prostirea pe față a cetățenilor locali a avut loc de curând când ministerul apărării elvetian – Swiss Department of Defence, Civil Protection and Sport (DDPS) l-a întrebat pe viitorul comandant al forțelor aeriene, generalul Christian Oppliger dacă n-ar putea reevalua numărul de F-35A avute în vedere, să mai taie din ele, să se încadreze în bugetul aprobat.
Nu știm încă ce va răspunde generalul elvețian, dar pe 2 iulie, aceiași politruci au ajuns la concluzia că s-ar putea ca avioanelor F/A-18 să li se prelungească viața operațională și să nu fie retrase până în 2032, așa cum este prevăzut astăzi, ci să zboare zburdalnice până prin 2035, chiar 2037. Nasol însă, costurile ar fi mai mari decât suma cerută în plus de americani și s-ar ridica la un miliard de franci elvețieni pentru încă o mie de ore de zbor per avion.
Doar că actualul comandant al forțelor aeriene, generalul Peter Merz, a explicat că achiziția celor 36 de F-35A este esențială pentru securitatea țării și nu există cale de întoarcere. Logica prelungirii resursei avioanelor F/A-18 ar fi ca Elveția să aibă timp să caute o solutie europeană.
În același timp, prelungirea resursei pentru actuala flotă de F/A-18 nu ar fi la prima lovitură, Elveția derulând deja un astfel de program, tocmai pentru a avea avioanele disponibile până în 2030. Programul a costat 450 milioane CHF și n-a dat chiar maximă satisfactie, pentru că, cităm ministerul local al apărării:„The structure of devices is increasingly cracking,” odată cu imbătrânirea avioanelor.
La final, onor ministerul a dat o declarație: „An extension of the service life until 2035 has been considered. The financial costs would be disproportionate. The necessary investments for the necessary renovations in the areas of structure, engines, subsystems and avionics would amount to around CHF 1.75 billion. Experience has shown that the risk of structural damage would also increase steadily as the aircraft age.”
Adică noi ne-am gândit, am calculat, dar nu iese. Prelungirea resursei la F/A-18 Hornet, pentru a două oară, ar costa mai mult decât cer americanii suplimentar pentru F-35A și s-ar alege cu avioane bătrâne, oloage și extrem de nesigure, bașca că ar rămâne singura țară operatoare de F/A-18, cu toate necazurile și cheltuielile aferente.
Astfel încât guvernul elvețian săracu’ face ce poate, se dă cu capul de pereți, zice că n-a știut ce-a semnat dar anul 2032 vine și, în final, cetățenii elvețieni vor înghiți gălușca cu tot cu polonic, pentru că și la ei, ca și la noi, tot politrucii conduc țara.
Oare de ce țările, adminisțratiile locale nu pot fi populate și conduse de tehnocrați, de oameni fară legătură cu clasa politică, așa cum ar fi de altfel normal?!? Oare de ce?
GeorgeGMT
„Oare de ce țările, adminisțratiile locale nu pot fi populate și conduse de tehnocrați, de oameni fară legătură cu clasa politică, așa cum ar fi de altfel normal?!? Oare de ce?”
Pentru ca deciziile pe care trebuie sa le ia nu sunt doar de natura tehnica
„achiziția celor 36 de F-35A este esențială pentru securitatea țării”.
pana la urma astia de cine se feresc sau cu cine vor sa se bata de-si cumpara avioane?
tii minte ca asta era intrebarea clasica si la noi, inainte de tambalaul din Ucraina?
Cu ungurii ? :))
nu exista comparatii intre noi si ei.
Ei nefiind in alianta, cu sau fara cele 35 de pocnitori tot sunt gata din simplul motiv ca oricine ajunge acolo inseamna ca a trecut de o alianta ce are mii de pocnitori.
Singura explicatie este ca au in cap o aderare la alianta in cazul in care treaba devine maronie.
Noi suntem un caz mai „special”, stiai ca suntem singura tara care a avut tratat cu URSS in care se specifica ca au drept de veto pentru orice tratat de alinata militara pe care vrem sa o semnam? Este ceea ce solicita azi Putin de la Ucraina.
Si pe urma vin unii si se intreaba cum poti avea un submarin nou care e tras pe dreapta ca nu gasim niste acumulatori, cele mai noi avioane au fost trase pe dreapta la prima revizie de motor de la cateva sute de ore, 2 fregate reconditionate luate fara armament care nu se mai monteaza niciodata si lista poate continua la infinit. Evident, altii au depasit toate aceste probleme. Iar la final ne mai si surprindem de unde apare un meteorit in izmene si cine or fi prin fratiile alea care-l sprijina cu bani si publicitate.
Ultimul deceniu si un pic a aratat ca ganditul logic nu e corect.Lumea e nebuna,idioata si orice scenariu SF poate deveni realitate.
Frankly, Switzerland needs one or two squadrons of Gripens, and two squadrons of A-10s.
Switzerland is too small a country for Stealth planes to make sense for it.