Articolul de seara: Zi neagra pentru Saab

Swiss-Gripen

Elvetienii au respins propunerea guvernului federal de a achizitiona 22 de aparate Saab Gripen E/F contra sumei de 3,3 miliarde de dolari, avioane care ar fi urmat sa inlocuiasca flota de F-5 Tiger. Rezultatele referendumului arata ca 52% dintre votanti s-au pronuntat impotriva acestei achizitii.

Acest vot negativ poate afecta major negocierile dintre Saab si Brazilia in privinta pretului propus de suedezi pentru cele 36 de aparate pe care brazilienii au de gand sa le cumpere, mai ales daca tinem cont de faptul ca pana acum doar guvernul suedez a facut o comanda ferma pentru 60 de Gripen E/F.

Planul, dat peste cap acum, era ca primul avion E/F destinat Elvetiei sa fie livrat la mijlocul anului 2018, cu 11 aparate operationale pana la sfarsitul lui 2019 si finalizarea livrarii tuturor celor 22 de avioane pana in 2021.

Mai era prevazut ca incepand din 2016, Suedia sa inchirieze catre partea elvetiana opt aparate GripenC si doua Gripen D pentru o perioada de cinci ani. Acum totul s-a naruit si nu stiu ce s-ar mai putea face pentru continuarea acestui contract.

Multumim colegului MirceaS pentru info si sursa.

GeorgeGMT

Le Figaro

46 de comentarii:

  1. Deci nu vor Gripen sau nu vor avioane noi deloc?

  2. O sa arunce cu cascaval … folosind de trambulinele cu care americanii o sa isi lanseze satelitii ..

  3. ionica fonosch

    Pei poate incercam sa cumparam noi licenta 🙂 la un pret decent 🙂

  4. Rezultatul referendumului nu este intotdeauna si rational dar in comparatie cu deciziile politice ale liderului, masele nu pot fi trase la raspundere.
    Lectia: Referendumurile nu sunt infailibile.

    • Nu compara un referendum in Elvetia cu scamatoriile de la noi. Eu cred ca peste 90% din cei care au votat cunosc foarte bine ce presupune fiecare varianta – ba as paria ca ei cunosc mai bine decat noi.

      • Vtei sa spui ca Elvetienii nu sunt supceptibili la manevra politice, ca politicienii Elvetieni nu se pricep sau nu practica manipularea maselor sau ca Romanii sunt prosti?

      • Nu e mare smecherie faptul ca elvetienii ar cunoaste mai bine decat romanii unele chestii. Sunt multe popoare in lumea asta care cunosc mai bine ca noi diverse chestii.

        Cat priveste achizitia de Gripen, a fost o decizie populara strict populisto-socialista. De altfel, s-a marsat mult, Opozitia mai ales, pe ideea neutralitatii Elvetiei si a inutilitatii armatei in general. S-a insistat mult si pe pretul care va fi platit pentru 22 de avioane si pe F-18 care au fost cumparate cu mai putin de 20 de ani in urma.

        Faza este ca in Elvetia exista de mult un curent generalizat impotriva oricarei achizitii militare, oamenii vor ca banii sa se duca in alte directii. Ba chiar si bugetul armatei a fost taiat drastic in ultimii ani iar capacitatea de lupta a Elvetiei este acum una teoretica.

      • sa nu crezi ca elvetienii sunt un fel de super oameni. sunt tot oameni ca oricare altii. dar faptul ca vor trebui sa dea 3,3 miliarfde de dollari din buzunarele lor pt niste avioane de care nu aveau neaparata nevoie, sa sti ca asta a contat fff. mult. toti occidentali sunt fff.zgarciti si individualisti, poate cumpatati.asa ca noi astia din est sa ne cam punem pofta in cui ca westul ne va ajuta cu ceva moca. ca va lua de la noi sau ca ne va sabota da, dar nu ca ne va ajuta vreo-data cu ceva decat pe interes si contra cost, si dc nu pe inselat.daca noi nu ne vom ajuta pe noi insine si nu ne vom sti interesul nimeni nu va veni sa ne scoata din belele.

  5. Ghita Bizonu'

    e… SCUZE !!
    Eu presupuneam ca vor zice da.
    Da se pare ca si creierii lor au fost spalati bine cu sampon gen Fukuyama …

  6. Majoritarii votanti au considerat ca in acest moment Elvetia nu are nevoie de alte avioane si ca aparatele FA18, modernizate parca prin anii 2007-2008, aflate in dotarea aviatiei elvetiene sunt suficiente pentru misiuni de politie aeriana.
    Cred ca producatorii Rafale si Eurofighter sunt foarte incantati de acest vot.

    • De la MilitaryPhotos – Rafale News, citire:

      Rafale B/C in 2012:
      Total MRO cost: € 182,60 millions
      Aircraft : 77 (1)
      Annual cost per aircraft : € 2,371 millions
      Cost per flight hour (250 hours): € 9484

      Rafale M in 2013:
      Total MRO cost : € 100,7 millions
      Aircraft : 35 (1)
      Annual cost per aircraft : € 2,877 millions
      Cost per flight hour (250 hours): € 11508

      In timp ce Austria cu Typhoonurile are probleme…de pilotaj: http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/153977/austrian-military-going-broke%2C-only-12-pilots-left.html

      • Deci Rafale s-a ieftinit considerabil la achizitie, ceea ce era normal, dar s-a scumpit simtitor la utilizare. Deci e in continuare foarte scump.

      • Stiu ca Rafale sau Eurofighter nu costa cat un pahar de braga.Ma rog, fabricantii acestor avioane pot spera ca gratie unui lobby eficient vor putea face afaceri cu elvetienii.

        • no way, Dassault si Eurofighter sunt complet out in Elvetia – pai poporul n-a vrut sa dea 3 miliarde ca li s-a parut prea scump – in niciun caz nu o sa fie de acord sa dea dublu.

          Elvetia e complet inchisa pentru achizitia de avioane noi – e posibil sa apara diverse oferte de leasing, insa cheia va fi ca trebuie sa se incadreze in bugetul existent – ceea ce cam exclude pe bimotoarele high end gen Rafale sau Typhoon.

          Elvetienii nici nu prea sunt in mod traditional adeptii aviatiei ca arma – pentru ei conteaza mai mult apararea terestra, au multi soldati rezervisti, cu un training de baza in tras cu pusca, si un teritoriu mic si muntos care se preteaza la asa ceva.

          Suedia a mers pe un mix in care aviatia domina din cauza teritoriului imens raportat la populatia mica si a reliefului foarte deschis.

  7. Dincolo de aprecierile pentru sistemul de referendumuri practicat de elvetieni si de eterna discutie de aici, referitoare la F-16 vs Grippen, nu cred ca decizia privind dotarea aviatiei militare ar trebui sa faca obiectul unui referendum.
    Sigur, exista riscul ca, lasata la latitudinea conducerii politice a tarii, decizia sa poata fi suspectata de influentare in baza unor comisioane sau alti „factori perturbatori”, dar referendumul este calea cea mai simpla prin care poti bloca procesul de dotare cu armament modern al unei tari, daca ai interese nu tocmai curate in acea tara.
    Odata ce se lanseaza dezbaterea privind dotarea este suficient sa finantezi o campanie agresiva in media, cu informatii false despre comisioane, alte interese ascunse ale conducerii politico-militare ale tarii respective, deficiente (reale/inchipuite) ale echipamentelor respective, mai adaugi cateva articole negative despre armata, mai lansezi eternele intrebari: „de ce bani pentru inarmare cand avem nevoie pentru spitale / scoli / drumuri etc, mai ales ca nu ne ataca nimeni?”.
    Reteta perfecta pentru a obtine un refuz la referendum si a periclita apararea tarii respective.

  8. chestiunea e ca elvetienii au decis impotriva cresterii bugetului apararii pentru achizitia de avioane, considerand ca nu e cazul sa aloce acesti bani dinspre alte prioritati.

    ne imaginam ce ar fi decis daca ar fi fost intrebarea la referendum daca vor sa dea dublu pe Rafale sau pe Eurofighter.

    ramane de vazut ce se poate face in interiorul bugetului apararii, acolo nu exista restrictii – altele decat banii disponibili.

    vor incepe probabil discutii cu suedezii pentru un leasing de Gripen C/D, care pot fi upgradate mai tarziu.

    desi nu s-a materializat, contractul cu elvetienii a adus beneficii foarte mari deja – a demarat lucrul in Suedia la Gripen E si se vor livra primele 60 bucati guvernului. Asta a ajutat la castigarea contractului in Brazilia – prin faptul ca deja s-a redus mult riscul de development, s-a avansat foarte mult cu proiectul si el e acum mult mai credibil.

    cei de la Saab au fost destepti ca au pornit la drum cu un demonstrator si au adunat parteneri industriali care au contribuit cele mai noi produse, chiar unele nefinalizate cum e radarul – asta a demonstrat ca este cutting edge pe de o parte dar si posibil de facut avionul la un cost rezonabil si ca problemele inerente care apar la proiectele noi pot fi depasite.

    • Leasingul nu trebuie aprobat prin referendum?Intreb si eu.

      • se poate face referendum pe absolut orice in Elvetia – trebuie doar stranse semnaturile necesare – parca 100.000 e numarul.

        insa nu ar fi argumente contra daca ar gasi o solutie sa se incadreze in buget, ca aici era buba, de unde se iau banii si de ce ar fi nevoie sa se aloce 3 miliarde catre aparare dinspre celelalte prioritati ale tarii.

        nu s-a reusit argumentarea nevoii de a avea mai multe avioane – deja au un numar dublu fata de Austria.

        impresia generala era ca era un moft al aviatiei si nu era un lucru neaparat necesar – iar gafele lui Maurer au mai slabit suportul. In partea germana s-a votat pentru avioane pentru ca acolo ei sunt mai rurali si mai pro armata.

        insa in zona de limba franceza chestiunea nu a prins – probabil au pus si francezii niste strambe ca sa se razbune pentru pierderea din Brazilia…

  9. Poate lucrul asta ii va face pe suedezi sa pluseze in fata Romaniei cu o oferta de nerefuzat. Avand in vedere actuala criza regionala, Suedia poate propune tarii noastre lucruri pe care le putem lua in calcul……de frica rusilor! Poate….

  10. Uite o democratie adevarata. Pe noi nu ne intreaba nimeni nici cand darama astia un parc sa il retrocedez sau cand schimba flota de masini a primarilor ori prefectilor, daramite contracte pline de capuse pentru armata. La noi isi freaca mainile cu bucurie ca au aranjat pe banii nostri combinatiile lor. Noi suntem inca din pacate in epoca de piatra. Nici nu imi vine sa cred ca ne lasa sa trecem pe la ei prin tara.

    • @haion: Asta e chiar buna 😀 Vrei sa vina cineva acasa si sa te intrebe? Sau cum crezi ca functioneaza asta?

      Hai sa-ti dau o veste proasta: nici pe elvetieni nu i-a intrebat nimeni, numai ca s-au trezit unii dintre ei sa-i intrebe pe guvernanti. La ei procedurile sunt foarte clare, dar tot au strans 100.000 de semnaturi pentru asta (la o populatie de 8 milioane).

      In Romania este prevazuta posibilitatea de initiativa legislativa a cetatenilor – tot cu un numar de 100.000 de semnaturi (art. 74 din Constitutie). Cate legi propuse prin aceasta metoda cunosti?

      • Niciuna desi poate exista. Singura chestie de care stie toata lumea este Rosia Montana, dar de cat efort a fost nevoie …. Si cat au incercat televiziunile sa compromita miscarea, plus efortul de informare urias care ne-a macinat o fi bine o fi rau: lipsa specilistilor. Lipsa lor ne-a facut sa ne nevrozam in ultimul hal. La aia s-a ajuns la lucruri mult simplificate, la noi fiecare pas o este o nebunie si trebuie sa invatam toti fizica, chimie -nu zic ca strica, dar motivul este aiurea: ca cei de la varf sunt mereu gata sa te prosteasca si trebuie sa fim non stop cu ochii pe ei mama lor.

  11. Desi ma consider un suporter 100% al democratiei nu cred ca un referendum poate rezolva orice problema. Cu atat mai putin a celor militare.Aici trebuie sa vorbeasca specialistii.Sa crezi ca cetatenii unei tari pot da un raspuns corect la orice problema mi se pare prostie si populism.Democratia trebuie sa fie REPREZENTATIVA si nu PARTICIPATIVA.Democratia participativa dusa la extrem ar insemna asta:orice gospodina care sta in bucatarie si amesteca bine sa nu i se taie maioneza are la dispozitie 3 butoane pt.a vota o lege.Ea va asculta la radio sau va urmari la televizor dezbaterile si va vota in probleme juridice , constitutionale, economice, militare cum ii va dicta sufletu, constiinta si prostia din capu ei.Nu uitai ce a spus Churchill: Daca 20 de milioane de oameni sustin o prostie acel lucru tot prostie ramane!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *