Consiliul National din Parlamentul Elvetian voteaza „Da”pentru achizitia de Gripen E

descărcare

Astazi, Consiliul National (Nationalrat), una dintre cele doua camere ale Parlamentului elvetian, a intrunit o majoritate de voturi „da”pentru achizitia de avioane Gripen E. Au existat mai multe motiuni si votari in Parlament, toate pozitive pentru achizitia de avioane Gripen. Votul principal a reprezentat aprobarea achizitiei cu 113 voturi pentru si 68 impotriva. Finantarea si legea pentru fondul Gripen au fost si ele adoptate cu majoritati considerabile.

Achizitia trece acum in cealalta camera a Parlamentului elvetian, in Consiliul Statelor (Standerat), in privinta finantarii, unde este programat un vot pe 18 septembrie, si unde a fost intrunit un vot pozitiv pentru achizitia de Gripen E mai devreme anul acesta.

„Suntem, desigur, incantati de votul din Nationalrat, care reprezinta o alta aprobare pentru Gripen E,”spune Lennart Sindahl, Vice Presedinte Senior si Sef al Saab Aeronautics business area.

„Noi respectam si urmarim indeaproape procesul politic din Elvetia, in acelasi timp continuand sa avansam cu procesul nostru de participare industriala elvetiana, care genereaza afaceri in toate regiunile Elvetiei. Chiar inainte de semnarea unei comenzi pentru Gripen, au fost semnate contracte, evaluate la 315 milioane de franci elvetieni, intre furnizorii nostri si 117 companii elvetiene. Saab continua sa sporeasca aceste valori, in acelasi timp asigurandu-se de distributia regionala a afacerilor,”a mai declarat Sindahl.

Mai jos, comunicatul Saab in limba engleza:

National Council in Swiss Parliament votes “yes” to Gripen E Procurement

Earlier today the National Council (Nationalrat), which is one of the two chambers in the Swiss Parliament, reached a majority “yes” vote regarding the procurement of Gripen E.

There were several motions and votations made in the Parliament, all positive for the Gripen procurement. The main votation was the endorsement of the procurement with 113 votes for and 68 against. The financing and Gripen fund law were also passed with strong majorities.

The procurement now moves to the other chamber in the Swiss Parliament, the Council of States (Ständerat), where a vote on financing is scheduled for the 18 September, and where a positive vote for Gripen E had been made earlier this year.

“Naturally we are pleased by the vote in the Nationalrat, which is another positive endorsement of Gripen E,” says Lennart Sindahl, Senior Vice President and Head of Saab’s Aeronautics business area.

“Whilst we respect and are following the political process closely, we continue to progress our Swiss industrial participation programme, which is generating business throughout all regions of Switzerland. Even before a Gripen order has been signed, contracts have been signed between our suppliers and 117 Swiss companies valued at 315 MCHF. Saab continues to increase these values whilst ensuring the regional distribution of the business,” adds Mr. Sindahl

 

66 de comentarii:

  1. astia sunt in mijlocul europei, nu au nicio problema, si tot cumpara avioane…noi ne aparam de rusi cu 12 fiare vechi

    • „astia sunt in mijlocul europei, nu au nicio problema, si tot cumpara avioane…”

      Aia au multi bani si mult aur pe acolo 🙂 Si in plus au elvetieni cu alta mentalitate.

      „noi ne aparam de rusi cu 12 fiare vechi”

      Hai bre ca esti rauvoitor! Si ai o atitudine defetista 🙂

      Noi mai avem si alte fiare vechi.
      TRuri si T55uri, fregate cu tunuri si Styxuri, TABuri expirate, Volkhovuri si Hawkuri neoperationalizate, tunuri de pe vremea lui Ceasca.

      Deci fiare avem destule…alea doispce sunt bomboana de pe coliva Armatei 🙂
      Eu le recomand sa mai angajeze niste popi!

      • vezi ca am auzit ca tunurile sunt si mai vechi….si ce avem noi nevoie de tancuri? sa aiba rusii ce sa ne distruga? ar fi fost bine daca aveam tunuri pe fregate…nici alea nu sunt operationale

  2. Tara de oameni normali la cap si care stiu sa-si apere interesele nationale.

  3. Arhengel fanul Griphen

    🙁 Nu putem sa facem un schimb de experienta cu elvetienii. Noi le trimitem statul nostru major, CSAT-ul, guvernul, presendintele si Parlamentul si ei ne dau la schimb echivalentele lor? Nu-i tinem mult doar pana se incheie achizitia de multirol, probabil 2 luni la cum functioneaza elvetienii.

  4. Lasa ca poate vine acum vreun „@adyr” sau vreun „@Robert si cum l-o mai chema” sa ne spuna cat de bune sunt F-16(18) la a 15-a mana fata de Gripen E si cat de bune vor fi F-22(35) la Sfantul Asteapta dupa care ne vor da cu „Quality of life” peste ochi sa ne demonstreze cat de bune sunt tinichelele stealth lucitoare si lustruite.

    Afacerea cu F-16 eu cred ca mai poate fi dezlegata. Poate si pentru asta trebuie iesit in strada ca pentru Rosia Montana.

    • Da, asta-i buna, sa iasa lumea-n strada pt nevoile armatei. Pt marea majoritate a polupatiei, nevoile armatei sunt ceva abstract, ca si cum ai vorbi de fizica cuantica. Si-ar aduce aminte doar daca am intra maine in razaboi. Vrem avioane moderne, iar aici unde stau eu si cred ca si in foarte multe alte locuri din tara, cel mai des intalnit mijloc de transport are unul sau maxim doi cai putere. Am vazut chiar si cu magar putere.

    • cine sa iasa in strada? majoritatea oamenilor spun ca armata e o risipa de bani…zilele astea auzeam pe unul care spunea ca armata trebuie desfintata si sa se pastreze doar jandarmeria….ma intreb daca o sa ii placa cand o sa il prinda rusu cu pantalonii in vine….bine…acum gusturile nu se discuta

    • vezi ca robert ionut s-a suparat pe noi si acum spune pe resboiu cat de bune sunt f-16…ba chiar spune ca pana in 2020-2022 o sa avem 24 F-16 si 12 F-35

    • cred ca ma confunzi…nu ma intereseaza ce avioane iau romanii.

      ba chiar as vrea sa ia miguri, su…si sa iasa din alianta NATO daca toti gandesc ca dumneata…
      e mai correct sa o iei la stanga daca tot semnalizezi stanga…
      se poate allege si un partid communist nu cred ca se poate pune cineva impotriva vointei populare…golanii aia de au iesit la revolutie oricum s-au carat si se cara.

  5. Daca ai vrut sa ne oftici, ai reusit partial. Tinand cont de noua alianta a SAAB cu China, aceeasi China care are un parteneriat strategic de aparare cu Rusia, cred ca achizitia de F-16, pentru Romania, este varianta cea mai buna si chiar ma bucur ca aici politicienii nostri au fost constanti. Elvetia isi poate permite neutralitatea, noi inca mai trebuie sa ne castigam teritoriile pierdute. Desigur avem si noi un parteneriat cu China si relatii diplomatice excelente, dar asta nu ne ajuta in scopul nostru. Nimeni nu spune insa ca ar trebui sa actionam altfel decat diplomatic in relatia cu Rusia, dar chiar si diplomatia isi are limitele ei atunci cand nu ai in spate un minim de forta. Oricata dezinformare, manipulare si nepasare ar arata Romania, voi cat credeti ca va mai merge shmecheria?

    • cu ce este f-16 mai presus decat mirage? argentinienii cumpara cu banii astia de trei ori mai multe mirage sh

    • Angelo sa ti de slujba care o ai acum, sa nu intri niciodata in analiza politica sau economica ca ramai somera! Cred esti singurul om pe care il cunosc si care sustine achizitia de F-16 in aceste conditii! 🙂 😉
      Vorba unui sef d-al meu: Multi vad, putin pricep! Ce „alianta” are bre Saab cu China?!?! Poate te gandeai la Volvo, da aia nu sunt „aliati”, ci cumparati de catre Geely Automobile Holdings Limited, da nu au cumparat decat divizia auto a Volvo si anume aia de fabrica automobile…
      China se afla sub embargoo pentru vanzarea de arme de catre UE si SUA, asa ca chiar m-ai facut curios, ce „alianta” are Saab cu China?! O fi daia…”strategica”?!
      PS China si Rusia nu au nici o aliata stratgeica sau nestrategica, doar ca Rusia vinde si China cumpara… „E” doua chestii foarte si extrem de separate.

      • Arhengel fanul Griphen

        Da Angeluto si ar trebui sa mai mentionam ca relatia noastra nuna cu China a fost ce i-a permis lu Ceasca sa dea cu tifla Moscovei. Cum incepea sa se uite Kremlinul spre noi cu suna cescuta la Beijing si brusc apareau niste divizii chineze pe Amur si ochiul lu Sauro… pardon Moscovei se indrepta in partea opusa.
        Bineinteles ca a trebuit sa platim: de ce credeti voi ca Hongdu JL-8 (http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_K-8) arata identic cu 99 al nostru? Parte din cooperarea cu China a prevazut sa-i lasam sa masoara 99 cu sublerul. Ia ganditiva voi acu. In urma cu 27 de ani ii invatam pe chinezi sa faca avioane, acu ne uitam cu jind chiar si la rablele care le fac ei.
        Si Angeluto SAAB are intr-adevar cooperare cu o tara de pe langa China. Ii zice Coreea…aia de sud, SAAB trebuia sa-i ajute sa-si faca stealth-ul propriu. Daca nici Coreea… aia de sud nu e pretenara cu SUA atunci zi tu cine e.

      • Poate are Saab divizia de autoturisme ceva combinatii cu chinezii

  6. Elvetia este stat neutru si inconjurat de aliati .
    De asemenea nu are obligatii militare , asa ca vor cumpara ceva low cost cu performante pe masura .

    • Arhengel fanul Gripen

      Perfomante pe masura mult superioare(perfomantele) lu F-16 high cost pe care il luam noi. Ia sa vedem ce are Gripen E/F: supercruise, radar AESA, posibilitatea de a folosi mai tot armamentul NATO, (ceea ce F-16 third hand ma indoiesc ca are cand vine vorba de arme noi ca Meteor, AMRAAM D, Sidewinder X etc. etc), manevrabilitate mai mare, costuri de operare mai mici, electronica de ultima generatie, a da si o resursa neconsumata da.
      Da lasa bah ca noi luam combat experience, cu putin noroc ale trei pe care le cumpara portughezi de la USAF sa le vanda noua or sa aiba si niste gauri de schije din primul razboi din golf, da frate mult mai bine ca niste Gripen noi noute la acelasi pret facute in tara si cu contract de offset atasat.

      • Nu mai rasuci frate cutitul in rana! Elvetienii se respecta si sunt oameni seriosi, cumpara avioane de ultima generatie cu offset consistent, in timp ce noi cumparam niste rapciugi. Culmea este ca Dusa ori minte, ori nu stie ce vorbeste, acum o luna declara transant ca totul va fi nou-nout pe F-16, cu exceptia celulei, iar acum aflam ca vom primi totul resapat, inclusiv motoarele…
        De offset nici nu mai vorbesc, eu personal am fost luat la trei-pazeste de catre directorul ROMAERO care-mi explica cu superioritate ca Offsetul este interzis de catre UE si asa si pe dincolo…Bineinteles ca nimeni nu interzice nimic, dar am ajuns in ultimul hal de prostie.
        Poate ca nu-ti vine sa crezi, noroc ca-l am prins pe video si poate fi vazut pe RoMilitary Youtube.

        • Normal ca minte si minte destul de convingator pentru marea majoritate a contribuabililor din aceasta tara, total dezinstersati de acest subicet.
          Repet ce am afirmat de mai multe ori, politicienii romani nu sunt prosti ci doar arivisti si ipocriti.Dusa chiar daca este ministrul MAPN este si el doar o rotita in angrenjaul politic al USL.Face ce ce i se spune si pune in aplicare deciziile exclusiv politice ale USL atunci cand se pune problema realizariii de achizitii militare.

  7. George, chiar nu am chef sa fac conversatie de cartier. Stii foarte bine cat de mult am sustinut achizitionarea de Grippen-uri in Romania dar conjunctura s-a schimbat, in bine pentru SABB care are parteneriate nu doar cu China ci si cu Brazilia , vezi BRIC, dar nu foarte favorabil pentru noi. Si aici as da vina pe UE ca n-a sustinut industria Europeana. Dar asta e alta poveste atunci cand ai si alti concurenti, in speta Germania.

  8. Si nu stiu daca ai urmarit, dar la G20, reuniunea in prima zi s-a facut cu tarile BRIC la pranz, in format restrans, iar G20 s-a intrunit seara. E un mic detaliu, irelevant, desigur.

  9. Sau poate nu ai fost atent la detalii, dar comisia ONU care a declarat ca armele chimice au fost folosite de rebeli, a fost condusa de Suedia. Aceasi Suedie vizitata de Obama cu o zi inainte de G20. Desigur eu pot sa fiu si somera, dar daca vei citi declaratiile guvernatorului roman, dinaintea G20 care spunea ca noi nu avem organisme „to big to fail”, ai sa intelegi contextul.

    • Sa-nebunesc de pricep ceva! C-are Isarescu, care se referea la banci si asiguratori, cu Gripen, Suedia, China si G-20?! Saab n-are parteneriat cu Brazilia, ci o propunere fata de Emberer, daca Brazilia va alege Gripen E pentru programul lor multirol.
      Faza cu China si Saab chiar n-o pricep, nu ca in rest as intelege ceva… Si nu sunt deloc ironic. Cum dracu sa aiba o firma, cat o fi ea de mare, parteneriat cu o tara?! Parteneriatul (de la partener) presupune, juridic vorbind ca cele doua parti sunt subiect de drept egali, astfel ca nici o companie din lume nu are parteneriate cu un alt guvern. Poate avea intelegeri, asocieri, etc,etc, da parteneriate… Cu China?!
      Sau poate ma insel eu.

  10. E prea mult sa-ti expli intr-un comentariu. Cauta si tu si intelegi pentru tine …

  11. Arhengel fanul Gripen

    ……..
    Angelo esti un troll de mare clasa.
    De la faptul ca Brazilia China India si Rusia au avut un tete a tete inainte de intalnirea G20 tragi tu concluzi ca Suedia care nici macar nu are reprezentarea directa in G20 are un acord secret de colaborare cu China. Probabil ca pe Obama l-ai aruncat in teoria aia ca sa explici cum comunica sudezii cu chinezii: l-au spalat pe creier pe Obama in timpul vizitei si asta clipind in cod morse transmite mesaje chinezilor peste masa de intrunire fara sa se prinda nimeni. Genial. Mintea mea normala nu se poate compara cu intelectul tau de Sherlock Holmes … sau mai bine revin la prima fraza: esti un troll de mare clasa

  12. Ba’ da ce ma citesc vizitatorii tai, de zici ca s-au dus in blogul meu! Slow down boys ca-mi creste prea mult ratingul si bat la ochi!

  13. Niste idioti elvetienii astia, dupa ce ca au vecini numa prieteni au mentinut serviciul militar obligatoriu, soldatii pleaca acasa cu echipamentul din dotare, iar acu isi mai iau si avioane de generatia 4++. In loc sa se distreze si sa ne simtem bine.
    Sa ia exemplu de la noi, suntem inconjurati numa de prieteni si nu merita sa cheltuim bunatate de bani pe arme sau alte prosti de gen.

    • Sunt curios cat la suta din datele achizitiei de Gripen, pe care s-a votat in parlamentul elvetian, erau secretizate ca la noi?

    • @Blatula
      ” soldatii pleaca acasa cu echipamentul din dotare, ”
      Nu te inteleg omule , la fel se procedeaza si in armata romana : cauta pe Okazii busole, binocluri , bocanci 🙂

      • No scuze, am uitat sa mentionez si arma din dotare, multumit ?
        Astfel circula o anecdota in preajma ww 1. Stiind ca militiile elvetiene aveau cam 250000 membrii, Kaiserul i-ar fi intrebat: „ce faceti voi daca 500000 soldati germani v-ar invada?” Raspunsul veni prompt: „Tagem de doua ori si plecam acasa”.

  14. Mi-ar fi placut sa vad reactia lui George Visan cand a aflat aceasta stire.
    Elvetienii sunt oameni foarte pragmatici.Fac ceea ce este mai bine pentru tara lor.Asa este si cu programul Gripen.Sunt convins ca si cealalta camera a parlamentului elvetian va vota favorabil pentru achizitionarea NG-ului.
    Ca unele ziare de limba franceza din Elvetia vor avea doar comentarii acidulate fata de Gripen laudand avionul Rafale(un avion foarte bun insa scump) realizat de fratii francezi este alta poveste.
    Gripenul NG si offsetul oferit de suedezi industriei elvetiene de profil este cea mai buna optiune pentru Elvetia.

    • Rafale este superior Gripen, numai ca elvetienii nu au nevoie de cel mai bun, ci de un raport calitate pret nemtesc, echitabil adica. Iar Gripen E care este de facto o platforma mutlirol, va putea fi mentinut in serviciu 30-40 de ani, modernizat fiind in Elvetia. Bataia, in Tara Cantoanelor, este cum sa imparte offsetul intre provincii, un lucru privit de catre elevetieni ca fiind foarte serios.
      O tara atat de bogata si de inalt tehnologizata solicita transfer de tehnologie si investitii compensatorii, iar o tara saraca si aflata in evul mediu tehnologic vorbind, ca a noastra care cumpara cu banii jos 12 avioane vechi, nu cere nimic. Cum se numeste aceasta afacere altfel decat Inalta Tradare?!

      • Niciodata nu am afirmat ca Gripen este superior Rafale-ului.
        Daca elvetienii ar fi vrut sa cumpere cel mai bun avion poate ca s-ar fi orientat spre Eurofighter din transa 3.

  15. Da ..armata… de ce nu iese in strada? Militarii stiu cel mai bine situatia..sau ..asa ar trebui..

  16. dar vai..ei nu au voie..ei trebuie sa se pregateasca sa ne apere..nu au timp..

  17. E foarte off topic dar e interesant. Cautam niste informatii despre racheta antinava NN-86 si ia uitati ce am gasit pe site-ul myjob.ro:
    http://www.myjob.ro/cv/290051/
    Uitati-va la activitatile desfasurate de om la AEROSTAR Bacau.

    • @Eroul,
      Interesant. Au facut si (componenet pt) o replica la FW 190.
      Din pacate la NN-86 probabil a lucrat din 83 pana in 89, dupa aia praful si pulberea. Ideea e ca oameni ar mai fi disponibili, dar ce folos…

    • Foarte interesant, deci NN-86 se numea racheta anti-nava romaneasca, banuita dar negasita dwe nimeni. Se aude ca ar fi fost o copie dupa Styx.

    • @Eroul
      D-le B. , vad ca te-a prins serios microbul NN-86 : Tocmai acuma, cand m-am vindecat eu .
      1.Cauta pe net PDF-ul intitulat ” Aerostar – treptele devenirii ” unde vei gasi schite ale absolut tuturor proiectelor studiate la Aerostar .
      2. Pe site-ul INCAS , demult , s-a mai mentionat ” racheta nava MM-241 ” , studiata in tunel de ei , poate va fi fiind acelasi lucru cu NN-86 .
      3. Numa ´ie ´ sama ce-i face cu racheta ceea de-o gasasti . Carbuni la flex mai ai sau sa-ti trimet ? 🙂

  18. Tot citesc mesaje pe tema asta si ma intreb daca cei mai multi dintre cei ce scriu au vreun dram de ratiune stiu cat de cat care ar fi diferentele dintre un Gripen fie el si NG si un F-16 fie el si resapat sau sunt bolnavi de boala specifica mai ales romanilor si anume bascalia lunga si fara rost.
    Hai sa clarific intai lucrurile in ce ma priveste .
    Ca este o afacere proasta sa cumperi avioane la mana a doua in loc de avioane noi, de acord.
    Ca ea vine ca urmare a unui troc politic pentru linistea coabitarii in UE si nu ca urmare a unui proces de selectie riguros de acord.
    Ce nu inteleg este furia cu care cei din cor improasca bale spre avion in sine. Cu cat este mai bun un Gripen fata de un F-16 fie el si revitalizat stie corul? Care sunt argumentele imbatabile care recomanda fara discutie un Gripen in fata unui F-16 de tipul celor achizitionate. Eu inteleg furia fata de leadership-ul autohton care a taraganat cumpararea de avioane noi de s-a ajuns la 12 avioane de mana a doua si impartasesc aceasta furie. Ce nu pot accepta este bagatelizarea unui avion care ca si platforma este foarte bun. As fi inteles bascalia daca diferenta dintre F-16 si Gripen in oricare variante ar fi fost ca cea dintre Sopwith Strutter (pentru cine stie ce este) si un Me-109. Comparandu-le, fiecare are puncte tari si slabe in raport cu celalalt si nu poti spune ca unul este peste celalalt. Diferentele apar la instructia pilotilor si modul cum le utilizeaza fiecare in lupta.
    Si daca imi da careva replica sa ma scuteasca de legendele cu manevrabilitatea si costurile de operare mai mici. In primul rand daca tot are omul chef de comparatie sa duca in discutie Gripen E/F in cazul in care s-ar fi cumparat avioane noi cum ar fi niste block 50 sau varianta V . In rest la o comparatie cu variantele Gripen C/D sau mai rau A/B se poate vedea sensibile apropieri ba chiar avantaj F-16 comparativ cu varianta A/B suedeza. Poate ca in locul bascaliei grotesti autorii unor cugetari filosofice de pahar sa explice mai clar pe ce se bazeaza si dela ce pleaca atunci cand fac ei comparatiile.

    • Problema nu este avionul in sine, ci modul in care sunt achizitionate. Nimeni nu a sustinut pe aici ca F-16 ca platforma este slab, pentru ca nu este deloc slab, ci dimpotriva.
      Gripen E vs. F-16A cu resursa la jumate?! Hai frate sa fim un pic seriosi… Ar fi ceva diferente foarte importante, mai ales la capitolul bani de intretinere, pt ca asa cum stiu deja danezii, costul exploatarii unei platforme vechi sunt din ce in ce mai mari.
      Cam astea ar fi obiectiunile principale, basca ca se strica mai des, iar fata de ce zicea Dusa ca vor avea, fata de ce ne spun portughezii, e cale lunga, asadar este o diferenta serioasa intre Gripen E si F-16A sh.

      • Pai asta este problema.Cred ca am fost destul de clar. Corul (de asta am si intervenit parea prea multa unanimitate) compara o achizitie de avioane noi cu una de avioane second hand. Hai sa o luam la modul serios. Daca tot s-a ajuns aici nu mai discutam cum cinstit era sa se compare avioane din acelasi palier. Daca voiau sa compare ceva cu G E/F ar fi fost normal doar sa discute o ipotetica achizitie de avioane noi si sa faca comparatia cu avioane noi concurente, in acest caz ca tot s-au legat de F-16 cu modele noi de F-16 disponibile in speta block 50 sau varianta V si sa compare si ce ofera fiecare exclisiv dpdv militar pentru ca in achizitia de armament nu trebuie sa te uiti dupa oferte ieftine si cu promisiuni de usurinta ieftin in exploatare. Bine aici trebuie sa pleci de la ce vrei, ce iti trebuie si ce poti achizitiona. De asta am intervenit, discutia alunecase spre o zona bascalioasa neserioasa si cu comparatii la nealocul lor, de asta am si sugerat sa se faca asemuiri intre avioane similare si ca submodel si ca vechime in utilizare. Uneori este necesar sa faci abstractie de ceea ce nu-ti convine si sa ramai obiectiv si ponderat. Faptul ca achizitia de avioane noi nu s-a facut si s-a apelat la mana a doua nu convine nici unuia din noi ce i ce discutam pe aici. Insa asta se stie si nemultumirile s-au facut „auzite” de nenumarate ori. OK articolul este expresia aceleiasi nemultumiri insa nu de asta m-am legat ci de felul cum aluneca discutia. Pentru ca daca tot se vrea bascalie cred ca tinte legitime ar fi autorii achzitiei si nu obiectul in sine. Nu este vinovat avionul cumparat ca nataraii lacomi de bani publici au taraganat 7 -8 ani de zile achizitia de avioane noi. Si cand s-au vazut cu fundul pe plita si-au dat seama ca trebuie cumparat ceva. Daca tot ai facut articolul, George , asa o mica critica, Elvetia nu este cel mai bun exemplu pentru ca nevoile ei de securitate difera de ale noastre, marja ei de miscare este mai larga decat a noastra si evident posibilitatile sunt altele. Cred ca pentru noi tot Polonia ar fi modelul de inspiratie pentru ca nevoile lor sunt in mare similare, pastrand proportiile desigur.

        • @Anla’shok

          Daca ai observat, eu in ultimii 2 ani am scris articole cu dedicatie F-16, cu variantele sale, evolutii, resapari, etc! Practic l-am intors pe toate partile.

          F-16 luat ca si varianta echivalenta din aceeasi perioada de timp cu Gripen, eu consider ca este superior Gripen la mai multe puncte si pe ansamblu, odata integrat intr-un sistem de aparare si cu piloti antrenat la nivelul corespunzator este o masina de lupta mai sofisticata si mai puternica decat Gripen. Astazi!

          Calcaiul lui Ahile pentru F-16 este ca, cel putin din ceea ce am mai citit si pe la altii, este o masina sofisticata si pretentioasa la intretinere, necesitand infrastructura mai costisitoare si mentenanta mai riguroasa decat un Gripen.

          Problema Romaniei este ca incearca sa sara direct de la MIG-21 la F-35 cu o mica halta la F-16 second-hand, fara transfer tehnologic si fara suficienti bani in bugetul MAPN pentru a suporta ciclul de viata al unui avion care in curand trece de jumatatea duratei de viata a structurii, motoarelor si a majoritatii componentelor de avionica. Polonezii, desi au luat avioane noi si au asimilat destul de multa tehnologie si mare parte din mentenanta la F-16 se pare ca tot au probleme, avioanele avand o disponibilitate redusa.

          Mi se pare inconstienta din partea decizionalului nostru, ca in situatia in care bugetul anual al MAPN nu reuseste sa elibereze nici 50-60 mil. euro pentru achizitii si piese de schimb al intregului parc de vehicule, sa te arunci la F-16 resapate, cu minima pregatire a exploatarii lor. Atentie, in ultimii ani nu s-au facut aproape deloc revizii iar piesele de schimb au fost cumparate la limita suportabilitatii, cu perioade de tragere pe dreapta a unei parti a parcului de vehicule.

          Chiar si daca in anii urmatori avem o crestere de PIB de 3-5% anual, nu va fi suficient sa aloci sumele necesare parcului militar.

          Din aceste perspective, Gripen ar fi o achizitie mai potrivita, mai usor integrabila si exploatabila, mai putin pretentioasa, venind si cu investitii in aeronautica noastra care ar fi putut contribui la efortul de exploatare si sa scada putin nota de plata.

          • Si aici n-am comparat F-16 A/B MLU cu Gripen C/D, ca si performante aerodinamice si ale sistemelor de lupta.
            Pentru ca asta conteaza mai putin daca tu nu esti capabil sa-ti folosesti avionul la adevarata capacitate de lupta, indiferent ca e F-16 sau Gripen.
            E posibil ca la banii si infrastructura noastra, sa putem folosi Gripen la capacitati superioare lui F-16… pentru ca nu avem banii si tehnologia (integrarea ei) ca sa o facem corect pentru F-16.

      • Imi permit sa afirm ca este o diferenta serioasa si intre Gripen C versus F16A.

  19. @Anla’shok ai dreptate daca am compara F-16 pe care le foloseste USAF in prezent cu Gripen-ul E/F oferit de SAAB.

    Toti, care avem macar habar de aviatie, suntem constienti ca F-16 poate fi superior in lupta. Problema nu este legata de acest aspect.

    @Angela a dat-o de gard cu nu stiu ce conjuctura politica si nu stiu ce angajament secret numai de ea stiut intre SAAB si China.

    Problema e mult mai simpla … Achizitionarea de F-16 th cu banii jos fata de un acord cu SAAB pentru Gripen pe niste (10 ?) ani contra unui offset care putea sa depaseasca 100% in aceasta perioada, este escrocherie pe fata.

    Promisiuni de genul ca astfel vom avea acces preferential la F-35 nu tin. USMC mai tin de F-35 pentru ca poate fi o alternativa daca nu le iese pasienta cu F-18 „Ultra” Hornet, dar o sa le iasa.

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/09/f-35c-this-is-how-it-ends.html

    Pana una alta Lockheed incearca un santaj economic asupra Canadei si la santaj emotional asupra Coreei de Sud ca sa nu renunte la comanda de F-35.

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/09/f-35-and-canada-how-about-little.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/09/f-35-in-s-korea-lockheed-buys-some-help.html

    @Arhengel are dreptate cand spune ca F-35 este un mare fiasco pentru ca este prea scump. Capabilitatea Stealth il face in ultima instanta nevandabil. Ironic, dar o varianta a lui F-35 fara capabilitatea stealth ar fi fost mult mai cautata la export chiar si fara offset si mult mai ieftina.

    Ce putem face noi cand Alde Base-Pontilici-Antonescu prefera tinichelele la fel de vechi ca mig-urile noastre pe care ar trebui de altfel sa le inlocuiasca ?

    Vrem ca armata sa fie dotata si sa ne apere pe noi civilii ? Ar trebui sa o aparam si noi iesind in strada si denuntand contractul incheiat pentru cumpararea celor 9/12 F-16 th de la „portugheji” in acelasi mod in care se face acum cu contractul Rosia Montana.

    Pentru orice referendum se cheltuie inutil bani. Daca in fiecare seara dupa programul de lucru am iesi sa protestam toti fata de cate un proiect fraudulos pana la urma am putea schimba ceva in bine cu adevarat.
    Armata poate fi aparata de contractele frauduloase in acest fel. Democratie inseamna vointa populatiei. Daca avem conducatori prosti si inutili atunci ii concediem si iesim in fiecare seara sa demonstram impotriva oricarui contract fraudulos si pentru orice contract de bun simt care poate ajuta tara asta sa isi revina si sa fie reindustrializata.

    Si chiar nu ma doare de cat de aliati sunt unii sau altii. Pe mine ma doare de romani si de Romania pentru ca „Noi suntem D’acia !”

    • Nu-i neparat vorba ca unul ar fi superior celuilalt, ambele au atuuri si puncte slabe. Am intervvenit doar pentru ca mi se parea ca discutia devenea tot mai mult un fel de bascalie ca la scara blocului unde doi vecini fac glume nesarate fiecare pe seama masinii celuilalt.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *