Din nou despre Canada

Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III

Inceputul a fost intelegerea inter-guvernamentala dintre Ottawa si Washington cu privire la programul JSF. Canada a devenit astfel partener in acest program, companiile locale avand garantat de lucru pentru suma minima de un milliard de dolari.

Cu aceasta ocazie guvernul canadian s-a angajat sa cumpere  in mod direct, fara nici o licitatie, 65 de aparate F 35A. Asta a fost in 1997 si lucrurile pareau aranjate si batute in cuie, putem chiar presupune ca firmele canadiene implicate in program au inceput sa se pregateasca, sa faca investitii, sa pregateasca personalul, fortele aeriene – pe de alta parte – se pregateau si ele: oameni, infrastructura etc, doar ca in 2015 a ajuns premier munsiu Justin Trudeau, care imediat ce s-a vazut premier in functie a inceput s-o dea la-ntors: ca vrea competitie, ca doreste offset de 100% si a tot tinut-o asa pana cand fortele aeriene canadiene au ajuns sa ceara de pomana fratilor – intru imperiu – australieni.

Tara Cangurilor le-a dat avioane  F/A-18 A/B „Classic” Hornet sa-si acopere golurile lasate de politica de tragicversare a cabinetului Trudeau. Ottawa avand optiunea de a cumpara pana la 25 de bucati…

Pana intr-un final, americanii, siktiriti probabil de populsimul (miniciuna) lui Trudeau, i-au anuntat pe canadieni ca ori respecta contractul semnat intial ori nu mai pupa deloc F 35A si sa faca ce-or sti, sa cumpere cu offset cu tot ce-or vrea ei sa cumpere de la altii.

Si pentru ca un politruc (desi canadian) este tot un politruc, adica un om fara prea mare onoare, guvernul nu si-a recunoscut public ipocrizia (adica munsiu Trudeau) de a cere ceva la care nu avea dreptul, conform contractului, ci a  lansat totusi o competitie publica desi cei de Boeing s-au plans deja ca totul este aranjat ca F 35A sa castige.

Oficial patru companii ar fi in cursa: Saab cu Gripen E/F, Airbus cu Eurofighter, Boeing cu F/A -18 E/F SuperHornet si Lockheed Martin cu F 35A. De remarcat ca francezii de la Dassault nu s-au obosit sa depuna oferta cu Rafale, de unde pricepem noi ca nici n-avea rost, iar Boeing are dreptate.

Pentru conu Trudeau ar fi fost onorabil sa fi avut curajul politic sa anunte direct ca vor cumpara F 35A si cu asta basta.

Si noi ne mai plangem de politrucii nostri. Pai ai nostri sunt prosti de-i stie toata Europa, n-avem pretentii de la ei, dar parca in Canada lucrurile ar trebui sa fie altfel.

Per total canadienii doresc 88 de aparate.

PS – De unde reiese insa diferenta intre politrucii nostri si ai lor, in competitia canadiana pretul are o pondere de doar 20% din punctajul final, iar acest lucru este spus foarte clar. Calitatile aeronavei valoreaza 60% si beneficiile economice alte 20 de procente.

PPS – Acum asteptam cuminti sa vedem ce aparat va fi desemnat castigator in Elvetia.

GeorgeGMT

86 de comentarii:

  1. Salut. Nea George si noi asteptam cuminti de ani buni sa vedem ce mai fac populisti nostri iar ei nimic odihna totala. Or fi canadienii cu o democratie mai originala decat noi dar sau lovit zdravan cu capu de ziduri dacand sau ales pe cap cu acest domn Trudeanu, ce sa faci populismul e la fel peste tot in lume duce la dezastre.

    • Dupa ce gouvernement-ul lui Justin Trudeau a facut garagatze si s-a lacomit la contractul cu Lockheed pt F-35 A Lihgtning II si le-au aratat pisica prin inlocuirea avionului de generatie 5 cu F/A-18 EF Super Hornet, a inceput galceava si cu producatorul din Seattle prin opozitia lui Boeing ca Delta Airlines sa cumpere avioane de pasageri canadiene : Bombardier seria C-100/-300, actualele Airbus 220-100/-300.
      La faza cu Boeing canadezii in mare au cam avut dreptate, adica…neneaca noi va cumparam zburatoarele meletare dar cand unii de la voi din USA vor sa cumpere zburatoari civili di la noi, voi faceti taranteli?
      Acum ca s-au sucit iar baietii de la Ottawa pt F-35 A Lightning II dar mascat cu licitatie, face parte din ipocrizia caracteristica si demagogica a canadezilor.
      Si apropo de Canada versus Romania…cam acelash rahat dar numai ca la canadezi e mai frumos ambalat! Vazut pe propia piele de aproape 14 ani, din 2005.

  2. sper sa cumpere eurofighter sa mai manance si industria europeana. airbus sta bine la capitolul politic in canada dupa treaba cu bombardier

    • Canada este dependenta economic dar și militar de SUA asa ca aceste considerente vor conta decisiv în alegerea câștigătorului.
      În maxim 20 de ani, Franța, Germania și Spania vor deține un avion multirol de cel puțin generația 5.5.
      UK vrea și ea sa producă un avion de generația 5.In aceste condiții de ce ar cumpăra canadienii și elvețienii, care nu sunt amenintati sa ducă un război, în aceasta perioada, un avion care în maxim 20 de ani nu se va mai fabrica și care și acum nu prea se mai fabrica?

      • Rafale și Eurofighter sunt prezentul iar F35 este prezent și viitor. Când ai posibilitatea și nu ești forțat de împrejurări, optezi pt prezent și viitor. Nu te limitezi doar la prezent.

    • În final, F35 va fi cel puțin la fel de reușit ca F16. În maxim 10 ani toate bolile copilăriei vor fi eliminate. Acum ca acest avion a intrat în exploatare și este folosit inclusiv la misiuni reale de atac la sol(Israel) va urgenta vindecarea acelor boli.

      • Nu uita ca si avioanele USMC si cele RAF au participat deja lamisiuni rale de atac 😉 .

        • Britanicii au efectuat misiuni reale de lupta cu F35? Când și unde?

          • Pe 16 iunie au zburat intr-o misiune recce impreuna cu Typhoon in Siria F35B din 617 Squadron ” Dambusters”. Apoi au zburat inca 12 misiuni inarmate tot deasupra Siriei iar musiu Chief of Air Staff afirma ca si-au indeplinit misiunile cu succes 😉 .

  3. Guvernul Trudeau are aceasta poziție din interes politicianist. Anul asta, parca, urmează alegerile parlamentare în Canada, iar acest guvern de marxisti vrea sa impresioneze poporul canadian ca să obțină cât mai multe voturi. Guvernul Trudeau a fost informat imediat ce a ajuns la putere ca tara lui are încheiat contractul F35 și toate detaliile despre acest contract însă din pura ipocrizie, a avut abordarea prezentata în acest articol.
    Politicianul roman nu este prost ci mafiot. Este interesat doar sa câștige personal, datorita funcțiilor politice pe care le deține, cât mai multe foloase materiale inclusiv din achizițiile pe care le face statul. Între a cumpăra pentru armata romana, armamentul de care aceasta are mare nevoie, a moderniza infrastructura tarii care este jalnica, sau a ciupi din banii publici în scop personal și a folosi banii publici pentru a câștiga viitoarele alegeri, politicianul roman de la PSD, ALDE, Pro România, PNL, PMP, va opta fără nicio retinere pt a doua varianta.Scopul acestui pitician este ca el, familia și anturajul sau sa o ducă cât mai bine. I se fâlfâie acestui politician de necazurile și suferințele altora. Credeți că politicienii corupți din trecut, au suferit ca au trimis pe front, în cele doua războaie mondiale, sute de mii de oameni mediocru instruiți și dotați cu tehnica moderna de lupta? Credeți ca regele criminal și dictator a suferit din cauza numeroaselor suferințe ale soldatului roman, pe front, datorita cauzelor menționate de mine, cauzate în exclusivitate de apucăturile acestui rege suoercorupt care a fost cel mai corupt conducător pe care la avut Romania? Nici vorba. Carol II a suferit doar pt ca și-a pierdut tronul iar înainte sa îl piardă, pt ca prin pierderile teritoriale suferite de România, datorita lui, acestuia i-a scăzut prestigiul pe plan internațional și intern și redus sursele de venit.
    Și eu cred ca F35 va câștiga în Canada dar și în Elveția.

  4. Multă vanzoleala militara sau schimb de tehnologie?

  5. Ca tot ai amintit de Elvetia…enjoy the griffin!

  6. Cred ca va castiga SAAB.
    In primul rand, are costuri reduse de operare-intretinere, zic suedezii.
    In al doilea rand, cerintele de operare in zonele arctice, cerute de suedezi, corespund perfect cu cele ale canadienilor.
    In al treilea rand, SAAB si-a anuntat participarea la programul TEMPEST al UK. Greu de crezut ca provincia Canada va sta deoparte.
    In fine, in al patrulea rand, in alegeri, Trudeau a strigat:
    „We will not buy the F-35 stealth fighter-bomber.”
    https://www.liberal.ca/realchange/f-35/
    Greu de intors dupa o asemenea declaratie de campanie.
    Sau or avea si canadienii Ploiestiul lor ? 🙂

    • Iar condițiile de operare pt F35 în zona arctica deținută de SUA, sau prin Alaska, nu corespund cu cele ale canadienilor? Adică firmele canadiene sunt implicate de la început, ca și statul canadian, cu bani frumoși, în proiectul F35, ca la final, când acest avion de generația 5 a intrat în producția de serie, sa opteze pentru un alt avion de generația 4.5?Nu este nicio logica.

      • Chiar nu stiu daca cerintele americane corespund cu cele canadiene pentru operare in zona arctica. Poate ca sunt, dar nu am gasit scris pe undeva despre acest lucru.
        „According to Saab, Gripen is built for Canadian weather conditions. „Gripen is designed specifically for operations in the Arctic, giving it a leg up on other planes.”
        https://saab.com/gripen/news/blog/gripen-blog/2019/saab-to-offer-canada-88-gripen-es/

        In al doilea rand, Canada si-a tras $1.5 miliarde de pe urma componentelor facute pentru F-35. Ei si ? Trudeau a zis ca nu vrea F-35. Asa ca intreaba-l pe Trudeau, nu pe mine.

    • Cine esti si ce ai facut cu F-35istu’ increzator al meu preferat? 🙂

  7. hmm.. mi-ar place asa un guvern marxist ca al Canadei decat un idiot semianalfabet ca Trump (vezi cat costa insulina in Canada si cat costa in USA). Sa nu uitam ca ministrul apararii canadian are exoerienta in lupta(Les nici macar nu a facut armata..) ca sa facem o paralela intre noi si ei.

  8. Veniamine Franqueline

    Ma astept ca Iohannis sa bata palma cu Trump pentru F35-urile turcesti si ceva offset simbolic.

    • Hahaha!
      Dintr-odata avatarul tau generat de sistem seamana cu Mr. Krabs din „SpongeBob SquarePants”.

      • Veniamine Franqueline

        Așa, si?

        • E amuzanta, lasa supararea…
          Citii ce spusesi despre „asteptari” si imediat ma pufni rasul, gandindu-ma la robotul Iohannis si ce ar putea el obtine din toata chestia asta pentru noi. Iar in secunda doi „il vazui” pe Mr. Krabs.
          *insert „Plankton horse laugh”:

          • Veniamine Franqueline

            Tot fara suparare, sincer nu am timp sa gasesc vreun motiv de amuzament sau de reflectie in filmulete si personaje din astea.
            Iar Iohannis nu este insa deloc robot daca nu se baga in troaca damboviteana si nu țipă ori de cate ori visam noi urat.
            Revin: mi se pare ca este o probabilitate rezonabila sa ne alegem cu niste F35. Cartile sunt aranjate in sensul asta de ceva timp. Acum este doar ocazia decartarii.

            • Eu sunt uneori ca George, fac o afirmatie cu gandul ascuns – mai bine-zis „cu speranta” – ca sa dovedeasca gresita.
              In acest caz, sper si eu ca sa iasa ceva concret dar ma indoiesc. As vrea sa apara maine stirea ca luam F-16 sau ceva de genul asta…dar…nu.
              Asa ca…da, este amuzanta „asteptarea”.

  9. La cat de mare e Canada si cata zona au de aparat eu ma intreb cum se descurca cu doar 88 de aparate…in locul lor as lua si F-35 si ceva european, Gripen sau Eurofighter

  10. George, asta e din nou, din seria: capra altora.
    Inteleg ca nu mai sunt subiecte interne: licitatii ioc, si despre fiarele vechi din ograda…s-a scris cam tot ce se putea
    Trudeau nu s-a razgandit, ci a castigat alegerile promitand ca va renunta la aceasta intelegere (nu a exista contract semnat, ci Canda a participat ca si partener industrial de nivelul 3, punand la bataie de-a lungul anilor peste 100 mil USD). Conservatorii au ales un process netransparent cu toate ca militari (generali, nu “specialisti” ca Les) au considerat F35 ca nefiind necesar Canadei
    Mie articolul m-I se pare putin tendentious. Nu de alta insa F35 nici nu a “livrat” ce a promis si costurile au luat-o in sus ca o “lumanare”. Canadieni l-au denumit fling credit card.
    La asta adauga si problema Boeing cu C Series ale Bombardier, si intreg razboiul comercial dus de actual administratie americana (actualul presedinte american se tot razgandeste si renunta la tratate nu la intelegeri)

    • Exact. Asa zisul contract nu este decât o interpretare a agrementului de participare, unde se spune cà eventualul participant devenit cumpàràtor nu poate sà invoce compensatii offset (în contradictie de altfel cu Industrial and Technological Benefits policy (ITB) al Canadei, care exigeazà ca furnizorul sà investeascà 100% din pretul achizitiei în Canada.
      Toute hârtogàraele de participere la JSF sunt interpretative dupà bunul plac al americanilor / LM. Turcia de exemplu nu poate fi privatà (dupà agrementul de participare la JSF) de F-35 achizitionate sau sà fie datà afarà din program. Contracte de tàri bananiere !
      De vàzut si ce a ajuns compenstiile britanice (partener de gradul 1) când actualmente întreprinderile sud-coreene si japoneze sunt beneficiare de un volum mai mare de comenzi.
      Pe de alta parte, Dassault s-a retras fiindcà i s-a pus conditia sà instaleze sistemele criptate de comunicatie US pe propriile avioane, adicà sà fie la mâna bunului plac al industriasilor americani care vor voi sau nu sà colaboreze. Zarurile sunt màsluite si Airbus si SAAB vor face doar figuratie.
      E notoriu cà îmi displace programul F-35 (nu neapàrat avionul teoretic propriu-zis). Dar pentru nevoile canadiene, chiar cà e aiurea. Dacà tot vor american, màcar noile tipuri de F-15 sau F-18…

      • „Toute hârtogàraele de participere la JSF sunt interpretative dupà bunul plac al americanilor / LM. Turcia de exemplu nu poate fi privatà (dupà agrementul de participare la JSF) de F-35 achizitionate sau sà fie datà afarà din program. Contracte de tàri bananiere!”

        Sa o crezi tu pe asta. Baga o lectura la pagina 80.

        http://www.jsf.mil/downloads/documents/JSF_PSFD_MOU_-_07_Feb_07.pdf

        Iarasi te lasi prostit de frantuzul ala cu nume de macaronar care are un anumit talent pentru a construi o ipoteze prin ignorarea unor clauze care nu se pupa cu logica lui pintenoaga.

        • Da, si ? Certurile s-ar rezolva prin consultatie între participanti, asa scrie la „Settlement of disputes”, care contine CINCI rânduri mari si late. SUA s-a consultat cu Turcia si i-a zis „Bà, dacà nu faci cum spun eu te ia naiba”.
          Si nu stiu de ce ai fixul cu site-ul tipului în ceea ce ar privi informatiile mele. Cred cà am citit maximum trei articole în cinci ani care proveneau de la el (si încà fiindcà se dàdea un link spre el unde citeam, nu mà uit special).

          • @Mircea de la inceputul anului i-ai ridicat mingea prostului la fileu de vreo trei ori, ultima oara pe la sfarsitul primaverii cu mizeria aia despre Rafale si sensor fusion. Remember now?

            Inca un lucru nu te mai kk pe tine despre cum Dassault ar fi la mana industriasilor americani. Suportul criptografic sunt giuvaerele familiei pentru cele 5 Perechi de Ochi, dar nu asta este miza principala. Miza principala sunt bibliotecile cu semnale electronice care eventual ar fi trebuit sa fie integrate in marele SPECTRA pe care il ridici in slavi, el ne fiind nimic mai mult decat un sistem RDMF. Tu crezi ca oamenii aia din CSS, AFISRA et. al. si-ar da munca si si-au pus si viata in pericol ca sa beneficieze niste carnati de francezi? NOT!

            @iat LM are multiple contracte pentru F-35. Marea lor majoritate fiind de tipul cost plus onorariu de incentivizare. Astia au tot primit un onorariu echivalent cu 10% din costuri (adica aproape de maxima contractuala stipulata). Asta crezi ca JSF JPO o face pe ochi dulci? Ce are NAFTA de a face cu chestia asta? Inca un lucru, Bombardier nu mai exista ca firma aeronautica din propria lor prostie nu prin faptul ca sa trezit Trump sa-i ia la suturi.

            • ” Miza principala sunt bibliotecile cu semnale electronice care eventual ar fi trebuit sa fie integrate in marele SPECTRA pe care il ridici in slavi, el ne fiind nimic mai mult decat un sistem RDMF. Tu crezi ca oamenii aia din CSS, AFISRA et. al. si-ar da munca si si-au pus si viata in pericol ca sa beneficieze niste carnati de francezi? NOT!”

              Te înseli. Toate Rafalele la export sunt vândute fàrà bibliotecile de amenintàri (AA sau SA). Ar fi fost cazul si pentru Canada. Fiecare client trebuie sà-si constitue propria bibliotecà.

                • Ràspuns superb din partea unui om de nivelul tàu. Am informatia asta în triplu si nu de pe internet. Dar stii tu mai bine despre Rafale.

                  • Sigur. Atunci de ce atâta zarva la ultima tranșă a Rafale despre a noua biblioteca? Te trezești că americanii le-au dat-o așa moca că sunt ei băieți buni. Right. Like I said; bullshit.

                    • Nu stiu despre ce vorbesti cu zarva respectivà. Cà biblioteca este îmbunàtàtità pe màsurà ce francezii miros cu toate mijloacele pe unde se plimbà, este una. Cà ar da biblioteca la pachet cu Rafalu’, asta este bullshit. Clar, nimeni nu are biblioteca francezilor pentru Rafale în afarà de francezi !

                    • Pai si atunci? Ce biblioteca isi constituie Qatar, India, Egipt? Duh? Ma lasi.

                    • Asta este!! Am informație de la prima mână. Toți clienții Rafale-lui au instrumentele să-și constituie biblioteca, dar biblioteca propriu-zisă nu este dată cu avionul.
                      Acuma dacă tu au informații contradictorii, spune-mi și mie de unde le ai. Înseamnă că m-au mințit băieții de la Dassault !
                      Și te las…

                    • Technic vorbind (legal-iceste), tu trebuie sa sa dovedesti primul, inainte da a cere celuilalt sa te contracareze. 🙂

                    • #Răzvan
                      Ce să dovedesc ? Discuții private ochi în ochi cu oameni care FAC Rafale ?
                      Alex poate știe pe ale lui. Dar în domeniul Rafale nu cred că e un român care să aibă informații mai fiabile decât mine. Poate nu știu ce spion sau analist militar !

                    • Bubi te uiti ce bazaconii scrii? Un simplu RWR iti indica si identifica anumite semnale de care esti „pictat.” De unde isi ia Qatarul de exemplu o astfel de biblioteca? Duh? E ca si cum irlandezii aia de la Elbit le-ar fi spus romanilor acum 20 de ani, bai va instalam un RWR pe MIG-urile astea, dar cum identificati si categorizati amenintarile este treaba voastra.

          • Inca un lucru. Intelegearea asta a fost supusa unui vot parlamentar de catre turci inainte sa-l semneze. Nu i-a fortat nimeni sa semneze, deci ar trebui sa fie pregatiti sa sustina consecintele de rigoare.

        • Alex, nu sunt jurist, insa este vorba de o intelegere nu de un contract (MoU ca si LoI nu au putere de contract, ci doar statuteaza, in principiu, dorinta comuna da a colabora)
          Si daca e sa o iei ca pe un contract, in primul rand LM nu a livrat ce a promis, la timp, in buget, si conform specificatiilor !
          Cu tot regretul, tare ma tem ca atunci cand F35 (cu toate cele trei variante) vor fi niste produse mature si 100% operationale, vor fi deja obsolete (stau si ma intreb: oare de ce rusilor nu le este frica sa isi vand S400 unei tari membre NATO?)
          Cat despre pozitia lui Trudeau: cred ca facut doar ce a promis, si nu face decat sa vada interesele Canadei inaintea celor ale LM sau USA.
          Ca sa nu mai spun ca actuala administratie din Washinton i-a „lovit” pe canadieni in mod constant: au renegocita NAFTA a la Hrusciov, dand cu papucul in masa (si au lovit in economia Canadiana); au introdus taxele pe otel (iarasi au lovit intr-o industrie care mergea OK); au „dat” in Bombardier: prin politica agresiva de sustinere a industrie de shale gas & oil au adus preturile atat de jos incat nisipurile bituminoase din Canada nu prea mai sunt rentabile; agricultorii americani concureaza cu cei din Saskatchewan, GM a inchis fabrica din Ontario si Ford pe cea din Oakville, etc….

          • F 35 invechit in 5-6 ani?! Greu de spus, dar hai sa ne uitam la F 22 Raptor, mult mai batran decat F 35 si totusi nimeni nu se apropie de el. Pe de alta parte, invechit fata de cine; de Su 57 care de fapt nu exista, de J 20? Europenii abia prin 2040 au in plan operationalizarea unui aparat de generatie 5/6.
            S 400 turcesc este in mod clar „monkey models”, rusii fiind vestiti ca au doua variante cam la fiecare model de armament: un model pt dotarea lor si unul pt export.

  11. Care sunt sursele? Probabil presa conservatoare din SUA. Problemele cu contractul ala (care de fapt a fost o intelegere) au inceput inaintea lui Trudeau, vinovatii principali au fost Americanii, care nu s-au tinut de pret si termene. Si inca nu se tin.

  12. sa punem aici povestea intreaga, ca incepe sa ma scarbeasca toti dreptistii de aici care-l fac pe Trudeau omul rau, iar Harper n-a avut nici o vina ca a semnat un contract netransparent, in afara legilor tarii.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_Canadian_procurement

    • Eu nu spun ca Trudeau este un om rau ci doar ca nu-i serios. Mai intai a spus ca arata el F 35, apoi s-a razgandit si cel mai probabil ca vor lua F 35A, intre timp, aviatia canadiana cumpara F/A 18 Hornet sh din Australia.
      Australienii au zis o vorba, s-au tinut de ea, deja opereaza F 35A.

  13. Liberalismul este o ideologie toxica pentru oricine. Odata contaminat, vezi omenirea impartita in tot felul de clase sociale, sexuale si a.s.m.d. Trudeau este o cauza pierdută, are o gruvernare similara cu republica de Weimar.( la fel e Germania cu Merkel).
    Lipsa de coerență in privința lui F-35 este rezultatul acestei gândiri. F-35 nu duce lipsa de clienți…
    P.S. Sunt curios daca Iohannis va bâlbâi ceva cu Trump pt achizitia F-16/F-35 (sper sa fie ceva)

    • achizitiile de armament vin dupa caderea de comun acord pe chestiuni geopolitice si sunt aprobate sau nu de congres….cu siguranta si decizia biroului oval are greutate.

  14. Este o posibilitate ca Trump sa vrea sa redistribuie F35 ce erau cu destinatie Turcia, Romaniei si Poloniei?
    Zic si eu…

  15. Daca aviatia ta in principal face ‘politie aeriana’ pe un teritoriu urias, si trebuie sa insotesti Tu-95 avioane din 1960 toamna pe care le poti detecta din submarin, la ce zgomot fac elicele, insotite de su30 si su35, si politica ta de angajament e ca trebuie sa te duci langa ei foarte vizibil sa le bagi lanterna in ochi sa le zici nu te apropia ca nu se stie, la ce iti trebuie pentru asta un avion stealth, delicat, cu armele ascunse in bayuri, cand ideea e ca trebuie si tu sa fii in stare sa zbori aceeasi distanta pe care o zboara tu95 insotite de su, ca daca su are un pic de petrol ramas si poate zbura supersonic doua minute, trebuie sa o poti face si tu fara sa iti fie frica ca se prajeste invelisul, ca trebuie sa arati ok voi sunteti 4 avioane si noi doar doua dar uite ca am acrosate cate o pereche de rachetute pentru fiecare si iese nasol daca nu ramaneti cuminti in apele internationale etc ? La fel si australienii cu chinezii si altii care tatoneaza marea cu degetul
    Daca vrei sa zbori nedetectat sa scapi o bomba ghidata pe undeva, nu vrei sa zbori supersonic mai mult de 90 de secunde ca sa nu iti prajesti invelisul ala stealth delicat si cupola – ok atunci folosesti f35

    Asa sa insotesti cate o formatie de rusi care se apropie de apele tale teritoriale si zboara cu orele la limita, un avion mighty gen f15 etc face perfect treaba asta, nu vad la ce ai folosi f35

    Cata vreme au venit canadienii cu f18 sa ne faca ‘politie’ la kogalniceanu si nu am fost noi la goose bay cu migurile 21, mai bine sa ne gandim cum sa nu mai fie doar alea 12 batrane f16 – sa ii lasam pe canadieni sa isi aleaga ce cred ei ca li se potriveste cel mai bine, la ce au de facut

  16. http://www.rwrwalker.ca/CF18_detailed_part2.html

    cf-18 avioane livrate din 85 pana in dec 87, cu vreo cateva upgradeuri, aveau in 2016 6000 de ore cat le era viata originala, ca si slep la f16 este si la f18a program care le extinde cel putin la 10000 de ore viata, ma rog canadienii isi dau la gioale cu boeing acum din cauza de bombardier dar nu cred ca daca vor dori canadienii sa le extinda resursa ca la cele americane boeing va zice nu, ca nu aveti basca, si nu le va da kiturile si tehnologia de reparatie

    alea noastre f16 ‘ca noi’ sunt din 83, trecute deja prin slep

    si baza la politia aeriana romana e inca mf75 si doua mf – la care un rk le da o viata mult mai scurta, resursa ‘economisita’ cu parcimonie, de se zboara asa de putin

    Canadienii au 76 operationale, cu 1700 de oameni care le deservesc – cum e la noi oare
    adica m-as bucura sa vedem la noi oarece avioane noi macar spatiul aerian sa ni-l putem pazi singuri – daca vin canadienii sau eurofighterele sa vina exercitii etc nu pe post de caine de paza

  17. Eu as lua Grippen E/F – cam 100 bucati – si asa as da de lucru si alor nostri, as aduce ceva offset din Suedia si as merge mai departe cu Suedezii pentru gen.5.
    La citi bani avem, ce relief si conditii de operare, asta ar fi cea mai buna solutie – pentru noi – si cost effective.
    In plus s-ar misca economia … doar cumparind si neasamblind nimic in Ro, nu aduci valoare.
    F35 ?
    La ce bun ? Sa fii top of ? Iti trebuie numar si calitate, nu numai calitate …
    Dar oricum banii se duc pe studii si pensii si salarii … nu se doreste sa se produca/asambleze ceva aici.
    Canadienii, daca-s destepti, aleg F18 block3 si eventual F15 upgradat… dar nu e cazul …

  18. Un comentariu de la un prieten care lucrează la Bombardier despre

    „Piata mondiala nu mai vrea avioane regionale cu reactie sub 100 de locuri. Asa ca produsele noastre desi bune, un mai se vindeau. Competitia (Embraer) a crescut din ce in ce mai mult, si nu puteam concura cu ei, la nivelul de costuri de manufactura. La ei forta de munca, in Brazilia e o fractiune de cost, fata de cea de aici. Asa ca au erodat din ce in ce mai mult, din piata in care se juca Bombardier. Embraer, a evoluat, si din seria 135/145, au sarit la seria 170/190, avioane peste 100 de locuri. Desi calitate slaba, au avut un suces enorme, prin prisma costului de achizite. Bombardier s-a gindit sa ii concureze. Au amanat decizia de 2 ori de lansare a concurentului, pierzind timp pretios. In fine, au facut C series, un avion foarte modern. S-a vrut eficientizarea maxima a consumului de gaz. In colaborare cu Pratt & Whitney, au vrut sa re-introduca o solutie de mult abandonata : turboventilator cu reductor la prima treapta a ventilatorului. Acelasi motor de pe Airbus 320 NEO. Avionul C series, a fost intarziat cu peste un an, si 2 miliarde US$ peste estimarea initiala. Costu programului s-a ajuns la 5 miliarde $. Odata ce a fost gata, a luat lovitura dupa lovitura de la motor. Motoarele nu erau gata, se rupeau in teste la sol, au aproape distrus o celula cu o dezintegrare de pale. Asta a intirziat si mai mult programu. Celulele de avioane stateau pe aeroport, asteptind motoarele. Dupa ce le-au pus la punct, magarii de la P&W au dat motoare cu taraita, motivand ca si Airbus are nevoie. Airbus, care remotorizase A320, si care erau in urma Bombardier cu program nou, insa care au terminat la timp sa culeaga roadele… Datoria s-a acumulat si mai mult, penalitati, etc. Apoi, cind lucrurile au inceput cit de cit sa mearga in linie dreapta, Boeing a dat in judecata Bombardier, ca au primit subventii de la guvern si fac competitie neloiala pe piata US. Tot circu a durat cam 6 luni, insa iti imaginezi pierdera unor potentiali clienti, alti bani acumulati la datorie. Airbus a stat la pinda si pina la urma a facut o preluare ostila a avionului C series. Au luat tot, programu, usina de la Mirabel, am auzit ca si pe cea din Irlanda (Shorts). Acu l-au rebotezat Airbus A220. Bombardier a ramas cu datoria…

    Asa ca au vindut divizia de turbopropulsoare. Au vindut avionu amfibiu. Au vindut terenu unde se faceau turboprop-urile, un aeroport privat in Toronto, inconjurat in totalitate de dezvoltarea urbana si care acu valoreaza aproape un miliard. Avioanele mici de linie, CRJ, nu mai au comenzi. Mitsubishi vrea sa cumpere avionul, pt know how si reteaua mondiala de support. Au probleme cu certificarea avionului lor regional. Sunt super intarziati, si cind sunt gata vor sa preia de la Bombardier, reteaua de „ dealeri”. Nu sunt interesați de avionul nostru în sine.
    Bombardier va rămîne cu divizia de avioane de afaceri. Se produc Challenger 350, Challenger 650 , fostul 601, fost 604, Global Express 6500, Global Express 7500, etc.
    Avioane ff bune in sine, iar competiția e moderată. Vedem ce va fi.

    În orice caz, e trist să asiști la asa ceva, cum mă gîndesc că a fost și pt. McDonnell Douglas, Fokker, Dornier, Saab, etc.

    PS: Embraer avioane comerciale un mai există nici ei. Au fost cumpărați de Boeing”

    Asta legat de Bombardier.

    Legat de F-35, noul guvern, nu mai era dispus să fie partener într-un program cu costuri care au escaladat ff mult. Punct. Asta a fost platforma lor. Acum Lockheed Martin încearcă să-i ardă și ei cum pot, e vorba de mulți bani pe care îi pierd.

    Soluția preferată era Boeing F-18 Super Hornet. Se intrase in linie dreaptă, fără prea multe negocieri și tam tam. Obținuseră înlesniri importante, cu privire la mentenanță. Mai ales că în Canada se face întreținerea actualelor F-18, s-ar fi făcut și pt. cele noi. Armata canadiană avea relații bune cu Boeing. Apoi Boeing au sărit la gîtul Bombardier. Așa ca Trudeau, a fost nevoit să rezilieze contractul dată fiind presiunea pe guvernu lui, de la sindicatele din industria aeronautică de aici nu numai de la Bombardier, ci și de la alți furnizori locali.

    Apoi cu umplerea golului cu F-18 australiene da, e soluție de compromis, însă s-au mișcat foarte repede, uimitor de repede. Și nu e chiar așa de nasoală. Suplimentează cu avioane pe care le cunosc, și care se întrețineau în Canada, de către firma L-3. Avioanele alea australiene sînt știute în registrele L-3, ce probleme și reparații are fiecare. N-au luat o chestie la care să se uite lung ca nu știu ce să-i facă….

    • Bombardier moare pe mana lor. Tot ce spui tu, in lumea mea se traduce prin management prost, contracte prost intocmite. Daca aveau un contract beton cu P&W isi scoteau parleaua pe spinarea americanilor.
      Asta e ceva ce am vazut si vad des in lumea afacerilor, multe se bazeaza pe intelegeri verbale, iar contractele sunt de ordin general, iar atitudinea e de: hai sa ne intelegem acum, ca daca o fi o problema, o rezolvam noi cumva mai incolo.
      In general asa se si intampla, doar ca sunt un numar de cazuri, sa zicem de 10-30% cand nu mai poti rezolva si esti bun de plata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *