India se plange de Su-30 cumparate de la Rusia, mai ales de motoare!

Suhoi-30 MKI, la Red Flag

Problema pare a fi, sau asa zic hindusii, o scapare in proiectarea sistemului  electronic de control al zborului. “Scaparea” acestei informatii este, cel mai probabil, voita si are legatura cu o alta problema aparuta la Su-30MKI, si anume la motoare. Astfel India se tine de capul Rusiei de ani de zile, pentru ca ivanii sa faca ceva in privinta unei anuminte componente a motorului  AL-31, ce echipeaza Suhoi -30 MKI indiene si rusesti.

Deocamdata Rusia  a zis ca vedea ea ce-o fi, bla, bla, da nu au facut nimic pana acum, astfel ca indienii au zis sa-si puna cearceafurile-n cap si sa dea totul pe fata.

In acest moment Rusia are doua motoare construite pentru avioanele sale moderne de lupta:

-AL-31, 3.5 milioane de dolari bucata, motor care echipeaza Su-27/30, si varianta chinezeasca J-10 si J-11

-RD-33/93, 2.5 milioane de dolari, pe care il regasim pe MIG-29 si JF-17 al Chinei.

In privinta motoarelor AL-31, India deja asambleaza in regie proprie motorul, pentru flota sa de Suhoi-30, si de asemenea mai cosntruieste si motoare mai vechi pentru MIG-21 si MIG-27.

Cu toate stradanile Indiei de a-si dezvolta o industrie militara high-tech, domestica, inca nu reuseste sa produca singura un motor, cap-coada. Astfel la AL-31 nu are inca capacitatea de a produce anumite componete cheie, din inima motorului, componente care sunt gandite sa functioneze la temperaturi si presiuni foarte mari, si pe deocamdata le importa din Rusia.

Ori problema, motoarelor de pe Su-30, provine tocmai de la aceste piese importate, si desi India insista sa-si produca motoarele singura, Rusia a refuzat pana acum sa acorde tehnologia de constructie a unor componente cheie ale unui motor modern.

Iar problema este atat de presanta, inca ea a fost discutata la nivel inalt de insusi Primul Ministru Indian, cu ocazia vizitei sale in Rusia. Numai ca Rusia cere un pret exorbitant pentru up-gradarea Su-30 indiene, iar inginerii indieni au de acum suficienta experienta cu avioanele respective, pentru a-si da seama ca suma ceruta este pur si simplu nerealista de mare. Bataia de cap a Indiei este insa faptul ca in contractul de cumparare a avioanelor, este stipulat clar si fara echivoc, ca aparatele pot fi up-gradate numai de catre Rusia, sau cu acordul explicit al acesteia.

Pana acum rusii au fost de acord numai cu niste echipamente de comunicatii si senzori israelieni pe Su-30.

Ina cest moment India detine in jur de 200 de Su 30 MKI si mai produce sub licenta unul pe luna, tinata fiind ca fortele aeriene indiene sa detina 300 de Su-30MKI operationale, la orizontul urmatorilor 3 ani.

 

Sursa: strategypage

GeoregGMT

 

4 comentarii:

  1. e adevarat, sunt probleme cu motorul, nu e fiabil deloc, dar pe de alta parte e ieftin.

  2. Chestia asta cu – nu e fiabil dar e eftin – nu am inteles-o niciodata. Cum adica sa dau banu pe ceva, orice ar fi daca stiu ca se strica foarte rapid sau usor? Aici vorbim de avioane de vanatoare, deci un punct critic, nu doar pentru siguranta pilotilor dar mai ales pentru tara!
    Cum sa te bazezi pe o scula care stii ca se strica? Prefer oricand sa dau mai multi bani dar sa am o siguranta.

  3. ieftin si foarte bun! doua trei crapaturi are dar nu se vede! cam asa cu tehnologia cccp!

  4. @ ardelean Tehnologia aia cccp face si lucruri bune bunicii au avut un frigider ZIL l-am folosit si noi pana acum 3 ani a mers 37 de ani fara reparatii astea pe care le iei in ziua de azi sunt estimate pt 5 ani . Si tot de tehnologia cccp avioanele rusesti MIG sunt facute pt a sta pe aerodrom in aer liber si in cel mai scurt timp sa zboare , alea din vest nu pot fara hangare cu diferite conditii climaterice asigurate – sunt vorbeleunui pilot roman in topul celor 10 avione de vanatoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *