Polonezii vor zbura MIG-29 pana in 2028

mig1

Inceputa in 2011 modernizarea avioanelor MIG-29 poloneze a ajuns la etapa in care primele aparate modernizate sa fie introduse in serviciul operativ. Astfel primul, din cele 15 avioane modernizate, a fost livrat fortelor aeriene pe 29 iulie. Din cele 15 aparate, 13 sunt simple, si doua sunt duble.

Avioanele au primit, prin programul de modernizare, o noua magistrala de date, displayuri multifunctionale, un nou calculator tactic, o noua platforma de navigatie, sisteme noi de transmitere a datelor.

Primul aparat MIG-29A livrat in noua configuratie este cel cu numarul de bord 89 si va fi urmat in curand de un MIG-29UB.

mig2

 

Sursa: Altair

25 de comentarii:

  1. Polonezii s-au descurcat foarte bine. Avionul este clar foarte bun ca si conceptie, partea proasta e ca daca nu poti sa ii asiguri tot ce are nevoie la tine acasa atunci esti la mana rusilor, impotriva carora ar fi de folosit (teoretic). Desigur poate fi folosit pe post de „iepure” la antrenamente, dar e putin cam depasit de noile modele SU, potentialul agresor.
    Interesanta este orientarea politica externa a Poloniei. Dupa ce rusii le-au lichidat din nou guvernul, noua conducere poloneza manifesta o deschidere a relatiilor spre Moscova.

  2. „Dupa ce rusii le-au lichidat din nou guvernul, noua conducere poloneza manifesta o deschidere a relatiilor spre Moscova.”

    Bre, lasati conspiratiile-transpiratiile, ca nu rusii le-au lichidat guvernul, ci pilotul polonez cu comandantul Polish Air Force in spatele sau in cabina 🙂 Sau mai bine spus presedintele polonez s-a sinucis si a luat cu el guvernul si echipajul: a existat presiune asupra echipajului din partea politicului sa se aterizeze acolo si atunci pt a ajunge la festivitati, desi partea rusa le-a recomandat alt aeroport (le-a recomandat pt ca nu aveau cum sa-i oblige). Aeroport militar, pe standard rus, fara aparatura ILS sofisticata.

    Deci cu Comandantul Polish Air Force in cabina in spatele pilotilor s-a executat ordinul, s-a aterizat, e drept ca pe mai multe bucati si cam la 100G, dar s-a aterizat. E o poveste lunga, basically a fost CFIT(Controlled flight into terrain), cu ignorarea flagranta a regulilor de siguranta aeriana, s-a coborat abrupt ignorandu-se normal glide-slope, nu au cunoscut terenul si au zburat intr-o vale in fata pistei la 15m SUB nivelul pistei, s-a ignorat minima si s-a ignorat sau s-a reactionat tarziu la TAWS „Terrain ahead” si „Pull Up” messages si in final cand le-a crescut terenul in fata s-a terminat povestea.

    Ancheta polonezilor relativ la pregatirea zborului a gasit atatea nereguli incat pur si simplu si-au desfiintat flotila aia de se ocupa cu vanturatul prin aer a dosurilor personalitatilor. De acum inainte zborurile astea le efectueaza LOT, una ca sunt mai bine pregatiti pilotii si au mai multe ore de zbor, si a doua ca fiind civili sunt mai putin susceptibili la presiunea politicului.

    • Corect, le-au facut singuri un serviciu rusilor, Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei din avion !

    • Adevarul ca rusilor nu le miroase gura niciodata… 🙂 Insa in subconstientul colectiv sunt si alte chestii care fac trimitere la poporul rus …”libertatea a adus”…. 🙂
      Lasand gluma la o parte pe mapamond sunt destule „firme” specializate care pot executa un atentat / asasinat fara sa lase urme si de obicei aceste atentate / asasinate apar ca simple accidente…. Fraieri sa plateasca sa gasim ca metode sunt destule! 🙂 🙂
      Toata lumea se gandeste la un lunetist inarmat cu ultimul racnet in materie cand este vorba de un asasinat… asta este metoda spectaculoasa utilizata din ce in ce mai putin…mai sunt inca un milion de metode de a inchide pe vecie gura cuiva… Parerea mea! 🙂

    • Evident… ironia sortii. 😀

    • http://antiiluzii.blogspot.com/2012/02/scrisoare-din-polonia-asasinarea-lui.html
      documentarul este destul de interesant…a fost un accident?…sau nu….

      • Am citit datele din acest documentar intrun articol publicat anul trecut in publicatia Lumea.Personal cred ca rusii i-au asasinat cu buna stiinta pe polonezi.Rusii sunt experti sa execute asasinate care sa para acccidente.Asa a fost si in cazul liderilor polonezi.Rusii au scapat de persoane incomode pentru ei.

  3. Baieti destepti polacii! Sniper-ul nostru n-a avut noroc. Polacii or mai fi avand resursa suficienta la motoare, fiindca nu se zice nimic de o eventuala re-motorizare cu rusii. Pana in 2028 mai este mult si bine, da’ parca F-35 ar urma sa vina tot pe-acolo in RO, ori este vorba de 2228…Pragmatici polacii, nu ca astia de pe la noi, MIG-ul 29 n-are resursa, este sovietic, este depasit, este prost, este….cum este, numa’ bun nu! Se pare ca polacii nu s-au poticnit de motoare, dar ai nostri da -habarnistii n-au fost in stare sa gaseasca motoare noi, basca ca Ucraina le-ar fi livrat cu siguranta pe sustache, dar noi nu si nu, ca „nu lucram cu mafiotii”. Chiar si China ar fi fost o sursa importanta, si multi altii din fostele state sovietice. Moldovenii aveau cateva MIG-uri 29 cu resursa importanta, dar garizii de la SMFA n-au fost interesati. Le puteam lesne revitaliza, NU s-a vrut insa!

  4. Dupa ce m-am uitat la sursa articolului am constatat ca programul MIG 29 Sniper al nostru era cu mult mai ambitios.
    Interfata om-masina la programul nostru era mai buna si posibilitatea de crestere a echipamentelor de avionica mult peste varianta poloneza.
    Aici pare ca s-a lucrat doar la simbologia descoperirii tinelor si afisarea lor pe radar, eventual se va integra o racheta BVR mai noua din cele vestice dat fiind faptul ca si calculatorul de misiune este altul.

  5. Tehnomil nu le zice rau:
    http://www.tehnomil.net/2013/07/10/idiotii/

    La noi programul a fost prea ambitions pentru gusturile unora asa ca l-au oprit, poate nu e chiar un lucru asa rau pana la urma.

  6. @stelian. M-am interesat si sunt in masura sa-ti dau unele lamuriri! In septembrie 1997, seful SMFA de-atunci, generalul Gheorghe Bucse (era pe timpul ministrului Victor Babiuc) s-a deplasat in Germania pentru a negocia transferul catre Romania a unei parti din stocul de piese de schimb pentru MIG-29, ramase de la fosta RDG. Pe-atunci, germanii intentionau sa-si vanda MIG-urile 29, ceea ce-au si facut pana la urma, dandu-le simbolic polacilor pe un euro bucata. S-as ajuns la o intelegere avantajoasa, insa cacaiala celor de la Finante care n-au reusit sa gaseasca banii necesari a facut ca piesele s-ajunga in mana polonezilor care au zis bogdaproste. Din Germania, generalul Bucse s-a dus in Israel pentru a negocia modernizarea MIG-urilor 29 cu firma Elbit (acolo a contactat si firma Carniel, producatoare de sisteme de avionica). Cand s-antors din „turneu”, generalul a primit „minunata” veste ca nu-s…bani, si sa zica mersi daca vor primi bani pentru modernizarea MIG-ului 21, asa ca totul a fost in zadar. In anul 1997, Fortele Aeriene n-aveau pe stoc motoare pentru MIG-29 si nici piese importante.
    @sorin. Asa este, ai dreptate! Insa sunt multi pe-acolo care habar n-au de nimic, decat sa sustina „vrerea” gugustiucilor politici.
    @Marius Fenchea. Da, programul Sniper era ambitios, avionul urmand sa fie dotat cu avionica de ultima generatie si, in viitor, cu un nou radar (foarte probabil cel de pe Lancer C) si noi sisteme de arme. Singurul demonstrator era reusit si a atras inclusiv priviri urate din partea rusilor, care si ei aveau programe de modernizare ale MIG-ului 29 si nu le cadea deloc bine. Pe ROMilitary este un articol amplu legat de MIG-29 SNIPER. Ungaria si Bulgaria, si ele operatoare de MIG-29, se uitau cu invidie la Sniper-ul nostru, dar, dupa cum s-a dovedit, ne-au invidiat degeaba!

    • WW – din pacate de pre amulte ori nu stim sa finalizam ceea ce putem face sau ceea ce ne propunem, exemplu mai bun ca si MIG -ul 29 Sniper nu se putea!
      De exemplu 50 – 60 de MIG 21 LanceR ar fi fost de-ajuns si se putea demara programul MIG 29 SnipeR in paralel.
      Radrul MIG 29 Sniper se intentiona ca sa fie Elbit Elta EL/M 2032 cu antana de diametru marita si posibilitatea de data link intre aparate.
      Avionul reprezenta un salt imens pentru MIG 29 model 9 .12A/B si cred eu ca ar fi fost la paritate daca nu mai bun decat SMT-ul.
      Costul modernizarii: 4-5.5 milioane dolari per aparat + RK care s eputea face la rusi.
      Faza este ca puteam daca eram inteligenti sa implicam firma MIG de la inceput in program si ne-am fi marit sansele ca sa obtinem piata de desfacere in toate tarile NATO care erau doatate cu MIG 29.
      Noi cu upgrade-ul la electronica, ei cu RK-ul si upgrade-ul structural.
      Nimeni nu vroia ca sa lucreze prea mult cu rusii in perioada aceea de frica ca avionica lor sa nu vina cu ‘bubite” si avioanele sa nu poata fi folosite la nevoie, puteam fi astfel o punte foarte buna pe axa NATO Rusia.
      O alta varianta de radar ar fi fost cea derivata din Captor-ul Typhoon dar cu antena mai mica, radar de-asemenea excelent si foarte capabil si astazi.

      • Dupa mine, proiectul MIG-29 Sniper a fost anulat dintr-o oarecare comoditate, deoarece se aveau in vedere 110 MIG-21 Lancer modernizate, plus ca ai nostri decidenti nu au mai vrut sa se chinuie sa negocieze cu rusii diverse pachete de modernizare, vandute la comun. Mai bine ii evitau, era mult mai simplu. Probabil si-au luat niste amenintari din directia Moscovei si pentru Lancer-e…

        Polonezii putea fi clientii nostri daca puneam pe picioare proiectul Lancer, insa asa si-au gasit propriile alternative si s-au descurcat. La fel slovacii si bulgarii.

        Din pacate, o idee buna a fost omorata de comoditate…

        Am mai scris despre asta, si inca imi pare o alternativa interesanta, dar daca e musai sa iei F-16 de la portughezi cand ai MIG-29 in curtea ta, asta este!

        Si MIG-29 ramane in continuare cel mai nou fabricat avion de lupta din inventarul aviatiei de lupta romanesti 🙁

        • S-a renunta la MIG29 din motive logistice si pentru ca s-a dorit sa avem un avion de conceptie occidentala, multirol, mai ieftin de exploatat,capabil sa indeplineasca misiunile specifice lui MIG23 si MIG29, gratie aderarii la NATO, ca sa nu mai fim dependenti logistic de rusi.

      • Mariușilor (din toată lumea)-

        Nu vi separe că e o mică, minusculă, diferență între o platformă la care faci RK și tot (modernizări) la tineîn țară și într-o fabrică care face asta de 40 de ani, a face asta într-o țară ostilă (cam era pe atunci, vedeți turbulențele anilor 90) și în condițiile în care tu poți face doar mentenanță de nivel terzțiar, la unități.
        Care ar fi varianta mai sigură, ziceți?
        Dacă 29 era integrat posibilităților tehnice naționale și lanțului economic, ai piese și documentație… atunci da, alfel era măgărie!
        Încă ceva, voi știați că rușii nu ne-au livrat documentația completă nici măcar pentru MiG-21??? Piloții și tehnicienii au tot aflat chestiuni interesante despre ce poate să facă și cum mulți ani… vă mai zic?!

        • Atunci am si eu o intrebare… polonezii cum le fac RK, inclusiv la motoarele luate de la noi?

          Stiu ca alea luate de la DDR aveau RK-ul facut… dar acum cum fac?

          • Probabil ca sunt ajutati inclusiv de ucraineni.

          • RK fac singuri, la ei, o bună parte. De ex motorul îl recondiționează în fabrica veche care făcea asta înainte de 90. Doar piese trebuie să cumpere, chiar îmi spunea un polonez de acolo că e absurd ce prețuri plătesc pentru te miri ce piesă de la tren sau un nenorocit de verin hidraulic…
            Decizia corect nu era modernizarea MiG-29, caz în care am fi avut cam ce avem acum, doar puțin mai bine dinamic, însă la costuri exagerate pentru noi.
            Mentenanța *(cu asistența rușilor/ucrainienilor) și operarea ne-ar fi lăsat fără aviație… așa măcar au zburat destul și au putut deprinde tactici moderne pe bătrânele 21.
            Sincer cred că a fost mai bine așa și nu altfel. La fel de cert trebuiau păstrate și vândute 29… așa e o rușine cruntă și demnă de orice dispreț!!! Aici ceidin armată poartă toată răspunderea, fi-lear oasele la soare cum stau 29-urilre la MK și 23-urile la Giarmata!

        • Logistic,nu a fost gresita ideea de a renunta la MIG23 si MIG29 insa trebuia sa se cumpere un avion performant care sa indeplineasca lejer misiunile specifice celor doua tiopuri de avioane.Aparatul F16, nou, cel putin block52+, mai ales in prima parte a anilor 2000 ar fi fost ok.Pacat ca politicienii romani nu au cumparat F16, nou, atunci cand au fost bani , vanzand la un pret corect, MIG29.
          Este mai usor si ieftin sa exploatezi doar F16 decat la pachet cu IAR 90, mig23, mig 29, MIG21, samd.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *