Radare aeropurtate in zona de est si sud-est A Marii Negre lll

Ajungem la o categorie aparte de aviatie, cea de atac la sol si bombardament. Reprezentata in cazul de fata de doua aeronave: Su24( cu variantele lui) si Su25.

Su24 are un sistem complex de lupta compus din radare de bombardament, de urmarire a terenului survolat si sisteme optice se descoperire si urmarire a tintei.

Orion 

       Proiectat si fabricat de OKB Leninets, sub conducerea proiectantului sef Yevgeny Zazorinym.

A fost initial proiectat pentru instalarea pe Su7. Era mult prea mare pentru conul de transformare al Su7( antena are o latime de 1.4m), incercandu-se montarea in gondola sub feselajul acestuia. Totusi, greutatea radarului a fost prea mare si aceste demersuri au fost abandonate. In cele din urma proiectul Orion si-a gasit locul in sistemul de armament al unui avion mult mai mare: Su24.

Orion(sus) si Relyef(jos)

Utilizand o antena parabolica clasica, are o raza de detectie maxima de 150km, pentru tinte de suprafata mare, putand asigura detectia si urmarirea automata a acestui tip de tinte. Moduri pentru maparea standard la 25, 75 sau 150km, pe unde metrice sau centimetrice, conul de cautare fiind de 80 grade. Nave mari, de dimensiunea unui portavion puteau fi descoperite la distanta maxima (150km). In modul de lucru pe unde milimetrice( 8mm lungime de unda), putea asigura maparea terenului survolat si detectia incadrarea tintelor la distante de 5 sau 10km, cu rezolutie foarte mare( pare-se cu ajutor de la radarul Relyef).

Putea fi folosit pentru bombardamentul pe timp de noapte sau vreme foarte rea( cu acoperire 4/4) doar impotriva tintelor de mari dimensiuni, intinse pe suprafata mare( statii sau noduri de cale ferata, puncte de comanda etc). O versiune usor imbunatatita a fost instalata pe Su24M.

aRelyef e un radar de urmarire a terenului

Kaira

 

         Kaira e un sistem electro-optic utilizat initial pe MiG27K. E alcatuit dintr-o camera tv( cu contrast marit pentru a da capacitate de lucru pe luminozitate scazuta, si a creste raza de actiune in conditii de vizibilitate redusa) si o a doua camera tv cuplata cu un telemetru/iluminator laser. Pilotul desemneaza tinta, aceasta fiind urmarita utilizand tehnici de corelare. Asigura posibilitatea atacarii de tinte ne vizibile, atunci cand pozitia tintei este cunoscuta si introdusa in calculatorul de tragere inainte de decolare.

 Kaira cu cele doua ferestre, pe MiG27K

Raza maxima a laserului e de 7-8km, iar scanarea e stabilizata in limita a +/-20 in azimut si +6/-130 grade in elevatie. Imaginile sunt afisate in carlinga pe afisaj CRT monocrom IT-23T. Spre deosebire de Klen( de pe Su25) poate ghida atat rachete cat si bombe.

Kaira s-a dovedit a fi plin de probleme. Era foarte greu, cu probleme de fiabilitate si era considerat prea dificil de operat de un pilot mediu. Problemele au fost eliminate dupa instalarea pe Su24( avand in vedere dimensiunile acestiua si faptul ca avea un membru al echipajului care se ocupa strict de sistemele de armament).

                                                 Kaira 24M, pe un Su24M 

Kaira24M este instalat pe Su24M si e foarte similar cu varianta initiala. E instalat aproape de centrul de greutate al avionului, sub fuselaj, eliminand efectele oscilatiilor si vibratiilor asupra preciziei. Are un camp de vedere extins de +/- 35 grade in azimut si +6/-160 in elevatie, distanta maxima de telemetrare/iluminare fiind de 12km.

Klen          

           Proiectat si fabricat la UOMZ sub conducerea proiectantului sef M.P. Korikov, a intrat in productie in 1977 si e instalat, in varianta PS pe Su22M3/M4 si Su25.

Lungime de unda: 1.064

PRF in modul de telemetrare: 1Hz

PRF in modul de iluminare: 10Hz

Distanta maxima de masurare: 10km

Eroare de masurare a distantei +/- 5m

Limite: +/- 12 grade in azimut, +6/-30 grade in elevatie.

Klen PS pe un Su25

Spre deosebire de Kaira, nu are si un canal tv, asta insemnand ca tinta trebuia achizitonata vizual si desemnata de pilot cu ajutorul HUD-ului. Unghiul negativ de elevatie(in jos) a fost limitat la 35 grade ceea ce limita armamentul ghidat la rachete ghidate laser( Kh25, Kh29, S25L)

Surse:

http://aerospace.boopidoo.com/philez/Su-15TM%20PICTURES%20&%20DOCS/Overscan%27s%20guide%20to%20Russian%20Military%20Avionics.htm

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=20.0

            Marius

5 comentarii:

  1. marius esti un „crack” mi au placut f mult articolele(toata seria),felicitari,banuiesc ca te a costat sa te documentezi si sa interpretezi.un salut

  2. Despre radarul de pe Su25 Scorpion nu scrisasi nimic, sau nu vazui eu ?

    • Scorpionul e o mopdernizare facuta de TAM in Georgia, cu oamenii de la Elbit, acelas telemetru laser, HUD(in adevaratul sens al cuvantului-ASP4 original fiind mai mult un colimator de generatie WW2 dar cu CCIP), afisaje multifunctionale in cabina , si calculator de tragere…cam ce au facut pe….sa zicem Soim( asta a r fi cea mai buna analogie)

  3. Urmeaza si 2032-ul….rabdare sa aveti….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *