Rade ciob de oala sparta! Sau F-35 vs T-50 PAK FA!

In urma cu cateva zile publicam un articol preluat din Vocea Rusiei, articol in care un grup de experti rusi, stransi uniti in jurul unui pahar de vodka, faceau misto, inginereste vorbind, de belele amaricanilor cu F-22-ul, cel cu problem ela oxigenul pilotiilor si de F-35 al carui cost real si final, doar bunul Dummnezeu il stie, noi astilalti, muritorii adica, nu putem dacat sa ne minunam de valentele mereu crescande ale pretului JSF-ului.

Pana aici nimic deosebit: ivanii radeau ce-i drept, dar aveau si de ce, numai ca viata, cateodata iti trage una peste bot de uiti si cum te cheama si de ce ai venit in locul respectiv.

F-22 Raptor, motivul de mandrie al americanilor

Foto: defenseindustrydaily.com

Asadar ivanii nu sunt nici ei imuni, cu al lor PAK FA, la intarzieri si depasiri de costuri. Daca T-50 ar fi trebuit predat Fortelor Aeriene pentru incercari prin 2015-2016, termenul a inceput sa creasca. Poate, zic rusnacii, prin 2019?! La fel ca si americanii si ivanii si-au tras parteneri, in proiectul T-50 datorita costurilor mari de dezvoltare.

Partenerii rusiilor sunt indienii, iar cand e vorba de bani dati rusiilor, indienii sunt foarte circumspecti si asta datorita lungii lor relatii de afaceri cu ivanii. Nu mai demult anul trecut, a iesit mare scandal apropos de portavionul pe care Rusia il revitalizeaza si modernizeaza pentru India. De la un cost initial negociat de 1 miliard de dolari, pretul final bate 2,5 miliarde de dolari pe motiv de coruptie la indienii si pe motiv ca rusii au ascuns la negocieri planurile originale ale navei, prezentand partii indiene palnurile altei nave!

F-35, subiectul de bancuri, ironii si mistouri al rusiilor

Foto: defenseindustrydaily.com

Asadar baietii se cunosc foarte bine. Sa revenim acum la PAK FA. Odata cu anunatrea unei…mici intarzieri , hindusii au luat foc, amintindu-si de aventurile lor cimune cu rusii. Astfel din cele 6 miliarde de dolari necesari dezvoltari modelului de baza, ceva mai mult de jumatate sunt acoperiti de India, iar aceasta inatrziere ingrijoreaza, mai ales datorita faptului ca rusii au “uitat” sa precizeze cu cat vor creste costurile. Precizam inca o data: 6 miliarde doar dezvoltarea de baza a proiectului, nu si intrarea in fabricatie!

Avionica inseamna extra costuri, iar India nu a fost inca informata cam “cat” extra poate insemna aceasta avionica. Initial comanda Indiei era de 250 bucati PAK FA la un cost estimate de 100 milioane de dolari bucata, dar in prezent numarul avioanelor ce vor fi cumparate a scazut la 200 de bucati, iar hindusii vad cum epopeea F-35, dpdv al costurilor, le-a cazut si lor pe cap.

Mai mult decat atat, invizibilui rusiilor, T-50 nu este chiar asa de invizibil precum F-22, sau chiar F-35, sau B-2, ivanii declarand deja ca s-au facut unele compromisuri la…invizibilitate, in favoarea manevrabilitati, dar, in acelsi timp, India ar prefer un avion ceva mai invizibil si ar prefera un aparat cu doua locuri.

…Si PAK FA-ul motiv de mare durere de cap pentru indienii

Foto: defence.pk

Probleme destul de neplacute au aparut deja si in privinta motoarelor ce vor echipa in standard PAK-ul si de asemenea si la sistemele electronice defensive. Adica nu arata chiar asa cum sustin rusii. Si de aici se pare ca au aparut si intarzierile. Astfel PAK-ul ivaniilor ar fi intr-un dezavanaj mortal in fata F-35, nemaivorbind aici de F-22 , datorita decalajului in armamentul electronic si asta in sensul ca ar fi foarte vulnerabil sa fie lovit de la o distanta de la care nici macar nu ar fi constient ca avioanele americane sunt prin zona.

In present caracteristicile cunoscute ale T-50-lui ar suna cam asa:

-34 tone, aproape cat un SU-27

-supermanevrabilitate, este/va fi, primul avion din lume care va avea motore 3D, care vor putea orienta jetul in trei directii, si mai ales fiecare motor poate fi manevrat separate si independent de celalalt.

-electronica/avionica de ultima generatie, radar AESA, contramsuri, etc

-este bineinteles stealth, sau semi-stealth

-poate folosi supercruise indefinit

-pretul. Ei aici e aici. Rusii spun ca pretul la poarta fabricii, fara dotari este de 60 milioane dolari, iar full-option sare de 100-110, un pret extrem de mic pentru un vanator greu, si cam similar cu pretul unui F-16 de ultima generatie.

Mai spun rusii ca avionul va avea o resursa de zbor de 6000 de ore, iar motoarele vor fi OK timp de 4000 de ore!!! Asta cu motoarele este chiar haioasa si sunt curios cum au reusit sa treaca de la cele 300 de ore ale MIG-29, la 4000 de ore, cunoscute fiind problemele ivaniilor cu timpul de viata al motoarelor lor.

Mai spun rusnacii ca T-50 va fi mai manevrabil decat seria Su-30, el insusi campion mondial la acest capitol.

Si mai trebuie spus ca PAK FA-ul nu este un rival direct al F-22 Raptor-ului American, datorita faptului ca este un semi-stealth, dar cu ajutorul electronicii si al sistemului integrat de aparare AA, in principiu ar fi un oponent foarte serios pentru orice aparat vestic.

 

Sursa: strategypage

 

9 comentarii:

  1. George … multa scriere dar nimic concret, nu sunt rautacios dar asa e.
    Indienii aia de care zici tu … sunt cei mai neseriosi din lume.
    Americanii cred ca le trageau o bomba atomica cu mai putine tepe date fata de rusi.
    Pai daca tu ceri pe hartie si in contract ca vrei 3 gloante si un obuzier si apoi ceri dupa munca de 2 ani rachete invizibile si sa faca si cartofi prajiti, pi e normal ca preturile sa coste tot timpul.
    Macar rusii fata de americanii tai stiu in avans ce pot face cu acel aviot, pe cand yankeii isi schimba din mers proiectele fara ca habar sa stie la ce lucreaza si ce iese, ceva gen … noi vrem dar nu stim ce struto-camila iese in final.
    JSF parerea mea e o mare porcarie, mic si greu, slab si chinuit, ca si cum ai cere unui magar sa care cat un camion.
    Jale proiectul JFS, cred ca nici macar pilotul nu mai are loc in cabina, folosesc probabil pitici.
    Pak Fa 6 miliarde. ieftin sau mai ieftin nici china nu-si permite.
    JSF, a bagat america in faliment, nici macar sa contorizeze nu pai pot pentru ca s-au terminat cifrele.
    Ca sa nu mai zic de F-22
    JSF (Joke Science Fiction) F-35 inca nu se stie la ce e bun, daca e bun la ceva.
    Macar Rusii stiu si stiu bine.

    • ai dreptate ca rusii stiu si stiu bine
      dar ce stiu?…ca nici macar e operational,sa faca vreo 2 cobre cu el
      indienii s-au mai schimbat ,ptr ca dupa multi ani de crezut gogosile rusilor,cand au mai pus un radio occidental pe avioanele lor au vazut ca nu paraie si mai prinde si postul de comanda de la n..km
      avionica la rusi,daca e sa fie buna,e din franta …ei nu sunt capabili sa faca in afara de radare performante ceva de doamne ajuta,nici macar procesoare de semnal
      aia de spui tu ca schimba din mers e un mare avantaj,timpurile sunt in schimbare e bine sa te poti adapta
      eu de pe f 35 dau jos bodega de arme,si obtin un avion extraordinar din pct de vedere aerodinamica,putere/masa,mai toate aspectele astea legate de manevrabilitate…si in acelasi timp ramane mult mai stealth decat toate aparatele 4,5….4,75,pak fa,dar e chestia ca vreau saa-l folosesc si in alte misiuni ,nu numai recunoastere

  2. Probabil din cauza acestor interzieri in producerea lui T50, rusii vor sa se doteze cu zeci de Su35.

  3. Eu zic ca si alta data, ca de fapt SU 35 va fi coloana vertebrala a VVS nu T50 ( sau nu in principal). Poate de aia „intarzie” cu seria PAK FA, ca sa se doteze in principal cu asta, cu ce conteaza de fapt. Cine stie , poate de aia si yankeii „se impiedica” cu JSF si raporteaza „dificultati” cu F22 ( e de tot rasul sa ai avion „state of the art” de generatia a cincea si sa anunti ca ai probleme cu sistemul de oxigen al pilotilor). Poate asteapta si ei sa vada cum se va dota VVS de fapt si pe urma sa faca ajustarile de rigoare. Nu e ilogic.
    Din ce ne zice noua aicea George si Niko, rezulta ca F35 nu e multirol de fapt, ca nu e in stare sa faca fata (din cauza unui viciu de proiectare sau incapacitatii de a integra proiectul) misiunilor multirol! Si de ce mai fac JSF daca au deja F22 de fapt? Doar ca sa aibe un fighter mai ieftin si sa-l vanda? Rusii de ce nu fac inca unul mic de generatia a cincea in afara de T50? In schimb comanda SU30/34/35 pentru VVS.
    Din motive de clasa (nu de generatie) JSF nu poate fi comparat cu T50, ultimul e mare, e multirol adevarat. Dar putem compara T50 cu F22 si J20. Astea sunt din aceesi categorie.

    • CredInRomania

      Cu F-35 n-ai dreptate. Este multirol, deja intra in serviciu, face si vanatoare si bombardament doar ca a aparut problema costurilor suplimentare care a dus la intarzieri si la reducerea comenzilor. El va face fata misiunilor multirol diferenta este ca de la anumite tipuri de misiuni va fi scutit ca de exemplu cele rezervate lui A 10 dar in rest lansari de AIM 120 si JDAM va face pe unde-l va trimite soarta sau..Obama sau……cine il mai cumpara.
      PAK-FA indura ca si F-35 niste chinuri la nastere, dar probabil ca il vor scoate in cativa ani si probabil atunci vom vedea ce face iar F-35 va fi deja in serviciu in numar mai mare. Niko probabil ca se referea la pilonii exteriori pentru ca patru rachete sau bombe in burta nu ii fura din manevrabilitate. Daca vrei sa compari acum T-50 si J-20 cu F-22 eu zic ca o faci prematur pentru ca daca articolul nu greseste nu F-22 ci F-35 va fi mai invizibil pe radar decat rivalii rusi si chinezi. De altfel la chinez ma intreb cat este adevar si cata propaganda pentru ca mi se pare ciudat sa scoti asa din prima incercare un rival serios pentru un avion facut in baza unei experiente anterioare bazate pe folosirea tehnologiei „stealth” in conditii de razboi real ( credeti ca americanii n-au tras invataminte din doborarea uni F-117 in Iugoslavia?).

      • Da, e surprinzator ca pentru bombardament sau sustinere la sol, in loc de JSF, s-au hotarat sa pastreze A10 care-i cu aripa dreapta si e subsonic. Poate ca daca umplii de bombe un F35 nu mai e ce vroiai. Poate pierzi calitatile lui principale, invizibilitatea si viteza superioara lui A10. Cine stie? Dar nu iese fum fara foc. E prea controversat. Prea multe critici si prea putine laude. Nici nu stiu ce avion a avut atatea critici ca F35 . Si pe urma, cum sa-ti zic, in afara de parametrii lui de avion pe care-i luam la scarmanat mai e si comparatia inevitabila cu F22 care arata foarte bine. Pe linga asta F 35 e doar un moft. Pe mine ma apuca durerea de cap cand vad cum arata. La fel ma durea capul cand am vazut Yak 142. Dar e adevarat ca F35 poate fi mai putin vizibil decat F22. E mai mic si e logic sa fie asa.
        Sunt de acord cu chinezii. S-au grabit si au luat teapa cu Mig142, care e aproape schema lui J20. Dar nu trebuie desconsiderati. Chiar daca J20 va fi inferior lui F22 si SU PAK FA, ei vor avea un avion de generatia a cincea si asta numai trei tari fac pe lume. Tari cu traditie ca Anglia, Franta, Suedia sau Germania nu fac asa ceva.

  4. http://news.xinhuanet.com/english2010/photo/2011-08/18/c_131058270.htm
    Eu nu stiu cand naiba au facut astia jucaria asta! cate ore lucreaza astia pe zi?28 din 24?

  5. Am senzatia ca F-35 s-a dorit sa fie si un pas catre generatia a 6-a. Casca il transpune practic pe pilot intr-o lume virtuala (F-35 nu mai are HUD), sistemul complex de senzori, un software ce cuprinde 24 de milioane de linii de cod !! Pai F-22 are „doar” 1.7 milioane. Nici nu-i de mirare ca sunt atatea probleme de rezolvat. E singura explicatie pe care o am pentru sumele imense care s-au pompat in acest proiect.
    PS Consider generatia 6 de avioane ca fiind fara pilot.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *