SISTEMUL DE AVIOANE FĂRĂ PILOT SIGNUS-150

SISTEMUL TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT

PENTRU SUPRAVEGHEREA FRONTIEREI DE STAT, MĂRII TERITORIALE, ZONEI CONTIGUE ŞI ZONEI ECONOMICE EXCLUSIVE ALE ROMÂNIEI LA MAREA NEAGRĂ.

 O POSIBILĂ SOLUȚIE: SISTEMUL DE AVIOANE FĂRĂ PILOT SIGNUS-150

General (rtr.) dr. Ion MAGDALENA

 

 

  1. DATE DE BAZĂ PRIVIND MAREA TERITORIALĂ, APELE TERITORIALE, ZONA CONTIGUĂ ŞI ZONA ECONOMICĂ EXCLUSIVĂ

ALE ROMÂNIEI LA MAREA NEAGRĂ

 

Apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă sunt stabilite prin Legea nr.17/1990, în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, care a fost ratificată de România prin Legea nr. 110/1996.

Spațiul maritim al României* are aproximativ 20 000 de kilometri pătrați, constând din:

  • ape maritime interioare – 753 de kilometri pătrați;
  • mare teritorială – 4.487 de kilometri pătrați;
  • zonă contiguă – 4.460 de kilometri pătrați, și
  • zonă economică exclusivă – 10.300 de kilometri pătrați.

 

Harta nr.1: Delimitarea zonelor la Marea Neagră                          Harta nr.2 : Zona economică a României la Marea Neagră

 

         Harta nr.3: Perimetrele de explorare și exploatare a gazelor

                           din zona economică exclusivă a României

                                                       Hărțile nr. 4 și nr. 5: Modificarea zonelor economice exclusive

                                                                la Marea Neagră după anexarea Crimeei de către Rusia

Potrivit Art. 2 din legea menţionată mai sus,” marea teritorială a României (Harta nr.1) cuprinde fâşia de mare adiacentă ţărmului ori, după caz, apelor maritime interioare, avand laţimea de 12 mile marine (22.224 m), măsurată de la liniile de bază”. Liniile de bază se stabilesc prin luarea în considerare a liniilor celui mai mare reflux de-a lungul ţărmului său, după caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale ţărmului, inclusiv ale ţărmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de acostare, amenajărilor hidrotehnice si ale altor instalaţii portuare permanente.

 

Suprafeţele de apă situate între ţărmul mării si liniile de bază constituie apele maritime interioare ale României (Harta nr.1).

 

Apele maritime interioare, marea teritorială, solul si subsolul acestora, precum şi spaţiul aerian de deasupra lor fac parte din teritoriul României. În aceste spaţii România îşi exercită suveranitatea în conformitate cu legislaţia sa internă, cu prevederile convenţiilor internaţionale la care este parte şi ţinând seama de principiile şi normele dreptului internaţional.

În conformitate cu prevederile Art. 7, din Legea nr.17/1990, “zona contiguă a României (Harta nr.1)  este fâşia de mare adiacentă mării teritoriale care se intinde spre largul mării până la distanţa de 24 mile marine, măsurată de la liniile de baza”.

 

În cadrul acestei zone, România exercită controlul pentru prevenirea şi reprimarea incălcărilor, pe teritoriul său, ale legilor si reglementarilor sale din domeniul vamal, fiscal, sanitar si al trecerii frontierei de stat.

 

Zona economică exclusivă a României în Marea Neagră (Harta nr.2), potrivit Legi nr.17/1990, “este instituită în spaţiul marin al ţărmului românesc,…., situat dincolo de limita apelor mării teritoriale si adiacent acestora, în care România îşi exercită drepturi suverane şi jurisdicţia asupra resurselor naturale ale fundului mării, subsolului acestuia si coloanei de apă de deasupra, precum şi în ceea ce priveşte diferitele activităţi legate de explorarea, exploatarea, protecţia, conservarea mediului si gestionarea acestora (Harta nr.3)”.

Întinderea zonei economice exclusive a României se stabileşte prin delimitare, pe baza de acord incheiat cu statele vecine ale căror ţărmuri sunt limitrofe sau situate faţă în faţă cu litoralul românesc al Mării Negre, ţinându-se seama de faptul că laţimea maximă a zonei economice exclusive, în conformitate cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, poate fi de 200 mile marine masurate de la liniile de bază.

În zona economică exclusivă România exercită:

  1. a) drepturi suverane de explorare şi exploatare, protecţie, conservare şi gestionare a tuturor resurselor naturale biologice şi/sau nebiologice şi a altor resurse care se află pe fundul mării, în subsolul acestuia, în coloana de apă, în spaţiul aerian de deasupra acestuia;
  2. b) drepturi suverane privind alte activitaţi legate de explorarea şi exploatarea zonei în scopuri economice, cum sunt producerea de energie cu ajutorul apei, al curenţilor si al vânturilor;
    c) drepturi exclusive privind amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalaţii si lucrări destinate cercetării ştiinţifice, explorării si exploatării resurselor naturale din aceasta zonă sau în alte scopuri economice;
  3. d) jurisdictie privind: amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalaţii şi lucrări; cercetarea ştiinţifică marină; protecţia si conservarea mediului marin ţi a faunei marine.

 

Având în vedere cele de mai sus, apreciez că suprafața Mării Negre care cuprinde apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă și zona economică exclusivă a crescut în mod deosebit ca importanță pentru România, ca urmare a creșterii activităților economice privind explorarea şi exploatarea, protecţia, conservarea şi gestionarea tuturor resurselor naturale biologice şi/sau nebiologice şi a altor resurse care se află pe fundul mării, în subsolul acestuia și în coloana de apă de deasupra acestora, ceea ce impune cu necesitate întărirea supravegherii și monitorizării spațiului maritim și a celui aerian, în vederea descoperirii la timp și luării măsurilor pentru evitarea încălcării suveranității statului român în aceste zone.

 

Importanța zonei este potențată, de asemenea, și de riscurile de securitate determinate de schimbările strategice din bazinul Mării Negre (Hărțile nr.4 și 5), la ce se adaugă apariția și intensificarea fenomenului migraționist cu folosirea unor rute de aces prin Marea Neagră, pentru intrarea pe teritoriul României a grupurilor ilegale de migranți.

 

 

  1. DESTINAȚIA ȘI MISIUNILE POSIBILE

      ALE SISTEMULUI TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT

 

Sistemul tactic de avioane fără pilot va asigura supravegherea și monitorizarea permanentă din aer, timp de 24 de ore, a frontierei de stat, a apelor teritoriale, a zonei contigue și a zonei economice exclusive ale României, precum și a traficului la Marea Neagră, furnizând o imagine tactică complexă, în timp real, a suprafeței mării, a activității aeriene și a situației terestre în:

 

  • apele teritoriale maritime (până la 12 mile marine);
  • zona contiguă (până la 24 mile marine);
  • zona economică exclusivă (până la 200 mile marine);
  • frontiera de uscat (în zona de competență de 30 km de la frontieră în interiorul teritoriului).

 

Sistemul tactic de avione fără pilot va asigura:

  • culegerea informațiilor, supravegherea și monitorizarea continuă, timp de 24 de ore, a frontierei de stat, a navelor  care evoluează la suprafața mării și extinderea supravegherii asupra aeronavelor care evoluează la  înălțime mică;
  • transmiterea, în timp real, la Centrul de Comanda si Control al SCOMAR în vederea luării deciziilor, a informațiilor și datelor despre situația la frontiera de stat, din apele teritoriale, zona contiguă și zona economică exclusivă ale României, precum și despre traficul navelor care evoluează la suprafața mării;
  • supravegherea continuă și monitorizarea, în timp real, a tuturor pozițiilor și mișcărilor navelor si reperelor de navigație aflate in zonele controlate;
  • asigurarea informațiilor și datelor necesare coordonării acțiunilor instituțiilor cu atribuții la Marea Neagră: Statul Major al Forțelor Navale din Ministerul Apărării Naționale; Autoritatea Navală Română din Ministerul Transporturilor.

 

 

III. PUNCTE DE VEDERE PRIVIND POSIBILII UTILIZATORI         

               AI SISTEMULUI TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT

 

Principalele structuri  ale statului român care ar putea utiliza sisteme tactice de avioane fără pilot, pentru îndeplinirea misiunilor prezentate mai sus, ar putea fi:

  • Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, cu structurile sale specializate la Marea Neagră: Garda de Costă şi Centrul de Comanda si Control al SCOMAR;
  • Forţele Navale Române, cu structur sa la Marea Neagră: Flota;
  • Forţele Aeriene Române, cu structurile sale dispuse în partea de est a României;
  • Forţele Terestre Române, cu structurile sale din DOBROGEA.

 

Structurile menționate mai sus ar putea primi în înzestrare sisteme tactice de avioane fără pilot, pe baza hotărârii organelor abilitate ale statului român, urmând ca priorităţile şi structurile să fie stabilite în funcţie de interesele strategice de securitate ale României.

 

 

  1. O POSIBILĂ SOLUȚIE – SISTEMUL TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT SIGNUS-150

 

România are capacităţi ştiinţifice, de inovare, tehnice şi de producţie pentru dezvoltarea unui sistem tactic de avioane fără pilot care să poată îmbunătăţi capacitatea de supraveghere şi monitorizare a frontierei de stat, apelor teritoriale, zonei contigue şi zonei economice exclusive ale României la Marea Neagră.

În perioada 2012-2016, compania românească AUTONOMOUS FLIGHT TECHNOLOGIES DESIGN (AFT) a dezvoltat, cu fonduri private, un program de cercetare-dezvoltare pentru realizarea unui sistem de avione tactice fără pilot, care s-a concretizat prin producerea a două avioane fără pilot demonstratoare SIGNUS-150.

 

Avionul tactic fără pilot SIGNUS-150, potrivit caracteristicilor tehnice proiectate, între care masa maximă de decolare este mai mică sau egală cu 150kg, poate fi considerat că făcând parte din clasa tactică (TUAV) a aeronavelor motorizate fără pilot uman la bord. În funcție de cerințele beneficiarilor, acesta ar putea deveni o aeronavă small-tactic fără pilot (sTUAV) sau o aeronavă care să poată evolua la înălțimi medii cu anduranță mare și să intre în clasa MALE (Medium Altitude Long Endurance).

 

Sistemul de avioane fără pilot SIGNUS-150 este proiectat pentru următoarelor caracteristici tehnice de bază:

  • Lungimea –  3,8m;
  • Anvergura –  5,2m;
  • Înălțimea –  1,35m;
  • Greutatea –  115kg; –  max. 150kg;
  • Încărcătura –  45kg;
  • Raza –  200km;
  • Viteza –  140km/h; –  max. 230km/h;
  • Anduranța demonstratorului –  2h;
  • Anduranța  finală            – 24h;
  • Motorizarea – motor termic cu 32CP.

 

Sistemul tactic de avioane fără pilot SIGNUS -150 este compus din:

  • Avionul fără pilot SIGNUS;
  • Centrul de Comandă Control:
    • Stația terestră de control;
    • Terminalul terestru de date;
    • Datalink;
  • Sitemul de antene;
  • Generatorul electric;
  • Piese de schimb și accesorii;
  • Mijlocul de transport.

 

Principalele caracteristici tehnice proiectate pentru avionul fără pilot SIGNUS și comparația dintre acestea și cele corespunzătoare unor sisteme similare realizate pe plan mondial sunt prezentate în Anexa nr.1.

 

 

V.VARIANTE POSIBILE DE CONFIGURARE

                   A SISTEMULUI TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT SIGNUS

 

  1. Variante de configurare ale sistemului tactic de avioane fără pilot SIGNUS destinat pentru misiuni în domeniul afacerilor interne:

 

1.1   Pentru supravegherea frontierelor:

 

  • ISR (Intelligence Surveillace Reconnaissance) – achiziționarea, prelucrarea și furnizarea de date și informații exacte, relevante, coerente și sigure, în timp real, pentru Centrul Operațional de Coordonare al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și Centrului de Comandă și Control al SCOMAR privind încălcarea regimului de frontieră;

 

1.2   Pentru Garda de Coastă:

 

  • ISR (Intelligence Surveillace Reconnaissance) – achiziționarea, prelucrarea și furnizarea de date și informații exacte, relevante, coerente și sigure, în timp real, Centrului de Coman Control al Gărzii de Costă, privind încălcarea regimului frontierei de stat, acțiunile de piraterie și teroriste, intrarea ilegală în apele teritoriale ale României, în zona contiguă și zona economică excluzivă, precum și în Delta Dănării.

 

  • Varianta UAS SIGNUS destinată culegerii de informații militare  poate fi echipată cu    următoarele tipuri de senzori :
  • Senzori TV/FLIR (video, termal, infraroșu, multispectral, multițintă), în limita a 40 kg, destinați pentru activități ISR (Intelligence Surveillace Reconnaissance) prin procese de achiziționare, prelucrare și furnizare de date și informații exacte, relevante, coerente și sigure, în timp real, comandamentelor de nivel operativ sau strategic, despre starea terenurilor, activitățile trupelor, dispunerea țintelor și a elementelor sistemului logistic ale inamicului, precum și efectele acțiunilor proprii asupra forțelor și obiectivelor inamicului.
  • Senzori de tip ELINT (Electronically Intelligence), în limita a 25 kg, destinați pentru achiziționarea, prelucrarea și furnizarea de date și informații exacte privind emisiile electronice, relevante, coerente și sigure comandamentelor de nivel operativ sau strategic;
  • Senzori de tip SIGINT (Signals Intelligence), în limita a 25 kg, destinați pentru achiziționarea, prelucrarea și furnizarea de date și informații exacte, relevante, coerente și sigure comandamentelor de nivel operativ sau strategic despre transmisiunile inamicului;
  • Senzori de tip COMINT (Comunications Intelligence), în limita a 30 kg, destinați pentru achiziționarea, prelucrarea și furnizarea de date și informații exacte, relevante, coerente și sigure comandamentelor de nivel operativ sau strategic despre comunicațiile inamicului;

 

 

  1. PUNCTE DE VEDERE PRIVIND

REALIZAREA SISTEMULUI TACTIC DE AVIOANE FĂRĂ PILOT SIGNUS

 

  1. Adoptarea unui program de cercetare-dezvoltare pentru, în vederea realizării, în perioada 2019 -2020, a prototipului sistemului tactic de avioane fără pilot SIGNUS-150, potrivit cerințelor INSPECTORATULUI GENERAL AL POLIȚIEI DE FRONTIERĂ.

 

  1. Dezvoltarea colaborării dintre AFT DESIGN, instituții de cercetare-dezvoltare și producători români din industria aeronautică, pentru realizarea prototipului sistemului tactic de avioane fără pilot SIGNUS-150 cu capacități ISR.

 

  1. Dezvoltarea sistemului tactic de avioane fără pilot SIGNUS-150 și producerea acestuia în România, în perioada 2021-2027, potrivit necesităților Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și a altor instituții și autorități de stat, ceea ce va asigura siguranța aprovizionării, costuri scăzute la mentenanță și securitatea informațiilor clasificate.

 

  1. Integrarea sistemului tactic de avioane fără pilot SIGNUS-150 ÎN SISTEMUL COMPLEX DE OBSERVARE, SUPRAVEGHERE SI CONTROL AL TRAFICULUI LA MAREA NEAGRA (SCOMAR) AL INSPECTORATULUI GENERAL AL POLIȚIEI DE FRONTIERĂ, precum și în cadrul sistemelor de comandă-control ale Forțelor Armate ale României, pentru asigurarea informațiilor în timp real necesare luării deciziilor, prin supravegherea din aer a frontierei de stat, a mării teritoriale, a zonei contigue și a zonei economice exclusive ale României la Marea Neagră.

31 de comentarii:

  1. Personal imi place. Doamne-ajuta, sa fie fara numar… Sunt curios cat e realizat in tara si cat din componente importate (in caz de razboi, importul e o problema).
    As sugera…ca cel care povesteste sistemul sa scrie mai riguros. Nu e „destinat pentru misiuni” ci „destinat misiunilor”… iar citatul asta:
    Avionul tactic fără pilot SIGNUS-150, potrivit caracteristicilor tehnice proiectate, între care masa maximă de decolare este mai mică sau egală cu 150kg, poate fi considerat că făcând parte din clasa tactică (TUAV) a aeronavelor motorizate fără pilot uman la bord. În funcție de cerințele beneficiarilor, acesta ar putea deveni o aeronavă small-tactic fără pilot (sTUAV) sau o aeronavă care să poată evolua la înălțimi medii cu anduranță mare și să intre în clasa MALE (Medium Altitude Long Endurance).”
    ma doare sa-l citesc.
    Sper ca nu au treaba cu firma jegului aluia fugit in Serbia..

  2. Cu alte cuvinte dupa Crimea.. ne invecinam cu Rusia si cum gazul n-are granita,primul care baga teava in punga scoate gazul..

  3. Haha
    Sunt suporter al dezvoltarii industriei romanesti (militare si nu numai) dar in cazul asta nu mi-as face mari iluzii. In spatele SIGMUS si HIRRUS este Teamnet, respectiv Sebastian Ghita. Ce sa zic, un astfel de sistem s-ar integra la fix cu celelalte sisteme dezvoltate de Teamnet, Asesoft, Siveco, SDC, Omnilogic si alti „campioni” ai IT-ului romanesc. Tot Teamnet / Ghita voia sa faca si un blindat 4×4, ala pentru care s-a anulat licitatia pe motiv de tot felul de soparle introduse in caietul de sarcini.
    Acum, trebuie sa recunosc sincer, cu avionul asta nu am nimic, nu l-a, vazut la treaba, dar cu istoricul celor din spate, are toate sansele sa devina un F35 al Romaniei.

  4. Ca drona tactica ar fi ok. Un pic cam zgomotoasa, dar nu am termen de comparatie, asa poate e doar o impresie gresita. Nu cred ca poate emite pretentii de MALE, in parametrii actuali. Dar poate fi imbunatatita.
    Ar fi fost bine sa avem si anexa 1 (cea cu comparatia cu alte sisteme).
    Spor la treaba si sper ca armata chiar sa se uite spre ei!

  5. @Mihai

    Din pacate ai dreptate. Oricum Teamnet &CO nu aveau ei foarte multi oameni buni (dar aveau totusi cativa) restul erau doar juniori care s-au tirat repede cand au vazut cum sta treaba. Am avut ocazia sa intervievez mai multi angajati de la companiile astea, niciunul nu m-a dat dat pe spate.
    Majoritatea angajatilor buni au inceput sa se tireze cand au saltat-o pe Socol, a ramas doar pleava.

  6. Pare sa fie in zona RQ-7 Shadow, care si aia e destul de zgomotoasa, asta fiind unul din motivele pentru care vor s-o inlocuiasca.
    https://www.youtube.com/watch?v=DYMOuMvWvjk
    Solutia constructiva aleasa o face sa semene cu Kyushu Shinden, nu stiu cat de eficienta e, dar arata foarte cool… 🙂
    In rest, nu conteaza a cui e firma – e si asta un mod de discriminare btw – atat timp cat se comporta concurential si nu primeste „foloase necuvenite”…
    Eu as lua acest Signus 150 si l-as pune intr-o comparatie cu Shadow, daca se prezinta bine sau are potential, i-as acorda un contract initial pentru punere la punct in vederea productiei de serie.
    Daca dupa asta e ok dpdv performante, as lua-o si as sprijini si integrarea cat mai multor componente in industria locala.
    Aici o prezentare Hirrus: https://www.youtube.com/watch?v=zut3Z8AP73M
    Parca au participat si la ceva exercitiu NATO ca sa vada ce capabilitati are…
    https://www.ncia.nato.int/NewsRoom/Pages/160630_Unified_Vision.aspx

    • pana la a compara Signus cu RQ-7 Shadow, cred ca au un hop mare de trecut:

      Anduranța demonstratorului – 2h;
      Anduranța finală – 24h;

      Ultimele variante de Shadow au cam masa dubla fata de Signus… Shadow 200 era cam in categorie cu Signus.

      „The Shadow M2 uses 80-85 percent of the components of the Shadow V2, while allowing for an additional 100 lb (45 kg) of capability with total airframe weight increased to 720 lb (330 kg)
      Nightwarden: The aircraft has a range of 1,100 km (680 mi), maximum speed of 90 knots (100 mph; 170 km/h), endurance of 15 hours, can fly at an altitude of 16,000 ft (4,900 m), and has a maximum takeoff weight of 750 lb (340 kg) with a dual-payload bay with a capacity of 130 lb (59 kg)”

      Pana luam altceva, mai tragem si de Shadow 600, cate or mai fi apte din alea 11 luate… poate le si modernizeaza la BL. III, desi avem deja motor de 52Cp la ele 🙂
      https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/ausa/2017/10/10/rq-7-shadows-to-get-improved-engine-mission-computers/
      „Block 3 kit, including the integration of the joint tactical radio system, voiceover capability and a more powerful mission computer. The upgrades will make it more survivable in bad weather, making it able to withstand up to two inches of rain per hour, and give it a more powerful cooling system, Irby said.
      It also adds mufflers, which will reduce the noise the aircraft makes.

      • La RQ-7A ma gandeam… 🙂
        Probabil ca mai pot imbunatati performantele, pana la urma Signus e un demonstrator.
        Citeam pe site-ul lor ca-si realizeaza UAV-urile in house intr-o proportie destul de mare.
        Ma rog, se gasesc articole interesante pe net despre ei, unele cu puternic iz publicitar, dar in mod cert, asocierea cu Teamnet nu-i ajuta. Pe de alta parte, au construit un centru de cercetare la Clinceni, in asociere cu (banii lui) Teamnet, AFT parand a fi detinuta de 3 persoane fizice.
        http://www.aft.ro/en/
        Interesant e ca n-am reusit sa-i gasesc pe site-ul ministerului de finante – sunt unii asemanatori in Bucuresti, as fi fost curios sa vad ce cifra de afaceri au avut…
        Poate fi o „facatura” a la Ghita, desi Hirrus a participat la un exercitiu NATO, dar in esenta e genul de intreprindere pe care eu as incuraja-o.

    • @ Nicolae …..

      Daca te uiti cu atentie in clip o sa vezi ca zboara oscilatoriu – derapat .

      Configuratiile canard ( rata ) = profundor frontal , induc instabilitate aparatului pe 2 axe = botul se misca stinga-dreapta si sus-jos .Cica drona de observatie trebuie sa fie o platforma stabila :)))) Avind doar un singur propulsor , cuplul acestuia este necompensat . Este de ajuns o singura rafala verticala sa ridice botul dronei si aceasta intra in pierdere de viteza . Din acest moment cuplul genereaza un tonou aparatului iar precesia giroscopica o schimbare de directie …. Rezultatul se numeste VRIE .

      https://www.youtube.com/watch?v=Yv_vAxDFQ3Y

      Signus 150 = Kyushu Shinden = aceiasi mizerie aerodinamica .

      Prostia pe care o vad si la HIRRUS este combinarea functiei de WINGLETS cu functia de suprafata de directie .

      Reamintesc ca un winglet are rolul de a impiedica migrarea aerului depe intrados pe extrados , adica sa diminueze formarea virtejurilor marginale la capat de aripa . Pe un winglet trebuie stiut ca aerul se deplaseaza oblic .
      Directia are nevoie de un flux din fata spre spate .
      Directia trebuie sa fie cit mai in spatele aparatului , cit mai aproape de axa longitudinala , pt ca aceasta suprafata este forta bratului de pirghie .
      Doua directii sint si mai bune dar nu asa de mici si nu acolo , ca capatul anvergurii .

      RQ-7 are configuratie buna iar zgomotul se poate atenua doar la configuratie ca la P- 38 Lightning :

      ” The P-38 was unusually quiet for a fighter, since the exhaust was muffled by the turbo-superchargers.”

      DPMDV ….. cea mai buna configuratie aerodinamica si , structurala si motorizare redundanta este OV-10 BRONCO similara lui P-38

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/North_American_Rockwell_OV-10B_Bronco_%28code_99%2B18%29_of_the_Bronco_Demo_Team_at_RIAT_Fairford_12July2018_arp.jpg

      Directiile sint vectorizate de fluxul celor 2 elici , cuplurile si precesiile giroscopice se anuleaza …un mare plus . Daca pica un motor aparatul se poate intoarce la baza cu un motor …

      Poti sa amortizezi evacuarea prin cele 2 fuselaje , poti escamota tremul de aterizare si se maresti astfel finetea aerodinamica , viteza si raza de actiune . In fuselajul central se pot lua diverse ” jucarii ” ….turela optica , night-vision , FLIR , , marcator laser , antena comunicatii satelit , etc

      concluzia mea : Ghita team + ARCA STRATO team = SUCCES :))))

      pENTRU CINE ESTE CURIOS DESPRE RECORD DE AUTONOMIE LA O DRONA robotica monomotor in 1998 ….

      Laime Aerosonde de 13 kg si 2,9 m anvergura

      3270 km , traversarea Atlanticului de Nord cu doar 7 litri

      http://www.barnardmicrosystems.com/UAV/milestones/atlantic_crossing_1.html

      • Aerosonde am dat-o si eu ca referinta in articolul despre licitatia noastra pentru UAS-uri (3 ani de atunci!?) 🙂
        https://www.rumaniamilitary.ro/uav-si-senzori-electro-optici-pentru-mapn

        Cat despre Bronco, ar merita candva un articol. L-am vazut anul trecut in zbor la un show… ce facea cu el 🙂

        • @ … Marius Zgureanu ….. Te rog a remarci silentiozitatea si stabilitatea lui EDGLEY EA-7 OPTICA .

          https://www.youtube.com/watch?v=iVr3u6E66EM

          Eu as vrea fuselaj de BRONCO iar in loc de elici …2 tuburi motoare amortizoare de diametru ceva mai mic cam ca la OPTICA ….iar in fuselajul central ….jucariile 🙂

          p.s. partea inferioara a directiilor se poate imersa in exhaust rezultind o excelenta directie vectorizata ….. ba chiar si 2 profundoare mici vectorizate in acelasi mod

          p.p. s. Cred ca pt Romania ar fi bune dronele din Oblivion …. cit mai multe 🙂

          https://www.youtube.com/watch?v=Lfg84vgO73Q

      • Merci buzu, eu nu ma pricep la „fineturi” din-astea, dar am inteles ce-ai vrut sa spui si concluzia ar fi ca o structura clasica, sau asemanatoare P-38 Lightning (apropos, superb avion) ar fi mai potrivita dpdv aerodinamic.
        Vad ca mai au si unul cu configuratie clasica: Quarrus Series: http://www.aft.ro/en/
        De la ei, am vazut zburand doar Hirrus-ul.

        • @ Nicolae ….
          Da , eu vreau the best of the best ….o structura ( 2 fuselaje tubulare din compozit = bibra de sticla…. cu motorizare pe interior =silentiozitate maxima ) care sa reziste in conditii meteo extreme ( curenti de forfecare / ascendente si descendente puternice , rafale laterale ) , tractiune vectorizata ( capabilitati STOL ( lansare fara catapulta , motorizare dubla redundanta . Daca ma gindesc bine ar merge in fuselajul central si un EDF ( electric ducted fan = ventilator electric intubat ) , similar aeromodelelor reactive electrice pt autonomie de avarie de 10-20 minute

          Singura configuratie mai acatarii ar fi Signus 35 V … deocamdata proiect ….poate s-or destepta si ei

          https://www.uasvision.com/2018/05/22/autonomous-flight-technologies-signus-35v-multirole-uas/

  7. Nu putem garanta foloase necuvenite…ca atare at fi bine sa o scoatem din competitie direct.
    Sau…odata cu recuperarea prejudiciului financiar de la Ghita (cel moral si politic e imposibil de recuperate…) sa fie confiscate aceste firme si scoase la licitatie. Sa le cumpere Raytheon….sau Diehl…sau Rafael, pnm….

  8. A mai ramas cineva-n armata care nu-i „doctor”?
    Planse copiate „da pa net” si ei vreau sa produca un sistem integrat de supraveghere.
    Si, de ziua adevarata a tarii, sa ne aducem aminte de vorbele lui Kogalniceanu si Maiorescu: „forme fara fond”.

  9. ionica fonosch

    * Seamana cu HAROP , dar daca se fabrica in tara si reusesc sa faca si „swarm de drone” … e de bine …
    https://defense-update.com/20090614_harop-order.html

  10. voi chiar credeti ca face ghita ceva bun pentru apararea noastra ?:))))) el e omul rusilor de aia e in serbia acum. nu l-as lasa pe ala si pe asociatii lui langa armata nici daca ar inventa death star-u

  11. e urata ca dracu …si cred ca la stabilitate e varza

  12. O stiu de cand a aparut, nu mi se pare mare branza, e mai interesanta Hirrus. In primul rand iti trebuie pista pt ea, ceea ce daca ar avea performante apropiate de ale sistemelor straine ar fi ok.
    S-au facut UAV-uri si la Ploiesti si Bucuresti si Galati, galatenii sunt mai creativi.
    Cautati ce fac polonezii inclusiv drone loitering ammo, sau bielorusii, sau bulgarii,sau ucrainenii, noi suntem inca in epoca aeromodelism.
    Este si ceva delasare pe principiul merge si-asa, de-aia si semafoarele inteligente montate in Buc de o cunoscuta firma se emotioneaza la prima ploaie consistenta.

    • Eu cred ca semafoarele din Bucuresti cedeaza pentru ca nu au tehnologia ultrasecreta, restrictionata la export, a celor din Olanda si UK, unde nu am vazut semafoare bulite ca in Bucuresti. 🙂

  13. Au scris si cei dinainte mea Hirrus, a participat la exercitii NATO. Acolo nu participa chiar oricine.

    O tara normala ar fi cumparat Hirrus si SIGNUS-150 tocmai pt. a sustine si dezvolta acest segment de piata vital pt. ceea ce inseamna securitate in zilele noastre. Nu mai suntem in anii 70 (in 80 deja unele armate utilizau) cand artileria sau infanteria sa nu utilizeze drone. Eficienta artileriei fara ele este foarte foarte scazuta, nici nu se mai pune problema sa fie astfel folosita (irosirea munitiei si costurile se reduc drastic).
    La fel si in cazul pazirii frontierelor (cine sa vrea asa ceva) sau misiunilor de salvare costurile sunt reduse si eficienta sunt crescute (elicopter vs drona).

    Daca Romania ar fi un stat, si reuseste cu prisosinta sa arate ca nu este, solutia ar fi cumpararea unor drone romanesti care sa fie folosite pt. antrenament si misiuni. In acelasi timp sa ajute producatorii locali sa dezvolte toate tipurile de drone necesare si sa arate unor potentiali clienti ca pot avea incredere in acele produse. Un alt motiv este pierderile mari de drone in timpul unui conflict, daca nici macar o parte din drone nu se construiesc in tara nu se poate sa discutam serios despre aparare (si nu se discuta).

    Asa se face intr-un stat normal. Ce a cumparat armata din Romania?. Aici nu este cazul ca nu se poate ci ca nu se vrea. Pana acum armata a reusit foarte eficient sa pazeasca industria romana de banii de la buget.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *