V 280 Valor

V-280_Valor_cropped

La putin timp dupa ce Sikorsky &Boeing au scos in public S 97 Raider, Bell a iesit si ea in fata publicului cu noul V 280 Valor. Putin mai mare decat UH 60 BlackHawk, Valor este a treia generatie de aparate tiltrotor si are ca scop castigarea celor doua programe majore de dotare cu aparate cu decolare vertical: Joint Multi-Role demonstrator si Future Vertical Lift.

Bell, care este producatorul V 22 Osprey impreuna cu Boeing, a integrat in acest nou concept toate lectiile invatate in cele peste 250 de mii de ore de zbor acumulate pana acum de flota Osprey, a spus Keith Flail, director in cadrul Bell pentru Future Vertical Lift, aeronava prezentata avand dublul vitezei si razei operationale fata de elicopterele din prezent, viteza de croaziera fiind de +500km/h, la o raza cuprinsa intre 900 si 1440km, aeronava putand transporta, in configuratia prezentata, un echipaj de patru membrii si 14 militari complet echipati.

images

Pentru simplificare sistemului mecanic al aeronavei, la V 280 doar elicele sunt mobile, motoarele fiind fixate pe aripa, astfel atat designul cat si mentenanta fiind mai usoare si mai putin costisitoare, desi de la distanta se poate observa ca “Valor” seamana ca arhitectura generala foarte bine cu V 22 Osprey.

Bell va incepe constructia primei aeronave in 2015, urmand ca in septembrie 2017 sa aiba loc primul zbor.

Acum cateva lamuriri: Joint Multi-Role este un program de cercetare-dezvoltare finantat de catre Pentagon care are ca scop final dezvoltarea si testarea de noi tehnologii pentru programul Future Vertical Lift, program care este intradevar gigantic si are in vedere inlocuirea a 2000 pana la 4000 de elicoptere de transport si de atac, americanii incercand sa se doteze cu o platforma aeriana comuna atat pentru transport cat si ca inlocuitoare pentru AH-64 Apache, poate chiar si pentru AH-1Z .

v280attack_725

Programul este unul deosebit de ambitios, mai ales daca tinem cont de problemele financiare pe care US Military le are de rezolvat in urmatoarea perdioada, sau macar pana cand Barak Obama va pleca in sfarsit de la Casa Alba.

GeorgeGMT

 

13 comentarii:

  1. Ideea e interesanta , arata ca niste proiecte a anilor 60-70.
    Totusi Raiderul imi place mai mult ca si concept , neavand complicatii de rotire a elementelor in miscare , pe care l-as vedea chiar putand incorpora un jet in coada in locul elicei sau o elice intubata in system coanda , pt. o viteza mai mare .

    • raider-ul arata mai degraba a elicopter usor si rapid asta arata mai degraba a transportor…nu prea inteleg cum pot concura pe acelasi proiect

      • SB-1 Defiant (avand sasiul similar cu Blackhawk) e raspunsul Sikorsky/Boeing la V280 Valor, e si el „pe vine”, motorul deja parca l-au ales in vara, la inceputul anului vor prezenta designul final…

        Asa cum zice si articolul, programul cel mare e Future Vertical Lift insa exista nu mai putin de 4 categorii JMR:
        -1-light (cercetare): S-97 Raider (aceleasi echipe implicate in RAH-66 Comanche);
        -2-medium (transport si atac): V280 Valor si SB-1 Defiant (ambele concepte fructificand ideea de „comonalitate” din experienta „H-1 update program”: UH-1Y Venom si AH-1Z Viper);
        -3-heavy (transport in categoria lui Chinook): Bell va prezenta vreo versiune marita a lui V-22 Osprey, Boeing find insa implicata deja in acest model, sunt curios ce „sfaturi” va da lui Sikorsky;
        -4-ultra (transport in categoria lui…C-130 Hercules): aici Lockheed deja lucreaza la conceptul „stealth” de transport Speed Agile, insa cu aripa fixa.

        Asa ca in zilele astea asistam la prezentari pentru primele 2 categorii preconizate din partea celor doi mari competitori: Bell/LockheedM (tiltrotor) versus Sikorsky/Boeing (coaxial + pusher).

        De asemenea e posibil ca pentru ultimele doua categorii sa vedem ca doua companii excluse din competitii (AVX si Karem Aircraft) sa se asocieze cu cele ramase, US Army fiind in continuare interesata de propunerile lor:
        AVX cu Sikorsky/Boeing;
        Karem cu Bell/LockheedM

        De mentionat si Piasecki Aircraft, care a prezentat un derivat al lui SpeedHawk

        • Ca tilt-rotor imi place mult mai mult design-ul celor de la Karem, Optimum Speed Tiltrotor. Desingul celor de la Karem isi propune sa tureze motorul in regimul cel mai economic pentru faza de zbor aleasa si in felul asta sa reduca consumul. Are si o mai buna amplasare a rotoarelor, la mijlocul aripii, si este practic un tilt wing pentru ca varful aripilor, la exterior de rotor, se roteste odata cu rotoarele iar la interior sunt niste flaps-uri foarte mari care se cobora cand rotoarele sunt in pozitia de hover, optinandu-se avantajele tilt-wing fara complexitatile mecanice asociate. Amplasarea la mijlocul aripii a rotoarelor evita o serie de probleme pe care o are amplasarea la varf preferata de Bell. Practic modelul Bell nu a reusit sa aduca mai nimic nou, nici macar ce preconizau initial ca vor muta motoarele pe fuselaj.

  2. Apoi , elicile in pozitie verticala pt. zbor in mod elicopter , observ niste vulnerabilitati destul de greu de rezolvat la incastrearea motoarelor -corpului elicilor cu aripa …pt. conditii de lupta sau conditii de vreme extreme [ inghet , nisip ] , mi se pare cam prea expusa zona

  3. gogu de la pascani

    Americanilor parca nu le-au ajuns problemele cu F-35, iar viseaza la proiecte gigantice care sa inlocuiasca mii de aeronave existente specializate si sa fie un fel de fata/flacau in casa bun la toate (CAS/transport/SAR/CSAR/ probabil si ASW)

    • Daca nu ar fi dorit ca F35 sa aiba profilul radar aproape 0 pentru actuala generatie de radare cu siguranta ca F35 era deja un succes.Avand alt profil ar fi fost un avion multirol reusit, din toate punctele de vedere.Cu bataie pe termen lung aparatele A-10, excelente pentru perioada cand au fost proiectate si realizate, azi, cu actuala gama de tehnica portabila AA, nu are niciun viitor, fiind un aparat uzat moral.
      Rafale al francezilor este un multirol care este atat avion de vanatoare cat si bombardier de atac la sol, putand inlocui cu succes avioanele de generatie mai veche dedicate fie suprematiei aeriene sau atacului la sol.
      Stabimea din U.S.AIR FORCE isi cunosc excelent meseria, mai bine ca si meseriasii nostrii din aviatia militara, asa ca incearca sa adopte ceea ce este mai bine pentru aviatia militara americana.Constructorii americani de elicoptere primesc tema de casa si trec la realizarea ei.Daca va fi ok, unul din ei va produce noua generatie de aeronave care va inlocui Apasul sau alte aeronave din aceasta gama.

      • Iarna iti faci caruta si vara iti faci sanie. Asa si americanii inteleg ca au nevoie sa investeasca in viitor pentru a isi pastra suprematia tehnologica.

  4. Un avion asemanator cu cest tip de avion este bun pentru transport trupe si tehnica daca nu ai aeroport.Decoleaza de oriunde su nu te mai bati pentru aeroporturi.
    Poate decola vertical ca un elicopter dar poate avea si viteza unu avion sa zicem 600- 800km/h daca ii pui si motoare cu reactie in coada.
    Dar el ar fi bun daca s-ar face unu mare in care sa intre cateva tancuri usoare.Este util cand traversezi o mare fara sa mai folosesti vapoare.Poate nu ar fi rau ca si romani sa demareze un proiect etc…in loc sa se dea bani pe cercetare fara rezultate, uite aici o tema de cercetare-proiectare dar si cu realizare obligatorie.Multi mananca banii tarii fara sa aibe rezultate palpabile.

    • Pentru a demara un proiect, in primul rand trebuie sa ai vointa sa il realizezi.Daca ai vointa necesara se vor gasi si banii necesari realizarii sale.

  5. Ce tare arata masinaria. Chiar ma intrebam intr-o vreme de ce nu au facut ceva similar dar mai stealth si sa renunte la ideea de face F35 sa aibe capabilitati VTOL. Elicile clasice sunt mult mai eficiente ca si tractiune statica decat turbofanurile. F35 de fapt e VTOL doar cu jumate incarcatura utila. in rest e doar STOVL.

  6. Daca proiectele SUA vor reusi, ii vor seca de bani in acest moment atat la cercetare-dezvoltare cat si la achizitia acestor echipamente extrem de scumpe, dar vor avea un avans tehnologic fata de tot restul lumii si urmatoarele generatii ale acestor clase de aparate nu vor mai fi atat de costisitoare avand un proiect la baza pus la punct.
    In orice caz, chiar daca vor ajunge proiecte abandonate ca multe alte fantezii ale americanilor in care s-au aventurat, tot au de castigat la capitolul cercetare, castigand o mare experienta si noi tehnologii, dar nu problema principala la americani a fost legata de bani unde pot da drumul la tiparnita cand vor ei ci decizia ferma de sus.

    • in US sunt foarte multe programe noi care sug bani din bujet la costuri foarte mari cu mult superioare echipamentelor actuale – f35 c este mai mult decat dublu ca pret fata de f 22, tunuri electromagnetice, elicoptere de tip nou, radare noi, sisteme laser de distrugere a rachetelor, proiectilelor, noi generatii de submarine, vase de lupta, etc;
      pe langa astea in US ceteteanu` isi pune serioase intrebari despre unde merg banii lui atata timp cat in sistemu` de asigurari medicale a aparut obama care – un fel de coplata;
      sa speram ca US nu va ajunge ca fostele mari imperii prabusite pt. ca armata si echipamentele militare au ajuns prea scumpe si nu mai pot fi platite de stat – stim ca tovarasii de la rasarit deabia asteapta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *