Viitorul bombardier strategic rusesc PAK DA

PAK-DA Bomber

Mikhail Pogosyan, directorul executiv al United Aircraft Corporation (UAC), a anuntat ca Tupolev a terminat faza initiala a proiectarii viitorului bombardiuer strategic rusesc – PAK DA, precizand ca avionul este gata “pe hartie”.

Urmatoarea faza a dezvoltarii aeronavei va fi translatarea proiectului catre stadiul de prototip cu inceperea fabricarii anumitor componente, in paralel cu dezvoltarea aparatului in sine si a sistemelor de avionica aferente. Pogosyn a refuzat insa sa confirme sau sa infirme daca viitorul PAK DA este un avion de tip “aripa zburatore”, lasand in ceata design-ul de baza  al aparatului.

Referindu-se la celalalt program de dezvoltare al companiei – PAK FA/T 50 – seful UAC a precizat ca cele cinci prototipuri continua sa zboare intensive, iar la orizontul anului 2016 se asteapta ca Suhoi T-50 sa intre in productie in sistemul “Low rate production”, iar aparatele sa devina operative. In acelasi timp Pogosyn a fost foarte ferm in a afirma ca Suhoi 35 S “Flanker E” va fi considerat “coloana vertebrala” a a VVS-ului pentru mult timp de acum incolo, fara insa a spune clar daca cele doua aparate vor fi operate impreuna sau Su-35S va fi operat doar pana cand T-50 va fi diponibil intr-un numar suficient de mare, desi este exclusa inlocuirea actualei flote de Su-27/30 la o paritate de 1:1 cu T 50.

In alta ordine de idei, referindu-se la arhitectura noului T 50, Pogosyn a spus ca avionul este special proiectat pentru a putea ingloba in viitor noi sisteme de avionica si noi tehnologii, fiind din acest punct de vedere un aparat cu o arhitectura deschisa, atat pentru avionica cat si pentru modificari structurale, proiectantii sai asteptndu-se ca Suhoi PAK FA sa fie operational, in diferite variante, foarte mult timp in viitor.

Astfel Suhoi 35S si derivatele sale ulterioare vor ramane in productie pentru uzul VVS cel putin inca 10 ani de acum incolo. Pana in prezent Rusia a comandat 48 de Su 35S, cu 12 aparate livrate deja, 12 bucati vor intra in dotare in acest an si 24 sunt asteptate in 2015, fiind sanse foarte mari ca in curand ca VVS-ul sa comande alte loturi de Su35S pentru inlocuirea mai batranelor variante Su-27/30.

Fata de viitorul unui avion de suprematie multirol usor, Pogosin a fost ceva mai evaziv, astfel el a declarat ca planurile companiei sale nu prevad dezvoltarea unui inlocuitor pentru MIG 29 in viitorul apropiat, Mikoian concentrandu-se acum pe dezvoltarea de variante pe baza modelului MIG 35, dar ca un avion multirol usor – cu un singur motor – ar putea fi, in viitorul ceva mai indepartat, o varianta de luat in calcul.

1

Tot la capitolul “MIG”, VVS-ul a mai comandat recent inca 16 MIG-29SMT, a anuntat pe 15 aprilie Russian Aircraft Corporation MiG (RAC MiG). Contractul, in valoare de 473 milioane $, are in vedere atat aparatele in sine cat si sustinerea la sol a acestora, urmand ca primul avion din aceasta serie sa intre in dotare in 2016.

Comanda este privita de catre industrie ca un colac de salvare pentru cei de la MIG si in acelasi timp ca o cale de finantare pentru dezvoltarea in continuare a modelului MIG 35S, model de la care MIG asteapta comenzii incepannd cu anul 2016, atunci cand aparatul si sistemele sale de avionica vor fi gata de exploatare. In total Russian Aircraft Corporation MiG spera sa primeasca o comanda de 100 de avioane MIG 35S. In acest moment Rusia detine o flota de 28 MIG-29SMT, comandate initial de Algeria, dar refuzate pana la urma, avioane intrate in dotarea VVS intre 2009 si 2010.

Teoretic orice MIG 29 clasic poate fi adus la standardul “SMT”, pachetul de modernizare fiind oferit tuturor detinatorilor de 29.

 

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Avionul din schita zici ca-un XB-70 Valkyrie modificat pt. stealth si cu bot de SU-34 …

    E putin cam retro 🙂

  2. George
    Ai inceput cu PAK DA si ai terminat cu MiG 29 SMT… 🙂

    • Mie imi place foarte mult SMT-ul.

      • Normal sa-ti placa, e un 29 imbunatatit ceva ce ar fi putut avea si Romania,
        Oricum, cred ca vor sa aduca nr smt-lor la o cifra sa fie justificata mentinerea lor operationala si mentenenta, apoi vor trece la 35 care are imbunatatiri mult superioare

        • Iar despre PAK DA trebuie mentionat ca rusii il vor sa inlocuiasca trei tipuri:
          Tu 95, 22, 160. Si banuiesc eu varianta maritima a ursului tu 104 paremi-se…

        • SMT-ul este un MIG 29 9.13 foarte decent modernizat, care ofera astazi o calitate buna pt un avion la pretul lui. ’35 va fi alta gasca, ma refer la varinta care va intra in dotare in VVS.
          Sincer imi pare rau ca MIG a ajuns sa fie a 5 roata la caruta in Rusia, de-a lungul istoriei MIG-urile au fost deosebite, mai ales MIG-19 si 31.

          • a ajuns ” a cincea roata la caruta in Rusia” numai din cauza nefinansarii…din anii 90…
            Rusia e tara prea mare si are nevoie real de un numar cu mult mai mare de vanatoare decat are acum si planuieste pina in 2020…, iar Suhoaiele sint mult mai scump de operat, asa ca nu ma indoiesc ca MiG ul are viitor in Rusia, unicul concurent il vad pe Yak…, astea sint in stare sa le taie macaroana….
            Dar, da, la cate MiGuri au rusii, de ar aduce macar jumate din ele la varianta SMT, ar fi pentru ei un pas mare inainte…

      • un SMT vine la doar 21 mil. euro !

  3. poza aia de bombardier imi evoca si mie o viziune a birourilor de proiectare de pe vremea lui Hrusciov despre cum vedeau ei proiectantii bombardierul viitorului! Am senzatia ca am mai vazut-o!

  4. Deja arata depasit….

  5. partea superioara arata ca partea inferioara a unui F-35 🙂

  6. Dupa cum stiu PAK DA va fi subsonic (cu vmax 0.88 mach), ca si B-2A, dar armamentul(rachete) vor fi hipersonice. Maxim va fi incarcat cu 30 t. armament.
    Glavkomul avietiei Viktor Bonarjov deja a anuntat ca PAK DA va inlocui TU-95, Tu-22M3 si Tu-160.
    Sunt mai multe picturi ccu PAK DA, una din ele:
    http://topwar.ru/uploads/posts/2012-06/1339818312_1334693579_01rm30a_flsolkupdgcz6vpbglk8hxgz9afcfrep.jpg

    • primul zbor va fi efectuat in 2019, iar va intra in Fortele aeriene in 2025(Cum spune comandantul aviatei strategice Anatolij Zhiharjov)

  7. Astea sunt desene facute de fani, cine stie cum arata de fapt Pak Da (care nu e nici macar la stadiul de prototip sau demonstrator tehnologic) si cand va intra in productie.

    Intre timp, in America apar iarasi poze cu „triunghiul zburator”

    http://deepbluehorizon.blogspot.nl/2014/04/texas-mystery-aircraft-also.html

    Eu cred ca imaginile astea care au inceput sa apara (probabil e vorba de LRS-B, noul lor bombardier) au scopul de a transmite ceva rusilor. Am inteles si ca o parte din satelitii Glonass au fost scosi iara din functiune zilele astea, a doua oara in ultima luna.

    Nu e de mirare asadar ca Putin a inceput sa dea inapoi in Ucraina (sigur, mai e vorba si de razboiul economic)

    • De fapt glonassurile se blocheaza din cauza alinierii a 4 noi sateliti lansati luna trecuta care intra in sistem mai citeste ceva presa ruseasca.Asa de frica le e rusilor de americani ca fac pe ei

    • SUA, ca si Rusia lanseaza mai mereu tot felul de povesti si povestioare legate de uberarmele fiecaruia, mergand de la tot felul de masinarii Tesla, raze care te fac brain-dead, etc. Acum nu zic ca nu au ceva extrem in tolba, fiecare. Sunt insa sigur ca toti au, nu ca americanii au gasit torpila fotonica si rusii trag cu arcul. Ca si comentariu la poza aia, se poate observa jetul reactiv. Inclin sa cred ca nu e vorba de un nou tip de propulsie, ceea ce ar fi cu adevarat ceva.
      Poate ar merita un articol cu „arsenalul extrem” al marilor puteri.

      • daca vizitezi youtube o sa vezi ca la „Desene Animate” CAD rusii sunt experti !!!!
        daca cauti ce serviciu e cel mai tare la imbarligat mintea omului… si la zis Povesti de Adormit copiii… eh, tot ei !

        daca cand te uiti la cifrele economice, la eficiente, la profituri si la exporturi de tehnica (civila inclusiv) … hopa… Desenele Animate si Povestile parca ies la iveala.

        deci las-o incet.

        • Sa o las mai incet…..la ce? Pari a fi un soi de diriginte de santier sau verificator de proiect pe tehnologii noi, angajat cu ziua.

      • Treaba e ca unii mai arata si poze cu ce au facut, la altii apar mai mult vorbe cu ce proiecte mai au. Iar unii mai sceptici nu prea ii mai cred ca si sunt in stare sa faca ce zic ca vor sa faca, ori sa faca la nivelul celorlalti, care nu se sfiesc cand e cazul sa „scape” cate ceva in public.

  8. Romania in 1940 facea avioane de top. De ce nu ar face si acum ca proiectanti avem.
    Cred ca boala romanilor este cum mai spus organizarea. Vine unu mare si gras cu grade mari care habar nu are de tehnica si aviatie si e pus sef de proiect. Apoi angajeaza sau aduce ingineri pe pile relatii, cunostiinte, si din 20 mai angajeaza si 2 care sa se priceapa. Si incep aia 2 sa munceasca pentru 20 cum se pricep si ei si la sfarsit ceva ceva care zboara iese.
    Daca am fi fost la straini s-ar fi procedat altfel. S-ar fi dat tema la 5 colective de proiectare, s-ar fi facut 5 prototipuri si primele doua s-ar fi realizat. Cam asta e diferenta si am fost prea bun ca vine unu cu grade nmari pe umar ca in realitate vine unu pus politic care vinde la aprozar.
    Si mai vreti avioane. Imi vine sa mor de necaz ca stiu ce poate tara asta.

  9. „Teoretic orice MIG 29 clasic poate fi adus la standardul “SMT”, pachetul de modernizare fiind oferit tuturor detinatorilor de 29.”
    Poate standardul SMT pentru MiG-29 fi comparat cu standardul MLU la F-16?

    • sunt curios daca desteptii de la noi sunt constienti de raportul de forta in noi si vecini….

      NOI – 12 F-16 third hand

      sarbii vor 6 mig 29M/M2

      bulgarii au 12 mig 29 + ca vor 10 Kfir parca

      ungurii – 14 Gripen

      si ucraina ce mai are pe acolo…

      +rusii care..na..clasica „pretenie” romano-rusa..

      Cu astea in minte, cum au ajuns ai nostrii la concluzia ca 12 F-16 sunt de ajuns?

  10. PAK-DA pare a fi o ciorba reincalzita pe domeniul advertising. O sa aflam cum arata dupa ce americanii vor posta imagini cu LRS-B 🙂

  11. https://www.facebook.com/events/271472713034030/

    Este un eveniment creat pentru cei ce se simt romani si vor sa sprijine fratii nostri din Timoc care sunt deznationalizati si asimilati de 200 de ani de catre statul sarb si bulgar.

    In Timocul sarbesc inca mai exista o comunitate romaneasca ce reprezinta intre 300-500.000 romani iar in partea bulgareasca mai sunt aproximativ 50.000 romani timoceni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *