Articolul de seara – Comisia Europeana este la fel de nebuna ca RomaniaMilitary. Si aia vor avioane noi!

Nu numai noi suntem ciudati si cerem avioane noi si offset, ci si presa europeana gandeste la fel. Astfel publicatia „Business  New Europe”, publica ingrijorarile Comisiei Europene, exprimate foarte oficial, fata de intentia Romaniei, si nu numai, de a cumpara armament fara respectarea legislatiei UE si fara a a-si respecta nici macar propiul interes economic. Astfel publicatia amintita scrie despre avertizarile trimise de Bruxelles catre Bucuresti, Sofia si Praga, ingrijorari referitoare la posibile incercarii de achizitionare de avioane de lupta, fara a organioza o licitatie deschisa, cu toate datele pe masa. Nu inteleg aici locul Cehiei, care are deja o flota de Gripen C/D.

Ziaristii europeni mai remarca faptul ca de bine de rau, din complezenta macar, Cehia si Bulgaria au raspuns acestor interpelari. Nu foarte clar si la obiect, insa au avut macar buna crestere sa raspunda, unor intrebari foarte legitime de altfel.

Romania, mai exact guvernul lu’ Cpoy-Paste nu s-a obosit sa aiba macar minima decenta a unui raspuns in doi peri, de genul: „ Ce mortii …. va freaca ba pe voi grija ce avioane cumpar io?!” Nu ca mi-as dori un astfel de raspuns, dar lipsa oricarei reactii de la Bucuresti este o dovada de impolitete, cu atat mai mult cu cat Comisia Europeana este, se pare, acum singurul organism politic care chiar se gandeste la Romania, in sensul cel mai bun al cuvantului.

Astfel Business New Europe, scrie ca Dobritoiu a declarat catre Agerpres cum vom cumpara avioane F-16 sh portugheze, care ar fi ”in conditii tehnice foarte bune”.

Tot publicatia europeana aminteste si de afirmatiile celor de la Saab, care se declara surprinsi de aceasta prostie repetativa a guvernului roman, de acesta persistenta a in a cumpara avioane uzate, fizic si moral, fara macar sa aiba bani, in locul unor avioane noi si foarte performate, sustinute masiv de o finantare extrem de avanatjoasa. Saab, scrie ziarul citat, continua sa anunte un offset de 100% din valoare contractului, finantare cu dobanda foarte mica, program de rambursare flexibil si mulat pe economia Romaniei.

Ca unii care suntem veterani in a pune aceste intrebari, noi cei de pe RoMilitary, putem doar sa ne bucuram ca nu suntem doar noi aia nebunii…mai sunt si altii, inclusiv pe la Comisia Europeana. Asadar chiar daca am fi nebuni si Ponta & Dobritoiu& Basescu, au drepate cu cazaturile lor sh, suntem macar nebuni intr-o companie foarte selecta…

Nu putem dacat sa speram, ca in atata alte cazuri de progrese in Romania, ca presiunea externa, in particular a Comisiei Europene, va reusi sa modifice acest traict sinucigas, pe care actuala si fosta conducere a Tarii a inscris achizitia de avioane multirol.

 

Poate nu ar fi rau, ca pe 7 decembrie sa votam cu totii: Comisia Europeana, in locul retardatiilor si frustratiilor care s-au catarat pe necazurile si foamea noastra, in fruntea Tarii. Ca orice paduche, in frunte ii place sa stea.

Asadar noi votam Comisia Europeana! Iar…partidele noastre ar trebui trimise la munca. Acum stau si ma intreb: asa cum bunicii nostri au fost trimisi la Canal, de parintii si bunicii actualilor mari politicieni, de ce nu am face si noi la fel?! Adica sa-i trimitem noi pe ei, cu cate o roaba la doi fraieri, si fiecare cu lopata lui, in mars cadentat, cu cantec inainte mars (javrelor), spre canalul Siret-Baragan si spre o indreptare prin munca a nenorocitiilor. Care scapa…il palim noi dupa aia. Bagam si noi ce bagau si ei: fuga de sub escorta!

Nu ar fi o idee buna?! Bre macar bunicica si tot este…

 

Sursa: Business New Europe

 

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. Frectie la picior de lemn. Regulamentul exclude clar achizitiile government to government de la regula licitatiei. Acum Saab si Eurofighter trebuie sa demonstreze reaua intentie a Romaniei – ceea ce e greu de realizat. Or sa faca scandal, dar nu o sa se intample nimic.

  2. Asta ziceam si eu pesubiectul „Dobritoiu si F16 portugheze”:

    Se pare ca ai nostri incearca sa ocoleasca problema prin acord inter-guvernamental…

    Confirmând existenţa scrisorii, Stefaan de Tynck, un purtător de cuvânt al Biroului lui Barnier, a declarat pentru BNE că, în timp ce contractele interguvernamentale nu sunt vizate de directiva UE care acoperă contracte în domeniul apărării şi securităţii, “există o prevdere cu caracter general în Directivă, potrivit căreia nicio excepţie (inclusiv cea cu privire la contracte interguvernamentale) nu trebuie să fie utilizată cu scopul eludării prevederilor Directivei (sau) ca mijloc de evitare a competiţiei la nivel UE şi, în particular, discriminării unor potenţiali furnizori UE”.

    Cat despre CANAL, am avea nevoie de unul Siret-Baragan si eventual terminarea celui Bucuresti-Dunare. Oltul si Prutul ar merge si ele?

    • un acord inter-guvernamental nu poate fi folosit expres pentru ocolirea licitatiei.

      concluzia e ca trebuie macar sa faci un efort sa dai o aparenta de licitatie si sa definesti criteriile astfel incat sa iti iasa ce vrei – cred ca cel mai bine ar fi sa se introduca criteriul vechimii…

      dar la cat ne-am „imprietenit” recent cu europenii cred ca nu mai conteaza ca ne mai certam pe inca un subiect.

      ce nu inteleg eu, daca Romania nu crede in principiile UE de ce tot s-a chinuit atat sa intre in Europa.

      cred ca avem o pozitie foarte fragila acum si daca cumva se intampla ceva cu UE, gen se formeaza UE2, avem zero sanse sa intram in timpul vietilor noastre. i-am pacalit noi o data, dar a doua oara va fi imposibil.

      • Da UE2 :)) adica Germania , Franta si Marea Britanie…. sa fim sincerii noi nici nu meritam sa fim in UE … nici nu ai ce compara intre celelalte tari UE si noi… si oricum ca o astfel de organizatie sa fie eficienta ar trebui condusa ca statele unite ale americii nu cu 27 presedinti/ regi tre sa fie unu care sa raspunda de toata alianta si sa aiba grija ca banii sa fie cheltuiti cu cap si sa aduca toata tarile la o medie de trai egala nu ca acuma in care diferenta de trai dintre est si vest e de la cer la pamant…si nu numai intr-un domeniu ci in cam toate….

  3. Stau si eu si ma gandesc ca fraierul daca nu o fi inca o perdea de fum faza asta cu sh-urile. Sa dea din maini ca vor sh-uri, sa vina UE si NATO sa ii traga de urechi si dupa aia sa zica „noi am vrut ieftine dar nu ne-au lasat”. Adica, pot sa sper, nu?

    • Din pacate nu cred ca este cazul. Dar as fi foarte ferict ca maine sa se demonstreze ca am fost manipulati pt a accepta sa cumparam 48 de avioane noi. Indiferent de fabricant.

      • Eu nu prea as fi fericit pt asta … adica ei incearca sa fure si cand nu le mai merge incearca sa scape basma curata….. si de ce sa se intample asta , de ce sa nu se faca un lucru bun din prima si tre facut si carput de x ori ??
        De asta politicienii inca isi bat joc de noi pentruca le permitem( chiar daca gresesc si ne tradeaza tra tot ii iertam si se acopera vroind sa faca bn dupa ce vroiau sa faca rau),…. dar daca nu le mai permitem?

  4. Cei de la SAAB, dau dovada de prostie, daca ii considera prosti pe politicienii romani, care inclusiv din motive de pupincurism, vor cumpara avioane F16,apte pentru a fi valorificate la REMAT.
    Inclusiv in aceasta achizitie militara nu se poate vorbi de reaua intentie a Romaniei ci doar de reaua intentie a politicienilor romani care de mult nu mai reprezinta moral aceasta tara.
    Uneori ma amuza pozitia lui George Visan care se comporta ca un dealer al celor de la Lockheed Martin.
    Daca nu iti cer prea mult,te rog frumos sa ne spui, George Visan, ce castiga Romania daca va cumpara F16 SH, versiunea A/B, de la portughezi, si da cu piciorul la oferta suedezilor?Chestia ca F16 este doar un avion de tranzitie, pentru cel mult 10 ani, si ca dupa aia vom cumpara F35, nu o mai spune, pentru ca orice om rational, constient de situatia tarii noastre, nu o mai crede.Inclusiv Dobritoiu a afirmat luna trecuta ca dupa circa 20-25 de ani, Romania va cumpara F35.Nu a afirmat ca va face acest lucru dupa 10 ani.
    Multumesc frumos, anticipat, pentru raspunsul tau.
    PS:Anul viitor Romania trebuie sa rambureseze circa 5,7 miliarde euro,creditorilor sai, insa din pacate nu are acesti bani.Probabil se vor mari taxele si accizele ca sa se faca rost de ceva bani, iar apoi se vor imprumuta bani, cu dobanda mare, din alta parte , ca sa se poata rambursa aceasta prima transa a datoriei nationale.

    • Sau poate mai taie din cheltuielile cu ajutoarele sociale , cine stie…

      • Sau poate mai scad numarul de parlamentari, si scad si cheltuielile cu cei ramasi, ca asa a cerut boborul, acu fo cativa ani…Visez si io frumos…revenind la realitate, daca pe cei de la UE ii trateaza cu sictir, cum credeti ca o sa ne trateze pe noi, ai de visam fromos p-acilea???

        • Relu Fenechiu fiind intrebat in aceasta primavara, la o emisiune TV, de ce nu se adopta parlament unicameral, 300 de parlamentari, samd, acesta a replicat afirmand ca nu se poate face acest lucru deoarece peste tot in lume oamenii sunt impotriva politicienilor asa ca nu trebuie luat in seama tot cer doresc acestia.Tipul zambea cand a facut aceste afirmatii.

          • Acel referendum a fost votat de 11 milioane de romani, a fost validat de CCR dar totusi parlamentul nu la pus in aplicare. Acum ei vor ca un referendum unde au votat 8,5 milioane de romani si nevalidat de CCR sa fie pus in aplicare. Este drept si PDL a cerut revizuirea constitutie cam cu jumatate de gura, dar oricum este nevoie de 2 treimi din parlament pentru asta. Acum ceva timp Base ia trimis lui Ponta o scrisoare in care ii spunea ca daca ei adopta referendumul din 2009 el demisioneaza. Oare nu era mai simplu asa daca chiar voiau sa il demita?

    • Sau poate se apuca sa fac investitii…Da cred ca deja sunt cam obraznic! Sau prea optimist fata de intelectul lor…

  5. interesant ca si Cehia, daca opteaza pentru cumpararea de avioane trebuie sa faca o licitatie, nu pot sa ia direct Gripen.

    daca isi prelungesc leasingul scapa de problema.

  6. Comisia Europeana nu vrea ca Romania sa cumpere avioane noi, ci vrea ca Romania sa cumpere cu licitatie. Sa faca totul transparent, sa spuna clar ce anume vrea sa cumpere, potentialii vanzatori sa se lupte pentru oferta si asa mai departe.

    Insa, cum spunea si George, afacerile de tipul „guvern-guvern” sunt excluse. Ramane de vazut ce va fi pe viitor, parca urmeaza sedinta CSAT-ului in care se va pune in discutie multirolu’…

    Iar cehii trebuie sa faca licitatie daca vor sa cumpere avioane. Dar, din cate stiam, au ajuns deja la un acord pentru a prelungi leasingul la Gripen, deci ies din schema.

    • afacerile guvern-guvern nu sunt excluse, tocmai asta spune tipul de la UE, ca nu poti evita licitatia ca sa excluzi producatorii europeni.

      eu cred ca pana la urma se va tine o licitatie, probabil anul viitor.

      nu e nimic rau pentru un guvern, oricare ar fi el, sa tina licitatie, e win-win pentru politicieni – eu nu inteleg de ce tot evitau treaba asta.

      cand se anunta licitatii, se imbunatatesc relatiile externe, sunt chemati si ei in vizite, sunt bagati in seama, vin mari dregatori europeni si americani pe aici, e de bine. probabil vor veni David Cameron, Hollande, Merkel, Reinfeldt pe la Bucuresti, vor merge si ai nostri in excursii, Romania va mai iesi din zona de rahat in care se afla pe plan extern.

    • In confirming the existence of the letter, Stefaan de Tynck, spokesperson for Barnier’s office, tells bne that while such government-to-government contracts (G2G) are excluded from the EU directive that covers defence and security contracts, „there is a general statement in the Directive that no exclusion (including G2G) should be used for the purpose of circumventing the provisions of the Directive… [and] used as a means to avoid EU-wide competition and in particular discriminate against potential EU suppliers.”

  7. Ne putem invarti in jurul cozii si interpreta locului virgulei, pana la adanci batraneti. Acordurile interguvernamentale au si ele rolul lor, si sunt folosite cel mai adesea in cazuri speciale. Licitatie inseamna avioane noi, si asta din cauza faptului ca nici un guvern din lume nu are avioane noi de vanzare pentru ca guvernele nu au fabrici de avioane. Si cum guvernele intre ele nu pot fi puse sa liciteze unele impotriva alteia, logica ne spune ca, in principiu ar trebui sa fie avioane noi.
    Foarte adevarat UE nu vorbeste de asa ceva ci doar cere ca totul sa fie transparent. Putem sa cumparam avioane si din Patagonia, sau de la inceputul secolului XX, dar totul trebuie sa fie transparent.
    Sa ne spuna si noua Dobritoiu cam cat crede domnia sa ca va costa sa operationalizam 24 de avioane F-16 portugheze. Sau o fi secret de stat?!
    Iar balada cu F-35 in zece ani si F-16 sh solutie pe termen scurt…incerc sa fiu politicos si nu ma exprim, da tre sa fii cel putin ciudat, sa crezi ca Romania va avea in 10-15 ani acces la F-35, chiar daca am avea bani. Si oricum am fi obligati sa schimbam iarasi toata infrastructura! Sau poate ca F-16 A/B este foarte compatibil cu F-35 A…poate…
    Adica toata lumea cumpara avioane din generatia 4.5 noi noute si nu se tem ca peste zece ani, vin peste ei F-35 si PAK FA, numa noi, crema Europei, asteptam direct F-35…. Numai India cumpara 126 de Rafale.
    Bre…lasati-o dracu de politica si ganditi cu mintea voastra. Asta este doar bla, bla din aceeasi categorie cu : „sa crestem pensiile si slariile, la tot poporul!”

  8. Iar sansa este sa cumparam avioane la mana a …treia, adica F-16 A/B cumparate de portughezi la second-hand de la americani. Cum portughezi nu sunt total inepti, precum politicienii dambovitieni, sa nu va inchipuiti cumva ca ne vor vinde noua avioanele lor modernizate…Asa ca varianta sh era, pana la urma, o optiune chiar decenta! Ce ziceti de..three hand?!
    Bre acu’ , desi mi-e si frica sa intreb, or fi avioane mai vechi prin Europa?! Mai vechi adica decat cele portugheze, ca simt deja fiorii spaimei pe sira spinarii. In ritmul asta, in maximum un an, vom sarii in sus de bucurie pentru niste Bristol Bulldog, biplane cu panza noua pe aripi…Bineinteles foarte compatibile cu viitorul F-35 si cel mai probabil la fel de invizibile pe radar, ca doar ce dracu sa vada radarul, la un avion din lemn si textile?! Stealth frate!!!

    • I s-ar vedea elicea pe radar;) asa ca mai bine revitalizam productia proprie de planoare, si folosim autmosoare pt lansari… de fapt, nici asta nu putem, ca nu stiu ce fabrica de camioane mai avem… la mintea astora de la putere nu m-ar mira sa vina cu propuneri de genul „wright flyer”, ca uite, are configuratie canard ca su 37!!!
      acum ca tot e vorba de bani multi, mai sare si UE sa-si sprijine industria proprie, ca e „foame de bani”, si A400M tocma ce si-a anuntat o noua intarziere, deci si EADS incearca sa se salveze, daca nu cu totul, macar pe componente. nu vor sa-si asume costuri sociale suplimentare cu forta de munca inalt calificata, si nici cu brain-drain nu stau prea bine.
      cat despre tragerea la raspundere a politicienilor, asta n-o s-o vedem nici noi, si nici urmasii nostri. cica ii „pedepseste” electoratul prin faptul ca nu-i mai aleg, ca de atatia ani pana acu… de justitie li se flutura, de electoratul cumparabil cu ulei/galeti/slogane imbecile, la fel. furia populara e dansul pinguinului sau meneaito dupa mici, bere, fasole. mai degraba construim noi astia canalul milcoiu-spermezeu, decat sa vedem ministri sau ex-ministri trasi la raspundere in baza legii (aia cu raspunderea ministeriala).
      si e trist pt ca toti se dau mari romani, dar de facut ceva corect, nu fac decat daca le arata vreun licurici p..oteca!
      cat despre politici de aparare, poate si Ilmavoimat ar fi o sursa de inspiratie, ca si ei au rusi neprietenosi in coasta…

    • Sigur ca actualul ministru al Apararii se pricepe la strategie cam cat ma pricep eu la picatura de roua cuantificata intr-un borcan de gem de prune!Dar el are consilieri.Oare aia,nu vad evolutiile externe?

      • Gresesti ca il subestimezi pe actualul ministru al apararii.Tipul este militar de cariera si este general in rezerva.Binenteles ca vede cum merge lumea insa fiind acum politician, se comporta ca un politician roman, adica iresponasibl pentru armata romana.

  9. corupatorii din UE striga coruptii niet shenghen intii sa faca afaceri corecte in Romania sai frece de salarii macar la 60% din salariul European la aceleasi preturi la energie, gaze,alimente si apoi afacerile inseamna sa cistigam amindoi nu numai ei

  10. eu sunt de parere ca treaba cu Portugalia e un fals, ca sa tina lumea ocupata o perioada (asta in care nu sunt bani) si sa nu se orienteze spre altceva.

    nu pot sa cred ca ar da cineva 1 miliard de coco ca sa se inzestreze cu avioane de epoca.

    apoi, cand teoretic vor aparea niste bani, vor iesi cu ofertele adevarate, dar vor fi mult mai scumpe.

    Romania sta pe multe miliarde de euro in bani europeni neatrasi, inteleg ca i se vor mai aloca inca 40 miliarde (cel putin pe hartie, langa cei 25 miliarde din exercitiul 2007-2013 care au ramas tot acolo in copac, ca n-a intrat mai nimic).

    daca Romania chiar se apuca de treaba va avea bani de avioane noi, competitive.

    daca umbla cu prostii, risca sa nu mai primeasca niciun euro de la UE (iar avioanele alea portugheze ar putea sa ne coste nu 1 mld ci 40 miliarde)

    • N-as vrea sa fac pariuri, dar daca tot vorbim de fonduri europene, aia tocmai ne-au suspendat banii pe transporturi, iar cu scandalul de la Bucuresti s-ar putea sa nu-i mai vedem curand. Eu tot spun ca decat sa stam cu mana intinsa, mai mine punem dracului mana la munca, si mai apoi, vor veni si banii. Numa’ ca noi vrem mai intai banii…cam centurista optiunea, nu credeti?!

  11. problema lui Ponta e ca relatiile cu europenii sunt in WC iar americanii nu s-au lasat imbunati cu treaba cu avioanele, desi Dobritoiu s-a agitat in zilele suspendarii cu treaba asta.

    trebuie sa inceapa un program serios de inzestrare, care sa balanseze bine toate interesele – economice, militare, politice – nu poti sa dai tzepe europenilor la achizitii si apoi sa te smiorcai ca vrei sa iti dea mai multi bani.

    e destul de clar ca Romania va avea in curand toate programele suspendate din plata si risca sa piarda multe miliarde de euro.

    nu va castiga bunavointa nici pe Schengen si in caz de ceva nu mai pupa UE2 si nimic in general – cand aia te vad ca vrei sa ii pacalesti la tot pasul nu se vor uita cu ochi buni la tine – mai ales dupa ce au patit cu grecii.

    americanii sunt oameni de bine, sunt importanti militar, insa asta nu va tine de foame, nu ne vor da bani de autostrazi, dezvoltare, etc – interesul lor e marginal aici, si in Europa in general devine din ce in ce mai mic – ei zic acum ca europenii sa se descurce si singuri ca sunt mai mari ca SUA, mai bogati, si e cazul sa isi construiasca propria aparare si sa nu mai depinda de americani.

    • @mad max

      „Europenii” suntem si noi. Trebuie constientizatà treaba asta, e ca istoria cu „statul” care dà si ia, când în realitate „statul”, din punct de vedere financiar, sunt contribuabilii.

      • Romanii si Romania viseaza prea mult (nonstop) la bani moca. Fondurile europene (de toate felurile) au devenit obsesie nationala. Ideea Offset-ului de la Saab este total neatragatoare datorita simplului fapt ca odata si odata niste bani trebuiesc platiti inapoi. In plus, oferta este de asa natura incit distruge in fasa visul pedelist „cum incarcam devizul sa iasa si de-o vila?”…

  12. haha, sigur a fost din cauza email-urilor care le-am trimis la NATO si EADS (Eurofighter) 😀

  13. planuri serioase venite de la oameni seriosi. nu stiu de ce dar am impresia ca la astia sigur se va face asa ceva.

    http://www.ziuaveche.ro/international/externe/polonia-militeaza-in-continuare-pentru-sistem-propriu-antiracheta-118233.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *