Danemarca renunta la F-16A. Mult prea scumpe la intretinere

Motto: “Baaa mai lasati dracu’ F-16le alea, ca ne-am saturat de el!”

Si acu’ manca-v-as stirea de la fratii nostri din indepartata tara a lui Hamlet! I-auziti mantocaraie….

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

…adica  bai fratilor ce zic danezii despre F-16, mai exact Gen. Peter Bartram, seful Statului Major al Armatei daneze: ““The reason why 2015 is relevant is, we all know it takes time to implement a new type of aircraft, i can look at the life-cycle cost of my F-16s, which have been brilliant aircraft, and it is becoming extremely expensive.” Adica…e scumpe rau la operat si se mai fac, ca doar sunt in…descompunere accelerata! 🙂 Era sa scriu in crestere!!!

Si dom’ general continua pe acelasi ton: “I could probably prolong the time the F-16 could be active, but the spare parts, the logistics and the cost of having to keep them operational  would quickly become too expensive”, si a continuat “We need to move forward.”

Declaratile generalului danez au fost facute la ambasada daneza din Washington si au fost completate cu viziunea daneza asupra “smart defense”, concept pe care generalul danez il vedea aplicabil in viitor, prin impartirea, in cadrul aliantei, a mentententei, pieselor de schimb in depozite comune sau pregatirea comuna a personalului, mergand pe idea ca atat timp cat Alianta va dispune de un avion comun, F-35, acest lucru ar trebui sa ajunte la reducerea costurilor de operare.

Intreaga discutie este legata de inlocuirea flotei daneze de F-16 cu un aparat modern. Danemarca este unul dintre cei opt parteneri in programul JSF, dar in acelasi timp nu exclude o achizitie de la un alt constructor, asadar a invitat la discutii totii mari producatorii de avioane de lupta: EADS cu EF, Saab cu Gripen, Dassault cu Rafale si bineinteles Lockheed Martin si al sau F-35.

imgp3691-gilze10-danish-air-force-sabca-f-16a-fighting-falcon-demo

Din punctul meu de vedere sansa ca Danemarca sa cumpere altceva decat F-35 este foarte redusa, macar datorita avantajelor economice care ar deriva din aceasta achizitie, dar faptul ca Regatul Nordic pune presiune pe competitor este un lucru foarte bun. Intentia danezilor este ca in 2015 noul avion de vanatoare sa fie deja hotarat si gata de intrarea in dotare.

Revenind acum la F-16. Stiti voi ce tip de aeronava exploateaza Danemarca?! Bineinteles F-16A/B, produse atat in SUA cat si in Belgia. Generalul Peter Bartram descrie acest avion, de fapt intregul concept F-16, ca fiind unul cu totul deosebit si durabil, aducand laude, meritate as spune eu, acestui avion extrordinar, numai ca tot domnia sa spune ca epoca F-16, cel putin varianta “A/B” a trecut demult si desi flota daneza este inca functionala, operarea acestor avione devine pe zi ce trece tot mai scumpa, trecand de pragul de rentabilitate.

Cand folosim termenul de “rentabilitate” vis-a-vis de o flota de avioane militare, sau orice tip de tehnica de lupta,  ne refereim la faptul ca de la un moment incolo este mai rentabil/ieftin sa cumperi si sa operezi  avioane noi, din cauza faptului ca cele vechi, desi inca operabile, au costuri cu mentenenta foarte mari, iar achizitia de tehnica noua si operarea ei devine mai ieftina decat folosirea in continuarea a tehnicii vechi.

Aici putem adauga, fara sa gresim de loc, ca un parc dotat cu tehnica de lupta veche are si o disponibilitate scazuta, datorita avarilor mai dese si  un grad de impredictibilitate mai accentuat.

Asadar F-16 A/B este un avion care, nu spunem doar noi asta,  si-a cam trait traiul si si-a mancat malaiul. Astfel operarea lui in continuare, desi posibila din punct de vedere tehnic, devine cu fiecare an mai scumpa si in acelasi timp capacitatea de lupta a flotei de avioane scade constant, prin reducerea gradului de diponibiliatate.

 

Cei care sustin ca achizitia de avioane F-16 A este “in the best interests” al Romaniei, ori efectiv sunt prosti facuti gramada, ori pur si simplu va mint cu nonsalanta direct in fata, crezandu-va pe voi debili mintali!

F-16A este un avion vechi, care se va dovedi o piatra de moara extrem de costisitoare pentru bugetul si asa anemic al MApN. Va avea un grad de disponibilitate foarte scazut si una peste alta va fi efectiv cea mai proasta afacere in domeniul militar incheiata de Romania, dupa afacerea Skoda.

PS Generalul danez folosea anul 2015 ca punct de reper din punctual de vedere al costurilor de exploatare a actualei flote de F-16A, care, conform cu calculele danezilor, dupa 2015 ar creste dincolo de logica bunului simt. Dar fiti fericiti, noi vom opera F-16A abia din 2017!!! 🙂 🙂

 

Sursa: Defensenews

 

 GeorgeGMT

 

27 de comentarii:

  1. Ce mare cinste pe noi ca Romania va detine doar din anul 2017 aparate F16A.Guvernantii nostrii stiu ce implicatii financiare are achizitionarea de F16A, insa pe ei ii intereseaza sa se puna bine acum, cu SUA si U.E.Sa aiba o imagine cat mai buna in fata acestor entitati, cat mai repede, ca sa nu mai fie criticati, pentru ca anul viitor vin alegerile prezidentiale.Ca ulterior aceste avioane nu prea vor efectua ore de zbor nu ii mai intereseaza pe USL-isti si Basescu.In anul 2016, Basescu nu va mai fi presedintele Romaniei si este foarte posibil ca in anul 2016 sa nu mai existe USL-ul.Marele avantaj cand faci parte dintro alianta de mai multe formatiuni politice este ca poti arunca responsabilitatea unei decizii pe altii.Actualii guvernanti stiu asta.Tinerii USL-isti de acum il vor scoate tap ispasitor doar pe Basescu, dupa anul 2020, cand presa va scrie articole denigratoare despre aceasta achizitie nefasta.

  2. Am citit si eu discursurile fornaitoare ale celor ce au permis achizitia de f-16A…Pur si simplu spun niste fantezii legate de interoperabilitate si viitorul F-35 cu nonsalanta ca si cand cei care ai asculta ar fi total idioti.Intrebarea mea este – cum spun enormitatile astea avand in vedere ca multa lume are acces la internet si se poate informa nepartinitor?

    • Astia au ramas cu „partidu'”, ei traiesc atunci, cu acealeasi apucaturi, comportament, etc

      Da’ nu-i bai ca, comportamentu’ lor cu cel al maselor votante este compatibil, asa ca noi suntem 0, o minoritate foarte aproape de inexistenta.

      Deci…%$&#|@ lor!!! 🙂

  3. hai fratilor nu sarim sa le luam si pe astea, sunt la oferta ….vai de mama noastra cati bani o sa ne scoata din buzunare rablele astea americane, anul asta cica tre sa ne platim nu stiu cate datorii scadente la FMI, UE …incompetenta pura din partea clasei politice, nu stiu de ce nu fac un referendum national pe tema asta sa decidem noi, nu ratatii din parlament care abia au BAC ul…

  4. O sa ne ia tara cu tot 😉 incetul cu incetul suntem colonie , o sa va lamuriti voi in viitor!

  5. Putem si noi sa le dam o lovitura. Sa ne opunem gazelor de sist. Sa le iasa peri albi cu ele. Ca vad ca se oftica dacai ii intrebam.

  6. http://incomemagazine.ro/articole/bulgarii-pregatesc-o-rascoala-impotriva-gazelor-de-sist-din-romania . Uite ce fac bulgarii. Acum cand scade pretul la gaze peste tot astia de la pueter se apuca de exploatare. vai steaua lor. Scuze deturnez articolul dar poate ajuta…. )

  7. Ivane, n-o fa pe prostu’. Noi ne apucam de explorare, nu de exploatare. Vezi tu, e o diferenta in limba romana … daca o sa scoatem gaz de sist, asta o sa se intample peste cel putin 5 ani. In Bulgaria inca umbla sovieticii liberi pe strada, daca ma intelegi. Nu sunt tocmai un exemplu pt Romania. Nu ca la noi nu sunt sovietici, dar nici asa numerosi ca la castraveti.

  8. Deci sa fim linistiti zici. Ma uitam la Germania 50% din energia tarii este regenerabila. Nu mi se pare o directie buna. ba caum se gasesc astia dar doar cand este vorba de aur gaze si petrol ne cauta astia plus harburi de avioane.

    • Ghita Bizonu'

      Ceva date? Ale a50% regenerabile (ma dubii) sunt eoliene, solare, seleanre sau bio pe baza dee multa fasoale si varza?

  9. 50% asta inseamna cam 5-65 ori eneria Romaniei si noi avem mult mai mult sorea. Poate asta o fi problema, ne bate saracu prea mult in cap. :)))

  10. MMm. Vad ca 50% a fost un varf. vad ca 25% este acum.

  11. Citeam pe wikipedia: Germania are o putere instalata de 76,017 MW. Gasi greu si de Romania: aici ca de obicei nu se stie precis: se zice 20.000. Din care trebuie se pare sa dezafectam 55% din ea. http://www.businesscover.ro/06-02-2013-romania-va-trebui-sa-scoata-din-folosinta-55-din-capacitatea-energetica-instalata-pana-in-2035/

  12. Suntem…am fost….si voim fi o colonie!!!

    • una e sa fii o tara mica care isi croieste drum prin aliante si face ce poate, si alta e sa fii o tara ocupata si transformata in colonie si alta e sa te oferi tu singur sa fii colonie sau sa te comporti ca o colonie fara sa te oblige nimeni.

      cea de-a treia e cea mai stupida varianta, prima e cea dezirabila, cei din a doua categorie n-au de ales, au fost tarile africane, america latina, etc.

      colonia se caracterizeaza in materie de economie prin restrictia de comert liber – colonia e obligata, printr-o politica economica impusa de la centru, sa faca cumpere chestii de la centru la un pret mai mare, cand pe piata mondiala s-ar gasi ceva mai convenabil.

      Aici am putea numi – Bechtel, avioanele F-16, cedarea Petrom, a monopolurilor de distributie electrica, etc. Romanii, prin propria prostie, isi sifoneaza banii greu munciti catre altii. N-am mai gasit prea multi ca noi in istorie. Americanii s-au revoltat cand le-au impus britanicii o taxa pe ceai, care trebuia sa finanteze costurile cu guvernarea Americii de catre britanici.

  13. Poate citesc si decidentii romani si se lumineaza ca zau ca sunt dusi cu pluta – danezul care are deja in curte la el aceste F-16 A/B, operationalizate deja si cu logistica integrata, zice ca vrea sa renunte la ele ca sunt extrem de scump de operat si vor deveni nesustenabil de scumpe dupa 2015.

    Pe de alta parte, Romania vrea sa dea probabil 1 miliard de euro ca sa cumpere 12-14 astfel de avioane. Plus cat va costa si cat va dura operationalizarea. Apoi basca costurile de operare, daca mai e cazul sa si zboare cu ele – e posibil sa nici nu reuseasca operatiunea si sa ne blocam pe undeva pe lantul slabiciunilor – logistica, antrenament, mentenanta.

    S-a pus stampila pe fruntea lor – „Prosti”

    Vor distruge si ce a ramas din aviatie si din armata romana (restul armatei va fi si mai afectat decat aviatia pentru ca daca chiar isi pun ambitia sa zboare cu F-16 alea nu vor mai fi resurse de mentenanta si modernizari pentru ceilalti).

    Sa mai vorbim si de costul de oportunitate, ce s-ar fi putut face cu un program de offset, cu avioane noi, moderne si mai ieftine de intretinut si operat?

    Ce ma frapreaza e ca toti oamenii cat de cat de specialitate inteleg ca F-16 vechi sunt o solutie catastrofala pentru Romania, insa treaba asta nu se filtreaza si la esaloanele superioare – oamenii care iau decizii sunt capturati de prostia asta.

  14. ar fi de adaugat ca si Turcia, cel mai mare utilizator zonal, cauta inlocuitor pentru F-16 – si s-au orientat catre Saab si KAI sa-i ajute sa-l construiasca pe plan local – ce-i drept targetul e mai indepartat – turcii vor avionul sa fie gata in 2023.

    http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-to-replace-f-16s-with-local-jets.aspx?pageID=238&nid=43867

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *