Despre sanse ratate si avioane multirol

Daca tot zice CSAT-ul ca Romania trebuie sa cumpere de urgenta avioane multirol si in acelasi timp vor sa dea si aparenta unui targ cinstit, in sensul ca nu s-a stabilit nimic inca, noi cu multa umilinta ne luam curajul in dintisorii nostri de lapte si vom prezenta pe larg, adica pe cel mai larg posibil, oferta reala depusa de Saab pentru avioane Gripen C/D.

Datele prezentate acum sunt 100% reale, neinterpretate absolut deloc. Date concrete, asa cum a ajuns propunerea suedeziilor pe masa Guvernului Roman.

 

Asadar sa incepem cu inceputul: lista companiilor care sunt implicate cu subansamble, in realizarea avionului Gripen. Repet este vorba de oferta facuta Romaniei pentru 48 de avioane multirol noi. Asta ca sa aratam ca in cazul cumpararii de avioane Gripen, industria militara de peste ocean nu prea are motive de suparare, ci dimpotriva.

Alkan – Franta                             Goodrich-SUA& UK                       Kitron-Norvegia

BAE Systems-UK&SUA               Hamilton-Sundstrand-SUA          L-3 Comunication-SUA

General Electric-SUA                 Honeywell-SUA                              MEGGITT-SUA

Parker Hannifin-Germania       Raytheon-SUA                               RUAG-Elvetia

Si altele…

 

Acum sa prezentam offsetul, asa cum il vedea Saab in 2010:

  1. Crearea a mii de slujbe( slujbe pe  termen lung) in mod direct si zeci de mii de slujbe pe termen lung, in mod indirect.Adica slujbe care sa fie diponibile in companii care vor ramane si vor produce aici multi ani de acum incolo..
  2. Inverstitii majore in industrie, civila si militara, investiti care sa asigure un export sanatos si cu valoare adaugata mare, adica produse inalt-manufacturate
  3. Intarirea si cresterea competitivitati industriei miltare din Romania, prin contracte si asimilari de produse, retehnologizari si parteneriate pe termen lung, parteneriate care sa exceada contractelor de offset. Se avea in vedere fabricare, cercetarea-dezvoltarea si mentenenta anumitor sisteme de armament romanesti si poate straine, si de asemenea ajustarea marketingului extern pentru produsele industriei militare romanesti
  4. Transferarea in Romania a tehnologiei construirii unui avion de generatia a IV-a, partial. Asta inseamna ca Saab avea in intentie ca o parte din avioane sa fie realizate in tara.
  5. Invitarea/implicarea industriei romanesti aero-spatiale in programe comune sau pan-europene pentru dezvoltarea de noi platforme, cum ar fi tehnologia dronelor
  6. Creare si incurajarea in dezvoltarea tehnologiilor in domeniul securitatii civile si al controlul granitelor
  7. Asigurarea unui vast program de offset indirect catre industria natioanla
  8. Deschiderea oportunitatilor de a accesa finantari si retele de distributie/marketing ale Saab in vederea derularii de contracte de export pentru industria militara romaneasca, in parteneriat cu Saab sau alte firme suedeze.

 

Offsetul, sau investitile compensatorii. Practic fiecare program in parte ar fi urmat sa fie negociat, bucata cu bucata, de catre firmele si companiile romanesti si suedeze, imediat ce contractul s-ar fi semnat. Cele opt puncte de mai sus reprezinta doar directiile generale, directii pe care Saab le considera cele mai oportune pentru ambele parti. Iar eu personal nici nu vad ce am mai putea adauga.

 

 

Planul Saab pentru un eventul contract cu Romania avea patru directii majore de dezvoltare, astfel:

 

Punctul I. Cooperarea inter-guvernamentala, pe zone considerate de ambele guverne de interes comun. Mai clar se deschidea oportunitatea unei cooperarii comune intre cele doua tari, in industria militara, cat si in cea civila.

 

Punctul II. Offset-ul direct, adica proiecte economice, militare si civile, legate de Gripen si de tehnologiile dezvoltate de Saab.

-cercetarea-dezvolatrea in tara

-implicarea industriei militare romanesti in dezvoltarea ulterioara a aeronavei JAS 39 Gripen, atat pentru dotarea RoAF, cat si pentru terte piete.

-integrarea de sisteme pe Gripen

-dezvoltare de softwere

-fabricarea, asamblarea si suportul tehnic pentru aeronava JAS 39 Gripen in Romania

-sisteme de simulare si antrenament construite in tara

-harti digitale

-capacitati de razboi electronic dezvoltate, fabricate si dezvoltate in comun de cele doua parti

-tehnologie radar si a construirii de motoare pentru avioane

 

-capacitati logistice dezvoltate in tara

-asigurarea capacitatii de pregatire a personalului, piloti si tehnicieni, atat in Suedia, cat si in Romania

-pregatirea specialistiilor in aviatie in zona industriala

-folosirea la cerere a capacitatilor de pregatire a Fortelor Aeriene Suedeze

 

Punctul III. Offset-ul indirect, in industria militara si de securitate. Aici este vorba de cooperare in industria militara si aero-spatiala, folosind expertiza si reteaua Saab.

 

Punctul IV. Offset-ul indirect in industria civila, fara legaturi cu securitate nationala. Cooperarea industriala intre companii suedeze, inclusiv Saab si companii romanesti, investii ale companiilor suedeze civile in industria romaneasca, construirea de capacitatii de productie in Romania, exporturi. Aici ar fi, dupa opinia mea, bataia pestelui, aici ar fi oportunitatea de a obtine a foarte multe slujbe, a reindustrializarii industriei nationale, a creerii de produse moderne si competitive pentru export si pentru piata interna.

 

-productia de energie, transportul si distributia ei

-dezvoltarea pietei energiei

-dezvoltarea si cercetarea pentru energie alternativa

-tehnologia informatiei

-biotehnologie, cu paranteza ca s-ar fi dezvoltate aici cercetarea-dezvoltarea in acest domeniu

-dezvoltarea de parcuri stiintifice

 

 

De asemenea Saab-ul avea in intentie integrarea industriei romanesti militare si a unei bune parti a celei civile, intr-o vasta retea de furnizare de produse de securitate catre terte piete, bazandu-se pe calitate oameniilor si pe potentialul industrial latent al Romaniei.

Practic oadata cu achizitia de catre RoAF a 48 de avioane multirol Saab JAS 39 Gripen C/D, Romania ar fi devenit a doua tara ca numar de avioane Gripen dupa Suedia, iar rolul pe care suedezii il ofereau industriei si economiei romanesti era pe masura importantei sale. De fapt am fi devenit o doua tara ca importanta industriala pentru Saab, care avea de gand sa-si dezvolte aici o baza industriala, logistica si de cercetare-dezvoltare in varii domenii, de la industria militara si pana la industriile conexe civile.

 

Dar sa continuam cu expunerea ofertei Saab, oferta pe care multi dintre noi am comentat-o cateodata, fara insa a o cunoaste cu adevarat.

 

Industria militara, cea legata direct de constructia avionului, ar fi intrat pe orbita furnizorilor de subansamble si solutii, pentru intreaga flota de aparate Gripen, atat pentru flota romaneasca, cat si pentru flotele altor state. Atata pentru Gripen C, cat si pentru modelele dezvoltate ulterior, cum ar fi Gripen E.

 

Menteneta flotei, ar fi insemnat pentru noi urmatoarele:

-revizii/reparatii generale, a aeronavelor romanesti sau straine

-intretinerea avionicii, radare, sisteme de razboi electronic si alte tipuri de sisteme, de asemenea posibilitatea certificarii in tara la nivelul ”D”a echipamentelor intretinute sau reparate

-mentenenta si reparatiile de natura mecanica: radar, motoare, tren de aterizare, sistem hidraulic, scaun pilot, sisteme de armament, incluzand aici pilonii si sitemele de lansare

crearea in Romania a unui centru de suport si mentenenta certificat pentru avioane Gripen C/D si al sistemelor de armamanet si avionica aferente

-centru de stocare si  control a pieselor de schimb

 

Ca o paranteza, asamblarea finala a Gripen s-ar fi facut de catre Aerostar Bacau.

 

 

Acum ca aveti oferta, economica reala si totala, Saab pentru achizionarea de catre Romania a celor 48 de avioane multirol, va puteti face o idee mai apropiata de realitate, despre impactul acesti achizitii asupra industriei noastre civile si militare, asupra impactului pe care  o astfel de cooperare l-ar fi putut avea asupra a zecii de mii de slujbe nou create, slujbe de lunga durata si bine platite, asupra oportunitatiilor deschise de dezvoltare a industriei noastre.

 

Nu am mai accentuat si oferta de finantare, oferta pe care o cunoastem cu totii: credit direct de la Guvernul Suediei, cu o dobanda mai mica decat cea uzuala, perioda de gratie negociabila si plata ratelor, adica sumele anuale, in functie de starea economiei romanesti.

Ce ar fi insemnat un asemenea transfer tehnologic, pentru foarte imbatranita industrie militara romaneasca, nici macar nu-mi pot inchipui.

Acum nu trebuie sa vedeti compania Saab ca pe bunul samaritean in Romania. Suedezii sunt oamenii de afaceri si au un produs, numai ca oferta lor face ca o astfel de afacere sa fie mutual avantajoasa, ba as indrazni sa spun ca principalul castigator ar fi Romania!

Si cand spun asta ma fgandesc in principal la tanara generatie, la cei care acum termina o facultate si nu prea au unde sa se angajeze.

O cooperare industriala la o scara atat de mare ar fi fost pentru noi un factor de dezvoltare fulminant. Am fi putut sa avem din nou o cercetare-dezvoltare militara si civila serioasa, am fi putut avea exporturi de produse industriale cu adaus mare de manopera.

AM FI PUTUT…

 

Si bineinteles nu putem uita de contra-oferta suedeza la idee de avioane vechi. Astfel Sab-ul a oferit 24 de avioane noi Gripen C/D la un pret de 1.2 miliarde de dolari, adica exact jumatate din cat ne va costa pe noi o escadrila la mana a treia de F-16 A, care vorba fie intre noi, sunt la fel de multirol, precum este si IAR-ul 99. Bineinteles cu offset de 100% din valoare achizitiei, iar avioanele erau gata de livrare incepand din al doilea an.

Iar daca stam un pic si privim in urma ramanem pur si simplu cruciti: nici un om sanatos la cap nu poate rata atat de multe oportunitati de dezvoltare militara si civila, precum a ratat Romania in anii din urma!

Daca ne gandim numai la contractul de privatizare a IAR cu cei de la Bell, contract ratat rusinos, daca ne amintim de imensa sansa de a vinde in Irak 400 de transportoare de trupe, subiect asupra caruia voi reveni in urmatoarele zile, si ajungand mai in zilele noastre cu afacerea multirolului, ratata si ea cu strigaturi.

Nu numai ca nu am castigat nimic, in aceasta perioda lugubra, dar din pacate am pierdut si bruma de industrie militara si forta armata pe care o mai aveam. Despre ce este vorba in cazul acestor nenumarate dezastre consecutive?! Nu ma pot pronunta, insa incompetenta si coruptia nu pot, doar ele de vina. Mai trebuie sa fie si altceva…

 

GeorgeGMT

 

 

 

 

 

 

59 de comentarii:

  1. Incompetenta sigur nu e.
    Cand ma uit la lista celor de la Saab…
    Ai mai adus aminte si de Bell etc..
    Probabil ai nostrii si-au luat vreo palma cand a vrut sa fure clientii americanilor, deaia nu au vandut transportoare.

  2. au*

    Apropo, columbeii cu bizonii?
    Gata, le-a pierit pofta?

  3. De pe ziuaveche…

    „12 avioane, 600 de milioane de dolari cu care se puteau mai bine renova vreo 300 de şcoli; cumpăra multe microbuze şcolare; sau renova vreo 1000 de secţii spitaliceşti; sau salva Institutul Cantacuzino…
    Dar, vai, pentru educaţia şi sănătatea noastră nu sunt bani la buget.”

    Cu gunoaiele astea sa facem treaba?

    • @M.C.Ai dreptate! Asemenea javre sunt aceiasi care spuneau atunci cand Armata se chinuia sa faca vreun contract, ca n-avem bani pentru sanatate, n-avem pentru invatamant, n-avem pentru copii, n-avem pentru pensii, n-avem, n-avem…din cauza Armatei. Dupa astia, armata e inutila si n-avem nevoie de ea. Sa-i vad cum or sa urle in caz de Doamne-fereste -sa vina Armata, unde-i Armata!? Sa aiba nevoie de Armata si sa nu aiba de unde s-o ia! Parca bugetul militar inghite din cel al Sanatatii si Invatamantului, cand de fapt, intotdeauna s-a luat din el pentru pensii, salarii si-alte ghidusii. Ai dreptate, cu gunoaiele astea nu putem face treaba!

      • “Ma ingrozesc de ce se intampla in Ro, nu mai exista prioritati, in perioda cand in toata lumea preocuparea principala este rezolvarea crizei economice ….Ro cumpara avioane…ca sa faca ce cu ele???”

        “Nu avem bani sa incadram posturile libere din armata, nu avem bani sa oferim tinerilor ce au absolvit o universitate militara un loc de munca, nu avem bani pentru a plati restantele cadrelor militare dar avem bani pentru rable… suntem tari”

        “dar voi ni vreti sa ginditi nici macar cit o furnica…,de cind sunteti la putere gasiti bani pentru orice,dar pentru sanatate,invatamint-educatie,locuri de munca-salarii…NICIODATA !!!”

        “Cam cate ferme, sere sau livezi se pot face cu banii astia?”

        “Incredibil, tinerilor din Romania le lipseste un loc de munca si politicienii ne vand pe nimic.”

      • Astazi, pomanagii, protesteaza pentru subventii…

  4. Impresionant!
    Când nu ai bani si o economie care a luat-o la vale, singura întrebare pe care ti-o pui la un astfel de contarct este: „unde semnez?”.

    Dar mai este valabilà oferta? Normal sunt termene de acceptare.

    Si la cât se evalua târgul, fiindcà nu ai scris. Nici ce cuprindea ca armament, dacà cuprindea.

    • Suma ceruta de Saab, pt 48 de avioane, era de 3,5 miliarde de euro. Nu stiu daca tranzactia cuprindea si ceva armament, dar cel mai probabil sistemele ofensive ar fi urmat sa fie cumparate din SUA si Israel. Oferta nu mai este valabila, insa una similara, poate chiar mai buna, daca tinem cont de criza economica actuala, ar putea fi oricand inaintata la cererea Romaniei.
      Oricum Saab-ul, cu Guvernul Suedez in spate, este gata oricand sa se reintoarca in Romania. Am vorbit personal, atat cu reprezentantii Saab, cat si cu reprezentatnul Guvernului lor. Efectiv asteapta si inca mai spera ca suntem oameni normali si ne cunoastem interesul…
      Asta nu inseamna ca Lockheed Martin nu ar putea oferi si ei o oferta similara. Pana cand nu faci o licitatie publica serioasa si nu-i lasi sa se bata intre ei, intr-un ring cat mai transparent, nu poti obtine cea mai buna oferta.
      Eu nu sunt fan declarat al Gripen, lucrez insa pe ofertele lor, datorita faptului ca doar ei au avut astfel de oferte complete. Despre EADS sau LM nu stiu mare lucru, ei declarand doar lucruri vagi.

      • George, Romania nu a tinut o licitatie asa ca ofertele, inclusiv cea suedeza sau cea americana nu sunt cunoscute decat la nivel de plecare – cum ar fi daca ai da telefon la un dealer Dacia si ai intreba cat mai e un Duster. Primesti un pret de catalog. Daca te prezinti cu banii si incepi negocierile ca vrei 48 masini, sau tii o licitatie, nu se stie ce iese, marjele producatorilor se reduc. Asta au facut polonezii si le-a iesit rezonabil de bine, as zice.

        Au dat in plus 600 milioane dolari la americani fata de oferta suedezo-engleza de Gripen sau cea franceza pentru Mirage, dar au obtinut finantare cu scutire de plata pe 7 ani, offset de 180%, avioane noi. E un articol al unui colonel de la USAF care spune ca americanii ar fi pierdut daca nu indeplineau conditiile de finantare si offset si nu se apropiau macar cu pretul de ceilalti.

        In Romania americanii au facut lobby sa nu se tina licitatie si sa se mearga pe „sole-source procurement” – oamenii au vrut sa-si protejeze marjele de profit (pret maxim) si industria lor (fara offset) si finantele (fara credit). Foarte bine pentru ei – poate asta trebuiau sa faca vanzatorii – insa nu inteleg de ce cumparatorul a marsat la ideea asta paguboasa pentru Romania, aici a fost o eroare istorica colosala.

        Eu cred ca au gresit si americanii de la Lockheed Martin pentru ca daca se tinea licitatie aveau o sansa sa vanda si ei avioane noi, sunt sigur ca aveau arbitri mai gazdari, ca in Polonia si daca erau cat de cat pe aproape cu oferta mai ii faceau pe ceilalti la punctaje.

        Asa s-a blocat treaba si n-au mai vandut nici ei nimic, a iesit un lose-lose pentru toata lumea – numai portughezii s-au ales cu un cadou nesperat.

        Aviatia se duce naibii, industria la fel, finantele oricum au luat-o la vale, armata rateaza o mare sansa de modernizare pe transfer tehnologic american sau european si ramane in epoca anilor ’70.

  5. Asa s-a vrut, eu cred ca planurile respective pentru Romania nu se potriveau cu marea schema – unde ni se rezerva alt rol – unul de ciuruc si carne de tun infanterista, nu unul de prima mana sau macar de a doua mana sau a treia mana.

    Americanii dar si europenii deja s-au ars cu Polonia care a devenit un stat serios si le pune probleme, au tot felul de pretentii sa se tina cont si de interesele lor, si toata lumea prefera un partener mai comod care indeplineste ordinele constiincios si nu misca in front.

    Asa ca s-a facut tot posibilul sa se ajunga unde am ajuns. O tara de tip african, de unde toata lumea se serveste cu ce-i trebuie, mafia locala controleaza lucrurile ca elita sa ramana neschimbata si controlata si sa nu rasara vreunul cu personalitate care sa vrea alt rol pentru Romania.

    Ungaria a apucat recent pe alt drum cu Orban – aparent mai aventuros, se ia in betze cu FMI, cu UE, cu SUA dar pana la urma incearca sa-si ia soarta in propriile maini. Vom vedea cine a avut dreptate – poate nici unii nici altii si era si o cale de mijloc de urmat.

  6. Poezia acestei achiztii s-ar putea sa fie chiar mai…poetica decat pare. Ieri seara la TVR Dobritoiu o tot tine una si buna cu piese de schimb noi, insa se pare ca avioanele nu vor fi modernizate, ci zburate exact asa cum vin de la portughezii, undeva pe la Block 40, in cea mai buna posibilitate. Ori avionica de pe MIG-21 Lancer este superioara F-16 Bk40, dovada este ca MIG-urile noastre au dat de pamant cu F-16 americane de la Aviano. Asadar inapoi la ecrane analogice si radare primitive. Adio casti DASH si ELTA 2032, inapoi in anii „80!

    • asa e, cu o mica corectie ca pe f-16.net sunt listate ca Block 20, nu Block 40 – practic un Block 15 cu niste imbunatatiri. Nu mi-e clar daca sunt multirol, tre sa mai studiez.

      • Ma gandeam la Bk 40 ca la suprema posibilitate de modernizare, ceea ce este insa foarte improbabil. De fapt Dobritoiu a spus ca nu este nevoie de nici o modernizare, ca le vom zbura asa cum sunt. Iar avionica este jalnica fata de ce avem noi acum pe MIG-21 LanceR si din pacate nu cred ca transferul este posibil. Nu stiu, dar nu cred!

        • Daca nu ma insel Dobritoiu a spus ca urmeaza sa fie modernizate la Block 40 de aici si diferenta de timp pana cand le vom avea. Tot el a mai spus ca aparatele vor costa in jur de 10 milioane de dolari bucata. Si cand te gandesti ca unul nou costa in jur de 30 de milioane.

          Concluzie daca cumparam 12 Block 40 ne costa 600 de milioane din care costul avioanelor este 120 de milioane si platim 120 de milioane pe an. Daca cumparam 12 Block 50/52 ne-ar fi costat 940 de milioane pe care daca le-am fi platit tot in 5 ani ne-ar fi costat 188 de milioane.

          P.S. Costurile de operare vor fi de 540 de milioane de euro in cazul F-16 block 40 si ar fi fost de 243 de milioane de euro in cazul F-16 Block 50/52. Asadar practic economia este de doar 43 de milioane de euro.

  7. Oferta cu 24 de avioane JAS-39 C/D, la 1,2 mld. $ este inca valabila

  8. Pai din 2006 pana acum, adica ultimii 6 ani, armata a primit bani doar pentru salarii si ceva piese de schimb, fara nici un program major de achizitii (ultimele incheindu-se prin 2002-2004). Si tot n-au fost bani pentru spitale, scoli, cercetare sau gurile flamande bugetare.

    Poate vor sa explice asta!

    • Asa ceva nu se va intampla niciodata! Fiindca, atunci cand vor incepe „explicatiile”, se vor deschide automat portile puscariilor, desi, cea mai indicata ar fi pedeapsa capitala pentru subminarea economiei nationale si a interesului national. Eu i-as pune sa refaca tot ce-au distrus din averea proprie si a gastii personale; cu siguranta i-ar durea mai tare!

  9. Considerand situatia reala , nu ce ar putea si cum ar putea… , deci exact ce este acum :

    Cu tot respectul , dar Gripen nu este pentru Romania !!!
    Pentru un progrma Gripen pentru Romania , trebuie oameni cu viziune , patrioti si fara interese ascunse – ORI ASA CEVA NU AVEM ACUM 101% .

    Eu as fi foarte multumit daca acesti „nimicuri” ar da drumu odata la cele 12 avioane , infrastructura si la instructie piloti , sa intre in uz in 2 ani pana se termina resursa de MIG 21 si dupa sa mai ia de pe la americani sau de unde se poate, in urmatorii 3-4 ani, inca 19 aparate si alea modernizate si toate sa fie aparate „acceptabile” pana dupa 2025 , sunt 12-13 ani in care speram sa se mai curete clasa politica de aceste „nimicuri” .

    Avand in vedere ca acesti oameni sunt doar pe interes, fara pic de bun simt si viziune eu as fi multumit daca am avea :
    3 baze aeriene, fiecare cu cate o escadrila de 7 aparate + 1 scoala
    La Fetesti sa fie doua escadriel de cate 7 ( avand in vedere Marea Neagra …. )
    Total 28 aparate + 3 scoala ,

    fie ele si second hand , atata pot „paducii astia” nu le putem cere mai mult , noi suntem de vina ca-i acceptam acolo si nu iesim in strada sa-i strangem de gat , isi bat joc de noi , de viitorul nostru si de al copiilor nostri , asa ne trebuie !

  10. Am si eu o intrebare. Unde naiba sunt pilotii care ar trebui sa zboare cazanele astea ? UNDE AU APARUT SA SPUNA CA NU E OK CE SE INTAMPLA ? LA CE ZIAR LA CE POST ?.Nu-mi spuneti ca au ordin pe unitate sa taca, pot avea pareri si ei.UNDE SUNT CEI DIN MINISTER CARE NU SUNT DE ACORD CU ASTA ? Unde au „vociferat” in legatura cu chestia asta ?

    Pai si atunci ?Tip io ?Nu cred ca-i ok.

  11. Bre’, sa dea boala, o sa damblagim cu multirolu’ asta…

    Si ne hanebunim ‘geaba, sa moara toti conducatorii nostrii pana maine la 12; si copiii lor si copiilor lor inainte de adolescenta…

    Despre ce sanse ratate vorbiti voi mey oameni buni.
    Nu s-a ratat nimic, totul curge frumos conform planurilor.

    ‘Baetzii’ au reusit sa evite toate capcanele gen avioane noi si offset. Cand erau bani s-au palmat
    elegant. Si au amanat pana in ceasul al coishpelea, ca sa nu mai fie timp si ocazie de nimic altceva.

    Ce licitatie, ce offset, sunteti trilu-lilu?

    Nu ma intelegeti gresit, e corect ce se face aici pe blog.
    Popularizare, petitii, explicatii etc.
    Absolut de bun simt.

    Dar noi ne pisam impotriva vantului…si e vant din ala nasol de bate de jos in sus…si ni se prelinge pe fatza…

    Ne focusam pe multirol si nu vedem za big picciar prin Rromania. Care e asa cum e, o stie toata
    lumea, nu mai aberez.

    Relativ la armata/armament:

    Kakatzii-Care-Ne-Conduce(cu cantec catre abator) nu or sa mai cumpere in veci armament nou pt Armata. Si in nici un caz fabricat in Rromania. Ca de aia au inchis/redus la tacere mai toate fabricile, de nu mai putem sa facem nici macar rahaturile alea de clone avansate de T55, nici tunuri, nici avioane, nimica…

    De aia si-au avansat in grade toate boraturile clientelare pt ca adunatura aia pestrita care poarta
    numele de Armata sa nu miste cumva in front si sa le strice planurile.

    Adunatura aia pestrita care poarta numele de Armata e tinuta in starea actuala numai pt a justifica cheltuieli dubioase.

    Ca la un conflict oricum se predau sau ‘se retrag strategic’ in defileurile muntilor pt ‘contraatacuri tactice’, canci, isi scapa burtile, kururile si cefele de glontz in timp ce populatia, boii aia care le-au platit 20 de ani salariile, ramane singura in fatza invaziei. Si de acolo asteapta turcii sa vie sa-i salveze din munti inainte sa li se termine mancarea, ca iei nu ie invatati cu greul…

    Toate astea de mai sus de ce. Pai foarte simplu.

    De furat combinate si fabrici si terenuri sunt cam pe terminate.
    Padurile s-au cam taiat. Petrolul, platforma etc s-au cam dat. Se vor da si aurul si gazul de sist.

    Asa ca Kakatzii-Care-Ne-Conduce nu prea mai au ce sa fure.

    Si atunci se fura legal din buget. Daca nu-s bani se fac credite externe.

    Nici aici nu e nimic nou in papusoi, asa s-a furat pe spinarea armatei si in perioada interbelica, de
    am pierdut Basarabia, Bucovina, Cadrilaterul si o parte din Ardeal fara sa tragem o bashina…
    Istoria nu se schimba pe aici pentru ca naravurile nu se schimba.

    Deci sa povestim poveste: 12 bashini zburatoare din pashopt cu 600 de milioane.
    ––––––––––––––––––––––––––
    Vreo 12 x cate milioane per bashina = niste milioane se duce shpaga in afara.

    Eh, restul ala e grosul de shpaguit. Asta e miza.

    Daca le-ar cumpara de noi, n-ar avea cum sa justifice suma aia pe kituri de upgrades etc kakat
    pansat.

    Acu’ or baga 5 milioane per aparat pt revitalizare asa la misto.
    Nu cred ca or sa le schimbe motoarele, radarele sau alte chestii majore, pt ca astea costa. A se
    vedea fregatele. Nu va faceti iluzii, bashinile alea zburatoare or sa fie tot atat de apte de lupta ca si fregatele. Deci 12×5, vreo 60 de milioane. Cred ca si asta e o suma optimista.
    Daca le repara prea bine nu mai au ce fura pe viitor, la viitoarele upgradeuri.
    Deci nu.

    Infrastructura: ce sute de milioane baga aici bre’.
    Piste sunt, hangare sunt, radare este, turnuletze de control cu clontzopei este.
    Or sa le mature de fo 10 milioane. Firme de partid of course.

    Or sa mai pregateasca mecanici. Alora le trebuie echipamente specifice, scule pt F-Choishpe din
    pashopt. La 12 bashini alea n-au cum sa coste mai mult de 10 milioane, ca nu cred ca or sa le poata face revizii capitale aici si in mod sigur nu sunt interesati, e mai simplu sa dea banii la altii sa li se intoarca procente in conturi, deci nici asa nu ma prind ce dracu ar cumpara de banii aia.
    Cartuse de imprimanta la 3000USD bucata.

    Pregatirea aia supercalifragilistica a chilotzilor.
    Ce atata pregatire mancatzash.

    Ca presupun ca nu-l trec pe Andrei Nastase maine pe F-Coishpce(desi mi-as dori).
    Or sa treaca piloti de pe MIG21.

    Daca oamenii aia au zburat pe tzeava aia instabila cu doua aripi mici delta care vine la aterizare cu viteze la care altii ies la interceptie si nu au crapat, apai pe F-Coishpce e piece of cake, a walk
    in the park.

    Cate ore pt trecere. 30 per chilot? Cred ca e o cifra rezonabila pt inceput, la 30 de ore aia stiu sa
    zboare fara sa dea cu harbul de pamant. Dupa aia, experienta pe tipul asta de bashina zburatoare se capata in timp, pe masura ce-l operationalizeaza.

    Parca e 10.000 unitati de hirtie igienica bancara ora de zbor.
    12 bashini inseamna 12 chiloti maxim pt inceput.

    De bun simt(ce pana lu Hector o mai fi insemnand asta acum in Rromania) ar fi sa pregateasca fo 3 instructori in afara si daca Kakatzii-Care-Ne-Conduce or visa frumos si or avea si polutzie si le-or cumpara si vreo bashina dubla comanda (deja prea multe ‘daca’uri) aia 3 instructori ai vor trece si pe ceilalti 9.

    Deci 12 buzani x 30 hore = 360 de hore x 10.000 -> 3.600.000 unitati de hirtie igienica bancara.
    Hai ca n-or fi 3.6 mil, or fi 5, na, or fi 10. Daca e mai mult, probabil sunt incluse in pretz si orale de la some top movie stars…acu nu stiu daca pt piloti sau pt aia care semneaza contractele…

    Parca am inteles ca armamentu nu intra in banii aia.

    Toate astea adunate dau cu mult su’ (600 de bulioane minus cat o fi pretzul aparatelor).

    Eh, pe diferenta aia s-or fi certand vita aia hada si chioamba cu retardu’ ala cu doctorate in rame
    de ochelari.

    Se aduna procentele si le dau peste suta si nici una din gashti nu vrea sa-si taie din portzie….

    • Esti cam sarit dar e bine ca te tratezi si se vede asta. Nici una din cele 3 categorii de forte armate nu-si poate indeplini vreo misiune. S-a inceput cu F-16 din 2 motive. Primul e legat de apararea rachetelor anti-balistice de la Deveselu de catre Romania. Te crucesti cind vezi variantele de inarmare impuse de SUA pentru avioanele F-16 SH. Ce alt tapmpit accepta amplasarea scutului SUA fara sa ceara americanilor sprijin aerian consistent ? Al doilea motiv : Desinco iti spune ceva ? Dar megaministerul refacerii imaginii Romaniei cu Iulian Fota si Bogdan Dragoi ( fiul gen. MApN Dragoi, adjunct al lui Stanculescu la dep. inzestrare ) la pedale ? Vrie scrie pe noi, moshule.

      • „Esti cam sarit dar e bine ca te tratezi si se vede asta.”
        Multzam de apreciere.Acu n-oi vrea sa mai discutam la modul serios despre gluma proasta cu multiroiu din ultimii ani…S-a discutat de mi-e rau…In plus e Vineri, vine weekendul si mi-a intrat si salariul, deci veselie mare 🙂

        „Vrie scrie pe noi, moshule.”
        Mai degraba flutter la decolare la cativa metri de sol, ca din vrie daca ai loc-supt-tine il mai scoti sau macar incerci sa sari…

        • Nu stiu cum e chestia aia in decolare, la minima mea experienta practica pe MIG-21 nu am intilnit cu asa ceva.
          Dobritoiu : „12 avioane costă 120 de milioane de dolari, restul plăţii (până la 600 de milioane de dolari ) constă în suport logistic, iar pachetul de înarmare costă maximum alte 100 de milioane de dolari „. Teoretic ar fi 120 + 100 = 220 bulioane. Restul pina la 600 e spaga ? E noaptea mintii.
          Numai pentru varianta de vinatoare ( protectie aeriana/interceptare ) : 1 bucata racheta AIM-120 costa 300.000 USD si aici e vorba de macar de citeva unitati de foc ( circa 300 de bucati ).
          Unde mai pui ca pentru varianta de vinatoare-bombardament, e musai sa cumparam container de dirijare a armamentului : 1 bucata = 1,5 bulioane uSD : http://www.lockheedmartin.com/us/products/Sniper.html
          Ce suport logistic ? Carucioare pt. rachete, furci de tractare, tinichigerie, vopsitorie auto ? Aparatura control obiectiv ( dispozitiv de citire pt. parametrii cutia neagra ) au si pt. Lancer, ILS, testere avionica, grup de formare rachete, idem. De banii astia niveleaza sponsorul de partid relieful din tot judetul Calarasi. Si atunci unde e avantajul avionului de generatia a 4-a ?

  12. Problemele sunt chiar mai mari pentru aviatia romana. Deja Mig-urile 21, datorita vechimii lor, au restrictii la zbor, iar pretul orei de zbor a sarit de 9000$/ora de zbor. Astfel zborul supersonic este extrem de rar cu MIG-21 Lancer, razele de viraj au fost marite si in general manevrele agresive de lupta sunt strict limitate, datorita nesigurantei in exploatare.
    Un avion de lupta este garantat de producator maximum 35 de ani indiferent de modernizarile la care este supus.
    Astfel si cele 12 avioane F-16A care se apropie deja de 30 de ani, vor sigur supuse unor restrictii de zbor. Iar restrictiile inseamna un singur lucru: scaderea calitatii actului de pilotaj!

  13. 1. In emisiunea Biziday (Moise Guran – TVR 2) a fost prezentat un reportaj despre ultimul zbor al unui Mig 21 Lancer; printre altele s-a specificat faptul (absolut socant) ca un tanar sublocotenent zboara, pe durata unui an, 5 (cinci) ORE !!!!!!!! Veteranii sunt ceva mai „norocosi” zburand 50 de ore/ an.

    2. De ce nu demisioneaza, in semn de protest, intregul staff al fortelor aeriene??? In calitate de militari ar trebui sa aiba DEMNITATEA de a nu fi partasi la desfiintarea aviatiei militare si subminarea capacitatii de aparare a tarii 🙁

    • Moise cred ca a avut informatii gresite. Incepatorii nu prea zboara deloc pe supersonic si oricum nu s-au mai facut treceri de aproape doi ani. Anul acesta cel putin tinerii locotenenti nu stiu sa fi avut alocate ore de zbor pe supersonic.

      • Reportajul era realizat de Adelin Petrisor , fiind difuzat in cadrul emisiunii Biziday 🙂 Si in situatia prezentata in cadrul emisiunii si in situatia prezentata de tine, lucrurile stau foarte prost 🙁 Avem piloti dar nu avem avioane 🙁 este al dracului de trist 🙁

  14. „Povestea achiziţionării avioanelor de luptă are implicaţii mult mai mari. Ea ascunde şi complicităţi şi inconsecvenţe. A fost o perioadă când Băsescu a jucat la cacealma chiar cu americanii. A declarat cu ceva ani în urmă că atâta timp cât el va fi şeful CSAT nu vor fi achiziţionate avioane F-16 la mâna a doua. Ulterior, s-a răzgândit. Şi-a dat seama că o asemenea achiziţie este un bun tain pentru a primi în continuare sprijin american. Pe de altă parte, Comisia Europeană a avertizat de nenumărate ori România cu privire la transparenţa achiziţiilor publice în domeniul apărării. Bruxelles-ul şi-a exprimat îngrijorării că Bucureştiul ar putea încheia importante înţelegeri de achiziţie de avioane supersonice de luptă fără a organiza licitaţii publice. Bruxelles-ul era supărat că, prin achiziţionarea de la americani a unor avione de luptă F-16, România, ca stat membru UE, favorizează printr-o procedură netransparentă compania americană Lockheed Martin, în detrimentul industriei europene de profil (Eurofighter, format din EADS Deutschland, EADS Casa, BAE Systems şi Alenia Aeronautica), Saab şi Dassault. Saab, care produce avionul de luptă Gripen, voia să participe la orice licitaţie de acest tip în România. Directorul pentru Europa al Saab, Richard Smith, voia să ofere statului român avioane de luptă Gripen de generaţie nouă, prin metode inovative de achiziţie care ar fi putut să fie mai eficiente în ceea ce priveşte achiziţia şi costurile operării, comparativ cu avioanele second-hand de la americani. Recent, Ionel Blănculescu spunea: “Dacă achiziţionezi avioane de luptă din SUA, câştigi pe această axă (a parteneriatului cu americanii), însă pierzi sigur pe axa UE, iar dacă achiziţionezi numai de pe axa UE, desigur, trebuie să te aştepţi la acelaşi gen de tratament din partea celeilalte axe”. Temerile Comisiei Europene, atenţie, condusă de fostul maoist portughez Jose Manuel Barroso, s-au mai domolit. Camarila lui Băsescu i-a comunicat lui Barroso că România ar vrea într-adevăr să achiziţioneze avioane americane F-16, dar din… Portugalia. Mai mult, unei achiziţii îi va urma probabil o alta. Bucureştiul va comanda şi o escadrilă Eurofighter Typhoon, ca să îi satisfacem şi pe europeni. Toate acestea ca să intrăm, ca să îl citez din nou pe Ionel Blănculescu, “în lumea care contează”. De acord, dar nu rupţi în cur, umiliţi de străini şi cu suveranitatea varză. Dacă armata română e la pământ, ce au făcut Băsescu şi Boc în ultimii 8 ani? Nimic. Dacă Băsescu vrea să înzestreze armata română cu avioane de luptă, ca să abandonăm naibii odată MiG-urile sovietice, de ce achiziţionează F-16 la mâna a doua? Nu intrăm în clubul select al marilor puteri doar pentru ambâţul de bodegă al unui ins care mai crede că a fi şef de stat e totuna cu a fi magazioner şef discreţionar peste resursele României.”

    http://www.cotidianul.ro/de-ce-vrea-basescu-sa-achizitioneze-avioane-de-lupta-195418/

    • @Fred:Faci o afirmatie al naibii de corecta:”Nu poti fi de partea unei axe,fara sa o superi pe cealalta”(Nu am citat,am rezumat).Urmaresc blogul lui George de ceva timp si,cand ma enervez peste masura pe politica si politicienii nostri,vin aici si citesc ce scrieti voi.Rar comentez.Imi place ce scrieti;Imi place ca luati atitudine.Dar ma supara cand cineva spune ca numai un singur om poarta toata vina decaderii armatei sau a economiei.Ca sa declari asa ceva,trebuie sa iti fi dobandit cultura generala si educatia politica,doar la Antena 3.Nu te supara.Vina o poarta guvernele care s-au perindat din 1990 incoace.TOATE guvernele.

  15. #Jimmy
    „De ce nu demisioneaza, in semn de protest”
    sa citez o discutie cu o cunostinta ce lucreaza in sistem:
    „i:ce faci? R: frec menta. I: pai cum?. R: atit timp cit nu am ordin… stau.”
    deci cald si bine. armata nu sta in citiva ofiteri si subofiteri ce isi fac treaba, inseamna si un rest de 60% care le convine situatia. plus ca sus nu se incurajeaza sa ai o initiativa sau sa dai un exemplu prost ca muncesti. deci „daca-i ordin sa stau.. cu placere”.

  16. Cu cat ma gandesc mai mult la cele 12 F-16A cu atat realizez ca aceasta afacere nu are pur si simplu nici o parte buna! Totul este in defavoarea noastra, totul este prost!
    Adica, zice Dobritoiu, suntem saraci, dar ne vom permite sa zburam concomitent doua tipuri total diferite de avioane.
    Domneee, asta da economie si gandire strategica. Dupa ce ca suntem vai de noi, vom exploata si doua tipuri de avioane, iar acest lucru inseamna si mai multi bani, bani pe care nu-i avem, pt ca va trebui sa platim harburile si nici investii de offset, care sa aduca bani, nu vor fi. Munitie diferita, piese de schimb diferite, etc, etc Compatibilitatea dintre MIG-21 Lancer si F-16 este doar putin mai mica decat cea dintre F-16A si F-35, dar, spune Dobritoiu, trebuie sa ne bucuram, ca facem economii.
    Fratiilor….unde dracu vedeti voi economii, la exploatarea a doua tipuri total diferite de avioane, si mai ales cum sa faci economii cand avioanele tale sunt vechii de pe vremea zeppelinelor?!
    Eu stiu ca aviatiile militare din tarile destepte, trag pe dreapta avioanele mai vechi, tocmai datorita cresterii costurilor cu exploatarea…si le baga in conservare. Ca poate vine un razboi sau vreun fraier sa le cumpere.
    Economie pe toata linia, dar nu pt noi. Si bineinteles pilotii nostri vor invata sa le zboare in Portugalia, pe bani grei. Si cel mai probabil asa va fi de acum inainte.

    • e o chestie interesanta care se leaga.

      1. avioanele trebuie platite la anul, de alt guvern, alt parlament? acum s-a facut doar strategia – care s-a mai facut de vreo 4 ori in ultimii 5 ani.

      2. avioanele sosesc dupa 2017 – cand nici Ponta nu va mai fi presedinte, nici Dobritoiu ministru, Basescu probabil iese si el la pensie daca nu mai gaseste curtea constitutionala ceva gen constitutia cu limita de 2 mandate e neconstitutionala. de ce sosesc in 2017 daca nu le mai fac portughezii niciun upgrade, dupa cum se declara? ele sunt gata si maine.

      Concluzia e ca Ponta nu vrea sa moara pilotii aia cand e el premier si cu avioanele comandate de el, iar ceilalti la fel – conteaza pe faptul ca nu o sa mai stie nimeni cum am ajuns sa avem rablele alea.

      Cel mai probabil vom vedea la anul daca se face prima plata la ele – altfel va fi ca si cu cele din 2010 cand tot asa au dat o decizie in CSAT neurmata de nimic.

  17. Sansele nu sunt ratate!

    Dassault a echipat mai multe escadrile de Rafale cu insignele si camuflajele românesti care au sprijinit lovitura de stat militarà de astàzi:

    http://imageshack.us/a/img600/955/rafaleroumanie1a.jpg

    http://imageshack.us/photo/my-images/841/rafaleroumanie2.jpg

  18. „M-am contrazis cu preşedintele, dar sunt o fire calmă şi raţională, nu ne-am enervat, jignit. Pentru că ceea ce avem de stabilit împreună, stabilim între preşedintele şi prim-ministru, nu înseamnă că sunt subordonat, nu trebuia să rezolvăm o asemenea dispută cu miniştri şi consilierii prezidenţiali. A fost o primă discuţie, ministrul Dobriţoiu a prezentat o situaţie îngrijorătoare despre fondurile alocate armatei în perioada 2008 – 2012. Din acest motiv sunt probleme cu pregătirea, înzestrarea. Preşedintele a spus da aşa este, eu propun să luăm o decizie în CSAT să dăm bani la armată. Nu am fost de acord”

    • Basescu vrea ca Ponta sa scoata cu mana lui castanele din foc.Si ponta nu vrea „povara” asta in preajma alegerilor parlamentare.
      Interesul Tarii si securitatea nationala sunt trecute pentru a nu stiu cata oara in umbra politicii de conjinctura.Basescu si PDL ( Si PSD in mare masura sa nu fiu gresit inteles )sunt principalii vnovati de subfinantarea armatei si situatia asta care persista de ani buni. Sper sa am ocazia intr-o si sa le trimit un scuipat intre ochi si lu Base si lu PDL . Imi este scarba pana peste cap de onanistii astia.

  19. Prostia doare!
    De ce s-au scos din dotare MIG-urile 29 care aveau resurse pana in 2025 ? Sau de ce nu se folosesc cele 88 de IAR 93 cand sarbii zboara pe ale lor ORAO (33 buc)?

    • IAR 93 cu doar cateva zeci de ore la bord au fost taiate, iar MIG-urile 29 putrezesc pe Kogalniceanu. Da…prostia doare, dar ne doare pe noi, nu pe ei.

    • in loc sa fi modernizat mig-21 puteau sa modernizeze mig-29… eram mai cistigati. si nu trebuia sa mai cumparam acum altele.

      • inseamna ca nu intelegi logica lucrurilor – pai exact de aia cumparam acum vechituri.

        se face loc de inca cateva afaceri in viitorul apropiat – upgrade-uri diverse – avionica, radar, etc.

        apoi un nou program de avioane – dupa ce descoperim ca de fapt 9-12 avioane vechi inseamna ca nu ai aviatie.

  20. Puteau sa modernizeze ambele, si dupa ce scoteam MIG-21 din servici puteam pastra MIG29 si sa achizitionam cateva zeci de bucati de multirol. Asa au facut polonezii.

  21. Cum s-a mai spus, partea penibila este ca se vor cumpara avioane, inferioare ca si performante de lupta, lui MIG29, care sigur, vor trebui modernizate, fara licitatii.Aici se fac bani frumosi.Cum am mai zis si altadata, nu din prostie s-a renuntat la MIG29 ci din interese meschine, atat de specifice politicienilor romani.

  22. Este incredibil SA ASTEPTAM 5 ANI PENTRU 12 VECHITURI ACUM !!! , PESTE 5 ANI VOR FI FIARE VECHI , INCREDIBIL !!!?!??!?
    Si de ce sa incepem sa platim la anul daca vin doar prin 2016-2017 ????
    Mai ales ca se zice ca pilotii romani au mai zburat pe F16 , deci stiu cam despre ce e vorba …..
    Oricum as privi nu pot sa inteleg , se pare ca este peste inteligenta noastra a tuturor celorlalti adunata la un loc ……..

    • @Mihai
      Ce mai conteaza daca mai asteptam 5 ani sau nu pt cateva celule vechi de F16.
      Fortzishoara Ariel-Bonux-Perlan Romana va fi de facto desfiintata, cu ele sau fara.
      Ca daca mai ai o tzeava-doua in stare de zbor ca sa faci politie cu un autobuz ratacit asta nu inseamna ca mai ai aviatie militara. Ca ce te faci daca trebuie sa faci politie aeriana in Moldova sau Constanta cu vreo 2 escadrile de MiG si SU.
      Ori momentan pe asta se bate apa in piua, fix pe militia aeriana.
      Adica sa ne laudam si noi ca avem un avion si-l ridicam in fata MiGurilor; si dupa aia trimitem email la NATO cu subject articolu’-‘shinshi’ iar in body: fratilor, aparati-ne, intreaga aviatie militara romana a fost distrusa de invadatori!

      • Eu am sperat ca vin 12 avioane , cum or fi ele , anul viitor si in următorii 4-5 ani se mai folosesc pe lângă ele încă 20-25 MIG-uri si dupa 5 ani o sa se mai ia o transe de 20-25 F16 si sa o ducem așa in următorii 10ani pana se mai schimba din nenorocitii asta din Parlament , o flota de 30-35 F16 modernizat e , pot asigura cât de cât ceva acolo …….si in 10 ani sa începem un proces serios de achiziție a 60-70 F35 sau Typhoon……
        Oricum este incredibil ca plătim in avans ruginiturile astea !!!!! Eu sunt socat !!!! De ce nu se plătesc 2 avioane noi pe an cu banii asta ???? Si in 5 ani ajungi la 10 avioane noi noute !!!

  23. Nu va mai stresati cu multirolul 🙂 , asteptam sa creasca baiatul asta si le fabricam chiar noi: http://citynews.ro/eveniment/fotovideo-henri-coanda-din-transilvania-inventatorul-bicicletei-cu-reactie-care-uimit

  24. „Romanii datori la Fisc s-ar putea trezi cu armata la usa. Ponta: „E ideea lui Daniel Chitoiu””

    http://stirileprotv.ro/stiri/social/romanii-datori-la-fisc-s-ar-putea-trezi-cu-armata-la-usa-proiectul-usl-pentru-cadrele-militare.html

    inca un argument pentru noile responsabilitati politienesti ale armatei. pentru asta nu avem nevoie nici de tancuri, nici de taburi, nici de avioane. ARMATA ROMANA se transforma in politie, asta datorita politicienilor tradatori. ma intrebam de ce actuala putere tot incearca sa transforme armata in politie, pai e simplu: actuala politie este a lui basescu adica a fostei puteri, in concluzie noua putere are si ea nevoie de politia ei. Asistam la desfiintarea armatei si transformarea ei in politie politica, acum e timpul sa facem ceva!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *