MD-540A versus AH-6i si generatia urmatoare a MD helicopters

Dupa omologarea variantei MD-530G, incheiata in 2014, cei de la MD Helicopters au lucrat la noul derivat MD540A, care va depasi performantele dar si dimensiunile predecesorului.

1

MD540A expus in Iordania, echipat cu Hellfire, DAGR si container tun(Foto: David Donald)

MD Helicopters au prezentat in mai 2014 la Sofex (Iordania) prototipul elicopterului de recunoastere inarmata MD540A, aceasta fiind prima aparitie a acestui concept in afara SUA. Scopul acestei dezvoltari este asigurarea unor capacitati de recunoastere si sprijin usor la sol cu o paleta variata de arme, transportul si desantarea de forte speciale, totul la un pret redus.

Prima diferenta semnificativa este utilizarea unor rotoare noi cu 6 pale, mai rezistente, provenite de la MD-600/630N, in conjunctie cu un nou motor cu FADEC dual – Rolls-Royce 250-C47E/3 de 600CP, fata de cei 425CP asigurati de Rolls-Royce 250-C30 existent pe MD-530G. Schiurile trenului de aterizare sunt si ele ranforsate, provenind tot de la MD-600N, pentru a putea suporta masa totala maxima, crescuta de la 1,4 tone (3100 pounds) la MD-530 la 2,13 tone (4500 pounds) la MD-450A. Aproape jumatate din aceasta masa o reprezinta sarcina utila.

Un alt atu al MD-450A este cabina digitala, preluata de la MD-530G, care integreaza si sistemul de senzori din turela electro-optica L-3 Wescam MX-10D, alaturi de afisajul Thales Scorpion de pe casca si corelat si cu sistemul MOOG de gestiune a armamentului.

Armamentul este acrosat pe o aripa cu profil special (extended-range weapon wing = ER2W a celor de la Mace Aviation), cu 4 piloni si cu rezervoare de combustibil integrate in profil pentru a compensa consumul crescut dat de sarcina utila externa. Prin demontarea aripii se creaza loc pentru pasageri in compartimentul spate.

Armamentul este variat, de la arme cal.7,62/12,7mm si tunuri cal. 30mm cu recul redus, la lansatoare de rachete Hellfire, Lockheed Martin DAGR, Raytheon Talon si BAESystems APKWS. Aceste sisteme sunt déjà integrate pe fratele mai mic, MD-530G.

MD 540A va fi probabil prezentat in cursul verii lui 2015, dupa ce testele legate de integrarea noului motor vor fi finalizate.

Concurentul –frate vitreg, AH-6i – dispune de glass cokpit, extra avionica Boeing ­AH-64D Block III Apache intr-o extensie in fata carlingii si motor Rolls-Royce Model 250-C30R/3 de 600CP capabil de a ridica cu ajutorul rotorului cu 6 pale compozite o masa maxima de 2,13 tone, din care 50% este cea utila.

Armamentul este similar cu MD-540A si poate fi dispus pe 4 piloni ai unei aripi demontabile, spatiul pasagerilor fiind refolosit pentru containerele de munitie ale armamentului si pentru un rezervor suplimentar. Armamentul este dirijat de un sistem electrooptic similar, electro-optic/infrarosu si marcator laser Raytheon ZSQ-2, care nu e disponibil la export, fiind inlocuit de acelasi L-3 Communications Wescam al MD-450A.

2

Boeing AH-6i la Amman, Iordania, in Mai 2014 (Foto: David Donald)

Competitia este stransa si caracteristicile asemanatoare pana la un punct, iar pretul se invarte probabil undeva intre 2 si 3 mil.$ bucata.

MD Helicopters au anuntat insa ca au inceput lucrul la o noua generatie de elicopter monomotor de recunoastere si atac usor, care va ingloba nu doar materiale noi, componente imprimate 3D ci si celebrul sistem NOTAR. Conceptul urmeaza a fi prezentat in cursul acestui an, posibil la conventia Heli-Expo.

Ma gandesc cum ara rata o varianta dedicata de atac, cu blindaj contra armelor pana la cal. 14-20mm, poate doar un singur pilot, si cu o solutie mixta NOTAR – propulsie, care sa refoloseasca gazele arse racindu-le in acelasi timp si scazand amprenta termica a evacuarii motorului.

Viitorul acestei categorii «pana » suna promitator, mai ales pentru cei cu bugete reduse!

 

Prezentare video MD450A:

https://www.youtube.com/watch?v=_p4ChYEr6VU

 

Prezentare video AH-6i:

https://www.youtube.com/watch?v=6x9fI-DjNGE

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.flightglobal.com/news/articles/heli-expo-md-helicopters-studies-next-generation-aerial-scout-with-advanced-396332/

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2014-05-14/new-md540a-armed-scout-helo-shown-jordan

http://airsoc.com/articles/view/id/5373c4659aad9dab69000005/new-md-540a-armed-scout-helo-shown-in-jordan

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2010-06-03/jordan-could-be-first-customer-boeing-ah-6i-helicopter

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie

http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6

26 de comentarii:

  1. Un elicopter de atac care sa reziste proiectilelor de 14,5mm ar ajunge probabil la o greutate de 3,5-4 tone similar cu A-129 care are doua motoare de 900cp, de unde trag concluzia ca in cazul utilizari unui singur motor ar fi nevoie de peste 1500 cp.
    A-129 costa undeva la 22mil$ sa reusesti sa construiesti un monomotor la un pret de 15-18 mil ar fi sigur un succes financiar chiar daca tendinta este de a se renunta la elicoptere de ata cu un singur motor
    Problema este ca mari producatori nu se vor oriente niciodata spre elicoptere usoare atunci cand clienti lor sunt marile puteri.Un asemenea program ar putea fi pus in aplicare de o tara medie sau o putere regionala.
    Ar fi un exercitiu interesant pentru IAR sa incerce proiectarea uni nou 317 AIRFOX motorizat cu un motor TURBOMECA DE 1400 cp
    SCUZE ACUM MI-AM ADUS AMINTE CA ACTIONAR MAJORITAR LA IAR ESTE EUROCOPTER CARE IN MOD SIGUR NU ARE NICI CEA MAI MICA DORINTA DE A FACE ASA CEVA ;D 😀 ;D

    • TOTUSI NU POT SA NU VISEZ
      Daca in proiectare lui AIRFOX sa plecat de la IAR 316 acum s-ar putea porni de la IAR 330 (un mare avantaj sa nu trebuiasca sa poiectezi s-au sa importi tehnologii noi)iar pachetul electronic ar putea fi cel de pe IAR-SOCAT sau s-ar putea cumpara de la turci de la TAI care vor produce sub licenta A-129
      48 de bucati mi se pare un numar suficient pentru aviatia noastra iar la export cred ca am avea sanse bune in tari care opereaza deja SA 330 si sunt familiarizate cu aceeasta tehnologie

      • Elicopterul de atac pe platforma Puma este Rooivalk

        • sud africanul este bimotor si este un elicopter de 8 tone care se vrea in aceasi clasa cu mi-28 si ah-64 .eu ma gandeam la un monomotor de 4 tone construit cu tehnologia lui Puma

      • sorin vasile actionar majoritar la IAR e EUROCOPTER nici o problema exista varianta nationalizarii IAR aici pot sa ne dea consultanta suedezii( vezi cazul kokums vs krupp tyesenn ) sa putem face si noi o nationalizare inatacabila juridic da pentru asta mai trebuie ceva caruia spaniolul ii spune cojones .

  2. Off topic:
    https://www.youtube.com/watch?v=9-9uzLBtMtY

    Cred ca asa ceva si-ar gasi locul in armata.

  3. Salutare! Am gasit o pagina interesanta care trateaza multe chestiuni de ordin militar. Sunt o gramada de imagini, harti si analize destul de documentate cu privire la numeroasele conflicte din secolul XX. Pentru cei interesati las linkul atasat. Scuze pentru off topic!
    http://www.allworldwars.com/index.htm

  4. Conceptul actual al elicopterului nu este sa fie blinda si cat mai mare , in timpurile noastre tehnologia si armele imbarcate sunt mult mai necesare , aici ma refer la sistemul optic , o camera care sa vada la distanta cat mai mare sistemul de directionare a focului si armamentul utilizat , o buburuza dasta mica sa scoata sunet cat mai putin sa poata cara cateva hellfire un tun decent si posibilitatea sa opereze zi noapte , distanta la care poate vedea sitemul electro-optic de tintire si marcare a tintelor este esential , mic se poate ascunde mult mai usor in teren , asta este viitorul dupa parerea mea

    • corect , da si cand te plezneste un 15 mm AA sau 20 mm AA , tare ai vrea sa ai blindaj si sa nu-ti fi lovit sistemul hidraulic .
      nu de alta , dar sisteme de catapultare pe elicoptere sunt cam putine … si daca nu preferi o noua tunsoare , nu prea ai cum sa scapi din elicopter .

      • Treaba este sa-l lovesti tu primul , asa te da jos si cu manpads nu cu mitraliera sau tun AA , treaba este sa reusesti sa nu fi vazut auzit si sa le torni ceva in cap si sa-i omori asta este conceptul pt elicopter vazut de mine , ca doar nu faci tancul sa zboare sa nu te dea astia jos cu nimic

    • Si daca unde s eascunde tandalesc doi matari fiecare avand o pusca mitral;era md 64 cu incarcator tambur ? Si aia se plictisesc si zic uite un guigustiuc hai sa tragem? Sau da peste o mitralera md 66 ?! Trimiti polotia sa ii amedeze pe gura casca aia?!

  5. acum sunt chiar curios cu ce o sa inlocuiasca IAR-316…EC-635 sau AH-6?
    EC ar fi mai logic din punct de vedere economic, ca suntem pe felie cu eurocopter etc etc…dar din punct de vedere geopolitic parca ceva americanesc ne bate la usa in toate domeniile din aparare 🙂

  6. Oarecum off-topic, dar nu chiar: ieri am vazut cateva Blackhawk parcate cand aterizam pe Otopeni.

  7. 03.04.2015 yuma arizona antrenament zi-noapte,atac urban https://www.youtube.com/watch?v=UQzbH4K60Tg

  8. Off topic

    Ce mai cumpara portughezii cu „banisorii nostri” (F-16 TH) ????

    Le gouvernement portugais va négocier l’achat du TCD Siroco, bientôt désarmé par la Marine nationale
    http://www.opex360.com/2015/04/09/le-gouvernement-portugais-va-negocier-lachat-du-tcd-siroco-bientot-desarme-par-la-marine-nationale/

  9. Tot offtopic dar cum ar arata scula asta pentru BIM?
    https://www.youtube.com/watch?v=ZrF_ae_8BAo

  10. capatu` satului

    daca ar fi vointa…
    inainte vreme se spunea ca Turbomecanica are licenta pt. motoare de Ka 26,
    asta`i viitoru` aripile contrarotative indiferent cum se numesc S 97 Raider, Ka 92, etc;

    noi ar trebui sa ne punem neuroni in miscare si sa producem ceva similar

    noi binenteles visam la toate produsele expirate; ca avem ministrii jenerali facuti prin cresa la seral;

    io zic ca cea mai buna oferta pt. noi ar fi sa luam elicopterele americane doborate de vietnamezi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *