Saab GLSDB

Era cat pe ce sa incep acest articol cu “Atentie MApN, o idee foarte interesanta!”, dar mi-am adus aminte instantaneu ca MApNul bastinas nu este deloc interesat in achizitia de tehnica de lupta ci este doar un al doilea minister al muncii si al doilea mare platitor de salarii si pensii…

Revenind la lucruri serioase cei de la Saab impreuna cu Boeing au opus la punct un sistem extrem de interesant, care ne-ar veni si noua manusa, de lansare a SDB I (Small Diameter Bomb) cu ajutorul artileriei nu numai a avioanelor ca pana acum sau a rachetelor de croaziera.

Astfel suedezii au dezvoltat Ground Launched Small Diameter Bomb (GLSDB), adica un SDB careia i-au pus un motor M 26 si au transformat SDBul intr-o racheta tactica (MLRS). Avantajul sistemului consta in capacitatea artileriei clasice de a atinge tinte la o mare distanta mentinand acuratetea si capacitatea de manevra a SDB I (arma proiectata de Boeing pentru avioane).

GLSDB combines two highly successful, combat-proven systems into an effective ground forces offensive capability,” a spus  Beth Kluba de la Boeing.

Acum SDBul este in esenta o bomba de aviatie ghidata care in ciuda unei mase foarte redusa (sub 120 de kg) ofera o mare putere de lovire si precizie exceptionala. Avantajul pentru avioane este dat ca o singura aeronava poate decola cu mai multe astfel de bombe si poate – pe cale de consecinta – sa atinga intr-o singura misiune mai multe tinte, inclusiv buncare .

GLSDB-imagem-Boeing-via-Saab

 

                                             Ground Launched Small Diameter Bomb (GLSDB)

Prin folosirea SDB pe post de MLRS se obtine o precizie foarte buna la o incarcatura de lupta foarte decenta, concomitent cu posibilitatea lovirii simultane a unui numar mare de tinte aflate in locatii diferite.

SDB ar trebui sa fie o prioritate pentru Romania in conditiile in care noi avem avioane putine si care nu pot transporta o masa prea mare (MIG 21 si IAR 99) si cred ca ar trebui sa fim interesati si de aplicatia pentru MLRSuri, asta bineinteles dupa ce ministerul plateste pensiile si salariile si luna aceasta…

 

GeorgeGMT

30 de comentarii:

  1. Cu asta chiar pot spune ca i-au depasit pe rusi in materie de artilerie.

  2. Acum vreun an ma gandeam cum ar fi sa utilizam un SBD sau un Spice al celor de la Rafael pe post de incarcatura de lupta pentru IMI Extra sau 3 SDB/SPICE pentru LORA.
    Pe urma m-am gandit ca iar sar soacrele cu gura ca am terminat cu monitoarele si am intrat cu flexul in rachetele israelienilor, asa ca am tot amanat.
    Pana la urma se pare ca ce noua ni se pare o nazbatie, suedezilor, si nu numai lor, li se pare o treaba care merita testata. Va amintiti cand va spuneam ca au testat MLRS si chiar turela Bofors 57mm pe CB-90.
    Revenind la SDB si SPICE, ultimul are o raza de actiune de cca 100km, lansat de la cca 12.000m (probabil si la SDB e la fel). Nu am gasit informatii privind viteza de zbor a avionului in momentul lansarii, pot doar banui ca e subsonica (e doar o banuiala).
    Pornind de la aceste date sa incercam sa ne imaginam care ar fi raza de lovire pentru SDB/SPICE lansate de Extra, de la o altitudine de cca 20.000 m si o viteza de cca. 3.5 Mach. La aceasta raza de lovire adaugam cca 150km raza IMI Extra, lansata de la sol (sau doar 120km, la momentul decuplarii bombei), sau raza de zbor a Extra lansata din avion (testata pe F-16).
    La fel, ne putem imagina care ar fi raza lor de lovire daca le lansezi de pe LORA, dupa cca 250km de zbor, de la 40-45.000 m si cca 4,5-5 Mach.
    Dincolo de utilizarea SDB/SPICE ca si incarcatura de lupta pentru rachete, trebuie sa recunoastem ca bombele astea sunt interesante si pentru Lancerele noastre si chiar IAR-99 Soim (urca si el la 12.000m). Dupa cum apreciaza cei care se pricep mai bine, raza de planare de cca 100km le da o capabilitate stand-off care protejeaza avionul lansator de 99% dintre sistemele de aparare antiaeriana.

    • Eroule, noi nu reusim sa le producem sau achizitionam asa cum sunt… si tu doresti tot felul de mutanti pe care producatorul s-ar putea sa nu te lase sa-i omologhezi chiar si daca ai luat licenta de la ei 🙂

    • Dcaa incerci sa desfasori aripile unei SDB la Mach 3.5+, eu cred ca sau nu resusesti sau (mai probabil) se rup.
      Testele SDB facute pana acum sunt cu lansare sub Mach 1.5. Deci ar trebui intai incetinit in mod controlabil si apoi desfasurate aripile.

      • Lansarile nu se fac la viteze foarte mari, sa nu apara efecte nedorite atat pentru lansator cat si pentru modulul lansat, la separare..

        • ia rdincolo de o anumita viteza, daca motorul nu are suficienta forta sau durata de ardere pentru a pastra viteza/distanta, distanta fata de punctul de lansare nu va varia semnificativ cu viteza de lansare…

      • Aveam o banuiala, cand ma uitam la aripile SDB, dar cred ca se poate merge pe o deschidere mai redusa a aripilor, ghidajul facandu-se cu ajutorul ampenajelor din coada bombei.

    • Eroule, stai bey linistit, ca soacrele’s la Paris 🙂
      Sau pe unde oi mai fi ingropat-o matale…

      Daca matale crezi ca ala e bun de lansat de la 4.5Mach la 45km eu zic ca azi esti cam timorat, eu as fi incercat sa le sudez in cap macar la vreun ICBM ceva, ia gandeste-te, o lansezi la 11000km si Mach 22…pai ce mai SDB iesea din ea mai Eroule…te pomeneau babele la biserica…

  3. Suedezii intotdeauna au fost inovativi cu armele. As fi spus ca e asa de nasoala tara aia, ca doar nebunii ar avea nevoie de ea, deci n-au ce apara, dar mi-am amintit de rusi si pentru ei poate ar fi chiar un confort fata de Siberia. 🙂

    PS sa nu-mi sariti in sus cat de faina e suedia etc prin prisma ordinii si curateniei, odata ca ati fi oftopic, precum am fost eu 😉 , si in al doilea rand pentru ca ma refer la clima, la vanturile, norii si frigurile alea. brr… si acum imi amintesc de vanturile alea.

    • Clima nu e mai rea decât la noi (si eu am trecut pe acolo), iar in privința industriei de armament nu este nici un dubiu ca am avea o grămada de paliere in care sa colaboram. Conducerea noastră ‘draga’ trebuie doar sa aibă voința de a face ceva.

  4. Foarte faina ideea . Asta ar putea schimba destul de mult tacticile clasice ale artileriei .

  5. Am si eu o idee dar v-o spun doar daca nu radeti prea tare de mine 🙂 .

    Oare o jucarie de genul asta, sau asemanatoare cu un focos mai mare, „accelerata” de o racheta S-200 ce raza ar avea ? Ar ajunge, sa zicem asa la intamplare, pana in Crimeea ?

  6. S-200/SA-5 nu s-a aflat si nici nu se afla in dotarea armatei romane. La sfarsitul anilor *70 se pare ca Romania a cochetat cu ideea achizitionarii a catorva astfel de baterii, insa conducerea de partid n-a aprobat alocarea bugetara necesara pe considerentul ca SA-2 este suficient. Informatia nu-i o certitudine insa, din cate se vehiculeaza, Moldova de dincolo de Prut ar fi mostenit cateva astfel de lansatoare+rachete, posibil din aceasta sursa sa fi ajuns si-n Romania pentru studiu. Totusi, eu n-am auzit/vazut ca rachetistii nostri sa faca trageri cu SA-5, si nici la Academia Fortelor Aeriene nu exista vreun exemplar static destinat studiului. Este, din punctul meu de vedere, o eroare, n-avem S-200!

  7. nu le putem folosi/sau adapta laromu-rile noastre sa traga asa ceva? :)) hai cai tare ministerul aparari ii de fapt minister al munci si pensiilor(speciale!) buna asta si adevarata!

  8. Am detectat tarziu o eroare in articol: „mase foarte redusa (sub 20 de kg)”. Conform documentului de la Boeing:

    GBU-39/B Weapon: multi-purpose, insensitive munition, penetrating, blastfragmentation
    warhead for stationary targets; equipped with deployable wings for
    extended standoff range
    o Dimensions: (L x W): 70.8″ x 7.5″ (1.8 m x 19 cm)
    o Weapon Weight: 285 lbs. (130 kg)
    o Warhead: 206 lb. (93 kg) penetrating blast fragmentation
    o Warhead penetration: >3 feet of steel reinforced concrete
    o Fuze: electronic safe/arm fuze (ESAF) cockpit selectable functions,
    including air burst and delayed burst options
    o Standoff maximum range: more than 60 nautical miles
    o Precision inertial navigation system/global positioning system (INS/GPS)
    o Anti-jam GPS and selective-ability anti-spoofing module (SAASM)
     BRU-61/A Carriage System:
    o Payload capacity: four weapons
    o Weight: 320 lbs. (145 kg) empty, 1,460 lbs. (664 kg) loaded
    o Dimensions (L x W x H): 143″ x 16″ x 16″ (3.6 m x 40.6 cm x 40.6 cm)
    o Fits nearly all delivery platforms, including internal/external carriage in the
    F-15E, F-16, F-22A, F-35, B-1, B-2, B-52, and Unmanned Combat Air
    System (UCAS).

  9. De acord ca SDB ar trebuii sa fie o prioritate pt. aviatia noastra.
    Sunt curios daca ar fi posibil un motor de Bm 21, varianta scurta, pus la o bomba de 50kg/100kg + un kit de ghidaj/planare lansata de IAR99.

    Bm 21 ar trebuii mai respectat in Romania, cate exercitii sau facut cu el?…
    De aici ar trebuii plecat in refacerea artileriei pt. ca sunt foarte mobile, relativ ieftine si precise (pana la 15km). Varianta scurta pt. aer-sol si sol-sol (Saur2 sau de ce nu un 4×4), kit de ghidaj pt. ele si varinta normala…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *