„Scorpionul” gata de primul zbor

bilde

Mini-multirolul celor de la Textron&Cessna va avea zborul inaugural saptamana viitoare, anunta cele doua companii. Astfel marti avionul ar trebui sa se ridice pentru prima oara de la sol, de la fabrica Cessna din Wichita, Kansas, intr-un zbor planificat sa dureze 90 de minute.

Daca totul decurge conform planului, cel de-al doilea zbor este planificat joi, iar mai apoi aparatul va intra intr-o serie de teste normale, la sol si in aer. Scorpionul are in dotare doua motoare turbofan si un cockpit in tandem, desi aparatul va fi pilotat de un singur om si va dispune de sase puncte de acrosaj  pe care se vor putea monta de la rezervoare suplimentare la rachete AT Hellfire.

Insa Scorpionul are si o cala interna care poate fi folosita pentru cam orice tip de incarcatura, de la arme, la containere pentru razboiul electronic, fiind proiectat modular. Gandit initial ca avion pentru misiuni de recunoastere, Scorpion va fi pana la urma o platforma multirol, capabil sa asigure atat misiuni de suport apropiat pentru trupe (CAS) cat si misiuni de recunoastere, totul asezonat cu un pret redus si costuri mici de operare.

Astfel presedintele Textron AirLand, Bill Anderson a spus: “Everyone wants ISR, everyone wants high endurance, everyone wants affordability, so what we designed was a multimission airplane. The thought was to design a multimission airplane relevant to today’s security challenges and financial environment.”

Iar daca promisiunile Textron sunt adevarate, atunci Scorpionul va avea o paine foarte alba de mancat. Astfel ora de zbor se  sustine a fi in jurul sumei de 3000$, insa desi sunt asteptate si comenzi din partea Pentagonului, acest avion este unul construit pentru tarile cu mai putine resurse financiare, cum ar fi cele din America de Sud, Africa sau chiar Europa de Est, am adauga noi, aparatul fiind susceptibil sa fie folosit atat in scopuri militare cat si pentru lupta anti-insurgenta sau protectia granitelor.

Pe piata americana clientul principal ar putea fi Garda Nationala a SUA, a carei comandanti vad Scorpionul  folosit mai ales in lupta impotriva contrabandei cu narcotice si pentru patrulare maritima. Exista si o foarte mica posibilitate ca programul Scorpion sa fie adaptat pentru a participa la competitia T-X, insa nu a fost luat inca o decizie in acest sens.

Daca programul de teste va decurge conform planului, se estimeaza ca primul avion va putea fi livrat peste 18-20 de luni.

Scorpion a scos capul pentru prima oara in lume, fiind prezentat anul trecut de cele doua companii asociate in producerea lui, in ianuarie 2012.

 

Sursa: Defensenews

 

 GeorgeGMT

 

26 de comentarii:

  1. sa nu imi spuneti ca nu puteam sa facem si noi ceva asemanator pornind de la IAR-99…si inca putem, ne trebuie doar vointa…daca mapn ar cere un avion de atac la sol dedicat sunt sigur ca industria ar scoate unul, si cu 24 de bucati comandate am revigora toata industria

    • El exista deja….la cererea MAPN, incas lucreaza la asa ceva…..IAR 99 Soim new Generation DT. Este un avion care are antrenamentul in plan secund. In principal va fii dedicat politiei aeriente si mentinerea orelor de zbor ale pilotilor…. In video arata si macheta lui in CATIA sau ce programe foloseste INCAS-ul! 🙂 Am repostat Link mai jos cu materialul de sambata seara unde ele e prezentat pe realitatea. net… Soimul in picaj se chiama.

      • adica o sa fie supersonic? ca ai nevoie de supersonic pentru politie aeriana….eu credeam ca o sa fie doar antrenament cu CAS pe plan secundar, nu invers…ar fi ceva

        • @vionribu
          Paginile70-72: http://www.research.edu.ro/uploads/certificare/autoevaluare/incas-rap-eval.pdf

          XT/DT/NG…aceeasi chestie, banuiesc ca „DT” vine de la „Demonstrator Tehnologic”

          • Asa este – DT= Demonstrator Tehnologic… au redenumit programul

            • Ok, „intrebai” si eu pentru ca prima data cand am auzit de „DT” a fost sambata – in timpul vizionarii reportajului…

              • Bah fratilor INCAS lucreaza la IAR-XT/DT/New Generation asta din bani pe care ii mai ciupeste din programul Parteneriate si ce alte programe subfinantate mai vin de la ministerul educatiei si cica si cercetarii (in ultimii 3 anii n-am fost decat o competitie). De la Ministerul Apararii tot ce s-a primit a fost o intrebare acum vreo 3-4 ani (cand incepuse criza si picase achizitia de multirol) daca se poate pune radar pe 99.

                Si adaug:
                Tot la capitolul ciupeli de la programele subfinantate de cercetare intra si AMTA care se vroia o dezvoltare mai elaborata a lui 99 cu alta aripa, DOUA PRIZE SUB INCASTRILE ARIPA FUSELAJ ca la Rafale (majusculele sunt ca sa nu se mai faca confuzie ca cica era doar una sub fuselaj) si studiu posibilitatilor de dotare cu avionica moderna.

                Si asta e cam tot. De la Ministerul Apararii nu a venit nici o comanda, nici o cerere serioasa, nici un ban.

                • Pai cam asa e, de-aia au spus si cei cu documentarul ca tot optimismul unora nu se bazeaza pe nimic:
                  1. MAPN nu mai e interesat de mai nimic autohton, doar de import si serii mici si pestrite
                  2. Si daca MAPN ar fi interesat, Min. finante nu-i aloca buget sau linie de credit pentru o achizitie serioasa, de zeci de exemplare, deoarece si acolo bugetul de la an la an se improvizeaza pe genunchi, fara vizibilitate pentru 3-4 ani.

  2. Stimate frate vioniribu nu-ti mai bate capu’ de pomana.Am tras cu urechea la usa unor birouri nu spui unde si am auzit cu ochii mei pe patrihotii nostri romanesti cum incercau sa cuantifice cata spaga le iese daca doteaza armata, salvarea si politia din Delta Dunarii cu cateva Scorpioane ,ca da bine la popor se cheama ca sunt si ei cu tara!
    Si iti zic si eu ce naiba sa mai faci de-astea in tara la noi… nu stii ca nu avem bani , tehnologie si mana de lucru?
    .Uite sunt gata facute de altii noi trebuie doar sa dam banu’ si sa distribuim echitabil spaga aferenta.
    Iar ai inceput cu ce-ar fi daca….

  3. O idee interesanta de avion dar nu cred ca s-ar merita sa facem noi asa ceva sau sa cumparam.
    Eu as ramane pe ideea cumpararii licentei de fabricatie pentru motorul de pe JL-9 chinezesc si dezvoltarea unui avion ieftin bazat pe experienta MIG-21 Lancer. Faci din el si trainer avansat si cercetare si politie aeriana.

    Stiu ca, prin 2012, s-au facut niste studii legate de modernizarea IAR-99, cu un motor cu cca 10% mai puternic si mai eficient + radar (a fost un articol chiar aici pe Ro Mil) dar solutia mi s-ar parea eficienta doar pentru cercetare (desi iesi mai ieftin cu drone) si pentru CAS (necesita piste scurte pentru decolare/aterizare). In niciun caz nu vad un avion subsonic facand politie aeriana sau air combat cu adversari dotati cu supersonice.

  4. Cu riscul de a ma repeta, desi nu-i frumos, va prezint cea mai noua si ai mai interesanta stire despre noul Soim si despre posibila unire cu Basarabia:

    http://adevarul.ro/cultura/istorie/s-au-creat-premizele-reunirii-mai-favorabile-decat-1918-1_52a2f0eac7b855ff5684af45/index.html

    Citat din articol:
    ‘La solicitarea Societăţii Civile, reprezentanţi din toate partidele politice se vor întâlni Marţi, ora 10.30, în Parlamentul României pentru a discuta un posibil Calendar al Reunirii celor două state româneşti. Problema nu se mai pune în termeni de dacă, ci când şi cum. Au fost invitaţi la eveniment membri ai reprezentanţilor diplomatice ai principalilor aliaţi occidentali, deoarece se ia în discuţie o măsură rapidă de securizare a graniţelor Europei

    Tare frumos..va las sa cititi mai multe pe voi! 🙂

    Si a doua veste buna…avem un urmas al IAR 99 Soim…..IAR-DT/New Generation ce va fi gata in 5 ani. Aveti si video cu imagini ale machetei de la INCAS in reportj, undeva la inceputul sfertului IV. PS Eu am avut ceva probleme in al vedea pe tot, le mergea lor greu si se bloca, dar merita…..seperbe imagini. Poftim:

    http://www.realitatea.net/reporterii-realitatii-soimul-romanesc-in-picaj_1334713.html 🙂

    • @Cezar

      „Si a doua veste buna…avem un urmas al IAR 99 Soim…..IAR-DT/New Generation ce va fi gata in 5 ani. Aveti si video cu imagini ale machetei”

      Habemus machetam 🙂 🙂

      O sa dispara si asta in neant ca si IAR99XT.

      In primul rand pt ca nu-i vad finalitatea: Farsele Aeriene Romane n-au nevoie de un alt trainer.

      Au deja 20 de IAR99 din care se mai repara cateva. Si practic nu au avioane de lupta.

      La o escadrila (cumparata) si probabil inca o escadrila de F16 care va sa vie n-ai ce sa faci nici cu alea 20 IAR99, dar sa mai fabrici alt trainer IAR-DT/New Generation…

      De export nu e cazul, ca nu ti-l cumpara nimeni.

      Avioane pt CAS, iarasi nu-i cazul, ca n-avem aviatie de vanatoare care sa securizeze spatiul aerian si nici rachete sol-aer (Volkhov si alte fieratanii sovietice de acum 30 de ani nu se pun).

      Si nu-i vad eu pe sifiliticii aia de pe Dambovita investind in industria aeronautica romaneasca.

  5. Va dau un fragment din articol:

    ‘Chiar dacă viitorul fabricii şi al Şoimului sunt incerte în acest moment, perspective există. La institutul de cercetări aerospaţiale se lucrează în prezent la un proiect de îmbunătăţire a versiunii actuale. Noul Şoim, o aeronavă cu totul nouă, care se află deja pe planşele cercetătorilor şi proiectanţilor, va fi rebotezat în IAR-DT/New Generation.

    Director general I.N.C.A.S.: “…includem o nouă generaţie de radare şi inclusiv o upgradare esenţială pentru toată partea de avionica până la schimbarea radicală a alor sisteme şi subsisteme componenete ale aeronavei… care să satisfacă cerinţele unei perioade probabil peste cinci ani de zile de a intra în serviciu”.

    Viitorul aparat va avea capabilităţi de avion şcoală, în plan secund. Principalul obiectiv al proiectanţilor este să transforme Şoimul într-o aeronavă de poliţie aeriană, cu armament specific, care să asigure graniţa de Est a blocului Nord-Atlantic.
    Daca aveti curiozitatea, cititi articolul sau vedeti filmuletul si veti avea raspunsul la toate intrebarile voastre.
    http://www.realitatea.net/reporterii-realitatii-soimul-romanesc-in-picaj_1334713.html

    • Ce pana „politiei aeriene” sa faci cu un IAR99 modificat.

      Trainer cu aripa dreapta pt politie aeriana…

      Ca sa faca „politie” la 800Kmh nu mere…nu intercepteaza nici autobuze, nu mai vorbesc de fightere.

      Degeaba ai pui radare si alta electronica.

      Ca sa-l faci supersonic ai trebuie alta aripa, alt design.
      Adica practic iese alt avion,
      Alt motor mai mult puternic.

      Ca sa faci avioane numai ca sa aiba astia

      „Mai ales că România produce în fiecare an, prin Academia Forţelor Aeriene de la Braşov, 15 piloţi de vânătoare.”

      pe ce sa zboare iarasi n-are rost…

      Si dupa aia frazele astea de mai jos TOT DIN ARTICOL trag concluzia…

      „Şoimul are foarte puţine şanse în acest moment să meargă la export. Şi cu atât mai puţine să poată fi cumpărat de ministerul apărării.”

      „Următoarea generaţie de Şoim este o misiune uşor de realizat pe planşă. Dificil e însă de imaginat că poate fi pusă şi în practică.”

  6. E cam greu cu politia aeriana la Soim, datorita motorului. Daca reusesc sa-l faca macar transonic ar fi foarte util, insa sincer nu mai cred nimic. Finantare are acest program sau totul e doar o intentie?!
    Sa nu uitam ca un IAR 99Soim DT s-a prabusit anul trecut, aparatul apartinand de ACTTM si este nevoie de un nou astfel de aparat care a fost deja trasferat de la RoAF, sa nu fie vorba despre acest lucru si ne entuziasmam degeaba.

  7. Despre Unire, e foarte bine ca se inainteaza cu asta si sper ca se fac planuri serioase despre cum, cand si ce trebuie facut ca sa iasa totul cat mai bine in diverse scenarii si situatii posibile
    Majoritatea romanilor o doresc

    Despre inlocuitorul lui IAR-99, ar fi bine sa apara cat mai curand. Ar fi bine sa luam si o licenta pentru un avion de lupta, ma gandeam la Kfir ala israelian. Nu cred ca linia de productie ar costa prea mult, evreii oricum nu mai au ce face cu ea si ne-ar putea ajuta si cu avionica.
    La avionul ala ii reproiectezi fuselajul pe ici pe colo, botul, cabina mai ridicata, canardurile sa fie mobile daca nu sunt, asta il va face mult mai manevrabil (am vazut si concepte la F-16 XL in care s-a pus tractiune vectoriala si s-a scos de tot ampenajul vertical de ex) pastrezi structura interna insa, bagi materiale compozite la greu, pui un radar AESA si niste senzori IR buni si pui un motor mai bun de pe F-16 (care are cam aceleasi dimensiuni daca nu ma insel, stiu ca la inceput motorul de pe Kfir a fost folosit la variantele de export ale lui F-16 pentru tari mai nesigure). Nu cred sa nu se poata lua o licenta pentru un motor mediu, nici cel mai slab (care oricum e mai bun ca ce are acum Kfir) nici cel mai puternic (de pe F-16 block 60).

    Eu cred ca ar fi cel putin la nivelul lui Gripen E, de fapt probabil peste la caracteristici de zbor.
    Cred ca asa am iesi cel mai ieftin pe termen lung si am avansa si cu industria aero de la noi.
    Plus de asta ar trebui sa inceapa sa faca drone cat mai diverse si cat mai bune

    • IAI Lavi era si mai avansat de KFIR, si mai apropiat de F-16XL sau JAS Gripen… de fapt se spune ca J-10 ar fi reincarnarea sa 🙂

      • Pai nu-s chinezii baieti destepti!? IAR 95 = J 17 … IAI Lavi = J 10. F 35 = J 31. Primele 2 vandute de serviciile secrete si grupuri de interese tradatoare ale celor 2 popoare, al III-lea sustras(atat cata a fost/cat s-a putut) de spionii lor informatici. Acum logic vorbind, cine va ajunge sa conduca lumea in viitor la o adica…romanii si israelienii care au abandonat apoi vandut planurile lor de supersonic, sau chinezii care fac din c…. bici? Principial vorbind, care-i gandirea sanatoasa si care-i deficitara? Acum vorbind de avioane punctam un subiect anume, dar e aceeasi treaba cu industria, educatia, sanatatea, armata, infrastructura e.t.c…..un mod de a gandi si actiona!

  8. „Pai nu-s chinezii baieti destepti!? IAR 95 = J 17 … IAI Lavi = J 10. F 35 = J 31. Primele 2 vandute de serviciile secrete si grupuri de interese tradatoare ale celor 2 popoare, al III-lea sustras(atat cata a fost/cat s-a putut) de spionii lor informatici. ”

    Las-o mai moale cu acuzatile de tradare. Israelienii au dat planurile Lavi chinezilor ca sa dea cu tifla politicienilor corupti ce au omorat programul Lavi in favoare achizitiei de F-16. Noi le-am dat acces chinezilor la informatile din programele noastre in schimbul sprijinului contra URSS. Sau iti inchipui ca Ceasescu le dadea cu tifla rusilor doar pe baza cojonesilor.

    • Intre noi si chinezi au fost si transferuri de tehnologie, nu doar jocuri anti URSS.
      Proiectul pentru tunul de 130mm l-am primit de la ei ca si tehnologia Base Bleed.
      Cred ca am mai primit ceva sprijin si pentru proiectarea distrugatorului pentru ca seamana destul de mult cu clasa Lu Hu.

      • Pai tocmai relatiile intre noi si chinezi erau practic de alianta si chiar daca noi am uitat ei se pare ca nu, altfel nu gasesc alta explicatie pentru vizita chinezilor si relansarea relatilor economice dintre Romania si China fix inainte de sumit-ul de la Vilnus.

    • Proiectul lui IAR 95 a fost vandut dupa revolutie, nu inainte. Ceausescu era conform planurilor lui Gorbaciov atunci cand elita comunista din esaloanele II si III au pus mana pe putere la Bucuresti si au decis sa vanda proiectul lui IAR 95. Securitatea care l-a lasat pe tovarsa din brate la presiunile sovieticilor si ale occdentului care batuse-ra palma pentru debarcarea lui, a fost cea care a vandut planurile chinezilor, nu Ceausescu. Cat despre ‘patriotii israelieni’ care au dat o palma coruptilor politicieni evrei, lobby-sti ai F 16, poti sa o numesti cum vrei, poti sa o imbraci pe zdreanta in haina alba de mireasa, si virgina pe deasupra poti sa o prezintii spre petitor, ea tot tradare se numeste. In cazul asta, scopul nu poate scuza mijloacele….doar le indulceste in acceptionea credulilor! Pe acelasi registru il putem ridica la rang de patriot salvator de neam(al lui cel evreiesc, probabil) pe Radu cel Berceanu si cadoul lui pentru Israel, numit IAR 109 SWIFT. Astazi prostii s-au ales cu articole nostalgice pe wikipedia, iar Beijing-ul cu doaua avioane moderne, la care in urma cu 25 de ani, atunci cand fraierii isi puneau mintea la contributie in a crea ceva deosebit pentru timpul si posibilitatile lor, asiaticii nici macar nu visau. Shalom!

  9. Mi se pare interesant tipul de avion cu reactie mic. Cine stie poate aceasta dimensiune il face superior in lupte aeriene, manevrabilitate sporita, rezerve mai mari de forta, de viteza, de autonomie. Mie sincer multi rol nu mi se pare mare branza. Daca am un bondar care doboara orice misca in aer mi se pare suficient. legat de bani, pentru mine este important sa mearga cercetarea. 6 avioane care mereu sa fie modificate si para modificate si 32 de avioane oficiale. Si la cativa ani 3-5 ??? , ce s-a testat pe alea 6 prototipuri sa se puna pe cele de serie. Undeva la 15 ani schimbata versiunea complet.. Si mai ales ce se descopera sa se integreze in comertul civil sub o forma lite, asta sa fie de capatai.

  10. in sfarsit polonezii isi vad visul cu ochii – PZL 230 Skorpion – proiectat si dezvoltata de polonezi va zbura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *