Type 45, cel de-al saselea si ultimul

descărcare

Ultimul distrugator Type 45, din cele sase programate, a intrat in dotarea Royal Navy cu patru luni mai devreme, a anunta pe 30 decembrie MoDul britanic.

HMS Duncan incheie astfel achizitia de nave destinate in principal luptei AA, serie deschisa de catre HMS Daring in 2009. Desi intial britanicii doreau sa aiba 12 nave din clasa Type 45, reducerile bugetare au facut sa se opreasca dupa constructia navei cu numarul sase. Astfel se incheie un program care a durat 13 ani si costat 9.1 miliarde de dolari, inclusiv costurile R&D.

Distrugatoarele Type 45 au inlocuit Type 42, ultimul retras fiind HMS Edinburgh in vara anului 2013. In acest moment flota de razboi britanica are, la nivel de nave de suprafata mari, sase distrugatoare Type 45 si 13 fregate Type 23, nave care la randul lor vor fi inlocuite de noile fregate Type 26 Global Combat Ship, nave care se afla deja in stadiul de pre-productie, prima Type 26 fiind programata pentru intrarea in fabricatie in 2016.

bilde-300x168

Type 26 

Calculul hartiei arata ca fregatele Type 23 vor fi inlocuite de catre Type 26 intr-o proportie de 1:1, numai ca deja se pare noile fregate vor fi mai putine, iar banii economisiti astfel vor fi folositi pentru achizitia de nave mai mici si mai putin sofisticate de  tip OPV, care au capacitatea de a opera la bord un elicopter Merlin…

Asa ca BAE Systems se asteapta sa primeasca o comanda de maximum opt Type 26, mai ales ca s-au comandat deja trei OPV-uri in noiembrie, iar o decizie finala la raportul fregate Type 26/OPV va fi luat abia in 2015.

Revenind acum la distrugatoarele Type 45, aceste nave au ca rol primordial protectia flotei impotriva atacurilor aeriene (inclusiv cu rachete anti-nava), in timp ce fregatele au ca principala sarcina protectia anti-submarin. Cu un deplasament de 7500 de tone un Type 45 poata sa “arunce” dupa avioanele inamice cu urmatoarele:

-sistemul antiaerian principal Anti Air Missile System (PAAMS) sau Sea Viper, sistem AA si anti-racheta integrat si care are la baza rachete Aster 15 si 30, cuplate la un radar AESA- SAMPSON si unul cu raza lunga pentru avertizare timpurie – S1850M, care poate urmari simultan pana la 1000 de tinte pe o raza de 400km, radarul avand si capacitati de detectie anti-balistica, putand fi integrat unui sistem ABM.

-48 de lansatoare verticale (VLS) de tip Sylver A 50, construite de francezii de la DCNS

– opt rachete Harpoon, in doua lansatoare cvadruple

-un tun automat calibrul 113mm, 2xOrelikon de 30mm, 2x CIWS Phalanx, 2xMini-guns

-1-2 elicoptere Lynx sau 1x Merlin.

Sistemul in jurul caruia a fost construit Type 45 este insa cel antiaerian/anti-racheta-SeaViper, iar spre deosebire de sistemul mai vechi de la bordul Type 42 – Sea Dart, SeaViper are o cadenta de tragere extrem de mare, nava putand lansa numai putin de 8 rachete Aster in 10 secunde. SeaViper a fost special proiectat sa poata oferi protectie avansata in fata unui atac la suprasaturatie si poate angaja simultan un numar foarte mare de tinte diverse.Teoretic in fata unui atac real, un singur Type 45 ar putea distruge mai multe tinte aeriene decat 5 distrugatoare Type 42 lucrand impreuna, insa spre deosebire  de Sea Dart, Sea Viper nu are capacitate anti-nava.

Asadar la orizontul anilor 2020 Royal Navy va avea in componenta: 2x portavioane Queen Elizabeth class cu F-35 la bord, 6x Type 45, 8? X Type 26 si ceva OPV-uri, totul garnisit cu patru submarine de atac nucleare si patru strategice.

Defensenews

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Sincer pare o gluma buna sa ai doar navele alea in Royal Navy – au nevoie sigur de inca un tip de corvete multifunctionale pentru a conpensa lipsa a mai multor nave combatante mari mai ales ca au pozitia pe care o au in Atlantic.

    • Pai n-ai auzit bre ca vor investi in OPV-uri?! 🙂 De corvete nu stiu absolut nimic, dar daca mai vin ivanii in vizita de cateva ori s-ar putea sa se razgandeasca. Oricum magnifica nava, cand va fi inarmata full.

      • Pai asta este problema ca daca ai o golaneala la capatul celalalt de pe glob – pe langa Argentina trimiti vreo 2 portavioane full + 2 Type 45 + cel putin 6 Type 26 sau Type 23 daca inca nu ti-au intrat cele noi.
        Intre timp se gandesc ciuhapii sa faca vreo razmerita si mai trimiti ceva Type 23 + Type 45 macar unul prin zona, da? Si apoi hai sa socotim ca ai nevoie de protectia lantului logistic pana in Falklands si uite asa o sa ai taman un rest de flota sa intmapine o excursie rusesca in zona de nord a tarii.
        Ei bine aici intra corvetele care in jurul tarmurilor au aceeasi valoare combativa aproape ca si fregatele si pot ca sa faca „politie navala” ca sa goneasca ursul daca s-a aciuat pe langa coasta ta.
        Si sa nu uitam ca au doar 8 submarine de toate ceea ce iarasi nu este foarte mult pentru Royal Navy……Deci tre sa faca pe dracu in patru ca pe langa OPV-uri sa scoata si ceva fregate ca daca nu le rad nemtii in nas cu flota lor de engelzi cu tot cand te uiti ce moderna este Kriegs Marinne.

      • Nemtii n-au inca nici o nava comparabila cu Type 45, iar acoperirea coastelor se poate face si cu aviatia, basca ca baietii au doua portavioane. Insa intardevar Royal Navy nu mai e ce-a fost candva…
        Corvetele sunt asa si asa, pe motiv ca sunt mici si prin definitie costiere. Greu sa trimit o astfel de nava in ocean: raza mica, armament putin, nu stiu cat poate rezista in marea deschisa. Corvetele sunt in principiu costiere, un fel de OPV-uri mai bine inarmate, OK in Mediterana si Marea Neagra sau Blatica, dar greu sau imposibil de folosit in Marea Nordului si in general in Atlanticul de Nord.
        Si foarte greu sa lupte singure, ai nevoie de mai multe astfel de nave pentru a putea lupta 3D.
        Nu stiu ca Royal Navy sa aiba in program cosntructia de corvete ci doar de OPV.

        • In perioada 1939-1945, indiferent de anotimp sau conditiile meteo, corvetele britanice au operat cu succes atat in Atlantic cat si in marile periferice U.K.Nu vad de ce acum noua generatie de corvete nu ar putea face acelasi lucru.
          In acest moment datorita politicii promovate Germania nu are nevoie de portavioane, crucisatoare sau distrugatoare.Daca ar fi nevoie, industria germana este capabila sa satisfaca si aceste nevoi.

          • Flota militara germana este ok pentru nevoile reale ale Germaniei.

          • Poate, dar pe vremurile acelea o corveta de 1000to. avea 1-2 tunuri in rest singura ei grija era lupta AS. Poate naviga in plin ocean, numai ca nu stiu cat de eficienta ar fi. Astazi in 1000 de tone ar trebui sa ingramadesti sonare, radare, rachete AA, torpile AS, etc.
            Din ce am vazut in alte marine corveta este o nava costiera, strict defensiva, un OPV mai specilaizat si mai bine inarmat, SAAR 72 israeliene, denumite mini-fregate, mi se par cele mai puternice din clasa lor, alaturi poate si de Gowind.
            Astazi corveta este o nava strict specializata pe un singur tip de lupta, cum sunt Tarantulele noastre cu care chiar nu poti executa patrule mai lungi de cateva zile, autonomia fiind destul de redusa.

            Pentru ocean si misiuni multirol avem fregata si distrugatorul, tocmai de aceea nu stiu de ce Romania mentine trei fregate oceanice de 5000 t la litoralul nostru?! Cu cine ne luam noi de gat in mijlocul Atlanticului si de ce nu le caseaza si sa achizitioneze niste corvete la 1000-1200 tone, multifunctionale si ieftin de operat cu maximum 50-60 de oameni la bord?!

            Ce facem noi cu doua nave strict specializate pe lupta ASW cum sunt Type 22, extrem de scump de mentinut active, cu un echipaj mult prea numeros?! Ce facem cu Marasestiul?! O corveta moderna ar costa cat modernizarea unei Type 22, dar ne-ar costa muuuult mai putin s-o operam, asadar?!

            • Marius Zgureanu

              Pai George,
              Daca vin iar rusii si trebuie sa ne refugiem in Franta sau Portugalia, n-ai nevoie de nave oceanice ? 🙂

            • „tocmai de aceea nu stiu de ce Romania mentine trei fregate oceanice de 5000 t la litoralul nostru?! Cu cine ne luam noi de gat in mijlocul Atlanticului”

              Pai si dupa piratii somalezi cu ce alearga Romania cand trebuie sa participe la misiuni de genul asta? Ca mai mult pentru asta le-au cumparat pe cele doua (in afara de spaga)

              Iar Marasestiul…..

            • Bre tizule am mai cetit pe aicea ca 22 urile alea sunt strict specializate in lupta ASW ,de unde si pana unde bre sunt navele alea pt o astfel de lupta ?!! Ca au la bord 2 lansatore triple de torpile de 324mm (aici cine stie si cate torpile avem si ce tip?! ) si un elicopter ?!! Pai de alea au majoritatea corvetelor moderne, fregatelor distrugatoarelor !!! Deci de unde si pana unde bazaconia asta cu fregate ASW ?! E o denumire prea mare pt acele copai !

              • ASW sunt bre! Adevarat ca intrunfel sunt multirol, avand si capacitati anti-nava si AA, dar mai ales pe AA sunt destul de limitate, ma refer la vremea cand operau in Royal Navy.
                Pe vremea cand au fost proiectate, britanicii alaturi de americani raspundeau de siguranta anti-submarin a convoaielor NATO spre Europa in caz de pac-pac cu sovieticii, britanicii fiind specializati pe lupta anti-submarin, americanii venind cu portavioanele.
                Type 22 este special proiectata sa poata opera timp lung in apele agitate ale Atlanticului de Nord si este extrem de manevrabila, putand de exemplu sa opreasca complet pe distanta scurta, isi poate permite sa faca”S”-uri la viteze foarte mari. Este foarte manevrabila mai ales pe vreme rea si valuri inalte (tine bine marea), poate mentine o viteza de 30Nd mult timp.
                Toate aceste au ca singur scop vanatoarea de submarine sovietice si din acest motiv rusii au facut clabuci la gura cand au sosit in Marea Neagra. Nu armamentul face din 22 un vanator redutabil si de cursa lunga, ci manevrabilitatea sa cu totul exceptionala.

                In WW2 se intampla deseori ca din cauza navelor greoaie si putin manevriere submarinele germane sa scape. Nava-vanator venea lansata spre pozitia banuita a sub-ului, lansa grenade, dar din cauza inertiei se ducea in linie dreapta inca o mila, pana cand reusea sa vireze si sa mai lanseze un atac, timp suficient cateodata ca submarinul inamic sa scape.
                Ori submarinele atomice au in imersiune viteze care pot depasi 30Nd si ating adancimi de peste 300 de metri, astfel ca vanatorul trebuie sa fie extrem de manverabil pentru a nu pierde contractul cu tinta.
                Din acest motiv 22ul poate face „8”-uri la viteze foarte mari de ramai cu gura cascata, dar si consumul de motorina este pe masura: la viteza mare 4 tone pe ora!!!

              • Caporale, daca citesti numa’ pravda.ru nu aflasi ca scopul initial al fricatilor 22 ira di frigati antisujimarini.

                Daca te duci si citesti pe siteurile dujmanilor de clasa:
                „The Type 22 was designed to be a specialist anti-submarine warfare vessel as part of the Royal Navy’s contribution to NATO. During Royal Navy service they evolved into general purpose frigate with weapons for use against other surface ships, aircraft and submarines”

                Ieli au fost facuti ca sa le dia la gioali lu sujimarinili sovietice cari ieseau la plimbari prin Marea Nordului si North Atlantic.

                In primul rand suficient de mari ca sa aiba bune capabilitati oceanice, autonomie mare, manevrabilitate, sa bantuie bine pe valurili alea ajitate din zona aia. Una mica de 1000tdw o suje pe furtunile alea din North Atlantic si daca nu pluteste ghine si nu rezista decta cateva zile atunci ce pla calului sa mai vaneze si sujimarine.

                Dupa aia aveau sonare bune, torpile si elicopter.

                Pana una alta frecatele noastre numa’ antisujimarin sunt bune, cu ce SONAR mai au, cu torpile Stingray si Puma Naval in curand cu Thales sonar si ceva torpile.

                Ca-s scumpe de operat, sunt.
                Ca-s mari, sunt, dar o platforma mare iti ofera spatiu sa pui echipamente pe ele plus timp de stat pe mare.
                Ca la noi is chele, multumim partidului si conducatorilor iubiti pt cresterea natalitatii, a economiei si a curateniei morale…care este…

                De egzemplu inglejii trimit acuma la scrap 4 frigati mai noi ca ale noastre pe bani buni, 3 bulioane de £.
                Eftine, ar trebui sa le cumparam noi cu 300 milioane £.

                „Ca au la bord 2 lansatore triple de torpile de 324mm (aici cine stie si cate torpile avem si ce tip?! )”

                Caporale, pana or sa vina aia cu photon torpedoes si phasers, torpilele sunt armele anti-submarin cele mai eficiente.
                Avem 18 Stingray pt fregate.

                Asa ca ce v-oti mai fi mirand atata de fregatele alea doo.
                Si ce oti mai fi visand la corvete multifonctionale.

                Ca pana una alta alea doo ESTE reale si pluteste.
                Iar alea 4 corvete este visare maiastra…si este visare pt inca niste ani buni…

                In curand or sa aiba si treaba, ca vin 6 sujimarine sovietice la pescuit prin baltoaca.
                Pt asta le-ar trebui updatate sonarele si sistemele de procesare.

                Ce or fi cautand sheli 6 sujimarine pe acolo nu ma prinz.

                Or fi vrand sa ameninte/saboteze celebrele majistrali enerjetishe dinspre Caucasus.

            • http://www.naval-technology.com/projects/gowind_corvettes/

              la clasa asta de corvete ma refer, poti spune ca sunt minifregate deja sau cele sudcoreene./

        • Uita-te la clasa de nave Sachsen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sachsen-class_frigate
          Nu uita ca am spus ca in caz de extindere a conflictelor la nivel global Marea Britanie va sta rau, nu asa cu conflicte intr-un singur loc.
          Germania are nave care sa ii asigura misiunile in apropierea coastelor proprii mult mai potrivite.

      • @watcher
        „Ii arata lu Base ca La Mer Noir devine lac rusesc.”

        Creca ai scapa vreunul din sticla de viski pe gat in jos si-i torpileaza ficatii 🙂
        Da’ las ca vine NATO cu planu de contingenta „Un pahar cu apa rece”

  2. Cred ca Type 45 e sub Horizon.

    Cat despre Royal Navy, e pentru prima oara de la al doilea razboi mondial cand nu mai are aviatie de vanatoare ambarcata.

    Flotele din Japonia si China dau clasa RN, Franta e peste atat calitativ cat si cantitativ, Coreea de sud, Germania, Italia si Spania in multe privinte sunt calitativ superioare (au si fregate moderne stealth, nu Type 23).

    Daca ma gandesc si Danemarca, Norvegia, ca sa nu mai spun de Olanda au clase de nave superioare RN.

    S-a ales praful din ‘Britannia, rule the waves!’ .

    • @Vlad
      Eu zic ca nu stau rau, au 6 distrugatoare ultramoderne, 13 Type23 care nu-s inca gioarse si vor fi inlocuite de Type26, au HMS Ocean, doo nave de asalt LPD, 11 sujimarine plus o puzderie de alte barcute.

      Momentan sunt in reducere de forte si taiere de echipamente invechite, dar se refac, pt le vin echipamente noi.

      Trebe sa observi ca se inlocuiesc clase de nave cu nave noi: Type 45, Type26 in curand, la sujimarine intra Astute.

      Le vin doo portavioane grele (70000tdw) cu F35uri si Future Lynx pe ele.

      Au renuntat la Harrier, dar sa fim seriosi, in afara sa arunce bombe in cap la talibani Harrierul era obsolete.

      Deci saracii britanici, s-a ales prafu de ei 🙂

      Comparativ, de noi ce sa mai zicem.

  3. @gsg9 bre chiar crezi ca daca am civa probleme de vedere port si ochelari de cal , ca sa ma uit doar dupa rusi ?! Stiam demult de aseasta nava si misiunea ei ASW dar comparabil cu alte nave nu e asa de strict ASW . ca face opturi si alte figuri si tine marea ajitata sunt calitati de asw dar mie nu mi se pare asa specializata . Ma rog era nava enlezilor pt astfel de misiuni .
    Bre tizule americanii aveau deja nave strict asw prin clasa Knox apoi au trecut la ditrugatoarele CharlesF Adams apoi la cele de tip KIdd si mai dihai la crucisatoare ASW asa ca inglish erau mici copii pe langa ce aveau americani si bineinteles febletile mele rusoaicele care si aia au avut/au cam tot asa . Si aici 22 nu pot fi comparate , dar pt ei probabil ca si au facut treaba .

    • Bre la vremea lor cred ca au fost nave serioase, nu ca acum n-ar fi, dar noi nu avem ce face cu ele. Type 22 faceau parte din obligatiile britanicilor in Atlantic iar ca nava-nava au fost upgrad-ate mai apoi.
      Sunt cam batrane si foarte costisitoare, mai ales acum ca ivanii nu mai au ce sa le dea de lucru 🙂 .

    • @CaporalMusat
      Caporale, daca inglejii le-au facut designu’ initial ca vanatoare de sujimarine, apai asta sunt, ca la asta le-au folosit in resboiu racoros. Intre timp au devenit si multirol, bleah, cuvantu’ asta imi trezeste amintiri neplacute 🙂 Asa mici copii cum zici matale ca fura ele, inglejii le-au gasit pe adecvate scopului.

      Americanii au cam renuntat la nave specializate, Arleigh Burke-class cu AEGIS e acuma multirol.

      Ca rusii au boala distrugatoarelor mari specializate si a crucisatoarelor faraonice megalitice asta e problema lor personala. Probabil n-au reusit sa miniaturizeze lampile calculatoarelor de tir si procesoarelor de semnal.

      Cu ochelarii de cal nu ma pronuntz 🙂 da’ dupa rusoaice te cam uiti cu atentie, recunoaste 🙂

      @GeorgeGMT
      Bre si eu am observat ca R.I. a cam disparut da pe astea doo bloage.

      Acu si matale esti direct vinovat, ca l-ai izgonit de p’aicea, ne mai amuzam si noi.
      Iar dincolo, l-au cam sutuit si baietii aia, plus ca i-am mai dat si eu la cap, cu argumente.
      Asa ca i-ati luat painea de la gura.

      Probabil l-au reprofilat pe blogurile de produse cosmetice si de epilare, cacu military nu prea le pricepea.
      Acuma umbla epilat pe piept saracu si face reclama la Revlon.

      La nunta, mireasa e grasa aia gravida scunda si cu fata de oaie fardata cu mult rosu, imbracata in cearsafuri albe, cu parul pe picioare si pe fata aproapiat de media barbatilor, care bea cel mai mult si boraste pe invitati.

      Fumeilii aicea crezca au un cod al culorilor, e adevarat ca inca nu l-am dibuit, asa ca daca intalnesc o creatura de 140cm care seamana cu un barbat uratzel, cu fund ingust si umeri lati, ce pare imbracata in haine de dama, imi dau cu presupusul ca ar fi fumeie…Astia le-or deosebi mai bine, ca or fi obisnuiti de mici cu oile.

      Noroc cu emigratia.
      Le-a lovit concurenta neloiala.
      Uratii lor au acum de unde alege, poloneze, rusoaice, cehoaice, frantuzoaice, chinezoaice.
      Asa ca ele au ramas cu irlandezii mai urati decat media :), cu negrii si cu asiaticii.

  4. Iar pe varu’ gsg9 lasa-l bre in pace ca asa e el obraznic. De mic era asa, cica si acum il mai cauta niste vecini sa-i „explice” cum e cu dreptul la libera exprimare, daia s-a carabanit in Irlanda, mizand pe faptul ca nici un roman respectabil nu ar pune piciorul pe acolo ca prea au …fomeile urate cu draci, parca ar fi neveste de gnomi 🙂 . In poza de nunta la irlandezi, cica fomeia tine un carton in mana pe care scrie „Woman-realy!”
    Io m-am gandit deja sa vorbesc si cu voi, sa stragem niscai parale si sa il trimitem pe amicul nostru sincer si bine informat R.I.(P.) dupa nea gsg9 sa-si puie adica amicul RIP fustele in cap in fata locuintei gsg-ului si sa-l spurce cu toate alea de sa-i treaca obraznicia! 🙂
    Faza e ca nu stiu ce-o fi cu RIP asta ca nu l-a mai vazut nimeni pe bloguri. L-o fi dat afara din minister?! Si asta tot din cauza gsg-ului ca el l-a urmarit si haituit/hartuit pe bietul crestin si pe aici si pe dincolo [lumea 🙂 ], iar acum saracu’ RIP si-o linge ranile, sau stiu eu ce dracu si-o linge ala, facut colac sub cine stie ce scara de bloc, scheunanad incet. 🙂 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *