HMS Glasgow – prima fregată Type 26
Și este foarte oficial, vestea vine de la ministerul britanic al apărării care pe 4 august a anunțat semnarea unui contract ferm cu guvernul norvegian pentru achiziția de către țara scandinavă a cel puțin cinci (maxim șase) fregate Type 26. Suma anunțată este de 10 miliarde de lire sterline, aproximativ 11,5 miliarde de euro.
Suma în sine este mostruoasă, la prima citire, însă nu știm ce conține contractul. Cu toate acestea aproape 2,3 miliarde de euro per navă este un cost fulminant chiar dacă luăm în considerere și dotarea navelor cu muniție, radare etc. Este însă posibil ca contractul să prevadă și o perioadă lungă de întreținere și asigurarea a diferitelor tipuri de serivicii necesare fregatelor ca și un stoc mare de muniții.
De remarcat că deși Type 26 este o fregată multifuncțională, perfect capabilă să lupte în toate cele trei medii, nava este proiectată special pentru lupta împotriva submarinelor, iar Oslo exact asta dorește:”If we buy new frigates, it is to hunt submarines. This will be their main function: to deter Russia from entering the North Sea and the Atlantic with its submarines,” a declarat pe 3 septembrie pentru Bloomberg ministrul apărării norvegian, Tore O. Sandvik.
Achiziția urmarește înlocuirea fregatelor din clasa “Fridtjof Nansen” (la origine F-100 – Álvaro de Bazán spaniole), nave intrate în dotare între anii 2006-2009. Cinci nave au cumpărat atunci norvegienii, din care una s-a scufundat în noiembrie 2018.
Ciudat este că fregatele F 100 sunt nave specializate pe lupta anti-aeriană, fiind dotate cu sistemul AEGIS, iar acum observăm că norvegienii nu se mai tem de aviația rusă (din motive cu totul evidente în războiul din Ucraina) și s-au decis să-și îndrepte eforturile spre zona luptei antisubmarine.
Evident că cele cinci Type 26 vor face parte dintr-un triumvirat alaturi de cele patru viitoare submarine U 212CD și avioanele P-8A Poseidon. Oslo își îndreaptă din ce în ce mai mult atentie spre Oceanul de Nord acolo unde rușii mișună din ce în ce mai vioi.
Din punct de vedere politic și militar, Regatul Unit și Norvegia sunt deja partenere în zona arctică, cele două marine militare desfășurând multe activități comune. Din perspectivă britanică, lucrurile arată foarte bine, cele cinci fregate vor fi construite la Glasgow.
Cu acest succes, britanicii ajung deja la trei contracte de export: Australia, Canada și acum Norvegia, iar Type 26, în diferite configurații atinge cifra de 34 de unități comandate. Canada – 15 River-class, Regatul Unit – 8 unități City-class, Australia cu 6 Hunter-class și Norvegia cu cel puțin cinci unități.
Type 26 este o nava destul de mare cu un deplasament standard în jurul a 7 mii de tone (zece mii în cazul australienilor) și folosește un sonar tractat Thales Type 2087, pe zona anti-aeriană are sistemul SeaCeptor, lansatoare verticale Mk 41, tun rapid de 127mm, elicopter la bord (poate susține două aeronave).
Și se pare că nava este suficient de flexibil proiectată ca să facă față atât condițiilor tropicale (Australia) cât și Oceanului Arctic de Nord, cazul celorlalti trei clienți. Navele britanice și norvegiene vor fi cât mai identice posibil, spune ministrul apărării norvegian:”the Norwegian and British ships will have to be aș identical aș possible, în order to optimize their operațional efficiency and reduce costs, while potentially allowing for the interchange of crews.”
Se așteaptă ca prima Type 26 să fie livrată Norvegiei în 2030, iar restul spre mijlocul aniilor “30.
Și trebuie să recunoaștem că BAE Systems a proiectat o platforma foarte bună, atât timp cât clienții au cumpărat nava fără să existe nici măcar una operațională.
Iar britancii sunt pe val pentru că și Suedia ar fi pe cale să aleagă tot o nava de lupta britanică, Type 31/Arrowhead-140, în acest caz a companiei Babcock Internațional.
Suedezii își doresc patru fregate mai mici, sau corvete, însă nave multifuncționale, iar oferta celor de la Babcock pare să-i încânte mai mult decât competiția. Presa britanică descrie discuțiile dintre Londra și Stockholm complexe dar foarte pozitive, asta și pentru că Babcock a semnat un parteneriat cu Saab Kockums în 2024.
O decizie este așteptată spre sfârșitul acestui an și ar putea fi infuentată de alegerea Danemarcei care este aprope definitivată și ar implica, pe surse, achiziția a trei fregate Arrowhead-140.
Alegerea danezilor n-ar trebui să fie de mirare atât timp cât proiectul Arrowhead-140 /Type 31 este profund inspirat de fregată daneză din clasa “Iver Huitfeldt”.
În standard, Type31 este o nava cu un deplasament de 5700 de tone, dispune de lansatoare verticale pentru Sea Ceptor, punte pentru elicopter și tun rapid de 57mm, fiind practic o fregată suficient de fortoasa.
În Baltica, polonezii au optat deja pentru Type 31.
GeorgeGMT
Mi a placut la aceste vase sistemul de propulsie CODLOG. La acest sistem motoarele diesel invartesc
generatoare electrice care ele in sine invartesc
arborele
Acest sistem electric este mai silantios decat sisteme echipate cu propulsie diesel directa prin arbore.
Afara de asta cand este nevoie de viteza mai mare
decat ~ 18kn vasul poate angrena turbina gas care
ridica viteza la cam 30kn.
Fregatele Type 26 sunt in constructie asa ca nu putem sa ne dam parerea de ele dar ne asteptam la
vase foarte eficiente.
As in the original English ship, composite armor will concentrated round the vital places. The supplier ofproducts – „Plasan Sasa”, Israel…
Fridtjof Nansen class frigate , relativ noi,sistem Aegis pot fi adaugate celule VLS in plus la cele existente si vor incepe sa fie inlocuite de prin 2030 . Cred ca fi o afacere buna pentru niste nave la mana a 2 a . Eu as incepe sa-i intrenb pe norvegieni de pe acum despre ele . Sunt 4 in serviciu activ acum ….
Deci nordicii ăștia schimba nave relativ tinere. Anii 2006- 2009. Nici urmă de modernizări in planurile actuale.
Noi insistăm cu aruncatul banilor pe două fregate ultra bătrâne , dezarmate și o altă fregata socialista cu armament sovietic depășit d.t.p.d.v.
Nordicii ăștia sunt prosti , și noi le dam clasa ?
Dupa ce norvegienii au mancat o galusca cu santierul
spaniol Navantia cu constructia clasei Nansen de fregate, clasa care putem sa zicem fara noroc.
Unul din clasa asta s a ciocnit cu un tanker care la urma a adus la scufundarea lui si celalte 4 avand multe deficiente la calitatea de constructie dar si la
ergonomia echipajului care au suferit in special in
cursele inspre golful Aden cu Houthii s au decis ca
deajuns si au ales vasul din titlu, clasa britilor 26.
https://nordicreporter.com/2025/05/norway-replacing-its-quartet-of-bad-frigates/?utm_source=chatgpt.com
Eu tot mam gândit la asta dor dacă să ne gândim un pic? Prima Nansen a intrat în serviciu în 2006 ultima 2011. Adică cea mai veche are 19 ani cea mai nou doar 14. Asta cînd în alte flote care duc un serviciu activ gen US NAVY corăbiile servesc cam patru decenii.
De ce ar schimba 4 corăbii relativ noi?
Poate pentru că au un defect.
https://nordicreporter.com/2025/04/norway-suing-spanish-shipyard-over-sunken-navy-frigate/
Nu au niciun defect , sunt programate sa fie schimbate incepand cu 2030. Daca cauti pe Google o sa gasesti articole despre asta. Probabil oamenii se respecta si isi inlocuiesc navele mai vechi cu altele mai noi . plus ca asa cum se vede din articol , se vor concentra mai mult pe lupta antisubmarin . Sper ca ai nostrii sa renunte la ideea de a inarma fregatele alea vechi de 40 de ani si sa folosesca banii pentru a cumpara ceva nou sau macar ceva la mana a 2 a dar mai noi . Exemplu navele astea Ca aia au fost cascati si au intrat intr-un petrolier nu cred ca are de a face cu nava in sine…
Navele au un defect de durabilitate. Da aceia se retragă. De parcă lu le-ar prinde bine și nave cu Aegis. Mai mult ca sigur după accident sa descoperit ca navele nu corespundeau cu cerințele constructive militare pentru durabilitate. Probabil sa organizat o anchetă, în rezultatul căreia sa decis retragerea lor prealabilă.
The Norwegian government has formally filed a claim for compensation of up to 1 billion euros ($1.128 billion) against the Spanish Navantia shipyard for the loss of the frigate KNM Helge Ingstad. The Norwegian side alleges that there were serious design flaws in the construction of the frigate, which was a decisive factor in the accident.
https://www.imarinenews.com/22441.html
Fregatele noastre am inteles ca au fost dotate cu noi sonare tractate, se lucreaza la modernizari, inarmare …Nu mai e loc de intors….
Ramane la corvete sa facem ceva cu cap……
Marinarii romani nu pot concepe ce concep altii ,japonezii cand atinge ceaa mai noua clasa de submarine 10 ani de uz intra in productie alta clasa de submarine,probabil la fel fac si cu navele
Da stai liniștit că știu ca navele nu-s papuci. Și se planifică a fi înlocuite atîta timp cît sunt în serviciu. Și nu cînd nu mai sunt bune de nimic. Dar ca Nansen par destul de robuste și bine înarmate de ce să le retragi dacă nu sunt rele.
mi-a placut exprimarea clara si fara bullshit-uri a ministrului apararii: „Da, functia lor este foarte clara, sa descurajeze submarinele rusesti”.
Cu alte cuvinte, hai sa lasam paragrafele complexe de descriere politica a unor misiuni ipotetice in toate dimensiunile posibile ale luptei navale, impotriva tuturor traficantilor din marile calde si a amenintarilor asimetrice generate de braconierii de caracatite.
Clar, la obiect si fara mileuri.
Bravo lor
Probabil că tip Nansenn sunt slabe în domeniul antisubmarin.
Chiar și în capitalism, o navă bine construita ar trebui sa facă serviciu 35-40 de ani.