AGILIS și ghioceii…

Exclusiv România Liberă. Armata Română cumpără 272 de transportoare blindate. Primul contract va fi semnat în acest an. Valoarea totală a programului ajunge la două miliarde de euro

Ministerul român al Apărării va cumpăra 272 de transportoare blindate sistem 8 x 8, iar contractul de achiziție va fi semnat, probabil, în vara acestui an.

Această informație a fost prezentată marți, la București, în cadrul unei conferințe cu tema cu tema „Primul program de amploare pentru Armata României și industria națională: transportorul blindat 8X8”.

Noul program de înzestrare se va derula pe baza acordului semnat în noiembrie 2016, pe timpul Guvernului Cioloș, între compania românească ROMARM și compania germană Rheinmetall Defence.

Potrivit acestei înțelegeri, se va forma o companie mixtă care va realiza cercetarea, dezvoltarea și producerea unui nou model de transportor blindat 8X8. Producția este estimată a începe în anul 2019 la Uzina Automecanica Moreni, care face parte din Compania Națională ROMARM.

Întreprinderea Automecanica este specializată în realizarea de vehicule blindate pe roți. Cele mai recente modele de mașini de luptă concepute aici sunt transportoarele Saur 1 și Saur 2, dar ele n-au fost contractate de Armata Română.

(…)

Cele 272 de vehicule care vor fi contractate în anul 2017 vor reprezenta doar un prim lot, întrucât necesarul total de transportoare blindate al Forțelor Terestre Române este de circa 600 de bucați. Potrivit unei decizii care a fost deja adoptată în CSAT, valoarea totală a contractului va ajunge la două miliarde de euro.

În prima etapă, participarea industriei românești de apărare la acest program va fi de circa 40 la sută, urmând să crească treptat până la 60 la sută.

Sursa: România Liberă
_____________________________________________________________

Locțiitorul șefului Departamentului pentru armamente, generalul-maior dr. ing. Cătălin-Adrian Moraru, a participat marți, 7 martie, la masa rotundă cu tema „Primul program de amploare pentru Armata României și industria națională: transportorul blindat 8X8”, de la Palatul Cercului Militar Naţional din Bucureşti.

Manifestarea organizată de New Strategy Center a reunit reprezentanți din conducerea CN ROMARM S.A., PATROMIL, Rheinmetall Defence, Comisilor de Apărare din Parlamentul României și Ministerului Apărării Naționale.

Pe parcursul întâlnirii, au fost prezentate teme precum: „Rheinmetall Defence în România. Viitoarea dimensiune a cooperării”, „Așteptările companiilor din industria de apărare din România în cooperarea pentru programul transportorului 8X8” și „Programul transportorului blindat 8X8 și cooperarea industrială cu firmele din România”.

Locțiitorul șefului Departamentului pentru armamente, generalul-maior dr. ing. Cătălin-Adrian Moraru, a prezentat lucrarea „Transportorul blindat 8X8, nevoi și așteptări pentru Armată” și le-a transmis celor prezenți următoarele: “am așteptat cu interes această întâlnire și constat bunele intenții ale participanților la acest program prioritar. Totodată, am un mesaj foarte clar pentru dumneavoastră, concentrați-vă eforturile și oferiți o soluție clară, tangibilă Armatei României”.

Comunicat al Departamentului Pentru Armamente

114 comentarii:

  1. 2 miliarde Euro pentru 272 de vehicule(7,35 mil/buc ???) sau pentru 600(3,33 mil/buc) ?
    Parca am citit ceva pe aici, despre achizitia de Boxer, inainte sa inceapa productia de Agilis. Le mai cumpara?

    • ”Cele 272 de vehicule care vor fi contractate în anul 2017 vor reprezenta doar un prim lot, întrucât necesarul total de transportoare blindate al Forțelor Terestre Române este de circa 600 de bucați. Potrivit unei decizii care a fost deja adoptată în CSAT, valoarea totală a contractului va ajunge la două miliarde de euro.”

      • Patria AMV poate costa 2-3 milioane de euro pe unitate, la care se mai adaugă în funcție de specificații
        polonezii au luat 658 buc din 2004-2013 (durata contractului), pentru care au plătit 1 miliard $ (1,5 mil $ pe buc) și au mai făcut un nou contract din 2013-2018 de 630 mil $, pentru 200 buc, cu cca 3 mil $ pe buc

    • Pai la pretul acela luam tancuri . Ce sai faci comisionul ne omoara 50% din valoarea contractului

      • La pretul ala nu iei nici un tanc. Un Abrams e 6-7 milioane, Leo tot pe acolo, Leclerc 7, etc.
        Decat daca vrei sa te dotezi cu T-72 🙂 .

        • Comisaru' Moldovan

          Checkmate scumpe sau ieftine ne trebuie și tancuri. Altfel ne dotăm involuntar cu T-72, T-80 și în premieră T-14 Apmata ? (sau cum l-o scrie rușii că nu le știu limba)

      • 2 miliarde la 600 masini …. iesi la 3.33 milioane Euro sau 3.5-3.6 milioane $.

      • CV90 – $5.8 million!
        Puma – $10.1 million!
        Dardo IFV – $6-8 million
        M2A3 Bradley – $5.4-$6 Million
        K21- $3.4 Million (without APS)
        VBCI – $4.5 Million
        BMD-4 – $4 Million
        BMP-3 – $4 Million
        ASCOD – $3.5-$4 Million
        Patria AMV – $3.1 Million
        Namer – $3 Million (without APS or RCWS, expect around $3.5-$4 million after)
        M-113 (modernized) – $2.3 Million
        Marder (unmodernized) – ~$2 Million
        Stryker – ~$2 Million
        BTR-90 – $1.5-$2 Million

  2. e greu sa comentam despre pret pana nu stim specificatiile finale. oricum, ca o observatie persoanal, se vede diferenta intre Germania si Olanda 🙂

    • Prețul pare a fi 3.3 mil euro. Mi se pare un preț mediu pentru un transportor blindat și chiar bun dacă te gândești ca cererea armatei de a fi amfibiu. Oricum ai dreptate valoarea contractului este orientativa momentan.
      Oricum bine ca se mișcă ceva. Mai sunt atâtea de făcut. …….
      La ce te ref diferența dintre Germania și Olanda?

      • Era vorba ca din 600 8×8 , vreo 50 sa fie Boxer. Si alte 450 4×4 pe langa cele 600…parca.

        • Abia aștept sa se semneze contractul. Merita și oamenii de la Moreni acest lucru.
          Probabil ca următoarele contracte de achiziție vor fi dominate de americani. F16 sh, nave sh (sper Ticonderoga ), M1A2 sh, modernizare Hawk+ NASAM /PAC-2sh, Viper, KC-130, E-2. Visez eu 🙂
          Partea rea ca cu sh și americanii mai greu cu offsetul

          • ce sa facem cu crucisatoare Ticonderoga? nu suntem o asa mare putere. mai degraba 2-3 submarine Scorpene(spre exdmplu) si corvetele noi de la Damen.

            • Ticonderoga nu dar 2 Arleigh Burke pt FNRo chiar ar fi de dorit ca sa nu le mai scoata aericanii dupa 21 de zile din Marea Neagra si sa stea aci in coasta la rusnaci…+ 4 fregate, 8 corvete, 3 submarine U-212 sau Gotland si cu Kilo Delfinu 4, si inca 8 vedete purt de rachete si 8 vedete torpiloare, 8 dragoare de mine si 4 puitoare, Avviatie navala elicoptere si avioane si vase auxiliare…sa vezi dupa aia FNRo cum ar arata cu asa dotare aaa si 1 nava de desant gen Rotherdam class si dc nu 1 Juan Carlos class…..!!!!

          • Ticonderoga? Pai sa le dotezi pe alea cu rachete trebuie să-și doneze fiecare roman cate un rinichi.
            4 eventuale Sigma, fregatele si ce mai avem prin ograda si cred ca nu ajungem la rachetele pe care le poarta un Ticonderoga.
            Iar daca o lovitura norocoasa il scufunda ce facem? Ca americanii au mai multe si altfel vad lumea.
            Eu zic sa rămânem cu picioarele pe pământ. Deocamdată sa visam la corvete ca si alea par cam greu de văzut in dotarea marinei.

            • Vlad și Io aveți în pricipiu dreptate. Așa consideram si eu acum câteva zile. Pana pe site s-a adus în discuție cererile românești către SUA din 2006 pentru sistemul AEGIS și chiar un sub nuclear. Reacția mea a fost sa rad copios, dar când mi s-au indicat unele surse și am mai studiat ideea nu mi s-a mai părut stupida. Dacă noi ne-am arata foarte hotarati și am face un contract guv-guv serios multianual pentru tehnica militara diversa, SUA nu ar refuza ci chiar ar fi foarte fericita. Cred ca dacă nu vrem cu rușii singura varianta de a ne asigura securitatea sunt americanii. În niciun caz europenii care ne-ar vinde pe câțiva m3 de gaz.
              Revenind la Ticonderoga, americanii ar fi încântați sa le dea interdicție aeriana pe aproape toată MN rusilor și ne-ar susține atâta timp cât punem osul la treaba și banii pe masa. Scutul de la Deveselu și compatibilitatea de sisteme Aegis este un argument în plus. Ar fi mult de discutat. Repet aveți dreptate, dar intr-un context mai larg acest lucru nu mai pare absurd. O sa încerc sa revin cu o argumentație mai cuprinzătoare. Bineinteles ca este la nivel teoretic, cu conducerea noastră actuala te poți aștepta la nimic bun

              • De plăcut mi-ar place si mie pt. Romania o astfel de nava. Dar este pur si simplu prea scumpa. Nici macar UK, Franța sau Italia nu își permit așa ceva. Ei au 48 de rachete maxim pe navele lor. Ticonderoga e de 122. Are niste costuri de echipare/operare de faci infarct(si cresc cu fiecare an care trece). Plus ca o singura nava nu e înțelept sa ai. Ce faci daca se decide cineva sa te atace când e in reparații? Strigi piua ? Teoretic Rusia ar avea interdicție in juma de MN. Practic te poti trezi cu ei la usa fara sa tragi o rachetă.

              • Un submarin nuclear in Marea Neagra?? :O Pai nici rusii nu baga asa ceva aici, la noi… fiindca n-are nici un rost!!! Hai sa ramanem putin „mai ecologici” cand vine vorba de maricica noastra… ramanem la gaz metan si motorina!!! E destul de poluant si asa!!!

      • Germania si-a impus contractul, pe cand (inca) Olanda nu a avut forta sa-l impuna. Cand e vorba de contracte militare, tara de unde e furnizorul are intotdeauna un cuvant de spus. Banuiam ca Agilis va veni, si am dubii ca ne vom alege cu corvete. Eu inca mai sper totusi

        • Problema e ca Olanda are un mare dinte impotriva aderarii Romaniei la spatiul Schengen, fapt ce ii determina pe ai nostri fie sa preseze pe Olandezi, fie sa le arata degetul din mijloc, sa vada si ei cum e sa fi refuzat desi te califici cu brio pentru ce trebuie sa faci.

          Prosibil sa fie jocuri politice si sa aven surprize in sensul asta. Ne dau liber olandezii la schengen, primesc contractul pentru corvete, apoi dispare mUE cu totul! 🙂

        • @Dinu, nu a ”impus” nimeni nimic.
          Pe partea de IFV si AAV, care fabricant mai este viabil acum din Europa continentala ?

          Mowag ?
          Nexter ( defunct )?
          Uralvagonzavod ?

          restul sunt mici..care mai sunt.

          Rheinmetall e ( cred eu ) e printre cei mai buni, plus ca e tehnologia militara cea mai raspindita prin Europa, putine forte militare europene NU au de la ei.

          Eu personal ii stimez pe francezi si imi plac, dar la blindate la ei e un pic mai dificil din cauza preturilor sau tehnologie mai putin raspandita.

  3. O fi poate SAUR3 reincarnat . Pus vreo 2bucati tabla si alta vopseaua si iaca noul blindat . Cu comisioane de50%

    • Hai sa nu fim cârcotași. Poate nu va fi perfect, dar cred ca o sa iasă un produs ok. Toți ne doream acest contract, acum pare ca se va face și mă bucur.
      TBT urile sunt coloana vertebrala a unei armate. Este logic sa începem cu ele. Apar și tancurile în câțiva ani

      • capatu' satului

        Se pierde din vedere faptul ca produsu rezultat din cooperarea cu nemtii este pretabil la export, daca va fi un proiect cu plecare din saur 3 – boxer
        Daca va fi un proiect care pleaca de la saur 2, ar fi pacat de bani si de viețile soldaților,

        Apoi, accesul la alte tehnologii
        Probabil materiale noi
        Motoare nemțești care au o viata mai lunga si o fiabilitate superioara fata de ce puteam noi produce
        Probabil senzori, sisteme de conducere a focului, o comunicare mai bună si probabil transfer de date

        Speranta moare ultima

    • 100% va fi ceva bun, Rheinmetall nu-si strica renumele, mai ales ca concurenta e mare.

  4. Doua miliarde de euro pentru 600 de transportoare este bine. Bravo! Sper sa nu existe sabotaje, interese ascunse si vreun scandal de coruptie, ar fi pacat.

  5. Agilis trebuie sa recupereze timpul pierdut, uite ce vor avea rusii in dotare.
    http://www.janes.com/article/68531/more-details-of-russia-s-bumerang-emerge

  6. Tancuri,aviatie moderna plus AA putine tari isi mai permit,nici vodcaria nu si mai permite multe ,tehnologia care apare mereu e greu de tinut pasul ,macar niste taburi sa avem cu ce duce lumea pe front ,ma intreb ce se mai aude de licitatii gen patria etc

  7. Cum au de gând sa împartă cele 272 Agilis? și oare unde? Si asta implica doar transportoare sau și vehicule specializate? Parca erau și câteva Boxer… Ceata totala la achiziții MAPN….

    • Pai 30 la fiecare batalion doar pt infanterie.fara sa vb de cele specializate.Deci 9 batalioane.Bucurestiul Craiova Si Focsaniul vor fi primele care vor primi aceste transportoare .

      • Craiova da. Focsani nu.. unitate mecanizata vehicule senilate care sa tina pasul cu bizonii.. poate Constanta sau Iasi

        • Si John da Focsaniul.In ultimi ani s a adus multa tehcnica nou din alte unitati sau mai bine zis s a relocat la Focsani.Si in Armata se merge pe relatii si pile in functie de unde se trage ” seful”.Probabil sti care afost prima unitate dotata cu Zimbru in Armata .Si cate ARO uri cu tuica s au dus la Bucuresti din Bistrita pt asta.Si plecarea in misiuni a Unitatilor Militare se ia pe aceleasi criteri

      • La Piranhiile de la Craiova parca erau 33+12 ?

        • Pai 3 se pluton ori 3 plutoane plus u ul la comanda companiei.10.ori 3 companii 30 plus comanda batalionului.mai e plutonul cc cu 3 astea ar trebuii sa fie de cc.plus gr geniu si gr NBC.cate unul plus Compania sprijin.Dar doar ca infanterie 30 plus comanda batalionului.Ai Focsaniul a avunt in ultimul timp intaietate la tot ce afost nou.

          • lăsând la o partea cumetriile, e logic să fie așa: marea unitate de la Focșani apăra zona dinspre ruși care era cea mai sensibilă, pe când Craiova era înspre granița cu bulgarii și cu sârbii mai puțin!
            acum la Craiova a crescut interesul cu apariția nodului strategic de la Deveselu, așa că e logic să fie mai multă investiție
            probabil că și unitățile din jurul bazei de la MK vor avea o pondere mai mare, ce e cu semnul întrebării e ceva aduce presupusa unitate integrată cu nemții!

        • Si astea de la Craiova care mai sunt functionabile se folosesc doar la exerciti comune cu partenerii.Sau la aparitii in presa xu ocazia diverselor sarbatori.

      • Craiova are deja MOWAG PIRANHA probabil
        următoarele vor fi cele care se antrenează acum cu americanii
        e interesant cum va fi cu ăia care vor fi subordonați germanilor, pentru că acum au siteme mai vechi decât cei din est

      • 1 Craiova, 2 București, 2 Bistrița, 2 Iași Si 2 Constanta au ieșit 9:))))

  8. Wow , singura veste buna de la inceputul anului . Bine ca macar contractu asta a scapat de furia politica a lui Tradiceanu . Sau nu a scapat , trebuie trecut prin Parlament ca sunt vreo 2 mld euro de pus la bataie si acolo se vor dezlantui ” patrihotii ” gen Tariceanu ???? Sau tante Merkel are coaie mai mari decat olandezii si bineinteles dacat dl Tariceanu si Dragnea la un loc ????
    Eu sunt cam rezervat, pana nu vad primul surub strans , nu stiu ce sa cred . Poate pana in final sar si olandezii la cap si ne alagem si cu cele 4 nave ca alea nu costa decat 1 mld si ceva
    In orice caz , o veste buna si un big like pentru dl general maior Moraru daca a spus ce scrie in articol . Poate mai sunt cativa oameni cu capul pe umeri care incearca sa faca ceva pentru Armata Romana .

  9. Eu mi-as tempera un pic entuziasmul.

    am așteptat cu interes această întâlnire și constat bunele intenții ale participanților la acest program prioritar. Totodată, am un mesaj foarte clar pentru dumneavoastră, concentrați-vă eforturile și oferiți o soluție clară, tangibilă Armatei României

    Asta este cheia intregii zile de ieri. Adica:
    1. Ministerul protesteaza si cere – timid, sa nu deranjeze cumva Partidul;
    2. Trebuie sa vedem ce urmeaza pentru ca, IMO, nu e nimic stabilit si totul e in coada de peste.

    • Daca sefii Armatei ar pune putina presiune pe factorul politic cred ca lucrurile s-ar misca mai repede. Declaratia gen. Moraru este foarte clara si ar trebui venita si de la Seful Marelui Stat Major si de la Sefii de Stat Major ale celor patru arme , adica lasati dracu politicareala si oferiti ceva Armatei . Avem nevoie de blindate ,aparare AA , nave , echipamente individuale , etc.
      Ca este totul politic se vede de la o posta , olandezii out sau in stand by , nemtii au contractu . Olandezii ne-au cam faultat pe unde au putut , nemtii ne-au ajutat pe unde s-a putut . Mai saptamana trecuta ambasadoarea Olandei s-a intalnit cu Les si nu cred ca au discutat despre lalele . Probabil presiuni sau mai degraba oferte exista si din partea Olandei vis a vis de contractul corvetelor . La sfarsitul lunii se anunta o vizita oficiala a Printului Charles al Marii Britanii . Sper sa nu o dam cotita si sa luam iarasi cine stie ce rapandule de pe la englezi desi cred ca pe agenda vor fi alte probleme vizand mai ales iesirea UK din EU . Dar 1,6 miliarde de euro nu sunt de aruncat .

    • Atata timp cat majoritatea (nu toti) Generalilor sunt numiti in functie de culoarea politica nu o sa ceara nimeni nimic contra vointei partidului.

  10. 40,% produs in tara,se spera sa se ajunga la 60%.Adio produs romanesc ce poate fi exportat cu profit la noi.Unde mai pui ca turcii ,de ex,exporta transportoare la 1.5 mil $ bucata,vezi ultimul contract cu UAE.De ce ar plati cineva 3.6 mil$/bucata?

  11. Prețul e mai mult decât ok pentru că probabil include și părțile de cercetare-dezvoltare și modernizare a fabricii. Doar să se facă și cât mai repede, că e nevoie.

  12. Tunul telecomandat trebuie să fie de min cal 35 , ca să belească orice concurent din clasa lui …

    • Sau CTAS 40mm 😉

    • Asta e TAB, nu MLI, iar un autotun de 25mm are mai multa munitie la dispozitie, deci mai util contra infanteriei.

      • Ideea e ca te poti intalni cu alte transportoare care sunt deja protejate contra munitiei pana la 30mm (arcul frontal) si e bine sa ai cu ce sa le dai cep. In plus, munitia telescopica de 40mm ocupa mult mai putin spatiu deca cea clasica asa ca poti sa incarci mai multa.

        • Iar munitia telescopica de 25mm ocupa si mai putin loc. 😉 Nu zic ca nu sunt avantaje, dar sunt si dezavantaje. Pe langa munitie mai putina mai sunt si greutatea crescuta si un pret ceva mai mare (cu toate ca astea doua poate nu sunt cu mult mai mari). Iar daca stii ca ai de-a face cu un inamic puternic mecanizat (cum e cazul nostru), pai ai grija sa lasi loc si de o pereche de „Tepuse” cum avem pe Jderi, care oricum vor face o gaura mai lata si mai adanca decat orice autotun.

  13. Despre achizitia unui batalion de Boxer deocamdata nimic, desi in decembrie MApN cam conditiona Agilisul de un batalion pe repede inainte.
    Intre timp unii din MApN „si-au adus aminte” ca Boxerul nu-i amfibiu…

    Inainte de a ma mai bucura vreau sa vad o HG cu privire la alocarea fondurilor pt R&D si construirea prototipurilor, iar mai apoi mai vreau sa vad un caiet de sarcini foarte clar al MApN, in fine ceva palpabil semnat intre Armata si Romania Military Vechicle Systems.

  14. Daca intr-adevar va fi asa, inseamna ca cineva a impus asta. Cum spunea, cred ca George GMT cand aparuse chestia cu Agilisul, cineva a fortat sa se faca treaba. Prea multi sobolani cu interese meschine ar fi aruncat in aer asa contract.

  15. Nu este rau, nu este rau deloc. Un transportor amfibiu proiectat si produs in tara (in mare pare si pana la urma carcasa si kiturile de blindaj sunt „cele mai importante” ele incaseaza de aceea este foarte important sa le poti repara cat mai aproape de „linia” frontului. Ar fi de vis daca reusesc sa aduca suspensia (macar)-transmisia in tara ar fi a doua ca defectiuni curente care pot apare – putem sa visam…).

    O versiune 4×4 scurtand tranportorul este obsolut necesara ar putea fi folosit si acolo unde 8×8 nu se poate +este si mai economic. Avem experienta TAB C.

    @George GMT are dreptate MAPN trebuie sa vina repede cu un caiet de sarcini foarte clar ce vor de la masina:
    -daca vor doar un transportor s-ar putea folosi inclusiv SAUR2 cu o protectie imbunatatita a podelei, sa suporte un kit mai greu si cateva mici modificari devenind, cand are kitul, in APC bine protejat (STANAG 3+);
    -cand scopul este sa fie si un IFV usor cand are kitul max (IFV greu facut din corp de tanc cu blindaj aditional) trebuie sa aibe o protectie „de baza” mai buna in acelasi timp sa fie amfibiu. O varianta de preferat.

    Orice turela s-ar alege trebuie sa aibe min. 2x rachete AT.

    Sa speram ca pana la urma se va salva Moreniul, ar fi pacat de toata acea traditie si experienta.

  16. Gogu' de la cazane

    Vad ca, desi s-au intamplat multe (si nu bune) in ultima perioada, se continua visarea (ca sa nu fiu rau si sa zic delirul) de fiecare data cand astia mai arunca o petarda sau fumigena.
    Care Agilis? Ce Agilis vedeti voi mentionat pe undeva?
    Unde sunt cei 50 de Boxeri mentionati initial? Pai astia sunt – 272, iar daca toata lumea va fi multumitaaa, se poate suplimenta pana pe la 500 – 600. Si nemtii in general sa pricep sa multumeasca pe cine trebuie….
    Si Moreniul (sau firma aia comuna)? Dupa ce se vor importa direct, ca sa fie „la scara” 50 Boxeri, ei vor face asamblare (roti, usi, poate turela si vopseaua de camunflaj) pentru restul pana la 272. Posibil ca „integrarea” sa creasca daca marim comanda la 500-600 bucati. Si reparatii si mentenanta la greu cu piese de import la inceput, apoi o parte produse prin tara.
    Agilis-ul? Probabil se va lucra si la Saur 1 si/sau 2 si la TBT – motoare, transmisii, turele, blindaj si chituri suplimentare de blindaj ceva mai bune, electronica si servo mai la zi… Dar mai incetisor, asa.. Ceva suficient de bun pentru piete ce nu isi permit/nu au voie nici macar Boxer sh… A, da – mai exista si varianta PAK-FA, ca tot avem renumele de tz.. aaa… indienii Europei…
    Poate am devenit exagerat de pesimist (sau realist?) dupa cate s-au intamplat in ultima vreme si sper sa nu am dreptate… Dar…

    • Gogu, in principiu ai dreptate. Personal, desi nu sunt un vizitator chiar vechi al site-ului, am avut deja ocazia sa inghit cateva pilule amare.
      Eu unul sper totusi in continuare. Sa speri nu costa nimic, nu? Si in plus, cel putin pentru mine, cele doua subiecte majore de achizitii (TBT si corvete) discutate in ultima perioada sunt importante nu neaparat din cauza valorii lor militare cat din cauza faptului ca ar indica o schimbare majora de paradigm. Nu am mai fi tara care cumpara putin si prost, de preferinta la mana a n’spea, echipament uzate moral sau incomplete (vezi fregatele). Am fi o tara care pare ca are un program coerent de inzestrare, cu un scop final si obiective de etapa bine conturate. Am fi o tara care isi pune propria industrie de aparare pe primul loc, in fata posibilitatilor de import (cel putin acolo unde mai avem capacitatea). Am fi o tara care in sfarsit face lucrurile bine, si in loc sa discutam aici despre cum se doteaza turcii, polonezii sau ucrainienii, am discuta despre ultimele noutati din inzestrarea noastra.

      Acum strict la subiect, sunt optimist si pentru ca ce reiese din comunicat este in linii mari in accord cu ce s-a mai spus, atat de catre fostul govern, cat si despre noua putere:
      – un lot total de 600 de vehicule
      – productie in tara, cu participare mixta
      – semnare contract in vara (conform PSD, orice contract major va fi semnat incepand cu iunie)
      – nu am vazut nici o declarative oficiala legata de Boxer, deci nu cred ca s-au pierdut pe drum, pur si simplu o intentie neconcretizata

      Acum, ce va fi, vom vedea.

      PS Faptul ca nu au abrogat inca HG-ul privind corvetele arata ca e inca speranta si in privinta asta (am vazut deja ca atunci cand vor, pot sa dea o OUG sau HG peste noapte, si monitorul face ore suplimentare pentru a le publica operele_. In opinia mea, lucrurile sunt inca in aer pentru ca:
      – negociaza un pret mai bun
      – se cearta pe commission
      – ambele de mai sus
      – le vor, dar vor semna in iunie sau dupa
      – chiar vor sa puna pe butuci contractual, dar in cazul asta ar trebui sa vina cu ceva macar aparent mai bun, si nu au inca asa ceva

  17. Gut , gut !

  18. Herr Von Renn Weg

    Dar totusi, daca cei de la Moreni primesc acest contract, chiar daca nu ar putea exporta Agilisul, poate ar avea suficiente fonduri sa continue dezvoltarea lui Saur 2, si sa il exporte pe asta… nu?

  19. Buna Ziua Tuturor,
    Un prim comentariu legat de acest program este legat de lipsa de transparenta in procesul de selectare a unui producator/ partener ( Germano/Olandez este adevarat) a carui vehicul existent,in configuratia de lupta are 36,2 tone, si care sa corespunda cerintelor existente ale Armatei Romane!!! Cred ca avem poduri care nu rezista la greutatea asta, lasand la o parte caracteristicile terenurilor de pe la noi.
    Daca tot vorbim de un vehicul pe hartie , de ce nu s-a facut o competitie extinsa si transparenta in care sa se analizeze toate beneficiile :militare , economice , politice etc.?
    Cine a facut alegerea ? Care au fost criteriile? MEC sau MApN?
    Cum va putea acest JV, fara a avea o solutie amfibie existenta sa dezvolte un vehicul total nou intr-o perioada relativ scurta de timp? Germanii sunt foarte restrictivi in ceea ce priveste licentele de export. Posibitatile de export vor fi foarte limitate datorita restrictiilor partenerului si a pretului ( sunt analize interesante de costuri comparative la „antevorbitorii mei”)
    Ma tem ca odata inceputa aceasta colaborare, se va recurge la achizitii directe de Boxer, iar cei de la Moreni vor suda cel mult carcase.
    Boxer-ul este una dintre cele mai scumpe , grele dar si apreciate masini de lupta.
    Daca ne uitam insa la utilizatorii existenti de astfel de masini : Germania & Olanda- ca producatori ; Lituania !!! iar potentiali :Australia , UK si Romania !!!
    Sunt curios care este punctul de vedere real al celor de la : Patria , GD Mowag , Iveco , FNSS ,Nexter etc.
    Stiu , sunt cam multe intrebari, dar daca nu sunt clarificate de la inceput intotdeauna va pluti indoiala privind solutia aleasa. Nu am nimic impotriva unei optiuni politice , dar atunci sa se stabileasca acest lucru de la inceput si sa nu se caute ulterior beneficii economice si tehnologice la Moreni.

    • Hai sa le luam pe rand:
      1.) „Cine a facut alegerea ? Care au fost criteriile? MEC sau MApN?”: Selectarea partenerului s-a facut dupa discutii cu inca cel putin 3 potentiali parteneri: GDLS/Mowag, Iveco, Patria. Lipsa de transparenta a criteriilor si motivarea deciziei e altceva. Cum e cu decizia pentru Piranha IIIC?

      2.) „vehicul existent,in configuratia de lupta are 36,2 tone” – te referi la batalionul de Boxer de care era interesat MApN. T-55 si TR-85 trec de greutatea asta, ce facem cu ele? Stiai ca nici MLI-84M nu mai e amfibiu fara pregatire speciala, sa ca la transportoare amfibii avem deja in curs achizitie de PiranhaIIIC, care probabil nu se va opri la un singur batalion? Deci probabil ca MApN cauta sa aiba in inventar un IFV/MLI mai greu, nu neaparat amfibiu, complementar celor amfibii.

      3.)”Cum va putea acest JV, fara a avea o solutie amfibie existenta sa dezvolte un vehicul total nou intr-o perioada relativ scurta de timp” – uiti ca Rheinmetall are si un vehicul amfibiu in portofoliu, Fuchs:
      http://www.rumaniamilitary.ro/rheinmetall-modernizeaza-fuchs-pentru-bundeswehr
      Cum ar putea evolua Boxer catre amfibiu? Uiti exemplul ATOM pe platforma VBCI „amfibizata” si care atinge 32 de tone:
      http://www.rumaniamilitary.ro/atom-exemplu-de-tbt-amfibiu-greu

      4.) „Ma tem ca odata inceputa aceasta colaborare, se va recurge la achizitii directe de Boxer, iar cei de la Moreni vor suda cel mult carcase.” Astea e teama tuturor, insa nu uita ca deocamdata importam la cheie Piranha IIIC si Panhard PVP, la care nu sudeaza nici macar o tabla ai nostri. Cumva trebuie iesit din marasmul asta.

      5.) „Sunt curios care este punctul de vedere real al celor de la : Patria , GD Mowag , Iveco , FNSS ,Nexter etc.” Daca doreau sa se exprime, emiteau un comunicat de presa sau contestau decizia. Faptul ca nu s-au obosit, macar in cazul GDLS-Mowag, arata ca probabil nu merita, sau nu au de ce – toate bune si frumoase.

    • @Filipino
      Boxerul fiind pe roti nu are ce cauta decat pe drumuri betonate in rest este prea greu si scump de utilizat. Pana si Stryker mult mai usor are probleme cu greutatea:

      „The Stryker Brigade will go Stryker-less for two reasons. First, the Afghan terrain can’t handle a heavy wheeled vehicle that’s about the size of a school bus. You don’t want to take that thing up mountains or roll it through river valleys that lack paved roads „

      „The Army’s recently admitted figure that the Stryker has been costing $52 a mile to operate speaks for itself. They hope to get it down to $25 a mile. That remains ludicrous. An M113, carrying the same load but with greater capabilities, can be operated for a little more than 10% of that figure.

      Pt. Boxer care este mult mai greu costurile sunt mult mai mari, in conditiile de la noi (lipsa infrastructura si neamfibiu) nu prea ii vad rostul.

  20. Deci de cate ori am auzit noi asta?

    Decate zeci de ori?

  21. Un lucru bun insa evit a ma bucura, avem experiente dureroase cu achizitiile. Pana nu apare niciun contract parafat si stampilat+banisorii necesari stam calm. Calm, calm, calm…

    • nici eu nu cred pana nu vad mai ales ca sursa articolului nu prea e de incredere. romania libera e plina de prostii

      • @robi.Corect! Mai mult decat atat doar ei au publicat stirea asta, n-a venit nicio confirmare din partea Moreniului. O asemenea stire ar fi fost mult trambitata, diversi potentati si-ar fi adus osanale, etc, etc. NIMIC insa! Sper sa nu fie o alta perdea de fum, sper.

  22. Gogu' de la cazane

    Bee, azi e Mucenicii, ziua barbatilor si a celor care nu au nume de sfant… cum stati cu alea 44 de pahre? la alcatelea sunteti?
    Asta e of… of, of… topic.. sa ne traim!

  23. Herr Von Renn Weg

    Poate nu vom exporta exact produsul colaborarii, dar daca in stire este precizat ca in prima faza se va produce vehicului la Moreni, in proportie de 40%, iar pe parcurs se va ajunge la 60%, intelegem ca va fi transferata o parte a capacitatii de productie de la nemti la noi, si asta cred ca va implica si licente pe langa know-how… Un avantaj pe care il vad eu de la „joint wenture-ul” acesta, de a produce un vehicul nou, este ca acel vehicul va fi tailor-made pentru nevoile Armatei Romane. Ca sa continui ideea, in rastimp, moreniul castiga bani, experienta, capacitate de productie, poate ceva licente si foarte important, un plus la portofoliu… credibilitate sporita…! Si cat timp au dezvoltat modelele Saur pe banii lor, asta denota si seriozitate si ca o pot face din nou… acum ca vor prinde putini banuti…
    Si inca ceva, macar acum MAPN s-a gandit sa mai dea niste bani si pt cercetare si proiectare, ca statele normale la cap… nu sa mearga ca la hiper-market, sa vada ce e deja pe raft… sau ma rog, la magazine s.h.

  24. Olandezii fac cascaval mai bun decat nemtii

    • Pfuai si ce vise umede cu fenneci aveam… 😐

      • pentru aia ramane SAUR 2 pe steroizi, cu derivati 4×4 si 6×6 🙂
        dupa cum stii raman fan al variantei belaruse de evolutie BRDM2…

        • Aaaa… Caimanu’. Stiu ca ai gusturi bune. 🙂

          • un Caiman local pornind de la SAUR2 un pic imbunatatit, n-ar fi rau… poate si o varianta echivalenta la 7,5t, cum cauta MApN in RFI-ul ala…
            Macar niste 4×4 mai de Doamne-ajuta sa avem, cu ceva capacitati si de transport trupa.

            • Mi se pare destul de dificil pornind de la Saur 2, dar de la TAB-C cu lectiile ultimilor 20 de ani e posibil pentru ca – IMO – la cele de cercetare cred ca motorul sta mai bine in spate. In fata ar trebui sa aiba un cimp de vedere cit mai larg (fiind de cercetare si trebuind sa se miste rapid 🙂 ). Evident, exista si varianta camerelor de luat vederi in zona frontala, insa e mai greu sa te uiti pe un monitor in mers pe teren accidentat decit afara iar sistemele electronice se pot… defecta. In plus, ar trebui ca motorul si cutia de viteze sa fie schimbabile cit mai usor (la intreaga gama) pentru a scurta timpul de service in actiune. Insa pot gresi si astept si alte pareri. 🙂

    • cred ca e normal ca bg de la Craiova la aibă toate bt cu același transportor asa ca vor mai lua cred încă 90 chiar dacă nu e corect….

      • transportoare Piranha III ma refer

      • Sau sa vindem Piraniile pe care le avem acum si sa avem peste tot un singur transportor? Zimbru (care e la fel de stralucit ca Piraniile) sau Saur 4 de exemplu? Sau Agilis? Sau ce o fi sa fie facut local?

        Zic si eu…

        • Asta ar fi cea mai buna varianta. Numai ca nu as da Piraniile pana nu vad ca încep sa curgă Agilis-urile după aia normal. Dar in situația actuala bine ca le avem…

          • A, nu. Imi doresc in secret sa vina o Jie umflata la o aplicatie si sa le ingroape in namol, fiind nerecuperabile. Sa cumpere odata altceva si sa nu se mai foloseasca Piraniile ca pretext pentru alte achizitii. De ce nu folosesc acelasi pretext la achizitia de ceva Daewoo, ca tot am vazut unul al Politiei Militare acum ceva vreme? Sau de ARO 244?

            Apel. Domnilor generali sau ministeriabili care cititi acest mesaj, va rog sa raspundeti la intrebarea urmatoare: daca Piraniile existente sint pretext pentru achizitia unui nou lot de 90 de bucati, de ce nu aveti acelasi motiv pentru achizitia de noi ARO 244 si TAB-C? Multumesc anticipat pentru raspuns.

  25. In cazul corvetelor … s-a rezolvat. Ce interese se ascund in jurul deciziei de abrogare a ordonantei de atribuire? Astia de la PSD nu stiu ce este siguranta nationala si mimeaza corectitudinea. Urmeaza sa fie anulat si programul pentru transportor? Am distrus o economie, distrugem o tara … Din pacate, lipsa de reactie a generalilor si amiralilor lasa loc de interpretari.

    • Cineee!!?? Conducerea MApN sa zica si sa faca ceva!!?? Noo, nu-i posibil! Pentru ei e bine asa, AK-ul si T-55-ul sunt buricul pamantului. Hai cu achizitia de steaguri albe, pampersi, hai cu pdf-urile, intentiile si viziunile, si-asta pe repede inainte fiindca-i vorba de siguranta nationala!

  26. În fruntea MApN sunt reprezentanți ai concernelor străine de armament care au grijă ca banii să fie investiți în comenzi de armament din străinătate. Industria națională de apărare nu o să primească nuci o comandă de armament, ci o să fie lăsată să moară în suc propriu. Toate achizițiile de armament o să fie numai din străinătate pe sume fabuloase. În România o să se umfle doar roțile la transportoare.

    • Da si dumneata niste nume, sau macar niste poze, sa-i vedem la fata pe acei reprezentanti ai concernelor straine de armament din fruntea MApN.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *