F 35A nu-i bun pentru țările mici…

Și nu este vorba despre vreo glumă ci tristul adevăr exprimat de ministrul belgian al apărării – Theo Francken – care a spus că teritoriul țării sale este prea mic pentru a permite zboruri de antrenament ale F 35A belgiene și se caută soluții în alte țări amice:”Our airspace will not be enough to absorb training missions.”

Este adevărat că Belgia nu avea suficient spațiu aerian nici pentru flota de F 16, așa că nimic nou sub soare, doar că F 35A vine cu o altă problema spinoasă: zgomotul.

Ei bine, motorul unui F 35A este mult mai puternic decât cel al unui F 16 și pe cale de consecință produce mult mai mult zgomot, cam de cinci ori mai mult conform olandezilor care l-au măsurat în preajma bazei aeriene de la Leeuwarden.

These training abroad, aș well aș the increased use of flight simulators, could relieve at least part of the burden on the residents of the air bases because these new fighter-bombers are more, if not much noisier, than their predecessors,” scrie agenția de știri Belga.

Și cum scară decibelilor este una logaritimica, asta înseamnă că o creștere cu trei decibeli duce la o dublare a nivelului de zgomot. Olandezii au înregistrat nivele de 110 – 120 decibeli, un nivel  care efectiv produce durere în ureche.

„The sound of an F-35 literally hurts your ears. I discovered the F-35 în 2014 at the Nellis Air Force Băse, near Las Vegas. What immediately struck me is that the F-35 not only produces more noise than the F-16, it is also much more irritating,” a declarat colonelul Roger Housen pentru cotidianul Het Laatste Nieuws.

Belgia are un teritoriu de un pic peste 30 de mii de kmp, dar măcar este o țară cu un relief plat, pe când Elveția este una cu un relief numai munți și vai între ei, de unde rezultă că la elvețieni lucrurile sunt chiar mai complicate, zgomotul motorului fiind amplificat de munții din jurul bazei aeriene.

Așa că deși Elveția este un pic mai mare – 41 de mii kmp, munții și văile sale sunt extrem de problematice din acest punct de vedere. Însă, în bună tradiție elvețiană, DDPS – ministerul local al apărării minte cu nerușinare și declară că în problema zgomotului F 35A – “isolated take-off of the F-35A is a bit noisier” decât un F/A-18 – este ca și rezolvată prin reducerea numărului de zboruri, sau în cuvintele lor:”annual exposure will remain roughly at the current level due to the significant reduction în the number of air movements.”

Doar că elevetienii vor auzi cu urechile lor F 35A și la fel ca în cazul prețului final s-ar putea să fie un pic șocați, din punct de vedere fizic de această dată. Bașca că bazele aeriene elvețiene au în general piste mai scurte și este nevoie ca la decolare să fie folosit mai mereu fortajul, ceea ce evident că nu duce la reducerea nivelului de zgomot ci chiar dimpotrivă…

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Generatie de pampalai.

    19
  2. Este adevărat.
    F 35 face un zgomot enorm.
    Am auzit personal și am comparat cu gălăgia produsa de Panavia Tornado .( cel mai gălăgios motor pina la F 35)
    Daca la Tornado nu se aude om cu persoana 😄 , la F 35 nu se aude nimeni cu nimeni. 😄
    O fi asta motivul pentru care F 35 nu zboară (unde locuiesc eu ) la joasă înălțime. Pe când Tornado zbura jos deasupra casei de se făcea pielea de găină și la câine . 😄

    35
    • Dumitrescu Vicentiu

      Am spus.o cu ani în urmă că la teritoriul României sunt se pretează elicopterele de atac asigurate cu rachete,nicidecum avioane de vânătoare supersonice( vezi h munților)

      3
      • În primul rând F-35 nu-i avion de vânătoare dedicat și în al doilea rând probabil că înzestrarea nu se face cu gândul strict la teritoriul național, că de aceea suntem într-o alianță și nu de capul nostru. Și în al treilea rând, nu cred că un lanț muntos cu înălțime relativ redusă are o importanță atât de mare.

        16
      • Afirmația este eronată și nefundamentată strategic.
        -Munții ocupă aproximativ 31% din suprafața totală a României.Ce faci cu 69% din teritoriul tarii?
        -Elicopterele rusești si ucrainene au suferit pierderi semnificative din cauza sistemelor portabile antiaeriene (MANPADS) și dronelor.
        – Zborul la altitudine joasă face elicopterele eficiente în teren muntos, dar le expune și la riscuri majore în fața apărării moderne.Chiar daca unii inca nu accepta si chiar se vor amuza de ce afirm, epoca elicopterului de atac la sol cu personal uman, a apus iar locul sau a fost deja inlocuit cu succes, de catre drone care vor deveni si hipersonice, controlate total de A.I, rachete de croaziera.
        Am spus-o de cand sunt activ pe acest blog, din anul 2007 sau 2008, ca in cazul Romaniei, apararea aeriana trebuie facuta in principal cu tehnica de lupta anti-aeriana multistratificata deoarece niciodata Romania nu isi va permite financiar sa detina o puternica flota aeriana cu care sa isi controleze total, spatiul aerian( fata de majoritatea romanilor, consider ca este total gresit sa iti bazezi apararea tarii, exclusiv pe altii si este trist ca nu se invata nimic din istorie), avionul multirol fiind complementar apararii aeriene multistratificate care asa cum am repetat in toti anii, ar duce ,,greul „iar acum, datorita lectiilor trase din modul cum se poarta razboiul din Ucraina, pentru aplicarea de lovituri aeriene in profunzimea spatiului terestru si maritim al ipoteticului agresor, adica al Rusiei, principalii vectori de lovire ar trebui sa fie rachetele sol sol, rachetele de croaziera, ideal, si rachete balistice, dronele iar avionul multirol sa intervina abia atunci cand apararea aeriana chiar are nevoie de sprijinul direct al aviatiei.
        Viitorul apartine avioanelor de generatie superioara si dronelor hipersonice, toate pilotate de A.I., capabile sa efectueze la viteza maxima, manevre la peste 100 G, in timp ce omul este limitat fiziologic la maxim 9G.Acum, dronele moderne de luptă, precum XQ-58A Valkyrie sau cele din programul CCA (Collaborative Combat Aircraft) al SUA, pot efectua manevre de 10–15 G fără probleme.
        Asa ca domnule/domnisorule Dumitrescu Vicentiu te rog sa te maturizezi si sa lasi trecutului, ideile total fanteziste.

        13
  3. Elveția și Belgia să le doneze 35 lor nouă dacă zgomotul e prea mare :))).

    28
  4. Aș vrea când va adus primul lot de F-35 să aibă baza pe Băneasa. Așa, să vedem ce fac cocalarii ăia cu viloace în buza pistei, construite cu sau fără autorizații.

    42
  5. Ii putem ajuta noi. Sa detaseze la MC la centrul de pregatire pt F16 cateva F35 si ii lasam sa se antreneze si eventual sa faca si politie aeriana pt a creste nr de ore de zbor ale pilotilor. Cerem in schimb sa fie antrenati odata cu tehnicienii si pilotii lor si cativa tehnicieni si piloti de ai nostri. Punem astfel bazele unui centru de antrenament pt F35 si ne va veni usor sa avem personal calificat pt cand vor veni cele 32 de F35 ale noastre. Ar fi win-win atat pt noi cat si pt Olanda un astfel de aranjament.

    24
  6. Cât despre F-35 zgomotos, măcar de ar fi numai asta.

    Istorii britanice :

    „În 2018, Ministerul Apărării britanic [MoD] a anunțat că intenționează să declare capacitatea operațională completă a avioanelor sale de vânătoare-bombardament F-35B după ce a desfășurat simultan două escadroane la bordul unuia dintre cele două portavioane din clasa Queen Elizabeth [adică 24 de aparate]. Acest lucru tocmai s-a întâmplat, cu ocazia operațiunii Highmast.

    Chiar dacă aceasta din urmă a fost marcată de defecțiuni tehnice ale două avioane F-35B [dintre care unul a rămas blocat timp de câteva săptămâni în India], MoD intenționează să declare flota sa de avioane de vânătoare-bombardament pe deplin operațională până la sfârșitul acestui an. Un raport publicat săptămâna aceasta de Comisia pentru conturi publice a Parlamentului britanic consideră că această decizie este prematură.

    Până în prezent, Regatul Unit a comandat 48 de avioane F-35B, adică versiunea cu decolare scurtă și aterizare verticală [STOVL] a acestui aparat dezvoltat de Lockheed Martin, cu participarea BAE Systems, partener de nivel 1 al programului. Cu toate acestea, în iulie 2025, Royal Air Force [RAF] și Fleet Air Arm din Royal Navy nu puteau alinia decât 37 de avioane [38 livrate, 1 pierdut în 2021].

    Totuși, potrivit raportului, disponibilitatea avioanelor F-35B ale RAF și Fleet Air Arm este clar insuficientă, iar activitatea celor 24 de aparate îmbarcate la bordul portavionului HMS Prince of Wales în timpul operațiunii Highmast nu este decât o iluzie, în măsura în care s-a acordat „sprijin suplimentar” cu această ocazie. Sprijinul nu va mai fi acordat ulterior, subliniază acesta. În plus, el consideră că „o perioadă de întreținere va afecta disponibilitatea acestor vânătoare-bombardiere la sfârșitul desfășurării lor”.

    În plus, documentul parlamentar subliniază că „programul F-35 se confruntă cu o penurie inacceptabilă de personal în mai multe domenii”. Și menționează „tehnicienii, specialiștii în securitate cibernetică, piloții și instructorii calificați”.

    Ministerul Apărării „recunoaște o penurie semnificativă de tehnicieni în cadrul programului F-35, ceea ce constituie un obstacol în calea utilizării mai frecvente a avioanelor”. Această penurie a fost „agravată” de faptul că numărul de tehnicieni necesari pentru a pilota avioanele F-35B a fost subestimat.

    „Chiar dacă această eroare a fost identificată și au fost alocate fonduri pentru cele 168 de posturi suplimentare necesare, ceea ce reprezintă o creștere de 20 %, va fi nevoie de mai mulți ani pentru a remedia deficitul” de tehnicieni, notează raportul.

    Pe lângă lipsa de personal calificat, raportul subliniază și dificultățile în aprovizionarea cu piese de schimb… Rezultatul: rata de indisponibilitate a avioanelor F-35B britanice este „cu mult superioară obiectivului stabilit” de programul global F-35.

    În plus, decizia de a declara capacitatea operațională deplină a avioanelor F-35B britanice este considerată cu atât mai prematură cu cât aceste aparate nu pot transporta în prezent anumite muniții considerate esențiale. Începând cu racheta aer-sol Spear 3, care nu va fi disponibilă înainte de 2030. Același lucru este valabil și pentru racheta aer-aer cu rază lungă de acțiune Meteor.

    Ministerul Apărării „ne-a informat că capacitatea de a integra noi arme depinde de programul global F-35 gestionat de Departamentul Apărării al Statelor Unite. Acest program necesită îmbunătățiri software importante pentru versiunile Tech Refresh 3 și Block 4. Îmbunătățiri care nu au fost încă definite în întregime și nici eșalonate și asupra cărora Regatul Unit nu are nicio influență directă”, susțin raportorii.

    În cele din urmă, din cauza economiilor pe termen scurt, Centrul suveran de evaluare a semnăturii aeriene [ASAF], care trebuie să permită măsurarea – și, prin urmare, garantarea – furtivității avioanelor F-35 britanice, nu va fi livrat înainte de 2032.

    „În 2021, ministerul a decis să amâne investiția în Centrul de evaluare a semnăturii aeriene. Deși această decizie a permis economisirea a 82 de milioane de lire sterline pe termen scurt, până în 2024-2025, ea va costa ministerul cu 16 milioane de lire sterline în plus până în 2031-2032, din cauza inflației rezultate din această amânare. Ministerul a considerat acest lucru ca fiind o „consecință normală” a gestionării unui buget anual care acoperă numeroase programe”, deplânge raportul.

    Un alt punct abordat de acesta se referă la evaluarea costurilor de proprietate ale avioanelor F-35. În această privință, Ministerul Apărării lasă impresia că navighează la vedere.

    Inițial, estimările indicau că costul total al ciclului de viață al avioanelor F-35 se va ridica la 18,76 miliarde de lire sterline. Însă această evaluare se baza pe ipoteza că vor fi achiziționate doar 48 de aparate și că retragerea lor din serviciu va avea loc în 2048.

    La cererea Oficiului Național de Audit [NAO, echivalentul Curții de Conturi], Ministerul Apărării a refăcut calculele pe baza a 138 de avioane F-35 care urmau să rămână în serviciu până în 2069. Și a ajuns la suma de 57 de miliarde de lire sterline, ținând cont de ipoteze „pesimiste”. Dar, fără îndoială, acestea nu erau suficient de pesimiste…

    Într-adevăr, așa cum reamintește raportul comisiei parlamentare pentru conturi publice, NAO a revizuit această sumă în sensul creșterii, propunând suma de 71 de miliarde de lire sterline, incluzând cheltuielile cu personalul și combustibilul, precum și investițiile în infrastructură. Mai mult, cele 38 de avioane F-35 livrate forțelor armate britanice ar fi costat deja, cel puțin, 11 miliarde de lire sterline.

    https://www.opex360.com/2025/11/01/selon-un-rapport-parlementaire-la-flotte-britannique-de-chasseurs-bombardiers-souffre-encore-de-graves-lacunes/

    Am pus în gras estimările de întreținere. De acord, sunt în mare parte în versiunea B și salariile britanice nu sunt cele românești.
    Dar chiar dacă am injumătăți cele 82 de miliarde de lire sterline, 41 de miliarde de lire (45 miliarde €) pentru utilizarea celor 48 F-35 destinate aviației militare române e un preț cam piperat.

    4
  7. IOAN IULIAN MITROI

    Am descărcat o cisternă de aviație , în singura bază aeriană din UK care operează F35 . Am stat chiar la capătul pistei , însoțit de poliția militară americană , până au decolat 5 avioane F35 și câteva F15. Astea cu două motoare , au făcut un zgomot infernal . Cine vrea filmări și poze , pot să le trimit în privat ! Datorită meseriei , șofer pe transporturi agabaritice , am vizitat o grămadă de baze militare . Germania , Italia și UK , Grecia , Polonia ! Am cărat o grămadă de scule militare, până și un elicopter, ăla cu două elice , eu i-am spus banana !! Acum doi ani , când eram într-o bază în Germania , a aterizat un F117 , de aproape arată hidos rău de tot !

    8
    • Prefer sa aud zgomot de F-35/-16/-15/-18, EF Typhoon si Rafale deasupra Romaniei decat zgomote de SU-27/-30/-34/-35/-37 si MIG-29/-31/-35 cu insemne russo-sovietice!!!!
      Sper ca in afara de F-16 AB MLU Block 15 6.6 sh Falcon si F-35 A Lightning 2 sa fie cat mai repede in dotarea ArmRo/FARo si 40 F-15 E Strike Eagle sh cu o resursa de macar 6000 ore de zbor/achizitionate la fel ca cele 32 F-16 ABM Falcon sh din Norvegia impreuna cu un stoc mare de piese de schimb si poate chiar motoare de schimb. Cu 1 miliard usd se poate face aceasta achizitie daca vor cei din MAPNRo, daca li se deblocheaza creierii si vor acepta ca FARo trebuie sa aiba in dotarea ei si avioane supersonice de lupta multirol bimotoare pt bombardament, atac si superioritate aeriana. Plus cei din conducerea MAPNRo si FARo trebuie sa inteleaga ca FARo nu face decat politie aeriana, cum s-a cam instaurat ideea, si trebuie sa faca si atac + bombardament la sol pt sustinerea FTRo si FNRo, deci sa se achizitioneze mai multe avioane si systeme de armament care fac astea !!!!
      Normal toate avioanele din dotarea FARo trebuie intretinute si modernizate in Romania si ar fi extraordinar daca s-ar fabrica sub licenta in Romania systeme de armament pt FARo si piese de schimb pt avioanele din dotarea FARo in special sa se fabrice sub licenta Prtatt & Whitney motoarele : F-100-PW-220, care pot echipa F-16 ABM Falcon si F-15 E Strike Eagle.

      7
  8. Un aparat nou cu defecte care se corecteaza in timp e mai bun decat un aparat vechi peticit aflat la sfarsitul carierei.
    Poate o sa intelegi in cincinalul urmator ca Rafale a pierdut trenu de la inceput la noi, e bimotor. Mirage 2000 sh ar fi avut o sansa mai mare, de-aia a si fost o varianta cu ale EAU.
    La F35 nu exista alternativa, la F16 da.

    10

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *