Airbus Racer made (si) in Romania

Ambitiile programului Airbus Racer

 

Da, stirea este in prima parte despre intarzierile programului Airbus Racer (dezvoltat din Eurocopter X3), cu privire la inceperea testelor elicopterului hibrid, teste care trebuiau sa inceapa anul acesta dar sunt amanate pentru 2021.

Motivele sunt, bineinteles, tehnice, pe primul loc fiind transmisia, complicata de elicile propulsoare laterale

 

Noutatea este ca prototipul Racer este fabricat din componente construite la diferite fabrici Airbus Helicopters din Europa, fuselajul fiind conceput din panouri de materiale compozite si produs in colaborare INCAS și Romaero, in Romania, iar apoi Aernnova și Airbus Helicopters din Spania monteaza sectiunea de coada si aripile, pe care apoi se instaleaza elicile propulsoare. Lagarul din titan al aripilor este conceput in Marea Britanie la GE Aviation Systems iar transmisia in Italia, la Avia Aero.

Reamintim ca Racer este in curs de dezvoltare ca parte a programului CLEAN Sky 2 al UE, fiind bazat pe un rotor hibrid cu doua elice propulsoare la capetele aripilor in V. Testele de anduranta si oboseala ale componentelor structurale cheie sunt in curs de desfasurare.

Arborii de transmisie spre elicile propulsoare

Revenind la intarziere, se preconizeaza dupa noul plan ca coca va fi livrata la jumatatea anului 2020, urmand ca testele la sol si cele ale rulajului sa dureze inca cel putin un an. In concluzie, prototipul nu va putea zbura pana in al patrulea trimestru al anului 2021.

 Radiografia pozitionarii sistemelor pe Racer

Racer este antrenat de două motoare Safran Aneto-1X a cate 2500Cp fiecare. Se preconizeaza ca va dezvolta o viteza maxima de peste 400 km/h, in timp ce viteza sa de croaziera va atinge 350 km/h. Testele de zbor ar trebui sa acopere o durata de aproximativ 200 de ore de functionare.

O versiune de serie a elicopterului hibrid Racer, in clasa de masa de 7-8 tone ar trebui sa apara pana la sfarsitul acestui deceniu.

 

Marius Zgureanu

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30312

https://www.aerospacetestinginternational.com/features/in-depth-airbus-racer-fast-helicopter-set-for-2020-test-flight.html

 

18 comentarii:

  1. …avec topping topic du fromage:

    2
  2. Am vazut prezentarea Clean Sky acum vreo trei ani, la INCAS. Pe de o parte m-am bucurat ca INCAS a primit o sarcina atit de importanta, pe de alta parte am fost scheptic, si chiar si ei erau scheptici de finalizare. Se credea ca e din nou o aiureala tipica EU.

    Ma bucur sa aud ca prinde contur concret, desigur mai e mult pina departe, dar orsicit.

    2
  3. Oare americanii de ce nu s-au gândit la așa ceva? Sau s-au gândit? Va fi interesant de vazut cum va influența curentul de aer generat de rotorul principal, care asigură portanta și ridicarea, asupra elicelor propulsoare. Soluțiile americanilor sunt cu un propulsor in coadă sau cu 2 tilt-rotor. Știu americanii ceva și europenii nu?

  4. Ma bucur ca sunt implicati si „ai nostri” pentru proiecte de genul asta dar nu vad ce e asa de interesant sau practic la acest tip de elicopter…

    Oricum, sper sa iasa bine si sa aiba succes. (astfel, probabil ca o sa mai avem si noi de munca la el prin vreo fabrica, ceva…)

  5. E din anii 50 ideea, a ajuns doar la nivel de prototip.
    A mai facut unu inclusiv Airbus, nu la fel de complex ca asta.
    E la muzeu prototipul

  6. „simple, safe, eficient…” Nșpe arbori, gearboxuri, lagăre… Ehem.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *