Buletin naval. Chibițând pe marginea planurilor de înzestrare ale marinei române

Într-un excelent interviu luat șefului Forțelor Navale Române de Victor Cozmei, articol care poate fi lecturat integral aici, ne-au fost devoalate planurile marinei de înzestrare cu tehnică de luptă pe următorii 10 – 20 de ani.

Un singur articol nu este suficient, așa că, cel mai probabil, va fi o serie de articole pe acest subiect atât de important precum prezența maritimă a României în zona Mării Negre. Că avem nevoie de o marină militară nu mai este, sper, niciun dubiu. Cum va arăta ea, rămâne de văzut.

Epopeea înzestrării marinei cu o clasă de patru corvete multirol care să înlocuiască bătrânele corvete de clasă Tetal este binecunoscută. Un șir lung de rateuri politico-administrative început în 2016 cu atribuirea directă a unui program în valoare totală de 1,6 miliarde de euro către Damen, trecând prin licitația câștigată de Naval Group unde, o premieră poate, câștigătorul licitației a refuzat încheierea contractului și finalizat în 2025 când, conform interviului mai sus menționat, aflăm că România va achiziționa patru nave proiectate și produse în cadrul programului European Patrol Corvette.

Iată declarația oficială a Dlui. Panait, șeful Forțelor Navale Române:

“Din cele patru corvete (europene n.r.) pe care ni le dorim, prima navă va intra în Forțele Navale Române în 2030 și, în fiecare an, următoarele până în 2035. În acest an ar trebui să semnăm un acord cu OCCAR (n.a. se pare că acordul a fost semnat în octombrie 2025). După ce semnăm acest acord, 2026 probabil va fi anul când vom semna contractul. Probabil în 2030 va veni prima platformă și apoi urmează dotarea ei, pentru integrarea sistemelor de armament, a CIC-ului.”

Ultimele știri pe acest subiect vorbesc despre introducerea acestui program de înzestrare pe lista programelor pe care ni le dorim finanțate prin SAFE (sursa aici). Mai exact, conform știrilor apărute “pe surse” în spațiul public, se urmărește achiziția a două astfel de corvete prin intermediul SAFE. În programul SAFE sunt incluse doar platformele navale în sine, senzorii și armamentul urmând a fi achiziționate separat după cum de altfel rezultă și din declarațiile dlui. Panait.

Din ce știm până acum din declarațiile publice, NSM (Naval Strike Missile) va fi principala rachetă navă-navă/navă-sol a Forțelor Navale și există intenția de a achiziționa ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), probabil în versiunea Block 2, ca principala rachetă antiaeriană a flotei. Ambele alegeri sunt foarte bune (bineînțeles, părere personală), vorbim de sisteme foarte moderne, care sunt deja sau vor fi în serviciul multor marine militare din NATO pentru mulți ani de acum înainte ceea ce ne dă siguranța că vor fi modernizate constant pentru a rămâne relevante pe câmpul de luptă.

Nu știm încă nimic despre senzori, contramăsuri sau sistemul centralizat de comandă și control, cel puțin din surse publice. Ideal ar fi ca marina să folosească la nivelul flotei același sistem de comandă și control pentru că sunt destule beneficii ca urmare a acestei standardizări. O posibilă opțiune ar fi sistemul TACTICOS al celor de la Thales, un produs folosit de multe flote care integrează deja cele două rachete dorite de marină, este scalabil și suficient de răspândit astfel încât să existe certitudinea că va fi permanent modernizat și actualizat.

doua corvete europene in cadrul safe pentru fortele navale romane

Corveta europeană în mai multe versiuni. Uitându-mă la cum sunt amplasate coșurile, probabil că redundanța și capacitatea de combatere a avariilor sunt mai degrabă specifice unei nave de patrulare, sub corveta qatareză. Uitându-ne la cum sunt amplasate coșurile corvetei qatareze o să înțelegem de ce. Sursa foto: wikipedia

doua corvete europene in cadrul safe pentru fortele navale romane

O corvetă de clasă Al Zubarah. Dimensiunile generale sunt similare corvetei europene, navele fiind prevăzute cu 2x8VLS pentru Aster 30, 1 lansator cu 21 de rachete RAM, tun rapid de 76 mm, rachete anti-navă, tunuri rapide de calibru mic. Versiunea qatareză nu dispune de capacități de luptă antisubmarin cu excepția celor furnizate de elicopterul NH-90. Sursa foto: Fincantieri

Revenind, programul “corvetei europene” are un website propriu (link aici) unde, printre altele, suntem ținuți la curent cu evoluția proiectului. Posibil să nu fie actualizat chiar “la zi”, dar îl putem considera drept sursa publică numărul unu atunci când vine vorba de informațiile despre program.

Iar de aici aflăm că membrii proiectului sunt Franța, Italia, Spania, Grecia, Norvegia și Danemarca. Pe website-ul programelor PESCO (sursa aici), România este menționată ca țară membră. Statutul nostru nu este tocmai clar (pentru mine cel puțin) iar participarea noastră industrială pare să fie egală cu zero.

În fine, trecând mai departe, sursele publice menționate fac vorbire de Project Execution Year (PEY) în 2025 și de Project Completion Year (PCY) în 2030 (sursa aici). Nu mi-e foarte clar ce înseamnă aceste etape și, probabil, se pot cere informații mai detaliate ofițerului de presă al programului. Dacă e să fim optimiști, am putea presupune că prima navă – prototipul, ar putea fi pusă pe cală undeva prin 2026 și finalizată în 2030.

Dacă această presupunere se dovedește adevărată, atunci conform declarației de mai sus, înțelegem că prima navă produsă în cadrul proiectului va merge către Forțele Navale Române. Cu riscurile de rigoare așa cum se întâmplă cu ocazia oricărui prototip.
Despre produsul acestui program, corveta în sine, am mai vorbit cu ocazia altui articol ce poate fi recitit accesând acest link.

În primul rând, vor fi două variante: una de patrulare și una de luptă. Pentru început, sper că vom lua versiunea de luptă pentru că de nave de patrulare nu pare să ducem lipsă. Platforma în sine este concepută modular și poate primi senzori și armament din cele mai diverse surse ceea ce constituie un real avantaj. Flexibilitatea în acest domeniu mi se pare esențială pentru succesul proiectului iar de succesul proiectului depindem direct pentru că se pare că vom fi primul client al acestei platforme.

Lăsând la o parte riscurile asociate oricărui produs nou, să fii primul client al unei astfel de platforme nu mi se pare chiar cea mai bună idee atunci când calendarul tău este atât de strict iar nevoia pentru o astfel de navă se încadrează în categoria “urgențe”. Să nu fiu greșit înțeles, îmi place foarte mult această platformă dar nu și alegerea ei în actualul context.

Am ales o navă aflată în prezent în stadiul de proiect, produsul unui program european multinațional unde niciuna din țările participante nu are o nevoie stringentă pentru produsul acestui program. Prin urmare, niciuna din țările participante de care depinde succesul acestui program nu va fi semnificativ afectată de posibilele întârzieri care ar putea să apară. În cazul nostru, întârzierile în programul corvetei europene ar putea scuza o nouă achiziție pripită motivată de “urgență” din surse “exotice” așa cum a fost achiziția navei de patrulare de clasă Hisar.

Am înțeles, statul român nu vrea să mai aibă de-a face cu Damen după eșecul de la Mangalia. Am înțeles chiar și logica de a atribui comanda celorlalte două nave de patrulare (OPV – Offshore Patrol Vessel) șantierului de la Mangalia pentru a-l face mai atractiv în ochii unui potențial investitor deși această strategie mi se pare cel puțin puerilă pentru că nimeni serios și normal la cap nu va prelua un șantier cu probleme pentru a primi o comandă pentru construcția a două nave. Șantierul trebuie să performeze și după finalizarea celor două OPV-uri construite pentru Forțele Navale Române…

Totodată, mi se pare că ignorăm complet faptul că mai avem și alte șantiere navale în România capabile să construiască nave militare. De pildă, puteam alege să ne construim corvetele pe baza proiectului pe care cei de la Fincantieri l-au construit pentru marina statului Qatar. O scurtă privire aruncată corvetelor de clasă Doha/Al Zubarah ne va arăta multe asemănări între acestea și proiectul corvetei europene. Cu deosebirea că la data acestui articol, Fincantieri a livrat încă de acum doi ani toate cele patru nave comandate de Qatar în 2016…

Ar fi multe argumente Pro în favoarea alegerii corvetei de clasă Doha/Al Zubarah în detrimentul corvetei europene. Dacă ar fi să menționez câteva, aș puncta faptul că a fost deja produsă în patru unități într-o perioadă de timp rezonabilă (7 ani de la semnarea contractului până la livrarea ultimei nave), are caracteristici tehnico-tactice similare cu corveta europeană (deplasament, lungime, lățime, propulsie, până la 16 celule verticale de lansare a rachetelor, hangar și helipad pentru elicopter de clasă medie – 10 tone), Fincantieri deține indirect două șantiere navale în România (la Tulcea și la Brăila) care ar putea fi implicate în producția navelor și, nu în ultimul rând, sunt destul de convins că italienii n-ar face nazuri dacă trebuie să monteze senzorii și armamentul alese de Forțele Navale Române așa cum n-au avut probleme să integreze rachetele RAM pe cele patru corvete qatareze. Pentru cele Contra vă las pe voi.

Până una alta, prima navă nouă care va intra în înzestrarea Forțelor Navale Române va fi nava de patrulare din clasa Hisar, actuala TCG Akhisar, pentru care un contract a fost semnat pe 3 decembrie 2025 (sursa aici). În fine, un răutăcios ar putea afirma (teoretic fără a greși prea mult) că nici măcar Akhisar nu este chiar nou-nouță dat fiind că va fi livrată din inventarul marinei militare turce care a folosit-o deja. Ca de obicei, putem găsi argumente pro și contra pentru orice achiziție dar în acest caz concret mi se pare că cele contra sunt mai numeroase decât cele pro.

17 comentarii:

  1. Occar a venit in Romania in vizita dupa o vizita a ministrului de resort in Italia ,si dupa Occar a venit BEI.,deci fara SAFE sau cam se zvoneste un SAFE 2 dar ma indoiesc ca pt noi la cum inteleg national comunistii nostri treaba cu SAFE ma indoiesc ca ne lipim de ceva la al doilea ca nu o sa accesam mare lucru la primu
    opv turcesti sunt pt sa mananca si gura lor ceva ,ca au furat dar si facut,prin safe la mangalia .
    Damen e la cutite cu psd care are o mare influenta in FNR ,de cand a impiedicat smenurille lui dragnea si bosanceanu stim toti la ce program

    13
  2. Mai există un posibil scenariu în acest proiect al glorioasei corvete europene: cel în care se decide că acest proiect nu are relevanță sau utilitate și se ANULEAZĂ.

    Cum s-a zis și în articol, toate celelalte țări nu au atâta nevoie de așa nave și unele poate deja au în plan altfel de achiziții sau pur și simplu au luxul de a întârzia inzestrarea și, de asemenea, au de unde alege alte modele (ca și noi dar știm deja cât ne-am sucit noi).

    Nu zic mai mult și sper că vom avea aceste corvete cât de curând și că vor fi ceva trebuie…

    11
  3. Ca tu ai ce ai cu Damen si tii coada sus si nu comanzi nimic mi se pare o prostie…Oricum baietii au comenzi cu gramada asa ca pe ei nu-i prea doare…o sa ne doara pe noi cand astia chiar o sa se supere si o sa plece si de la Galati si vom pierde un investitor major
    Si drept sa spun cred ca ai nostrii asteapta dupa cai verzi pe pereti . Dupa cum s-a vazut in mai multe cazuri proiectele comune europene nu prea au sorti de izbanda…
    Prin SAFE poti avea patru corvete construite in tara , fie de olandezi fie de italieni . Nu trebuie sa astepti nu stiu ce proiect comun , etc , etc..

    15
  4. Păi România are vreo câteva șantiere navale, în afară de Constanța. Mangalia Galați, Brăila, Tulcea, Giurgiu. Ăla de la Giurgiu este în legătură cu Naval Group?

    3
  5. Cea mai echilibrata decizie era să comande 2 SIGMA 10514 și apoi numai bine să vadă ce se întâmplă cu EPC-ul european.
    Oricum ai nevoie de înlocuirea Mărășeștiului pe viitor, mai ai 2 fregate Type 22 de înlocuit tot in viitorul previzibil deci nu vad unde este blocajul.
    Faza cea mai de toată jena a fost că nu au găsit alea 50 de milioane pentru 4 unități când trebuia in mod normal contractata a 2-a firma din licitația noastră data in gard.
    OPV-urile alea nu își au rostul, o să fie doar niste bani aruncați în condițiile în care nu prea avem multi.

    6
    • Panait are ambitii mari, vrea 3 fregate ca sa inlocuiasca Marasestiul si cuplul regal.
      Cu patru corvete moderne chiar nu mai vad rostul OPV-urilor, mai ales la un buget atat de mic.
      Cat despre Sigma 10514, cred ca suntem prea saraci ca sa luam o nava de pe raft. Avem nevoie de o nava proiectata pentru razboi iar Sigma/Gowind nu sunt ce trebuie dpmdv.
      Asta e, atat s-a putut! 🙂

      2
  6. Nicolae facă te referi la coșurile de fum decalate la nava Al Zubarah fata de coșurile paralele aliniate la EPC eu doar sa fie doar o răbdare artistică.
    Nu cred sincer că la 3500 de tone +/- să nu ai loc sa le decalezi și să obții o navă care sa fie mai rezistenta la lovirile cu tunul sau rachetele antinava.
    Cele 2 randări indica integrarea unui radar Kronos probabil cu o antena mai mică decât FREMM ceea ce este foarte bine pentru o corveta, radarul fiind full AESA.
    Deci nimic de comentat la acest capitol.

    2
    • Daca te uiti pe siteul oficial, am pus link in articol, o sa gasesti un video. Asa pare sa arate proiectul final. De altfel, ei sustin ca aceasta corveta europeana, chiar si in versiunea sa de lupta, este o nava de linia a 2-a. Asta poate insemna ca daca a halit ceva ramane dead in the water, numai bine sa mai haleasca rapid inca vreo cateva lovituri ca s-o dea la fund. Decat sa luam astfel de “corvete” as prefera sa luam numai OPV-uri, macar nu mai dam o caruta de bani pe o denumire fara acoperire.
      https://youtu.be/xNfjpfJmE7Q?si=XMh0CUVPuls9Z-Lq

  7. Sincer noi inca nu știm ce are in dotare nava din clasa Hisar achiziționată iar în aceste condiții este foarte greu sa ne imaginam rolul său in Forțele Navale Romane.
    Totuși de ce nu ai dori sa te folosești de industria proprie și șantierele deja existente în Romania, de ce te cramponezi de Mangalia când prin propria legislație modificată ai dat de pământ cu toată înțelegerea Statul Român – Damen?
    SIGMA 10514 este departe de a fi o corveta ideala pentru noi, in schimb putea fi începutul modernizării Forțelor Navale Romane care așa are să înceapă cu Hisar – corveta ușoară la care nici macar nu știm dacă o să aibă VLS pentru rachete antiaeriene și ce tip de rachete antiaeriene vrem cu adevărat să avem pe ea.
    Nu mai spun că nu am citit niciunde că avem alt radar fata de cel turcesc proiectat ceea ce înseamnă că NSM-ul o să se bazeze pe date externe pentru a achiziționa inițial țintă.

    4
    • tu chiar crezi ca s-au gandit la toate astea cand au luat Hisar? a venit ordinul politic si in rest Dumnezeu cu mila.

      Nici o corveta nu e ideala pentru ca are limitari intr-unul din domeniile necesare (anti-submarin, AA, anti-nava); grupuri de corvete insa pot fi foarte relevante

      5
  8. Sa vina, sa se dreaga si sa se faca….. cele patru corvete/opv-uri ce-or fi, dar daca noi credem ca razboiul/posibilul conflict ce se prefigureaza ,,intre lumi”ne asteapta pe noi sa facem planuri cicncinale undeva prin 2035-2050 (cam atunci ar fi operationale) asta arata ceva important si stiti ce arata, ….arata ca in fapt si de drept noi suntem cu picioarele in doua luntrii, de aia nici nu ne baga nimeni in seama, asteptam, sa vedem sa analizam si tot ase.
    Nu gandim ca polacii, baltici etc, am mai facut-o odata, am mai facut-o si a doua oara si probabil de cate ori va fi nevoie….cand i-ti bati joc de viata la un moment dat ea i-ti va da un sut in coor (de la nevasta citire) asa e si cu istoria.
    O fi bine , o fi rau…..nu stiu zice.

    4
  9. De ceva timp am renuntat sa mai gasesc vre-o logica in ceea ce fac ( mai bine spus ceea ce nufac) cei din Fortele Navale .Am inteles ca exista ingerinte politice, interese de grup, insa se presupune ca cei care conduc marina sunt militari si prin definitie au coloana vertebrala.
    Dupa ani de esecuri si degringolada, concluzia este una singura: cei care conduc marina.militara au stele, au pensii, nu au insa nici creier nici coloana vertebrala (caut in regnul animal ceva , cu care sa ii compar fara sa jignesc animalele sii altceva decat niste viermi intestinali nu-mi vine in minute)

    12
  10. daca la fortele terestre si la aviatie s-au facut achizitii importante, aici s-a batut pasul pe loc, in afara de blindatele amfibii pentru RIM si lansatoarele de coasta nu-mi vine in cap nici o achizitie si se fac 10 ani de la initierea programului pentru corvete.

    nimic nimic, nici macar planuri, altele in afara de mereu amanata modernizare a fregatelor si modernizarea Tarantulelor, probabil cea mai stupida decizie luata vreodata; singura utilitate o vad aici ca ne raman rachetele pentru lansatoarele de la sol.

    discutia despre structuri si nevoi de dotare este 0, se pastreaza aceeasi structura din perioada comunista + cele doua fregate, fara nici o analiza sau intentie declarata de a ne adapta situatiei curente.

    cred ca e o suma de incompetenta inclusiv tehnica nu numai decizionala, rea-vointa (inclusiv de la politic cu Damen), absenta oricarei strategii industriale (a se vedea situatia SN Mangalia si modul cum statul a manageriat-o) si faptul ca nimeni nu raspunde.

    3
  11. Mare prostie evitarea cu orice preț a Damen. Cred ca daca ar fi dați afară toți cei care se opun la construirea unor nave moderne la Galati, fir ca sunt Sigma nushcare sau un model dorit de noi (are balta pește) am avea in 3-4 ani prima nava data la apa si gata de luptă.
    Problema mare e la FNR si apoi la politic. Cum naiba au reușit celelalte arme sa se doneze decent si Marina a ramas in anii 90-2000? Chiar si proiectele demarate suntinca pe hârtie, ptca nu avem nici bateriile de coasta si nici elicopterele la care făcea referire Nicolae gata de lupta. Pe când la celelalte arme avem F-16,avem Himars, Patriot, Piranha, etc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *