Da, doamnelor și domnilor, din nou despre Forțele Navale Române, la care ne vom referi pe scurt drept „FNR”. În esență, acesta este un articol de opinie pe tema dotării FNR cu noi mijloace tehnico-tactice capabile să asigure protejarea intereselor țării la Marea Neagră în contextul unui buget limitat și insuficient.
Simplu spus, orice strategie de înzestrare cu tehnică militară are la bază un set de cerințe specifice modelate de interesele geopolitice ale țării. În august 2021, Guvernul României a emis Hotărârea nr. 832/2021 privind aprobarea Strategiei Militare a României. Cei care doresc să lectureze integral acest document îl pot găsi aici. Am lecturat și eu documentul „pe diagonală” dar, din lipsă cronică de timp, am rugat-o pe Chat GPT să-mi facă un rezumat al acestei strategii din perspectiva Mării Negre și a FNR. Iată ce a răspuns:
Strategia Armatei României la Marea Neagră
Poziționare strategică și cooperare internațională:
- România își consolidează poziția strategică la Marea Neagră prin parteneriatul cu SUA, NATO și UE, fiind considerată un pol de securitate regională.
- Se acordă prioritate creșterii prezenței forțelor aliate și partenere în regiune și facilitării mobilității acestora.
Obiective militare în regiune:
- Descurajarea și respingerea agresiunii în Marea Neagră.
- Asigurarea integrității spațiului maritim și fluvial național.
- Participarea la operații NATO și la cooperarea regională militară.
Investiții și pregătire:
- Alocarea a minimum 2% din PIB pentru apărare, din care minimum 20% pentru înzestrare și modernizare.
- Instruire comună și exerciții militare cu aliații pentru creșterea capacității de reacție.
Forțele Navale Române — Rol, structură și misiuni
Structură organizatorică:
- Statul Major al Forțelor Navale
- Flota maritimă și Flotila fluvială
- Brigadă de cercetare, supraveghere maritimă și război electronic
- Bază de sprijin logistic
- Unități de învățământ și formare continuă
Misiuni esențiale:
- Apărarea spațiului maritim și fluvial.
- Impunerea respectării legislației în apele teritoriale și zona economică exclusivă.
- Executarea operațiilor de securitate maritimă și intervenții de căutare-salvare.
- Participarea la misiuni internaționale și sprijinirea altor categorii de forțe.
În opinia mea, este absolut necesară o aprofundare a acestei Strategii care-mi pare superficială, în special în ceea ce privește Marea Neagră și ceea ce poate face ea pentru noi. Corelativ, este necesară și o aprofundare a ceea ce putem face noi pentru a ne proteja interesele în acest spațiu vital. Practic vorbim de determinarea clară, cât mai detaliată, a cerințelor strategice și operaționale ale României la Marea Neagră.
O să dau două exemple rapide: armata română trebuie să fie capabilă să protejeze infrastructura de petrol și gaze a țării precum și drumul maritim către Bosfor, de importanță capitală pentru economia românească.
Dar de ce avem nevoie de o strategie atât de aprofundată la Marea Neagră? Motivul este destul de simplu: atât politicul cât și populația trebuie să înțeleagă rolul Mării Negre, ce beneficii ne poate aduce și cum putem să protejăm aceste beneficii de orice potențială agresiune.
În momentul în care aceste aspecte sunt pe deplin înțelese, avem (cel puțin în teorie) o justificare clară pentru asigurarea unui buget îndestulător înzestrării armatei româniei și, mai ales, a FNR. După cum se spunea într-un film celebru,
„Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană! Fii profesionist, ce dracu’!”
În contextul celor de mai sus, consider că așteptările existente la nivelul conducerii FNR sunt nerealiste prin raportare la bugetul existent și reiau aici declarațiile șefului marinei din octombrie 2024:
Avem programul de înzestrare al Armatei României care spune foarte clar ceea ce dezvoltăm în următorii 20 de ani. Este primul proiect, cel al celor două nave de patrulare; cel de-al doilea proiect, am intrat în acest program încă de un an, de anul trecut, în Programul Corveta Europeană. Vom construi 4 corvete noi pe programul și pe proiectul european.
Avem, de asemenea, în programul de înzestrare al Armatei României, în programul de înzestrare al Forțelor Navale Române, construcția a 3 fregate noi. Sunt doar câteva dintre programele noi. Se întinde acest program pe un termen de 20 de ani.
Între timp, planurile s-au schimbat (pentru a câta oară?) și, în loc de două OPV-uri, FNR vor primi o corvetă ușoară din Turcia, conform deciziei CSAT din 28 martie 2025. Pe de altă parte, programul de modernizare și înarmare a fregatelor T22R și a NPR-urilor avansează în pas de… melc, deși singura justificare pentru modernizarea și înarmarea unor nave extrem de vechi și depășite moral era tocmai celeritatea unei astfel de operațiuni comparativ cu construcția unor platforme navale noi.
Cantitatea este o calitate în sine… Zice lumea. Poate că da, mai ales atunci când diferențele tehnologice dintre doi inamici nu sunt semnificative, dar ce te faci când bugetul tău nu permite atingerea unei cantități suficiente raportat la cerințele tale operaționale?
Un posibil răspuns ar fi să-ți folosești imaginația și să încerci să implementezi în număr suficient tehnologii noi, moderne și suficient de ieftine astfel încât să poți atinge masa critică necesară. Iar în cazul acesta singurul răspuns posibil sunt dronele. Dronele de toate felurile sunt aici și nu vor pleca prea curând. „They are here to stay” cum se zice pe romgleză.
Dronele nu sunt soluția minune care să ne permită înlocuirea completă a navelor cu echipaj la bord, dar pot suplini penuria de nave de luptă.
După trei ani de război în Marea Neagră, ne-am aștepta ca FNR să aibă măcar o structură organizatorică de natură a explora posibilitatea testării și integrării dronelor cu navele cu echipaj la bord, experimentarea și dezvoltarea unor noi concepte de operațiuni întrunite, atât între platformele clasice, cu echipaj la bord, cu cele fără echipaj la bord, cât și cu celelalte categorii de forțe ale armatei române.
O scurtă privire aruncată organizării curente a FNR sau celor care se ocupă cu cercetarea în folosul FNR ne arată că preocupările în această direcție par să tindă către zero absolut. Desigur, suntem implicați în câteva programe europene dar parcă lipsesc rezultatele concrete, palpabile… Orice exemplu care combate cele afirmate de mine este extrem de binevenit!
Haideți să luăm exemplul marinei regale britanice (subliniez, tot cu ajutorul Chat GPT), subfinanțată masiv în ultimii ani, aflată la un minim „istoric”. Royal Navy are o existență de câteva sute de ani, timp în care a dat dovadă atât de inovații deosebite cât și de eșecuri la fel de… deosebite.
Royal Navy dezvoltă în prezent mai multe proiecte aflate în diferite stadii, unele fiind în stadiul inițial de proiectare, altele fiind deja implementate. Astfel, la capitolul drone aeriene (UAV) avem mai multe proiecte precum Leonardo Proteus și ScanEagle care sunt deja testate operațional pe portavioane și pe navele de patrulare. Acestea vor îndeplini scopuri multiple: recunoaștere, război antisubmarin, logistică (inclusiv livrare de provizii între nave). La capitolul drone navale (USV) și submarine (UUV), avem câteva proiecte aflate în derulare, Cetus (UUV), un submarin fără echipaj cu autonomie extinsă, capabil de operațiuni de recunoaștere în medii contestate, Marlin (USV), testat pentru misiuni de deminare și patrulare și recunoaștere. Dintre marinele occidentale, britanicii sunt foarte avansați și în ceea ce privește implementarea operațiunilor de deminare exclusiv cu drone.
Și mai interesant, Royal Navy a pus bazele unor structuri specializate, cum ar fi:
- Royal Navy Drone Squadron: unitate dedicată testării și operării dronelor.
- Joint Maritime Security Centre: colaborează cu agenții civile pentru protejarea infrastructurii critice (ex. cabluri submarine).
- SBS (Special Boat Service): forță de elită implicată în integrarea operațională a dronelor în misiuni speciale și de recunoaștere.
În strategia lor navală este menționat termenul „Autonomy by default”. Asta înseamnă că sistemele autonome (drone aeriene, navale și submarine) nu vor mai fi complementare, ci vor deveni elemente de bază (default) în concepția operațională a Royal Navy. Acest principiu este o parte centrală a viziunii Royal Navy pentru 2040 și implică o schimbare radicală în doctrina navală. Mai multe detalii de la sursă aici.
Dar ce înseamnă concret „Autonomy by default”?
Principiul operațional de bază
Royal Navy nu va mai considera dronele un supliment la forțele tradiționale, ci va porni din start de la ideea că misiunile vor fi planificate cu drone autonome ca resursă primară. Doar în cazurile unde autonomia nu este suficientă se va recurge la nave cu echipaj.
Paranteză: având în vedere distanțele din Marea Neagră și autonomiile la care dronele deja au ajuns, în cazul nostru concret, dronele nu au nevoie de nave-mamă putând fi desfășurate direct de la țărm. Exemplul Ucrainei este elocvent în acest sens.
Automatizarea sarcinilor de luptă și suport
Dronele vor îndeplini misiuni de la logistică (aprovizionare), ISR (informații, supraveghere, recunoaștere), război antisubmarin (ASW), deminare (MCM), până la atacuri de precizie. Ex: dronele Proteus transportă provizii între nave, Cetus execută patrule subacvatice autonome în medii de luptă.
Proiectare modulară a flotei
Navele viitorului (Type 83, Littoral Strike Ships) vor fi prevăzute din start cu cele necesare pentru:
- Lansare/recuperare UAV/USV/UUV.
- Operare de la distanță a unor grupuri de drone din centre C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Reconnaissance).
Inițiative și proiecte care susțin această strategie:
- NavyX – Laborator experimental al Royal Navy pentru tehnologii autonome.
- Autonomous Advance Force 2025 – Teste pentru o forță expediționară complet autonomă.
Implicații doctrinare:
- Flexibilitate strategică mai mare: dronele pot fi desfășurate rapid, cu riscuri umane reduse.
- Reducerea dependenței de personal: ajută în condițiile deficitului de personal specializat în Royal Navy.
- Superioritate informațională: UAV/USV/UUV acoperă mai eficient teatrele dispersate, în special în zone contestate (ex: Arctica, Indo-Pacific).
Paranteză: Marea Neagră este un teatru de operațiuni compact, specific unei mări închise, aspect pe care l-am abordat cu ocazia unui articol mai vechi ce poate fi recitit accesând acest link. Nu lăsați titlul să vă inducă în eroare… Prin urmare cerințele noastre specifice sunt uneori diferite de cele britanice. Oricum ar fi, adoptarea pe scară largă a dronelor va necesita o arhitectură foarte robustă de comunicații, atât la bordul navelor de luptă cu echipaj la bord cât și la țărm.
Toate cele de mai sus sunt publicate de Royal Navy în 2022–2023 în documentul (link mai sus) „Future Maritime Operating Concept 2040”, în care se menționează clar că:
„Autonomous systems will become the default for persistent surveillance, logistics, mine warfare, and, increasingly, lethal strike.”
Reconstrucția marinei militare române ar trebui să țină cont de elementele de mai jos dacă vrem să construim o marină adaptată viitorului, nu trecutului. Acest lucru nu se poate realiza prin achiziții disparate, o navă de ici, o navă de colo, o donație de dincolo etc șamd Este nevoie de o concepție unitară. Pe scurt, avem nevoie de un plan iar dacă ni se pare că nu suntem în stare să-l facem singuri, de data asta chiar avem pe cine întreba.
Elementele cheie pentru construcția marinei viitorului „furate” de la Royal Navy sunt:
- Colaborarea om-mașină: echipajele vor lucra în tandem cu sisteme autonome pentru a maximiza eficiența operațională.
- Sistemele autonome: implementarea pe scară largă a dronelor pentru recunoaștere, logistică și atacuri de precizie.
- Inteligența artificială (IA): utilizarea IA pentru luarea deciziilor rapide și gestionarea datelor complexe.
- Sistemele modulare: containere standardizate care pot fi echipate cu diverse tehnologii și atașate rapid la nave.
- Forță distribuită și conectată: trecerea de la o flotă centrată pe platforme la o rețea de capacități tehnico-tactice interconectate.
- Colaborarea internațională: asigurarea interoperabilității cu forțele aliate.
- Adaptabilitate și inovație: promovarea unei culturi organizaționale care să susțină schimbarea rapidă și adoptarea noilor tehnologii.
În umila mea opinie, orice potențială achiziție pentru FNR ar trebui să țină cont de cele de mai sus. Și, aș mai adăuga eu, limitarea intervențiilor din partea politicului. Pe scurt, orice achiziție trebuie făcută având în vedere această perspectivă, altfel vor deveni perimate foarte repede.
Un pic de off: foloseste gemini te lasa sa faci cateva deep research fara bani si e o capabilitate mult peste alte AI.
O sa incerc, merci!
Sa imi zici cum ti s-a parut functia deep search.
Orice AI ai folosi toate fac greseli si „halucineaza”. Mai ales cand le bagi intr-un subiect concret pe care il cunosti o sa vezi cat de putin intelege de fapt AI-ul respectiv.
Cheers!
Din pacate fara implicarea politicului nu se poate…politicul da banii . De fapt nici nu mai stii pe cine sa dai vina pentru starea actuala a FNR , pe partea politica sau o proasta conducere din partea Statului Major al FNR…
O intrebare care are legatura cu cu articolul ci cu intarzierile la livrarea IAR 99 SM. Am gasit un clip de ieri cred https://youtu.be/oaRwbTmqjwo?si=MVpuYp-CscShNtUv unde se vad 5 bucati modernizate, De ce oare ele nu sunt predate inca Mapn ? Mai ales ca e nevoie de ele pentru antrenamentul pilotilor pentru trecerea pe F16 ele par sa fie inca in Craiova. 5 din 10 par modernizate deja.
Păi n-a venit politicianu și conducerea armatei să taie pamblica
Și nu s-a finalizat încă pregătirea meselor întinse
Ca la orice inaugurare, dacă nu se petrece în mod tradițional e degeaba
Salut, pai uite un material făcut de Adelin Petrișor de curând.
Avioane Craiova cer alta amânare de livrare, asta este al 3lea, al 4lea .
https://youtu.be/nYTDNYWGlqc?si=HtoADJUbi9BoWtAE
Ma doare mintea.
Ce dracului de treaba au astia ai nostrii cu asa ceva ??
Pe bune, e ireal !
inzestrarea e importanta
dar poate mai importanta e istoria inzestrarii,
si istoria inzestrarii este nefericita,
cu nave luate de la italieni platite de mai multe ori,
cu scandaluri grave de coruptie in perioada interbelica, dar fara nici un vinovat,
si cu osanale familiei regale: ca daca s-a facut ceva bine e de la familia regala, si daca s-a facut ceva rau e de la oamenii partidelor,
ca nu se poate ca regii si politicieni cu nume de bulevarde sa fi gresit ceva,
poporu analfabet nu stie cum merge politica, armata si inzestrarea
cam ca azi
in comunism s-a construit totusi ceva,
s-a incercat ceva,
si ajungem la anii 2000 cu fregatele englezesti retrase ca nu mai faceau fata, dar minunate pt noi si la preturi astronomice,
ca nu avea cum sa fie altfel, la cel mai capabil prim minister care l-am avut,
apoi, navele sandown class retrase de britanici ca nu mai erau bune,
dar platite de noi mai scumpe decat atunci cand au intrat in dotare,
si corveta turceasca la pretu triplu,
https://www.defenseromania.ro/anomalia-romania-cat-platim-pentru-corveta-din-turcia-refuzata-de-o-ala-tara-si-pe-care-nici-macar-nu-puteam-integra-rachetele-americane-nsm_633856.html
https://www.youtube.com/watch?v=M–daujMN9U
Salut, aceste nave vânătoare de mine sunt modernizate? Sau e aceeași mișcare ca achizitia fregatelor din Marea Britanie?
Într-o mișcare strategică de consolidare a capabilităților sale navale, România este pe cale să recepționeze HMS Pembroke, un vânător de mine din clasa Sandown, vechi de 26 de ani, de la Marina Regală a Regatului Unit, livrarea fiind anticipată pentru vara anului 2025.
https://techrider.ro/defense/romania-receptioneaza-inca-o-nava-militara-de-la-marea-britanie-in-aceasta-vara-vasul-vital-pentru-protejarea-rutelor-comerciale-amenintate-de-rusia-ce-poate-face-fosta-hms-pembroke-si-ce-misiun/?uord=mo7H9sbDgUw4mR5k9G9yPqVDZRcrNdSmTbXcnUiLREj8gnhIyCavQb2GZ8MPO%3DAQP254/IjJqFmxREn8hlhrnnOvSutiSaUyN6grNd51SbX4opBYPsf0sk4SlnWzRG7e7qg%3DZRk7&fbclid=IwQ0xDSwKqUO1leHRuA2FlbQIxMAABHvo9NCDl4ALfxzxm4qDxVe-Wq37CG9C4g4z1j3Qcc7-uEcNyPLqdcZr73QvV_aem_c8x3c-HGWlWhm5xC317njA
Au venit cu toate capacitatile tehnico-tactice de care dispun dupa ce au trecut prin revizii capitale la Babcock. In poza din link, deasupra fregatei, este blurat, cel de-al doilea vanator la revizie, probabil inainte de predare: https://www.navylookout.com/wp-content/uploads/2025/05/HMS-Venturer-7.jpg
Sunt nave gandite sa actioneze in ape putin adanci, specifice zonei noastre.
Că tot ai pomenit de Royal Navy și drone, Nicolae, iată ce tocmai au experimentat!
https://monitorulapararii.ro/marina-regala-britanica-a-folosit-pentru-prima-data-o-drona-puma-pentru-ghidarea-unui-elicopter-1-58374
Echipajul unui elicopter Merlin şi-a oprit radarul – şi s-a bazat în schimb pe o dronă şi pe controlorii acesteia pentru a se apropia de navele „suspecte” din Atlantic, într-o prima acţiune de acest fel în cadrul marinei regale britanice
Probabil vom vedea din ce in ce mai multe experimente similare. Si francezii au inceput sa „miste” pe subiectul asta, am tot vazut stiri de la ei in ultima vreme.
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM.
https://m.defenseromania.ro/anomalia-romania-cat-platim-pentru-corveta-din-turcia-refuzata-de-o-ala-tara-si-pe-care-nici-macar-nu-puteam-integra-rachetele-americane-nsm_633856.html?fbclid=IwQ0xDSwKqVFJleHRuA2FlbQIxMAABHsLJBd4LiYeTZPgH7dN2hhsWyIVeJC_urZqY5MBL9yBOxUn8qkJr2Rlxcsp1_aem_GNWCMbC72kzrE8jZPQVbRw
Foarte neclara toata treaba asta cu OPV-ul turcesc, ceea ce ma face sa cred ca se va cumpara….politica faptului implinit. Aia e, macar e noua.
refuz sa cred in predestinare,
cum spunea regretatul Bartolomeu Anania: cred in destin dar nu cred in predestinare
palavramentu tb sa aprobe in final prin lege, asa ca politica faptului implinit nu prea e,
cineva castiga din pretu triplu,
refuz sa cred ca aia de la conducere castiga ceva,
ca noi avem autoritati cu pensia anticipata speciala care vegheaza,
totusi, mie nu-mi place cravata rosie de pioner a presedintelui republicii,
prezentarea ei in vizitele externe e gresita
dar asta e alta discutie,
Nicolae, felicitari, bun articol. Daca tot te-ai uitat „peste gard” la marinarii majestatii sale, au venit cumva si cu o doctrina privind protejarea navelor contra amenintarilor curente? Ma gandesc ca in medii ca lighenusul nostru, unde distantele sunt relativ mici, mai ales comparatae cu raza de actiune a rachetelor si mai nou a dronelor (marine sau aeriene), orice nava mai mare de cateva sute de totne devine direct o tinta foarte tentanta.
Ma uit la rusi: inca mai au un numar bunicel de nave in Marea Neagra, dar ce folos daca nu au venit cu o doctrina de utilizare care sa le asigure o sansa rezonabila de supravietuire pe mare. Tinandu-le gramada in porturi nu doar ca nu obtin nici un beneficiu, dar mai si cheltuie resurse cu protejarea lor, resurse care altfel sunt necesare in alte parti. Si asta in conditiile in care ar avea de lucru destul in zona Odessa – Herson, daca ar stii ce sa faca cu ele.
Inteleg ca sefii marinei ar vrea corvete si fregate. Care ar mai fi rolul lor in MN, cand mare parte din atributiile lor pot fi preluate de nave mici, respectiv cateva sute de tone, plus cativa asistenti comandati de la distanta sau cu AI. Cum mai protejezi o fregata de un roi de MAGURA (doar ca exemplu) care se apropie la cativa kilometri si apoi fiecare da drumul la cate un set de 5-10 FPV-uri (doar ganditi-va la ce s-a intamplat ieri in Rusia, si inlocuiti camionul cu o MAGURA-like). Eventual dublat de un atac cu rachete anti-nava si de ce nu, si cateva drone cu raza lunga, gen Shaded.
Crezi ca in viitor vom avea nave dedicate vanatorii de drone? Se intoarce contratorpilorul?
Conform acestui articol, postat și la PSR luna trecută, RN trece la standardul vls mk41, tunul Bofors 57mm Mk3 ca principal și tunul Bofors 40mm Mk 4 ca și CIWS
https://www.navylookout.com/royal-navy-presents-bold-ambitions-for-the-future-air-dominance-system/
Multumesc, Mihai.
Ceea ce s-a intamplat pana acum in Marea Rosie este fix ceea ce s-a intamplat pana acum in Marea Neagra. Doar ca in timp ce rusii s-au retras la Novorosiisk si au „cedat” controlul zonei vestice a Marii Negre, occidentalii au „reusit” sa distruga toate dronele houthi fara a suferi pierderi, cel putin pana acum. Asta pentru ca, spre deosebire de rusi, occidentalii au o aparare mult mai eficace (senzori, efectori – rachete, tunuri etc).
Problema occidentala este costul urias al operatiunilor din Marea Rosie, semn ca este nevoie de munitii mai ieftine la acelasi nivel de eficacitate precum cele scumpe.
Nu stiu daca o sa apara o doctrina de lupta impotriva dronelor, dar sigur vor aparea noi reguli de angajare a inamicului, arme noi, tactici noi etc Deja rezultatele experientei dobandite in Marea Rosie incep sa fie implementate prin marinele occidentale. De ex. Martlet pe Wildcat.
In opinia mea, eu nu cred ca navele cu echipaj la bord vor disparea complet prea curand, dar in mod cert dronele vor prolifera si vor fi integrate cu navele cu echipaj devenind multiplicatori de forta. Nicio nava de cateva sute de tone nu poate avea rol dedicat AA, este pur si simplu prea mica pentru asa ceva pentru ca ai nevoie de o platforma stabila. La fel, in lupta AS ai nevoie de elicopter, deci e nevoie de o nava mai mare care sa fie capabila sa sustina operatiuni cu elicoptere.
In principiu, cred ca ceea ce vor sa faca englezii se va generaliza pe la toata lumea: nave gandite din start sa foloseasca si sa coordoneze drone in lupta. Avantajul nostru daca ma pot exprima asa este ca multe din aceste drone vor putea opera direct de la tarm. Dpmdv, ar trebui achizitionate cateva USV-uri pentru AS si MCM, cateva UAV-uri cu aripa fixa sau rotativa, cateva UUV-uri ca sa vedem cum functioneaza in zona noastra, cum pot lucra cu elicopterele si navele marinei. Pe scurt, ca sa experimenteze.
Insa este imperativ sa dobandim ceva capacitate de lovire la nivel de FNR, cu AA maxima urgenta. Mi se pare aberant sa spargi banii pe OPV-uri cand tu nu ai nici macar o singura nava de lupta „adevarata”.
Multumesc amandoura pentru raspunsuri.
@mihaistoian: am vazut articolul si eu, combinatia 57mm plus 40 mm, ghidate de radar, ar trebui sa fie o solutie destul de robusta pentru majoritatea dronelor, dar trebuie nervi destul de tari, pentru ca distanta de angajare o sa fie de cativa kilometri doar. Daca turelele permit si elevatie negativa, ar trebui sa poata fi folosite si impotriva unor tinte navale mici, gen ambarcatiuni sau drone rapide, mai ales dublate de una doua statii telecomandate de calibru usor (0,5 sau chiar 7.62mm). MK 41 nu cred ca e pentru drone.
@nicolae: in mare sunt de acord cu ce spui, cu urmatoarele comentarii:
1) in Marea Rosie nu prea am vazut (posibil sa fi ratat eu ceva) atacuri coordonate cu multe drone navale, cum au haituit ucrainienii corvetele rusesti. Nici nu am vazut atacuri concentrate cu zeci de drone asupra unei nave sau grup de nave. Si sa nu uitam ca occidentalii au avut si ei hibele lor (un avion doborat de „friendly fire”, unul pierdut de pe punte in timpul manevrelor de evitare. fregata daneza care nu a putut lansa rachete.
2) Sa’ar 4.5 sunt pe la 500 de tone, unele poarta si elicopter, altele au 32 de Barak (versiunea 1, cu raza mica, e adevarat, dar ma gandesc ca tehnologia a mai evoluat, automatizarea mai reduce din personal etc). Eu la ceva de genul ma gandesc,programul anuntat de marina cu 2 opv, 4 corvete si trei fregate mi se pare si nerealist si anacronic. Evident, posibil sa gresesc, e doar o parere.
1) In realitate, in opinia mea, atacurile din Marea Rosie au fost mult mai sofisticate, o combinatie de rachete balistice si de croaziera cu UAV-uri si USV-uri si chiar si cu UUV-uri sinucigase. S-au consemnat si atacuri de pana la 37 de UAV-uri, uneori combinate cu lansari de rachete de croaziera sau cu rachete balistice (folosite in premiera in atacuri antinava si, tot in premiera, doborate de sisteme care, cel putin teoretic, nu aveau aceasta capacitate. Ai un istoric in linkul de mai jos: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_Red_Sea_crisis
Cred ca in Marea Rosie au fost mai putine USV-uri din cauza lipsei de informatii la zi, o chestiune unde ucrainenii au beneficiat de suportul NATO & SUA. USV-urile sunt mai lente decat UAV-urile si dureaza mai mult sa ajunga in locul „X” decat un UAV, nu mai zic de rachete de croaziera/balistice. In Marea Rosie, iranienii i-au ajutat pe houthi pana la un punct: https://www.nbcnews.com/news/world/iran-spy-ship-mv-behshad-sails-home-israel-attack-threats-rcna148368
Au fost si momente de cascadorii rasului, nemtii au tras dar n-au nimerit dupa care au constatat ca nu mai au prea multe rachete Standard SM2 din care folosesc ei, danezii au tras dar n-a plecat racheta din tub iar munitia de 76mm cu fragmentare s-a fragmentat in prova navei nu langa tinta, iar belgienii nici n-au mai ajuns in zona dupa ce ESSM-ul a ramas blocat in tub. Spaniolii, desi au nave capabile, nici n-au dat prin zona. Dintre europeni, englezii, francezii, italienii si grecii au facut o figura frumoasa, mai ales grecii cu batranele lor Hydra.
Din fericire, nicio nava occidentala n-a fost inca lovita.
2) Programul anuntat de seful FNR mi se pare greu de realizat dpdv buget alocat marinei. In conditiile astea ma asteptam la ceva mai multa inventivitate si imaginatie in cresterea capacitatii de lupta reale in conditiile unui buget care nu va fi niciodata suficient. Intr-o marina dotata doar cu OPV-uri, demararea unor programe care presupun achizitia unor… OPV-uri, mi se par de noaptea mintii. La fel inarmarea unor nave care trebuiau taiate demult.
Ca nava de lupta cu echipaj la bord, cred ca ar trebui sa avem in vedere niste platforme de ~2500 tone in versiunea dedicata AS si niste platforme de ~3000 tone in versiunea dedicata AA. 3 + 3 unitati. Nave de lupta adevarate, construite la standarde militare, nu OPV-uri glorificate, asa cum sunt Sigma, Gowind etc samd, dedicate si proiectate conform nevoilor noastre specifice, nu cumparate de raft. Augmentate de USV-uri, UAV-uri si UUV-uri.
Pentru MCM si logistica, 3 unitati de ~2000 tone, standarde comerciale, cu hangar si helipad, cala multimisiune si comunicatii deosebit de robuste. Si 3 vanatoare de mine de 500 – 600 tone care indeplinesc si rol de OPV.
Hai ca m-a luat valul… 🙂
,,Nave de lupta adevarate, construite la standarde militare, nu OPV-uri glorificate, asa cum sunt Sigma, Gowind etc samd, dedicate si proiectate conform nevoilor noastre specifice, nu cumparate de raft.”
Eh, Nicolae, aici sunt de acord parțial cu tine!
Și Sigma și Gowind pot fi nave militare adecvate DACĂ le adaptezi nevoilor noastre specifice, dar aici trebuie ca amiralii noștri trebuiau să pună mintea la contribuție!
Când Damen a concurat pentru contractul cu Marina Helenă citisem că le propuneau o Sigma de circa 120m lungime, 4500 tone deplasament, DOUĂ VLS mk41 adică 64 ESSM, un RAMSYS cu 21 RAM, tun 76mm Strales DART și multe alte oferte care puteau fi adaptate! Dar trebuia să alegi, iar ai noștri nu știu ce să aleagă!
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/damen-details-dutch-frigates-proposal-for-hellenic-navy/
Mihai, ambele tunuri folosesc muniție produsă tot de BAE, 3P(Pre-fragmented, Programmable, Proximity- fused) și care poate fi programată în șase moduri (– Gated proximity mode (air defence) – Gated proximity mode with impact priority (air defence, large targets) – Time mode (small fast, manoeuvring surface targets and concealed onshore targets)– Impact mode (surface targets) – Armour piercing
mode (armoured surface targets) – Proximity mode (default mode)
file:///E:/Downloads/baes_ds_Bofors+3P_redesign_digital+8.14.pdf
PDF-ul lor descrie cel mai bine situația
domnilor, inca o data multumiri amandoura pentru raspunsurile detaliate si linkurile oferite. As mai comenta poate legat de punctul doi cu viitoarea structura a flotei, dar pentru asta cred ca nu ajunge o lada de bere ca sa terminam de discutat idei si posibilitati asa ca ma opresc aici. 🙂
PS am vazut si eu noile detalii de defenseromania legate de noul OPV. Cred ca e prima oara cand ma rog ca un plan de inzestrare sa nu fie aprobat / finalizat.
oarecum legat de tema asta, despre strategia UE la Marea Neagra
https://www.libertatea.ro/stiri/care-sunt-vulnerabilitatii-strategiei-ue-la-marea-neagra-dar-si-oportunitatile-pe-care-le-aduce-ea-romaniei-5329506
Ca tot e vorba de Royal Navy aici, s-a publicat pe siteul ministerului de la ei, noua Strategic Defence Review: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/683d89f181deb72cce2680a5/The_Strategic_Defence_Review_2025_-_Making_Britain_Safer_-_secure_at_home__strong_abroad.pdf
Probabil rachetele vor fi integrate containerizat; adică un container care nu e integrat cu restul navei. Deci rachete NSM containerizate, fără integrarea lor în combat sistem managemant-ul turc al navei. Americanii nu ar permite cu siguranță acest lucru.
https://m.defenseromania.ro/mapn-confirma-ca-inainte-de-corveta-usoara-hisar-avea-pe-masa-o-alta-oferta-cum-justifica-romania-alegere-si-noi-detalii-interesante-din-oferta_634010.html?fbclid=IwQ0xDSwKr8KtleHRuA2FlbQIxMAABHnWC5H87Yjo7BhdGYShLuR8MW4-jKvO5tjnM9dRrG5jQC2I7YfYeOjQMvxHL_aem_kfWiQdvSdaNVdmUzrFr1vA