Câteva lămuriri despre programul corvetelor

corvete Naval Group probleme

Văzând avalanșa de comentarii (multe offtopic, la un articol despre submarinele australienilor) datorată unui articol apărut recent pe Defense România, cred că se impun câteva precizări. Precizări de bun simț aș spune eu…

Astfel, cei de la Defense România au afirmat că, potrivit unor surse nenumite, România și francezii de la Naval Group nu semnează de peste doi ani contractul pentru corvete pentru că, citez:

  1. „Astfel, Naval Group a câștigat oficial licitația pentru „Corveta multifuncțională” cu Gowind 2500 pentru 1.2 miliarde de euro. Doar că, din informațiile DefenseRomania, oferta depusă de francezi, și declarată câștigătoare pe baza prețului cel mai mic, nu includea și muniția pentru corvete. În contextul achiziționării muniției oferta se mărește cu 100 de milioane de euro și își pierde atributul de cea mai mică ofertă din programul „Corveta multifuncțională”.” (sublinierea noastră)
  2. „Sursele noastre ne-au precizat că probleme sunt inclusiv cu Șantierul Naval Constanța care nu ar fi capabil să construiască corvetele fără un amplu proces de modernizare.” (sublinierea noastră) Din informațiile obținute de noi, separat de contractul pentru corvete, pentru șantier a existat interes și din partea unei companii din Anglia care a tatonat terenul Șantierului Naval Constanța în vederea realizării aici a unui program de mentenanță pentru anumite nave. Însă totul a picat după ce în urma evaluării s-a decis că sunt necesare investiții de aproximativ 200 de milioane de euro pentru modernizarea șantierului naval.”
  3. „În acest sens contractul pentru programul de înzestrare „Corveta multifuncțională” rămâne blocat. MApN ar fi solicitat companiei declarate câștigătoare semnarea contractului, dar, aceasta din urmă, a solicitat achitarea înainte a muniției, cel mai probabil pentru a putea investi în procese de modernizare a Șantierului Naval Constanța, fapt refuzat din start, din motive lesne de înțeles.” (sublinierea noastră)

Să le luăm pe rând:

  1. „[…] oferta depusă de francezi, și declarată câștigătoare pe baza prețului cel mai mic, nu includea și muniția pentru corvete.” Nimic mai greșit. În conformitate cu prevederile H.G. nr. 48/2018 care reglementeaza aceste aspecte se spune clar: „B.I.5. Criteriul de atribuire a acordului-cadru/contractului este „prețul cel mai scăzut” al ofertei conținând soluția optimă stabilită după etapa de dialog, fără a include costul echipamentelor/munițiilor/serviciilor care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă. Deci prețul ofertat de fiecare participant NU INCLUDE muniția în cazul tuturor participanților pentru că, de obicei, muniția face obiectul unor acorduri inter-guvernamentale, Guvern-Guvern. Ceva mai clar de atât, apăi nu știu…
  2. „Sursele noastre ne-au precizat că probleme sunt inclusiv cu Șantierul Naval Constanța care nu ar fi capabil să construiască corvetele fără un amplu proces de modernizare.” „Sursele noastre” – în speță sursele Defense Romania nu sunt numite, dar le putem bănui. Asta nu înseamnă automat că afirmația este incorectă. Totuși, aruncând un ochi pe documentele aferente anului financiar 2020 avem o companie care construiește și repară atât nave comerciale cât și nave militare, este vorba de reparații capitale și modernizări la cele două fregate T22R (probabil este vorba de implementarea programului de schimbare a turbinelor de marș). Mai multe detalii aici.
  3. „MApN ar fi solicitat companiei declarate câștigătoare semnarea contractului, dar, aceasta din urmă, a solicitat achitarea înainte a muniției, cel mai probabil pentru a putea investi în procese de modernizare a Șantierului Naval Constanța, fapt refuzat din start, din motive lesne de înțeles.” Asta e o ciudățenie, ca să mă exprim frumos. Dacă vorbim de rachete, atunci compania care va livra și încasa prețul este MBDA pentru că Gowind au fost propuse cu armament reactiv MBDA. Îmi explică și mie cineva cum ar fi putut folosi Naval Group niște bani pe care nu-i încasează? Singura explicație, deși există norme fiscale care s-ar putea să nu permită asta, ar fi torpilele care sunt produse de Naval Group.

Mai plauzibilă mi se pare explicația că Naval Group a venit cu un preț de dumping sau la limita dumping-ului, oricum cu o marja de profit infimă care a fost aruncată în aer de creșterea accelerată a prețurilor la materiale ca urmare a pandemiei. Știm că francezii au efectuat o evaluare a S.N. Constanța înainte de a se asocia cu ei, deci ar trebui să fi avut o reprezentare clară a posibilităților tehnice ale acestora încă de la data semnării memorandumului de asociere cu ei. Mai multe detalii aici. Citez:

„RoMilitary: „Did Naval Group’s experts make an evaluation of the Constanta Naval Shipyard current capabilities and work force and identified any possible Romanian suppliers for the construction of the four corvettes? Will there be any additional learning programs to instruct Romanian workers in France?”

Naval Group: „A shipyard survey has already been carried out at SNC, and the shipyard has definitely all capabilities to build a navy ship, with the assistance of Naval Group experts. SNC team shall participate at On-Job-Training sessions in Lorient, in order to align procedures and sharing experiences. This is a traditional training part of the Transfer of Technology process that Naval Group is implementing throughout the world for achieving successful warships complex programs.”

Experiența recentă ne arată un program de succes – Egiptul și unul eșuat, în Malaezia, despre care am scris și noi mai demult aici.

Vis-a-vis de chestiunea muniției, știm de spune H.G. și știu că s-au cerut lămuriri suplimentare care au fost clarificate (sau nu) în etapa de dialog. Luînd cazul Egiptului care a achiziționat patru corvete Gowind 2500, aceștia au semnat un contract pentru muniție cu MBDA în valoare de 400 milioane euro și, separat, unul cu Naval Group pentru torpile, în valoare de peste 100 de milioane. Suma de 100 de milioane de euro cerută în avans de Naval Group nu poate acoperi decât un nivel minimal de înarmare a navelor, dar fiind că aici sunt incluse și fregatele. Dar asta n-ar fi o noutate pentru țara care a cumpărat două „fregate” cu un tun și niște tuburi lans-torpilă pe care a uitat să le mai înarmeze…

Nicolae

#anulatilicitatia

#verificatiinformatiile

#verificatisursele

#nudezinformati

70 de comentarii:

  1. Statul roman poate sa termine cu mascarada asta in cateva luni daca doreste. Se anuleaza licitatia (motive se gasesc usor) si apoi se incredinteaza direct contractul. Logic ar fi catre Damen sau Ficcantieri, care au santiere care se pot apuca imediat de nave, fara sa mai fie nevoie de alte investitii.

    Mai e un aspect care poate ti-a scapat Nicolae. Cum ne afecteaza scandalul submarinelor australiene. la momentul asta, anuntul pierderii contractului romanesc de catre Naval Group ar fi mult amplificat de scandalul asutralian. Daca am avea un pic de cojones nu ne-ar pasa prea mult si ne-am vedea de treaba (asa cum au facut polonezii cu elicopterele).
    Dar stim bine ce lipsa de outze exista la noi la varf

    26
    • Din pacate suntem cam prea dependenti de francezi dpdv economic. Idem de nemti. Australia nu prea are multe in comun cu Franta, dar noi avem in curte Dacia care tocmai este in plin proces de retehnologizare cu viitoarele tehnologii pentru masini electrice.

      Eu ii vad pe astia in stare sa puna Marocul pe primul loc si sa ramanem la coada. Cred ca cel mai bine o facem diplomatic si rupem ‘pisica’ doar in cazuri extreme si cu anunt public in prealabil sub forma de ultimatum, sa nu zica ei ca nu au stiut si din astea de ale lor.

      4
    • Mi s-a parut atat de evident incat nici n-am mai mentionat-o… 🙂 De asta MAPN se declara gata sa semneze dar astia de la NG nu fac nimic. E evident ca vor sa-i forteze pe ei sa se retraga, nu sa anuleze licitatia. De aici si articolele „pe surse” si actuala campanie de presa.

      3
  2. Nu înțeleg de ce se folosește termenul „muniție”.
    Trebuie sa știm ce arme vom avea pe nava pentru a ști ce și cita muniție sa se cumpere.
    Iar din text :
    ” fără a include costul echipamentelor/munițiilor/serviciilor care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă. ”

    E evident că nu se știe ce tipuri de arme vor fi pe corvetele astea.
    Deci ce muniție sa achiți anticipat ?
    Rachete Exocet când ( poate) dotezi nava cu Tomahawk ?
    Proiectile calibru 76 mm cînd vrei tun de 57 mm ? Sau invers ?

    Eu personal cred că e altceva in joc.
    – creșteri de pret datorita scumpirilor oțelului și în cascadă a tot ce e necesar construcției.
    – incapacitatea șantierului naval Constanta de a construi corpul corvetelor la standardul calitativ cerut de Naval Grup.
    – suma care se da anticipat înaintea începerii tăierii tablelor. ( Vezi că și nemții au cerut bani anticipat pentru colaborarea la tabul Agilis. Nu au primit , au plecat )

    PS.
    Cred că tot la Damen ajungem . Au tot ce e necesar. Inclus șantier naval românesc , tehnologie și sudori. + Proiectanți.
    Doar că onor ministerul trebuie să zică clar, oficial și în scris ce vrea pe corvete.
    Adică ce sisteme de arme , tipul lor și număr.
    Că exemplu , nu sunt toate radarele compatibile fizic și tehnic una cu alta.
    Daca vrei EMPAR , nu faci structura pentru radar SPY.

    8
  3. Daca nu se lasa cu un contract de partid nu se construieste. Aici e mafie politica si politicienii au firme si actiuni in firmele de reparatii si de constructii navale in care fiecare are felia lui.
    Lucram la negru la o firma de mafiot liberal celebru in presa locala si intr-o zi il vad pe un senator umanist la el in vizita: se stiau bine si erau prieteni la catarama…. La firma asta de partid toti muncitorii si-au dat demisia intr-o singura zi si la firma senatorului umanist Mihei Andrian de abia am scapat de moarte…. Ca fiu de fost sef in Securitate inainte de 2014 am trecut prin tentative de omor la firmele lor pentru ca geniile de la DIA au furat in anii ’90 dosarele arhivate de tatal meu in anii 50 : dosare legionari parasutati, dosare executii romani in Timoc, dosare pe furturile sovieticilor din Romania inclusiv in declaratii scrise de mana… sute de dosare arhivate in ani de zile pe o retea de ofiteri care pe toata perioada anilor 50 a arhivat in secret dosare pe subiecte sensibile….
    Domnii de la DIA au furat dosarele chiar pentru GRU in anii 90, pentru interesele Serbiei – interese pe Timoc, pentru interesele Mosadului sau pentru imaginea CIA in Romania. Arhivele au fost furate de sefii DIA! Ce au facut ei? Furturile, amenintarile si santajurile s-au transformat usor in politie politica pe origine cu un milionar israelian pe nume David Suli cu o cladire prabusita peste propietatea familiei, cu tentative de omor acoperite de procurori si cu politie politica pe origine peeste tot- se vede din satelit si era si cu un monument profanat dar ei nu au vazut nimic ca nu le convine sa se spuna ca se face politie politica pe origine pe fata.
    Dar hai sa revenim la siubiect….. Aici e mafie si e o coruptie generala cu implicari politice. Daca nu se lasa cu contracte cu im0pplicare politica nu se construieste nimic!

    25
    • Domnule, ce scrii dumneata aici este extrem de fierbinte. As zice ca este mai important chiar decât toată frecangeala asta cu corvetele, pentru ca dela povestea asta cu DIA se trag și multe altele, inclusiv povestea corvetelor.
      Te rog, dezvolta povestea aici sau postează link-ul unde se pot citi mai multe.

      7
    • „Lucram la negru la o firma de mafiot liberal celebru in presa locala si intr-o zi il vad pe un senator umanist la el in vizita: se stiau bine si erau prieteni la catarama….”
      „Ca fiu de fost sef in Securitate inainte de 2014 am trecut prin tentative de omor la firmele lor pentru ca geniile de la DIA au furat in anii ’90 dosarele arhivate de tatal meu in anii 50 : dosare legionari parasutati, dosare executii romani in Timoc, dosare pe furturile sovieticilor din Romania inclusiv in declaratii scrise de mana… sute de dosare arhivate in ani de zile pe o retea de ofiteri care pe toata perioada anilor 50 a arhivat in secret dosare pe subiecte sensibile….”
      Deci tu, fie de sef in Securitate inainte de 2014 lucrezi la negru la o firma de partid…
      Si primesti 16 inimi iar Lili Marlen pune botu’…
      Iar noi ne miram de ce merg lucrurile cum merg in tara asta. Mare ti-e gradina Doamne!

      21
  4. sa facem atunci la Galati si sa dam drumul primei corvete si sa renuntam pur si simplu daca francezii nu pot sa indeplineasca minimele conditi , probabil ca ne vor duce in justititie si vor dorii despagubiri. Dar cei care sunt la Directia Armanent si Dotare nu stiau aceste lucrurii ?.Cine plateste ca nici un program de dotare nu merge bine? Cine e responsabil, ceva demisii?.Incredibil ce se intampla in tara condusi de ciume de politicienii.In rest vrajeala doar.

    5
  5. Nicolae as fi curios ce parere ai despre faptul ca francezii au pierdut si in Elvetia in detrimentrul lui F35,cu submarinele in Australia acum se va putea anula si la noii programul Corveta daca de doii ani se stagneaza, crezii ca industria de aparare franceza va pierde pe viitor contracte marii avand ca nu se vor putea ridica la nivelul industriei americane ?.

    2
  6. Damen, cu Damen ar fii putut face ceva. Au super șantierul naval din Mangalia!
    Daca păstrau contractul făcut de Cioloș, acum aveam corvete noi nouțe!

    25
    • de acord cu tine si eu o zic asta de multa vreme cu damen

      7
    • Nu înțeleg de unde vin aprecierile astea cum că Damen au un „super șantier”,la Mangalia,iar SNC e de cacao.E sunt din Constanța și le cunosc pe amândouă.La Mangalia,investițiile le-au făcut cu ani în urmă coreenii de la Daewoo,foștii proprietari.Olandezii nu au investit nimic,ba au mai dat și jumătate de oameni afară. Șantierul e mort.Ce construiesc o fac la Galați și nu la Mangalia.La SNC,investițiile au fost mici,dar treaba merge ba cu vietnamezi,ba cu subcontractori,ptr că e criză mare de lacatusi și sudori.Dar cu toate astea nu există termen de comparație între cele două șantiere

      7
      • Pt ca au preluat sn mangalia cu litigii juridice cand le rezolva probabil o sa faca ceva si acolo

      • Iti spun eu ca SNC este pistol cu apa vs șantier naval Mangalia!
        În șantier naval mangalia, avem cel mai mare doc uscat din sud estul Europei. SNC construia nava în doc plutitor.
        Avem cele mai puternice macarale din România.
        Una de 1000to și doua a câte 480 to bucata.
        Oameni, desii putini, foarte bine calificați în meseria lor.
        Pe când noi scoteam vapoare de 350 m lungime, voi, SNC, făceați yahturi în șocurile voastre plutitoare.. ?

        9
      • @ Liviu

        Care esti? Dragnea sau Bosanceanu?

        1
    • Tare i-mi este teama ca francezii vor sa-si recupereze banii pe shpaga dati romanilor(guvernati si capi ai ArmRo) pt a castiga licitatia chiar daca au venit cu pretul minim. Este decat o supozitie, si de aceea cer 100 milioane euro in plus ca cica pt munitii….???
      Faza este ca Romania are nevoie de capacitati navale moderne de lupta la Marea Neagra pt ca situatia actuala dupa cum bine se shtie este dezatru catastrofic total la FNRo din punctu asta de vedere (stie cineva cand nu s-au mai tras rachete AN P-15 Termit/SS-N-2 Styx de la bordul Marasesti sau al Tarantulelor?), ca rachetele AA la bordul navelor de lupta ale FNRo sunt sunt SA-7/CA-94 trase de pe umar de personalul navigant sau mai este un sistem cvadruplu fix.
      Poate francezii de aia au marit pretul profitand pt ca ne stiu ca suntem varza la capacitati de lupta ale FNRo. Dar si noi trb sa profitam de situatie dupa ce au pierdut mega contractul pt submarine cu australienii si sunt cam disperati sa vanda ceva pe naval.
      Sa vedem ce va face blegul de Ciuqa-porcushorul acum ca s-au calmat apele dupa marili congres in pandemie a lui pndl sfarsit prin inscaunarea papagalului citzu proptit de jkwuhanis in dauna lu lucovid-matrafox.
      Ar fi bine sa-i se ajunga la o intelegere cu francezii pt contractul in curs (cele 4 corvete noi Gowind + modernizarea celor 2 fregate Type 22 R), si sa le dea si la Damen si Fincantieri ceva de ciugulit pt ca sunt f multe de facut pt FNRo ca dotare tehnica.
      Trebuie rezolvat cat se poate de urgent si cu achizitionarea a 3 submarine diesel-electrice cu api, macar sh-uri modernizate de preferinta in Romania si tot ar fi bune pt FNRo.

  7. frantuzisme, +300 „meleoane” la prima strigare
    smiorc, Australiaaa, viata mea

    13
  8. deja e prea lungă telenovela ca să mai iasă ceva bun,nici nu mă mai interesează cine-i vinovatul.
    FIN.

    9
  9. O afacere tipic romaneasca deja.
    #nudezinformati epic haștag.

    1
  10. Statul roman putea lejer incredința executia SNMangalia/Damen unde este proprietar 50%.

    5
  11. ”patru corvete Gowind 2500, aceștia au semnat un contract pentru muniție cu MBDA în valoare de 400 milioane euro și, separat, unul cu Naval Group pentru torpile, în valoare de peste 100 de milioane”

    daca mai punem si 2 fregate chelboase, 6-7 elicoptere, doar armamentul ajunge la 1 MILIARD

    asta pe curat, sa ne spuna securistul daca fac o afacere de un leu, cati lei sunt spagile

    cum se mai uita Emmanuelle in ochii lui Volodea, daca asta afla ca vrea sa le dea la tigani armament de peste un miliard, cand lui i-au refuzat doua Mistrale… vrei sa le bage noviciok in gazul metan?

    care ar trebui sa fie situatia Rusiei ca Romania sa aiba 2 fregate si 4 corvete inarmate dernier cri?

    mama ei de luciditate…

    3
  12. Am gasit ce spuneam la PSR:

    https://www.bursa.ro/corvetele-intre-angajamentele-lui-naval-group-si-realitate-43390937 – aici e chestia ca nu mai scot profit mult si trebuie alergat dupa contracte

    https://umbrela-strategica.ro/guillou-naval-group-a-obtinut-contracte-pentru-construirea-a-22-nave-printre-noii-clienti-este-si-romania/ – aici zice ca toti practica dumping si alte strategii ca sa ia contracte la nivel global

    1
  13. #beznamintii

    -Ai cel mai mare constructor naval din Europa (FINCANTIERI) prin filiala VARD in curtea ta;
    -Ai Damen, un alt reputat constructor tot in curtea ta si culmea 49% din actiunile santierului sunt ale statului roman deci pe langa salarii, TVA si impozite se mai intorcea si ceva din profit la „pusculita” statului.

    Tu ce faci? Accepti in urma licitatiei, pe unii care nu au amprenta industriala sau logistica in Ro, sa se alieze cu un santier ramas tehnologic pe vremea dinainte de 89 (si cu patronache dubios de implicat in politica damboviteana – Gheorghe Bosanceanu – privatizare MEBO a Navrom si navuste de la Petromin…).

    Iar licitatia si banii de achizitie pentru FNRo, de la inceput au fost sortite esecului, pot specula ca politicul a vrut un lucru, Fnro a vrut altceva dar cum legea le pune pumnul in gura ( Doamne feri, nu inteleg cum de gasesc grai sa faca tam-tam de pensii si salarii – acolo nu se mai aplica legea?)

    Si faptul ca s-au scurs informatii confidentiale catre concurenti in aceeasi licitatie, ar trebui sa dea multe nopti nedormite unora din structurile militare ale statului, daca procurorii militari si-ar face pe bune treaba.

    Ata si am incheiat cu sarada numita FNRo…sa-si bea vinul linistiti, nu le mai agit apa minerala.

    #cestfinitlacomedie

    29
  14. Intrebare: corvetele ar trebui sa fie inarmate de francezi sau face parte din alta discutie? Pentru ca mi se pare ciudat sa atarni de duplicitatea franceza cand le-ai evitat pana acum inarmandu-te de la americani. Daca francezii au incercat sa ne bage pe gat armamentul lor….pai nu e de mirare ca li se rup contractele, pe buna dreptate.

    • nu ti-a bagat nimeni pe gat, ai ales ce au oferit ei in comparatie cu altii…
      La fel au facut si australienii, numai ca din anumite cauze s-au razgandit – si sunt multe!

      2
  15. ce dreaq fac corvetele astea? patru rachete antinava dinspre crimeea si au disparut. de ce nu rachete de coasta si submarine daca vrei sa contrezi o invazie

    3
  16. De rahat tot bâlciul ăsta. Ne-am dat dimensiunea de pol, pilon și furnizor, pe de-o parte, iar pe de altă parte, rămânem cu chiloții și căcați și rupți în cur.
    Eu pun pariu că nu va lua nimeni absolut nicio decizie, nici de semnare, nici de anulare a contractului. Tipic dâmbovițean.

    14
  17. GoWind este o corveta pt.export in tari din Africa,Asia ; nici o tara Nato nu o vrea .Daca sint bune de ce Franta nu echipeaza marina cu ele ;mai mult Franta s-a asociat cu Italia si Spania prin NG si Ficantieri la Corveta Europeana unde Grecia primeste varinta cofigurata pt.lupta ,ceilalti de patrulare si urmeaza sa intre si Portugalia.
    Ficantieri cu 2 santiere poate sa faca 2corvete Europene Made in Rumania/an.Este curios cum insista frantza sa bage pe gat tot felu de …pt la ora asta o arde cu armata europeana so aici e si zona de scandal .Trebuie ascultat discursurile lui Macron ,care spune in loc deFranta ,Europa, asa am auzit si aseara cand spunea de afacerea submarine pt.canguri.Alta chestie care am auzit la asta : „NATO supraestimeaza pericolul rusesc”.
    Stie cineva ceva daca ocirmuitorii au luat in calcul varianta cu Corveta europeana?

    15
    • Uita-te la structura flotelor mediteraneene sau atlantice. Nici Franta nici Italia nici Olanda nu au corvete. Conceptia lor de folosire a puterii navale nu implica corvete.Corvetele Sigma tot pe acolo se vand pe unde si Gowind-ul iar asta nu are legatura cu calitatea navelor in sine.

      7
      • Nu te contrazic da ,Wikipedia spune ca Franta opereaza 6 corvete si Italia se doteaza cu EPC
        :https://en.m.wikipedia.org/wiki/D%27Estienne_d%27Orves-class_aviso
        Corvetele se retrag incepand cu 2024 si urmeaza sa fie inlocuite cu EPC .Tot EPC inlocuieste si 6 fregate Floreal incepand cu 2030.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Future_of_the_French_Navy
        „Conceptia de folosire a puterii navale ” eu nu stiu ce este poti sa-mi spui mai multe?

        • EPC urile intra in productie abia peste 3 ani -deci exista doar in teorie , iar lista e facuta- ce faci stai pana in 2030 sa ajungi pe lista ?
          situatia e deja cam hot ACUM in MN

        • Pai corvetele pe care le au francezi sunt nave de patrulare din categoria corvetelor usoare ceva de genul Sigma 8000 sau 9000. Sunt un fel de Tarantule oceanice banuiesc ca in afara de patrulare le pot folosi si cxa vedete de atac.
          Conceptia de folosire a puterii navale se refera la teatrele in care vrei sa- ti folosesti flotele, la alcatuirea flotelor si tipurile de nava componente, rolurile atribuite fiecarui tip de nava. Daca te uiti la componenta flotei franceze de exemplu ca ai amintit de acele corvete usoare accentul se pune pe trei tipuri de nave de suprafata portavioanele/navele de debarcare clasa Mistral, distrugatoare clasa Horizon/Aquitanie si fregate La Fayette/FDi in viitor.Restul doar rol de patrulare pentru teritoriile de peste mari.Nici olandezii nu opereaza Sigma 10514 care ne-a fost oferita insa asta nu o face o nava proasta buna doar pentru lumea a III-a.

  18. Nu prea merg programele de achiziții prin care se încearcă aducerea de tehnologii în tara prin intermediul unor asocieri între firmele românești și cele străine si ma refer la corvete, piranha V, mlu F16, agilas, MLI-uri, pistol mitraliera si altele care se vor UAV-uri, elicoptere, rachete..Doar camioanele IVECO s-ar putea sa mearga și asta cu emoții pana când va fi construit integral primul camion în tara. Ma întreb de ce la unguri se poate, la poloni se poate , la cehi se poate. Poate e de documentat..

    8
    • Cine sa le facă? Tata mare? Când Română educată incepe cu scoaterea Fizicii din programele scolare, cine sa mai știe ceva noțiuni elementare de mecanica? Dacă s_ar face cu TikTokuri ar fi altceva…

      15
    • Asta pentru ca trebuie sa le facem singuri. Stiu ca romanasii sunt pomanagii dar la nivelul asta nu exista pomana, doar dispret. Cel mai bun exemplu e contractul P5 si Uzina Mecanica Bucuresti. Daca nu vii si tu cu partea ta de contributie si astepti ca doar partenerul extern sa puna umarul…

      5
      • Noh bine,
        Dar acolo sunt datorii „istorice” pe care americanii nu au de gand sa le plateasca… parca ceva de ordinul a 200 mil de dolari – sa fim seriosi! 15-20 de $ e ok dar altfel nu-i nimeni atata de prost sa-si asume asemenea riscuri de a plati la un moment dat chestii care nu-i apartin!
        Da, trebuie sa intelegem despre ce vorbim …

        2
      • Aici a gresit statul, nu trebuia sa se incurce cu UMB, ci mai degraba trebuia sa intre pe felie Moreniul. Ce treaba aveau cei care au construit tancuri cu cei care au construit transportoare bliendate??!

        3
    • @Dorin, din acelasi motiv pentru care toate fabricile de stat au ajuns fiare vechi. Problema nu e asocierea ci cu cine se face asocierea, desteptii astia ai nostrii vor sa combine un tanar american cu o baba de 80 deja cu un picior in groapa. Spui de corvete, dar in Romania sunt deja 3 santiere perfomante.

      6
  19. Exact la noi și acuma se practică mai mult teoria decât practica și nu mai spun că fabrica nu aduce in vacanță sau chiar posibilitatea de angajare a studenților sau chiar elevilor clasele mari;7-8-12in domeniul care îi place și chiar poate excela dar na așa e când avem încă ideea de pile ai șuruburi !!! Dar asta nu ar fi o problemă dacă treaba ar fi făcut cu cap și un pic de patriotism !!! E ceva grav că elevi sau studenți să poată lucra daca doresc undeva 2+4 ore max și de acolo firmele serioase sa ii școlarizeze cu o condiție că x anii să lucreze doar pt firma respectivă cu salariu decent b!? Este trist lumea se înarmează sper că toate astea sa nu fie folosite vreodată ! Mai bine sa rămână acolo sa ruginească decât să fie folosit dar întotdeauna trebuie sa fi pregătit decât să nu poți riposta ! Dar niciodată să nu ataci chiar daca se mai și greșește ! Doamne ferește de un nou război că lumea nu va mai fi niciodată ce a fost sau ce ar putea fi !!! Niciodată !!!! Atâta timp cât nimeni nu a dezvolta sau descoperit inca o super bacterie etc care dizolva sau elimina etc tonele de materiale radioactive ! De aia sper că toți conducătorii să aibă atâta înțelepciune cât și umanitate in ei ! Că așa ceva sa nu fie vreodată nici măcar biologic că cel de acum ! Este trist ? o lecție care sa fie bine băgată în seamă după acest covid ! Domnul sa ne aibă în pază și mila sa de tot ce facem !

    1
  20. Nu e o ok sa lovesti pe cineva cand e la pamant, mai ales cand e unul dintre principalii parteneri comerciali si investitori in economie.

    Situatia actuala poate fi insa o oportunitate sa inchidem contractul. Avem nevoie de nave noi acum, iar oricat ne-am suci intre posibilii furnizori tot nu vom avea un star destroyer.

    3
  21. Articolul ,,Cum a fost compromis contractul pentru submarine între francezi şi australieni: de la dispute privind bugetul la bariere de limbă” din ziarul Adevarul dezvaluie si amanunte hilare chiar referitoare la conflictele culturale dintre francezi si australieni
    https://adevarul.ro/international/in-lume/cum-fost-compromis-contractul-submarine-francezi-australieni-dispute-privind-bugetul-bariere-limba-1_614a14905163ec42717bb1d2/index.html
    ,,Diferenţele majore în modul de lucru i-au „năucit” pe australieni care au fost muţi de uimire ascultând o discuţie despre pregătirile pentru revenirea la muncă după o vacanţă de o lună pe care întreaga companie şi-o lua în august.
    La rândul lor oficialii francezi au fost cel puţin la fel de surprinşi să afle că omologii lor australieni se aşteptau ca întâlnirile să înceapă la ora convenită şi nu în decursul „sfertului academic” francez care permitea o întârziere în limita a 15 minute.
    Alte discuţii au apărut pe seama timpului alocat pauzei de masă – muncitorii francezi au cerut o îngăduinţă pentru extinderea pauzelor de prânz.”

    3
  22. https://youtu.be/Nt4cRcGb7nI se pare ca Romania va avea capabilitate de lovire a inamicului de pe sistemul UAV!

  23. Intrebarea mea este daca vorbim si de coruptie sau doar de contre comerciale?

    PS S-a dat sentinta pe definitiv si irevocabil in procesul cu DAMEN sau inca sea asteapta?

    Poate o dau astia cotita si se trezesc olandezii cu contractul in brate, dar la bani de seminte si fara marja de profit prea mare! 🙂

    2
  24. În a doua parte a articolului este abordata situația corvetelor noastre.
    https://m.hotnews.ro/stire/25053351

  25. Vad mai sus un comentariu, foatre apreciat de altfel, dar care mi-a incurcat neuronii.
    Ca tot suntem in zona conspirationala, hai sa bag si eu una.
    Oare nu ar fi posibil, ca in schimbul refuzului francez de a le mai livra Mistral-urile, rusii sa fi obtinut o promisiune, ca francezii sa incurce eventuale achizitii NATO pe zona MN?
    Incurcate sunt caile politicii, iar francezii si britanicii sunt experti in acorduri pe servetele de masa.

    8
  26. Cred ca ai nostri stiau ca pretul oferit de Naval Group e unul fals.
    Si atunci de ce nu au facut nimic?
    Pentru ca le-a convenit. De fapt, nu s-a dorit cumpararea vreunei corvete, oricare ar fi fost ea. S-a mimat in mod continuu si au fost bucurosi cand li s-a oferit ocazia unu refuz de genul „noi am vrut dar nu s-a putut …”.
    GOWIND e o nava buna, foarte buna.
    Am avut o sansa cu DAMEN pe vremea lui Ciolos. Dar istoria se stie …
    Doar suntem la marginea Orientului 🙂
    PS Legat de articolul lui Nicolae despre fregate, sunt de acord cu ce scrie. Noi am avut divergente in timp, poate ca as vrea alt tip de fregate, dar in esenta ce scrie acolo este corect. Romania are nevoie de o flota puternica pentru a-si proteja intersele in Marea Neagra, singurul aliat de nadejde din jurul nostru.

    5
    • „Cred ca ai nostri stiau ca pretul oferit de Naval Group e unul fals.”
      Vrei sa clarifici cum poti face oferta sub semnatura cu pret fals? Asta daca autoritatea emitenta nu a uitat sa specifice in detaliu ce e cuprins in pretul cerut pe oferte?
      In cazul asta pretul dat de NG sau Damen sau altii e la fel de fals, ca fiecare interpreteaza cum vrea.

      • Pai sa iau din articol:
        „Mai plauzibilă mi se pare explicația că Naval Group a venit cu un preț de dumping sau la limita dumping-ului”…
        GOWIND e o nava mai buna, Naval Group n-are santier aici, personal ce sa mai vorbim si uite ca sare cu un pret surpriza 🙂
        Asa sa fie. Dar parca nu e.

  27. Pertinent comentariu. Problema cea mai grava este ca timpul trece si trece si noi defilam cu barcute si planoare si alte jucarii in loc de arme. Si doamne fereste vreodata sa fie nevoie de ele. Nu cred ca mai exista o tara in lumea asta ca contractele de armament pentru aparare ai modernizare sa fie ca la noi (cel putin 7 -8 ani pana la semnare ) si dumnezeu cu mila pana cand le avem.
    Am mai spus si cu alta ocazie,cand politica se amesteca totul miroase si pute de se alege praful. Si binenteles ca exista explicati fanstamagorice pentru intarzierea cu care se semneaza si mai ales pana apar respectivele arme.
    Exemplu.: linistea mormantala pentru contractul de fabricare la noi a transportoarelor PIRAHNA.Ce se mai intampla nu stie nimeni !!!! Se mai asambleaza la Uzina Mecanica sau nu. ? De corvete cred ca ca deja miroase a imputit ca altceva nu zic.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *