Cazacii de pe Don…

Preluam mai jos un articol care contine o ipoteza mai neobisnuita, ca sa-i spunem asa: Cazacii de pe Don ar avea (si) origini romanesti…

Articolul este de fapt un cumul de paragrafe extrase din articolele prezentate la sectiunea bibliografie.

Sursa: Glasul-Moldovei.

 

Putina lume stie ca prima stemă a Moldovei avea de fapt ca element principal un cerb ranist sau un cerb cu capul tăiat.Acest simbol poate fi regasit pe sigiliul cetatii Baia, asezare care a fost de altfel prima capitală a Moldovei (1359-1365). Putina lume stie ca prima stemă a Moldovei avea de fapt ca element principal un cerb ranist sau un cerb cu capul tăiat.Acest simbol poate fi regasit pe sigiliul cetatii Baia, asezare care a fost de altfel prima capitală a Moldovei (1359-1365).

Printre “cazacii romani dintre Nistru, Bug si Nipru se aflau urmasi ai domnitorilor Moldovei, precum hatmanul Ioan Nicoara Potcoava si inca multi alti demnitari, care au nume pe de-a intregul romanesti, precum Ion Grigore Loboda, Samoila Chisca, Ion Sarcu, Timotei Sgura, Danila Apostol. Si in veacurile urmatoare sunt atestati numerosi polcovnici “ucrainieni de origine romana, ca si multi comandanti cazaci dintre “dacii transnistreni avand aceeasi obarsie.

Cazacii au origini romanesti?

Mai mult, in 1574, Ion Voda Armeanul pomenea de “tara noastra a Moldovei de dincolo de Nistru, iar Gheorghe Duca devenea “Despot al Moldovei si Ucrainei, in 1681, actele de cancelarie “Daca pana acum doar hotarul etnic depasise Nistrul, Duca va duce si hotarul politic in zona transnistreana, avand in stapanire toate teritoriile dintre Carpati si Nipru. El a ridicat curti domnesti la Tiganova, pe Nistru, si Nimirov, pe Bug; astfel ca “Moldova continua pana la 1765 sa administreze si malul stang al Nistrului. Se dezvolta importante localitati romanesti (comune, targuri, cetati), in zona primind pamant multe familii de boieri moldoveni; intr-un recensamant din 1793, intre Nistru si Bug, din 67 de sate, 49 erau exclusiv romanesti (cf. Viorel Dolha, ZIUA, 14 august 2004, “Transnistria – tara nimanui). Ciobanii din Ardeal s-au asezat in Crimeea, de la Marea de Azov pana in Caucaz sau in Dombas, colonistii romani fiind scutiti de armata, primeau pamant si nu dadeau taxe, timp de 50 de ani. Cu asemenea facilitati, nu-i de mirare, de exemplu, ca la ridicarea Odessei au contribuit multi romani din zona, cu Banulescu in frunte si arhitectul Manole, ei punand temelia viitorului oras. sursa: vavivov.com/art.php?id=253

Cazacii de pe raul Don au origini romanesti?

Istoria oficiala a romanilor i-a uitat intr-un mod deliberat pe cazacii romani care au ajuns hatmani …

O reuniune a cazacilor de la Rostov pe Don 26 ianuarie 2013:

La Rostov pe Don a avut loc un miting al cazacilor, care au cerut autorităților ruse să recunoască oamenilor lor independența. În cadrul acțiunii dedicate Zilei Memoriei Victimelor cazacilor „Genocidul”, care este sărbătorită la 24 ianuarie, au participat câteva sute de reprezentanți ai cazacilor din Don, Kuban, Terek și Yaik (Ural).

 

Ştefan Bathory într-o scrisoare către înalta Poartă arată că întinderile dintre Bug şi Nipru erau populate cu o adunătură de oameni compusă din poloni litvani, moscali şi români.
Prin denumirea de „cazac”, tătarii înţelegeau „vagabond”. Unul dintre hatmanii lor Dumitru Vişnovieţchi se cobora dintr-o soră a lui Petru Rareş. A pretins şi scaunul Moldovei  După Ioan Vodă cel Cumplit, cazacii vor năvăli în Moldova de mai multe ori aducând cu ei „Domnişori” – fii adevăraţi sau închipuiţi de dincolo de Nistru ai domnilor de odinioară ai Moldovei.

Cazacii au origini romanesti?

Ioan Nicoară Potcoavă a fost primul hatman ales de întreaga Sece Zaporojeană. El va reuşi să ocupe pentru scurt timp tronul Moldovei şi acelaşi noroc şi-l vor încerca şi alţi români din fruntea cazacilor: Alexandru şi Constantin Potcoavă , Petre Lungu, Petre Cazacu. Rangul suprem de hatman al cazacilor îl vor mai deţine dintre românii transnistrieni Ion Grigore Lobodă, Tihon Baibuza, Samoilă Chişcă, Ion Sârcu, Opară, Trofim Voloşanin (Românul), Ion Şărpilă, Timotei Sgură, Dumitru Hunu şi eroul legendar al cazacilor în lupta pentru independenţa Ucrainei, Dănilă Apostol. Pe tot parcursul sec. XVI – XVIII, înalte ranguri printre cazaci le-au avut polcovnicii Toader Lobădă, (în Pereiaslav), Martin Puşcariu (în Poltava), Burlă (în Gdansk), Pavel Apostol (în Mirgorod), Eremie Gânju şi Dimitrie Băncescu (în Uman), Dumitraşcu Raicea (în Pereiaslav) comandantul Varlam Buhăţel, Grigore Gămălie (în Lubensc), Grigore Cristofor, Ion Ursu (în Raşcov), Petru Apostol (în Lubensc). Alţi mari comandanţi de unităţi căzăceşti dintre „dacii transnistrieni” sunt: Ţopa, Scapă, Ţăranul, Moldovan, Munteanu, Procopie, Desălagă, Drăgan, Gologan, Polubotoc, Cociubei, Turculeţ, Chigheci, Grigoraş, Bogdan, Radul, Focşa, Basarab, Grigorcea, Borcea, etc. Mulţi din ei vor fi semnatari ai documentelor de unire a Ucrainei cu Rusia de la 18 ianuarie 1654 , iar alţii precum generalul Ciorbă şi coloneii Mândra, Ghinea şi Brânca vor intra în servicul Rusiei.

Domnii Moldovei au stăpânit Transnistria După ce în 1574, Ion Vodă Armeanul pomenea de „ţara noastră a Moldovei de dincolo de Nistru”, după ce în 1602 boierii  vorbesc de neamurile lor de peste Nistru, Ghe. Duca devine la 1681 „Despot al Moldovei şi Ucrainei”  împlinind pe lângă rolul de domnitor al Moldovei şi rostul de hatman  şi administrator al Ucrainei, unde în vremea aceasta se vor scrie şi acte redactate în româneşte .

Dacă până acum doar hotarul etnic depăşise Nistrul, Duca va duce şi hotarul politic în zona transnistreană având în stăpânire toate teritoriile dintre Carpaţi şi Nipru. După el au mai deţinut conducerea Ucrainei, Ştefan Movilă, Dimitrie Cantacuzino şi Ene Drăghici, iar cu mari funcţii au fost şi Simeon Paliş şi Sandu Colţea . Consecinţă a stăpânirii lui Duca Vodă (care a ridicat curţi domneşti la Ţicanova pe Nistru şi Nimirov pe Bug) Moldova continuă până la 1765 să administreze şi malul stâng al Nistrului . Importantele centre ale Transnistriei erau Movilăul, Dubăsari, Silibria, Iampol, Jaruga, Raşcov, Vasilcău.

În noua oblastie formată de ruşi la Oceakov (la a cărei construcţie Petru Şchiopu participase cu 15.000 salahori şi 3.000 care) au primit în sec. XVIII pământuri boierii: Cantacuzino, Rosetti, Catargiu, Badiul, Sturza, Manuil, Macaresu, Cucu, Boian, Iliescu, Sabău, Cănănău, Crăciun, Pascal, Hagilă, Săcară, Nicoriţă, Ghenadie, Dodon, Zurucilă etc. Cetatea a fost cerută de Mihai Viteazul la 1600 şi apărea încă de pe atunci, ca fiind unul din oraşele Moldovei).

Într-un recensământ din 1793, între Nistru şi Bug din 67 de sate, 49 erau exclusiv romăneşti (. Biserica transnistreană subordonată din vechime bisericii române Ţinutul gravita şi bisericeşte spre Moldova, astfel la 1657 mitropolitul Sucevei hirotoniseşte pe Lazăr Branovici ca episcop la Cernigov . Într-un act dat la Thighina în 1769 se face următoarea precizare privind subordonarea bisericească: „mitropolitul Proilavei (Brăilei), al Tamarovei (Reniului), al Hotinului, al tuturor marginilor Dunării şi al Nistrului şi al întregii Ucraine a hanului” (. În câteva rânduri ţinutul dintre Nistru şi Bug a intrat sub jurisdicţia episcopiei Huşilor.

După 1792 (dată la care ruşii ating Nistrul) Transnistria va aparţine bisericeşte de Ecaterinoslav în fruntea căreia însă era românul Gavril Bănulescu-Bodoni, care după anexarea Basarabiei va reuni sub aceeaşi mitropolie Chişinăul, Hotinul şi Oceacovul „fiindcă în ţinutul Oceacovului precum şi în Basarabia locuiesc moldoveni, vlahi, greci, bulgari şi colonişti de diferite neamuri, iar ruşi sunt foarte puţini”. Din 1837 se va înfiinţa eparhia Chersonului şi Tauridei cu reşedinţa la Odessa . Pe malul stâng al Nistrului şi pe alocuri şi în stepa Chersonului până la Bug, erau aşezări în care fiinţau cam 100 de biserici moldoveneşti, iar tot sudul Rusiei până aproape de Kiev era în stadiul de colonizare abia cu două decenii înainte de răpirea Basarabiei . În 1717 domnul Moldovei, Mihai Racoviţă, atestă printr-un act o dăruire de moşie făcută peste Nistru lui Apostol Leca .

GALERIE FOTO: imagini inedite cu cazacii de pe raul Don!

Surse:

[1] jurnalulbucurestiului.ro/gandacul-de-colorado-totul-despre-transnistria/

[2] blog.nistru-prut.info/?p=528

[3] vavivov.com/art.php?id=253

[4] facebook.com/groups/1589946054571203/

 

Rumania Military:

Acum noi ce sa spunem? Sa le cerem sa-si faca ordine in pozitia culorilor pe steag si eventual la stema? 🙂

Am aflat ca zilele acestea Rusia s-a interesat de soarta cazacimii de pe la noi:

„Ambasadorul Federației Ruse în România, Valeri Ivanovici Kuzmin, a făcut marți o vizită de informare la sediul Obștei Cazacilor din România (OCR), unde s-a întâlnit cu înaltul ataman și cei șapte atamani ai stanițelor căzăcești din România.

Referitor la întâlnirea pe care reprezentanții Obștei Cazacilor din România au avut-o cu ambasadorul rus, atamanul staniței Constanța, Laurențiu Gogoi, a declarat pentru AGERPRES că diplomatul s-a arătat interesat de activitățile desfășurate de asociație pentru păstrarea și conservarea tradițiilor căzăcești în România.

„Fiind prima vizită a domnului ambasador, acesta a remarcat succesele obținute de Obștea Cazacilor din România în desfășurarea activității statutare, rolul activ al cazacilor în istoria României, de-a lungul veacurilor până în prezent, precum și contribuția pozitivă a acestora la îmbunătățirea relațiilor dintre România și Federația Rusă. Acesta ne-a asigurat de tot sprijinul său pentru eforturile OCR de a reînvia tradițiile istorice ale căzăcimii și pentru eforturile depuse de noi pentru dezvoltarea economiei, industriei și a agriculturii în toate regiunile și ținuturile locuite de căzăcime în România. La rândul său, în cadrul întâlnirii, consulul general al Federației Ruse în România, Vladimir Borisovici Volkov, a lăudat entuziasmul cu care membrii OCR au identificat îngrijit și sfințit, în satul Rusca, lângă Vatra Dornei, mormintele a nouă cazaci, căzuți în Primul Război Mondial, în anul 1916, în timp ce luptau alături de Armata Română” — a declarat atamanul Gogoi în exclusivitate pentru AGERPRES.

Obștea Cazacilor din România este o asociație nonprofit, înființată pe data de 3 decembrie 2013, la Constanța, în baza Legii nr. 26/2000, ai cărei membri se reunesc în jurul ideii renașterii și conservării tradițiilor istorice ale obștilor cazăcești din România, potrivit statutului.

22 Comments:

  1. Scrisoarea sultanului Mehmet IV adresatà cazacilor zaporojeni (1676)

    „Eu, sultan și cârmuitor al Porții Otomane, fiu al lui Ibrahim I, frate al Soarelui și al Lunii, nepot și vicar al Dumnezeului pe pământ, conducător al ținuturilor din Macedonia, Babilon, Ierusalim, Egiptul de sus și de jos, împărat al împăraților, domnitor al domnitorilor, excepțional cavaler, războinic de neînvins, epistat al pomului vieții, neclintit gardian al mormântului lui Iisus Hristos, curator al Dumnezeului însuși, speranța și alinarea musulmanilor, timorator și mare apărător al creștinilor, vă poruncesc vouă, cazaci zaporojeni, să mi vă supuneți de bună voie și fără nicio împotrivire și să încetați a-mi mai faceți necaz cu atacurile voastre.”
    Sultan Mehmet al IV-lea

    Ràsponsul cazacilor :

    „Tu, sultane, ești un diavol turc, frate și tovarăș al blestematei Satane, secretar al lui Lucifer însuși! Ce fel de rege ești, la dracu’, dacă nu poți ucide un arici cu curul gol? Diavolul se cacă și oastea ta îl mănâncă. N-o să ai tu, fiu de cățea, fii creștini sub oblăduirea ta. De armata ta noi nu ne temem, cu apa și cu focul o să te înfruntăm, fute-o-ar toți pe mă-ta!
    Ești bucătar al Babilonului, caretaș al Macedoniei, berar al Ierusalimului, sodomit de capre al Alexandriei, porcar al Egiptului mare și cel mic, hoțoman al Armeniei, săhăidac al Tătariei, călău al Kamenețului, al lumii și al împărăției de jos budala, al șarpelui perfid nepot și al pulelor noastre bot. Rât de porc, cur de iapă, câine de măcelar, nemiruită frunte, futu-ți pizda mă-tii.
    Iat-așa ți-au răspuns zaporojenii, parazitule! Nici porcii creștinilor n-ai să-i paști! Așa încheiem, că nu știm cifre, nici calendar n-avem, luna-i în cer, anul e-n carte, iar ziua cum e la noi, așa e și la voi, așa că să ne lingi la coi!”

    —Semnează: Atamanul zaporojean Ivan Sirko împreună cu toată oastea zaporojeană.

    Tabloul lui Repin descriind scena ràspunsului :

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Ilja_Jefimowitsch_Repin_-_Reply_of_the_Zaporozhian_Cossacks_-_Yorck.jpg/1024px-Ilja_Jefimowitsch_Repin_-_Reply_of_the_Zaporozhian_Cossacks_-_Yorck.jpg

  2. Sunt putin confuz. Ori mi se pare ori articolul confunda cazacii zaporojeni(ucrainieni) cu cei de pe Don(rusi) ori ii amesteca.

  3. Cazacii nu sunt o etnie anume (cu toate cà elementul slav este preponderant, chiar dacà la început mongoli, pecenegi si cumani fàceau parte din acest grup) ci o comunitate de oameni liberi si ràzboinici.
    Deci nu este de mirare cà moldoveni au fàcut si fac parte din aceastà comunitate.

    Articolul din wiki francezà este foarte bine scris si pomeneste de moldovenii din càzàcie :

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Cosaques

    De asemeni, în francezà, articol interesant despre « Cazacii de la Dunàre » în contextul ràzboielor ruso-turce din secolul 19.
    Deveniserà cetàteni români în 1918, apoi sovieticii i-au deportat în 1940 în Kazahstan, înlocuindu-i cu ucrainieni.

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Cosaques_du_Danube

    • Da adevarat ce spui dar nu despre asta vorbeam. Cazacii zaporojeni si cazacii de pe Don sunt doua comunitati distincte de cazaci cu istorii diferite.Am folosit in prima faza criteriul cu etnia pentru ca mi-a venit cel mai usor, asta mi-a venit primul in minte desi este partial fortat si neadevarat desi actualmente cazacii zaporojeni sunt acceptati ca parte a mostenirii culturale ucrainiene.

  4. fiind total pe lângă intreb ,cazacii care au luptat cot la cot cu nemții in ww2 susținesu ce?

    • Anticomunism, Hitler chiar a fost recunoscut „protector al natiunii cazace”. Le-a creat chiar un stat în nordul Italiei (o parte din Friuli).
      Helmuth von Pannwitz, german care a fost chiar ales hataman al cazacilor, când occidentalii au livrat NKDV-ului pe cazaci, din solidaritate, a cerut sà fie deportat cu cazacii si a fost ucis apoi de sovietici în captivitate.

  5. EU am fost in zona Rostov in 1991 cand a fost puciul de LA moscova.oamenii de acolo she fereau de ei ,de fapt mai bine zus ii evitau,umblau pe cai si cu in Kalashnikov in spate+sabie.prietenul meu iliash,dumnezeu sa-l ierte,era cat pe CE sa sara pe in cal de-a lor acolo unde beam noi cu niste rusi,s-au inverzit LA fata LA fel can si cazacul ala de venise dupa bere,eram ciuvoi(venetici) dupa cazac,insa s-a inmuiat cand a auzit can suntem din Romania,a plecat dandu-ne o privire stufoasa cu in fel de zambet chinuit sa fie ranjet 🙂 rusii care erau cu noi au sugerat sa plecam,cu Berea,evident :))))))

  6. Cazacii au facut destul bine…Rusiei dar si Poloniei. O comunitate de luptatori preponderent crestini ce au beneficiat de multe libertati in schimbul protectiei oferite impotriva necrestinilor,tatari,otomani…Selectia nu se facea in functie de rasa ci mai degraba in functie de calitatile individuale….gen Nicoara Potcoava indoia/rupea o potcoava cu mainile goale. Un fel de sportivi de performanta,cam nelegiuiti si cam alcoolisti…
    Timpurile o cereau.

  7. Deci Type 23 sunt acele nave ale viitorului :)) :)) :)) parca erau nave cu probleme

  8. Ukraina istorica se intinde pana la Don, vezi harti care arata asta cu populatia ukraineana, la fel cum gasesti ukraineni si in estul indepartata pe Amur sau in zona aia langa Oc Pacific.
    Iar pana acum 100 ani 1/3 din cazacii ukraineni erau romani.
    Asa cum spune si MirceaS, cazacii nu sunt o etnie ci mai degraba ii putem asemui hunilor, adica oameni luptatori, liberi care faceau parte din mai mute etnii si care serveau o anumita traditie sau stil de viata.
    Multi dinttre acestia erau infractori refugiati pentru a scapa de pedepse si cum singurii care ii acceptau erau cazacii era un motiv sa l-i se alature.
    Din Moldova, au migrat de la familii boieresti, tarani care au fugit de boieri, boieri care au intrat in conflict cu Domnitorii Moldovei sau infractori in acele locuri, dar au fost si cazuri in timpul anumitor domnii cand Domnii Moldovei au colonizat masiv spre rasarit pana la Don si in Caucaz(dar mai putin). Alte populatii romanesti care au migrat spre est au fost din Ardeal, in deosebi din zona Sibiului, dar si din alte zone, de aici venind in deosebi ciobani care mergeau in transhumanta pana in Caucaz si Kazahstan, cei din Kazahstan spun batrani inca in viata din Ardeal ca se intorceau odata la 7 ani (atat dura drumul pana acolo si inapoi), apoi faceau copii si plecau iar, dar multi dintre acestia au ramas acolo.
    Deci Anla, cazacii Zaporojeni sunt aceiasi ca si de pe Don, ambele grupuri apartinand de cazacii din Ukraina. Poate i-ai confundat cu cazacii de pe Volga, pe care multi ii confunda la randul lor cu populatia din Kazahstan, dar sunt lucruri total diferite intre cazaci si kazahi, cei din urma fiind parte a regatului Sibir ocupat de rusi care au dat denumirea intregii Siberii dupa acestia, iar cei din Sibir au mostenire mongola.
    In ceea ce-i priveste pe tatarii din sudul Ukrainei, si o parte importanta a acestora era fomata din romani, inainte de cazaci, romanii certati cu legea se refugiau in Hanatul Crimeei, o parte din ciobanii romani cu turme de oi mergeau in Crimea in pastorat si nu in ultimul rand, atunci cand „tatarii” atacau Moldova si luau scalvi, acestia erau adusi tot in Crimeea, poate dintre copii sa fi fost vanduti Portii Otomane pentru a deveni eniceri datorita apetitului acestora pentru romani pe care ii recunosteau ca oameni mai buni luptatori decat cei turci.
    Am pus in ghilimele tatarii din Crimeea pentru ca este o alta confuzie pe care multi o fac, in realitate s-a numit Hoarda de Aur/Golden Horde si de fapt erau printre ultimele ramasite mongole din Europa de pe timpul Invaziei Mongole a Europei.

    • Gresesti. Sunt o comunitate distincta si au o istorie proprie diferita de a zaporojenilor. De asemenea traditiile lor de lupta nu se confunda cu cele ale zaporojenilor iar evolutia lor istorica a fost cu totul alta.Mai documenteaza-te pe tema asta.

    • ..cazacii nu sunt altceva decat iobagi fugiti de urgia tarismului….Iobagia (serbia) a fost abolita complet in Rusia abia de revolutia din 1917 cand ultimul grup etnic…tiganii au fost eliberati. In legatura cu cazacii mai trebuie spuse cateva lucruri…

      1. Se asezau la granita imperiului departe de poterele tariste. Cu extinderea sistematica a granitelor imperiului , din „repliere” in „repliere” au ajuns sa colonizeze Kamchatka. Cum intre ei si Ohrana tarista nu mai exista pamant au trecut oceanul stabilindu-se si-n America! Si Vestul salbatic i-a „integrat” cu mare drag, ei fiind salbaticia intr-uchipata.
      ..astazi insa, cazacii „civilizati” produc si opereaza elicoptere de atac Mil 24 si submarine nucleare!

      2. Nu aveau o capitala anume si nu traiau de fel in orase. Erau semi-nomazi. Excelenti calareti si manuitori de arme. Cu exceptia asa ziselor „Sitch” care nu erau decat o vremelnica tabara militara nu au avut aspiratii de „descalecatori”..orase actuale ca Rostov (capitala asumata) sau Tomsk nu au fost la geneza cazacesti. „Zaporoje” nu era localitate deloc si nu semnifica decat „PRAGUL”(„pragul” Niprului), un loc ferit unde se strangeau la sarbatori sa faca sfat. Pe timpul razboiului antinapoleonian au interceptat toata corespondenta imparatului cu Josefina si au fortat introducerea in limba franceza a neologismului „BISTRO” ordin expres dat hangiilor parizieni chiar din fuga calului.

      3. Erau organizati dupa tipic militar. Aveau ca „lider” un „Ataman”. Dupa criteriile de astazi alesi absolut democratic! Atamanii nu erau echivalenti voievodului si nu erau dinastici, Aveau doar atributii militare. Pe timp de pace cazacimea era condusa de „obste”. Dar cum cazacii erau intr-un razboi permanent cu toata lumea, atamanii au ajuns sa aibe si puteri exclusiv pasnice, cum ar fi transhumanta in stepa sau botezul pruncilor in lipsa preotilor.

      4. Duceau ofensive si raiduri de jaf si iarna! Caz unic in istoria razboaielor medievale! Dusmanul ereditar erau tatarii cu care imparteau stepa! Erau foarte asemanatori cu acestia in ceea ce priveste tacticile militare dar tatarii nu luptau iarna. Tatarii navaleau dupa jaf vara, rechizitionau bulucurile si robii. Apoi venea iarna si navaleau peste asezarile tatarasti cazacii luand inapoi robii si „dobanda”. Adica prizonieri tatari de rang inalt pentru rascumparari ulterioare. Una din cele mai mari ispravi militare ale lor a fost asediul cetatii turce Azov, cand Petru cel Mare n-a fost in stare doi ani sa ia cetatea cu armata sa dar la rugamintea cazacilor ia lasat doar pe ei sa incerce asta sub conditia de ai lasa pe urma sa jefuiasca orasul trei zile. Cand dupa trei zile Petru a intrat in Azov , poarta cea mare a cetatii care rezistase cu brio artileriei disparuse cu tot cu feronerie .Se spune ca in Azov nu mai ramasese nici un element metalic nerechizitionat”…

      4. Cu timpul forta lor militara creste asa de mult ca toti vecinii cautau sa le „cumpere serviciile” militare. Luptau pentru cel mai generos si nu se stie vre-odata ca un juramant de-al lor sa fi fost tinut, decat daca era substantial „intretinut” material intocmai ca si „condottierii” italieni cu care ar putea fi eventual comparati. Prin urmare erau mercenari pana-n maduva oaselor si luptau pentru cel ce platea mai mult. Iar tradarea ulterioara a fostului angajator era ceva cotidian. Si nu era considerat un pacat.

      5. Cand se nastea un prunc de sex masculin, la botez primea doar un cal si o sabie. Lucruri de capatai la cazaci cu care trebuiau sa-si „sporeasca” averea .
      Un cazac nu-si biciuia niciodata calul. Nu avea voie sa-l stimuleze astfel sub nici o forma. Era considerat un pacat capital ce risca excomunicarea din sanul „fratiei”. Pentru stimulare era folosit „chiuitul” si in vremurile lor incipiente chiar magia! Cazurile de abatere de la lege se judecau in obste sau pe timp de razboi de catre Ataman.

      6. Cand murea un cazac i se aranja festiv „mozzul” sau „ciuful cazacesc”, simbol obligatoriu al oricarui crestin cu sabie din stepa cea mare. Fara acesta nu exista asigurarea ca individul va ajunge in rai! Conform credintei lor (staro-verice) la judecata de apoi Dumnezeu ai va chema pe toti la raport dar in pielea goala! Si va trebui sa aleaga pe cei buni de cei rai. Ca „stapanului” sa-i fie usurata treaba trebuia sa-i poata apuca de ceva sa nu-i scape din greseala in iad. Asa ca au hotarat sa-i apuce de ciuf! 🙂 Tradita asta exista si astazi..

      7. Orice discutie despre eventualii cazaci romani sau din principatele romane trebuie sa plece de la Petru cel Mare si reforma lui Nikon! In acel moment tragic cand Petru s-a opus bisericii pravoslavnice obligand poporul (care adula icoanele barboase) sa-si rada barba ca-n Occident si sa se inchine cu trei degete si nu cu doua ca-n Tarigrad, incepe marea migratie a populatiei rurale in tarile vecine Rusiei. Acest „exod” (mai mare decat cel al evreilor in Egipt!) a dus la aparitia „liovenilor” la noi. Si astazi acestia sunt „staroverici” (adica credinta veche!) si se inchina cu doua degete .Ca-n Braila de pilda. Substantivul propriu „Petru” nu este simpatizat si chiar exista cantece locale de jale care comemoreaza tragismul acelor vremuri.

      • „au fortat introducerea in limba franceza a neologismului „BISTRO” ordin expres dat hangiilor parizieni chiar din fuga calului.”

        Este o legendà. Aparitia cuvântului „bistrot” este atestatà scris numai dupà 1884, adicà mult dupà 1815. Nu se putea sà fie introdus un neologism care nu a fost întrebuintat timp de trei sferturi de secol de la asa zisa lui introducere.
        Etimologic, ar provine din dialectul poitevin, cuvântul bistraud semnificând succesiv servitor, sevitorul unui negutàtor de vinuri, apoi chiar negutàtorul însusi, devenind în sfârsit numele stabilimentului. La începutul secolului trecut, bistrot însemna si localul si exploatantul. Acuma numai localul.

        În rest, bine explicat ce si cum cu cazacii.

        • ..tot ce se poate! Poate-i chiar asa. Da cum etimologii nu cad de acord cu ipoteza Bistrot, neputand explica existenta sa (decat ca substantiv propriu deci numai calchiat) si cum cazacii au facut stafeta calare intre Alexandru si parlamentul francez, ( Alexandru nu-si vorbea cu Napoleon, ordinul pe hartia aia fiind URGENT! ei asta strigau…Bystro=urgent) si cum numai hangii mai schimbau (dupa pierderile masive in oameni si cai) ,caii de posta, sansa ca parizienii sa inteleaga altfel e mare. Io am zis ca-i neologism francez. Si oricum e „neologism” chiar daca e un regionalism readus la moda. Dar pentru noi toti ceilalti e „frantuzism” dupa timpul cronologic cand a fost acceptat in Dex. Sau „cazacism” 🙂 daca privim prin ochii unui calaret fioros al unui hangiu terorizat si a unui urmas al acestuia (ce ar explica diferenta cronologica) care intr-un total spirit francez a vrut sa fixeze plastic o data memorabila din viata unui stramos! 🙂
          Na ca speculez acuma.. 🙂

  9. Printre unitatile de elita ale armatei Imperiale Tariste regasim cazacii (care asa cum am spus mai sus eu si MirceaS nu sunt o etnie) si cerchezii, ambele grupuri de luptatori au fost folosite de catre Imperiul Tarist ca trupe soc.

    • de cerchezi nu am auzit vreodata sa lupte ptr rusi, dar pentru turci da. circazienii s-au luptat cu rusii pana au fost expulzati, ucisi, asimilati(in cea mai mare parte), astazi ramanand cam 500.000 de grupuri etnice circaziene in federatia rusa(adîghe, carbadini, cerchezi)

      • 720.000 de fapt

        • corect, la circasieni am vrut sa ma refer dar am facut gresala fiind distras de la Mihai Cerchez care avea origini circasiene si nationalitate romana si care a avut o contributie foarte importanta la razboiul ruso-turc din 1877-1878 pe care noi il denumim Razboiul de Independenta

  10. Stu, care e sursa tuturor informatiilor astea expuse in cele 7 puncte?

    • ..depinde care din ele…

      daca ma-ntrebi de istoria lor propriu zisa, de destinul lor…Sitch-ul..Niprul.. asediul Azov-ului sau interceptarea corespondentei lui Napoleon I este in toate cartile de istorie. Chiar si-n alea franceze! Istoria lor se confunda cu cea a Rusiei sub diverse denumiri asa ca gasesti cate vrei. Totodata recomand lectura romanul lui Alexei Tolstoi „Petru Intaiul” (nu Lev Nikolaevici), care-i descrie cel mai bine, atat pe ei cat si dramele reformei lui Nikon. Sau pe al unui scriitor mai actual… Mikhail Solohov (Donul linistit) o intreprindere colosala prin intindere si detalii…
      ..daca ma-ntrebi de cazacii „americani” aia au fost chiar mai devreme acolo decat am descris eu mai sus. N-au asteptat poterele tariste sa-i umfle.Toate echipajele lui Vitous Behring erau compuse din cazaci. Inclusiv un capitan de nava! Dupa ce vestea ca Asia si America nu-s „legate” intre ele, a ajuns la Petersburg (unde tarul tocmai murea), urmatoarele expeditii sunt facute tot pe seama lor. caci orice s-ar spune despre ei erau cutezatori..

      …daca m-antrebi de unde stiu despre traditiile lor ..pai chiar de la sursa!
      Si n-ai decat sa mergi pe-aproape pe la Braila sa vezi si acum botezuri si inmormantari.

      • Cineva care ar privi din afară, ca un extraterestru, fără să fie orbit de propaganda slavofililor, s-ar întreba: câtă vreme căpitanii de nave ca Vitus Bering erau danezi, germani baltici sau suedezi, generalii erau imigranți prusaci împământeniți și înnobilați, oamenii de afaceri și doctorii erau evrei, o mare parte din ofițeri erau polonezi, ce concluzie putem trage despre calitatea umană a populației de ruși băștinași? Nu cumva Țarii știau că nu se poate conta pe abilitățile lor profesionale? 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *