Chengdu J 10B

MIVgd

Noi fotografii aparute in media chineza arata ca productia in masa pentru J 10B merge inainte. Astfel ultimul lot de aparate sunt in teste atat in aer cat si la sol.

J 10B, produs de catre Chengdu Aircraft Industry Corporation, este primul avion de serie care are la bord un radar AESA inca din fabricatie, desi nu se stie daca toate aparatele vor detine radarul NRIET. Referitor la motorizare presa chineza speculeaza ca anumite avioane ar avea motorul chinezesc WS-10 Taihang, in conditiile in care primele loturi foloseau motorul rusesc AL-31FN M1, o varianta mai puternica decat  AL-31F, care echipeaza avioanele J 10A.

Fata de varianta “A”, J 10B are cateva particularitati: radar AESA, o semnatura radar frontal redusa, prin reproiectarea partiala a “botului”, un “nas” mai lung, pentru radarul NRIET si un senzor electro-optic –IR, montat in fata cockpitului pe partea dreapta, ca si un telemetru laser.

Aeronava dispune si de un nou sistem de avertizare electronica ca si de un container pentru contramasuri electronice fixat pe deriva.

 GeorgeGMT

 

 

 

 

11 comentarii:

  1. am o intrebare : nu se putea proiecta si redesena un MIG-23/-27 modernizat si remotorizat cu aripa fixa, gen ca la SU-27/-30? adica ramaneau ampenajele orizontale din spate si cel vertical iar aripa cu geometrie variabila era inlocuita cu un fixa asemanatoare cu cea de pe SU-27/-30, + ce ar mai fi fost de modernizat la el, avionioca, remotorzat cu un turbofan modern(Volvo RM8), sisteme de armament, etc. alte sisteme. chinezii cam asta au facut : au revitalizat proiecte abandonate de rusi sau de altii+ au imbunatatit unele proprii, pecum : J-10, J-8-2, SA-321 Super Frelon devenit Z-8+ varianta moderna a acestuia AC-313, JL-9, FC-1/JF-17. de admirat si de urmat. merci anticipat de raspuns!

    • Nu poti transplanta aripile pe un alt avion. Alta geometrie, alta aerodinamica, alta mecanica, etc, etc. Pur si simplu te apuci si proiectezi un alt aparat.

      • ook am priceput. merci mult de raspuns. personal tot visez la IAR-95 adus la zi cu modernizari, remotorizare si daca se impune o redesenare, la un ipotetic (imaginatie proprie) IAR-97 ceva gen F/A-18 ABCD Hornet, Tornado IDS/ECR sau Rafale-BCM si la un IAR-93 „redivivus” ca avion CAS-GAA modernizat, redesenart, remotorizat. Proiectul IAR-99 TD sincer a creat multe sperante ai vazut si tu George comentariile la articolul respectiv.

        • Prin reproiectarea unui mig-23 cu aripi fixe ai fi obtinut un avion echivalent(din punct de vedere aerodinamic) Mirage-ului F1, adica un aparat cu aripa sus, ceea ce nu reprezinta cea mai buna configuratie pentru manevrabilitatea avionului.

      • @George,
        Se poate moderniza IAR 23 si se poate transforma intr-un avion cu aripa fixa

        Practic, pozitionarea aripii variabile era:
        16 grade – pentru decolare
        45 grade – pozitia intermediara
        72 grade – pozitia de fuga in supersonic

        – Mig 23 cu aripilela 16 grade.
        Nu putea sa duca lupta din cauza suprasarcinii. Pur si simplu cedau bolturile de fixare a aripii.
        Dar daca al face aripile fixe (prinderi fixe) atunci ar dispare riscul de a se smulge aripile dar avionul tot ar avea probleme pentru ca nu ar mai opera in supersonic.

        – Mig 23 cu aripile la 72 grade.
        Cu aripile pliate, mig-ul putea sprinta pana la 2300km/h (viteza maxima) dar nici o manevra avioanul nu avea suficienta portanta. Foarte multe accidente au aparut din aceasta cauza.

        – Mig 23 cu aripile la 45 grade
        Se pare ca pilotii preferau pozitia a 2-a a aripilor. avionul fiind cel mai manevrabil iar riscurile fiind cele mai mici.

        Nu o sa inteleg de ce nu au modificat pozitia de fuga… de la 72 grade pastrand-o in 60-65 grade. in felul asta avionul pierdea din viteza dar castiga in manevrabilitate.

        Cel mai indicat ar fi fost ca sa se gaseasca o pozitie de compromis a aripilor variabile. si sa se trasforme in aripi fixe.
        Apoi sa se usureze avionul (prin eliminarea sistemului de care misca aripile) si sa se modernizeze cu avionica, radar, armament modern.

  2. interesanta asamanarea intre J-10 si IAI Lavi

  3. Pare , ca aspect, un hibrid intre Rafale si Eurofighter.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *