Costurile de exploatare ale F-35 ii sperie pe americani

ф-35

Costurile de exploatare  din ce in ce mai crescute, si deocamdata doar prezumtive, ale F-35, in toate cele trei variante constructive, au facut ca multi viitori operatori sa se mai gandeasca odata, daca acest avion chiar poate fi folosit asa cum se credea la inceputul programului. Nu trebuie uitat ca programul JSF se lauda cu costuri de zbor la nivelul avioanelor F-16, sau chiar mai mici si ne referim aici in special la varianta “A” cea mai ceruta.

Numai ca odata cu dezvoltarea programului calculele hartiei au fost serios date peste cap, in acest moment vorbindu-se de costuri cu intretinerea cu cel putin 60% mai mari decat cele initiale. Astfel, tari precum Olanda sau Danemarca, dar si Canada sau Turcia se gandesc serios daca F-35 chiar este un avion de care sa aiba nevoie, sau daca si-l mai pot permite. Aceste intrebari atrag dupa sine scaderi de comenzi sau chiar posibile retrageri din program.

Canada si Olanda chiar au in vedere relansarea programelor de achizitie pentru inlocuirea avioanelor F-18, respectiv F-16, avute astazi in dotare.

Chiar  US Navy si US Air Forces isi refac calculele si dupa o perioada de neintelegeri, cele doua structuri militare au cazut de acord vis-à-vis de costurile cam prea ridicate ale exploatarii aparatelor F-35, fata de promisiunile initiale ale constructorului.

Cea mai mare problema a aparut in cadrul programelor dedicate US Navy,  pentru avioanele F-35 variantele “B” si “C”, care si-a vazut estimarile de costuri mult mai ridicate decat calculele facute initial.

In prezent costul orelor de zbor pe portaviooanele americane se situeaza in jurul valorii a 18000$, pentru AV-8 si F-18C si trebuie sa tinem cont ca aceste avioane nu sunt deloc ieftin de exploatat.

air_f-35_jsf_variants_lg1

Fata de aceste costuri US Navy a calculat ca operarea avioanelor F-35 B si C va fi cu 63% mai scumpa. Cand americanii se refera la costuri ei au in gand totalitatea sumelor de bani platite pantru a avea o flota aeriana perfecta operationala si bine antrenata, asta insemnand: costul efectiv al avioanelor, pregatirea pilotiplor si a tehnicienilor, piese de schimb, consumabile (combustibil, uleiuri, etc), iar in totalul acestor costuri marina a considerat ca doar mententa avioanelor va fi cu o treime mai mare decat la actuala flota de F-18C si AV-8.

US Air Forces si US Navy au metode diferite de calcul a sumelor necesare mentinerii flotelor aeriene operationale si nu intotdeauna sunt de acord asupra unor aspecte. Operarea avioanelor de pe portavioane este in mod normal semnificativ mai scumpa decat operarea lor de pe baze aeriene normale, iar de aici marina s-a obisnuit sa fie foarte atenta in privinta calculelor pentru  operarea aparatelor, dar in cazul F-35 ambele structurii au lasat de o parte orice dezacord si au fost impreuna pe aceeasi idee: F-35 poate fi orice, numai ieftin nu, si oricum nu se pot compara promisiunie de la inceputul programului, cu realitatile de astazi. Mult mai scump, decat prevedeau .

Dezbateri au mai aparut si intre US Air Forces si Departamentul Apararii astfel Air Forces sustinea ca pretul unui avion F-35 va fi in jur de 65 de milioane de dolari, in timp de DoD arata cu degetul spre suma de 111 milonae de dolari. Tot ceva scantei au aparut si de pe urma numarului total de avioane construite, Fortele Aeriene inca mai cred in cifra de 3162 de bucati, in timp ce DoD-ul nu mai vede necesitatea unui numar atat de mare. In acest moment predictile DoD-ului arata ca in viitor numarul de avioane F-35 comandate va scadea constant, din “n” motive, in acelasi timp insa costurile per aparat vor creste, iar cele doua tendinte invers proportionale nu pot fi oprite, cel putin deocamdata.

La fel ca in cazul F-22 Raptor, cu toate super-super-superioritattile sale fata de orice alt avion al adversarilor, numarul mic construit s-ar putea sa faca nerentabila cheltuirea unor sume atat de mari, iar F-35 are deocamdata exact aceasi tendinta: avioane mai putine, la un pret tot mai mare.

US Navy examineaza deja optiunea de as reduce comanda totala pentru F-35, iar in locul lor ar putea sa foloseasca in continuare actuala flota de avioane F/A-18 si AV-8 eventual modernizate, iar o parte din numarul de F-35, care nu ar mai fi cumparate, ar fi inlocuit cu drone destinate portavioanelor, asa cum este X-47B. Din pacate una dintre problemele marcante ale programului F-35 este data de faptul ca aproximativ 60% din aparatele programate sa fie construite astazi, vor apartine aliatilor SUA, iar dintre acestia, aliatii europeni au probleme destul de mari cu bugetele militare, iar o reducere a comenzilor ar antrena dupa sine, inca un factor de crestere al pretului, pe langa cresterile datorate dezvoltarii avionului si sistemelor sale de avionica.

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

13 comentarii:

  1. Oricum e bine ca suntem pe linia achizitiei lui F35 dupa integrarea lui F16 :))
    Cat de penibila poata fi afirmatia ” Romania integraza F16 in vederea achizitiei avionului multirol de generatie 5 ..” ?? Cat de penibil e sa sustii asha ceva ?

  2. Ha, deci americanii sunt mai speriosi decat noi! Mamaaaa ce fricosi sunt, se sperie de niste amarate de costuri. Penibil! Nu ca ai nostrii, vitejii vitejilor, eroi de Dambovita, tari pe pozitii-n ceea ce priveste (o)F-ul asta. Las’ ca luam noi de-astea si-apoi poze, pupici, strangeri de mana, felicitari, mese festive, artificii, etc.

  3. Principalul este ca guvernantii romani, si unii fani ai lor, in genul lui George Visan, nu se sperie de aceste costuri.Ce este prea mult pentru tari ca SUA, Danemarca, Olanda, Canada sau Turcia nu reprezinta nimic pentru oficialii romani.Ei sunt foarte consecventi, optiunea lor este foarte ferma, F35, peste 20 de ani cand ei nu vor mai fi activi in politica romaneasca.Astia da barbati.Cati il mai amintesc pe Pascu cu fregatele SH britanice, cu exceptia noastra?La asta se gandesc si actualii guvernati, ca nu vor fi amintiti.Romanul are memoria foarte scurta.

    • „Oficalii” romani si aderenti lor tembeli, nu cred sincer ca stiu cu ce se mananca F-35, sau daca stiu nu ne spun si noua. Intradevar US Navy si US Air Forces sunt ingrijorate de costurile JSF-ului…

      • Parca ziceau americanii ca vor sa renunte la F-35A si sa-l inlocuiasca in USAF cu „C”-ul. La naiba, cine i-a pus sa faca 3 modele…ii omoara software-ul/liniile de cod…

      • Guvernantii romani sunt foarte bine informati despre F35,stiu cum se misca acest program, insa pe ei ii intereseaza acum sa se puna bine cat mai repede cu americanii si actuala conducere a U.E., asa ca, in pur stil fanariot, incearca sa cumpere bunavointa SUA si conducerii U.E, cumparand jafurile alea de F16A si mintinand cu multa dezinvoltura ca acest avioneste doar de tranzitie si ca va inlocuit de F35, ca sa isi motiveze gestul murdar.Ca de obicei, in cunostinta de cauza, stiind cum stau cu adevarat lucrurile, politicienii romani ne mint in fata, fara scrupule.

  4. ai dreptate sorin

  5. s-au facut 3 modele (3 în 1) tocmai pentru a scade costurile totale.
    se pare însă că strategia nu a mers,din contra.

  6. eu zic ca singura gresala a fost ca : S-AU INCREZUT , asa se intampla cand esti cu nasul pe sus ….de obicei cazi cu el in ….. daca erau seriosi de la inceput nu deviau mult nici de la pret , nici de la performanta , nici de la termen ( au dmonstrat de foarte multe ori ca pot face lucruri impresionante – deci nu stiinta si exactitatea au fost problema )

  7. ROMANIEI cel mai bine ii statea cu avione suedeze noi si cu ofset si aveam de cistigat.basescu a inebunit cu f35.noi nu ne permitem avioane noi acum si vom exploata f35 care nu isi permit nici americanii.tara asta e condusa de prosti orbi si corupti

    • galusca cu „f35 pentru Romania in viitor” e aruncata in ideea ca ne considera o adunatura de capre care oricum habar nu avem cu ce se mananca avioanele militare ,si daca cumva cineva indrazneste sa contrazica aceasta teorie filozofica a f-35-ului ,ex George care sustine oferta saab ,imediat e aruncata vesnica si arhicunoscuta explicatie „e criza domle’ la ce ne trebuie avioane noi?”

  8. Cred ca mai bine americanii finantau un avion derivat din YF 23, monomotor, sau chiar imbunatatirea originalului si reducerea costurilor acestuia, decat sa arunce cu banii intr-un proiect nou si atat de scump/costisitor. Ar fi fost mult mai castigati si ar fii cu siguranta gata, astazi, F 23 pentru ei si pentru aliatii lor. Se pare ca problema lor e cam ca la noi…..spagi date de companii celor ce decid (LM e conoscut pentru lobby si spagi la decidentii SUA). Cand vor vedea romanii unde vor ajunge costurile F 35, vor ajunge la concluzia ca i-ar fi costat mai putin sa-si dezvolte propriul avion, un nou IAR 95, modern, decat sa cumpere vise desarte din SUA. O licenta pentru un motor american sau francez, avionica israeliana si design romanesc (gen IAR 111), ceva materiale compozite si iesea un avion bunicel, de generatia 4+ De 3 – 4 miliarde de Euro cheltuiti in 10 ani, daca munca principala se desfasura in Romania, reuseau sa faca un avion decent si mult mai realist ca posibilitate de dotare a Roaf decat F 35. Si cum romanii le stiu mai bine pe toate, vom ramane si fara bani si fara avioane…….veti vedea!

  9. Noi nu suntem in stare astazi sa zburam MIG-21 Lancer la 4000$h, nu suntem in stare sa cumparam avioane decente si vom opera F-35?! Adica cum s-ar face ca peste 15-20 de ani sa avem conducatori destepti?! Americanii au luat-o rau de tot cu F-35, iar bafta LM-ului este ca s-au bagat prea multi bani in program si nu exista alternativa. Il vor face pana la urma, dar va fi foarte scump de operat, scump oricum fata de predictile optimiste de acum cativa ani.
    Generalul Bogdan, care probabil are ceva probleme psihice, declara de curand ca operarea F-35 ar costa cam 24000 $ ora de zbor, cu doar 10% peste F-16!!!!!
    Pai unde in lume F-16 costa + 20000$ ora de zbor?!?! La bani astia Eurofighter devine rentabil si este oricum ,macar egal cu fieratania americana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *