D(assault)orele probleme ma?!

descărcare (1)

Ei bine discutiile dintre India si Dassault Aviation in vederea semnarii contractului pentru achizitionarea celor 126 de avioane multirol (omnirol pe franceza) Rafale au cam stagnat, cu prognoza negativa.

Astfel negocierile nu pot progresa datorita faptului ca Fortele Aeriene Indiene insista ca integratorul local al productiei Rafale – HAL – sa garanteze atat calitatea aparatelor cat si graficul de livrare al acestora si cu toate ca dupa negocieri lungi, Dassault a fost intr-un final de acord sa se implice mai serios in productia avioanelor in India, HAL se fereste sa ofere garantii ferme in privinta subcontractorilor sai.

Astfel compania indiana nu are incredere intr-o alta companie cu capital de stat, Bharat Electronics Ltd. (BEL), care ar trebui sa livreze sistemele auxiliare. In acelasi timp indienii doresc sa integreze in productia locala un numar mai mare de subsisteme ale Rafale, lucru cu care francezii nu sunt nici foarte de acord si nici nu au incredere ca industria indiana are capacitatea necesara sa produca sub licenta, la un standard occidental, respectivele subsisteme.

Iar aceste negocieri nesfarsite au facut ca valoarea contractului sa creasca de la o suma initial estimata de 11 miliarde de euro la peste 14, datorita inflatiei si scaderii rupiei indiene fata de euro si dolar din ultimii trei ani.

Problema majora insa pare a fi cererea Fortelor Aeriene cu privire la garantarea de catre constructorul local al graficului de livrare pentru cele 108 aparate care ar trebui fabricate in India, mai ales daca tinem cont ca IAF-ul este fript rau cu HAL, programul Tejas, pentru inlocuirea MIG-21, fiind deja intr-o intarziere de numai putin de 15 ani, astfel ca de aceasta data militarii nu par a mai fi dispusi la concesii catre industria aeronautica bastinasa.

Asa ca pe cale de consecinta sansele semnarii unui contracct cu actualul guvern sunt practic zero, francezii trebuind sa astepte alegerile generale din India si un alt guvern.

GeorgeGMT

 

15 comentarii:

  1. Astia n-or sa fabrice niciodata in India, cu componente indiene, avioane Rafale la acelasi standard cu alea frantuzesti.

    In primul rand sigur vor fi un pic downgradate, la chestii sensibile gen radar, sistem de lupta electronica etc, ca nici frantujii nu-s nebuni.

    Dupa aia nu cred ca indienii vor fi vreodata in stare sa fabrice subansamblele la calitatea din Franta si respectandu-si termenele si conditiile contractuale convenite.

    Daca erau la nivelul si standardele alea isi faceau singuri avioanele.

    Pana la urma mi se pare ca sunt intr-o fundatura.
    Dar vin alegerile, reincepi negocierile cu alti tampiti si povestea se tot lungeste.

    Mai auzeam de companii care s-au retras din India din cauza coruptiei, nici conexiune la internet sau linie telefonica nu obtineau fara spagi si interventii.

    Frantujii sunt totusi disperati sa vanda, asa ca astept amuzat sa vad cum evolueaza situatia…

    • lasa nene GSG ca o sa vina un arabete cu bani din UAE sau de aiurea o sa cumpare vreo 36 de Rafale -„sa moara dujmanii mei” si gata…o sa iasa si Franta din impas…Mai este si varianta cu democratizarea Lybiei care nu o sa fie gratis….asa ca nu o sa stea Franta in gat dupa India doar ca iti dai seama ca 126 de avioane este un contract pe care oricine si l-ar dori.

  2. Se pare ca armata indiana s-a cam saturat de industria indiana si i-a pus piciorul pe gat: calitate si graficul livrarilor! Altfel se pare ca intradevar indienii vor licente si pt anumite „chestii” care initial nu erau de vanzare, ma refer aici la subsisteme.
    Dar in conditiile in care ei nu sunt in stare sa copieze un tanc, cu toata documentatia pe masa, ma indoiesc ca vor face mare branza cu Rafale. Pacat de francezi…
    Sau daca prin absurd le va iesi ceva va fi downgradat din start (de proasta calitate) si doar Dumnezeu ar putea da un termen realist in privinta fabricatiei.

    • in afara de faptul ca francezii nu au avut niciodata de gand sa transfere productia in India pentru ca e prea dificil si scump pentru ei sa faca treaba asta – s-a si nasolit situatia cu economia indiana, contextul economic si politic s-a schimbat si eu cred ca nu se va semna nimic cu Rafale, care e prea scump in noile conditii.

      statele BRIC, dupa ce au traversat cu bine criza economica, acum sufera drastic de pe urma retragerii capitalului strain, care se reorienteaza spre SUA si alte destinatii care incep sa creasca mai puternic.

      In alta ordine de idei, chiar sunt niste probleme cu contractul -india le-a spus francezilor sa garanteze calitatea avioanelor produse in India si in acelasi timp sa si transfere licentele, francezii nu vor nici una nici alta si au pasat treaba pe HAL, aia mai departe

      India stie situatia de la HAL – prin halele carora umbla libere si niste maimute – si de aceea vrea ca francezii sa garanteze ca ce iese de acolo arata a avion. Francezii pana la urma au zis ca vor fi co-garantori, pe chestiile care depind de ei – insa pun conditia ca sa se lucreze cu componente frantuzesti iar aia sa faca doar asamblare la HAL – ceea ce nu e acceptabil pentru India. Atunci francezii au zis, OK, va transferam si electronica, dar nu garantam pentru ea. Si acum indienii au luat-o de la inceput – pai ce sa facem cu ea daca nu garantati?

      eu cred ca e un pretext onorabil ca sa omoare negocierile.

  3. Oare Romania ar putea integra mai bine productia unui supersonic in tara, decat o face India….in urma acordarii unei licente? Indiferent ca e bimotor sau monomotor?
    Intrebam si eu, nu c-ar fii vreo sansa! Acum ceva timp, mancatorii de c… de la Vocea Rusie pretindeau ca pentru neutralitatea Romaniei, Rusia oferea licenta pentru fabricarea MIG 29 SMT la Craiova si multe…multe altele bune si frumoase. Dar de….nenea Nelu a zis pas. Ce om si asta! 🙂

    • Cu oferta Gripen probabil se putea ajunge acolo…da’ na….eu cand imi aduc aminte de afacerea F-16 ma apuca tremuratu’ si incerc sa ma pacalesc singur gandindu-ma ca a fost necesara afacerea pentru acces la F-35…
      Cu toate ca nu cred ca americanii ar fi dat cu picioru’ unui sac de 2-3 mld euro fara sa fi avut F-16 inainte…

      Putem sa privim afacerea F-16 din 1000 de parti…

      1. Achizitia a fost necesara pentru a trece pe F-35

      2. Achizitia a fost necesara pentru a nu fi nevoiti sa ii platim pe unguri sa ne faca politie aeriana….

      3. Achizitia e de ajuns pentru politie aeriana pana cand v-a creste PIB-ul sa ne permitem Eurofighter ca o achizitie pe termen lung…

      etc etc…

      • Am mentionat Eurofighter, pentru ca probabil o sa inceapa aia din vest sa vrea sa scape de cateva din cauza situatiei economice si sa le luam mai tarziu la un pret bun si intr-un numar cat mai mare (de preferat 48 minim)

        Situatia vad ca e la fel si cu Leopard 2A4 si 2A6.

      • nu cred ca s-ar mai merita sa luam eurofighter, pilotii se antreneaza pentru F-16, facem infrastructura pentru F-16 etc…mai repede mai luam o escadrila sh de la turci si/sau vorbim cu americanii sa le cumparam escadrila pe care o aduc in Romania, dupa modelul polonezilor cu patriot…pentru ca pana in 2020 sa avem 24-36 de F-16 sh, dupa care eu zic sa ne bagam la doua escadrile de F-16 block 60, care dupa parerea mea are tot ce trebuie(AESA, rezervoare de combustibil comforme(sau cum s-or traduce) etc), arabii au luat mi se pare cu 1 miliard escadrila(sau undeva pe acolo), fara arme etc…sau o varianta ar fi sa luam F-16 block 50/52 si sa il modernizam noi cu AESA etc…o forta aeriana de 24 F-16 block 60, inca vreo 24-36 F-16 MLU si 12 F-35(sincer, mai mult nu cred ca o sa ne permitem pana prin 2030-2040) ar fi perfecta pentru Romania…

    • @Cezar. categoric da si inca mai putem, insa sincer nu cred ca ar renta sa fabricam sub licenta supersonice de prima linie gen Rafale, dar m-as hazarda si as incerca fabricarea macar partiala, asamblarea finala, revizii, mentenanta, ceva subansamble, pentru un avion din categoria TA-50/M 346

  4. Cum dracu sa te duci sa-i inveti pe tiganii aia sa faca avioane ?
    Nu se va intampla nici o data pe lumea asta. Asa cum nici rusii nu-i invata pe chinezi sa faca motoare, asa nici francezii nu o vor face si nici americanii…

    E nebunie sa dai asa tehnologie din mana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *