Din 2013 ramanem fara avioane de vanatoare ?!

Aceasta declaratie a fost facut de Basescu la TVR 1, joi mai pe seara. Nimic nou, nimic extraordinar pana aici, acest lucru se stia, si chiar Presedintele il declarase cu mult timp in urma!

Asadar care ar fi noutatea?! Pai dupa vizita in SUA varianta de achizitie F-16 sh, cea mai ieftina, a fost scoasa din discutie, atat de romani, cat si de americani! Declaratile de ambele parti au confirmat optiunea clara pentru aparate noi… Apoi a inceput balul mediatic pentru impunerea contractului si finantarea lui. Basescu se plangea peste tot ca noi vrem avioane da bani…ioc, maxumum 250-300 milioane pe an ne-am permite, Ministrul Roman de Externe, intr-o vizita in Croatia zicea si el ca da,da,da Croatia este partenera noastra in programul MIG-21 LanceR si de ce nu am continua la fel?!  Iar croatii, din zbor, prind si ei ideea, iar purtatorul de cuvant al Presedentiei Croate declara, ca au nevoie de avioane, dar si de o finantare mai …intelegatoare.

Si bineinteles in octombrie o delegatie americana va fi la Sofia pentru a oferi Bulgariei o linie de finatare, mai speciala, pentru achizitia de avioane. Pana aici nimic nou sub soarele nostru! Insa eu personal nu cred ca in discutile purtate la Pentagon nu s-a adus vorba si despre variante de finantare. Nu ar avea sens sa renunti la avioane sh si sa alegi avioane noi, daca nu ai finantare. Ambele parti, romanii si americanii, au venit practic cu acelasi discurs! Avioane noi !!!

Ba ambasadorul SUA la Bucuresti Mark Gintestein, a si remarcat ca o achizitie in grup ar fi benefica atat pentru cumparatori, cat si pentru Lockheed Martin, singura problema a mai ramas asigurarea banilor necesari, insa pare greu de crezut ca astfel de afirmatii, din ambele parti, nu ar fi sustinute si de o intelegere prealabila asupra modului de plata.

Astfel declaratia presedintelui de joi poate face parte din acelasi joc de impunere a unui astfel de contract, pe astfel de vremuri si nu trebuie uitat ca in 2012 este si an electoral, iar cheltuirea a peste 4 miliarde de euro pentru aviatia militara trebuie sa fie justificata, sau mai clar tugulanul trebuie obijnuit cu ideea, asa mai gradual!

Bineinteles ca aceste randuri reprezinta doar o opinie strict personala, si am nici o informatie din absolut nici o sursa neoficiala, ca Basescu chiar joaca un astfel de joc. Sper sa fie un joc si sa nu fie adevarat ca vom ramane fara avioane din 2013.

Iar oferta SAAB pentru Croatia este… am obosit sa o tot spun, la fel ca ofertele repetate facute Romaniei! Foarte buna si serioasa , dar ea este valabila doar daca SUA nu vin cu finantare pentru LM, lucru destul de greu de crezut in astfel de vremuri! Iar Croatia mai are o conditionalitate, si anume Romania! Continui sa spun ca ei se vor orienta dupa noi la achizitie, asa ca  daca SAAB nu vinde intai in Romania, in Croatia are sanse extrem de teoretice!

Si ar mai trebuie spus ca daca decizia de a cumpara avioane noi este recenta, adica nu s-a discutat inainte de vizita in SUA, atunci mai sunt necesare cateva luni de negocieri pentru offset, si asta datorita faptului ca anuntarea achizitiei se va face sub umbrela unui offset major si multe locuri de munca. Altfel nici macar nu-mi pot inchipui un politician roman iesind pe TV si anuntand senin ca dam 4 miliarde de euro pe avioane, iar cu offset-ul…vedem noi dupa aia! Este practic obligatoriu ca investitile generate de LM sau partenerii sai sa fie scoase in fata cu mare tam-tam…

Iar daca mai ne reamintim odata ca 2012 este an electoral…un offset care sa creeze mii de locuri de munca este exact anuntul de care au nevoie! Dar nu acum, nu inca, mai trebuie sa treaca cateva luni pentru un maximum de impact, mai aproape de alegeri…

Sursa: TVR

: Aviatie Magazin

27 de comentarii:

  1. cred ca e fff clar ca base’ joaca turca cum poate el mai bine kiar cu lacrimi de crocodil nu ca ar fi prima oara cand o face cu poporul romanesc, nu m-ar mira daca sa si semnat un precontract sau ceva de genu intre noi si usa/LM .

  2. Afacerea asta balcanica cu avioane va fii destul de complicata,din cate stiu in decembrie atat in Bulgaria cat si in Croatia vor avea loc alegeri,in timpul carora imi vine greu sa cred ca se va lua o decizie atat de importanta pentru cele doua tari,bun trec alegerile mai trece o saptamana-doua pana se limpezesc apele pe la Sofia si Zagreb dupa care vin sarbatorile,potetntatii balcanici o tulesc prin Haiti,Bahamas si alte statiuni de tratament :)))),dupa care ce te faci ca Romanica intra si ea in febra alegerilor,iar cum ultimii ani au fost atat de tensionati dpdv politic tot la fel va fii anul electoral 2012,asa incat este foarte putin probabil ca anul viitor sa se ia o decizie in privinta multirolului,ce va fii dupa 2012 v-om traii/murii si v-om vedea..

    • Eu in locul lor tocmai ca este an electoral as lua avioane. Un contract cu LM nu va fi atacat prea tare de nimeni, ca se uita Gintestein urat la ei, iar un anunt privind multe locuri de munca, offset, investitii…exact ce ar trebui …

  3. Indonezia a primit o oferta similara cu cea oferita Romaniei si, in lipsa de bani, se gandeste sa o accepte: 30 de F16 C/D retrase si conservate in Arizona vor fi cedate gratuit dar cu conditia de a fi modernizate in USA.
    6 avioane vor fi folosite ca piese de schimb pentru celelalte 24, upgrade-ul va fi la Blk32, motoare, echipamente si armament. Pretul, intre $400 si $600Mil.
    Indonezia mai are 10 F16A/B deci costurile cu infrastructura nu vor fi mari si nici cu antrenamentul pilotilor.

    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/129254/indonesia-to-refurbish-mothballed-f_16c%C2%A7ds.html

    De remarcat ca pretul e mai mic decat in cazul Romaniei, probabil ca exista o diferenta de echipare si dotare cu armament, plus costurile cu antrenamentul pilotilor si modernizarea infrastructurii.

  4. George, acu’ striga si tu in gura mare 🙂 ca pastila-i amara. E amara frate, dar macar sa ne facem bine (sa ramanem cu aviatie+piloti+offset) ca macar offsetu’ asta mai indulceasca durerea de la buget.
    Iti dai seama ca dupa ce vin avioanele or sa vrea pilotii sa zboare cat mai mult, sa mai traga si ei cate cu una-alta si atunci sa te tii $$$$$…la cat e un AMRAAM..macar cate una sa lanseze fiecare pe an 🙂

    • Mariuse macar sa vad avioanele venite, ca de tras s-a mai tras, de asta deocamdata nu ne putem plange, dar asa este cu noile arme, probabil ca mai mult la simulare….sunt scumpe rau de tot.
      Eu credeam ca un Spike e scump, dar un AMRAAM este, mult mai banos de atat…

      • 6-700.000 $=AMRAAM 120D pentru un MiG 29 + pilot + rachetele lui ? Buna afacere 🙂

        Pakistanul a luat 500 de bucati odata, ca doar au un nivel de trai record 🙂

        • Bre sti cate rachete Maverik a luat Marocul?! Eu am ramas pe doua randuri cand am auzit: 10 bucati!!! La ce dracu or folosi ei 10 rachete aer-sol? Asa ca noi daca vom lua 100-200 suntem nababi! Spike avem aproape de 2000, si nici alea nu sunt ieftine, parca in jur de 120000 de mii bucata ER!
          Da sa vedem avioanele mai intai.

  5. o analiza buna, cu exceptia ideii ca croatia e conditionata de romania. nu exista relatii stranse, de fapt nici macar nu poti sa mergi pana acolo cu avionul direct.

    Croatia va lua probabil Gripen sau Eurofighter T1, ca ei inca trag sa intre in UE – asta daca vor lua ceva in viitorul apropiat.

    in curand, intr-un an, doi, poate, va aparea insa si Serbia la orizont – si probabil va urma o batalie a suedezilor cu francezii, nemtii si rusii. E greu de crezut ca sarbii vor lua de la americani avioane care i-au bombardat pe ei.

    • Serbia o sa ia MIG 35 sau Gripen altceva exclus din cauza costurilor mari de operare si a orientarii politice.
      Cat priveste Romania si Croatia inca nu s-a luat nicio decizie prima oferta este cea facuta Croatiei de catre SAAB, urmeaza Bulgaria si Romania, cred ca o sa ii faca Basescu „sange’ si pe suedezi si pe americani, de aia o tot repeta cu avioane noi si compatibile ca nu s-a hotarat nimic, Basescu are nevoie de offset indiferent de la cine vine ca sa se poata lauda anul viitor cu el in campanie. Si inca ceva la acelasi pret va lua F 16 altfel ioc!

  6. Sarbii nu vor achizitiona avioane americane, datorita faptului ca nu-i „iubesc” (pe buna dreptate dealtfel, datorita agresiunii din anii *90 si recunoasterii independentei Kosovo). Cel mai probabil vor merge tot pe mana rusilor, luand MIG-29/35. Au un program de modernizare a actualelor MIG-29, cu suport rusesc. La noi insa, jocurile cred ca sunt deja facute, si ele inseamna LM si F-16. Daca intelegerea este intre cele doua guverne, LM nu cred ca poate oferi offset, si nici nu cred ca o va face. Posibil sa depinda si de modul cum am negociat, daca am negociat si daca sau terminat negocierile. Timpul trece insa, si nu in favoarea pilotilor nostri, fiindca chiar daca ne-am hotara azi, avioanele n-ar veni…maine!

    • Iti pot veni din stocul USAF sau Suediei in maxim 2 luni cu leasing fara costuri pana iti vin ale tale daca sti sa negociezi si sper ca Romania stie!

      • o da, stie Romania sa negocieze de rupe. deja imi dau lacrimile ptr. saracii de la LM / SAAB, ce probleme o sa intampine ei la negocieri cu echipa de ”specialisti” romani, si cate concesii de miliarde de dolari o sa fie obligati sa ne faca ptr.a ne vinde acele 48 de avioane. in cel mai fericit caz, tinand cont de spaga / comisionul gras si interesele meschine ale celor care au uitat ca sunt pusi in acele functii ptr. a proteja si urmari interesul tarii lor si nu interesul lor, o sa putem obtine asa:

        – in cazul in care o sa lucram cu LM, probabil sistemul AEGIS pentru fregate (la niste preturi senzationale, pentru LM evident)
        – de la SAAB, probabil niste frigidere, ori fabrici de chibrite sau de termopane.

        ce inseamna asta? valuare adaugata in economia romaneasca egal cu 0, transfer tehnologic egal cu 0, revitalizarea industriei romanesti de aparare, egal cu 0. ce castiga romania? castigam 48 de avioane JAS 39 sau F 16, in cel mai fericit caz noi, si in echipare modesta spre medie, si cam atat. nu poate fi vorba despre o siguranta sau acoperire suficienta a spatiului aerian romanesc in nici una dintre cele 2 variante, indiferent ca vb de 24, 48 de bucati, noi sau second. ma repet in primul si in primul rand, tinand cont de pozitia romaniei, de vecinii prietenosi care mereu in toata istoria noastra au ”sarit” sa ne ajute la greu, noi avem nevoie de minim 40 – 50 de avioane pentru suprematie aeriana, gen EF, F15SE ori Rafalle, si doar dupa asta te gandesti la multirol.

        • spune-i tu de ce n-ar fi suficiente 48 multiroluri ,la o distanta de descoperire a radarului de 100-120 km 10 avioane ridicate in aer impreuna cu sccan-ul iti acopera teritoriul,plus nu ai nevoie sa acoperi dinspre bulgari ,unguri ,sarbi,primii sunt aliati cu ceilalti nu am avut conflicte.la ce-ti foloseste un f 15 se,il trimiti pana la kiev sa doboare doua su 27 ridicate in aer sau ce are rafale si nu are gripen sau f 16,noi cu 48 avioane operatinale gen 4-4,5multirol plus 20 iar 99 capabile cas,facem legea in zona

  7. LM nu ofera offset-uri. Si dupa cum s-a exprimat un reprezentant al firmei in urma cu cca 1 an „Romania ce vrea sa cumpere, avioane sau offset-uri?” Macar sa obtinem o finantare mai avantajoasa si tot ar fi ceva, ca in an de criza se resimt si americanii si ei au de dat de lucru la muncitorii lor. Basescu tot ridica mingea la fileu, dar guvernul n-are banii respectivi si se face ca n-aude. In lipsa unei finantari foarte avantajoase pentru noi, ma tem ca va trebui sa pariez pe iresponsabilitatea guvernantilor si ca raminem fara acel minim de 48 avioane.In orice caz si finantare blinda si offset e de domeniul fanteziei. Dar odata semnat contractul,daca se vrea, aparatele pot veni relativ repede; am in vedere hala de montaj care se intinde pe 1,5km si incerc sa-mi imaginez cam cite unitati se pot asambla concomitent.

    • Pai altii au obtinut offset substantial de la SAAB si finantare foarte buna, nu s-a propus si noua daca nu acceptam este problema noastra! Eu asa vad lucrurile, trebuia sa fie facut un caiet de sarcini public si cu un punctaj in care capitolele capabilitati, finantare si offset sa aiba partajari distincte: Capabilitati 40 %, offset 30% si finantare 30%
      si gata! Este foarte simplu sa ii faci „sange” daca vrei, nu cred ca sunt oameni atat de incapabili in fortele aeriene incat sa nu stim exact ce ne trebuie. Pentru mine de exemplu aer-aer la capitolul capabilitati trebuie sa conteze mai mult decat aer-sol fiindca nu o sa poti face aer-sol in momentul in care pierzi controlul spatiului aerian.

      • man din pacate, nu acei oameni pregatiti din fortele aeriene participa la aceste discutii negocieri, desi ei ar fi trebuit sa fie primii invitati. la aceste negocieri, participa acei politicieni de soi ai romaniei, 2, 3 ministri, secretari de stat etc. referitor la problema offset-ului, ce a propus SAAB initial romaniei era frectie la picior de cal – noi nu avem nevoie de SAAB sa faca investitii in domenii unde deja se investeste mult de mai multi ani sau lucruri pe care deja le facem si singuri (cum ar fi energiile regenerabile, fabrici de frigidere, de chibrituri sau becuri). noi avem nevoie ca acel offset sa fie facut acolo unde ne doare cu adevarat (sau unde ar trebui sa ne doara), si anume in industria de aparare, sau daca nu pot / vor, macar in industrie (ma refer aici la industria grea, nu cea de frigidere si aragazuri).

        • La partea de offset cred ca energiile regenerabile sunt de o importanta majora, chiar daca nu este industrie grea reprezinta viitorul, Romania poate castiga independenta energetica fata de Rusia si Orientul Mijlociu. Despre masini de spalat frigidere, aragaze consider ca daca le fabrici pe cele mai bune este foarte bine din punct de vedere financiar!

      • aer aer la capitolul capabilitati la avioane multirol(multimisiune)nu cred sa fie mai important ,nu avem ganduri de expansiune asa ca ptr aparare principal ar trebui sa fie rachetele,artileria antiaeriana,ptr vecini cu capabilitati de a-si reface infrastructura militara(au industrie)sa nu ai capacitati de lovire adevarata e sinucidere(asta bazandu-ne ca trebuie sa avem unele capac. la marginea nato).integrat in nato ramane primordiala capacitatea aer aer,dar parerea mea in cazul unui ipotetic conflict sa spunem cu ucraina,la ce-ti foloseste sa ai suprematia aeriana in zona de conflict ,oricum unitatile mecanizate rusesti(de inspiratie)au aparare antiaeriana mobila destul de buna,nu au neaparata nevoie sa le faca acoperire aeriana un su 25 nu reprezinta o amenintare ptr iar 99 dar f 16,un su 27 conventional nu ar fi peste f 16,chestia sa discutam despre gripen mai bun aer aer decat f 16 e asa asa,nu cred sa ajunga vreodata un gripen,f 16 sa lupte impotriva unui su 27 deasupra unui teritoriu neutru fara suport de la sol fata in fata ca doi boxeri buni.dupa aia rcs la avioane e calculat in sectorul frontal,depinzand de misiuni poate varia ,depinzand de unghiul din care te ia radarul(de aia su 27 descopera la distanta foarte mare in look down-e vanator de mare altitudine,si de aia su 32,34 au contramasuri pe spate -e facut sa intre la joasa altitudine).in concluzie ,avem nevoie de o platforma buna(si gripen si f 16 sunt)cu suport din partea guvernelor care ni-l dau ptr a putea pune pe ele ce avem nevoie cand situatia o va cere,aici gripen e putin dezavantajat ptr ca sursele de inarmare nu vin dintr-un singur loc si va trebui sa stai in genunchi si la merkel si la sarkozy,englezi samd sa-ti dea ceva(si in istorie avem ex de cum ni le-au dat),pe cand la americani daca esti aliatul lor iti vin sigur(ex sunt)

        • Eu cred ca partea cu armamentul este o problema falsa, Avem suficiente resurse sa ne facem noi armamentul aer-sol aici in Romania, luam racheta Brimstone si o integram pe multirol oricare ar fi el, bombe JDAM, si Opher de pe LanceR cred ca sunt suficiente.

      • da cu armamentul ai dreptate ,dar e problema cu indecizia politica in romania si europa

        • Asta drept e de aia as merge in cazul oricarui avion pe integrarea in RoAF de armament american si israelian in prima faza apoi de armament romanesc cat mai mult.

        • Care armament romanesc?

        • armament romanesc adica cumpararea de licenta pentru Brimstone si fabricarea in Romania, chiturile pentru bombe opher fabricate in romania si o racheta cu raza scurta de actiune fabricata in Romania se poate daca vrem, blocuri PRND de 70 mm se pot asimila in productia locala.

        • Sunt asimilate S5 (57mm pentru blocuri UB16 si UB32), S8(80mm pentru blocuri B8V20) si posibil si S24(240mm pe lansator unic). Ultimele doua au fost asimilate odata cu intrarea in uz a MiG-ului 29. A fost deja asimilata si fabricatia seriei Mk8X, deci…teoretic, ar trebui doar sa invatam sa fabricam kiturile de ghidaj pentru ele.

        • Stiam de blocurile de 57 mm si mai avam si programul STAR 80 pentru blocuri de 80 mm asa ca suntem pe drumul cel bun, la rachete aer-aer e mai critica treaba, RAV RS nu se ridica la standardele rachetelor actuale dar poate constitui o racheta foarte buna spre a fi folosita la trageri reale fiindca este mai ieftina. In continuare Phyton 5 israeliene sau IRIS-T sub licenta cred ca sunt asimilabile 100% si pot fi fabricate in Romania.

  8. Se pare ca decizia a fost luata deja: „Ministrul Apararii: Incet, dar sigur, speram sa putem cumpara avioane americane de tip F-16”
    http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/ministrul-apararii-incet-dar-sigur-speram-sa-putem-cumpara-avioane-americane-de-tip-f-16.html

    Ramane sa vedem ce inseamna „incet”, nu mai e mult pana la retragerea LanceR-ului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *