Evolutii pe nisa trainerelor: Grot 2 vs L-15 si JL-9

Polonezii de la Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (Air Force Institute of Technology: ITWL) au anuntat semnarea cu ucrainenii de la Zaparozhye Motor Sich a unei intelegeri pentru motorizarea proiectului de avion de antrenament subsonic multimisiune, Grot 2. Acesta este laudat a fi mai economic, cu o decolare mai scurta, mai rapid si mai manevrabil decat majoritatea competitorilor existenti, IAR-99 DT/NG neavand sanse prea mari de a face parte din varful acestei liste de competitori.

Grot 2

Grot-2 la pavilionul ITWL de la MSPO 2012

Desi GROT 2 a fost conceput pentru parametrii motorului Honeywell/ITEC F124-GA-100, noua versiune a motorului ucrainean Ivchenko/Progress, AI-222-28F, pare sa se incadreze in cerinte. Motorul este o evolutie mai puternica a motorului AI-222-25 de 24,7 kN (2520 kgf) tractiune (disponibil si cu postcombustie, la 41.2 kN/ 4200 kgf, in varianta AI-222-25F), instalat pe trainerul Hongdu Aviation L-15 care va fi produs sub licenta si in Ucraina. AI-222-28F se zvoneste ca ar dispune de o tractiune de 44kN (4500 kgf) “uscat” iar varianta AI-222-30F cu postcombustie de 49kN (5000 kgf).

 

GROT-2 a ajuns prea tarziu, pentru competitia avionului de antrenament polonez, Alenia M346 fiind deja in curs de achizitionare de catre fortele aeriene. Insa se vorbeste ca acum cativa ani si Romania a fost invitata la acest proiect, insa interesul compatriotilor nostri a fost nul, ai nostri avand inca planuri cu IAR-99. Macar de am ajunge in cativa ani sa modernizam IAR-99 la un standard Soim Plus, cu un motor putin mai puternic dar si mai economic, avionica performanta si o gama putin mai larga de sisteme de arme, incluzand rachete aer-aer! La limita, am putea spera si la integrarea unor rachete aer-sol si antinava din categoria NSM/JSM (la limita de sus a ceea ce pretinde ca poate duce pilonul central al Soimului, ca sa nu mai vorbim de integrarea in avionica), care vor fi probabil integrate in curand si pe F-16. Dar sa nu uitam ca principalul rol al IAR-99, pentru care a fost si proiectat, este acela de antrenament si nicidecum de atac, astfel ca modificarile in aceasta directie ar trebui sa fie limitate.

 

Intre timp cei de la Boeing au primit o comanda de 855 mil.$ pentru a moderniza si prelungi resursa aparatelor T-38 Talon pentru inca 10 ani, cel putin pana in 2026. Contractul vizeaza modernizarea avionicii, sistemelor de comunicatii si a panourilor de bord pentru 456 de aparate US Airforce, castigand timp pentru programul T-X, in care Boeing concureaza in parteneriat cu Saab.

Si ca sa ajngem si in domeniul trainerelor supersonice, la sfarsitul lui octombrie 2015, cadetii academiei de aviatie a Chinei au inceput antrenamentele pe JL-9… care are alaturi de JF-17 (urmasul chinezesc al F-20 Tigershark) o poveste foarte interesanta, adresata laconic si de mine in trecut, si pe care mi-am permis s-o preiau integral de pe Tehnomil.ro. Daca MApN tot este interesat de avioane supersonice de antrenament avansat si atac usor, in speta KAI T-50, o poveste alternativa care are in vedere acelasi motor F404 si o parte din structura si avionica MIG-21 Lancer, ar trebui avuta in vedere…

Pacat ca experienta operarii si intretinerii MIG-21 Lancer nu a putut fi valorificata deocamdata pe aceasta nisa a trainerelor supersonice de atac usor, dupa pensionarea lancierilor. Motorul de MIG-21 Bis, Tumansky R-25, are caracteristici asemanatoare cu GE F404/Volvo RM12, fiind insa mai greu cu aproape 200kg, mai lung cu 0,5m si mai mare in diametru cu aproximativ 0,2m. Vesticul are insa o tractiune mai mare cu 20kN in postcombustie (si o tractiune similara “uscat”), dar cu un consum mai redus cu 10% “uscat” si cu 20% cu postcombustie.

Marius Zgureanu

 

Si acum sa trecem si la articolul cu pricina…

Se da ecuatia: MiG-21 + GE F404 = Sabre II

2

 Grumman Sabre II vs MiG-21 (J-7M) – Sursa:alternathistory.com

Sau cum a fost MiG-ul 21 aproape de a fi remotorizat cu General Electric F404.

 

Mai intai contextul: istoria relatiilor sino-pakistaneze e destul de interesanta, mai ales in domeniul aero. Momentul in care acestea au “decolat” a venit in anii ’80 cand Pakistanul a decis sa-si inlocuiasca avioanele J-6 de productie chineza (copie a MiG-19). La acel moment China deja producea sub licenta MiG-21 ca J-7.

Pakistanul a evaluat la mijlocul anilor ’80 un numar de J-7M dar copia MiG-21F-13 cu motor chinezesc si instalatii de bord occidentale nu a impresionat prea mult, pakistanezii dorind o imbunatatire radicala a acestuia. Drept consultant a fost recrutata firma americana Grumman care impreuna cu producatorul chinez al F-7M Chengdu, au studiat o versiune mult evoluata a acestuia.

Proiectul s-a numit Sabre II si prevedea, pe langa modificari la echipamentele de bord, o scheme aerodinamica diferita, cu doua prize de aer laterale care sa faca loc unui radar mai puternic si un nou motor de provenienta occidentala.

In privinta motorului s-au studiat mai multe variante, in ordinea preferintei: GE F404, RR RB199, PW1120 si PW1216. Toate aveau nevoie de modificarea fuselajului central-posterior insa in grade diferite.

Din punct de vedere industrial, Grumman urma sa fabrice fuselajul anterior, Chengdu pe cel posterior, asamblarea urmand a fi facuta in Pakistan. Asta a fost si propunerea comuna facuta in 1987 autoritatilor pakistaneze insa, asa cum Grumman banuia deja, programul ar fi costat mult prea mult pentru inlocuirea unor aparate relativ ieftine precum J-6/MiG-19.

Chinezii au gasit insa cooperarea cu Grumman extrem de interesanta si au incercat dezvoltarea unei alte variante, pentru uzul propriu, cunoscuta ca Super 7.

3

De la J-7M la Super 7, trecand prin Sabre II – Sursa:defence.pk

 

4

   Grumman Super 7 – Sursa: hitechweb.genezis.eu

 

Punctul final al proiectelor Sabre II si Super 7 a fost reprezentat de racirea relatiilor americano-chineze dupa episodul Tiananmen, sanctiunile care au urmat facand imposibila continuarea cooperarii cu Grumman. S-a pierdut astfel sansa de a vedea derivate ale MiG-ului cu motoare occidentale.

Epilog: Pakistanul a fost nevoit sa se multumeasca cu niste modificari mult mai reduse ale J-7M, care au avut ca rezultat variantele P si MP, una din modificari fiind instalarea radarului italian FIAR Grifo-7. Ulterior Pakistanul a obtinut licenta FIAR Grifo-Mk II, modernizand P/MP-urile din dotare, rezultatul fiind comparabil cu LanceR-ul romanesc.

Chinezii aveau insa si alte planuri si tot in 1987 au modificat pe cont propriu aerodinamica MiG-ului prin adoptarea unei aripi noi, dublu-delta, cu suprafata mai mare si voleti de bord de atac, actionati automat.

 

Nu numai ca s-a obtinut reducerea vitezei de aterizare, rezolvand o problema cu care MiG-ul 21 s-a confruntat mereu dar, la o evaluare ulterioara a pakistanezilor, s-a dovedit si semnificativ mai manevrabil decat originalul rusesc. Sint interesante comparatiile facute de pakistanezi vis-a-vis de F-16, bineinteles fara a uita de unde a plecat J-7E si versiunea ulterioara MG. Aparatul chinezesc a impresionat serios astfel incat pakistanezii au facut o noua comanda, versiunea fiind cunoscuta drept PG.

5

 J-7PG – Sursa: wikiwand.com

Cum nimic nu se pierde ci se transforma, ceea ce ar fi trebuit sa fie Sabre II, minus motorul F404 si aripa similara J-7E, seamana izbitor cu JL-9 (FTC-2000), model destinat antrenamentului.

6

JL-9 – Sursa: seesaawiki.jp

Nici proiectul Super 7 nu s-a pierdut: chinezii au utilizat intreaga experienta castigata prin diversele modernizari ale J-7 si colaborarea cu Grumman pentru a se intoarce la clientul original, Pakistanul, cu o noua propunere, foarte similara cu Super 7 dar cu motoare rusesti sau chinezesti: JF-17/FC-1, varianta acceptata pana la urma.

7

JF-17 adica Grumman Super 7, evolutia directa a Sabre II – Sursa: www.airliners.net

 

Ca si Sabre II, JF-17 este un model destinat mai degraba exportului decat dotarii aviatiei chineze care s-a despartit intre timp de mostenirea MiG-ului 21. Un J-7E sau JL-9 motorizat F404 ar fi fost un concurent puternic pentru JF-17 la titlul de cel mai bun derivat al MiG-ului si poate ar fi fost un aparat viabil chiar si azi.

Tehnomil.ro

 

Alte surse:

http://www.janes.com/article/57255/joint-effort-with-ukraine-proposed-for-polish-grot-2-jet-trainer-programme

http://www.tehnomil.net/2016/01/17/la-altii-se-poate-episodul-20/

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18447

https://www.flightglobal.com/news/articles/chinese-cadets-start-using-jl-9-advanced-jet-traine-418335/

 

22 de comentarii:

  1. Polski nu ierea frații noștri în NATO?Le cădeau plombele dacă colaborau și cu noi poate scoteam ceva din IAR!Ăștia din bani de pe colgateurile si ciungile pe care le vând pe la noi vor să și facă avioane:-) 🙂

    • „GROT-2 a ajuns prea tarziu, pentru competitia avionului de antrenament polonez, Alenia M346 fiind deja in curs de achizitionare de catre fortele aeriene. Insa se vorbeste ca acum cativa ani si Romania a fost invitata la acest proiect, insa interesul compatriotilor nostri a fost nul, ai nostri avand inca planuri cu IAR-99”

    • Polonezii ne-au oferit un parteneriat in privinta Grot 2…

      • Da…. ce dracu sa colaboreze ai nostrii , le cadeau epoletii . Se mai si lauda ca avem parteneriat strategic cu polacii Sa vedem ce dracu iese si din IAR TD asta ca vad ca au prelungit data primului zbor pana in 2018 unde prima data ziceau ca s-ar putea sa-l dea gata anu asta .
        Nu o sa inteleg niciodata delasarea si indolenta alor nostrii vis a vis de colaborare la proiecte .Polonezii se orientasera bine la noi si ucrainieni pentru ca aveam oarece experienta in constructia / proiectarea de avioane si motoare de avion ( ucrainienii ) Poate ca angajarea in 2 proiecte a fost prea mult pentru noi ( TD si Grot )

      • grot 2 este altceva fata de ce zboara la acest moment in domeniu avioanelor de antrenament,
        este un aparat care arata a avion de viitor,
        nu un proiect ancorat acum 30-40 de ani sau mai mult,

        singuri competitori care ar putea veni pt. polonez sunt
        proiectu` Boeing/Saab TX
        si rusescu` SR-10: http://www.rumaniamilitary.ro/sr-10

        in rest sunt multe jafuri pt. care am putea fi clienti potentiali…la preturi adevarate, noi cei din lumea a V`a, de ex: textron scorpion, L 159, etc,

  2. Poate aveti timp de un articol si despre X-2 „Shinshin”. Japonia cred ca isi reia calea.

  3. Si ce are MIG 21 cu prefectura?

    • Bizoane, Bizoane!
      Daca citesti articolul preluat integral de pe Tehnomil din coada expunerii de mai sus, o sa vezi ca MIG-21 a dat nastere atat trainerului supersonic JL-9/FTC-2000 cat si lui Sabre II (cu motor GE F404) si ulterior lui JF-17 (prin trecerea la un motor rusesc RD93, de pe MIG-29, produs sub licenta de chinezi).

      Noi aveam competente extinse pentru mentenanta MIG-21 si a avionicii Lancer, asa ca un mic salt catre operarea unui derivat al MIG-21 (si poate si participarea la productie) trainer supersonic/atac usor ar fi avut sanse de reusita chiar si pentru starea industriei noastre.
      Reamintesc asta deoarece recent cei de la DPA s-au aratat interesati de un aparat similar, KAI T-50, care refoloseste atat motorul GE F404 cat si avionica LAncer din povestea de mai sus.

      • Mig din ce an?! IInaimtea etrei noastre cumva?!

        Si avionele alea de le pomesti – nu prea sunt „de antrenament” Cala Sbare II este feasible and low-cost multirole combat jet ” iar JL 9 este clar un dibal; comanda. Acu nu o sa imi zici ca si MOG 21 dubla comanda era „de antrenament”. As mai zice ca nu [rea exista „e antenament” cu aripa delta!!! Pare de ce? Nu cumva unele hobe inerente ale deltei?!

        Si Tumnaski? R-25,? Nu ar fi mai bun un Goblin ? Aau macar un u Klimov VK-1 ca e mai vechi?!!!!

        Dim’le mie imi plac masininele de prin anii 60, ba si unele de prin anii 30 (o SSK sau 540 K sau JJS oaua!!) imi plac unel;e arm,e vechii (c96, Parabellum 08, M 1911, revolverele ) dar astea is fatezii tzivile.. Nu as dori sa dotez sldarii cu asa vechituri…

        Asa si aici acum . Tibroreactoe din de an?!
        Azi se impune un turboventilator!!! De fpat se impunea din anii 70 ….

        Si daca este vorba sa fantazez …. Ivcenco ar putea fi „accesibi” . Cu tot cu tehnologie! Ca in momentui de fara malorusii canta cam pitigaiat!! Nu ar putea sa refuze (nu putem n ici noi oferta .. deh vile, merzane, Montecarlo lux si luxurua !) si ei da .. poa ceva cooperare Sa zicme cu Northrop. Oare ce ar faceNithtrop cu un motor de 24 -41 kN ? Ca ce au facuit in anii 50 cu 2 de 9,1 kN stim! (tallon) Hai sa reiau o fantezie de pe aici : Tiger Sahrk. Se ia proiectul (din 82 deci destul d evechi) se „usureaza” 9atat ca maa cat si ca pret) ./.. so .. si cred ca Northrop are niste motive sa rate obrazul Congrsului, Pentagonuluio si Casei Albe (in definitv F 20 a costat 1 mld din banii copmpaniei si a fots doborat de Reagan)

        A da mai este si un motor japonez

      • super interesant shi bun articolul, felicitari. da ar fi f bun pt armata romana un light supersonic fighter and training plane cum ar fi de exemplu shi care ar fi de preferat avandu-se in vedere asemanarea cu MIG-21, cum este JL-9/FTC-2000 dar sa fie proiectat shi cu variant monoloc. JF-17/FC-1este prea diferita de MIG-21. IAR ar putea produce sau in cooperare cu alta tzari, un astfel de avion cu motor Turbo Union RB 199 Mk 105 produs sub licentza la Turbomecanica Bucureshti, iar mai apoi pe baza aceluiash motor sa se proiecteze in Romania shi sa se produca poate in cooperare international, un bimotor supersonic multirole cu aripa shi prize de aer sus, urmash a lui Sepecat Jaguar, IAR-93 Vultur shi poate shi a lui Panavia Tornado, acesta ar fi IAR-95. ar fi interesant shi un bimotor supersonic de antrenament shi light mutirol pe baza motorului Turbomeca Ardour Mk 811/821, concurent pt M-346/YAK-130 shi Hongdu L-15. avioanele produse de Romania ar putea fi vandute in tzarile agreate din Africa sau sud-America. ar trebui inceputa colaborarea cu China in domeniul aeronautic civil shi chiar militar shi renuntzat la noua obsesie paguboasa de colabora numai cu tzari de orientare pro-occidentala in aceste domenii.

    • In plus, am fi putut demara productia cu motorul standard al MIG-21 Bis usor imbunatatit (posibil sub licenta chinezeasca, daca noi nu ne descurcam singuri), dupa care ulterior, sa putem instala si F404/Saab RM12 ca si motorizare.
      JL-9 e facut din start sa fie cat mai ieftin de achizitionat si operat, in comparatie cu rivalul L-15, ca sa nu mai vorbim de KAI-T50. Practic ar putea fi cel mai ieftin trainer supersonic militar, dar care poate furniza platforma si pentru un avion de atac usor si politie aeriana adevarata, nu subsonica.

  4. Cat timp noi comandam in numar de 2..3 ..5 bucati, sau recorduri de 20… sunt slabe sanse ca orice produs facut la noi sa atraga atentia altora ca sa il cumpere. Colaborarile ar fi fost o solutie prin impartirea costurilor, etc., dar si pentru asta trebuie sa ai o predictibilitate a finantarii si a comenzilor ulterioare pe care poti sa le faci, iar aici, noi…mai subtire. Sper sa ma insel cu acest TD… dar daca o sa fie un avion ok, cate comenzi or sa se primeasca (aproximativ) de la MAPN, stie cineva? ca daca iar se cumpara cateva bucati…

  5. Eu cred ca daca vrem vreodata sa fabricam un avion care sa-i succeada lui IAR 93 (avand in vedere ca Soimul actual si succesorul DT/XT sunt limitate din conceptie), cu reale veleitati de politie aeriana(supersonic),trebuie sa pornim mai degraba de la proiectul lui IAR 95 pe care sa-l modernizam si sa-l adaptam nevoilor actuale, decat sa plecam de la modelul mult prea invechit al Vulturului. In cazul in care vreodata vom avea F 35 in dotarea aviatiei romane, ipotetic vorbind, nu este nici rentabil economic nici de preferat sa-l trimiti da faca militie pe cer dupa avioane ratacite si nici macar sa-i ‘escorteze amiabil’ pe ivani din apropierea granitei noastre catre casa lor, pe timp de pace……adica ceea ce facem azi cu Lancer-ul. Cu o arma letala nu tragi dupa ciori, ci dupa mistreti, ursi e.t.c. Dupa alea tragi cu alice. 🙂 Eu unul vad modelul IAR 95, adaptat zilelor si nevoilor noastre actuale, ca o varianta fiabila si o platforma decenta si economica pentru nevoile curente ale Romaniei si pentru vecinii apropiati ai tarii. Daca ai 24 de F 35 in dotare si esti nevoit sa le zbori zilnic din N motive, iti prabusesti bugetul si posibilitatile viitoare. Insa daca mai operezi si 50 – 60 de aviaone din astea, odata retrase F 16, o sa ai mult mai multe alternative! Parearea mea! Sa faci un avion de genul mentionat mai sus(low cost pe model Dacia Logan), la deschiderea de astazi a occidentului vis a vis de Romania, nu e greu deloc. Ai nevoie numai de vointa si de bani de investit. Bani sunt destui de sifonat, nu aia e problema, deci exista daca se vrea. Dar cam asta ne lipseste noua….vointa! 🙂

    • si IAR-95 cum il vezi ca supersonic mutirol bimotor sau monomotor, proiectat shi fabricat numai de Romania sau in colaborare cu alte tzari, gen KAI/IAI K/I-FX sau TAI/T-FX?? personal nu cred ca la motoare daca vom vrea sa facem IAR-95 vom avea acces la cumparat licentza pt ultimele noutatzi in materie. ne-ar fi bune shi motoare modele mai vechi dar performante shi modernizate mai ales daca vor fi fabricate la Turbomecanica Bucuresti sub licentza precum : Turbo Union RB 199 Mk 105, RR-Turbomeca Adour Mk.811/821, Volvo RM 8, shi chiar Snecma M-53 P2. iar in jurul lor se pot dezvolta o intreaga panoplie de avioane de lupta mutirol mono sau bimotoare subsonice sau supersonica shi UAV-uri. de avionica buna putem face rost shi chiar o fabrica in tzara sub licentze. bani in Romania sunt de la recuperarea evaziunii fiscal shi a risipei natzionale : 40 miliarde de euro/an. asa ca daca se vrea se pot face multe chestii shi pt Romania cat shi pt export.

      • Acum 30 de ani ambele variante pareau interesante pentru Romania, mono sau bimotor. Acum vad un monomotor low cost, insa musai cu licenta pentru motor si colaborare cu vestul, israelieni, americani sau altii. Nu e greu deloc, bani sunt daca se renunta la furat, macar un pic. Vointa lipseste, nu putinta. Nu mai avem embargoul din timpul comunismului. Lumea e deschisa la business daca se pun verzisori pe masa. Repet, un supersonic low cost nu e bomba nucleara, nu ne impiedica nimeni sa-l avem daca dorim cu adevarat!

  6. o sa zboare td-ul cand o sa vina mos craciun sa il tracteze cu sania….

  7. ar fi fost normal sa profitam de experinenta capatata pe mig21 si programul Lancer ,sa facem ca aceasta experienta sa aduca plus valoare,moneda in conturile statului.
    lipsa de imaginatie,inovatie,curiozitate,cercetare din sectorul bugetar rigid ,in speta mapn s-a transferat si la privatii care lucreaza si pentru armata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *