Gardu’ si leopardu’!

Sau portavionu’ si barcazu’ (care se da portavion)

Rusii trebuiau sa-si bage unicul portavion in reparatii capitale si modernizari, conform anuntului facut de ei, doar ca pana la urma merge si asa, astfel ca dupa ce l-au intarit cu un pic de vopsea, i-au mai executat niste reparatii minore (peticit), la vara ii vor face din nou vant pe mare cu directia Mediterana. Speranta este ca vopseaua sa-l tina in continuare pe linia de plutire 🙂 .

Nici vorba ca la bordul navei sa vedem noul grup aerian format din MiG 29K, tot batranul Suhoi 33 va fi vedeta.

Russian aircraft carrier Admiral Kuznetsov (CV 063) under refit @ Murmansk, Russia

Initial, planurile prevedeau ca portavionul sa intre intr-un program amplu de modernizare de cinci ani inca din 2012, dar acest lucru nu s-a intamplat din “n” motive, inclusiv unele jene  financiare. Se avea in vedere eliminarea rachetelor anti-nava P-700 Granit, pentru a obtine mai mult loc pentru avioane, munitii si combustibil si pentru mai multi ivani 🙂 .

Mai aveau rusii in vedere si modernizarea (inlocuirea) intregului sistem electric, inlocuirea radarelor si a sistemelor de aparare AA [inlocuirea 3K95 Kinzhal (SA-N-9 Gauntlet) cu  SA-22 Greyhound (Pantsir S1)].

Se pare ca o parte din intarziere are a face si cu INS Vikramadyta indian, portavion la care rusii au muncit cu cinci ani in plus, fata de planificare, si astfel Kuznetov n-a avut unde sa intre la reparatii, iar acum se pare ca este prea tarziu, existand semnale ca Marina Rusa a cam renuntat la modernizarea portavionului si il va folosi asa cum este pana la retragerea/scufundarea lui (din cauaze naturale).

Iar pentru cei care mai cred inca ca NATO ar trebui sa ia in serios Rusia (din alt punct de vedere decat al arsenalului nuclear), amintim ca la nivel de putere maritima Moscova este cu totul nesemnificativa in Mediterana (nu ca ar speria pe cinvea in alta parte), aici unde NATO este stapanul absolut al marii si cerului. In zona mediteraneana nu mai putin de cinci natiuni aliate au forte navale care singure ar putea sa faca fata Rusiei.

Italia are o forta aero-navala extrem de puternica, inlcusiv un portavion STOVL (care va gazdui 16 F 35B), Franta detine la randul sau o forta impresionanta, sustinuta la nevoie de portavionul Charles de Gaulle si de bazele aero-navale din sudul tarii, americanii au flota a VI-a (care are in principiu un portavion greu la dispozitie), spaniolii nu sunt nici ei de lepadat si nici Turcia nu poate fi luata in deradere, astfel ca orice ar aduce rusii in Mediterana tot putin ar fi…

Dintre tarile riverane cea mai puternica marina pare a fi cea a italienilor, mai ales daca luam in consideratie si componenta aeriana pe care Roma o poate ridica in aer astazi.

GeorgeGMT

 

46 de comentarii:

  1. „Dintre tarile riverane cea mai puternica marina pare a fi cea a italienilor, mai ales daca luam in consideratie si componenta aeriana pe care Roma o poate ridica in aer astazi.”

    Franta are 17 fregate în metropolà, Italia vreo 11-12. Si nu mai vorbesc de comparatia între port-aeronave sau submarine.

    La fel si aviatia, îmbarcatà sau nu, clar în avantajul francezilor

    • Nea Mircea, din cate am inteles din tonul articolului, nu dadea nimeni in scumpii si bravii matale compatrioti francezi. Scrie clar in articol de Mediterana. Italia are deschidere numai la Mediterana pe cand francezii chiar daca mangaie ouale lui Putin tot sunt vizitati langa coasta atlantica deniscai sujimarine cu tarusi nucleari. Asa ca nu cred ca o sa concentreze ei cele 17 frecate numai in Mediterana sau toata aviatia in sudul Frantei cand englezii au nevoie de ajutor in M Nordului. Peace man, nimeni nu-ti distruge minunatul emirat frarabet mai mult decat e distrus din interior de „oamenii superiori” primiti in gazda de francezi de atata amar de ani.

      • Mài dar nu mai pot sà scriu nimic fàrà sà nu aparà unu cu comentarii alàturi.
        Singurii mei compatriot sunt românii. În articol nu dà nimeni în francezi, numai cà am o îndoialà cà marina si aviatia italianà ar fi superioarà celei franceze la Mediterana. Toate fregatele din metropolà si port-avionul CdG au baza la Toulon, care încà este la Mediterana.
        Iar pentru aviatie, cele mai îndepàrtate baze aeriene nu sunt la mai mult de 900 de km de Mediterana. Flota de Rafale si Mirage 2000 franceze (armata aerului si aeronavala) este de aproape douà ori mai numeroasà decât Typhoon-urile si Tornado-rile italiene.

        • numa-n BZH au mai multă aviație marină decât perfidul Albion… Nu mai zic de frecatele și submarinele nucleare!
          La Point Mathieu m-am salutat de multe ori cu fregatele care intrau sau părăseau pasa mare spre N sau S. Păcat că Brest (militar) zace cam pustiu 🙁 iar atelierele Arsenalului sunt goale, având soarta fabricilor ceaușiste…

        • Nea Mircea, touchy mai esti. La varsta matale, ar trebui sa fii harsit de viata. Sa fie de vina starea de urgenta din Franta? Tesimti urmarit, observat din umbra? Call 555-BIG-BROTHER. Ca sa stai linistit in glorie va cadea Franta, prima sub idiotenia de socialism unde se incurajeaza lenea si puturosenia. O sa aflam ca primii pe Luna au fost niste francezi din romanele lui Jules Verne.

        • Asta lumea nuprea mai iubeste PE frantzuji.
          Acuma toti suntem fani Uncle Sam. Dpoate pt CA nemtzii si francezii sunt prea prieteni cu ivanii.

    • Eu as spune ca in ceea ce priveste tarile riverane… cea mai mare putere este Turcia. Chiar daca nu detin un port-avion, daca doresc, pun stapanire pe 1/3 din marea mediterana adica tot estul Marii, fiind sustinuti de la sol.
      Italia este echivalenta cu Turcia, pe zona centrala a Marii Mediterane.
      Franta e deja in alta Liga, avand iesire la Atlantic.

    • N-as merge pana la a spune ca marina Frantei este net superioara celei italiene. Da, CdG este din alta liga, dar nici Cavour nu-i rau. Franta este putere nucleara, Italia nu. Cele doua marine sunt relativ echilibrate ca mijloace navale dar am senzatia ca Franta a intrat pe niste taieri bugetare zdravene, al doilea portavion fiind anulat, au redus numarul de FREMM iar Egiptului i-au dat-o direct pe-a lor. Mi se par usor disperati si o palida imagine a ceea ce sugereaza ei ca ar fi.
      Din punct de vedere al capabilitatilor „blue water” mi se par peste italieni ca traditie si experienta, practic primii dupa UK in Europa.
      Altfel, stiu sa faca nave bune, aducand multe inovatii de-a lungul timpului (sabordurile daca nu ma insel, eliminarea imenselor castele prova si pupa la fregatele de pe vremuri si cam atat imi amintesc pe moment)
      Pacat ca au gura asa mare, deh, cocosul galic ii cocos galic… 🙂

  2. Pai armata rusa s-a bazat vreodata foarte mult pe marina? S-au angajat rusii in razboaie maritime sau care sa implice masiv,marina? Pentru ei, marina are cu totul alt rol decat pentru Italia,Franta,Uk,Japonia,Us etc. Oricum , eu nu vad armata rusa, atat de slaba. Conflictele din Georgia,Ukraina/Crimeea,Siria au scos in evidenta niste calitati. Cine nu vrea sa le vada, are o problema.

    • „S-au angajat rusii in razboaie maritime sau care sa implice masiv,marina?”
      Da. Razboiul cu japonezii pentru insulele kurile azi sakhalin.

      „Conflictele din Georgia,Ukraina/Crimeea,Siria au scos in evidenta niste calitati.”
      Atat georgia cat si ucraina pur si simplu nu aveau armata, cam ca noi…tancuri multe pe hartie in realitate erau nefunctionale, ofiteri corupti si incompetenti, politicieni si mai corupti si mai incompetenti….suna cunoscut ?

      • Se refera ca in timpul conflictelor flota ruseasca a facut ea niste chestii.

      • @ robi aveau asa multa experienta rusii in confruntari maritime ca atunci cand au luat Kurilele de la japi in 45 si au aterizat cu salandele pe mal ,ca buni logisticieni cu experienta ce erau; la plecarea din rusia au asezat munitia prima in barci pe pricipiul ca prima o pui prima o iei ca de munitie ai nevoie cand ataci ceva! Si cand au ajuns la mal iaca-ta unde-i munitia…tocmai la fundu calei de au trebuit sa scoata tot calabalacu sub focul japonez pana sa puna mana pe ea! Deci experienta nu prea si pun pariu ca nici acum…oricum pe uscat sunt tatici pe mare pafarici! 🙂

  3. Rusii si-au dezvoltat de 200 de ani in principal forta terestra. Cauza e o frica permanenta si viscerala de o invazie (pt cei care cunosc bine gandirea strategica a rusilor stiu la ce ma refer). Au avut in istoria lor moderna 2 mari invazii: a lui Napoleon si a lui Hitler, iar de la Stalin incoace traiesc cu spaima de o invazie a NATO (exact asta e situatia si azi, desi NATO nu a avut niciodata intentia asta). Asta e explicatia pt care in razboul rece au investit in sute de mii de tancuri, blindate si piese de artilerie. Forta navala e auxiliara la ei, tinand cont ca au cateva zeci de mii de km de uscat pe unde ar putea teoretic sa se „infiltreze” adversarul. Din cauza fricii de invazie au si nevoie de „spatiu vital” sau „cordon sanitar” cum ii zice Friedman, in jurul lor (Belarus, Ucraina de E, Georgia, Armenia, Moldova), ca sa aiba timp suficient de reactie in eventualitatea unei potentiale invazii. Traim o epoca de paradox: fiecare (Rusia si NATO) se teme ca-l va invada celalalt, desi niciunul nu are intentia asta serioasa, insa asta e un lucru pozitiv pana la urma; singurul fapt care a facut ca razboiul rece sa nu se transforme intr-unul fierbinte a fost disuasiunea (adica frica de celalalt)….

    • rusii nu se tem ca vor fi invadati de nato.se tem ca astia mici si prapaditi din vecinatate,pe care de cateva sute de ani ii deposedeaza ba de teritorii ba de tezauru national ba de resurse si alte bunuri,o sa si faca un prieten cu un bat mai mare, si nu o sa mai aiba pe cine sa talhareasca.vezi tu,rusii nu prea le au cu munca,si cand isi fac chef e tot degeaba ca nu s in stare sa administreze nimic cum trebuie.de aceea au nevoie sa fure constant de la altii.cand circuitu asta se va inchide de tot,si se va inchide,atunci russia o sa aiba cu adevarat probleme mari

    • Velikorusia s-a nascut pe din taciunii rusiei Kievene distrusa de haordele mongole.. S- nascut in sange si noroi cu sabia in mana , turbata, furioasa, nebuna. SI a ocupat pe cei care au distrus Rusia Kieveana si in ptreada de razboii au gasit si visul lui Temugin (mai cunoscuta ca Ginmginshan) Pana la ultima mare . Da dintai prin sec XVII era sa fie cam terminata de polonezi..

      Asqa ca este f greu de distins ce estebteaja iratioanal ramansa dfin „copilairie” si ce este minciuna sfruntata a talharului. Unici lucru valabil este sa nu te asteoti de la rusi de la mai multa morala decata de la pisica vecinului (si chiar a ta!) si sa vorbesti politicos tinand o bata alaturi..
      Noi am pus bata pe foc!

  4. Mda o sa-l bage la reparatii pe termen nelimitat, exact gandul meu. Ii costisitor sa operezi un portavion, plus ca nu vad ce fac cu el. Cu siguranta le trebuie bani in alta parte.

  5. Initiator, dar de ce nu ai anuntat ca rusii au zis ca dupa ce se intoarce din Mediterana intra in reparatii capitale, chiar daca este dubioasa situatia. Citati complet sursele, nu doar ceea ce va

  6. Amplificand proportiile, fac si rusii cu portavionul cam cum facem noi cu Delfinul, doar ca al lor e inca deplin functional.
    Pastreaza niste capabilitati in care au investit pentru vremuri mai bune.
    Luind-o usor offtopic, personal imi plac mult Grigorovich-urile d.p.d.v. arhitectura navala, nu stiu cat de bine stau la radare, senzori s.a.m.d. Din pacate sau din fericire mai degraba, din proiectul respectiv au facut doar 3 si l-au oprit din lipsa de turbine navale. Din nefericire din nou toate vin la Marea Neagra. Din fericire vor sa le vanda, asa ca poate scapam de ele… 🙂

  7. Azi noapte am visat erotic : Romania achizitiona un Gerald Ford cu vreo 90 de F-35uri, 20 de submarine dea’lea jmekere din clasa Gotland, 250 de LEO2A7, 200 de PL-01 poloneze, niscaiva F-22uri si inca cateva fieratanii deastea pentru vremuri imputite.
    Apoi, asa din orgasmul asta visator, m-am trezit sa constat ca traim in Romania, ca nu ne permitem mai mult de 3-5 AK-uri pe bat cu care sa inzestram ‘copaile’ din Marea Neagra si ca trebuie sa imi trag doua perechi de pumni ca’s prost de am vise de’astea.

    • Hainca mare parte din vis e realizabil dar faza cu f22 , din cate stiu avionul.ista nu e de vanzare

      • :)) si daca lasam la o parte faptul ca traim in Romanica, tot imposibil este. O tara de dimensiunea noastra nu isi poate vreodata permite un Gerald Ford. Poate in cel mai bun caz – daca am fi bogati in petrol ca Sauditii sau vreun Sillicon Valley european – un portavion cum au italienii.
        Ce ar putea sa treaca de faza de vis (greu domle greu dar totusi poate acceptabil financiar daca am avea conducatori si am initia si noi impreuna cu altii un proiect dasta) sunt PL-01 alea poloneze. Ma rog, un tanc asa ca el facut de noi in colaborare masiva cu o firma mare.
        PL-01 este conceput de firma de stat poloneza (Obrum parca) in parteneriat cu BAE Systems si se va produce in Polonia.

        • PL-01 e de fapt mai mult conceptul celor de la BAE Systems, derivat din CV-90 120T, prezentat in parteneriat cu Obrum 🙂

          • CV-90 nu este conceptul suedezilor de la FMV, Hagglunds si Bofors ce a fost preluat de BAE Systems? sau vorbim de potrivire de cod? 🙂

            Oricum, prezenta unei firme poloneze pe firmamentul proiectului este mare mare lucru. brava la ei. cum ar suna ”RL-01, un concept de tanc usor produs al parteneriatului dintre ROMARM si BAE Systems”?

            • pl 01 la tonajul lui nu ai zice ca e tank , mai es ca e ditamai vehiculul macar daca il facea mai plat ca armura fiind inclinat sa creasca efectivul armuri

              • pai nu e tanc ci un MLI mai greu… derivat din CV-90.
                La noile tipuri de blindaj nu mai conteaza neaparat inclinarea blindajului (depinde si de tipul loviturii: sageata sau HEAT), pentru anumite blindaje eficienta maxima a acestora fiind daca lovitura este perpendiculara pe blindaj.

  8. nu stiu daca stiti dar in perioada monarhiei interbelica romania a dorit sa achizitioneze un portavion.

  9. Din ce știu eu, după „mediterana” „Kuznetov ” ul va intra în reparații pentru 2 ani, totodată va primi și Mie uri ca dotare
    În rest ce sa zic…După Cum văd eu rușii i-și cam rezolva problemele politice și militare, Crimeea e în componenta lor deja de 2 ani, Asad e încă la putere, si-au pastrat baza din Tartus, nu s-au „inglodat” cu forte terestre în Syria Cum au prezis unii,
    Ca concluzie… conținutul articolului nu prea corespunde realității geopolitice. …sau cu greu…

    • Bre, articolul corespunde, eu nu am comentat decat dpdv al portavionului, in rest sunt opiniile tale ne-relationate cu articolul. Sunt surse rusesti care sustin ca Kuznetov nu va mai fi modernizat ci doar mentinut in viata cat s-o mai putea.
      In rest pe Mediterana ivanii sunt doar musafiri, nimeni din NATO nu-i baga in seama ca forta navala…

      • Nu cred ca cineva, pe undeva, ii baga in seama pe marina. In est ii ”bat” japonezii de le canta apa’n piua, in nord degeaba ca dupa ce iesi din ingheturile tale dai de Royal navy+ceva frantuzi si cativa germani. Doar prin marea neagra ce se joaca ei asa a bully in curtea scolii dar si asta pana se impute treaba si isi muta americanii battle group-ul din flota a sasea si fug ivanii de se opresc la Vladivostock.

      • http://www.rbc.ru/rbcfreenews/569a7f679a794733a29e95c5
        Aici ei zic ca va intra în reparații și modernizare pună la sf. Anului
        În ce privește ca sunt se neglijat în mediterana. .. mă îndoiesc. …

        • desigur, dupa numarul de nave si puterea de foc, gruparea navala ruseasca din mediterana nu se compara cu ce are NATO pe acolo…, dar nu cred ca sint de neglijat si m-as astepta ca in urmatorii ani rusii sa mareasca numarul navelor in zona…, iar in ce priveste portavionul.., daca-l modernizeaza pe Kuznetov si mai baga pe el niste MiG 29K, pe linga baza aeriana care o au in Syria si S 400 eu cred ca flota lor va pluti linistita pe acolo…

  10. Germania cere ridicarea sancțiunilor împotriva Rusiei, in timp ce rebelii din estul Ucrainei emit pașapoarte. Trăiască prietenia germano-sovietica! Mi-e sila de lumea asta!

  11. M-am cam tinut pina acuma deoparte de comentariile in ceea ce priveste portavioanele,dar cel putin mie,mi se pare ca nu se ia in calcul Geografia.
    Si am sa ma rezum la diferentele dintre Rusia si S.U.A.Toate marile orase rusesti cu exceptia St.Petersburgului sunt orase adinc in inima continentului.In schimb toate marile orase americane,cu exceptia Chicago sunt orase de coasta,si deci trebuie aparate pe un alt aliniament.

    • Corect. Rusii nu folosesc marina decat pentru a transporta rachete nucleare ,trupe si a taia liniile de aprovizionare inamice. Rusii nu stiu sa se bata pe mare 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *