Germania ar putea sa ia locul Turciei in programul F 35

Primul fuzelaj produs de turcii de la Turkish Aerospace Industries

Companiile americane Lockheed Martin si Northrop Grumman au ajuns la o intelegere preliminara cu germanii de la Rheinmetall AG pentru ca compania germana sa produca partea de mijloc a fuzelajului F 35A.

Cu aceaasta ocazia posibilitatea ca Turcia sa fie reprimita in programul F 35A s-a cam naruit de tot pentru ca, inainte ca Ankara sa fie eliminata din program, compania turca Turkish Aerospace Industries – TAI era producatorul acreditat.

Ne mai aducem aminte ca Turcia a fost eliminata din programul de achizitie si fabricatie a F 35A, odata ce s-a hotarat sa cumpere sistemul anti-aerian S 400 din Rusia. 11 companii turcesti, mai mari sau mai mici, erau implicate in procesul de fabricatie al F 35A, iar odata ce acestea au fost eliminate, americanii au cautat o alternativa, pe care se pare ca au gasit-o la Berlin.

Astfel, in Germania este foarte posibil sa fie deschisa o a doua linie de asamblare finala pentru F 35A, dupa cea din Italia.

Daca se va ajunge la o astfel de decizie, asta arata doar ca legaturile dintre Berlin si Washington, extrem de reci pe vremea doamnei Merkel, sunt din ce in ce mai apropiate, germanii discutand posibilitatea de a fabrica la ei in tara si rachete anti-aeriene Patriot 2 GEM T sau rachete HIMARS.

Sa mai spunem ca Berlinul va cumpara si 35 de aparate F 35A (10 miliarde de euro) si elicoptere grele de transport CH-47E pentru o suma care variaza intre sase si 12 miliarde de euro.

Cu ce s-au ales turcii prin achizitia de S 400 nimeni nu stie exact, dar cunoastem cu precizie ca aceasta miscare a fost aspru criticata de NATO si a bagat Turcia sub sanctiuni militare la un nivel la care nici achizitia de F 16 nu mai este posibila.

In tot acest timp, grecii trag tare si se doteaza cu Rafale, F 35A, isi modernizeaza 83 de F 16 la standardul Block 70 si sunt in mod clar sustinuti de NATO si UE in confruntarea lor zilnica cu Ankara.

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. „In tot acest timp, grecii trag tare si se doteaza cu Rafale, F 35A, isi modernizeaza 83 de F 16 la standardul Block 70 si sunt in mod clar sustinuti de NATO si UE in confruntarea lor zilnica cu Ankara.”

    Iar vânzarea către Turcia de F-16 Block 70 s-ar putea să fie limitată de un amendament al camerei reprezentanțior americane :
    „The House voted 244-179 last week to add an amendment from Rep. Frank Pallone, D-N.J., to its annual defense authorization that would require Biden to submit “a detailed description of concrete steps” to ensure that Turkey does not use the F-16s to violate Greek airspace before proceeding with any sale. The amendment also requires that Biden certify that the F-16 sale is in U.S. national security interests.”
    https://www.defensenews.com/congress/2022/07/19/greece-moves-to-join-lockheeds-f-35-program-as-turkey-f-16-bid-stalls

    În link-ul de deasupra se povestește că Grecia ar vrea chiar o participare industrială la programul F-35.

    7
  2. Nu stiu ce făceau turcii și ce vor face germanii la secția asta de fuzelaj.
    Fiindcă există, de asemenea, aspectul RAM al structurii de absorbție radar (RAS). Covorul de fibre (RAM pe bază de CNT) care constituie RAM-ul principal pentru F-35 este de fapt copt în „pielea” aeronavei, ceea ce îl face exponențial mai durabil decât orice altceva care a fost realizat până acum. Brevetul Lockheed pentru RAM pe bază de CNT afirmă că aceasta este capabilă să absoarbă undele EM pe o bandă de la 0,1 MHz la 60 GHz, cu o eficiență deosebită în banda L-K.

    Nu îi văd pe băieții de la Rheinmetal stăpânitori ai tehnologiei nano-tuburilor în carbon, nu știu ce va furniza LM ca „materie primă”.

    În general, sunt sceptic la o participare germană mai considerabilă în programul F-35 (și nu neapărat din cauza supoziției participării la SCAF).

    10
  3. asta da chestie interesantă,sultanul inseamnă că tot hăisa o ține cumva…
    aproierea america-germania a prins culoare în obraji odată cu nebunia lui rasputin.

    4
  4. Ce capete seci si turcii astia…chiar nu am inteles ce au vrut sa demostreze prin achizitionarea S 400 . Sa le faca in ciuda la americani ca nu au vrut sa le vanda Patriot ??? Chiar nu mai gaseau ceva in afara de S 400..Aste este ..Turcu plateam bre..

    9
    • mai era pe lista turcilor sistemul chinezesc HQ-9.

      nu am vazut insa deloc pe lista SAMP/T Aster 30 Mamba, probabil si pentru ca Franta a sustinut Grecia si probabil si Italia ar face la fel.

      Nu prea aveau optiuni turcaletii. Ei dezvolta intern sistemul Hisar dar nu pare sa fie pe palierul „long range”

      1
      • Optiuni mai aveau turcii. A fost un du-te / vine plin de orgolii de ambele parti, dar una din pretentiile Turciei a fost sa cumpere ultima varianta de Patriot care inca nu era pe lista de export a SUA la acea vreme. Chiar ultima varianta disponibila pentru export ar fi fost mai mult decat de ajuns pentru ei si ar fi evitat tot acest embargo mascat de tehnica militara. Ucraina face fata cu brio aviatiei rusesti cu S-300 din anii ’80.

        5
    • C-da de S-400 era legata de lovitura de stat … Erdogan i-a simtit pe americani alaturi de pucisti si-atunci a vrut ceva independenta in apararea AA … Stii ca atunci au fost presiuni si pe baza US de la Incirlik …

      7
    • Nu au vrut sa demonstreze nimic. Au vrut sa se asigure ca nu se întâmplă ce s-a întâmplat în Iraq, cand a fost bombardat, deși avea sisteme de apărare antiaeriene și antirachete luate din Franța(dacă nu ma înșel), care nu au funcționat… Oare de ce nu au funcționat? Prin urmare, Turcia se asigura din mai multe părți, mai ales în contextul cu Grecia, care e susținută de Franța și de USA, de ce? Pentru ca, Grecia este un client fidel, plătind miliarde pe f35, f 16 viper și submarine, plus alte și alte contracte și interese.

      2
      • Niste afirmatii cam fara noima.

        Roland a functionat asa cum trebuie. Problema a fost lipsa sistemelor de tip S300 si S400 in numar destul in apararea irakiana, radarele proaste (P12, P18 si Nanjing low freq). In ciuda lipsei unei aparari stratificate complete, a limitarilor majore ale sistemului de comanda si control (putea sa urmareasca maxim 40 de tinte in paralel si coalitia avea in aer probabil peste 200 in mod constant), a faptului ca tunurile AAA nu erau integrate in sistemul de comanda si control, a sistemului orientat vs Iran si Israel nu vs axa nord sud de unde au venit atacurile si a concentrarii departe de linia frontului a unitatilor SA-6 si SA-8, apararea irakiana in primul razboi a doborat in prima zi 5 avioane de lupta ale coalitiei. Pierderile au fost destul de mari in ciuda unei superioritati aeriene totale 39 de avioane de lupta din care 38 vs AAA defense.

        5
    • Daca turcii vor F-35, sa renunte la S-400,nu inteleg cei-i asa greu.

      Sa mearga cu ele dupa bloc si sa le puna in tomberon. Is niste ucrainieni care rezolva cu tomberonul dupa aia.

      13
  5. La Camerei in Italia, macaronarii fac aripile și parte fuselaj, asamblează întregul avion cu toate componentele ce vin din alte părți, duc avionul in hala adiacenta unde americanos vopsesc scula și ulterior se încearcă în zbor avionul. Toate avioanele produse merg in USA pentru certificarea finala.
    Au investit ( italienii) sume impresionante in fabrica asta. In afara de USA , sunt unicii care asamblează F 35 B.
    ( japonezii asamblează in loco F 35 A )
    Acum și ținând cont de cine știe să facă chestii aeronautice in materiale compozite, le vor trebui ceva timp germanilor să producă un fuselaj la nivelul cerințelor.
    Italienii fac și ei fuselaje compozit.
    Pentru Boeing chiar complecte.
    Pentru F 35, ceva părți.
    Au avut mult de lucrat că fuselajul pt Boeing a ieșit bun dar cu probleme.
    Au rezolvat tot.
    Succes nemților în construcția fuselajelor. Nu e ușor.

    11
    • nemtii invata. nu e usor, dar si cand ii dau de cap si acumuleaza un pic de know how… sau tu crezi ca intre membrii NATO nu exista spionaj?!

      5
  6. Pentru ca este o traditie ca militarii sa dea de pamant din cand in cand cu sultanul. Vezi si ultima incercare. Pentru ca s400 e mai bun vs f16 decat orice aa occidental. E construit pt asa ceva. Si mai sunt alte 3-4 „pt ca” mai mititele…

    3
    • F-16 e mult mai versatil, poti face de toate cu el, pe cand cu S-400 poti face doar interdictie si asta limitata. F-16 cu HAARM te poate lasa mintenasi fara lansatoare si radare. Mie mi se pare un schimb foarte prost.
      Sultanul a vrut sa-si umfle muschii si sa arate la tot Orientul Mijlociu ca el e seful. Doar ca nu s-a gandit la consecintele pe termen mediu si lung. S-400 la schimb cu F-35, atat avioanele cat mai ales partea industriala, plus interdictie la achizitie si mdoernizare a F-16 mi se pare o afacere extrem de proasta. Plus ca aceasi care te-au aplaudat asista siderati cum te milogesti sa primesti macar kiturile de upgrade.
      Iar avioane de la rusi sau chinezi e o gluma buna.

      19
      • de ce ar fi o gluma avioanele chinezesti? J-16 cu PL-15 e foarte capabil, e peste Suhoaiele rusesti si asta e deja un avion destul de comun pentru Aviatia Armatei Populare..

        Au trecut la chestii mult mai evoluate, J-20, FC-31. Chinezii chiar stau bine la treaba asta.

        2
        • Inafara de Pakistan, cine mai cumpara avioane chinezesti? Nici macar tarile din Africa sau America de Sud.

          Pana una-alta, putem presupune cu sanse mari ca avioanele chinezesti sunt la fel cu cele rusesti: cu specificatii grandioase, dar fara acoperire reala si cu defecte care le limiteaza uzul operational (cum ar fi motoarele de proasta calitate).

          15
        • Da, arata bine J-16, dar nu stim cat de capabil este de fapt, nu-i asa? Nu stim daca motoarele sunt ce trebuie, daca senzorii sunt de top, etc. Nu vom stii pana nu e testat in lupta.
          Un indiciu e ca dupa ce era produs in serie inca mai incercau sa cumpere motoare si SU 35 de la rusi.
          Pt turci sa faci o astfel de trecere de la F-16 la J-16 e o gluma proasta, atat ca si costurile imense, o iei de la capat cu logistica, mententanta, dureaza ani de zile pana sa poata inlocui F-urile. Va mai fi J-16 la fel de capabil atunci? Ii dau chinezii varianta originala?

          14
    • daaaa @cocodale e bun s400. atat de bun ca turcii cand aveau poc poc prin siria cereau patriot sa le apere cerurile.

      9
  7. Si turcii si grecii ciprioti au cumparat armament AA rusesc (grecii S 300, turcii S 400) ca sa aiba solutia AA impotriva avioane „made in NATO” in caz de conflict turco grec…
    Lucrurile au iesit prost doar pentru turci…grecii avand si avantajul ca sunt in UE…iar turcii dezavantajul ca Erdogan nu e bine vazut in vest…
    Retropectiv vorbind nu cred ca turcii au luat o decizie buna…dar acum nu prea mai pot da inapoi…

    11
  8. Eurofighter + F35 mi se pare combinatia ideala pe care o poti avea la momentul asta, un avion de forta similar cu F-15, ceva mai nou, cu Meteor, cea mai performanta racheta BVR si F-35 cu capacitatile lui stealth si puterea de calcul.

    8
  9. 2019. the Pentagon held a rare on-camera press conference to explain the process moving forward, with Undersecretary of Defense for Acquisition Ellen Lord and Deputy Undersecretary of Defense for Policy David Trachtenberg.

    By March 2020, Turkey’s industrial participation in the F-35 program, which includes production on about 900 parts for the stealthy fighter, will be “unwound.” Lord said the projection is this will cost Turkey’s economy around $9 billion over the life of the program. American suppliers will initially fill those production roles, but the goal is to eventually farm some of it out to other partners.

    Lord said the process will have “minimal” impacts on the larger F-35 program because of the planning that has already gone on for several months.

    To move the production from Turkey to the U.S. will require between $500-$600 million in nonrecurring engineering costs, Lord said.

    https://www.defensenews.com/air/2019/07/17/turkey-officially-kicked-out-of-f-35-program/

    Așa se întâmplă când te crezi mare sultan, costurile la americani au fost de 500 – 600 mil USD, costurile la turci sunt de 9 miliarde USD

    5
  10. Deci FCAS are coliva facuta deja?

    3
    • nu cred. F-35 e clasificat generatia a 5-a, impreuna cu Su-57, F-22, J-20 si ce mai intra la stealth/semi stealth.

      FCAS si Tempest sunt anuntate ca generatia a 6-a unde se doreste o capacitate cyber/digitala mai puternica, eventual folosirea de drone, potentiala folosire fara pilot, arme cu energie directionata etc.toate sunt concepte acum, vedem ce-o iesi ca nevoile sunt diferite, de pilda in US Navy si Air Force au cerinte f diferite, s-ar putea sa nu mai fie repetate experimentul F-35

      4
    • Cel mult nașul german poate fi pus la îndoială.
      Francezii sunt obligați să o facă, cu sau fără germani.

      4
    • FCAS merge mai departe.

      Problema cu FCAS, Eurofighter, etc e ca nu primesc certificare pentru programul de Nuclear Sharing.

      Tornado e ultimul avion non-american cu certificare. Americanii s-au hotarat sa nu mai acorde certificare decat pentru avioane americane. Asa ca nemtii au fost obligati sa aleaga intre F-18 si F-35.

      La momentul comenzii , F-35 inca nu avea certificarea asta, dar se lucra la ea.

      1
  11. Să fim serioși, nu putem compara capacitatea industrială și tehnologică a nemților cu cea a turcilor. Trebuie doar să vrea să facă un anumit lucru. Sper să nu exporte masiv tehnologie avansată în China ca să compenseze pierderea pieței rusești. Deși se pare că au bătut deja palma cu asiaticii.
    Cât despre turci, sultanul are alegeri în mai. Normal ar trebui să piardă la scor dacă nu le măsluiește. Povestea cu F35? Vă aduc aminte niște evenimente. În noiembrie 2015 un Su 25 este doborât de avioane turcești la granița cu Siria. Urmează un scurt război rece între otomani și cioloveci. Pierderi de miliarde pentru primii, roșii și fructe stricate din lipsă de desfacere, Antalya pustie. Ca noroc în iulie 2016 tentativă de lovitura de stat în Turcia. Sultanul este rapid convins că americanii au fost implicați, mai ales că nu au vrut sa-l predea pe Gulen. Mare minune să nu își fi băgat coada inventatorii kompromatului care lucrau atunci la greu să influențeze viitoarele alegeri americane. Uite că pe Erdogan au reușit sa-l manipuleze. Consecințele? Omul a deraiat total. După șantajul cu imigranții din anii precedenți la adresa UE a crezut că-i merge și cu NATO. Rezultatul? Sper să-l vedem in mai…

    13
  12. Erdogan si-a cerut scuze pt avionul doborat si i-a despagubit pe rusi. Apoi afacerile au revenit la normal. In 2016 rusii l-au anuntat pe Erdogan de pregatirea unei lovituri de stat dupa ce au interceptat comunicatiile de la Incirlik unde se pare ca au fost implicati si americanii. Scopul rusilor (pe modelul 1812) era sa atraga turcii de partea lor sau macar sa ii faca neutri pentru ca erau si urma un conflict cu vestul. Ceea ce s-a si intamplat.

    Daca Erdogan vrea imperiu stie ca nu trebuie sa mai depinda de altii care nu vad cu ochi buni aceasta miscare. I est i-a reusit, in sud partial dar slabirea Rusiei in Siria promite mai mult, mai ramane sa incerce in vest. Dar aici trebui sa se pregateasca. Si asta face.

    Ce ma uimeste e gradul de dezvoltare a industriei turce, inexistent acum 30 de ani. Sa faca ei fuselajul la F35, rachete, drone, tancuri, Mrapuri, IFV, munitii, etc. etc. e mare lucru.

    13
    • „Sa faca ei fuselajul la F35, rachete, drone, tancuri, Mrapuri, IFV, munitii, etc. etc. e mare lucru.” – daca bagi destui bani, se rezolva orice.

      Daca angajezi oameni gen Adrian Newey sau Jim Keller, ii platesti bine si ii lasi sa-si faca treaba, faci minuni.
      Daca angajezi nepotul, finul, amanta si cumatul, ajungi ca Romania.

      35
  13. Members of the Senate’s commission for foreign and military affairs sought answers from Armed Forces Minister Sebastien Lecornu during a Feb. 28 hearing about the state of Franco-German cooperation on weapons programs. Two major joint procurement efforts — the Future Combat Air System, or FCAS, and the Main Ground Combat System, or MGCS — are taking years longer than planned to get off the ground.

    https://www.defensenews.com/global/europe/2023/03/09/french-defense-boss-fingers-german-industry-over-sluggish-tank-program/

    1
  14. acum am auzit că sultanule la peste 10 procente mai puțin decăt contracandidatul opoziției,asta schimbă datele problemei….musiu erdo e pe făraș,turcia își poate redobândi rolul zonal șubrezit de sminteala liderului.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *