Gripen Aggressor are o piata?

Are si inca una semnificativa, dar sa explicam.

Probabil ca multi dintre voi s-au mirat de miscarea suedezilor, ce-i aia ” red air market” si la ce-i dansa utila?!

Ei bine suedezii s-au miscat spre piata avioanelor folosite in antrenamente ca avioane agresoare pentru ca aceasta piata nu numai ca este in crestere dar s-a si privatizat de ceva timp, privatizare in sensul ca fortele aeriene care-si permit asa ceva prefera sa inchirieze, cand au nevoie, cateva avioane – cu tot cu piloti – pentru antrenamentul propriilor forte, decat sa aiba o flota proprie de antrenament, desi americanii au in acest moment astfel de unitati si intentioneaza sa-si dezvolte un avion dedicat, dar toate astea intr-un viitor incert si indepartat.

Chestie de buget, cateodata este mai rentabil sa inchiriezei ceva ce-ti trebuie doar pe termen scurt decat sa-l cumperi si sa ai cheltuieli permanente.

Dar suedezii au o problema de costuri in sensul ca pe piata avioanelor „agresoare” gasim deja foarte multe avioane militare mai vechi, retrase din serviciul operativ de aviatiile militare si puse pe taraba la preturi cu adevarat mici.

Cel mai cunoscut aparat, in acest sens, este Mirage F1, avion care se gaseste in cantitati serioase. Francezii au vandut in septembrie 2017 catre Textron Airborne Solutions numai putin de 63 de aparate, 150 de motoare etc. Planurile Textron sunt simple; sa inchirieze aparatele catre US Air Forces ca avioane ”inamice” in jocurile de razboi cunoscute ca ‘Red Flag’.

Necesarul americanilor s-ar ridica la 150 de avioane pe an.

Textronul ne spune ca vrea sa faca cu avioanele: ‘‘Textron is planning to retrofit the F1s with modern avionics systems such as digital radio frequency memory jamming capabilities and upgraded radars. The requirements we’re seeing the air force describe clearly include a modern radar such as AESA or a highly capable mechanically scanned array radar.”

Pentru urmatorii zece ani se estimeaza ca piata americana ar valora 7,5 miliarde de dolari, cu un necesar de 37 de mii de ore de zbor.

Iar Textron nu este nici pe departe singura companie care ofera astfel de servicii, Draken International este acum sub contract cu Pentagonul, compania avand un inventar de format din AERO VODOCHODY L-159E ALCA, Douglas A-4 Skyhawk, AERMACCHI MB-339CB, MiG 21 BIS, Aero L-39 Albatros, cam 80 de aparate cu totul.

Sud-africanii de la Paramount Group sunt si ei in acelasi tip de afacere. Au cumparat si ei 4 Mirage F 1 de la guvernul francez de curand, aeronave care se alatura restului de Mirage F1 achizitionate de la fortele aeriene sud-africane inca din 2008.

Ca sa va faceti o idee despre adancimea acestei piete si despre banii care se invart in jurul acestui tip de afacere, pentru 2017 este estimata o suma – la nivel global – de 18,6 miliarde de dolari, iar pentru 2027 de 23,4 miliarde de dolari.

Asadar pentru cei care priveau cu uimire si usoara condoscenta Gripen Aggressor, sper ca aceste cifre sa-i readuca cu picioarele pe pamant. Exista o piata uriasa si companii private care detin o flota de avioane militare net superioara majoritatii tarilor lumii. Daca ne uitam doar la Textron, cu ale sale 63 de Mirage F1 proaspat cumparate, si facem comparatia cu cele 26-28 de MiG 21 Lancer plus 12 F 16MLU romanesti, sau cu cele 14 Gripen unguresti si cehesti etc, ajungem la o concluzie deja celebra;

”I have successfully privatized world peace”

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. ce e interesant e configuratia – desi sunt vechituri cele de la Textron vor fi modernizate cu avionica noua si radar AESA (o modernizare mai buna decat F-16 MLU), Gripen Aggressor vine si el cu tehnologie de ultima ora.

    tendinta e ca avioanele red team sa fie din ce in ce mai periculoase, pentru ca adevaratele red team (rusii si chinezii) au devenit si ele mult mai sofisticate.

    cand au pornit olandezii afacerea privata cu avioane red team parea o treaba ciudata, insa au avut succes si acum intra si jucatorii mari in afacere.

  2. deja vu?!?
    dar pilotii inchiriati pot la fel de bine sa divulge tacticile pe care care fortele aeriene care apeleaza la ei le folosesc…sau diferite chestii sensibile?
    eu nu sunt ferm convins ca externalizarea acestui serviciu aduce beneficii majore.

  3. gogu de la pascani

    Astia de la Saab cu Gripen-ul lor se regasesc acum intr-o situatie similara cu cea a constructorilor rusi in anii ’90: ar vinde Gripen-ul si lu’ Lady Gaga vopsit in mov cu dungi verzi si cu portjartiere pictate pe jambe daca ar avea aia chef sa cumpere.
    „Piata” Red Team e de fapt o chestie minuscula pe care putine tari si-o permit. In general tarile mai mici rezolva genul asta de chestii (antrenamentele hiper-realiste) la exercitiile cu cei mari. Aia mari au stocuri imense de avioane trase pe dreapta din care-si fac „red team”-uri, drone, samd. + cum remarca psycho, nu cred ca o sa se grabeasca cineva cu piloti externi la exercitiile „adevarate” din motive de OPSEC.

  4. Textron nu va putea sà facà sà zboare toate cele 63 Mirage F1 cumpàrate. Numai în jur de 30 au fost pàstrate în conditii de higrometrie controlatà si intacte (clasamentul francez de conditionare RDS1), celelalte (clasament RDS2) au fost pàstrate « à la roumaine », cu unele organe si echipamente prelevate si vor folosi ca piese de schimb.

    M-ar mira sà punà un radar AESA, dar pot sà punà radarul RC400 care este încà performant si imediat adaptabil (echipeazà Miragele F1 marocane).
    https://www.thalesgroup.com/en/rc400

    În septembrie trecut, si Draken International a cumpàrat vreo 20 de Mirage F1 de la Ejercito del Aire spaniol. Au obtinut deja un contract de de 38 milioane $ cu Garda Nationalà americanà pentru punerea la dispozitie a 6 « agresori » simultan, simulând amenintarea aer-aer a unei aviatii « ne-occidentale »

    http://lignesdedefense.blogs.ouest-france.fr/archive/2017/09/21/draken-18542.html

  5. Acuma sa speram ca Textronu asta nu ne declara razboi…:))

  6. Aveam un maidan plin de IAR-93 numai bun de dat „la joaca” pentru altii…

    • Ce făcuși frate? Furași DeLorean lu’ Doc Brown și dăduși o fuga prin 1999? Ca numai acolo mai găsești tu un maidan plin cu IAR-93. Le-au taiat, prin 2008. Au mai scapat un-doua pe la muzeul de aviatie, unul pe poarta INCAS s.a.m.d. M-as mira sa mai găsești mai mult de 10 carcase, fara motoare, aparate de bord si armament bineînțeles.

  7. Personal cred ca strategia asta a suedezilor e mult mai ampla. Si e strict legata de tentativa de a impune impreuna cu Boeing avionul produs in comun pentru concursul american relativ la noul avion cu reactie de antrenanent. Concursul T-X.
    16 miliarde dolari in joc.

  8. Americanii ar trebui ca cel mai mult sa se antreneze folosind avioane cat mai noi de provenienta ruseasca care se afla si in dotarea aviatiei chineze.Aici ma gandesc la SU27 si MIG 29 cu versiunile lor mai moderne.

    • Corect, dar cine le da asa ceva? Rusii si chinezii in niciun caz.

      Americanii au luat avioane din Moldova dar acum Mig 29 alea sunt deja prea vechi, cu radar si avionica antice, de anii 1988-90 pe care nu le mai folosesc in ziua de azi adversarii sofisticati.

      Fortele aeriene au nevoie sa se antreneze contra unor avioane moderne, altfel antrenamentul nu e realist si nici folositor. E ca si cum Barcelona s-ar antrena jucand numai contra unor echipe de pensionari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *