Hai ca poate avem noroc! Bulgaria cumpara F-16 din Portugalia

NOBLE ANVIL

F-16A apartinand Portugaliei

Soc! Soc! Soc! as putea spune. Se pare ca Bulgaria va achizitiona, pana la urma, cele 9 avioane F-16 la mana a treia disponibilizate de Fortele Aeriene Portugheze.

Presa de la Sofia sustine ca ministrul Apararii, Anyu Angelov, omul mandatat de guvern pentru a gasi avioane si a negocia un acord de achizitie, s-a oprit asupra multiroalelor la mana a treia din Portugalia. Da, fix aceleasi pe care le avea in vedere fostul ministru al Apararii din Romania, Corneliu Dobritoiu.

Generalul Rumen Radev, cel care conduce grupul de lucru din cadrul Ministerului Apararii din Bulgaria delegat cu sarcina gasirii avioanelor, a explicat ca singurele variante viabile pentru tara sa erau Gripen-uri noi din Suedia, Eurofighter la mana a doua din Italia sau F-16 la mana a treia din Portugalia. A fost aleasa ultima optiune pentru ca multiroalele lusitane sunt cele mai avantajoase ca pret si dotari, ele venind “la pachet” cu armament si program de pregatire a pilotilor si tehnicienilor.

Ca si in Romania, si bulgarii se intreaba ce va face armata lor cu niste avioane trecute deja prin doua forte aeriene si care au depsit jumatatea ciclului de viata.

Nu e important cand a fost construit un avion, ci cata viata mai are in el”, a explicat ministrul Angelov, care a precizat ca MiG-urile 29 bulgaresti sunt mult prea scump de intretinut si operat, urmand a se renunta la ele in momentul sosirii NOILOR F-16.

800px-HAF_F-16D_Falcon

F-16D grec

Bulgarii mai scriu ca afacerea ar putea fi parafata in luna martie, guvernul avand sarcina ca pana atunci sa gaseasca fondurile necesare achizitiei. Vecinii nostri se grabesc pentru ca aceleasi avioane au fost propuse de portughezi si in Romania, ele urmand a fi vandute pe principiul ospataresc “primul venit (cu banii), primul servit”.

Ca idee, aparatele de care portughezii se vor lipsi sunt F-16 A/B Bk15 (va mai amintiti cand Dobritoiu ne povestea de Bk40?) inmatriculate 15125, 15126, 15127, 15139, 15128, 15129, 15130, 15137, 15131 si 15138.

Uitasem ce era cel mai important, pretul. Publicatia Saga, cea care a anuntat stirea inceputului de an, sustine ca bulgarii si portughezii s-au inteles la un cost de 700 de milioane de leva, adica vreo, ATENTIE, 358 de milioane de euro. Asta inseamna 9 avioane F-16 (7 “simple” si doua “duble”), armament si program de pregatire.

In Romania, fostul ministru Dobritoiu sustinea o “super-afacere” in valoare de 670 de milioane de dolari, transformati apoi in euro, pentru 12 avioane F-16 portugheze, 8 “simple” si 4 “duble”.

 

Sursa: Indaparare.ro

 

 

17 comentarii:

  1. eu spun sa ne grabim, asa o afacere mai greu gasesti, daca nu avem bani putem sa le dam niste lanceruri la schimb?

  2. Aoleooooo, vai de mine, ni le i-au de sub nas!!!Aiaiaiaia, asta nu-i deloc bine pentru peschesul gugustiucilor nostri, Ei din ce-or mai trai? Dar nu va fie teama, o sa-i urmam mai devreme sau mai tarziu, pe castravetieni, ca doar suntem frati de suferinta si prostie. Gasesc Ei „alte surse” numa’ bune, pline de F-uri obosite dar „cu viata” tata-n ele, de le explo(dam)atam pana-n secolul 22!!! Momentan ma bucur, dar presimt ca nu va dura mult si trecem la lacrimi si suspine…

  3. poate fi mai rau decat 12 buc din Portugalia ar putae fi 12 buc de la Greci. Cu Grecii sa NU faci Afaceri! cine nu ma crede sa o intrebe pe Merkel 😛

    • Intii si intii sa precizam ca Merkel si-a scos toti banii din Grecia. Toate „finantarile” initiale au avut ca scop plata datoriilor grecesti catre bancile germane. Merkel si-a pus si gauleiter in guvernul grec (Reichenbach, parca) pentru a fi sigura ca nici macar o centima din banii europeni nu va fi deturnata din drumul catre bancile germane. Astfel, grecii au ramas cu aceeasi datorie insa nu catre bancile germane ci catre guvernele europene. De abia pe urma s-a pus problema „haircut”, adica renuntarea de catre creditori la anumite procente din datorii.

      Punctul doi. Portugalia are 25 bucati F-16 th de vinzare. Noua aparate vindute bulgarilor lasa indeajuns de multe in stoc pentru a „satisface” si „nevoile” romanilor. Sa nu spunem hop pina nu am sarit pirleazul.

    • Au si romanii experienta lor cu grecii, privatizarea ROMTELECOM, sigur, cu sprijinul tacit al oficialilor romani,care au primit pentru colaborarea lor un comision frumusel.
      Cum zicea mai sus si WW, se vor gasi si pentru noi niste F16 SH, poate chiar la greci cu care romanii au foarte multe puncte in comun, mai ales mentalitatea.Oficialii actuali isi vor lua comisionul care va reprezenta cu siguranta o suma cu cel putin 7 cifre in euro sau USD, iar ceva va fi dupa aia cu aviatia noastra,pe ei chiar nu ii mai intereseaza.

  4. Sa le ajute D-zeu sa le ia inaintea noastra! :))
    Sa le stapaneasca sanatosi si fara victime la crash-uri (astea sunt inevitabile datorita varstei avioanelor).

  5. las mai copii nu mai plangeti, poate mai gasim prin Ghana niste MIG 15 si cateva Potezuri din placaj, astea ultimele sunt up to date la invizibilitate, le cumparam la un pret de F-35 si uite avem dita mai aviatia de vanatoare!! 😀

  6. La anu’ pe vremea asta, dupa ce se vor fi pierdut si ofertele portugheze, grecesti etc. se va trece cu surle si trimbite la reshaparea MIG-urilor, urmate de laude gen…vedeti ce economie la buget am realizat? Merita premiati!

  7. ceva de la israelieni . ce au ei , chiar s.h. nu se compara cu restul.
    e ca atunci cand iei o masina veche din germania , de obicei mai buna decat cele noi disponibile la noi

  8. Israelul, prin 2003-2004, chiar ne-au oferit F-16 in uz, pe care se angajau, contra cost bineanteles, sa ni le aduca la ce standard vrem noi, cu armament si avionica autohtona, care numai slabe nu sunt. Avioanele nu erau deloc obosite fiind utilizate de Aviatia lor, avand intre 7-10 ani -nu stiu ce resursa mai aveau motoarele si nici costul modernizarii. Ne-au oferit chiar si F-16 I Soufa, dar recunosteau ca nu-s siguri ca ni le permitem. Ni le permiteam pe atunci, si daca mi-aduc bine aminte era vorba de vreo 30 de avioane. Chiar si in uz, acele avioane erau la un standard ridicat, evreii intotdeauna tinandu-si Aviatia la inalte cote din motive evidente.

  9. poate ca

    in mod normal, curba de pret la un program de aviatie supersonica e extrem de mare la inceput, cand se platesc avioanele, apoi ea scade pe o perioada cand se platesc doar costurile de operare, apoi ea creste din nou cand avioanele sunt vechi si devin scump de operat.

    nu inteleg ideea asta sa incepi un nou program de aviatie cu avioane vechi – e foarte ineficient deoarece perioada de mijloc nu exista sau e foarte comprimata.

    in plus, integrarea F-16, un tip de avion foarte complicat de adoptat (cum se vede si in Polonia, unde a durat 7 ani) va fi un proces lung si dificil. Avem toate sansele ca avioanele sa nu poata fi operate tocmai cand invatam sa le folosim.

    asta se intampla cand se pune caruta dinaintea cailor.

    vrem aviatie supersonica? OK, cum se poate face asta, care sunt ofertele, sustenabilitatea, rationalitatea si eficienta programului?

    la noi se merge pe niste chestii care n-au legatura cu realitatea programului – luam asta ca ne-a zis Gitenstein, sau ne-a zis Barroso, sau nu stiu ce alte chestii total fara legatura cu aviatia.

  10. Madmax, sper sa putem da maine ceva pe tema asta, a avioanelor de lupta 🙂

    • ideal ar fi sa fie luat exemplul din Polonia – licitatie si criteriile cu „cut and paste” de acolo – tehnic, financiar, offset.

      chiar daca unii gen Gitenstein, Baroso sau mai stiu eu ce lobbysti mai pot sa influenteze politic cu un 10% incolo – incoace, nu o sa se intample ceva absolut aberant – gen sa iei cea mai proasta solutie (avioane antice) la cel mai scump pret al programului per total.

      iar pretul unui program de pretul pe durata de operare de 40 de ani – nu doar pretul achizitiei. vezi si Canada care a facut calculele pentru F-35 pe cei 40 de ani, ajungand la suma de 45.8 miliarde dolari pentru cele 65 de avioane (doar achizitie si operare, fara armament).

      S-ar indeplini si cerintele UE privind transparenta achizitiilor.

      re. differenta de pret dintre ce se ofera la bulgari si ce se ofera in Romania in materie de portughezi – poate ca Dobritoiu a fost mai corect decat bulgarul, care incearca sa nu sperie lumea inainte de alegeri.

      Pretul real eu l-as estima la peste 1 miliard – atunci cand se includ echipamentele de suport logistic, de rol, de mentenanta, armament, upgrade-uri, service, training piloti si tehnicieni, infrastructura, etc.

      mai mult ca sigur bulgarul a dat o cifra incompleta – de banii aia nu le ajunge nici macar sa-si faca o baza aeriana omologata (atat a costa in Polonia o singura baza).

  11. Bre, ‘nu va radeatzi’! Sa nu ajungem sa plangem dupa troacele portughezilor sau ale gretzilor,in loc de nimic, si sa-i invidiem pe bulgari. Vita politica autohtona tot amana decizia si finantarea si daca ramanem cu 10 MiGuri resapate e kaput. La alea nu prea mai ai ce sa carpesti si pt mult timp. Decat poate daca iau celule mai noi din Vanuatu sau Papua Noua Guinee si mai iau piese de pe ele. Si dupa aia vine vita politica autohtona senina la televizor si ne spune ca asta e, vina e a alorlalti dinainte, F16 second nu mai e de vanzare sau n-avem bani nici de F16 second, de avioane noi nu avem bani ca trebuie sa ridicam nivelu de trai la pensionari si sa facem investitii. Combinatia de amanare la nesfarsit plus vita politica autohtona nu poate sa duca decat la rau…parerea mea e ca vor sa ramanem fara, daca vroiau se cumparau pana acum, tot arunca pisica de la unii pt aia de dupa ei, restul e gargara la TV si povesti pe siteuri…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *