Ia Cobra, neamule!

Chiar asa! Nu aia noua, Vipera, ci aia veche, chiar Cobra!

Profilul frontal inconfundabil al Cobrei

Dupa cum stim deja, un Zulu-Viper nou costa pe la 32 mil.$ in timp ce o celula de AH-1W Super Cobra, produsa incepand cu 1986 si adusa la standard Z costa doar vreo 22 mil.$ ajustati cu inflatia la nivelul lui  2019.

Iar daca vorbim de mai vechile versiuni monomotor AH-1F/S/T, pretul este semnificativ mai scazut.

 

Un filmulet despre modernizarea AH-1F Cobra in 1979: AH-1S Cobra (AH-1F) Universal Turret & Rocket System ~ 1979 Bell Modernized Attack Helicopter from Jeff Quitney on Vimeo.

 

Un exemplu este Iordania, care si-a modernizat o duzina de AH-1F, avand insa in inventarul activ mai multe exempalre E si F, 16 bucati dintre acestea fiind de tip AH-1 Tzefa de provenienta israeliana (ultimele 33 pensionate de Israel in 2013), primite gratis in 2015. Costul total al modernizarii este evaluat de unele surse in jurul a 30 de milioane de dolari SUA.

AH-1 Tzefa israeliene

Iordanienii au cumparat in 1985 un prim lot de 24 AH-1F din SUA, acesta fiind suplimentat in 2000 cu un nou lot de 9 elicoptere AH-1S din stocurile americane, donand apoi in jur de 16 elicoptere catre Pakistan.

Bordul unui AH-1F modernizat (poza apartinand Science and Engineering Services)

vs bordul unui AH-1Z

Modernizarea vizata de iordanieni impreuna cu Northrop Grumman si Science and Engineering Services (SES) LLC inseamna extinderea duratei de viata si aducerea avionicii la standard Integrated Mission Equipment package (iMEP) similar cu cel al AH-1Z Viper/ Uh-1Y Venom si UH-60V BlackHawk, ceea ce a permis si usurarea aeronavei cu 136 de kilograme:

  • computer de misiune de provenienta comerciala de tip FlightPro Gen III
  • sistem de navigatie inertiala LN-251 folosind un giroscop cu fibra optica.
  • inlocuire sisteme analogice din carlinga cu afișaje multifunctionale mari cu ecran plat L3.
  • afisaj de rezerva Rockwell Collins.
  • radiouri AN/ARC-210 de la Rockwell Collins.
  • sistem modern OrbitalATK AN/AAR-47 de avertizare de apropiere a rachetelor ,
  • distribuitor contramasuri tip Extant Aerospace AN/ALE-47  in spectru  IR si radar.
  •  inlocuirea unitatii optice de vedere telescopica originale, sau TSU, cu o nouă turela optoelectronica de tip L3 Wescam MX-15D, care este similara ca forma si functie cu Sistemul de vedere a tintelor Lockheed Martin AN/AAQ-30A, de pe AH-1Z. Vechea TSU a fost conceputa special pentru ghidarea rachetei antitanc TOW, a carei ghidaj optic necesita ca tragatorul sa o mentina pe tinta pe toata durata zborului rachetei. Dupa integrarea Hellfire, noul sistem nu mai are astfel de cerinte. Noua optronica are un ansamblu de camere electro-optice si infrarosii, alaturi de un marcator laser. Astfel noul sistem poate fi folosit si pentru misiuni de recunoastere si supraveghere, precum si pentru marcarea tintelor.
  • rachetele Hellfire si rachetele ghidate cu laser Advanced Precision Kill Weapon System II sau APKWS II (APKWS II) sunt integrate in avionica ci noul senzor optronic
  • daca vorbim de Cobrele de provenienta israeliana, acestora le-au fost integrate si rachete Spike.

AH-1 Cobra iordanian (poza apartinand USAF).

Tot pachetul de mai sus probabil costa cateva milioane de dolari/celula. In cazul in care insa am adauga la modernizare un nou motor, o noua transmisie si rotoare si anumite ranforsari probabil ca pretul ar trece de 10 milioane de $.

Alte imbunatatiri optionale ar fi:

  • un sistem direcțional de contramasuri in infrarosu (DIRCM),
  • schimbarea tunului M197 cal.20mm cu M230 LF cal. 30mm instalat peAH-64 Apache.
  • remotorizarea. AH-1S Cobra are deja un motor mai puternic, Lycoming T53-L-703 de 1800Cp, comparativ cu originalul Lycoming T53-L-13 de doar 1100Cp ai variantelor pana la AH-1Q. In cadrul programului Bell 309 KingCobra s-a integrat un motor si mai puternic, de 2000Cp, de tip T53-L-703, si o noua transmisie.
  • integrarea unei rachete aer-aer AIM-9 si a variantei antiradar, asa cum este prezenta pe AH-1W
  • Demonstratorul Model 249 integra un nou rotor cu 4 pale, al carui derivat se regaseste pe AH-1Z si UH-1Y.
  • AH-1F integra si un jammer electronic infrarosu in apropierea esapamentului precum si un disipator termic instalat pe esapament si un deflector orientat spre in sus, catre curentul descendent al rotorului

AH-1E cu deflector vertical esapament, AH-1F cu jammer IR si „supresor” termic orientat oblic

Se pare ca armata SUA a lichidat deja pana in 2010 mare parte din parcul de AH-1 Cobra monomotor retrase din uz pana prin 2000…

 

Sa aruncam un ochi acum si la Cobrele bimotor.

AH-1Z in tandem cu AH-1F iordanian

La 24 mai 2018, erau deja peste 30 de „Cobre whiskey” in cimitirul din cadrul bazei aeriene Davis Monthan din Arizona, potrivit unui raport lunar de inventar al Fortelor Aeriene ale SUA. In martie 2018, Brazilia, care a cumparat recent portavionul ex-HMS Ocean din Regatul Unit, s-a interesat despre cumpararea unora dintre aceste AH-1W.

In programul de conversie catre AH-1Z au fost cuprinse in final doar 37 de aeronave AH-1W Super Cobra, initial fiind prevazute 58. Aceasta inseamna ca exista peste 100 de elicoptere Super Cobra AH-1W ale USMC stocate in diverse baze americane.

AH-1W cu Sidewinder

Programul de modernizare a AH-1W poate include de la ceva ieftin si similar cu ce am descris mai sus pentru AH-1F iordaniene la o aducere completa la standardul AH-1Z pentru o suma in jurul a 20 de milioane $/aparat.

 

Se pare ca intre timp si unele dintre nou produsele AH-1Z intra deja la stocare, 2 fiind deja sosite in Arizona pentru conservare si pastrare in rezerva:
„The Marine Corps plans to remove 27 AH-1Zs and 26 UH-1Ys from service as part of Force Design 2030, according to a statement The War Zone received from the service’s top headquarters today. At least two AH-1Zs are already headed for the Boneyard at Davis-Monthan Air Force Base in Arizona, as part of the inactivation of Marine Light Attack Helicopter Squadron 367 (HMLA-367) at Marine Corps Air Station (MCAS) Kaneohe Bay in Hawaii.”

AH-1W maslinii taiwaneze

Amu’, daca MApN nu vrea sau nu are bani de elicoptere noi decat dupa 2030, solutii ieftine exista pentru a achizitiona si opera 2-3 duzini de elicoptere de atac, chiar daca nu sunt 100% AH-1Z sau AH-64E, dar pot face 90-95% din ce fac respectivele.

Croatii si grecii s-au miscat destept achizitionand OH-58 Kiowa pentru recunoastere si atac usor, si cred ca inca ar mai fi celule in stare acceptabila si pentru noi, ca sa ne sprijinim si completam misiunile elicopterelor de atac.

 

Iar cand or fi bani, incepem un program frumos, calculat, sa le inlocuim incepand cu 2035 sa zicem…

Si sa lasam Pumele sa faca transport si C/SAR pana le inlocuim cu altceva.

Acum, daca tot n-a fost sa fie nici in 1997 cu AH-1 Dracula, nici acum cu AH-1Z Viper, poate mai asteptam putin sa apara asta micu’ si tanar… Invictus, care este finalizat in proportie de 30%. Si mai adaugam incet-incet si drone tactice in ecuatie si gata!

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Bell’s 360 Invictus attack helicopter 30 percent complete – Vertical Mag

https://www.thedrive.com/the-war-zone/21315/jordans-drastically-upgraded-old-cobra-gunships-offer-big-capabilities-without-the-price-tag

https://www.thedrive.com/the-war-zone/17810/pentagon-to-sell-off-its-ah-1w-super-cobra-attack-helicopter-fleet

Arabian Aerospace – Modernised Cobras give RJAF extra bite

Avionics upgrade extends AH-1F/S Cobra attack helicopter’s life and mission capabilities | Aerospace Testing International

Royal Jordanian Air Force Helicopters Upgraded by Science and Engineering Services, LLC and Northrop Grumman Begin Flight Testing | Northrop Grumman

https://www.thedrive.com/the-war-zone/39925/marines-set-to-retire-dozens-of-ah-1z-and-uh-1y-helicopters-as-part-of-force-redesign

50 de comentarii:

  1. Suna binisor dar nu prea merita. Sa zicem ca semnam contractul anul asta, incep sa vina in tara prin 2024-2025, apoi operationalizarea, ceva integrare in industria locala ahaa… multa dunare o sa curga. in 2027 poate prima tragere test cu o racheta. (F16 semnatcontract 2013, suntem in 2021 si inca nu sunt complet operationale) Odata operationalizate trebuie macar un 15 ani sa le folosesti ca altfel parca nu merita, ne apropiem de 2040. As mai trage de socaturi, poate un usor upgrade cu ce s-a pus pe cele pt mali (daca merita) si spre 2030 semnat pt altele noi.

    11
  2. deci sa cumparam peste 10 ani elicoptere care acum au peste 40 de ani?

    7
    • nu, ideea era sa luam ceva acum si cu bani putini ca sa ne facem o capacitate de lupta, pana ne tragem pe cur peste 10 ani sa luam ceva nou si modern.

      12
      • daca le cumperi azi dureaza cativa ani pana la operationalizezi si aia 10 ani devin 6.

        2
      • Intr-adevar, poate nu ar fi rau sa luam un numar nu foarte mare de elicoptere (undeva in jur de 20) pentru a facilita tranzitia spre ceva mai modern (oarecum similar modului in care procdema la avionae). Depinde si de pret. Interesante mi se par si Z/Y-urile pe care le retrag puscasii marini. Ca numar sunt cam ce ne trebuie, daca unchiul ar face si o mica reducere, ar putea fi mai interesante decat E, F sau W modernizate.

        Cu Kiowa nu stiu daca mai are rost sa ne batem capul, deja crec ca ce poti face cu el poti face si cu o drona, si probabil mai ieftin.

        2
      • @M.Z.
        Marius, tu nu înțelegi un lucru banal cu achizițiile astea „stop-gap”. Dacă tu cumperi acum elicopterele alea „pentru 10 ani”, mai vezi tu o plă bani de la politicianul român,meltean de frunte, bani pentru te elicoptere peste 10 ani.
        „Nu v-ați luat elicoptere acum 10 ani? Acum vreți altele? Mai încolo…” o sa fie răspunsul.
        Și o să tragi de ele 40 de ani. Ai curtea plina de tehnică din asta „stop-gap”.
        Părerea mea, hîc…

        12
        • Da, e si riscul asta.
          Dar sa iei acum AH-1Z noi mi se pare de asemenea o irosire de resurse, pentru ca tocmai se pregateste o noua clasa de elicoptere. Ideea era, ca sa nu ramanem pe uscat pana atunci, sa aca o achizitie ieftina acum, la care sa nu renteze sa mai prelungeasca resursa dupa 2035, cum e cazul Cobrelor monomotor.
          Daca ar fi sa se ia AH-1W… de vazut ce resursa au celulele, dar oricum nu le vad bine la orizont 2040. Pana atunci se poate lua unul de noua generatie care sa le complementeze si apoi scoata din uz pe astea vechi.

          2
          • @M.Z.
            „Dar sa iei acum AH-1Z noi mi se pare de asemenea o irosire de resurse”
            Ți se pare ție că se grăbește cineva să dea banii pe elicoptere de atac?
            Mie mi se pare numai o intenție pusă pe hârtie.
            Una din multe altele…
            Părerea mea, hîc…

            4
        • Si apoi care e diferenta intre un AH-Z nou-nout si un AH-1W adus la standard Z, in afara de pret si de resursa celulei?

          1
          • gogu_original

            La W o sa urle toti idiotii utili ca e o ruginatura data cu vopsea noua.

            Fix asa cum urlau acum multa vreme cand se vorbea prima data de ah-1 pentru noi: ”Cumparam toate ruginaturile folosite in Vietnam, nu mai bine ramanem la puma, ca tot e mega modernizat”.

            1
  3. @Marius, multumim pentru articol, interesant ce pot face altii, chiar mai slabi ca noi, dar te rog nu mai condimenta si cu mesajul ce putea face Ro Army sau ce ar putea face in viitor.
    Ne deprima cumplit asta. O sa vedem maine ca Somalia construieste o drona iar noi tragem cu arcul.
    Trebuie sa intelegem cu totii schema, obiectivul 000 ale oricarui decident din tara asta este asigurarea unor venituri babane pentru el si clica de bugetari (salarii, pensii speciale la 45 de ani, vouchere etc), dupa ce se consuma banii pe astea, daca mai ramane ceva se fac achizitii cu dedicatie.
    Tot ce a luat armata Ro a fost la presiunea US, au dat aia cu pumnu in masa si gata. Altfel … vezi corvetele o aburim la infinit ca francezii nu au palma tot atat de groasa, daca vroiau real sa faca ceva, puteau lua macar pachetul de armament pentru fregate.
    Asta e adevarul, traieste clipa, daca or veni ivanii vreodata ne descurcam la fata locului ca doar nu or veni prima oara pe aici. Fix asa gandesc.
    Bucuresti-Ilfov are un PIB peste Serbia, Bulgaria, Belarus sau Letonia si asta fara sa crapam in fum de la fabrici comuniste si… ce se face cu banii astia? Traim in aglomeratie si poluare fix ca in Pune-India..
    Fa un calcul super simplu, Ro a scos la pensie in ultimii 10 ani cam 40 k de politisti, judecatori, procurori pe la varsta de max 50 de ani. Pensia medie este sa zicem 1500 eur.
    1500x 12× 40000 x 10 (ani innainte de termen) = 7,2 MLD EUR!!!! Si asta e light, cunosc cazuri de pensionati la 46 de ani, iar un civil iese acum la 70 de ani nu 60. Din orice parte citesti Constitutia este incorect, asa a spus si CCR, banii astia nu sunt un drept ci o bonificatie.
    Deci, hai sa ne bucuram de tehnica, de inovatie si de ce fac altii fara sa mai vorbim de noi ca ajungem cu totii sa emigram de ciuda .
    No offence, plz 🙂

    38
  4. Solutii sunt, exista dar trebuie sa incerci sa iei o decizie….cine crezi ca o va lua la nivelul Guvern si mai ales MApN? Iti spun eu? Nimeni……
    F 16 MLU trebuiau luate prin 2000 si un pic si ultimul lot din Portugalia nu primul in 2015-2017….Suntem anacronici? Pai cum altfel, noi o sa cumparam Cobra, King Cobra cand nimeni nu le va mai folosi.
    Pana una alta in momentul de fata as lua AH 64E Apache 24 de bucati si gata povestea, si asta si din ratiuni de compatibilitate cu US Army ca se pare ca Marines au mai multa treaba in Pacific si incet, incet cam pleaca din Europa.
    Alternativa europeana clara la AH 64 Apache nu exista, Tiger-ul nu are un path de modernizare clar stabilit.

    14
  5. ,,Acum, daca tot n-a fost sa fie nici in 1997 cu AH-1 Dracula, nici acum cu AH-1Z Viper, poate mai asteptam putin sa apara asta micu’ si tanar… Invictus, care este finalizat in proportie de 30%. Si mai adaugam incet-incet si drone tactice in ecuatie si gata!”
    Personal sunt adeptul acestei soluții.Si cred ca asa va face și comanda aviației militare care dorește ca în următorii 2-3 ani sa mai cumpere doua escadrile de F16 iar in jurul anului 2030, sa se achiziționeze F35.
    Din putinii bani pe care ii avem acum, as prefera sa se modernizam apărarea AA decât sa cumpărăm elicoptere.

    6
  6. Da sa le ia dracului o data. Mi se pare tare ca ei sa gandesc la achiztii, si nu definesc rolul operational. Sa vezi ca dupa mintea unora le baga la aviatie, si nu ca mijloc de cercetare/angajare rapida in adancime, recte cavalerie boss!

    5
    • @lt(rez), nu va mai amagiti singuri ca nu vor lua nimic. Daca maine vine unu si zice, baieti luati astea MOCA de aici ca ma incurc de ele, nu le vom lua pentru ca la noi pana ajunge sa aprobe si ala de la protectia pelicanului pitic din aria protejata nu se poate face nimic. Daca esti curios citeste un studiu de fezabilitate pentru modernizarea unui drum, are 2 mil. de aprobari de la te miri cine, dureaza 2 ani iar lucrarea 2 luni si costa de te ia cu inima.
      Atata timp cat nu exista un proiect de tara pentru inzestrare clar asumat, bugetat si un road map transparent, totul este o abureala la mana unor politicieni.
      Si cu bugetul alocat e o combinatie, de ce se percepe TVA la astfel de achizitii?

      10
  7. Eu am inteles ca Fortele Aerine nu intentioneaza sa achizitioneze elicoptere (de transport) pana in 2030. Cobrele & CO (AH-1 & UH-1) ar trebui sa intre in dotarea Fortelor Terestre deci nu cred ca la ele se refera orizontul 2030. Asta nu inseamna neaparat ce le vor lua inainte de 2030 🙂

    • Mda, jumatate de miliard de euro pentru inca doua escadrile… Ori o sa fie niste escadrile foarte mici, ori tot SH-uri (poate avem noroc de niste C/D-uri totusi).

      1
      • Cred ca o sa fie avioane F16 din stocul de rezerva a SUA , primite gratis sau la un pret foarte mic pe care le vom moderniza, cum este și firesc cu producătorul american.

        2
  8. Vis frumos si umed in 1997 cu AH-1 Dracula. Eram tatici acuma , cu experienta la calarit Cobre si cu siguranta aveam o noua generatie de piloti formata deja plus citeva zeci de jucarii.
    Totusi nu imi mai aduc aminte de ce nu sa mai indeplint visul??

    5
    • banii ?
      1996-2000 guvernarea CDR cand au inceput sa inchida tot.

      7
    • Ghita Bizonu'

      Ca cica pri cu SUA (adica BELLeam Romania) ori cu UE !
      Plus ca era vorba despre produs in Romania.. pro industria e cah, comunista samd :Bucuresti-Ilfov are un PIB peste Serbia, Bulgaria, Belarus sau Letonia si asta fara sa crapam in fum de la fabrici comuniste

      Si oricum cine sa ne atace?
      Ca era epoca Marii Betii (Eltin)

      2
    • Din cauza de bani, mai ales din lipsa lor.

    • Daca in 25 de ani nu am luat inseamnă că nici nu aveam nevoie!
      Hodoronc tronc, vine Babiuc si ne zice că avem nevoie de AH1. Uite că nu am avut nevoie. Priiritățile de inzestrare erau altele.
      Probabil era ceva pe bază de comision.

      1
  9. Care dintre astea doua?
    1. Cobra
    2. SuperTucano

    Dl. Zgureanu, un articol 1. vs 2. (arie de utilizare, capacitati, durata de zbor, etc. si apoi o eventuala complementare? – desigur, din perspectiva armatei terestre) ar fi destul de interesant?

    • Super tucano decoleaza cumva vertical? Sau pot sta in spatele unor copaci/dealuri minute in sir pana vine momentul propice ptr atac? Nu prea cred. Ala e ptr tari bananiere cu misiuni anti insurgenta(adica babuini coborati din copaci, inarmati cu armamebt usor si fara pic de instructie militara). In caz de conflict cat de cat serios pica precum mustele cand dau de insecticid

      9
    • Nope, sunt chestii diferite.
      Am scris articole separate. Vine un articol despre CAS si antidrona, dar mai dureaza putin.

  10. Amu, eu nu stiu de ce ar fi vreo graba. Avem vreo 20 de caricioptere de atac care teoretic sunt niste bricolaje facute pe niste elicoptere medii de transport(dar se poarta si la case mai mari nu i bai). Practic datorita senzorilor destul de moderni si a rachetelor spike er nu sunt chiar de aruncat. Adica pot distruge(in cazul unui ipotetic conflict cu rusii) ceva mbt uri si ifv uri de la 8km distanta la limita razei de actiune a shorad urilor rusesti(tunguska, tor, strela). Adica isi pot face treaba decent. Plus in timp de pace pilotii se pot antrena cu echipamente cat de cat ok. Asa ca nu vad de ce am da banii pe niste rapandule nu cu mult mai breze decat ce avem. Deci, rabdare si tutun ca incet, incet ne vom dota cu tat ce trebe.

    6
    • Sincer chiar ca trebuie la ArmRo cel putin 24 AH-1 Z Viper sau macar AH-1 W Super Cobra si 24 UH-1 Y Venom + parerea mea 12 CH-47 F Chinook sau CH-53 K King Stallion poate 24 OH-58 F Blk 2 Kiowa sau H-145M T2 si cate or mai fi ok ca sa zboare din IAR-330 Puma/SOCAT/Puma Naval.
      Deci vroiam sa intreb cu ce vor fi inlocuite IAR-330 Puma + variantele? Cu H-215 M/-225 M, cu NH-90, cu SH-92 sau cu UH-60 Black Hawk?

      • Daca doreau h215/225 o faceau ca tot se roaga aia de noi de niste ani, ca sa dea drumul la green field ul ala. Blackhawk ul e la varsta pensionarii sper sa nu ne legam la cap cu el. Ah1 la fel, au inceput marinsii sa bage in amarg ultimele versiuni. Ce nu inteleg e ce dracu ai vrea sa faca parlitii nostrii cu ch47 sau ch53????

  11. De cate ori vine vorba despre Cobra imi aduc aminte de afacerea ratata cu „Dracula”.

    12
    • @george GMT…si ce-am fi avut acum cu „Dracula”, aproape 100 de elicoptere cu tehnologia anilor ’90 din care probabil 20-30 ar fi fost in uz, vreo 30 vandute pe nimic pe la diversi si vreo 30 coapte sub ploi si soare langa MiG-urile de la Bacau sau Constanta. Aaa…si inca o gaura in buget…. La vremea respectiva contractul ala nu avea aproape nici un sens. Era cva RomBAC style.

      3
  12. Ca sa poti sa urci in aer niste elicoptere de atac si sa le si mentii in aer in zona de conflict ar trebui sa ai forte armate moderne si bine pregatite care sa lupte in toate mediile (uscat, aer, pe apa, sub apa, cyber, etc.) si care sa fie integrate intre ele atat pe orizontala cat si pe verticala prin comanda si control, comunicatii, tactica, doctrina, etc.

    Intr-o situatie REALA de conflict spatiul nostru aerian ar fi plin de EW inamic si, poate mai rau, de avioane/drone/aparare AA cu raza mare (pentru asta nici nu trebuie sa paraseasca teritoriul national)/Artyom cu Strela in tufisuri. Mai ales daca din cine stie ce motive nu am primi ajutor de la aliati (care aliati adevarati sunt putini si destul de departe).

    Asa ca pana la a ne permite moftul de a avea elicoptere dedicate pentru atac cred ca ar trebui macar sa ne putem securiza apele (nave de suprafata, submarine neaparat pentru ca-s mai greu de gasit), aerul (cu o escadrila de F-16 SH nu se face primavara) si teritoriul national (T-55 abia rasufla in exercitii, ce sa mai vorbim intr-un conflict adevarat).

    Mai mult de atat elicopterele sunt mai usor de dat jos decat avioanele. Nu au nici viteza nici altitudinea la care zboara avioanele. Cu o rachetuta fabricata acum 50 de ani care costa cateva sute/mii de dolari iti doboara mai mare frumusetea de AH1Z care te-a costat 40-50 de mil de dolari.

    Cred ca avem alte prioritati mai urgente pana sa ajungem la elicoptere de atac. Ce fac elicopterele astea poate face si o drona decenta si p-aia daca ti-o da jos nu ai pierdut niciun om iar paguba financiara este si ea mai mica.

    6
    • pe principiul ca dai jos un elicopter cu o racheta ieftina si mergand pe firul logic…..si o fregata poti sa o trimiti la pesti daca lansezi de pe un avion cateva rachete. le lanzezi din alt judet si iti vezi de treaba. sunt curios cum s-ar misca marinarii daca ar veni 4 bucati spre ei!!! sa lansezi 4 rachete de pe un poseidon nu e big deal dar sa iti aperi salupa nu e chiar funny. mai ales ca nu ai mult timp sa stai pe ganduri. ca fapt divers un alt avion mai lanseaza cateva….din nou stres pe tovarasii de la carma .daca scapa cu viata si fara gauri in tricou….. cred ca nivelul lor de stres e cat tensiunea arteriala….si se pot concentra mai greu pe cartea atacului
      pana la urma cu niste multe rachete NSM lansate , poti amenaja un recif pt scufundari cu 2-3 nave pe fundul marii.
      daca esti un Zorro al aerului(avand 150 de avioane gata de taraboi) si ti se pune pata pe o flota…..nu cred ca baietii din caiace care vin vitejeste spre tarmul tau au foarte mult elan !
      so!……more planes and rockets!
      aviation rulz!

  13. Faină pasăre. Voi contribui desigur. Sunt în stațiune. Vând fructe de pădure.

    3
  14. Eu as zice ca daca e sa fie Bell oferta de 20 de Vipere plus 20 si ceva de Venomuri a fost cea mai buna de pana acum . Inca nici nu stiu daca a fost ceva cu sperante de realitate sau doar gargara electorala …In rest Invictus mi se pare tare ciudat si necopt cu un singur motor dupa atata experienta la bimotoare

    .Un posibil inlocuitor de elicopter de atac produs de Bell as fi preferat sa aiba mai mult in comun cu un model de armata a lui Bell 525 care ar fi fost o oferta chiar tentanta de elicopter mediu de transport plus un derivat biloc de atac …

    Eu deocamdata tot spre tandemul Apache – BlackHawk obtez , cred ca-i cea mai sustenabila varianta pt. ce ne trebuie aici cu rusii sufland in ceafa .

    • pai tocmi, ca Apache-ul nu e chiar asa sustenabil pentru bugetul nostru. Stiu ca arata bine pe hartie si la americani si altii mai bogati in inzestrare, dar nu e chiar Ileana Cosanzeana.

  15. Tot am eu impresia ca daca se vrea cu adevarat sa contam ca ”elemente de stabilitate ” a flancului estic , s-ar gasi buget sa fim destul de aproape de polonezi ca dotare …care polonezi parca spre Apache cred ca le sclipeau ochii .
    Cred ca deciziile de a avea sau nu un produs nu prea mai tin de bugetul nostru ci de ce interese sunt in afara de a plasa diverse produse si servicii prin intermediul ”factorilor bipezi
    ”politici …interschimbabili ”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *