Indonezia a semnat pentru 36 de Rafale

Conform presei franceze, contractul mai avea nevoie doar de aprobarea presedintelui indonezian. Asa cum scriam si noi in februarie 2020, cele doua tari ar fi ajuns la un acord in privinta unor achizitii importante ale statului asiatic din Franta, aparatele multirol Rafale fiind doar o parte din total.

In acest moment este vorba despre 36 de Rafale, asta dupa ce Indonezia a abandonat pe rand pista F 16, F 35 (americanii au refuzat sa le vanda) sau Suhoi 35S si s-au orientat spre multirolul francez.

La momentul inceperii discutiilor, se vorbea despre 48 de aparate Rafale, patru submarine Scorpene si doua corvete din clasa Gowind, adica un contract de foarte mare anvergura pentru ambele tari.

Contractul a fost semnat pe 7 iunie si va intra in vigoare in decembrie 2021, conform airspace-review.com.

Cat de bun va fi Rafale in fata clonelor chinezesti dupa avioane rusesti?! Probabil net superior, atat timp cat in 2015 un pilot chinezesc de J 11A (Suhoi 27SK),  colonelul Li Chunghua Hua a declarat ca aparatul sau n-a avut absolut nici o sansa in fata Gripen C/D thailandeze, in timpul unor exercitii comune.

Ofiterul chinez a remarcat, cu tristete, ca Suhoi 27SK/J 11A n-are nici o sansa in lupta dincolo de raza vizuala (bazata pe radar si IRST) in fata Gripen, aparatul suedez fiind net superior la nivel de avionica si senzori, singura sansa pentru aparatele chinezesti fiind lupta la vedere, acolo unde supermanevrabilitatea cunoscuta a aparatelor rusesti face intr-adevar diferenta.

Mai exact, in lupta la vedere (WVR), Suhoi – Gripen=25-1, aici a contat supermanevrabilitatea mai buna a Suhoi, motorizarea mai puternica si faptul ca thailandezii aveau pe atunci in dotare rachete aer-aer Sidewinder 9L, fata de IRIS T acum.

Lucrurile s-au schimbat dramatic cand s-a trecut la lupta dincolo de campul vizual al pilotului (BVR) si scorul a devenit 41-9 in favoarea Gripen C/D, desi aparatele chinezesti aveau la bord o varianta modernizata a radarului NIIP N001 si puteau folosi rachete Vympel RVV-AE. Raza radarului a fost cea hotaratoare, 120km in cazul radarului rusesc vs 160km (Ericsson PS-05/A) in cazul aparatului suedez. Thailandezii  vedeau primii, angajau primii si cu cu asta basta, plus raza rachetelor: 80km pentru AMRAAM-ul thailandez vs 50km pentru RVV AE rusesc;

Si amprenta radar a jucat un rol important, conform ofiterului chinez, Gripen are o RCS de 1,5-2m, in timp ce Suhoi 27/J 11A “se vede” mai bine si mai de departe.

De asemenea capacitatea radarului Ericsson de a dirija simultan patru rachete AMRAAM fata de radarul rusesc cu o singura racheta.

Gripen a  avut o rata de succes de 88% la distanta de 19 mile sau mai mare, Suhoi 27 doar 14%, in timp ce la distante de peste 31 de mile, Gripen a inregistrat 10 lovituri, Suhoi absolut niciuna.

Abia cand chinezii au trimis J 10A/C cu radar AESA si racheta aer-aer PL-15 s-a reusit o oarecare echilibrare a situatiei.

Astfel inca daca Gripen C/D poate zdrobi o foarte buna parte din aviatia chinezeasca, ce sa mai spunem de Rafale cu radar AESA, rachete ca MICA sau Meteor? Cu atat mai mult cu cat este posibil ca Indonezia sa primeasca direct Rafale F 4. Despre ce inseamna Rafale F 4 puteti citi AICI, direct de la sursa.

Asadar, Indonezia, o tara aflata in nu foarte bune relatii cu China expansionista, este dispusa sa cheltuiasca sume enorme de bani pentru a-si intari apararea si cel mai probabil ca si experienta Indiei cu Rafale a avut un rol, indienii achizitionad Rafale mai ales impotriva Chinei si in secundar spre “beneficiul” pakistanezilor.

Ramane doar sa vedem daca Indonezia se va tine si de restul planurilor sale: submarine si corvete cu Franta, asta dupa ce a comandat si opt nave din Italia – de la Fincantieri: sase fregate FREMM si doua nave si doua nave anti-submarin din clasa „Maestrale” la mana a doua.

Presa franceza sustine ca Parisul va sustine achizitia prin garantarea credintelor necesare printr-un consortiu de banci din Hexagon. Nu cunoastem inca suma pusa la bataie.

GeorgeGMT

61 de comentarii:

  1. „radar ASEA si racheta aer-aer PL-15 „.
    Radar AESA boss. ?

    La radarele astea diferența o face tehnologia.
    Americanos sunt ” top”. Europenii imediat în urma lor. Rușii se mai chinuie.
    Contează pe radar fiecare emițător de nitrura de galiu ( parcă așa se cheamă ) , numărul total de emițătoare pe fiecare radar , puterea fiecăruia și în grup , toată electronică aferenta + durata de viață a fiecărei componente.
    Cînd radarul respectiv poate ghida autonom 4 rachete sau doar una, e diferența colosala de tehnologie electronică.
    http://www.ausairpower.net/APA-Flanker-Radars.html#mozTocId75708

    Rușii știu dar au groase probleme in materie. ( electronica lor pe avioane e cam la nivelul a ce avea F 14 ca radar)
    Se chinuie sa copieze dar nu le da nimeni ultimul răgnet in materie.

    PS.
    Ma tot întreb ce capacitate de producție are Dassault Aviation.
    Producția pentru Franța + modernizările periodice. Acum și exportul .
    Efortul e imens.

    12
    • Rusii au radare AESA operaționale dar nu apar în cantitate în flota lor din motive financiare și de doctrina militara. Sint oferite la export pe aparate noi și pentru upgrade. Irbis-E de pe Su35 poate angaja 4 ținte simultan.

  2. 2021 va fi un an foarte bun pentru cei de la Dassault Aviation pe linie de vânzări aparate Rafale.Cu siguranță va fi un an de excelenta pentru producătorul francez daca și Elveția, Finlanda vor opta pentru Rafale.
    Parca pe 23 iunie, elvețienii vor anunța câștigătorul oficial al competiției pentru avionul multirol.
    Pe linie de supremație Aeriană, EF, Tranche 4 este cel puțin la fel de performant ca și Rafale.
    Piloții noștri ar fi fost foarte bucuroși si mândri dacă am fi avut în dotare Rafale F4 sau EF Tranche 4.

    7
  3. Avioanele rusesti s-au mai facut de ras si in fata f16 pakistaneze.

    From limitations of the Su 30 MKI radar to pick up enemy fighters properly to the technical issue faced by the Mirage 2000 aircraft over firing their Mica air-to-air missile, the list of the shortcomings that the IAF experienced is long.
    https://theprint.in/defence/not-much-has-changed-for-iaf-a-year-after-it-was-outgunned-by-pakistan/371821/

    • Am scris si noi despre necazurile indienilor cu radarul si rachetele de pe Suhoi Su 30…

      2
    • Daca te astepti sa lansezi racheta doar de la limita maxima de raza de actiune si nu merge inseamna ca nu ai zburat destul si nu ai invatat alte tactici, nu as pune vina doar pe aparate ci pe tot sistemul.
      Supersonicul este o platforma complexa si trebuie sa o zbori mult ca sa stii limitarile ei.
      Inca ceva in momentul in care nici Mirage 2000 si nici Su 30 MKI nu is bune, mi-as pune problema de cum si ce trebuie schimbat la pregatirea pilotilor.

      6
      • NImeni nu s-a plans de Mirage 2000, iar la rusi necazul provine si de la faptul ca racheta pierde contactul cu radarul avionul lansator destul de repejor, astfel ca distanta maxima de angajare n-are nici o treaba cu ce scrie pe Wiki, fiind in fapt semnificativ mai mica.

        10
        • nici la AIM 120 AMRAAM nu este ca si in brosuri – fire and forget este conceptul bun pentru presa si PR, sa nu uitam ca englezii le-au incercat si rezultatul nu a fost chiar asa wow. Racheta pierde contactul cu radarul pentru mid course update daca tinta este avertizata si manevreaza, acest lucru s-a vazut si la R 27R si sigur se va vedea si la R 77/RVV AE din prima generatie. Rusii au acum o problema cu miniaturizarea electronicii, sa nu uitam ca nu prea au radare AESA pentru avioanele lor si ca platforma MIG 29 a pierdut teren si fiindca Su 27 era capabila sa inglobeze electronica mai voluminoasa – perfomanta mai buna dar care in Vest se poate ingloba in Gripen A/B/C/D sau F 16AM/BM.
          Conform indienilor – AIM 120 AMRAAM au ratat Su 30 deoarece pachetul de contramasuri electronice s-a facut treaba, iar indienii nu au incercat macar sa traga rachetele lor deci…..
          Pe de alta parte Mirage 2000 putea lansa MICA si nu a facut-o deci problema este si de tacticile abordate.

          5
          • La rusi beleaua e mai mare, chestia e ca paki au lansat AMRAAM si au dat jos un indian, Su 30 a stat la deruta departe de F 16 paki, nici n-au lansat, nici n-au doborat nimica…
            M 2000 s-a dus parca pe furis la joasa sa dea cu bombe dupa unii.

            4
    • Daca te astepti sa lansezi racheta doar de la limita maxima de raza de actiune si nu merge inseamna ca nu ai zburat destul si nu ai invatat alte tactici, nu as pune vina doar pe aparate ci pe tot sistemul.
      Supersonicul este o platforma complexa si trebuie sa o zbori mult ca sa stii limitarile ei.
      Inca ceva in momentul in care nici Mirage 2000 si nici Su 30 MKI nu is bune, mi-as pune problema de cum si ce trebuie schimbat la pregatirea pilotilor.
      Personal ma bucur ca Rafale se vinde foarte bine desi a ajuns vedeta mai tarziu pare ca este un produs excelent acum si ca are capacitati foarte bune inclusiv intre avioanele cu radar AESA si echipament de razboi electronic.

      3
  4. La aviatie Indonezienii au nevoie in special de vanatoare si antinava. La vanatoare combinatia AESA+Meteor+MICA NG e perfecta, dar pe antinava Exocetul e cam batraior, mai ales varianta lansata din aer, deci aici ar avea nevoie de o racheta noua (SCALPul nefiind antinava dedicat). In rest, pacat ca Francezii nu au calificat Brimstone pe Rafale, acum 10 ani cochetau cu ideea dar intre timp au renuntat.
    Prin comparatie, la aviatie de lupta noi cred ca avem in pricipal nevoie de capacitatea de vanatoare/interdictie si secundar antinava/aer-sol.
    Cum la inalta intensitate pare mai rentabil operational sa ai mai putine avioane de lupta, dar performante, decat multe mediocre, un F16 upgradat si optimizat pentru vanatoare dar capabil si sa lanseze NSM si Brimstone mi se pare solutia optima.

    1
    • Din moment ce in USN se foloseste Harpoon nu poti spune despre Exocet cu varianta de lansare din aer ca este batran, personal nu sunt asa de convins ca NSM are asa de multe avantaje in fata Exocet. Pana la urma toti au o racheta verificata si care functioneaza Harpoon, Exocet, RBS 15, KH 35 Harponsky etc.

      5
      • Exocet MM39 (varianta de avion) are raza maxima de vreo 70km, ceea ce e prea putin in ziua de azi si expune nepermis de mult avionul care o lanseaza. Harpoon Block IC / Block II trasa de F16, de exemplu, are raza pe la 220km. Ambele sunt insa relativ vechi si cunoscute, si sunt convins ca au fost analizate si disecate si in dunga de diversi, cu rezultatul ca niste contramasuri eficace au fost probabil dezvoltate. Sa mentii Exocet MM39 ca principala racheta anti-nava a unui Rafale F4 mi se pare echivalent cu a-ti lua HK 416 A7 ca sa tragi cu gornete prin teava.
        JSM, derivata din NSM pentru F35 dar testata intre timp cu succes pe F18 mi se pare cea mai buna alegere pentru o racheta antinava aeropurtata si banuiesc ca ar putea fi usor integrata si pe F16 de vreme ce e echipata cu datalink compatibil cu Link 16.
        Ca sa revin la noi si la ce-am zis mai devreme, anume ca mai bine ai mai putine avioane de lupta, dar performante, decat multe si mediocre, cea mai buna solutie ar fi retragerea MiGurilor si upgradarea la maxim a celor 17 F-16, axata in principal pe vanatoare, cu capacitati secundare aer-suprafata/aer-sol, gen combinatia JSM/Brimstone.
        Pare insa sa fi fost aleasa a treia solutie, pur romaneasca, adica si putine si mediocre.

        8
        • Hai sa cadem de acord c anu suntem de aceeasi opinie aici – cu o racheta subsonica o sa incerci tot timpul sa te furisezi cat mai aproape pentru a minimiza timpii de reactie ai apararii navei respective.
          Deci fie ai un bruiaj electronic fantastic de bun si lansezi de oriunde pe o traiectorie balistica fie zbori jos,te folosesti de curbura terestra sa stai sub radar, faci un pop up – urci ca sa ii dai un pic de raza de actiune si lansezi si apoi stergi putina.
          Rafale are specialitate in a aprea prin surprindere si a se furisa fara a fi detectat deci racheta antinava o sa isi faca treaba.
          Legat de F 16 MLU ale noastre ele trebuie sa fie coloana vertebrala a RoAF pana la venirea unor alte avioane mai performante fie F 16 Block 70 V fie Gripen E/F fie altceva.
          In momentul de fata sunt varf de lance ca nu avem altceva mai bun la noi in RoAF.
          Sa le modernizezi nu stiu cat de mult nu stiu daca se justifica, totusi avansul radarelor noi este enorm si consider ca abordarea RoAF este buna in acest moment.
          In ce priveste MIG 21 LanceR ele se mentin in serviciu activ ca nu avem nimic sa punem in loc gratie tergiversarii deciziilor de pana acum – practic nu ai ce pune in loc, ai nevoie si de numere nu doar de 4-10 avioane noi si moderne ca o sa cazi in paradigma Me 262 vs. Mustang cand avioanul german odata ajuns in aer facea ce voia dar la aterizare era surprins de alte avioane si doborat.
          In acest moment alternativa cea mai la indemana ar fi FA 50 Golden Eagle – desi Fighter Trainer sau LIFT este mai perfomant ca si MIG 21 pe multe dintre misiuni.

          4
          • atat KAI-T50 cat si M-346 au integrate doar arme cu raza scurta, nu au rachete AA ghidate radar spre exemplu.
            Au ceva in pregatire: BL20
            https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-01-22/kai-developing-smarter-fa-50-golden-eagle
            „The manager also revealed that an FA-50 Block 20 is in the works, and development will begin starting this year. Block 20 will give the FA-50 the capability to conduct beyond-visual-range air-to-air missions, carrying munitions such as the AIM-120 AMRAAM. As with the Block 10, there is no requirement to modify the radar of the FA-50. The next step is to study how to increase the power of the radar and extend its detection range.”

            Se pare ca la M346 oferite azerilor se include AMRAAM
            https://www.avionslegendaires.net/2020/03/actu/lazerbaidjan-prefere-le-m-346-italien-au-yak-130-russe/

            • Pai indonezieni nu sunt bagati cu sud-coreeni in programul K/IF-X? Vor si Rafale vor si K/IF-X? Tari…ii tine buzunarul si frica de chinezi este mare……Faza e ca saracia in Indonezia e cam problematica.

            • Pai si noi avem integrat pe LanceR vreo racheta BVR? Raspunsul este nu! Desi avem acelasi radar cu cel montat in bot la F 5 Braziliene care stie Derby deci este exact cum am spus mai sus un avion care are rolul de a inlocui MIG 21 LanceR sau F5 in unele aviatii si mai poti sa faci si pregatirea pilotilor cu el.
              Oricum cu AIM 9X, Python 5 sau IRIS-T ai deja un adversar serios in lupta aer-aer.

          • @Mecanicu
            Clar, avem opinii diferite, dar e mai interesant asa decat daca ne-am tot da dreptate unul altuia. Rafale poate, bineinteles, veni la rasul marii si lansa de aproape, dar exista scenarii, si nu putine, in care nu poti sau nu vrei sa te apropii. Consider ca e mai bine sa ai o racheta AN cu raza mare care sa-ti ofere toate optiunile si ca nici Rafale-ul nu e imun la o aparare AA concentrata sau tiruri de saturatie. Iar daca poti trage din stand-off range fara sa te expui, de ce sa nu o faci, mai ales ca racheta AN are RCS redus, ceea ce scurteaza raza de detectie, mai ales de catre radare mai putin performante. De acord insa ca o racheta super- sau hiper-sonica ar fi utila si superioara uneia sub-sonice in unele scenarii (dar nu in toate la tehnologia actuala). Francezii ar trebui sa completeze panoplia AN a Rafale-ului cu ambele tipuri, dar noi, Exocetul fiind, datorita faimei si raspandirii lui, cunoscut, studiat si „contra-masurat” de toata lumea buna.
            Cat priveste avioanele nostre, 21-ul inghite banii de pomana in acest moment, n-ai ce face cu el impotriva cuiva mai serios. Mai degraba fondurile destinate operarii si mentinerii lui in serviciu ar trebui orientate catre mentinerea operationala a cat mai multe F16 si antrenamentul echipajelor, iar alte fonduri upgradarii aeronavelor si achizitionarii altora. Sunt de parere ca 20 de F 16 Block 52 bine intretinute, cu echipaje antrenate si munitie suficienta sunt mult mai capabile la medie si inalta intensitate decat 50 de Lancer.

            3
            • Operarea MIG-21 Lancer costa nesemnificativ relativ la costurile de operare ale F-16. Probabil intre 2,5 si 3 ori mai putin.
              Diferenta e ca Lancer avem cate mai sunt, nici macar 2 escadrile, probabil operationale cam 3/4 din tot efectivul.
              F-16 o escadrila. Oprirea Lancer nu ti-ar permite sa operezi mai mult de 4-5 F-16 in plus. Plus faptul ca trebuie mai intai sa cumperi F-16 alea suplimentare si faptul ca cu o ecadrila de 20 F-16 nu ai cum sa acoperi spatiul aerian al Romaniei.

              8
              • Cei care vorbesc cu atata usurinta de pensionarea MIG-21,ignora un fapt esential,cum ramane cu pilotii ?
                Altadata,sa ai 2 piloti de avion era un standard,pe principiul ca in caz de razboi avioanele se produc repede,dar un pilot are nevoie de ani de zile de cand si-a luat insigna si pana devine operational,avioane de zeci de milioane nu le dai in lupta decat pe mana unor piloti pe deplin antrenati.
                Insa lunga perioada de pace si afurisitele astea de restrictii bugetare au coborat cifra cu mult sub 2 piloti/avion.Daca tragi speranta ca vei avea candva 3 escadrile,atunci trebuie sa tii cu dintii de fiecare pilot,chiar daca-l pui sa zboare pe niste harburi mostenite de la bunici.

                3
          • Cam cat ar costa 2 escadrile (16×2=32) de Rafale-B/-C-F4.2 noi pt FARo + cu tot armamentul disponibil in dotare? S-ar putea cu investiti, retehnologizare si normal cu vointa politica sa fie asamblat si apoi facut mentenanta de exemplu la Avioane Craiova? Pt a i se reduce ceva din ptetz?! Nu ma mascariti daca visez!!!

  5. toata muslimea cumpara pe datorie macroane, cand o da rafalu cu scalpu-n banlieu ai sa zambesti tot asa charmant? probabil ca da

    3
    • Pai de ce-ar da in banlieue, ca tot ai lor sunt, intelegeam daca ziceai de Élysée sau Matignon.
      Pe vremuri se zvonea ca la Leclercul emirian computerul e bricolat incat sa nu poata lua la ochi un Leclerc frantuzesc. Adevarat sau nu, banuiesc ca Rafalurile de export au ele vreo şaibă pe undeva care sa sară daca sunt folosite aiurea (gen contra fabricantului).

      1
  6. Mircea S., unde e? Sau articolul vorbește în numele domniei sale?

    1
  7. Doar ca intre timp galbiorii s au mai dotat cu niste su35s, niste j15(care cica e peste su35 la radar +rachete) si multe, multe j10c cu motoare autohtone, radare aesa si niscai pl15 cu raza mare sub aripi. Care j10c cica vor deveni backbone ul aviatiei galbejite(adica muulte rau) . Aaa, si uitam cele aproape 100 de j20 care se pare ca cel putin frontal au un rcs destul de mic. Si, la fel, au motoare WS si radare aesa autohtone plus aceleasi pl15 in calele de armament. Iar chinezii mai au niste asi in maneca. Cum ar fi numarul mare(practic nelimitat ca le fac loco) de avioane si rachete. Si ca nu ii frige grija de cati piloti pierd. Cred ca a cam apus vremea cand toti radeau de chinezariile copy paste. Deja au aparut primele generatii de armament cu ochii oblici 100%.

    5
    • Că faci reclamă la ruși înțeleg, că ne-ai explicat că ai două fetițe și vrei să nu pățească ceva, le găsești cate un nachalnik, polkovnik și le-ai realizat, dar să promovezi și chinezii? Probabil ai tarabă in Dragonul Roșu…

      5
      • Tu ori esti prost, ori esti troll(desi nu e vreo deosebire). Daca vrei sa traiesti in lumea ta virtuala (si perfecta) unde nu exista decat armament perfect american iar rusii, chinezii, turcii fac doar porcarii nu ai decat. Doar ca te anunt cu regret ca si dragii tai americani acum un secol erau fix precum chinezii. Neica nimeni in productia de avioane, tancuri, faceau copy paste la greu. Chiar si in ww2 mult laudatul mustang pana sa primeasca motoare de la briti era bun doar de atac la sol(la altitudine mare ramanea fara aer) iar p38 ul avea manevrabilitatea unui bombardier.

        • Răspîndești un neadevăr. Mustang-ul cu motor Allison era un avion redutabil la altitudini mici și medii fiindcă așa era reglat motorul ăla. Nu era foarte bun la altitudini mari dar asta nu înseamnă că era petardă. faptul că motoru RR/Packard l-a făcut bun și la altitudini mari (7.000 metri și mai sus) e de necontestat. Probabil faci confuzie cu versiunea A-36 Apache a Mustangului care a fost optimizat pentru atac la sol.

      • Si de unde ai scos o mai Sile ca as avea eu fete?? Ai aparut si tu de vreo doua zile pe aici pe site, esti un trol paralel cu tot ce se dicuta si te bagi ca supozitorul.

  8. Bunà seara domnilor.

    Romania Military a avut întâietatea acestei stiri exact acum douà luni :
    (permiteti sà raportez aprilie 2021)
    MirceaS
    19 aprilie 2021 la 2:16
    Băieți care „știu” de la Dassault povestesc despre iminența unei comenzi de 48 Rafale din partea Indoneziei.

    Dar cum sunt un afabalutor si obsedat de un monosubiect, n-are importantà.

    Profit de remarca unui comentator ca sà fac urmàtoarea punere la punct în ceea ce priveste « disparitia » mea de pe site.

    S-a petrecut în mai multe etape.

    O discutie politicoasà cu George fiindcà am îndràznit sà rectific afirmatia dumnealui cà METEOR nu ar fi integrat pe Rafale (în general, nu într-o armatà particularà).
    Afirmatia este în continuare inexactà fiindcà pe 6 aprilie 2017 s-a anuntat al patrulea si ultimul tir de METEOR de pe un Rafale care a constituit INTEGRAREA (citez textual) « confirmé récemment par Dassault Aviation, l’intégration a été effective le 06 avril 2017, lors du tir d’un quatrième et dernier missile METEOR depuis le Rafale B301 »

    Discutia a deviat asupra transformàrii Rafale-lor franceze la standardul F-3R, de la care Rafale poate sà foloseascà METEOR. Pe baza unor informatii de la douà surse, am afirmat cà toate Rafale-le franceze au trecut la acest standard. Ulterior, repunând întrebarea la cei care îmi povestise prima datà, a fost vorba numai de Aeronavale (total), Armata Aerului nu a definitivat trecerea, desi majoritatea sunt la F-3R. Dar asta nu înseamnà cà METEOR nu este integrat pe Rafale.

    Nu e nici o problemà cà am avut pàreri diferite. Ce m-a deranjat este cà George pune la îndoialà fiabilitatea surselor mele private, tratându-mà indirect de mincinos.
    Eu stiu pânà unde pot sà pun întrebàri si interlocutorii mei stiu pânà unde îmi pot ràspunde. Chiar dacà am un agrement reînoit anual din partea DGSI, nimeni nu trebuie sà se bage în în afarà de treaba pentru care are agrementul.

    Am scris atunci cà mà voi face mai rar.

    A doua etapà a început cu mult mai devreme. Câtiva comentatori au avut plàcerea sà mà muste de cur. Eu nu m-am legat personal de nimeni, niciodatà pe acest site, chiar dacà bàtea câmpii.
    Nu se contrazicea afirmatia, ci se ataca persoana sau sursa. Exemple :

    « e a nu’s cata oara cand vi cu mizerii din astea de propaganda si le impingi drept studiu
    tu esti unul din oamenii aia cu talent de a parea ca e ce nu e. lucrezi tu in domenii secrete cum lucrez eu la biserica. pui botul la orice mizerie de pe bloguri „studii”.
    atat timp cat sustine ca rusii si francezii sunt cei mai tari e studiu. orice altceva ai nevoie clip cu presedintele lockheed sa tina o conferinta cu slide-uri.
    esti un mare faker. »

    « Cred ca cel mai bine e sa nu deschizi link-urile/”documentele” postate de musiu . Cateodata „ignore” e cel mai bine pentru anumite surse de fake-uri. »

    « te bucuri de parca iti intra bani in cont…. [apropo de vânzarea de A-330 MRTT càtre Egipt] »

    « toate drumurile la tine duc la f35 ,LM si rafalu’ vietii si cand insisti la paroxism cu insinuarile mai mult sau mai putin subtile nu-ti sustii echidistanta si insulti inteligenta multora care cunosc plusurile si minusurile acestui program doar ca nu ne-am facut din asta un stil de viata. »

    Comportamentul acesta este neadmis pe fora militare franceze care le frecventez, cei care nu înteleg sunt banati. Chestie de educatie.

    Si, în sfârsit, « incidentul » cu utilizarea cuvântului « indemn », prezent în cel putin cinci dictionare românesti, inclusiv o citatie din anii 1930.
    Domnul Sabin Manea care m-a « corectat » din pornire de traducàtor a revenit cu scuze. Eu folosesc o românà aleasà, multi îmi spun cà se mirà cum vorbesc asa dupà multe decenii fàrà frantuzisme si americanisme. Iar în Franta, sunt unii francezi care mà întreabà ce înseamnà un cuvânt (frantuzesc) pe care îl folosesc în limba lor (arhaic sau neologism).

    În schimb, un alt individ m-a înjosit cumplit asimilându-mà unui comunist, eu, arestat de Securitate la 17 ani si care mi-am riscat ulterior viata si libertatea trecând înot Dunàrea ca sà scap de comunisti, tata fiind încà în închisoare la epoca respectivà :

    Hohenstaufen : « O vaiiii. Cat de urat „put” a securistan unii „fugiti”/”persecutati” inainte de 89. Am nevoie sa pun ghilimele, chiar am nevoie cand e vorba de iei.
    Iei ieste talentatii facuti poate la Stefan Gheorghiu, sau la Baneasa. »
    Acest individ a avut « onoarea » sà-l înjur, cum a avut « onoarea » « Reis » în aceleasi conditii. Sunt singurele dàti când m-am comportat asa pe site, fiind direct provocat si insultat.
    Scuip în fatà la propriu si la figurat pe oricine care îndràzneste sà spunà cà am colaborat sau am avut simpatie cu comunistii.
    Dupà aceasta am spus cà va fi ultimul meu comentariu. Nu asi fi iesit din tàcere dacà nu asi fi vàzut comentariul de pe acest fir.
    Citesc în continuare RM, dar nu doresc sà mai comentez când unii sunt mahalagii si nu sunt struniti de administratori.
    Îmi pare ràu, e unica ocazie în care scriam româneste, sunt comentator de mult timp si am fost câtva timp chiar contributor financiar în vremuri de restriste, dar onoarea mea este mai pretioasà.

    Bonus pentru adevàratii entuziasti de aviatie militarà de pe RM : Rafale a câstigat competitia elvetianà. Stire fiabilà, chiar dacà încà nu scrie în presà.
    Despre Finlanda însà, gaurà neagrà, nimic nu trece.

    Sà fiti sànàtosi si la multi ani Romania Military !

    22
    • 🙂
      MirceaS…

      „Pilot indemn” tot suna ca dracu…scuze, nicidecum limba „aleasa”. Il face de-a dreptu’…”nedemn”… e pur si simplu un cuvant tampit rau de tot, un frantuzism „demn” 🙂 … de secol 19, nu alta.

      „Pilot nevatamat” e expresia perfecta. Normala.

      10
      • Bine.
        Problema nu este cuvântul respectiv, nu stiu ce và tot legati de el. Este în dictionar, îl folosesc cu semnificatia lui. Altii folosesc „facilitàti” fàrà sà aibà semnificatia datà de dictionar. Treaba lor si vorbiti cum vreti.

        Problema este cum làsati voi, administratori, indivizi sà se lege, personal si în mod înjositor si fàrà provocare, de alti commentatori.

        8
        • Nici eu nu stiu, mai ales ca te-ai laudat ca esti si tu admin undeva unde nu se cenzureaza (aproape deloc)…asa ca…

          editat* https://www.rumaniamilitary.ro/presa-croata-da-rafale-castigator#comment-441858
          Deci cum ramane? Cu una ne laudam si alta cerem p’aci sau cum?
          Ca mie mi se rupe. M-a injurat ultra-progresistu-lu-peste-prajit hohenstaufen si pe mine in draci…
          Toti suntem subiectivi, la o adica…

          Copilarii…

          6
          • Da, se cenzureazà (sterge) 0,2% din comentarii si sunt douà banuri pe zi în medie (troll sau tocmai atacuri personale).

            1
          • Ca idee, ce continent carta comentatorului. De remarcat ce am pus în gras :

            Contribution (texte, son, vidéo, image ou liens) non conforme aux lois, aux bonnes mœurs ou aux règles éthiques de …
            Seront ainsi rejetés :
            1. Les insultes entre utilisateurs ou envers des personnalités publiques. Il est autorisé de critiquer les propos, les idées ou les réalisations d’une personne, y compris de façon agressive mais pas de l’insulter. La vulgarité est autorisée si les propos ne visent pas l’autrui.
            2.Les propos diffamatoires visant d’autres internautes ou des personnalités publiques. Seront considérés comme tels toutes les affirmations mensongères ou invérifiables pouvant porter atteinte à la réputation d’une personne physique ou morale.
            3. Les propos appelant au meurtre, au viol ou à la violence de façon générale, faisant l’apologie ou incitant à commettre des actes illicites. De même, les propos se réjouissant ou tournant en dérision les victimes d’accidents, viols, suicides ou meurtres ne sont pas acceptés.
            4. Les appels à la peine de mort en dehors d’un cadre juridique (lynchage) ainsi que les propos mettant en avant l’application violente (sanglante) de la peine de mort. Les débats sur la peine de mort sont autorisés ainsi que les commentaires de ceux qui souhaitent son rétablissement.
            5. Les messages faisant l’apologie du suicide ou incitant le lecteur à mettre ses jours en danger. Les débats sur l’euthanasie sont autorisés.
            6. Les propos xénophobes, racistes, homophobes, antisémites et de façon générale tous les propos stigmatisant une communauté du fait de leur caractère haineux ou généralisateur. Les propos révisionnistes ou négationnistes. Les sous-entendus en la matière seront également rejetés.
            7. Le prosélytisme religieux ainsi que la diffusion de tracts, manifestes ou tout document incitant à rejoindre une organisation religieuse.
            8. La divulgation de coordonnées personnelles (adresse, téléphone) même si ce sont ses propres coordonnées ou celles d’une entreprise, même si cela est fait à la demande d’un internaute. Même si cela n’est pas effectué dans un but malveillant, il faut garder à l’esprit que ces coordonnées resteront ensuite visibles sur Internet et peuvent donc être utilisées à des fins préjudiciables pour les personnes. Dans le même ordre d’idées, révéler l’identité d’une personne commentant sous un pseudonyme n’est pas accepté.
            9. Les messages incompréhensibles ou illisibles, intégralement ou principalement rédigés en ASCII ou dans une langue autre que le français.
            10. La diffusion de liens URL à caractère commercial ou auto-promotionnel (site perso, blog, chaîne YouTube…). Il est autorisé de partager des liens vers d’autres sites à condition que le contenu ne soit pas de nature ouvertement publicitaire.

            4
          • „Deci cum ramane? Cu una ne laudam si alta cerem p’aci sau cum?
            Ca mie mi se rupe. M-a injurat ultra-progresistu-lu-peste-prajit hohenstaufen si pe mine in draci…
            Toti suntem subiectivi, la o adica…

            Copilarii…”

            N-am înteles, adicà una spun si alta fac ?

            Pentru mine nu sunt copilàrii.
            Nu mà las càlcat în picioare, sunt o persoanà demnà si cu fruntea sus. Am aceeasi atitudine în viata virtualà si în viata realà. Dacà nu am nici-o influentà asupra unei situatii care nu-mi convine, o voi evita.

            12
    • Mircea S, respect.Prezenta ta pe acest blog, ca și a lui Alex(fost USMC) sau a altora, aduce plus valoare subiectelor discutate.

      13
      • Subscriu!
        @Mircea
        Nu mai pune la suflet toate bălăriile spuse de toți nechemații care au citit 3 rânduri pe wikipedia și acum se cred experți.
        Atîta îi duce mintea, când nu înțeleg, încep să înjure și să-și expună complexele de inferioritate.
        Sunt câțiva oameni buni aici, care chiar știu ce spun. Restul…ignoră-i!
        Eu așa fac, ma uit să văd cine a comentat, dacă e vreunul dintre cei puțini printre comentatori, intru să citesc. Dacă nu, nu mai pierd timpul degeaba.
        Părerea mea, hîc…

        13
  9. # MirceaS.
    Discutia noastra in contradictoriu a fost intreadevar una politicoasa, fiecare si-a argumentat cum a putut opiniile.
    – in privinta METEOR ai avut dreptate, la momentul respectiv racheta era integrata pe Rafale, nu stiu unde mi-a fost capul;
    – in privinta Rafale F 3R, s-a dovedit ca nu toate aparatele erau/sunt trecute la respectivul standard;

    In privinta neintelegerilor dintre tine si alti comentatori de pe aici, sa nu uitam ca gsg9 a fost invitat in spam tocami datorita unor atacuri urate asupra ta, am intervenit imediat atat eu cat si Zgureanu.

    In privinta neincrederii mele fata de sursele tale, ei bine, asta e tu iti cunosti sursele eu nu, asa ca prefer sursele oficiale.
    Despre Elvetia ramane de vazut dar am scris si noi ca Rafale pare scapat in castigator, asteptam acum o declaratie oficiala

    5
  10. Mie personal imi plac atat MC Solaar cât și Noir Desir… Consider Rafale cel mai bun avion din generația 4+. Și cred că oamenii se mai si ceartă, important este să nu rămână supărați…

    3
  11. Cine ma poate ajuta cu un video link in care vedem un Rafale full load in timp ce poate face diverse manevre executate ca si cum ar fi la un miting.
    Nu caut sa fiu carcotas, dar il vad promovat ticsit de armament (numai in poze) dar nu il vad nicaieri in actiune.
    Imi vine foarte greu sa cred ca orice avion mai poate fi si manevrabil cu atatea sub el.

    • Nici-un avion așa de încărcat nu face acrobații pe cer.
      Ba chiar când este vorba de cafteală, orice pilot se gândește cum să se debaraseze de rezervoare și alte încărcături.

      În schimb, poza unui Rafale cu trei rezervoare de 2000 l, șase A2SM de 250 kg, două METEOR, două MICA-IR și două MICA-EM nu este pentru galeriii publicitare ci chiar o configurație operațională de penetrație înfepărtată.

      6
      • Mircea multumesc, unde nu imi iese. Totusi ramane suprafata portanta destul de putina, greutate mare de incarcare, multe forme (rachete, rezervoare) care ii „fura” mult din portanta cum ai mai putea zbura la linie joasa in care te forteaza sa ai o viteza mai mica ceea ce dauneaza enorm portantei.
        Ma gandesc ca asa incarcat poti zbura numai sus, viteza ridicata si o amprenta radar destul de maricica, plus ca motoarele trebuie tinute intr-o forta mai mare sa compenseze greutatea.
        Intreb pentru ca relieful, antiaeriana, sistemele radar nu sunt chiar usor de pacalit cu o asemenea incarcatura si amprenta termica de la motoare.

        2
        • Dassault este specialistul incontestabil al aripii delta și are niște aerodinamicieni formidabili.
          Nu cunosc multe avioane care să care o masă mai mare decât masa lor vidă.

          Ca o chestie în sensul măiestriei lui Dassault este rolul care a fost atribuit “canardului”, deosebit de ceilalți doi “eurocanarzi”.
          Pe lângă poziția care nu împiedică vizibilitatea pentru apuntarea pe portavion, el servește în plus de aerofrână la “lipirea” curentului de aer la aripile delta, nu neapărat la controlul zborului.

          O altă particularitate est optimizarea motorului pentru joasă și medie altitudine și comenzi de zbor care permit controlul zborului la foarte joasă altitudine chiar în configurație “grea”.

          3
  12. Se pare ca Rafale va fi in cele din urma un avion de succes. Bravo lor, francezii s-au dovedit seriosi in modernizarea si promovarea avionului. Ca preferinta personala aparatul arata si foarte bine 🙂

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *