Presa croata da Rafale castigator

In competitia din Croatia pentru un nou avion multirol, presa locala sustine ca oferta francezilor de la Dassault, cu Rafale F 3R la mana a doua, ar fi castigatoare.

Pe ultima turnanta mai era in competitie, Lockheed Martin cu F 16 Block 70 alaturi de francezi.

Conform presei croate, pe 20 mai presedintele tarii a tinut o sedinta de consiliu de securitate, iar modernizarea fortelor aeriene a fost sigur pe agenda. Se crede ca in aceste circumstante s-ar fi luat o hotarare pentru inlocuirea aparatelor MiG 21 aflate astazi in serviciu cu Rafale F 3R.

Se asteapta ca un rezultat oficial sa fie anuntat pe 28 mai.

Asa cum ne aducem aminte, croatii au mai avut o cerere de oferta si lucrurile mergeau bine, Zagrebul batand palma cu Israelul pentru aparate F 16 Brack, dar americanii nu au fost de acord si afacerea a cazut.

Mai apoi s-a purces la o nou cerere de oferta (2020) si patru au fost competitorii: LM cu F 16 Block 70, Israelul cu F 16 sh Block 30, Saab cu Gripen C/D aparate nou construite si Dassault cu 12 Rafale sh dar modernizate la standardul F 3R.

In toate cele patru oferte este vorba despre 12 aparate de zbor.

In decembrie 2020, croatii au decis sa mearga mai departe doar cu oferta celor de la Lockheed Martin si cu francezii de la Dassault.

Franta a oferit 12 aparate Rafale F 3R din inventarul fortelor sale aeriene la pretul de 930 de milioane de euro, incluzand aici si pregatirea pilotilor si a tehnicienilor, dar – se pare – fara armament. Alte detalii oferite de presa croata tin de aparatele Rafale oferite.

Aflam astfel ca Rafale F 3R care sunt ofertate Croatiei mai au ca resursa de zbor in jurul a 7 mii de ore de zbor, iar la livrare vor fi aduse la 9 mii de ore de zbor resursa. Aparatele care vor fi vandute Croatiei au consumat sub jumatate din resursa de zbor standard, de uzina.

Mai sustin sursele croate ca ora de zbor ar fi pe la 17-18 mii de euro, ceea ce ar fi cu adevarat magnific pentru ei,destul de jenant pentru noi…

Cel mai “batran” Rafale oferit croatilor ar fi sa aiba zece ani. Primele sase aparate ar trebui sa ajunga in Croatia in 2024, urmatoarele sase in 2025.

Tot pe surse, americanii au oferit 12 aparate F 16 Block 70 pentru suma de 1,5 miliarde de euro.

Pe 27 mai parlamentul croat se va intruni cu usile inchise pentru a fi informat cu privire la decizia luata, ziua urmatoare ar fi sa fie anuntul oficial.

Plata aparatelor va fi facilitata de guvernul francez care va garanta imprumutul necesar, la fel ca si in cazul Egiptului cu cele 30 de aparate Rafale F 3F.

Bineinteles ca Dassault va primi o comanda de 12 aparate care sa inlocuiasca avioanele vandute Croatiei.

PS Daca lucrurile asa stau si Croatia va cumpara 12 aparate Rafale F 3F nu putem decat sa-i aplaudam in picioare, mai ales daca tinem cont de achizitiile facute de aceasta tara in ultimii ani, toate bine gandite si care aduc multa plus-valoare capacitatii de aparare a fostului stat yugoslav.

Si mai apoi, daca suntem masochisti, sa punem in oglinda Croatia cu Romania – la nivel de forte armate: bugete, dotare, achizitii etc si sa ne dam mai apoi cu parare despre cum stam noi.

GeorgeGMT

Cu multumiri lui Vindobona, pentru semnalare

138 de comentarii:

  1. Tampiti ar fi sa dea 65% in plus americanilor ptr pasaroaiele lor concepute acum juma de secol si upgradate la nesfarsit. Ma intreb a mia oara, ce dracu fac aia cu 3/4 de triliard pe an buget ca au o gramada de asset uri concepute acum juma de secol sau mai mult. Cine dracu o sifona sutele alea de miliarde, nu stiu. De fapt stiu dar nu spui???.

    12
    • https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2021/03/13/heres-how-much-money-is-on-the-table-for-the-air-forces-2021-aviation-bonus-program/

      Am mai pus acest link,americanii sunt singurii din lume care dau la reinnoirea contractului 200000 $, banu’ jos.Bonusuri.

      Likewise, these pilots can earn annual payments of $35,000 for contracts spanning eight to 12 years, with an up-front payment option of $200,000.

      D’aia au 3/4 triliard pe an buget, un pilot rus sau chinez care citeste stirea de mai sus intra in depresie.

      14
      • Din păcate și Croații și Sârbii șunt peste noi la gândire și se pare că și la viitoare dotare când vine vorba de apărare. Noi luăm până și pulberea de la sârbi.Ar fi mers la fix și la noi Rafale pentru superioritate aeriană in completarea lui F16.

        9
        • @Eduard,

          Paradigma noastra spune clar ca trebuie sa cotim serios spre US la armament si diplomatie. USA este pentru noi fix Franta de acum 150 de ani.

          Este clar ca F 16 A/B MLU nu a fost alegerea cea mai buna, poate doar dpdv financiar in perioada cand s-a luat decizia. Este important ca urmatoarele escadrile sa nu mai fie modelul asta vechi. Poate Viper, poate F 35 sau altceva, dar nu MLU.

          In rest numai de bine, mai sunt si cazuri fericite, vezi Pirahna V, Patriot, Himmars, NSM si or sa mai vina!

          2
      • WTF, pe salarii si bonusuri dau astia trei sferturi de trilion$ ??? Si eu care credeam ca se duc pe tot felul de proiecte „indraznete” care costa de 2-3 ori mai mult ca la altii. Apropo mai stie cineva cat descoperisera ziaristii aia ca valora un capac de toaleta in bombardierele strategice???

        2
      • 35000 pe an castigi la mcdonalds intorcand burgers pe gratar

        5
        • Asta este un bonus anual pe care il primesti daca semnezi un contract de lunga durata in afara de acel bonus de $200.000 pe care ii primesti la semnarea contractului.

          Un capitan pilot cu 4-5 de serviciu activ are o solda lunara undeva pe la $6.500

          12
    • $163 miliarde – salarii si pensii
      $290 miliarde – operare si mentenanta
      $243 miliarde – achizitii
      $8.2 miliarde – infrastructura

      Cine le sifoneaza? Mintea ta pintenoaga…

      29
      • Inteligenta sclipitoare, ma refeream tocmai la jumatatea aia de trilion anual(achizitii+operare/mentenanta) din care cumpara niste chestii scumpe de zici ca sunt din aur masiv de 24k si incrustate cu diamante de enspe carate. Mare parte din sutele alea de miliarde sunt sifonate de marile corporatii de armament prin preturile nesimtite si de multe ori nejustificate pe care le practica.

        7
        • ar trebui sa mearga precum astea romanesti pe minus sa dea faliment si aia e.

          de ce sa aibe profit sa faca cercetare sa faca investitii cand mai simplu e sa aiba o hala mare cu 3 utilaje antice 10 mosi la strung si restul pustiu.

          e greu capitalismul asta

          12
        • „Ma intreb a mia oara, ce dracu fac aia cu 3/4 de triliard pe an buget”

          Inteleg ca ai mintea tulbure de la ifosele de bauxita care iti cutreiera cutia cranina, dar ai si uitat ce ai scris?

          Hai sa-ti spun eu cum este cu preturile. La achizitii de „major defense articles” marja de profit este undeva in jur de 10%. Baga o geana la datele financiare ale LM Aeronautics. Stiu ca ai durata de atentie a unui parameci, dar totusi incearca. Daca gasesti o marja de profit de hai sa zicem 20%, poate ne anunti si pe noi. Marja de profit la servicii O&M este intre 2%-5%. Incidental vezi ca toate facturile sunt verificate de DCMA (te las pe tine sa descoperi cine sunt astia) inainte de a fi platite, tocmai ca sa se asigure de corectitudinea preturilor/price fairness.

          27
  2. Mda, stiam de douà zile, dar cum se pare cà spun prostii despre Rafale, m-am abtinut sà comunic sà nu-mi atrag comentarii dezagreabile de la cei care stiu mai bine.
    Cele 12 Rafale sunt vândute de statul francez (nu de Dassault) prin DGA (Direction Générale de l’Armement) si în pretul de 930 milioane € nu este inclus armamentul, care va face obiectul unui alt contract. Sunt incluse în afarà de aparate, instructia si echipamente la sol.

    Pe de altà parte, prima campanie de teste ale standardului F4.1 a avut loc între 26 si 29 aprilie 2021, cu 8 Rafale (din care 2 Marine), 2 Mirage-2000 si douà AlphaJet.

    « Rafale F4.1 a fost testat într-un mediu tehnico-operațional realist: echipajele, echipate cu vizoarele de cască SCORPION, au fost capabile să pună în aplicare noile funcționalități de luptă colaborativă, în special localizarea precisă a altor aeronave prin mijloace pasive în cadrul unei patrule. »
    https://www.defense.gouv.fr/dga/actualite/la-dga-realise-la-premiere-campagne-d-essais-du-rafale-au-standard-f4-1

    11
    • Salut , noi de ce nu cumpărăm încă o escadrila de F16?.Sunt convins că am avea de unde lua ,dar banii. Ciudat că noii tot declarăm că atingem pragul ăla obligatoriu din bugetul pibului dar nu se observă nimic. PS vănătorii de munte din Brad Avram Iancu încă folosesc ARO care cred eu numai corespunde standardelor NATO e un mic exemplu doar și cred că există destule exemple concrete în care se vede limitele noastre. Croația și majoritatea țărilor din jurul nostru fac achiziții eficiente , chiar dacă în număr mic dar se observă schimbarea tehnici. Pe când noii vedem tot acelaș tehnică veche

      10
    • Nu te poti abtine? Unde anume am scris eu ca sunt vandute de Dassault, daca provin din inventarul fortelor aeriene?

      12
      • Cred cà tu nu te abtii. Unde am scris eu cà ai afirmat altceva ?
        Am subliniat de ce armamentul nu este inclus, fiindcà vânzarea nu este fàcutà de Rafale International, grupare care include si fabricantii de armament MBDA si Thales. Vânzàrile de Rafale noi sunt fàcute de Rafale International GIE.

        13
        • Am pomenit eu ceva de discutia noastra anterioara?

          11
          • Nu. Dar eu nu o uit si asta are drept consecintà gradul meu de participare actual voluntar redus la acest site.

            10
            • Am discutat, ne-am contrat, fiecare cu argumentele lui, am pus link-uri, cine vrea sa citeasca isi face singur o parere si cu asta basta. Eu mi-o mentin pe a mea, dar asta nu inseamna c-o s-o tin laie pana la judecata de apoi. Pt ca pana intr-un final nu-mi pasa ce parere ai tu, cum nici tie nu-ti pasa de opinia mea.
              Asta imi pare un pic ciudat.

              17
              • Exact ca în anii 30, politicienii romani vizează doar propriile interese și beneficii în defavoarea interesului național. Exact ca atunci, cu o Rusie agresivă în apropierea frontierelor, România este total nepregătita și foarte foarte slab înzestrată militar pt a putea face față măcar 24 de ore (până la teoretica reacție aliata) unei eventuale agresiuni rusești. Despre posibilitatea de a oferi sprijin romanilor de peste Prut sau Nistru, nici nu poate fi vorba. Sa nu uitam ca și în 1939 hotarele României erau recunoscute internațional, dar Națiunile Unite au preferat sa închidă ochii la nenorocirile din Europa Centrală și de Est.

                19
              • Francezul spune : „Il y a l’art et la manière” ca sà sustii o discute contradictorie.
                Când o sà am timp, îti voi ràspunde prin mesaj privat.

                4
    • Chiar ma intrebam de ce nu esti pe site, stirea aparuse si aici.

      2
  3. Un subiect foarte interesant din punctul meu de vedere, mersi pentru reactia rapida @GeorgeGMT – se pare ca am fost pe aceeasi lungime de unda ?

    Rafale isi face loc usor, usor in zona Mediteranei, avem si Grecia cu un combo de noi+sh, acum posibil si Croatia. Interesant si modul in care francezii au inteles ca pot intra in piata, nu insista pe nou, ofera din rezerva celule folisite dar inca cu resursa suficienta, dau de munca industriei proprii prin lucrari de upgrade si prelungire resursa la avialoanele sh pentru export si in acelasi timp plaseaza si comenzi 1:1, pentru celule noi de inlocuit in efectivele proprii.

    De urmarit partea cu armamentul, ce si cum se va agrea.. ma astept sa apara rapid vesti dupa ce Croatia confirma oficial intelegerea.

    Apropos de greci, la ei cum e cu armamentul, mentenanta etc.? Sunt ceva informatii pe subiectul asta deja?

    6
  4. Croatii au facut o alegere inteleapta.Sunt curios care va fi optiunea elvetienilor si finlandezilor.

    3
  5. LaCuscaPsd&Aur

    Hey Igor, bad news for Serbia who have mig29…

    3
  6. O altà vânzare iminentà de Rafale pare sà fie Indoneziei, aprobarea politicà ar fi fost deja datà.
    Ministrul apàràrii indonezian ar fi declarat cà « vrea sà facà plàcere pilotilor sài ».
    Problema este finantarea, fiindcà bugetul degajat deocamdatà este de 1,1 miliarde $, care abia ajunge pentru 5 la 8 Rafale (în functie de armament si echipamentele la sol, mai ales cà trebuie stabilità logistica pentru un aparat care nu a fost niciodatà folosit acolo) iar indonezienii ar dori 36 la 40 avioane.

    7
  7. RoccoSuasito

    Nu stiu daca sa rad sau sa plang gandindu-ma ca noi din 2013 am reusit sa strangem 17 aparate F-16 care sincer sa fim, ca avionica sunt mediocre pentru timpul si locatia in care ne aflam.

    Si mai rau e ca viitorul pare tulbure neavand nicio noutate concreta despre ce va urma dupa astea 17 aparate si mai ales cand.

    Daca se confirma oficial, bravo croatilor, ii invidiez, la marimea si capacitatea lor financiara cu astea 12 avioane s-au asigurat pentru decenii. Au facut ceva bine din prima. Puteam si noi sa facem asta in 2007 luand atunci cele 48 de avioane noi multirol precum polonezii.

    Daca tot mergem pe drumul cu second-hand-uri, sper ca ai nostri sa se gandeasca cand vom strange o flota de F-16 mai mare, sa le aduca pe toate odata la standardul F-16V in tara la Aerostar, cum fac si taiwanezii si grecii. Asa ne-am mai repara din greseli. Si mai ales sa cumparam rachete si bombe destule ca fara ele avioanele sunt cam degeaba.

    18
  8. Bravo croaților – oameni serioși și francezilor!
    Aș fi curios ce pachet de armament au în vedere și mai ales detaliile programului de antrenament: câți piloți, cum e structurat, unde, valoare, nr. de ore etc.

    Personal am un dinte cu politicienii francezi de la Mitterand încoace, particular cu pușcărabilul Sarkozy, pentru atitudinea ostilă României. Atitudine nemeritate, în opinia mea, de cel mai important aliat și vector francofon în Europa Centrală și de Est. În fine, și-au săpat-o, amu și-o dreg…

    Sunt destul de convins că dacă Franța ne înainta o asemenea ofertă acum un deceniu, azi ne-am fi dotat cu cel puțin o escadrilă de Rafale. Însă ce să vezi, francezii au strâmbat din nas la primele semne de interes pt Mirage 2000, drept pentru care F-16 a rămas unica variantă.

    Sunt convins că sârbii nu sărbătoresc luna asta. Una peste alta Rafalle este actualmente cel mai puternică platformă NATO înafara F-22. Odată cu modernizările și optimizările F-35, Rafalle Fx va cădea pe trei, însă e o bestie de avion.

    16
    • Au strambat francezii din nas cand noi ne-am interesat de Mirage 2000?! Poti sa detaliezi un pic, eu nici nu stiu ca noi sa ne fi uitat (din pacate) la M 2000.
      Eu tot am rams cu gandul la Mirage 2000-9.

      5
        • Au ràmas spéculàri.
          EAU nu s-au despàrtit nici acum de Mirage 2000-9. Nu aveam cum sà cumpàràm ceea ce nu era disponibil.

          5
      • Mirage 2000-9 imi place mie nu s-au gandit ai nostri sa le cumpere, dar eu nu stiu ca Romania sa se fi interesat de Mirage 2000, cu atat mai mult cu cat, prin 2008 – cand se discuta despre 48 de avioane multirol noi – Dassault nici macar n-a venit pe aici sa vada ce si cum, probabil ca stiau ca vin degeaba. Oferte au fost pentru Gripen si Eurofighter.
        Nici Lockheed nu s-a agitat prea tare si nu a avut o oferta oficiala.

        3
      • @GMT, MariusZ
        Nu era vorba de Mirage 2000-9, cu toate că ar fi excelent și acum…

        Ce știu:
        Au fost contacte și discuții preliminare în anii 2000. Am înțeles de la instructorii mei că ideea a debutat după 1990 și că avea o oarecare susținere, atunci.
        S-a mai discutat și după implementarea programului DD pt LanceR, însă dincolo de reacții punctuale, francezii nu au fost prea interesați să ne reînarmeze… Am ratat, ambele state, o ocazie fenomenală, în opinia mea.

        În opinia mea Mirage-ul ca platformă net superior MLU…
        Mi-ar fi plăcut enorm să avem Mirage 2000 în dotare, să nu mai zic de Rafale – vechi fetiș personal. Da no, viața a vrut altfel.

        Nici acum n-ar fi târziu să refacem cooperarea industrială și militară cu Franța, însă timpul trece și nici contractul naval nu se materializează…
        Am avea ce să facem împreună cu Franța și ar fi extrem de benefic pentru ambele părți.

        9
        • chiar si daca nu era atunci la nivelul ala, putea fi adus de atunci la nivelul respectiv.
          Ne-am cacat pe noi cu F-16 MLU de la minus la plus infinit…
          La Mirage 2000, aveam acces acum la zeci de avioane din stocurile franceze. Nu stiu cata rezerva au in structura, insa.

          2
        • Mon cher,Franta a mai dat chix in interbelic,cand puteau face mult mai mult,dar au facut mai nimic.
          Da,ar fi fost minunat sa faca mai mult si acum,dar nu poti sa-i fortezi pe dragii de ei.

          7
      • Da corect bun Mirage-2000-9 dar dc la Croatia merge avion supersonic de lupta multirol bi-motor si la Romania nu?
        Faza e ca la Romania daca s-a inceput cu F-16 Falcon avslmr bimotor logic si normal de achizitionat ar fi F-15 E Strike Eagle sh pt superioritate aeriana si atac.
        Mirifique pt FARo ar fi 32 F-16 Falcon sh si 32 F-15 E Strike Eagle sh.
        Dpdv al banilor pt MAPN nu cred ca se mai poate spune ca nu sunt dupa discutia care a avut loc aci pt site facandu-se comparatia intre bugetele Greciei si Romaniei pt aparare, rezultand ca grecii cu bani mai putini decat ai noshtrii anual au o dotare net superioara.

    • Mai aveam și varianta Gripen, care oricum are și el componente și armament american dar noi din păcate preferam ah in locul aparatelor noi. Am avut o oferta foarte buna de la suedezi dar noi nu și nu.

      4
      • chiar asa ! ce nu ne place la SAAB??? …faptul ca sunt noi??? sau nu se ridica la nivelul nostru?

        1
        • Gripen are 3lucruri :
          1.Constructia se face în cantități mici și pe durate lungi de timp, dacă ai nevoie de multe avioane și repede atunci nu au capacitatea de a livra.
          2.Productia sau cantitatea existenta vândută este mică și nu există surplus de avioane stocate.
          3.Nu este țară NATO și în cazul unor conflicte poate să aleagă neutralitatea, în cazul ăsta ramai fără piese de schimb și nu poți cumpăra din altă parte.
          PS. Deși 20 avioane Gripen se puteau achiziționa pentru politie aeriană pe timp de pace care să fie primele trimise la intercepții, pentru economii la ora de zbor.

          3
    • Stiu ca dupa decembrie 1989 am avut foarte multe Mig21 si eram pregatiti sa le intretinem si exploatam insa in anii 1990, dupa anul 1995, mai ales, as fi renuntat la toate Mig-urile si as fi cumparat 72 de aparate Mirage 2000, noi noute.Azi am fi fost mult mai castigati.

      2
      • atunci nu aveam bani sa cumparam atatea, cum n-am avut bani nici pentru 96 de AH-1 Dracula… am avut doar pentru 24 de IAR-330 Puma Socat… adica platforme existente modernizate

        2
        • Daca ar fi existat vointa politica se putea ajunge la o intelegere cu francezii.Ei ne dadeau avioanele si armamentul iar noi le le ofeream in concesiune , anumite obiective industriale , inclusiv din domeniul turismului.Poate gresesc dar cred mai degraba ca cei care s-au perindat la guvernarea Romaniei sunt singurii vinovati ca nu s-a ajuns la o intelegere cu francezii.

          1
          • @sorin…da, gresesti. Ce sa faca francezii cu rablele noastre de hoteluri? Turismul romanesc a avut o scurta stralucire internationala prin anii ’70 cand Ceausescu incerca ceva emancipare iar Spania era sub dictatura lui Franco, Grecia era sub „dictatura coloneilor”, Egiptul in general se batea cu Israel iar Italia nu se simtea nici ea prea bine. Dupa anii ’90 toate patru de mai sus au explodat in circuitul turismului cu conditii naturale si de infrastructura la care Romania nu poate nici macar sa viseze. Turismul e inca o faza de-a noastra de care ne agatam in lipsa de ceva mai bun.

            4
      • Noi nu am avut bani de modernizat MIG 29 si tu visezi la 72 de Mirage 2000 – cand pe noi tot programul de LanceR initial ne-a costat 550 de milioane aproximativ?

        6
  9. De neinteles achizitia, mie mi se pare ca Hrvatska se pisa contra vantului, scuzati franceza.Cand tu primesti de la unchiul Sam ifv Bradley,

    https://euro-sd.com/2020/12/articles/exclusive/20115/croatia-receives-76-bradley-ifvs/

    cand tara ta e o creatie a Germaniei si a USA, cand ai mai facut odata greseala sa vrei sa cumperi avioane F16 din Israel si USA a blocat vanzarea,mi se pare ca aici se poate aplica dictonul „errare humanum est, sed perseverare diabolicum ” .
    In 1990 Germania s-a intors in Balcani pentru a regla niste conturi. Cu sarbii, pentru ca au pierdut ww2 din cauza invadarii Yugoslaviei, au amanat din cauza asta Barbarossa.Cu croatii si slovenii aveau alte datorii,oamenii aia s-au retras impreuna cu trupele germane, n-au schimbat frontul. Croatii au avut la Bleiburg intre 60000 si 200000 de oameni executati de partizanii lui Tito, asa ceva nu se uita.
    Hrvatska e datoare vanduta USA , numai daca luam Operacija Oluja,prin care au recucerit Krajina de la sarbi, https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Storm , au fost pareri ca desi generalul Ante Gotovina a avut de tras dupa recucerirea Krainei, toata operatiunea a fost dirijata de americani, a semanat destul de mult cu „Desert Storm” , chiar si numele oluja = storm.

    The United States also played a role in the operation by directing Croatia to a military consultancy firm, Military Professional Resources Incorporated (MPRI), that signed a Pentagon licensed contract to advise, train and provide intelligence to the Croatian army.

    E parerea mea, poate nu am dreptate, dar cred ca e o greseala majora sa nu cumpere armament de la americani, la fel ca noi,obsesia de a cumpara drone din Israel cand SUA iti asigura securitatea mi se pare o greseala grava ,exista riscul ca USA sa priveasca aceste actiuni ca neamicale si sa reactioneze ca atare la un moment dat.

    15
    • ce legatura are Bradley cu achizitia de avioane?
      Sau promovam acum achizitiile cu sursa unica?

      10
      • Fiecare cu parerea lui, important e sa avem argumente, indiferent de unde provin, daca sunt logice e ok.Da ,sursa unica e bine sa fie USA.Sa luam cazul armatei romane ww2. Abia in 1943 armata romana dorea unificarea armamentului cu armata germana. Se dorea trecerea/fabricarea in tara a obuzierului 105 mm german in locul obuzierului 100 mm Skoda.De asemenea se dorea fabricarea in tara a tunului PAK 1940,75 mm,a tunului aa 88 mm. a pistolului- mitraliera 1943(asa ii spuneam noi).Culmea nu aparea nimic despre tunul Resita 75 mm.Asta cred ca era corect, intr-un razboi e bine sa ai acelasi armament cu aliatul cel mai puternic si asta era concluzia armatei romane dupa 2 ani de razboi.Revenind in zilele noastre, eu sunt de acord cu Basescu, care foarte plastic spunea ”mai bine sug p..a la un licurici mare decat la mai multi licurici mai mici”.Citatul e din memorie, a aparut la Sorin Rosca Stanescu dupa ce Basescu a iesit presedinte in 2004 si l-a sunat pe Patriciu si i-a intors vorbele ”vezi ca mai ai doua saptamini de liniste”.Si la fel sunt de acord cu Basescu cand la criticat pe Ciolos la cumpararea de Spike,daca avem in tara trupe americane, de ce sa avem armament diferit, daca vom lupta impreuna e bine sa putem imprumuta armament/munitie de la americani, intr-o ipotetica lupta cu inamicul din „rasarit si din miazanoapte” cum ziceau jurnalele in 1941,impreuna cu cine vom lupta? Cu trupele Bundeswehr?, cu IDF-ul? .Principalul aliat va fi USA, sper sa nu-si schimbe optiunile, ca asta ne-ar mai lipsi.Si atunci de ce inventam noi roata si mersul pe jos,am patit-o pe frontul de rasarit, ce ne trebuie noua diversificarea armamentului cand tara asta are nevoie de trupe americane la MK, Campia Turzii etc.Ca in caz de conflict nu vedem noi Spike de la nemti si probabil nici de la Israel,nici nu stiu cum ar putea sa le transporte aia pina la noi.La fel si Hrvatska,daca ai un semnal de la americani ca vor sa vanda F16 in Croatia, au blocat Israelul chiar daca ginerele lui Trump si Ivanka Trump erau de religie iudaica,ar trebui sa inteleaga mesajul.Ca nu se stie, Serbia e foarte bine inarmata, in caz de conflict e bine sa ai armament american,mai o donatie, mai primesti munitii din depozitele americane, de la francezi ce primesti? Iar Bradley-ul s-ar incadra in ideea asta, o sursa unica, USA, o relatie buna , tot cu USA, vad si vecinii tai cei „binevoitori” pe cine ai ales protector si la cine platesti „taxa de protectie” .Uite, ungurii au ales Germania si isi baga unghia in gat ca la noi sunt trupe americane, mai ziceau ca ne sustin americanii in relatia cu ei(asta chiar e citat din memorie, nu mai stiu unde am citit).Dar dupa cum am spus e o parere, n-as vrea sa ajung in situatia lui MirceaS care posteaza mai putin pe RM, in definitiv n-am jignit pe nimeni.

        23
        • in NATO nu exista doar americanii, Spike au multi: nemtii, polonezii, spaniolii. La ce colaborari avem, puteam produce local Spike, ca si polonezii… Javelin nu e chiar echivalent Spike LR.
          Asa am fost si in perioada interbelica: vedeam doar Anglia si Franta… am jucat totul pe o singura carte.
          Acum iar jucam pe o singura carte… sper sa avem mai mult noroc de asta data.

          7
          • Singura carte care conteaza in NATO este SUA. Vezi ca batalionul ala care este desfasurat la MK este desfasurat acolo printr-un acord bilateral SUA-Romania si nu in cadrul NATO. NATO fara SUA = f _ _ _ i la p _ _ a.

            24
          • „What is the purpose of the alliance? [The purpose is] to keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down!” – Hastings Ismay, 1st Baron Ismay, first Secretary General of NATO from 1952 to 1957.

            >Asa am fost si in perioada interbelica: vedeam doar Anglia si Franta… am jucat totul pe o singura carte.
            Din pacate da, si nu din vina noastra. Planul Maresalului Piłsudski, pentru un „Międzymorze”/Intermarium-Intre Mari(idee mai veche a Printului Czartoryski, la randu-i folosint o idee mai veche a unui commonwealth polono-lituaniano-rutean), alianta in europa centrala si de est si impotriva URSS si impotriva Ghermaniei a esuat, Ucraina fiind acaparata de bolsevici, cehoslovacii neavand neaparat o iubire nemarginita pentru Polonia, lituanienii au spus si ei „NU”. Si pentru ca istoria nu se repeta da’ rimeaza al dracului, in anul domnului 20 21, am ajuns deja al 6-lea summit al Three Seas Initiative sau Trimarium, care isi are bazele pe 3 grupuri, Visegrad, Balticele si Grupul de la Craiova, si mai devreme sau mai tarziu se vor lipi si cateva tari non-ue si/sau non-nato. Singura putere care sustine pe fata alianta asta este US. Si Uk prin spate. Mai sunt si Italia, si Tarile de jos, da’ nu-s superputeri. Aa, ca fapt divers singurii politicieni care au spus pe fata si in mod repetat ca sustin ideea asta sunt: Cristian Diaconescu, actual presdinte Partidul Miscarea Populara(e drept, a spus asta cand nu era presedinte PMP, Adela Mirza, presedinte Alternativa Dreapta si…sunet de tobe, George Simion de la Alianta pentru Uniunea Romanilor.

            Romania nu mai joaca pe o singura carte care e si impotenta, joaca o carte care-i face o alianta AICI si la randul ei alianta va intretine relatii bune cu tari ceva mai indepartate cum ar fi Israel, Coreea de Sud, Brazilia, in viitor Taiwan.

            3
        • hai sa nu mai idealizam atata alianta cu americanii si invatamintele din WW2.

          cand US a avut nevoie sa-si inarmeze aliatii de te miri unde a procurat si armament facut de sovietici. cand francezii au ramas fara bombe in Libia, ghici cine le-a trimis.

          Adevarul e ca achizitia F-16 MLU e mediocra si am mai zis-o, am putea opera 2 tipuri de avioane, francezii au niste jucarii foarte interesante pt noi.

          personal as fi preferat F-18 si locul 2 Rafale. Dar atat s-a putut

          3
    • cat despre Croatia, vezi ca e Austria…

      1
    • Lumea nu prea se supara cand procesul de achizitie este unul transparent si fara echivoc. Se supara atunci cand Naval Group castiga licitatia iar tu ca stat nu semnezi contractul, sau cand faci caiet de sarcini cu dedicatie, sau cand spui ca dai 2% dar in realitate te invarti tot pe la 1,7-1,8% si te duci la batalie cu T 55. Atunci poti gasi pe unii care sa uite la tine ca la un partener de mana a doua…

      19
      • Aici sunt si niste rautati.Am tot cautat pina am gasit ce imi aminteam.

        Începând cu data de 1 ianuarie 2016 sistemul de pensii militare de stat nu mai face parte din sistemul public de pensii, fiind reglementat ca sistem independent prin Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare.

        https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/protectie-sociala/pensii/3919-PilonulI

        Imi amintesc ca la un moment dat pensiile militare se plateau de catre Ministerul Muncii.Si a urmat un artificiu autohton , s-au trecut la ministerele militarizate si astfel s-au crescut bugetele, asa s-a ajuns la 2% PIB buget inzestrare armatei. E incorect, dar ce mai e corect pe lumea asta. Crezi ca Trump nu stia adevarul cand l-a laudat pe Iohannis pentru ca Romania are 2% PIB pentru aparare? Dar pina la urma l-a laudat si e si asta o realizare.

        10
  10. Sunt la banaj?

  11. Nush ce sa zic cu atatea laude pt croati. 80 mil pe aparat, cred ca e fara ștergatoare si preșuri. Din cate stiu pe indieini ii costa aproape 300 mil bucata cu tot pachetul inclus. Hai sa vedem la sfarsit cine o sa fie mai castigat noi sau ei. Nu uitati ca astia au un pib mai mic decat al bulgariei, au de platit bani grei pe autostrazilea alea care s bijuterii da nu stiu cu ce dreaq bani le au facut ca nu erau nici in euro. Apoi nu vad ca ei sa aiba in viitor un aerostar bacau pt rafale, mentenata zic. Si nu in ultimul rand ma uit ca pana si austriecii se plang de costurile eurofighter. Deci intelegeti unde bat? austria – croatia, rafale – eurofighter… Apoi ma gandesc ca Rafale e un super avion care sa apere zone mari, care sa care si bombe atomice din cate stiu, ce dracu sa faca croatii cu asa bimotor, au o tara cat 10 judete d’ale noastre. Le as fi recomandat un 14 gripen pe model ungaria si cehia.

    10
    • Rafale-urile indiene sunt noi…asta e diferenta

      3
      • Nu numai cà sunt noi, dar în târg sunt incluse echiparea a douà baze aeriene si armamentul.
        Si nu mai vorbesc de offset.

        7
        • Ma indoiesc sincer

          2
          • De ce anume te îndoiesti ?

            3
            • Mai vedem peste cativa ani. Eu cred ca intreaga afacere bate lejer 2 – 2.5 mld dolari cu toate cele incluse, baze, armament, etc (Iar suma asta pentru bugetul lor e uriasa). Armamentul MBDA e cam la pret dublu fata de cel american. Gandeste-te ca noi nici acum si se pare ca vor mai trece ani pana ce vom avea escadrila operationala. Iar toate astea ma fac sa cred ca e foarte greu de crezut ca vor reusi croatii cu 1md dolari sa faca cu un super avion. Da…, le vor cumpara si din 12 vor avea in stare de zbor maxim 3, 4, restul vor face naveta in franta la mentenanta…. or sa plateasca pt nimic de o sa-i usture rau, ce sa mai vorbim de un numar rezoabil de piloti antrenati…

              4
              • În armata francezà, formarea unui pilot de vânàtoare ia 3 ani si costà 400.000 €
                Cum foarte probabil croatii vor trimite piloti experimenati, pretul acesta va scade la jumàtate (200.000 €) si la 6-9 luni de instructie. În plus se procedeazà ca si la altii, la instruires unor piloti care devin instructori la rândul lor, deci nu toti vor pupa Franta.
                În general, se atribuie 2,5 piloti pentru avion monoloc, 5 piloti-naviganti pentru biloc.
                Plus mecanicii de întretinere, probabil cel putin 30 pentru 12 avioane. (Am avut în Grecia un sofer personal fost mecanic pe Mirage 2000 care mi-a spus cà a fàcut un stagiu de 9 luni în Franta).
                În ansamblu, estimez costul de formare pentru croati în jour de 7-8 miloane €, plus costul formàrii în intern, în Croatia.

                Pentru preturi :
                MICA : 590 000 € (AIM-9X Sidewinder 350.000 €)
                Exocet AM-39 800.000 €
                METEOR : 2 000 000 € (AIM-120D AMRAAM 1 500 000 €)
                SCALP : 626 000 €
                Kit de guidage si propulsie AASM : 167.000 €. Poate fi pus pe bombele americane MK-82, 83, 84. Complet 325 000 €.

                Bombele ghidate americane din seria GBU sunt calificate pe Rafale
                (GBU-12, 22, 24, 49 sunt între la 54 000 si 67 000 €)
                Si seria neghidatà MK-82, 83, 84 si BLU 126/111

                Cât despre conditia operationalà, cu o resursà garantatà de 9 000 ore, nu cred cà vor fi probleme. Ba chiar de câtva timp Dassault garanteazà disponibilitatea la mai mult de 80%. Nu stiu dacà clauza asta este inclusà la croati, mai ales cà este vorba de avioane «rodate » (asa se glumeste la Dassault, nu li se spune second hand).

                7
              • În armata francezà, formarea unui pilot de vânàtoare ab nihilo ia 3 ani si costà 400.000 €
                Cum foarte probabil croatii vor trimite piloti experimenati, pretul acesta va scade la jumàtate (200.000 €) si la 6-9 luni de instructie. În plus se procedeazà ca si la altii, la instruires unor piloti care devin instructori la rândul lor, deci nu toti vor pupa Franta.
                În general, se atribuie 2,5 piloti pentru avion monoloc, 5 piloti-naviganti pentru biloc.
                Plus mecanicii de întretinere, probabil cel putin 30 pentru 12 avioane. (Am avut în Grecia un sofer personal fost mecanic pe Mirage 2000 care mi-a spus cà a fàcut un stagiu de 9 luni în Franta).
                În ansamblu, estimez costul de formare pentru croati în jour de 7-8 miloane €, plus costul formàrii în intern, în Croatia.

                Pentru preturi :
                MICA : 590 000 € (AIM-9X Sidewinder 350.000 €)
                Exocet AM-39 800.000 €
                METEOR : 2 000 000 € (AIM-120D AMRAAM 1 500 000 €)
                SCALP : 626 000 €
                Kit de guidage si propulsie AASM : 167.000 €. Poate fi pus pe bombele americane MK-82, 83, 84. Complet 325 000 €.

                Bombele ghidate americane din seria GBU sunt calificate pe Rafale
                (GBU-12, 22, 24, 49 sunt între la 54 000 si 67 000 €)
                Si seria neghidatà MK-82, 83, 84 si BLU 126/111

                Cât despre conditia operationalà, cu o resursà garantatà de 9 000 ore, nu cred cà vor fi probleme. Ba chiar decâtva timp Dassault garanteazà disponibilitatea la mai mult de 80%. Nu stiu dacà clauza asta este inclusà la croati, mai ales cà este vorba de avioane «rodate » (asa se glumeste la Dassault, nu li se spune second hand).

                4
                • Hai sa din sobri acum. Un cap de ghidaj pentru seria GBU este in jur de $20.000 iar bomba propriu zis este undeva la $2.000.

                  3
                  • Posibil, chiar probabil. Pentru preturile armamentelor de originà americane nu garantez fiabilitatea surselor, nu le folosesc prea mult. La o càutare rapidà, ulterioarà postului tàu, majoritatea surselor dau alte preturi (4000 la 16000 $ pentru bomba „goalà).
                    „Per the Air Force budget, a standard, unguided Mk 82 500-pound class bomb has a unit price of $4,000, while 2,000-pound class Mk 84 unguided bombs cost $16,000 apiece.”
                    Iar pentru kitul de ghidaj :
                    „As weapons become more sophisticated, their cost increase – Paveway II laser guidance kits were sold for $12,000 ten years ago, but increased four to seven times higher, when served with improved seekers, electronics and optional GPS, associated with the Paveway III version. Depending on the size of the weapon – ($40,000 for a 1,000 pound and $70,000 for the 2,000 pound warhead.”
                    De altfel si pentru rachete am gàsit alte preturi

                    2
                    • MXU-650 cap ghidaj – $4.000 – pagina 55

                      MK84 General Purpose Bomb (2.000 de livre) – $12.000 – pagina 56

                      MK82 General Purpose Bomb (500 de livre) – $4.000 – pagina 57

                      MAU-209 cap ghidaj – $8.000 – pagina 59

                      MXU-650 Fin Assembly kit (EC32) consists of a tail fin, forward canards and attachment hardware needed to assemble the GBU-12 (MK-82 Warhead, 500lb class) Laser Guided Bomb (LGB). This Fin assembly
                      kit, coupled with a Computer Control Group (ED58) complete the GBU-12 weapons build. These weapons are primarily used for precision bombing against non-hardened targets. This item is procured by
                      Munitions Sustainment Division at Hill AFB.

                      MAU-209/MAU-169 (ED58) GBU-10/12 Computer Control Group is a laser homing guidance unit used on the GBU-10 and GBU-12 Laser Guided Bombs, (GBU-10, MK-84 Warhead, 2000lb class or GBU-12,
                      MK-82 Warhead, 500lb class). The system has folding wings which open upon release for maneuverability and increased aircraft payload. This item is procured by Hill AFB. Laser Guided Bombs are essential
                      to meeting training, operational and inventory objective requirements worldwide for precision bombing against hardened and non-hardened targets. Yearly procurements ensure the necessary stock on hand to
                      meet these requirements. Paveway II telemetry (TM) kits are radio monitored modules installed in the GBU-10, 12 and 16 weapon systems that monitor and track data during flight. They provide essential data
                      for issues such as flight failures and weapon accuracy as well as data for the long term sustainment of the weapon system.

                      7
                    • Cum ti-am spus, preturile armamentelor americane ies din domeniul meu de competentà si eu le-am dat ca titlu informativ. Nu mà deranjeazà ca preturile reale sà fie cele care le dai.

                      Asi putea spune „dimpotrivà”, majoritatea acestor bombe fiind calificate pe Rafale, asta înseamnà cà poate sà „tragà” si armament ieftin.

                      2
                    • Mircea, merci de info, apreciez, însă ești sigur că costul pe 3 ani, cu masă, soldă, formare e NUMAI 400 de mii???!!!!

                      La noi costă semnificativ mai mult, pe vremea în care formarea se făcea cu Yak-52 / L-39 sau IAR… Mira-m-aș să nu fie 4 milioane.

                      3
                    • Probabil ca doar solda bruta sare de 400k, in trei ani. In Romania, un pilot are nevoie de 50 de ore pe supersonic ca sa fie certificat, abia apoi incepe antrenamentul pt a deveni pilot de lupta, apt in orice conditii meteo si pt toate tipurile de misiuni.
                      Ori numai cele 50 de ore pe supersonic, costa ceva mai mult de 400k, cam 900k, la 18k ora de zbor pe Rafale, asa cum apare prin presa, desi mie mi se pare un cost al dracului de mic…
                      De restul costurilor, pana ajungi sa zbori solo pe supersonic numai discutam.

                      Nu stiu care este baremul in Franta.

                      3
                    • Pentru formarea pilotilor, nu cred cà solda este inclusà.
                      Este vorba strict de costurile aferente formatiei (probabil cazarea si hrana pe bazà sunt incluse, dar nici asta nu este precizat).

                      1
                    • 400 000 € de soldà în trei ani poate în America sau… România.
                      Statul francez este mai putin generos cu elevii-piloti : 1635 € pe lunà, adicà 58 860 € pe trei ani.

                      „Les études d’aviation durent trois ans. Pendant ce temps, l’élève est aviateur et touche 1635 €, en moyenne selon ses missions.
                      En revanche, dès l’obtention du brevet de pilote, il devient aspirant et peut toucher 2626 € net. Ces chiffres correspondent à un pilote célibataire au 1er janvier 2020.”

                      https://www.reconversionprofessionnelle.org/salaire-pilote-de-chasse

                      3
                    • Doamne iarta-ma nu stiam ca au solde atat de mizere…
                      Fata de piloti, probabil ca se refera la costul formarii pana sa ajunga sa zboare pe supersonic. Adica are brevet de pilot pe avion cu elice (PC 21 este un turboprop), cand trece pe AlphaJet – trebuie sa zboare pe subsonic, nu se poate face trecere de pe turbo prop direct pe supersonic – costurile cresc, iar mai apoi pe Mirage 2000/Rafale la fel.
                      Deci 400k ar fi costul brevetului, nu al unui pilot militar de supersonic, daca am inteles eu bine ci doar al unui pilot pt avionul cu elice.

                    • Ba da, trec direct de la turboprop (Pilatus PC-12) la supersonic, fiindcà Alphajet-urile sunt/vor fi retrase.
                      Costul asa de redus este datorat simulatoarelor si mai ales lui Pilatus PC-12 care are un emulator atât pentru avionul care îl simuleazà cât si pentru amenintàrile posibile, apar printr-un logiciel dedicat pe ecranele pilotului. Practic este un simulator care zboarà.
                      Pe avioane cu elice (motoare cu piston sau turbopropulsor) zboarà numai 275 de ore.
                      Pe Mirage 2000 sau Rafale nu am numàrul de ore, dar iar intrà în cauzà simulatoarele.
                      Formatia initialà se desàvârseste la BA de la Cazeaux în cadrul Escadron de transition opérationnelle [ETO] unde pilotul deja brevetat aviator zboarà pe supersonice înainte de a fi dirijat spre unitatea operationalà.

                      2
                    • Dap, la noi nu-i asa, nu se face trecere de pe elice pe supersonic si nu stiu nici pe altii sa faca asta, americanii parca fac trecere pe T 38, care poate zbura si supersonic si apoi pe avionul de lupta: F 16, F 15, F 22 etc…

                      In privinta trecerii de pe MiG 21 pe Rafale, nu stiu cum e, la noi trecerea de pe MiG 21 Lancer pe F 16 se face in Statele Unite, tine vreo doi ani si pilotii o i-au cam de la zero: T-6, T 38 si apoi F 16. Sare de 5 milioane de dolari.

                      2
                  • @Flogger
                    M-am bazat pe asta (proiectul MENTOR) :

                    „« Cette formation rénovée permettra de réduire de près de moitié le coût de formation d’un pilote de chasse, celui-ci passant de près de 700.000 euros à environ 400.000 euros. Surtout, elle permettrait de réduire d’un an la formation à l’horizon 2025 et de mieux répondre aux besoins des forces, les jeunes équipages étant formés sur un équipement présentant une avionique proche de celle de l’avion d’arme qu’ils auront à mettre en œuvre », fait valoir le rapporteur pour avis.

                    Une partie des économies viendrait du retrait des Alphajet, sachant que le coût d’une heure de vol effectuée avec cet appareil est de 7.800 euros… Soit 5 fois plus par rapport à un PC-21 [1.500 euros, ndlr].”
                    http://www.opex360.com/2019/10/29/larmee-de-lair-veut-former-ses-pilotes-de-chasse-plus-vite-pour-deux-fois-moins-cher

                    2
                • Fara suparafe, dar nu pare rezonabila suma de 400.000 de euro pt un pilot, pt 3 ani.
                  Este rezonabila daca formeaza piloti doar pe hartie.
                  Un pilot NATO trebuie sa zboare intre 140-200 de ore pe an ( zbor real, nu simulator).
                  Asta inseamna in cel mai ieftin scenariu o suma de ordinul milioanelor.
                  Eu zic ca e de preferat un pilot cu 140 de ore de zbor pe sn pe F16 unuia cu 400.000 de euro zburati in 3 ani pe Rafale 😉

                  • Eu nu mà supàr.

                    Dar asta este în Franta, probabil este prosti sà cheltuiascà atât de putin.

                    Toate învàtàturile tactice sunt fàcute cu Pilatus PC-12.
                    Apoi calificarea pe supersonice nu necesità sute de ore.
                    În schimb, odatà calificati, „bobocii” trebuie sà se antreneze în sânul unitàtilor operationale unde au fost repartizati în faza „Transformare operationalà” cu minimum 150 ore pe an, pe Rafale sau Mirage 2000.
                    Tocmai faza asta ultimà nu este contabilizatà ca „formatie” ci ca „antrenament”.

        • da si parca ceva integrare

          evident e mult mai compexa afacerea indiana de unde si diferenta de pret, astia se bazeaza pe Rafale sa-i contracareze pe chinezi

          Gripen-ul NG e un avion bun, parerea mea e ca abia acum a atins maturitatea, insa e bun in numar mare ca orice avion monomotor ca sa-i raspund si lui Emil…

    • Rectific, cam 200mil pe aparat pt India.

      1
    • Indienii cumpara avioane noi iar croatii, avioane folosite, aflate in uzul aviatiei militare franceze.De aici diferenta de pret.

      1
  12. Hm, achizitia de Rafale sh este si un anunt de Je m’en fiche la Unchiu. Adica „noi am zis ca vrem sh, ca suntem rupti in kour, dar cum unchiu nu a vrut sa ne dea, si a dat peste deshte lu’ perciunatu’, luam de la altii, da’ ramanem pretenari”. Francii , mari „iubitori” de americani, ii prind pe fraierii croatide clienti, apoi o sa ii fouta la echipamente , bombe si intretinere. Dar asta e strict problema lor. Problema lui Romanica este ca nu are nicio discutie concreta vizand achizitia celorlalte F-16. Si asta ne intereseaza. Restul e can can

    15
  13. Daca ar fi 6 B-uri si 6 C-uri…bonjour, ma belle!

  14. Suntem totuși tara NATO cea mai aproape de mega baza militara rusă din Crimea. Adică suntem „prima linie” nu eșalonul de rezerve și second hand.
    F 16 la a treia mana au fost luate în logica angajamentelor din 2004.
    Acum in 2021 situația e total diversa.
    Trebuie sa ai escorta valabilă cînd unchiul Sam vine din Italia cu Poseidonul sa cerceteze ce și cum.
    Escorta capabilă să privească urit la Ivan din carlinga Suhoiului 27 sau Migului 29.
    Croații sunt mai departe. Ipoteticul lor inamic e exact ăla din trecutul recent. Sârbii cu Mig 29.
    Or ști ei ceva de vor zburătoare cu doua motoare și nu știm noi ?

    7
    • da au incercat sa cumpere F 16 Barak de la israelieni – USA s-a opus.
      Au mers apoi pe mana F16V si Rafale – F 16V e scump cu spume la 1.5 miliarde comparand-ul cu Rafale second hand – si pare ca s-au decis.
      Nu este bimtor vs. bimotor dar este de ce poti lua de banii X pe care ii ai.
      Curios saltul de la MIG 21 la Rafale dar o sa vedem cat vor zbura in viitor si daca mai pot trage de MIG 21 inca 3 ani pana ajung la ei Rafale-urile.
      Contra MIG 29 sarbesti se descurcau bine si F 16 oricare block asa ca nu aici se duce discutia.

      2
  15. capatu satului

    F16 și Rafale sunt avioane diferite
    Cu paranteza ca Rafale ca bimotor are o viteza ascensionala mai mare și probabil duce mai mult armament
    Iar amperajul canard ii permite evolutii pr care F16 nu are cum sa le execute

    Rafale ca și celelalte bimotoare este aparat de superioritate aeriana
    Io cred ca la dușmani rus in coasta era preferabil sa luam și bimotoare
    Dar la noi pe măsura conducerii armei aviatie delfin ultimii 30 de ani
    Numa aparate luate la pila: renunțare la MIG 29 și modernizare MIG 21
    F16 third hand, etc etc
    Și repetarea la infinit ca avionu third hand e cea msi buna afacere

    Revenind la ruși, și la noi cele mai bune erau bimotoare
    Ca sunt Rafale, E/T sau F15
    Rafale pare mai ieftin de operat
    Dar are și el anumite chestii scumpe
    Ca au plătit indienii bani adevărați ca sa integreze nu știu ce racheta pe el – scalp sau meteor, nu mai țin bine minte

    Așa ca nu degeaba și grecii au luat Rafale și ei au F16 multe
    Și turcii au multe F16 și parca le și repara la ei
    Dar Rafale este altceva

    Cu o conducere rămasă la sectia sculărie
    Normal ca la noi numa alea ce trebuie luate la pula îs bune

    Fără supărare, la mintea mea 12 Rafale sh sunt mai bune ca 12 F16 Mlu
    Jos pălăria pt conducerea armatei croata

    8
    • „Ca au plătit indienii bani adevărați ca sa integreze nu știu ce racheta pe el – scalp sau meteor, nu mai țin bine minte”

      SCALP si METEOR sunt deja integrate pe Rafale (în fine, nu si ultimul dupà unii autori), indienii nu au avut nevoie sà plàteascà pentru asta.

      În pretul convenit, Dassault a inclus cerintele indiene specifice :

      Vizoare de cascà israeliene
      Receptoare de alertà radar specifice
      Bruioare în benzi joase
      Sisteme de înregistrare si urmàrire a datelor de zbor cu duratà màrità la zece ore

      Si mai ales

      Integrarea unor armamente indiene :
      Racheta BrahMos NG
      Racheta Astra BVRAAM

      4
  16. Sincer achizitia nu ma impresioneaza prea mult este buna, ok sa vedem cat si le vor permite sa zboare, pot sa acumuleze 100 de ore de zbor pe an pentru 18-24 de piloti? Da? Bravo lor! Nu – o sa aiba hangar Queen!
    Au sens cele 17 F 16 MLU ale noastre? – Da fiindca zburam destul de mult. Ero o oferta mai buna? Sigur ca era – alea 24 de Gripen C/D asigurau plati esalonate, nu cocosau bugetul anual al MApN-ului iti asigurau omogenitatea flotei, si erau noi.
    F 16 MLU in numar de 17 nu este o escadrila completa – atatea s-au gasit in stare suficient de buna ca sa le cumparam via Portugalia.
    Urmatoarele sper eu sa fie din USA din cele pe care USAF le va retrage mai inainte de planificarea initiala.
    Alta varianta F 16V- scump cu spume pentur un monomotor si la multe capitole sub Gripen E/F actual asa cum am anticipat.
    As vrea Gripen E/F in dotarea noastra – raspuns sigur „da” ar avea sens achizitia de 24 de avioane intr-o singura transa.
    As vrea F 16V in dotarea noastra – raspuns sigur „da” ar avea sens achizitia de 24 de avioane intr-o singura transa dar repet sunt scumpe par mult mai scumpe si lista de asteptare este destul de lunga.
    Mai are sens achizitia de Gripen C/D in acest moment pentru Romania? Ar trebui sa fie oferta al naibii de buna deoarece in final obtii o varianta un pic mai performanta pe partea de electronica si radar a F 16 MLU Tape 5.2 R actual deci mai mult sens ar avea sa poti continua linia F 16 poate Block 40.
    Cat de buna sunt Rafale vs. F 16 MLU – in primul rand raspunsul tine de ce antrenament au pilotii ca daca pe Rafale se va zbura 40 de ore pe an e pacat de capabilitatile aparatului.

    11
    • Daca in urmatorii 10 ani Romania va mai cumpara inca o escadrila de avioane, se va opta tot pentru F16.

      4
      • nu exista daca, unul din motivele pt care primele F16 nu au fost aduse pe Borcea era lipsa infrastructurii, nu erau terminate lucrarile,acum fa si tu o paralela cu Campia Turzii si Mihai Kogalniceanu unde o sa fie celelalte 2 escadrile si vezi cand le cumperi

        4
        • baza 95 are pista comuna cu aeroportul civil tocmai reconstruit si modernizat….deci ce asteapta?

          1
          • pai poate nu asteapta SH care sa fie modernizate de Aerostar,ci bani de la buget care nu sunt,ca doar se cumpara in functie de alocarile bugetare,si sa le duca direct la Baza 71 care e in reconstructie: https://www.hotnews.ro/stiri-defense-23864129-baza-aeriana-71-campia-turzii-modernizare-extindere-16.htm cum lucrarile pt escadrila de f16 nu cred ca se termina mai devreme de sfarsitul anului 2023, de ce ar aloca bani in 2021 si nu in 2022 sau 2023 chiar si pt SH ,dar na noi vrem azi ce nu am facut in 30 de ani ca ne tataie curu’ ca i-au rupt rusii pe ucrainieni si baronii de la noi au realizat ce au pierdut oligarhii ucrainieni intr-o luna,si s-au gandit sa bage si ei bani in armata si acu nu au destui ca din 2004 nu puteau, trebuiau sa ia bijuterii la bone si amante

            2
    • Water is wet.
      Iarna nu-i ca vara.
      Doua la prefectura, doua la…unu la scoala de fete…8 brigazi, Coane!

      PS. – off topic!

      4
    • Ce analiza sa fac?! Ne putem indeplini misiunile, stati fara griji…

      6
      • ?

        Pana nu vom ajunge la niste calcule gen multinationala cu analiza clara cost/beneficiu nu vom face nimic acatarii, croatii au facut bine luand Rafalle?…habar n-am, mie nu prea-mi plac lucrurile frantuzesti, dar pot spune clar ca noi nu am facut bine luand F16 block 15 stiind de la bun inceput ca nu ai destule celule la standardul asta, cum vom repara treaba?….probabil ca ori luand alt aparat nou dar in nr mare cu ar fi Gripen veeo 48buc sau mergand in continuare cu F16 sh dar la un standar macar ce au polacii.

        Analiza cost/beneficiu vreau, poate armata sa-si faca treaba ori ba?….daca e ba atunci sa n-o tinem degeaba si sa inarmam populatia ca talibanezii , macar nu vor fi 100% carne te tun!

        2
  17. Tot vad musculosi sovietici pe acest blog care canta prohodul aviatiei romane post 89′, cea care a cumparat F16 asa zise „vechi”. Dragii mei, mi-as dori din tot sufletul sa fiti piloti pe ‘mama’ sukho-ilui sau ‘mama’ mig-uli, ultimul ragnet rasaritean, care vreti voi, la alegere. Apoi sa primiti ordin de la tata Putin sa va apropiati de un F16.MLU5.2 romanesc care are sub aripi AIM 120 C7 si AIM 9X block 2.

    38
  18. Miza strategică nu ar trebui să se oprească la achiziția unui aparat. Miza strategică trebuie să ajungă aici:
    https://www.defence24.pl/usa-inwestuja-150-mln-dolarow-w-baze-w-rumunii

    Degeaba ai 3 escadrile de avioane dacă nu ai posibilitatea să primești câteva sute de avioane partenere în câteva zile.
    Aștept din partea franței și investițiile în baze aeriene croate. Sau nu.
    Croația putea să cumpere ce dorește. Croația nu are vecini urși. Când toți vecinii vor în ue, și nu au nicio crimee la 300 km , presiunea este alta. Și este mult mai mică. Au vrut să bifeze o capabilitate și cam atât. Pe model maghiar. Serbia nu cred că mai reprezintă o amenințare atât de mare pentru ei.
    Referitor la noi, aștept pe măsură ce ne facem mâna pe sh-uri, în vreo 10-15 ani, să fim în pas cu viitorul. Acest viitor, nu e nici f16 și nici Rafale ( chiar dacă franța vrea cu el să depășească recordul de longevitate operațională a lui b52).

    18
    • „dacă nu ai posibilitatea să primești câteva sute de avioane partenere în câteva zile.”
      Si cu ce le zbori, bre? 🙂 Aduci de la aeroclub?

      3
      • Ideea era alta. Sa ai suficient loc pentru cei care vin să te ajute. Sa aiba unde ateriza, face mentenanță primară, realimenta, samd.

        6
        • „pentru cei care vin să te ajute”
          Ca sa te ajute, treb sa poti sa-ti duci lana. Noi nu putem si avem traditie in a nu putea sa ca stai chill: no one’s comming. Treb sa planifici ca si cum ai fi singur. E ce e… vezi Finlanda.

          1
  19. Eu zic sa nu mai visati cai verzi pe pereti cu rafale sau alte achizitii. Daca nu luam armament de la americani in speta f16 nu mai aveam access la himars , patriot si ce o mai veni. O usa o deschide pe cealalta simplu.

    13
  20. Din presa croatà :

    Detaliile contractului istoric: Nu doar că vom primi avioane de la francezi, dar nici americanii nu vor fi supărați

    Cooperarea militară franco-croată nu a fost la un nivel semnificativ până acum, dar odată cu realizarea acestui contract, ea va cunoaște o creștere importantă.

    (…)

    „Fără îndoială, este un avion grozav, dar întrebarea este cum vom folosi acest avion. Este o aeronavă foarte scumpă, cu o întreținere foarte grea. Dacă doar 20-30% din capacitățile sale sunt folosite, justificarea achiziționării sale este discutabilă”, ne-a declarat ieri pilotul militar în retragere Ivan Selak. Potrivit acestuia, în cazul nostru, singurul avantaj al achiziționării unui avion atât de scump este faptul că nu avem apărare aeriană, așa că cu acest avion putem compensa oarecum această deficiență.

    Grecia a cumpărat în acest an 12 Rafale folosite și șase noi, în valoare de 2,5 miliarde de euro. Anul trecut, Franța a decis să livreze primele cinci din cele 36 de noi Rafale achiziționate de India pentru 8,7 miliarde de dolari.
    Rafale F3R este o aeronavă multifuncțională, care este atât un avion de vânătoare, cât și un avion de interceptare, care oferă sprijin pentru forțele terestre și un bombardier. Francezii ne oferă avioane din diferiți ani de producție, iar cele mai vechi au o vechime de zece ani. Deocamdată nu se știe ce set de arme va fi achiziționat.

    Prețul de achiziție al unei aeronave reprezintă doar între 25% și 35%, în funcție de sursă, din costul total al deținerii și exploatării unei aeronave de luptă pe durata de viață a acesteia. Restul reprezintă costurile de operare, adică costurile de zbor, întreținere, reparații și altele. Deoarece Rafale este un avion bimotor, costurile orare de zbor sunt cu aproximativ 40% mai mari decât cele ale unui avion monomotor. Până în prezent, au fost publicate date conform cărora o oră de zbor F3R costă aproximativ 19.000 de euro, dar aceste date trebuie luate cu părere de rău, deoarece nu există o confirmare oficială.

    Conform standardelor, pe lângă cele 12 avioane Rafale, forțele aeriene ar trebui să aibă aproximativ 25 de piloți. Potrivit informațiilor disponibile, formarea piloților și a mecanicilor ar dura 18 luni. O escadrilă de avioane de luptă va fi staționată la … (?). Dar pentru Rafale, va trebui să construiască o infrastructură complet nouă, cu excepția pistei. Astfel, vor trebui să construiască noi hangare și ateliere condiționate. Deoarece acestea sunt avioane de luptă, vor trebui construite câteva zeci de adăposturi din beton armat.
    Unul dintre principalele motive pentru care a fost acceptată oferta franceză, și nu cea americană, a fost, pe lângă preț, și termenul de livrare a aeronavei. Resursele MiG-urilor croate se termină în 2023 și 2024, iar dacă nu vrea să apeleze la NATO pentru a-și proteja spațiul aerian, Croația trebuie să aibă avioane noi până atunci. Iar Franța oferă acest lucru, spre deosebire de americani, care ar putea livra F-16 cel mai devreme în 2025.

    În urma unei decizii oficiale de acceptare a ofertei franceze, negocierile sunt în curs de desfășurare pentru un contract care ar putea fi semnat până la sfârșitul anului. Dacă se va întâmpla într-adevăr anul acesta, francezii au anunțat deja că sunt gata să livreze primele șase avioane Croației în 2024, iar celelalte șase în 2025. Înainte de a fi trimise în Croația, acestea vor fi inspectate minuțios și vor fi aduse cu condiția ca în următorii doi ani să nu li se ceară lucrări suplimentare.
    Cea mai mare surpriză a fost candidatura Franței la competiția croată. În ultimii 16 ani, atât timp cât Croația a încercat să cumpere avioane, americanii, suedezii și israelienii au venit cu diferite versiuni de avioane, dar nu a existat niciun francez. „Franța nu a candidat la licitația croată din motive economice, ci exclusiv din motive politice și din dorința politică a Franței de a dezvolta apărarea europeană cu Croația și de a lucra la interesele europene în cadrul NATO. După ce un astfel de obiectiv comun a fost convenit de președintele francez Emmanuel Macron și de premierul croat Andrej Plenković, s-a luat decizia ca Franța să se înscrie la licitație”, ne-au declarat interlocutorii noștri care cunoșteau întreaga situație. Franța a făcut un lobby intens pentru victoria în licitația croată. Ministrul francez a vizitat chiar Croația de două ori într-o perioadă scurtă de timp. Nici un ministru francez al apărării nu a făcut acest lucru, iar ea nu a ascuns faptul că a venit aici pentru a susține candidatura.

    Cooperarea militară franco-croată nu a fost la un nivel semnificativ până acum, dar odată cu finalizarea acestei lucrări, ea va crește foarte mult, nu numai în armată. Potrivit interlocutorilor noștri, Croația este una dintre țările europene care sprijină puternic cooperarea europeană în domeniul apărării, pe care Franța o reprezintă cel mai mult.
    Pe de altă parte, prin cumpărarea de avioane franceze, Croația cumpără, de asemenea, un sprijin puternic din partea Franței pentru aderarea la Schengen, care este în prezent, alături de introducerea monedei euro, cel mai important obiectiv al politicii externe a Croației. Se crede că Germania, care susține cu tărie intrarea noastră în Schengen, și Franța ar putea „sparge” opoziția olandeză și scandinavă față de aderarea noastră la Schengen.
    Pe de altă parte, se consideră că Statele Unite nu ne vor reproșa prea mult că am ales oferta franceză în locul F-16 Block 70/72.

    Milanovic: „Aș vrea să iau o decizie cât mai curând posibil,

    am vorbit despre asta, dar nu am intrat în detalii, cred că ne-am înțeles bine, aș vrea să iau o decizie cât mai repede. „S-a ținut cont de faptul că aeronava din această licitație trebuie să fie în Croația în 2024. Croația nu ar trebui să fie privată de propriile resurse”, a fost cel mai elocvent comentariu al președintelui Zoran Milanovic la sesiunea Consiliului de Apărare, al cărui unic subiect a fost achiziționarea de avioane de luptă.
    În declarație se precizează că Consiliul a sprijinit guvernul în achiziționarea aeronavei și a mulțumit Comisiei pentru activitatea sa. Când a fost întrebat dacă știe cu adevărat ce avioane va cumpăra Croația după sesiunea Consiliului, Milanovic a răspuns „no comment” într-o clipă.
    Prim-ministrul Plenković nu a fost mai elocvent. După ce Jutarnji a anunțat că guvernul a decis să cumpere avioanele Rafale, premierul Plenković nu a negat informația.
    „Sunt date clasificate, nu s-a făcut public niciun fel de date în ultimii doi ani, atâta timp cât a existat o comisie interministerială, așa că nu vreau și nu voi comenta speculațiile care apar în unele media, dar este interesant că nu s-a publicat nimic până acum”, a conchis premierul.

    ( K. Ž .)

    Sursa : https://www.jutarnji.hr/video/news/detalji-povijesnog-posla-od-francuza-necemo-dobiti-samo-avione-amerikanci-se-nece-ljutiti-15074742

    Translated with http://www.DeepL.com/Translator (free version)

    2
  21. Cu mare regret,ce descrii este un santaj ordinar al lui Macron, tipic frantuzesc.
    „Pe de altă parte, prin cumpărarea de avioane franceze, Croația cumpără, de asemenea, un sprijin puternic din partea Franței pentru aderarea la Schengen, care este în prezent, alături de introducerea monedei euro, cel mai important obiectiv al politicii externe a Croației. ”
    Mi se face scarba cat de jos au ajuns francezii.La fel au facut si cu noi in perioada interbelica.Noi am refuzat garantiile singurei superputeri europene de atunci, Germania in 1934 si am atarnat la francezi si la englezi, ne-au luat si banii si garantiile lor au valorat cat o hirtie igienica folosita. Pentru mai multe detalii si documente am pus un comentariu la Aliantele Romaniei, spre sfarsit.La fel au patit si polonezii ,cehoslovacii,yugoslavii.
    „dar nici americanii nu vor fi supărați”- asta probabil e un banc bun, pe care il inteleg doar francezii.

    https://www.thedefensepost.com/2019/08/01/lockheed-slovakia-f-16-contract/

    “Slovakia will pay €1.589 billion [$1.8 billion] for 14 fighter jets, pilot training, ammunition and two-year logistical support,” Pellegrini said at the time, Reuters reported.

    Cum sa cumperi Rafale sh cand slovacii cumpara F16 noi pentru banii astia.

    https://adevarul.ro/cultura/istorie/grigore-gafencu-ministrul-roman-descifrat-intentiile-hitler-va-razboi-distrugere-necrezut-1_5ed101bb5163ec4271475bed/index.html

    Grigore Gafencu, despre Göring, în „Ultimele zile ale Europei“

    „I-aţi chemat în ajutor pe englezi şi pe francezi. Vreţi să lupte ei pentru voi?“, l-a întrebat Göring. „Suntem hotărâţi să luptăm pentru independenţa noastră şi pentru frontierele noastre, domnule mareşal.“ „De cât timp eşti diplomat, domnule ministru?“ „De numai câteva luni. Dar am fost soldat 25 de ani“, i-a raspuns Gafencu. „Totuşi, trebuie să realizezi că această garanţie e inutilă. Cand Germania promite ajutor militar îl dă, pentru că poate! Ascultă: dacă bolşevicii v-ar fi atacat frontierele, avionul meu ar fi fost acolo în câteva ore să vă protejeze. Dar Anglia nu vă poate ajuta. Din motive egoiste, încearcă să atragă ţările de partea ei când n-are nicio treabă. Apoi, când apare pericolul, le abandonează. Ajutorul promis de Anglia e absolut inoperativ. Te-ai întrebat, domnule ministru, prin ce canal ar ajunge la voi asistenţa britanică în caz de război?“
    Parca a avut dreptate Goering.Ma bucur ca Franta vinde Rafale la indieni, egipteni etc.Dar santajul asupra Croatiei mi se pare dezgustator si neproductiv,Franta are nevoie de o Croatie puternica, in momentul asta ii strica relatiile cu USA, neoferind mare lucru in schimb, militar nici nu se poate compara cu USA.

    11
    • „Cu mare regret,ce descrii este un santaj ordinar al lui Macron, tipic frantuzesc.”

      Nu mà numesc K. Ž . si nu public în Jutarnji. Scriei dumnealui reprosurile tale.

      2
      • Stim amandoi desigur ca singurele mele reprosuri sunt pentru santajul abject al lui Macron,”tanarul presedinte”,cum ii zicea Basescu.Un santaj Rafale/Schengen.
        Pentru K.Z. doar titlul e dubios „dar nici americanii nu vor fi supărați”,ce sa-i reprosez?
        Dar detaliaza in articol :
        „Pe de altă parte, se consideră că Statele Unite nu ne vor reproșa prea mult că am ales oferta franceză în locul F-16 Block 70/72.”
        Adica in traducere libera, „americanii vor fi suparati”.Hrvatska spera in naivitatea ei ca USA nu va fi atat de suparata incat la urmatorul conflict cu Serbia vor sta sa se uite cum ii vor toca sarbii.Serbia care vrea sa reintroduca serviciul militar obligatoriu, probabil ca Hrvatska isi inchipuie ca viitorii militari sarbi vor imparti bomboane prin Vukovar si Kraina.Sau poate isi inchipuie ca Franta o va ajuta.Santajul asta ma duce cu gandul la cumpararea de catre Ponta de F16 din Portugalia cand era Barroso presedintele Comisiei Europene si ii dadea „to do list” ca la chelneri dupa cum spunea copresedintele USL, Crin Antonescu. Atunci il suspendasera pe Basescu si urmase replica Comisiei Europene si a USA, i-au potolit instantaneu.Ca sa-ti dai seama de forta USA, circula atunci o relatare ca la o intilnire Crin Antonescu,presedinte interimar cu un reprezentant USA, Crin a incercat sa-i spuna ca nu cunoaste exact realitatea din Romania si americanul i-a replicat lui Antonescu ca poate sa-i spuna si ce a mancat Antonescu la micul-dejun.Pe cine si-au ales aia sa supere!
        Si ce reprosuri sa am pentru tine? Apreciez rabdarea de a traduce si a publica un articol foarte interesant si lamuritor despre trocul/santajul Rafale/Schengen.
        Singura parere de rau ca nu am vazut nici-o opinie a ta despre situatia interna din Franta, un bun cunoscator ca tine ne-ar fi putut lamuri ce este cu scrisorile militarilor catre ”tanarul presedinte” si cu ideea de lovitura de stat.
        Dupa moartea soferului roman ucis cu sabia intr-o parcare din Franta a aparut in presa din Romania imaginea unei Frante in pragul anarhiei, cu politie/jandarmerie care nici macar nu mai vine la locul infractiunilor, cu un haos total.

        https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/cum-a-ajuns-franta-noul-vest-salbatic-povesti-la-hotarul-dintre-viata-si-moarte-spuse-de-soferii-romani-de-tir-1534243

        O a doua opinie despre Franta ar fi binevenita.

        3
        • „Singura parere de rau ca nu am vazut nici-o opinie a ta despre situatia interna din Franta, un bun cunoscator ca tine ne-ar fi putut lamuri ce este cu scrisorile militarilor catre ”tanarul presedinte” si cu ideea de lovitura de stat.”

          N-am chef sà-mi pun lumea în cap. Atât pàrerile mele despre Rusia cât si SUA si Franta au fost înfierate cu mânie popularà de opinia publicà, eram omul Moscovei, vàd cà s-au mai potolit în ultima vreme, poate nici nu mai m-am bàgat. Nu e vorba de nici-o loviturà de stat, francezul are o vorbà, liberezi incendiarul si condamni pe cel care sunà toaca.
          Eu sunt redactor si moderator la forumul politic N°1 în Franta, reprezentând Franta realà, nu Franta oficialà. Dar numai 0,2 %, adicà 6-8 din cele 3 la 4000 de comentarii zilnice sunt cenzurate, toatà lumea poate sà-si punà pàrerea fàrà sà fie înjurati. Nu este cazul pe alte meleaguri.

          2
          • Multumesc mult pentru raspunsuri. Imi pare rau, eu fiind mai nou pe site nu cunosc amănunte. Am mai avut si eu neînțelegeri, se întîmplă. Daca există respect de ambele părți nu e nici nici o problemă. Eu eram curios ce se mai întâmplă cu militarii care au semnat scrisoarea si dacă s a luat vreo măsură contra lor. Si nici imaginile cu tirurile taiate si imigranții de la Calais nu le inteleg, cum de s a ajuns la asa ceva. Cand vei considera ca merita clarificate situațiile de mai sus voi citi cu interes comentariile tale.

            1
        • De altfel, am publicat pe site povestea românului ucis, cu traducerea unui comentariu de pe FB al unui coleg, pe care îl redau aici în versiunea originalà. Comentatorii francezi au fost foarte sensibil la istorie.
          Scuze administratorilor RM cà poluez thread-ul.

          Ilie Matei-„Omul soselelor”
          17 mai, 16:21 ·

          „Se numea Spătaru Mihai si pana aseara a fost unul dintre ai nostri.Astăzi o familie il plange, o
          intreagă comunitate a ramas fără glas si priveste cu teamă prin parbriz, sperand ca
          următoarele victime să nu fie chiar ei.
          Mihai iși caștiga painea ca si noi, de pe urma unui volan de camion, lucrand in echipaj cu
          sotia lui.
          Noptea trecută, se afla parcat pe A28 in Franta.A coborat din camion pt a merge la toaletă. Ia
          spus sotiei ca pana sa mearga la toaletă se duce să se uite daca incarcatura este in regulă
          si lacatul remorcii este intact.
          A coborat si a fost injunghiat de 2 ori cu o lamă a unei săbii, fără avertizare, fără a apuca să
          aibă vreo reactie, sub ochii sotiei lui.
          Mai trist decat atat, politia și ambulanța au venit după o ora si jumatate si doar au constat
          decesul colegului nostru, nemaiputand interveni cu nimic pt salvarea lui.
          Vreau să atrag atentia asupra unui aspect rușinos pt noi ca barbati si colegi :
          Sotia omului, disperată, a batut la usile colegilor nostri aflati in aceeasi statie peco parcati pt a
          primi ajutor in acele clipe groaznice .
          Nici un coleg nu a raspuns apelului disperat al femeii, ba mai mult, au tras perdelele si si-au
          continuat odihna !!
          Băietii mei…sunteti niste lași, maine puteti fi următorii care mor ca niste caini, fara ca nimeni
          să intervină pt voi !!
          Asta ar trebui să vă dea de gandit !!
          Un singur coleg cu o duba de 3.5 a intervenit ajutand cu ce a putut pe colega noastră .
          Să vă mai aud că ii numiti cotețari !! Se pare că sunt mai colegi ei, decat multi dintre voi !!
          Sper ca #MAE să se sesizeze in acest caz, nu de alta, dar Franța devine una dintre cele mai
          periculoase zone de tranzit pt soferii romani, oameni care devin victime atat ale talharilor,
          hotilor de motorina, imigrantilor din zona Calais .
          Cum am putea să ne aparam in astfel de cazuri ??
          Nimeni nu merită sa moară doar pt ca munceste decent pt a isi intretine familia !!
          Nimeni nu este pregatit pt un asemenea eveniment, suntem soferi profesionisti, nu mercenari
          in razboiul altora !
          Acesta nu e un risc asumat, Mihai este victima a unui sistem francez care ne amendeaza de
          cate ori incercam sa indepartam in forta imigrantii, dar in schimb ei talharesc sau omoara
          dupa bunul plac sub marea umbrela, egalite, fraternite !!
          Franta, esti complice la moartea unuia de-al nostru, unul care muncea decent pt painea lui !!
          Condoleanțe familiei !!
          Dacă putem ajuta in vreun fel, toata trupa #CSPFE_RO vă stă la dispozitie !!
          #omulșoselelor

          https://m.facebook.com/CSPFE/posts/319885872833442

          4
    • Ești amuzant cînd pomenești de garanții germane.

      3
  22. Croatia e regiunea Germaniei la Marea Adriatica

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *