IRIS T pentru Norvegia

norvegia iris t sls

Desi stirea nu este noua, norvegienii miscandu-se foarte rapid cu integrarea rachetei aer-aer IRIS T (racheta produsa de catre germanii de la Diehl Defence GmbH), ci de prin octombrie 2019, ea merita luata in discutie.

Ce fac norvegienii de fapt? Pai mai intai, ca orice om gospodar, arunca un ochi roata prin ograda sa vada ce-i trebuie si mai ales ce are disponibil.

Astfel ca platforma va fi folosit batranul transportor blindat pe senile M 113, dotat cu doua lansatoare duble si un radar. Se va mai folosi sistemul de comanda si control al NASAMS. Evident ca cele doua sisteme s-au nascut integrate si pot, daca situatia o cere, sa lupte coordonat.

Astfel, Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) a semnat un contract cu Norwegian Defence Materiel Agency pentru livrarea unui sistem de aparare anti-aeriana de raza scurta cu baza la sol, de mare mobilitate, as adauga eu.

Fata de NASAMS noul sistem chiar are o mobilitate sporita, pentru ca stim deja, armata norvegiana este o armata bazata mai mult pe senile decat pe roti, iar M 113 va putea sa insoteasca trupele oriunde, sau poate fi rapid desfasurat pentru apararea unor tinte de mare valoare.

Spre deosebire de Suedia – care foloseste IRIS T SLS (varianta dezvoltata de compania germana Diehl pentru lansare de la sol) norvegienii au mers, ca si in cazul NASAMS, pe ce se gaseste pe piata si pe o cat mai mare congruenta cu fortele aeriene.

Astfel, se foloseste IRIS T exact aceeasi varianta ca si cea folosita pe F 16, aer-aer, fara nimic in plus sau in minus si vedem ca filozofia din spatele NASAMS n-a murit ci dimpotriva a avut succes.

Lansatoarele folosite sunt cele clasice pentru rachete IRIS T SLS si vor fi furnizate tot de catre germanii de la Diehl care vor sprijini Norvegia intru introducerea in dotare si a rachetei sol-aer IRIS T SLS.

Radarul va fi furnizat de compania Weibel Scientific A/S.

Despre compania care va furniza radarul – Weibel Scientific A/S – eu personal nu stiu foarte multe doar ca sunt specializati in radare Doppler si au sediul prin Danemarca. Daca ne uitam la numarul de radare produse ca si la numarul de clienti avem cel mai probabil de a face cu o companie serioasa doar ca pana astazi nu ne-am cunoscut.

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Interesant bazdaganie asa mergea și pe Saur2 și cu o mica modificare făcut cu senile și nu rotii rupea gura târgului pe aici pe la noi prin bătătură și poate și pe la vecini noștri de peste marea neagra sa le dea de gandit

    1
  2. Baieti orientati norvegienii

    Senile, vehicule vechi refolosite, vectori moderni preferabil integrati in tara

    La noi aproape exclusiv roti (unii au orgasme cu Centauro in rol de tanc :))) , dam tot la taiat, cumparam la cheie, 0 preocupare pt integrare

    6
  3. Toate țările Europei sunt clienti Weibel, in afara de Romania și fosta Iugoslavie. O fi ceva de capul lor.

    2
  4. chestia asta e buna de ascuns prin paduri si fiorduri. Pe baraganul nostru, nu stiu cat de utila ar fi.

    1
    • Din articol „…iar M 113 va putea sa insoteasca trupele oriunde, sau poate fi rapid desfasurat pentru apararea unor tinte de mare valoare.” Deci rolul principal nu este de baterie AA stationara, care sa stea ascunsa, ci de a a insoti trupele in miscare. Eventual, poate fi desfasurat pe langa obiective importante, ca sa suplineasca apararea AA in zona respectiva. Si in Romania campiile reprezinta doar aprox 30% din teritoriu.

      Personal, gasesc ideea binevenita, ceva similar ar merge de minune si la noi, sa tina companie gheparzilor. Poate pe ceva sasiuri de MLI ramase nemodernizate, sau de TAB. Daca am merge pe NASAMS la shorad, s-ar lega bine lucrurile.

      3
    • tara asta nu ii doar baraganul
      o chestie de asta ar fii foarte buna in ro
      ascunsa pe la marginea padurilor
      un sistem de asta ar trebui sa fie baza la noi
      f mobil (mobilitatea ar trebuis s fie cel mai important criteriu)
      ieftina, racheta asta iris t poate fii folosita si de f16 asa cum ii
      in nr mare
      la noi poate ar merge mai bine pe roti pe saur 2 sau p5
      dar imi place genu asta de sisteme cu un singur vehicul care sant mai greu de descoperit de drone decat cele cu mai multe vehicule mai mobile deci pot aparea oriunde si mai ieftine deci poti lua mai multe si daca pierzi unu , nu ii asa mare problema ca si cum ai pierde un patriot sau un nasam 2

      1
    • Norocul nostru ca Ro nu e doar baragan… 😉

  5. baieti destepti norvegienii…

    preferinta pentru senile, reutilizeaza platformele vechi, integreaza local IRIS chiar daca au NASAMS

    ai nostri iau numai pe roti, dau la taiat platformele vechi si cumpara la cheie. ce-o fi fost gresit cu sistemul Siret si ideea de a-l integra local mi-e greu sa inteleg, mai ales ca Diehl are si alte chestii interesante si e o companie mai mica, ar fi mai interesata de colaborari locale, chestie care nu se intampla cu mamuti gen MBDA sau LM

    5
  6. Daca am produce racheta local ar merita pusa pe orice ……chiar si pe senilatele de la SMURD:)))

    Norvegienii cred ca fac asta datorita mobilitatii sistemului, reutilizeaza platformele existente de M113 dar aici cred ca are legatura cu faptul ca nu-si pun toate ouale-n acelasi cos, ei nu exclud colaborare militara cu producatorii europeni (aci fiind vorba de Germania) , intr-un cuvand nu pre sunt dependenti 100% cam de nimeni, plus ca lucreaza impreuna cu NASAMS, iar NASAMS e tot a lor.

  7. M 113 norvegiene sunt modernizate de firma germana FFG, care echipeaza armata norvegiana si cu varianta ACSV a lui PMMC G5, dezvoltat pe baza M113 (la baza FFG se ocupa cu upgradarea de M113).
    https://www.doppeladler.com/da/forum/viewtopic.php?t=149
    https://www.ffg-flensburg.de/en/light-vehicle-systems/pmmc-g5/
    Pe parte de transportor universal G5 era potrivit si Armatei Romane – excelenta mobilitate tactica si suficienta mobilitate operativa pentru conditiile Romaniei (in Baragan cand dau ploile sau zapada senila supla e aur curat si-ti permite sa te fofilezi prin santuri si boscheti). Suedezii pun IRIS T pe BvS10 MkII, alta scula mishto, perfecta la VM.
    Ma intreb daca ar merge combinatia 8xIRIS-T plus 2x35mm / AHEAD intr-un singur sistem pe sasiu TR-85, 3×18 sisteme (pretul pe Net – 0,5mil USD/ racheta, restul insa…).

    2
    • PMMC-G5 al celor de la FFG este inca si va fi bun pt ArmRo avand in vedere ca ArmRo nu a avut in dotare un transpotor blindat modular senilat cum ar fi trebuit sa aiba ca toate tarile din Tratatul Varsovia : MT-LB/-U. O colaborare cu nemtii ar fi de dorit prin fabricarea acestui tbms in Romania.

  8. Weibel au radare f bune. Noi acuma chiar le testam noul radar anti drone cu toate tipurile noastre de drone. Functioneaza impecabil! Mai mult nu pot comenta.

    2
  9. https://armadainternational.com/2019/11/danish-radar-manufacturer-wins-major-supply-contract-for-the-norwegian-army/

    Firma foarte bine știută pentru producția de radare pentru poligoanele de instrumentație care necesită o fidelitate aparte. In cazul de față au nevoie de ceva ajutor de la unul din cei Patru Călăreți ai Apocalipsei.

    • Care calaret? Ala unde angajatii fac scandal deontologic daca se implica in aplicatii militare sau ala care-a ramas mofluz ca n-a prins contract cu Pentagonul? Just asking for a friend…Ca pp ca cauta ajutor la Apple sau la Zuck…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *