Istoria parasutismului romanesc. Partea a III-a. Cinci decenii de parasutism militar romanesc. Perioada 1950-1990

This entry is part 12 of 12 in the series Istoria Parasutismului

Istoria parasutismului in Romania, Partea a III-a

 

Pe 1 noiembrie 1950 a fost infiintat  la Tecuci, Batalionul 1 Parasutisti, care a fost subordonat Comandamentului Fortelor Aeariene. Aceasta sarcina a revenit  centrului de instructie al aviatiei, conform dipozitiunilor si sub supravegherea comandamentului fortelor aeriene militare.  Actiunea a inceput la 20 octombrie. Incadrarea  cu personal s-a realizat de directia cadrelor armatei, iar cu trupa,de comandamentul fortelor aeriene militare. Comandant al batalionului a fost numit capitanul Vasile Cosma, iar sef de sta major – „girant” – locotenentul -major Grigore Bastan.  Pe 6 februarie 1951 batalionul a trecut in subordinea Regiunii 1 Militare si a fost dislocat in garnizoana  Botosani. In urma solicitarilor adresate ministrului fortelor armate, dupa 3 luni batalionul a revenit la aerodromul Tecuci.  Comandant al batalionului -tot „girant” – a fost numit locotenentul major Grigore Bastan. Pe 2 august 1951  s-au efectuat primele salturi,din avioane Ju-52 cu parasute tip „Aurel Vlaicu” ,de la altitudinea de 1.000 m. In noiembrie batalionul a fost dislocat in garnizoana Buzau.

In 1952 s-a realizat dotarea subunitatilor cu parasuta t.p.5, parasuta de personal cu performante superioare: mare stabilitate la coborare, soc   dinamic la deschidere diminuat, deorece deschiderea  era progresiva, iar viteza la aterizare nu depasea  4-5 m/s. Parasuta  fusese realizata  de colonelul Ion Tetcu, inspector  parasutist si de inginerul  Pascal, pe baza unei  documentatii  sovietice.

Pe 20 noiembrie 1952 batalionul s-a transformat in regimentul 246 aerodesant si a fost subordonat  comandamentului  fortelor aeriene militare. In cursul anului au fost introduse in exploatare pentru parasutisti  avioanele  Iy-2 si Il-14, care aveau capacitate de transpot mai mare  (ly-2 fiind facute de sovietici copiind  C-47 Dakota). La 1 februarie 1958 a fost infiintata compania cercetare speciala, destinata formarii nucleului viitoarelor subunitati de cercetare in adancimea dispozitivului  inamic, prin parasutare.  (de fapt  cam tot ce se organiza si aplica in parasutismul  militar era „inspirat”  si adaptatdupa cel sovietic )

La 31 mai 1961 maestrul emerit al sportului  Gheorghe Iancu  fost militar al unitatii, a stabilit un record mondial absolut prin executarea a doua parasutari  de la inaltimea de 1.000 m cu deschidere comandata si aterizand de fiecare data la punctul fix (0,00 m).

In octombrie 1962, unitatea a participat la o mare aplicatie de cooperare cu armatele altor 3 tari vecine, in Dobrogea. Regimentul a avut la dispozitie, pentru prima data in evolutia sa, un numar mai mare de avioane(12 ly-2), care au decolat de pe aerodromul Bobocu pe traiectul Giurgiu-Varna-Cavarna -Topraisar. Parasutarea s-a executat la nord de Topraisar, esalonat, pe patrule, de la inaltimea de 600-700 m, impreuna cu parasutisti sovietici.

In 1973, Regimentul 60 desant -parasutare  a trecut din subordinea C.I.T in cea a Comandamentului Aviatiei si Apararii Antiaeriene.  In perioada 10-19 aprilie 1973 s-a desfasurat programul de omologareprin salturi a parasutelor B.G.-7m siB.G.-3m (de la numele lui a Bstan Grigore, artizanul acestui tip de de parasuta, un nume care va deveni celebru pentru toti parasutistii militari romani de dupa 1950,  a carui aura legendara a ramas vie in constiinta epocii, inclusiv dupa diparitia sa prematura, in1983, la gradul de general).

In 1974 regimentul 60 desant -parasutare i s-a atribuit demirea onorifica de „Baneasa-Otopeni”, iar la 1 martie 1976  batalionul de cercetare, din organica regimentului,s-a transformat in batalionul 404 cercetare (independent).

Anul 1980 a insemnat momentul maririi efectivelor de parasutisti, prin infiintarea altor trei unitati similare: Regimentul 62 parasutisti, Regimentul 54 parasutisti si Regimentul 64  parasutisti. In garnizoanele Caracal, Campia Turzii si Boteni (langa Bucuresti  45 km).

 

Perioada 1990-2001

Revolutia din decembrie 1989 a gasit parasutistii militari prezenti la datorie. Invatamintele desprinse din actiunile desfasurate in decembrie 1989, precum si calitatile probate de parasutisti in domeniul luptei urbane, au determinat o reevaluare a rolului pe care aceste categorii de trupe urmau sa il detina in noua structura de forte a Armatei  Romaniei.

Astfel la 30 noiembrie  1990, in urma restructurari celor patru regimente si a sectiei parasutisti din comandamentul aviatiei militare,  s-a infiintat  Comandamentul  Trupelor de Parasutisti, avand in subordine 3 brigazi de parsutisti si un centru de instructie, dislocate astfel  Brigada 1 Parasutisti, la Campia Turzii, Brigada 2 Parasutisti, la Clinceni si Brigada 3 la Bacau. Fiecare brigada avea in subordine batalioane de parasutisti desant  si batalioane de  misiuni speciale. Centrul de perfectionare  a pregatirii cadrelor din trupele de parasutisti  ramanand la Buzau.

La dat de 1 decembrie 1990, Comandamentul Trupelor de Parasutisti si-a schimbat denumirea in Inspectoratul Trupelor de Parasutisti, iar la 1 martie 1991, a fost denumit Inspectoratul Central al Trupelor de Parasutisti. In anul 1992 a intrat in vigoare un nou stat de organIzare  revenindu-se si la vechea denumire. In anul 1997 a luat fiinta scoala de aplicatie pentru parasutisti.

Dupa 1997, schimbarea mediului general de securitate  a determinat mutatii profunde in conceptia de intrebuintare a armatei, care au antrenat  totodata importante reduceri ale fortelor .

Incepand cu anul 1998 au fost desfiintate succesiv comandamentele brigazilor: 3 Bacau; 1 Campia Turzii; si toate  batalioanele de misiuni speciale  de la Campia Turzii, Caracal, Buzau, comandamentul trupelor de parasutisti urmand a-si inceta existenta, deoarece  aceste trupe vor face parte din fortele terestre la sfarsitul anului 2002. Astfel ca la inceputul anului  2003 trupele aeropurtate romanesti  sunt reprezentate de o brigada aeropurtata cu comandamentul la Clinceni, 3 batalioane  parasutisti independente  la Buzau, Bacau si Campia Turzii, o scoala de aplicatie – Buzau, si un centru de instructie la Campia Turzii.

 

Istoria parasutismului mondial, Partea I

 

 

 CaporalMusat

Sursa: cartea Fortele Speciale, scrisa de colonelul Vasile Soare

Series Navigation<< Istoria Parasutismului in Romania (II)

6 comentarii:

  1. „ly-2 fiind facute de sovietici copiind C-47 Dakota”, Corect e Lisunov Li-2 și nu e o copie a lui C-47 Dakota. Sovieticii au cumpărat licența de fabricație a lui DC-3 în 1936 iar Li-2 conținea multe diferențe față de modelul american și a fost proiectat de la început să fie echipat cu motoare sovietice.

    • In sfarsit un domn care nu bate campii in calitate de „A Toate Stiutor si-a Tot Cunoscator” Un domn ce are cunostinte temeinice in ISTORIOGRAFIA ACESTEI AERONAVE. Felicitari! PS 84 s-a numit initial licenta sovietica ce a devenit MARETUL LI-DWA.

  2. De asemenea, regimentul de parasutisti de la Caracal, infiintat in noiembrie 1980, a fost Regimentul 56. Cred ca in textul articolului e o greseala.

  3. La Campia Turzii a fost Regimentul 62 Parasutisti sau U.M1845.Asta pana la inceputul anilor 1990.

  4. caut filmarea de la parada militara din Alba iulia din anul 1997

  5. Aș dori să aflu caracteristicile parașutei TP 5. Mă ajută cineva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *