ISTORIA SUBMARINELOR RUSESTI (1)

Rusia, una dintre marile puteri militare ale lumii, ce dispune astazi de o flota submarina de temut. Drumul pana aici, a insemnat peste 100 de ani de traditie in constructia de submarine, cu o istorie deosebit de interesanta, incitanta chiar, in ceea ce priveste inovatiile si realizarile inginerilor si specialistilor rusi –fie ei civili sau militari. Inseparabil legat de istoria constructiilor navale submarine sovietice/rusesti, este Biroul Central de Design Pentru Inginerie Navala „Rubin” –unic proiectant, chiar constructor, in Rusia de astazi, cu o vechime de peste 100 de ani in domeniu, incepand din anul 1901, a peste 1150 de submarine, dintre care cel putin 140 cu propulsie nucleara, aflate in dotarea multor armate ale Lumii. Cu siguranta impresionant, iar realizarile rusesti in domeniu sunt de inalta clasa!

Ne-am propus, ca in cateva articole, sa patrundem in istoria submarinelor rusesti, deoarece aceasta este deosebit de interesanta, iar inovatiile aduse de catre specialistii sovietici/rusi au reprezentat dintotdeauna, varful in domeniu, multe dintre acestea avand si astazi caracter UNIC.

Pentru a face aceasta incursiune, ne intoarcem mult in timp, fiindca preocuparile rusilor in domeniu au inceput inca de la inceputul secolului XIX, cand ideea de „arma submarina” nu exista la nivelul marilor puteri ale vremii.

K.A.SCHILDER 1834 RUSIA

Primul submarin rusesc s-a nascut in anul 1834, la Turnatoria Alexandrovsky din St. Petersburg, rod al extraordinarei viziuni a inginerului naval, Karl Andreevich Schilder. Acest prim submarin rusesc avea corpul realizat din otel, fiind pus in miscare de catre patru vasle speciale –realizate dupa modelul piciorului de rata (interesant faptul ca natura a reprezentat dintotdeauna o sursa de inspiratie tehnica pentru om. Pacat ca astazi, Omul este cel care distruge creatia perfecta –Natura) –manuite de catre oameni special antrenati in acest sens, forma de ou, dar viteza in imersiune era mica, de doar 0,5 km/h. Submarinul era echipat cu doua trape de acces, ce deserveau doua turnuri montate la partea superioara a submarinului, precum si cu un tub de vizualizare optic –primul periscop destinat submarinelor. Deosebit de interesant este faptul ca Schilder, intentiona sa-si doteze submarinul cu motoare electrice ce ar fi urmat sa inlocuiasca omul, fapt ce dovedeste viziunea sa de exceptie. Din pacate insa, ingineria electrica era cvasi-necunoscuta pe atunci, si ca urmare, in anul 1841, s-a oprit lucrul la ceea ce ar fi fost, primul submarin electric. Ca armament dispunea de o mina montata in varful unei tije lungi, prelungire din coca submarinului, ce era infipta in corpul navei-tinta, fuzeea electrica a minei fiind detonata prin fir, dupa ce submarinul se indeparta la o distanta de siguranta; precum si cu doua tuburi triple destinate lansarii de proiectile racheta (acestea nu ar fi fost insa realizate).

 

 SUBMARINUL SCHILDER

Nava a fost testata in septembrie 1834 pe raul Neva, si in apropiere de insula Kronshtadt (Golful Finlandei), scufundarea facandu-se cu succes, probabil la aproximativ 2 m. O varianta modernizata a fost construita in anul 1835, cu ea reusindu-se scufundarea unei nave-tinta cu o mina, in luna iulie 1838. Submarinul a fost condus de catre locotenentii Zhmelev si Adamopulo –primii submarinisti din istoria flotei rusesti, dar, din pacate, nu i s-a anticipat de catre conducerea Marinei potentialul militar, fiind catalogat ca neavand „utilizare militara importanta”.
In anul 1866, I.F Alexandrovsky, inventator, a realizat un submarin propulsat de un motor cu aer comprimat. Acest submarin nu a atras atentia Marinei Imperiale Ruse avand viteza mica, de doar 1,5 noduri, si autonomie de cel mult 3 mile (aproximativ 6 km).

I.F. ALEXANDROVSKY 1866 RUSIA

Mai mult succes a avut alt inventator rus, S.K Dzhevetskiy, care impulsionat fiind de proiectul lui Alexandrovsky, a realizat in anul 1884 (dupa unele surse, 1881), primul submarin cu motor electric din lume, ce genera doar 1 CP, pe baza de baterii electrice (concept perfect valabil si astazi), care testat fiind pe raul Neva a atins viteza record pe atunci, de 4 noduri (aproximativ 8-9 km/h).

POCHTOVY

Acelasi proiectant, a realizat submarinul numit POCHTOVY, care a fost lansat in anul 1908, fiind construit la St. Petersburg din anul 1906. El a ramas operational cativa ani, fiind dezafectat in anul 1913, si, desi era destinat Marinei Imperiale Ruse, a fost construit din fonduri publice si donatii. El a reprezentat o noutate pe plan mondial, fiind primul submarin cu motor integrat, avand doua motoare pe benzina si oxigen cu cilindrii sub presiune, de cate 130 CP fiecare (260 CP in total/190 kW); arbore cu elice; 45 de rezervoare ce contineau aer comprimat (oxigen) cu presiune totala de 200 de atmosfere (contineau 350 m³/2500 psi, aer sub presiune), utilizat in propulsie, ceea ce astazi poarta numele de AIP (propulsie independenta cu aer). Submarinul avea urmatoarele caracteristici: 134 tone la suprafata/146 tone in imersiune; 34,4 m lungime; 3 m inaltime; viteza maxima: 19,4 km/h, la suprafata/11 km/h, in imersiune; raza maxima de actiune 350 mile marine/650 km; echipaj 11 oameni; armament 4 torpile.

POCHTOVY 1908

Cu toate acestea, datorita faptului ca gazele rezultate in procesul de ardere a combustibilului erau evacuate printr-o teava dispusa sub chila submarinului, acesta nu se putea camufla, fiind usor de depistat si localizat. Acest fapt a fost in cele din urma, motivul pentru care acest submarin a fost dezafectat de catre Marina Imperiala, dar el a reprezentat o mare realizare in acele vremuri.
 

WW

 

 

Surse date si poze: WIKIPEDIA-ENCICLOPEDIA LIBERA; INTERNET.

www.submarinehistory.com/NOVAfour.htm –

englishrussia.com/…/the-first-russiansubma

www.battleships-cruisers.co.uk/russian_sub

2 comentarii:

  1. BRAVO, omule pt articol , e foarte interesant , sigur a fost si ceva munca de cercetare a surselor si transpunerea lor in articol dar a iesit ceva bun si voi urmarii urmatoarele parti , asa cum am mai afirmat sunt fan tehnica si tehnologie militara rusa dar pe asta cu submarinele nu am aprofundat-o . Cu ocazia asta cred ca voi incerca sa mai abordez si eu un articol .

    • @CaporalMusat. Multumesc, pentru incurajare si apreciere! De mult timp imi propun realizarea unui asemenea articol -Rusia, chiar are ce arata in domeniul militar. Multe surse sunt in limba rusa, pe site-uri rusesti, dar informatiile sunt deosebit de interesante. O sa-ncerc sa cuprind intreaga istorie a submarinelor rusesti, care este vasta si plina de realizari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *