Marea Britanie comandă producția rachetei SPEAR

Spear F 35

Sursa foto: MBDA

MBDA a primit din partea Ministerului Apărării din Marea Britanie un contract în valoare de 550 de milioane de lire sterline pentru producția sistemului de rachetă SPEAR.

SPEAR (cunoscută în Marea Britanie ca SPEAR3) este o mini-rachetă de croazieră de primă clasă. SPEAR va fi principala armă cu rază medie și lungă de acțiune a avioanelor de luptă F-35 din Marea Britanie, care va permite eliminarea unor ținte complexe, precum sistemele mobile de apărare aeriană cu rază lungă de acțiune, de la distanțe mari, indiferent de condițiile de vreme.

Tragerile ghidate cu SPEAR vor începe în următoarele 18 luni de pe un avion Eurofighter Typhoon, iar producția de rachete și lansatoare este programată să înceapă în 2023. Noul contract urmează implementării cu succes a fazei de dezvoltare a SPEAR, contractată în 2016, și semnării contractului pentru integrarea SPEAR pe F-35, în 2019.

Éric Béranger, CEO MBDA: „Grupul MBDA este încântat să primească acest contract, rezultatul multor ani de muncă susținută din partea echipelor noastre de ingineri dedicați. Armele din categoria stand-off, network enabled sau swarming sunt o parte esențială a viziunii MBDA. SPEAR este un produs de top, fiind cea mai avansată armă de acest tip din punct de vedere tehnic”.

Contractul SPEAR presupune angajarea, în perioada de vârf, a 570 de persoane la MBDA, plus încă 200 în lanțul de aprovizionare. Astfel, vor fi create 190 de locuri de muncă de înaltă calificare la MBDA. Contractul face parte din parteneriatul inițiat în 2010 între Ministerul Apărării din Marea Britanie și MBDA, privind proiectarea și producția de arme complexe suverane.

MBDA – Comunicat de presă

24 de comentarii:

  1. Făină jucărie. Presupun că singura variantă ca s-o avem și noi în dotare ar fi la pachet cu F 35. Dar nu-ți iei un avion să poți trage cu o rachetă. Oricum o dau, va mai curge multă apă pe Dâmbovița până să visăm la așa ceva.
    Ar fi interesant de știut cam ce rază de acțiune ar avea, dimensiunile ei fiind relativ mici, speculez undeva pe la 150-200 km.

  2. In the absence of a true anti-ship missile for British F-35Bs, MBDA’s SPEAR will be the only option available for the Royal Navy to fly anti-surface warfare (ASUW) missions from the Queen Elizabeth-class aircraft carriers. Each F-35Bs can carry up to 8x SPEAR missiles internally (in the weapons bay) meaning they remain low observable. Despite its subsonic speed and relatively small warhead (for anti-ship role) a single F-35 could theoretically launch a saturating attack of 8 missiles against a surface vessel. This is probably enough to disable or put out of combat most vessels, of frigate size and below.

    https://www.navalnews.com/naval-news/2021/01/spear3-mini-cruise-missiles-to-provide-asuw-capability-to-british-f-35b/

  3. Incerc sa imi dau seama impotriva caror nave poate fi eficienta musculita asta. Sea venom la 110kg si 20km raza actiune are un warhead de 30kg.asta la 90-100kg, dar o raza mult mai mare(mult combustibil) presupun ca are 10-15kg. Un proiectil de 127mm are cam 4kg(e drept la ala se mai adauga si energia cinetica a celor 35kg metal care lovesc nava cu niste multe sute de m/sec). Whatever, ei stiu mai bine.

    1
  4. @Marius Z.
    Mie Spear-ul mi se pare mai degraba un Hellfire pe steroizi. Uita-te putin la caracteristicile generale ale Hellfire. In plus, nici americana nu are cine stie ce cap de lupta dar e folosita sa dea cep la tancuri. Spear nu e suficienta pentru nave de tip fregata, dar daca poate alege unde loveste, atunci poate scoate din lupta radarul, comunicatiile, puntea de navigatie etc samd
    Totusi, in opinia mea, utilizarea Spear in rol AN pare mai mult o improvizatie pentru a acoperi o lipsa din inventar decat o capacitate credibila. JSM ar merge daca aleg NSM in programul intermediar pentru o racheta AN care sa inlocuiasca Harpoon.
    Mie Spear mi se pare in esenta o racheta aer-sol. Ca englezii le pot folosi si AN e altceva.
    Interesant este ca, in ciuda relatiei foarte bune cu SUA, UK marseaza in continuare pe produsele MBDA.
    Inca ceva, daca nu ma pacalesc pozele, Sea Venom are motor cu combustibil solid, de aici raza mai mica de actiune. Nu poti sa scoti o raza mai lunga de actiune fara turbojet.

    1
    • Brimstone e Hellfire pe steroizi, Spear e unul mai planat.
      Asta zic si Io, ca nu face mare lucru impotriva unor nave serioase.

      • Dupa cum zice si Strumpf mai sus, Spear pare sa fie un Brismtone cu turbojet. Face acelasi lucru ca Brimstone dar la distante mult mai mari. Network enabled and shit. Hellfire, Brimstone si Spear par sa fie din aceeasi categorie, “inovatia” la Spear fiind ca i-au pus turbojet si acum loveste acelasi lucru la peste 100 km.
        Cat despre Sea Venom, poate n-au vrut sa-si canibalizeze produsele. Nu stiu. Chiar ar fi fost de ajutor o raza de actiune ceva mai mare, sa tii elicopterul in afara AA cu raza lunga de pe nava inamica. Niste calcule si-or fi facut ei, vorbim totusi de marinele Frantei si Angliei… Depinde cum vor sa le foloseasca si impotriva a ce.

        • Este cu turbojet, de aia am scris de JSOW-ER, ca e acelasi gen de motor: Hamilton Sundstrand TJ-150.
          Nu e doar turbojetul, ci si aripile alea care se deschid, zboara mai planat decat Hellfire/Brimstone. Asta am scris.

    • Cat despre SeaVenom, ma asteptam sa treaca la un turbojet pana la urma. Se pare ca nu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *