Modernizare F-16 românești la standard M6.X

modernizare F16 romanesti

Congresul SUA a fost notificat cu privire la modernizarea F-16 românești, un program derulat prin Foreign Military Sales al cărui cost maxim estimat este de 175,4 milioane USD. Cu siguranță că va fi mai mic.

Din notificare, direct în engleză:

The Government of Romania has requested to buy upgrades to the avionics, software, communication equipment, navigational aids, and cockpit of its Mid-Life Update (MLU) Block 15 F-16 aircraft fleet along with additional logistics support. Included in the aircraft modernization are eight (8) LN-260 Global Positioning System (GPS) and nineteen (19) Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS). Also included is AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF); ARC-210 Radios; KIV-78 Cryptographic Appliques; other secure communications, navigation, and encryption devices; Joint Mission Planning System (JMPS) software; aircraft minor modification, integration and test support, support equipment, software and software support; personnel training; spare and repair parts; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $175.4 million.

Dintre echipamentele solicitate se remarcă:

  • opt (8) LN-260 Global Positioning System (GPS) despre care puteți citi mai multe informații aici;
  • nouăsprezece (19) Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS) despre care puteți citi mai multe informații aici;
  • AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF), mai multe informații aici;
  • ARC-210 Radios, mai multe informații aici;
  • KIV-78 Cryptographic Appliques, mai multe informații aici;
  • Joint Mission Planning System (JMPS) software, foarte important în opinia mea și despre care puteți citi mai multe aici.

Ce mi-a mai atras atenția a fost următoarea frază: „Implementation of this proposed sale will not require the assignment of U.S. Government or contractor representatives in Romania.” Fraza asta îmi dă speranțe că modernizarea se va desfășura la Aerostar Bacău, desemnată Centru de Mentenanţă a aeronavelor F-16 și cu care de altfel, MAPN a încheiat recent un contract.

Avionica și mai ales comunicațiile par să fie marele câștigătoare ale acestui program de modernizare.

Nicolae

113 comentarii:

  1. Imi pare rau Marius, fara radar nou… 🙂
    Avionica, planificarea misiunii, comunicatii.
    Ma rog, e de studiat ce face fiecare jucarie care va fi montata.

    9
    • Pai nici nu ma asteptam altfel, la sumele puse pe masa…
      E ca la bateriile de coasta, unde discutam separat de capacitatea de gasire a tintelor… aia care este.

    • Sincer daca am avea a 2-a escadrila completa de F 16V comandata nici nu m-as gandi sa investesc in radare noi pentru aceste 17 bucati de F 16MLU. Pana la urma de asta ai Link 16 si toate restul sistemleor ca sa poti sa ai o distribuire a letalitatii pe diferite platforme.
      Ne-ar trebui totusi 2 mini AWACS ale noastre in oricare dintre scenarii.

      19
      • Pentru MLU nu iti trebuie neaparat radare AESA, ci macar cele de nivel BL52+, mai ieftine, si din care gasim SH in urma faptului ca americanii le trec pe ale lor la standard V.

        9
        • Daca este plug and play sa pui radarul de pe Block 50/52+ ceea ce ma indoiesc ca s-a pastrat aceeasi conectica in 20-25 de ani de evlutie.
          Arhitectura HW ar trebui sa fie un pic diferita nu crezi?
          Daca ar fi asa simplu cam toti operatorii de F 16 MLU s-ar gandi la optiunea asta.

          5
          • pai pana acum nu prea erau SH disponibile, iar sa comande de noi pentru MLU nu stiu daca renta.
            Da, trebuie sa se pupe si cu avionica si cu conectica de pe HW ala (si pentru aia trebuie sa existe adaptari de interconectare), dar daca tot se laudau ca e nivel echivalent BL50/52… sa ii vad acu’ 🙂

            3
            • Iar discutăm discuții…

              Sistemele acelea nu funcționează pe principiul enunțat de tine, Marius. Aș fi crezut că un inginer cu experiență știe asta.

              Mai exact, înafară de gabarit, magistrale de date și cablaje, APG-urile mai noi necesită mai multă putere decât pot genera motoarele ce PW 220E ce echipează MLU, respectiv capacitatea susținută de sistemul electric. De aceea s-a decis doar actualizarea echipamentelor de comunicații și avionica.

              Așteptăm sosirea următoarelor baterii Patriot 🙂

              8
              • Flogger, a mai fost discutia asta si despre puterea generata de motoare, nu demult.

                Uite la F-16 A/B MLU BLk15 tailandeze se poate la radare APG-68/V9 fara schimbare motoare:
                https://www.militaryaerospace.com/trusted-computing/article/16720233/lockheed-martin-to-upgrade-royal-thai-air-force-f16-jet-fighters-in-26-billion-contract
                https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/thailand-f-16-mid-life-upgrade
                The Government of Thailand has requested a possible sale of a three-phased program to upgrade 18 F-16A/B Block 15 aircraft with the Mid-Life Upgrade (MLU). Each phase will upgrade six aircraft over a three-year period, with each phase overlapping by one year. The MLU with Modular Mission Computer includes APG-68(V)9 Radar, APX-113 Combined Interrogator and Transponder, ALQ-213 Electronic Warfare Management System, ALE-47 Countermeasures Dispenser System, spare and repair parts, tools and support equipment, publications and technical data, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering and technical support services, and other related elements of logistics support. The estimated cost is $700 million.

                Singapore trec BL52 ale lor la radar AESA fara schimbare de motoare:
                https://www.defensenews.com/air/2020/02/18/singapore-expects-first-upgraded-f-16-jets-to-fly-next-year/
                Singapore was cleared by the U.S. State Department to upgrade its fleet of 40 F-16C/D Block 52 and 20 F-16D Advanced Block 52 aircraft in January 2014. The U.S. $2.43 billion upgrade package includes the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array radar, mission computers, helmet mounted sights and integration of new weapons such as the GBU-38 Joint Direct Attack Munition (JDAM), GBU-49/50 Enhanced Paveway II dual-mode guided bombs, and CBU-105 Sensor-Fuzed Weapon.

                8
              • F16A/B ale portugaliei au fost dotate initial cu AN/APG-66(V)2A
                Weight: 98 to 135 kg depending on configuration
                Volume: 0.08 m³ to 0.102 m³ depending on configuration

                AN/APG-68 utilizat in principiu pe F-16 C/D
                Weight: less than 164 kg
                Volume: 0.13 m3

                Ambele au consum de cca 6 kW

                Sistemul e compus din
                * Antenna
                * Transmitter
                * Low-power radio frequency
                * Digital signal processor
                * Radar computer

                Diferenet intre 66 si 68

                Greater range – The AN/APG-68 engages targets at greater ranges, up to 184 miles, and with more accuracy than legacy radars.
                More reliability – The AN/APG-68 has a mean time between failure (MTBF) of more than 200 hours, reducing ownership costs.
                Compatibility with LANTIRN pods – The AN/APG-68 enabled the use of Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (LANTIRN) system, increasing combat effectiveness of the F-16 by enabling low altitude flying at night or under-the-weather.
                High-resolution mapping and target detection recognition – the look-down mode uses a medium doppler waveform and signal processing that improves target detection, even with heavy clutter.
                25 operating modes – the additional operating modes include ground mapping, ground moving target mode, specialist ship mode for maritime operations, and track-while-scan of up to 10 targets simultaneously.
                Ground mapping – The AN/APG-68 has Synthetic aperture radar (SAR) capabilities, which enables high resolution ground mapping for the F-16 to become a day or night, all-weather, precision strike aircraft.
                Improved weapons systems – The AN/APG-68 enabled the F-16 to become even more formidable due to its compatibility with newer air-to-air and ground attack missiles, including Global Positioning System (GPS)-aided precision weapons.
                APG-68(V)9 provides the Fighting Falcon with a 30% greater air-to-air detection range than its predecessor. It is equipped in several variants of the F-16D Block 50/52 for nations worldwide.

                Aici daca vrei sa ceri oferta pt inlocuire AN/APG-66 cu AN/APG-68: https://duotechservices.com/delta-radar-system-upgrades

                F16I (Israel) sunt dotate cu AN/APG-68 si au Pratt & Whitney F100-PW-220: http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-16i/F-16I.html

                De la F-16C/D Block 30/32 in sus F16 a fpost construit cu “common engine bay”in care poti instala fie Pratt & Whitney F100-PW-220 fie General Electric F110

                6
    • Prima data cand dau un thumbs up pentru un articol (in forma unui zambaret, pentru ca nu lasa la „thumbs up”, nu stiu de ce)…
      Datorita chestiei din ultimul paragraf: „Implementation of this proposed sale will not require the assignment of U.S. Government or contractor representatives in Romania.”

      De asemenea, de acord cu Mecanicu si cu Marius cu privire la radar…
      ….dar, la naiba, F-16 V sau F-35…

      2
      • Referitor la „thumbs-up” cred ca administratorul nu stie ca widget-ul ala nu accepta decat cate o reactie per-total pentru fiecare „expresie” de acolo, si nu cate o reactie pentru fiecare expresie de la fiecare vizitator.

        Daca cineva a dat click pe una din expresii, nimeni altcineva nu mai poate da click acolo (pe aceeasi expresie). Practic, primul venit, primul (si ultimul) servit.

        4
        • Adica nu pot fi – sa zicem – 2 thumbs up, 2 inimioare…etc?

          2
          • Ba da. Sunt alte articole care dovedesc că poate primi mai multe. Cred că a dorit să spună că o persoană nu poate da click pe mai multe sau în mod repetat (ceea ce este normal să nu permită).
            Și mie mi s-a întâmplat în repetate rânduri să nu-mi permită să dau like, însă după ce am reîncărcat pagina (uneori de două trei ori), mi-a permis

            • Vroiam sa-l vad pe el ca raspunde, era amuzant daca zicea…nu. 🙂

              • Am vrut sa zic exact ce am scris acolo. Da, am vazut la alte articole un numar mai mare, insa dupa cum vedeti, se intampla si altora, nu numai mie. Daca dau click pe o expresie care are deja cifra 1 nu inregistreaza click-ul meu. Dar daca dau pe una libera, il ia.

                @Doru, e de asteptat sa nu ia click repetat pe aceeasi expresie, ca (probabil) verifica IP-ul si daca a existat un vot anterior in baza de date. O vreme, am fost dezvoltator de plug-in-uri pentru CMS-ul snewsCMS (https://snewscms.com/) si am dezvoltat si propriul CMS inainte de asta (limbajul PHP). Apoi m-am intors la programarea PC si microcontrolere (C/C++ [in special cu interfata Qt5], Pascal obiectual [Lazarus + FreePascal], JAL, LunaAVR, cateodata BASIC in variate forme)… much more exciting.

                2
                • Și eu și RM ne refeream la o posibilă eroare a unei rutine de program. În cazul meu, de multe ori am fost poate primul care am dat like la articole postate la ora 06 și nu avea încă nici un alt cititor…

                  1
      • Merci! Am pus si eu niste link-uri in articol dar acum ar trebui si citite si inteles ce inseamna fiecare… 🙂 Nu e un domeniu unde sa ma pricep, dar daca vor putea sa faca ce spun Alex si Geologistu’ mai jos, e… smecherie.

        • Sorry, insa cred ca aceste achizitii (tinand cont si de cantitati) sunt doar spare parts
          pt ca fac parte din tape 5.1 (F16A/B ale portugaliei sunt tape 5.1, „moderinizarea pt noi fiind tape 5.2 cand au fost achizitionate)

          M5.1 tape

          Integration of capability for stand-off weapons (AGM-154)
          Introduction of more advanced A/G weapons (EGBU-12)
          Introduction of advanced Stores Management System and Joint Mission Planning System
          Introduction of an improved GPS/INS system (more accurate and jamming proof)
          Introduction of new Link-16 message standards to improve interoperability between different aircraft types
          Installation of AN/ARC-210 VHF radios to enable radio contact with FAC’s on the ground

          M5.2 tape

          „Clean-up” tape (intended as correction to imperfections found in earlier phases)

          1
    • Migrarea la OFP M6.5 tine in mare parte de extinderea suportului criptografic pentru IFF si comunicatii si sustine eventuala migrare la IPv6 unde un JTAC sau o alta platforma va avea posibilitatea de a desemna o adresa IP catre o arma individuala si a comunica direct cu arma respectiva decat sa aiba pilotul ca interfata, iar in felul acesta nu mai este nevoie de un „nine line air tasking order.”

      9
  2. Mda… și eu speram la un nou radar. Poate data viitoare.
    Sper că modernizarea IAR99 va ține cont de această modificare și se va face pentru noua avionică (ar fi stupid să nu concorde)

    3
  3. Din ce inteleg nu se schimba nici radarele si nici motoarele?

    4
    • Pai pentru ce ai schimba motoarele, atat timp cat functioneaza…??

      4
      • si motoarele au niste cicli de viata, si cand incep sa imbatraneasca, mentenanta la ele creste exponential. La ale noastre inca nu e cazul.
        In plus, motoarele mai noi au tot felul de chestii destepte built-in, cum ar fi autodiagnostic, sunt mai modulare, dar si mai complexe.

        3
        • Perfect de acord… dar daca vrei motoare mai moderne, bani in plus, altfel nu vad cum…
          Plus faptul ca arunci la gunoi, niste motoare perfect functionale! Chiar daca mai vechi…

          2
    • Cum am mai scris, e vorba de mici actualizari de SW si un pic de HW de avionica uneori (procesor, bus-uri), eventual anumite adaptari la pilonii de arme.

      2
  4. Trebuie sa fie compatibile cu comunicarile radio in NATO.
    IFF , radio , două sisteme importante pentru asta.
    Restul sunt legate strîns de astea doua. GPS e folosit atît la navigație cît și la stabilit pozitia inamic- amic , obiective. Clar că toate chestiile astea trebuie să comunice între ele dar și cu restul ” fraților”. Criptat și prin link 16. Care e și standard NATO.

    1
  5. mai bine cumparau ceva avioane

    3
  6. E posibil ca alte entitati sa joace rolul de radar avansat (drone, sateliti, F35…) si atunci sa aibe nevoie doar de sisteme de comunicatii si localizare suficient de avansate sa comunice eficient cu acele entitati…

    10
  7. Asa, la navigatie….LN-260 Global Positioning System (GPS):
    „This versatile product is easily integrated with several differential GPS applications such as: Starfire™, OmniStar™ and ZNAV™

    Masuratori diferentiale, in cuplaj cu niste sisteme comerciale de mare acuratete…
    Dar si cam scumpute…..

    In schimb precizia va fi centimetrica, vei alege pe care umar sa il „bata” rachetuta pe viitorul adversar…..
    Glumesc, va fi (Doamne pazeste daca) un razboi la precizie de subler…..

    8
  8. :)))) Deci cat ne-au costat pana acum 17 F 16 MLU pe care le tot upgradam succesiv? De studiat si sa nu mai repetam greseala F 16 Block 50/52+ sau Gripen C/D erau mai ieftine si sa nu mai vorbim de resursa de zbor….

    9
    • Hai ca incerc sa-ti raspund eu:
      1) cele 17 avioane ne-au costat aprox. 301 milioane euro. Despre primul lot se vorbeste ca mai are o resursa de cca. 4000 ore ceea ce inseamna 20 de ani daca fiecare aparat zboara 200 ore pe an. In fapt va zbura mai mult pentru ca ai mai mult de 17 piloti si toti trebuie sa zboare un minim de 140 – 180 ore/an.
      2) pachetul initial de suport si armament ne-a costat maxim 457 milioane USD;
      3) pachetul de azi ne va costa maxim 175,4 milioane USD.

      Actualizari pe partea de avionica si comunicatii vei face la orice aparat vei cumpara pe parcursul vietii lui operationale. Si daca iei warbirds klingoniene trebuie sa le actualizezi periodic comunicatiile ca sa fii compatibil cu cine trebuie.

      Munitie vei cumpara separat indiferent ce aparat vei cumpara.

      Comparativ, bulgarii vor da aprox. 1 – 1,2 miliarde USD pe 8 avioane noi, la standard V si pachetul initial de armament. Avioanele lor au un radar foarte modern, acces la armament sofisticat de ultima generatie si o durata de viata a structurii estimata intre 8000 si 12000 ore.

      Daca am fi incheiat deal-ul initial propus de americani in 2008 am fi iesit chiar si mai castigati.

      Chiar si asa, eu sunt de parere ca am facut o afacere mai buna. Suedezii nu vor trimite niciodata AWACS, P-8, Predator, etc samd pe aici. Mai mult decat atat, intr-un potential conflict de anvergura, Suedia ar putea dori sa ramana neutra ceea ce ar putea insemna canci piese de schimb si suport logistic, nu mai vorbesc de inlocuirea pierderilor. Am vazut prea multe pliante de cand ma ocup de treaba asta ca sa nu simt cand unii au tendinta de a exagera cu calitatile produsului lor.

      Repet, eu zic ca am facut o afacere buna. Daca baietii astia care fac achizitiile ar avea ceva coloana vertebrala, ar insista ca urmatoarele 36 – 48 de aparate sa fie achizitionate SH din rezerva armatei SUA.

      Avem nevoie de cantitate la calitate rezonabila. Chiar nu ma intereseaza daca ne dau A/B-uri sau C/D-uri. Bring them on!

      54
      • Bine Nicolae – hai sa incerc sa iti spun punctul meu de vedere – Suedia desi neutra la fel ca si Finlanda sunt filoamericane, EU si NATO. Oricare dintre tarile astea neutre din Europa are mai multe in comun cu valorile democratice decat are Romania si in orice caz nu ma astept sa aleaga sa nu trimita piese sau SDV-uri pentru avioanele livrate. Pur si simplu si-ar omor piata potentiala la un astfel de gest.
        Apoi La Gripen C/D upgarde-ul la soft este prevazut din start sa fie mai facil datorita limbajului de programare folosit. Nu am auzit nicio tara din familia Gripen C/D sa scoata banii acestia pentru upgrade-ul de soft, noi am facut-o si am scos destul de multi bani.
        Apoi – armamentul pe care l-am luat pe F 16 MLU sigur il plateam si pentru Gripen C/D dar aveam avantajul de a economisi bani la costul orelor de zbor.
        Modernizare infrastructura – sunt convins ca oricare avion l-am fi ales tot trebuia facut poate ca Gripen fiind cu un „footprint mai mic” ne-ar fi ajutat un pic la etapizare.
        300 milioane + 175.4 milioane te duc deja la suma de 460 milioane de euro pentru 17 aparate. Astea sunt cheltuieli doar cu avioanele da?
        Acum 4000 de ore de zbor pe an este superoptimism pentru ca la inceput s-a orbit de 3300 sau 3600 de pre de zbor per aparat.
        Deci cu Gripen C/D eram undeva la 710 milioane pe 17 aparate desi suntem constineti ca era mai bun numarul ala de 24 de avioane vehiculat initial cand am vrut sa luam F 16 C/D Block 25.
        Ce vreau sa subliniez este ca probabil si cu F 16 Block 50/52+ eram pe la 840-860 milioane de euro pentru 17 aparate pe care le-am aveam pentru o durata de viata mult mai mare. Ce se mai intampla pe langa aici este o alta intrebare complexa – bagam bani intre timp ca sa compensam numarul de 17 F 16 re re re re aducand la viata MIG 21 LanceR cu resursa preplungita care vine insa la pachet cu anumite limitari.
        Suedezii nu vor trimite AWACS dar poti sa iti cumperi mini AWACS-ul tau la bani destul de putini. Nu cred ca Cehia sau Ungaria prin prisma asta ca au ales Gripen sunt priviti mai „nealiati” in NATO fata de noi carora ni s-a asigurat suplimentarea de serviciu de Politie Aeriana.
        Apoi – operational –

        16
      • Operational – realitatea ne arata ca fara dispersia avioanelor in caz de conflict mediu sau major bazele aeriene nu o sa mai poata sa puna in aer aparatele alea – Kalibr + restul rachetelor de croaziera pot lovi destul de facil si Luna si Borcea in aacest moment ai nevoie de bazele de rezerva si daca se poate de piste amenajate pe portiuni de drum drepte, baze aeriene civile etc.
        Aici F 16 MLU are un footprint mai mare indiferent ce i-ai face.

        10
      • La calculul tau cu 200 de ore de zbor pe an * 17 avioane dupa calculul vechi ala cu 7800 de dolari costul orei de zbor (nerealist daca ma intreaba cineva pe mine) – asta te duce la un pret de 26.520.000 milioane costuri cu ora de zbor pe MLU.
        Si asta este in cazul incare F 16 MLU are un pret de exploatare apropiat de F 16 Block 50/52+ ceea ce ma cam indoiesc – am sa ma explic inclusiv radarul fiind mai putin modern are componente mai susceptibile la a se strica asta inseamna manopera in plus care se traduce in costul orelor de zbor – ora de zbor devine mai scumpa.
        Structura mai veche – lucrari de mentananta mai frecvente datorita depasirii a 50% din durata de viata operationala. Deci la modul optimist am pus suma asta pentru F 16 MLU anuala.
        Pentru Gripen din tot aceleasi sisteme de calculat ora de zbor ei zic 4800 euro eu am rotunjit la 5000 deci 17* 200 * 5000 = 17.000.000 milioane de euro costuri ora de zbor.
        deci an de an iti mai puteai cumpara cate ceva in plus de vreo 10 milioane pe an, reachete, aer-aer, SDB-uri etc.
        La partea Aer-Aer radarul de pe Gripen C/D a fost upgradat doar din rafinamente de soft si a castigat o raza de actiune extinsa peste 25%-30%, asta combin-o cu amprenta radar mai mica datorata design-ului mai nou in primul rand.

        12
      • Si uitlma intrbare este ce te faci daca trebuie sa le zbori mai mult de 200 de ore de zbor pe an adica ajungi in situatia in care sa ai 2 piloti pentru fiecare avion si trebuie sa zbori 2 * 150 de ore pe an de fapt?
        Costurile cresc si le expiri resursa avioanelor mai repede + cresti costurile pe an.

        8
        • Hai c-ai scris un articol intreg! 🙂 Din gama amintiri din copilarie:

          1) Achizitia curenta de F-16 a fost gandita prost din start. Spun asta pentru ca au luat 12 avioane fara sa aiba ceva concret pentru restul de 36… Aici avem prin urmare o prostie tipic romaneasca, nici nu mai conteaza cine a comis-o. Armata a spus ca accepta pe oricare din cele doua, dar sa fie NOI. Am vazut ce-a iesit.

          2) Achizitia de F-16 vine la pachet cu „chestii” cu care achizitia potentiala de Gripen n-o sa vina in vecii vecilor, Amin! (stim amandoi foarte clar la ce ma refer)

          3) Discutia pe costul orei de zbor nu-si are niciun sens pentru ca nu avem acces la cifre concrete. Stiu ca pusese Alex mai demult ceva de la US Air Force, nu mai stiu si nici n-am chef sa caut acum. Despre Gripen si costurile folosirii sale nu stim decat ce zic suedezii. Ala n-are 5000 euro/ora de zbor in vecii vecilor, Amin! din nou. E bullshit suedez daca vrei.

          4) F-16 are un numar mult mai mare de utilizatori decat va avea Gripen vreodata. Sa nu uitam ca un domn finlandez ce pare priceput a spus ca ei vor fugi ca dracul de tamaie de un avion unde ei vor deveni ultimul utilizator in viata. F-16 mai are multi ani in fata, atat in USAF cat si in alte tari.

          5) Kalibr te va gasi si la Luna si aiurea, in padurea sufletului. Suedezii promoveaza Gripen ca fiind un soi de SUV al avioanelor. Ca sa continui analogia cu masinile, stim cu totii ca daca vrei sa intri in teren greu un SUV isi va arata limitele destul de repede. Asa ca vis-a-vis de conceptul vandut de suedezi am unele dubii dar le voi tine pentru mine. Orice baza aeriana unde tii avioane trebuie aparata temeinic cu AA stratificat (avantaj Campia pentru ca e in interiorul arcului Carpatic) fie ca e la Borcea, fie ca e in coltul padurii Letea. Pentru gropile facute de bombe in pista exista solutii de reparatii rapide.

          6) Suma de 175,4 este una maxima, nu inteleg de ce toata lumea ia cifrele din notificarile DSCA ca fiind cele finale. Nu sunt. Achizitia include si hardware.

          7) Noi suntem acum socati ca am vazut ca nu mai putem tine avioanele in frig si zapada, dam gheata cu spaclul si le ridicam in aer. Da, F-16 e pretentios. Insa o data ce l-ai ridicat e o bijuterie, dpmdv superioara Gripen. Asta nu inseamna ca Gripen e un aparat prost, nici pe departe.

          8) Achizitia noastra a fost facuta tarziu si prost oricum am lua-o, nici nu mai conteaza a cui este vina. Eu zic ca am ales bine si ca ar trebui sa mergem pe repede inainte pe F-16 SH cu resursa rezonabila si in numar mare, ideal 72 – 80 de aparate, chit ca o parte le tinem in conservare. Urmatorii 20 de ani F-16 actualizat constant ramane, in opinia mea, un avion relevant si un adversar redutabil pentru oricine n-are generatia 5/6/7 etc samd Pentru urmatorii 20 de ani, F-16 cumparat SH e o solutie mai buna decat sa luam aparate noi. Din 2030 inceput achizitie de F-35.

          9) Sa nu uit. Modernizarea bazelor nu se intampla doar pentru ca am luat noi 17 F-16. Ea se intampla pentru ca fiind granita NATO trebuie sa fim capabili sa gazduim si sa operam mult mai multe avioane decat vom avea noi vreodata.

          34
          • Am remarcat ca ai inclus partea aia cu numar mai ridicat de aparate F-16 decat minimul ala dat de 3 escadrile x 17 aparate, asa, mai catre escadrila extinsa spre 24 plus rezerva 🙂

            3
            • Da, ma gandesc ca daca ai 48 in curte, de fapt nu vei avea 48 disponibile imediat. Iar o rezerva de avioane nu strica niciodata. Mai iei un motor de la unu’ la altu’ si tot asa. Dar rezerva nu trebuie lasata pe model Mig-29 ca sa vezi in cat timp se distrug de la sine. Nu cred ca e o avere sa faci o hala cu temperatura controlata…

              4
          • Era mult mai bine sa acceptam oferta americana.Adica 48 de aparate F16C/D, SH, din stocul de rezerva al SUA pe care sa le modernizam cu producatorul american.

            3
            • Adica nu! 🙂 Oferta din 2008 era de 24 noi + 24 vechi (totusi C/D) la un maxim de 4,5 miliarde USD. Alea 24 vechi veneau gratis cu modernizarile evaluate la 1,3 miliarde USD.
              Tot pachetul continea si armament initial si instruire piloti.

          • Am citit cu atentie ce ai scris unele puncte sunt de acord cu tine altele nu, la punctul pus pe forumul finlandez tare mi-e ca noi o sa fim ultimul operatorv de F 16 MLU din NATO, ceea ce va aduce beneficii de gen ca o sa gasim poate celule pentru MLU izare.
            Cu Gripen C/D era un pic altfel fiindca Suedia soune ca le va pastra oe ale ei pana in 2036 cel putin (eu zica nu mai mult)
            Apoi Gripen C/D are avantajele lui logistice dar in niciun caz nu spun ca e un SUV al avioanelor de generata a 4-a. La capitolul asta MIG 29 e mai realist sa il numesti asa.
            Bijuteria de F 16 MLU odata ajunsa in aer este un adversar redutabil mai ales aer-sol unde are o panoplie foarte mare de arme, apoi si T/W ratio il ajuta fiindca se apropie de 1.1 in comparatie cu Gripen unde este 0.98 si aici ar trebui sa fie avantajat si la viteza ascensoionala care lipseste din brosura SAAB. Ce nu are F 16 este canard si delta, nu degeaba toate eurocanard-urile merg pe schema adta aerodinamica mai mult saumai putin rafinata.
            delta permite ca sa obtii cu un motor mai mic performante de acceleratie liniara si numar mach maxim mai ridicat. Aici includ si performanta de supercroaziera marginala a Gripen E/F care cu un motor ce pe bartie este sub F 16 atinge fara postcombustie 1.2 Mach.
            O alta indicatie este 1.6 Mach la FA 50 vs. 2 Mach la Gripen C/D.

            8
            • Hai sa-ti zic: avionul meu de suflet este Mirage 2000… 🙂 Asta insa nu inseamna ca daca as fi fost in pozitie sa decid vreo achizitie l-as fi luat in detrimentul F-16.

              5
          • Ideea cu decolarile scure in configuratie Aer-Aer nu este sa stai doar pe piste de rezerva gen cioturi de autostrada ci sa poti decola si de pe portiuni lovite ale bazei aeriene.
            Apoi la numarul acesta de aparate conteaza foarte mult disponibilitatea de misiune 67% la F 16 vs. 80% la Gripen.
            raza de viraj instantanee conteaza foarte mult in lumea avioanelor care lanseaza rachete ghidate prin casca inegrata, poate un pic mai mult decat raza de viraj sustinuta = >pilorul care joaca mai bine cartile castiga lupta aeriana.
            Si cel mai important aspect subliniat chiar de tine lipsa de vizune a CSAT cand au decis cumpararea a 12 bucati fara sa stie ca exista alte avioane de cymparat ulterior sau nu.
            Practic noi am ajuns la 17 fiindca asa am gasit nu ca am gandit-o asa.

            6
            • in plus, dupa ce au batut palma pentru alea 12 bucati in 2012/2013, a urmat o pauza de 5 ani in care nu au facut absolut nimic.

              5
              • Pauza ăia de 5 ani e explicată în anexa secretizată a contractului. Adică anexa financiara unde e scris cum se plătesc avioanele.
                Dădeau rău al dracului la bobor și propaganda sa vezi cum e finanțată cumpărarea de la portughezi.
                De aia e și azi ” secret de stat” partea financiara a contractului cu portughezii.

          • Nicolae,
            Asi avea un comentariu in ce priveste punctul 7 –
            Am avut Onoarea de a lucra in mai multe aeroporturi, dar mai ales intru-unul din cele mai aglomerate aeropoturi din lume, aproximativ 1800 de zboruri zilnic, cca 70 de milioane de pasageri pe an, evient inainte de pandemie… Nu numai ca am lucrat la terminale, dar in acelasi timp am lucrat si la/ pe piste …
            Ce m-a socat, a fost nivelul logistic de pregatire la tot felul de situatii si comunicarea aferenta! Si, am trait aceasta experienta ani de zile – multi!
            Clima (sa zicem neobisnuita pt Romania) cu impact semnificativ la operatiuni, are un cuvant elocvent de spus. Chiar daca locatia aeroportului e pe undeva la nivelul Greciei, logistica a fost ultra dotata pentru situatii de ger cumplit, grindina, ninsori. Dotarile includ tratarea chimica a pistelor, curatirea mecanica a suprafetelor, comunicatii, coordonare cu toate partile inclusse etc.
            Imi doresc sa vedeti cu ochii vostri ce inseamna un exercitiu de plug-uri curatand pistele si toate cele. Si le-am vazut actionand in situatii concrete, cu vant, grindina, ninsoare etc
            Noi ne-am tras avioane, insa nu am fost pregatiti logistic sa le sustinem operatiunile, si sunt sigur ca MAPN si-a tras lectia …
            Sper ca la urmatoarea celebrare MAPN isi v-a etala dotarile si nu vor fi luati iarasi prin surprindere…, iar F16 vor zbura peste Arcul de Triumf si poate in toate judetele (adiacente per avion). Ar fi frumos!
            Doamne ajuta!

            6
          • 72-80??
            ok . maine le iei cu niste eforturi financiare….
            dar mai apoi are cine sa le foloseasca? sa le intretina?
            avem personal? avem infrastructura?

            intreb pt un prieten

            1
            • intretii in mod curent alea 50 active, restul le rotesti in timp pentru canibalizare si modernizari.

            • folosim 50 iar restul fie ce o fi cu ele….
              intrebarea mea e daca avem personal pt operatiunile astea….sunt zilnice
              avem ingineri,,,mecanici….piloti….etc
              si intrebarea asta e valabila pt orice arma..
              mie personal imi e greu sa vad cum fac trecerea de la t-55 la Leo sau Abrams ….sau de la mig la F-16…
              personalul trebuie calificat ,,….instruit si folosit zilnic la un anumit standard( adica sa ii ti in priza) ca sa isi cizeleze munca
              poti sa cumperi armele aproape imediat…comparativ cu instruirea personalului
              ne dau aliatii , care or fi ei, niste unelte la pret de nimic si tu ce faci cu ele?
              le ai la nr? defilare? cam de cat timp ai nevoie ca sa fie operationale ?
              banuiesc ca nu e usor sa formezi niste unitati bune asa peste noapte
              chiar daca avem f-16 si mai vin f-35 si f-40 si f-50 si ce mai visam….avem piloti formati de nivelul celor din alianta??
              sincer nu stiu cat zboara ce 17 F-uri pe la noi
              ca facem si noi o aplicatie cu cei mai mari…e bine. dar nu asa castigi experienta
              trebuie zilnic sa te instruiesti …adica sa cheltui bani…..
              sincer nu vad armata noastra intr-un mare proces de instruire …..mai degraba vad militari facand curat pe trotuarul din fata unitatilor…
              stiu ca imi scapa lucruri dar incerc sa ma lamuresc , pt ca vad ca nimeni nu isi face probleme de factorul uman….
              doar de bine sa auzim!

              • @rexx

                Îți înțeleg foarte bine nelămurirea însă de “dincolo de gard”, întradevăr nu poți decât să intuiești ce și cum.
                În ultimii 15 ani, ca ofiter superior m-am ocupat personal inclusiv de pregătirea și testarea personalului pe anumite domenii de competență (cu un nivel ridicat de periodicitate dar și la nivel de permanentizare) și nu doar pentru că aceste examene sau testări ne erau necesare în programele de evalauare și acreditare periodică (trimestriale, bianuale, anuale, etc) ci mai ales datorită faptului că o greșeală a unuia dintre noi s-ar fi răsfrânt imediat și în mod grav nu doar la nivelul unităților din care am făcut parte ci a întregii instituții.

                1
        • Stai bland! Deja sunt CEL PUTIN 2 piloti/avion indiferent ca e Lancer sau f16 (asa a fost intotdeauna).

          1
    • mda grippen erau 24 de bucati noi la 1 miliard de euro,
      cu offset, etc,
      probabil ceva integrare in tara, etc.

      asa vom depasi usor 1 miliard pt a aduce la un standard actual F 16 de la a treia mana pana la ceva cat de cat actual,
      fara offest,
      de integrare se discuta,
      sunt, cum se spunea inainte de 89, discutii lungi, urmate de aplauze puternice furtunoase,

      oricum celula are viata ei,
      are si metalu ala mandria lui – el nu se supune marilor intelegeri istorice

      dar suntem pe axa,
      cum am fost si inainte de 1940,
      am avut si atunci societatea natiunilor si alte comitete si comitii care au valorat, atunci cand a fost necesar, mai putin decat o ceapa degerata,

      istoria este ciclica,
      din nefericire conducerea tarii sunt ,se pare, sub nivelul celor dinainte de 1940,
      ca si atunci erau vai si amar: coruptie, smen, curvasarie, etc.
      prin noi insine era doar de fatada pt neuronu catorva alegatori cu intrebari,

      nu degeaba Napoleon Bonaparte solicita ofiterilor sai sa citeasca carti de istorie,

      11
    • Strict economic probabil soluția Gripen ar fi fost excelentă. Dar o astfel de soluție ar fi fost scoasă din context.
      A instalat Suedia sistemul de la Deveselu? A trimis Suedia vreo navă militară în MN? Are Suedia vreun soldat dislocat în Ro?
      Despre asta e vorba, pur și simplu Ro trebuie să își cumpere siguranța, de la cine e in stare să o ofere.
      Apoi pericolul cel mai mare pentru Ro nu vine (încă) din aer sau pe mare, vine din interior.
      Părerea mea!

      35
      • @kata
        E bine sa ai răspunsuri la diverse întrebări

        Intr-adevar la momentu achiziționării F16 th aceasta era singura soluție pt noi ca urmare a lipsei acute de bani
        Când buzunarele sunt goale și 10 lei e o suma mare

        Totuși, după ce au venit avioanele astea third hand
        Și a început canibalizarea pt piese
        Însemna ca resursa aia de încă jde de ani era doar pe hârtie
        In realitate resursa este pt unele aparate aproape de 0 sau sub 0
        Canibalizarea înseamnă ca unele piese de astea cu resursa in ele și-au dat duhu

        Între timp bujetu s-a mai echilibrat și au apărut banii

        Atunci cineva din ceseateu și ministeru de somn adânc trebuia sa se trezească
        Sau măcar aia din servicii care ling politicienii
        Sau serviciile externe sa spună ca polonezii au calculat și le-a ieșit cu mult mai scump avioane third hand decât avioane noi
        Trecând peste faptu ca polonezii au primit și offset

        Atunci ceseateu si ministeru de somn trebuia sa spună stop
        Nu poți sa îți bati joc de o tara întreaga ca ai tu nu știu ce grad de general și ca bei cafele sau faci pedefeuri interesante

        Dacă ai bani tb sa ai cerințe
        Noi nu cumpărăm femei de pe varianta de centura
        Noi tb sa cumpărăm aparate in stare sa ducă un conflict câteva zile/saptamani cu orice potențial inamic

        Atunci când a început canibalizarea și era o certitudine ca am buctat-o era bine sa oprim hemoragia de bani publici și sa luam avioane noi

        Piloții noștri asta au cerut avioane noi
        Normal ca piloții militari nu se pricep ca jenerali școliți și cu doctorate de astea de le cumperi pe doua bilete de tramvai

        Apoi, Rachetele au venit la Deveselu ca așa a vrut doctrina militară a Pentagonului
        N-are nici o treaba rachetele de la Deveselu cu F16 third hand cu dosaru de pensie băgat
        Legătura f16 third hand cu NATO și poziția US in zona este egal zero

        Sau crezi ca Pentagonu ii întreabă pe aia de la LM unde sunt avioane mai nașpa ca sa vina cu ajutor
        Și sa facă planuri de lupta și strategii funcție de cum pică piesele pe avioanele noastre

        Regret ca nu au fost luate mai multe NSM
        Mai multe baterii
        Și minim 200 de rachete
        Plus THAAD

        Rusii sa știe ca nu sunt in parcarea lor

        Și minim 3 submarine adevărate de atac

        Avioane F35 care sa apara pe radarele lor exact la momentu decolării aparatelor lor din Crimeea sa știe ca tb sa se gândească de doua ori înainte sa se pună cu noi

        Regret ca nu exista avertizare timpurie și nici orizont pt așa ceva
        Regret ca aia din ceseateu sunt deja pământ de flori da ei nu știu
        Ca au multi care le spun ca și dacă dormi poți spune ca lucrezi
        Astea minciunile pesede penele

        7
    • Ascult ce mai zic unii legat de Gripen si F16
      https://youtu.be/pzBsdV0gaPw

  9. motorul ca motorul, desi nu iti strica, cu cat mai puternic, cu atat te bucuri in lupta, dar, hai sa zicem, dar cu radarele, tati, ce facem cu radarele? ce au rusii in crimea la interceptoare, printre altele? su-31k? radarul bate la 300km. sau nu?! noi cu radar de 80km ne dam mai aproape, tiptil, si le-o dam parsiva sau cum…

    3
    • mig-31k, pardon!

    • Stam tupilati in acrul carpatilor si ii lasam pe US sa ne apere cu F35.
      Cind e cite un rus care fuge, ne luam in haita dupa el si la 80km il gasim si trosnim … pe la spate, ca tot ne place… hehehe

      Mvai de noi.
      Decit avioane noi si mai multe si cu dotari decente, mai bine SH-uri si blugi turcesti.
      Ca sintem saraci …. si e criza ….de-abea ajung banii pentru pensii si salarii la stat.

      6
    • Le-a testat cineva cei 300 km? Ca ei mai au si vaccin anti-Covid.

      10
    • un AWACS vede la 400 km si un radarulet din botul unui Mig31 vede la 300 km? mai sa fie. doar mie imi da cu virgula?
      Intre timp vedem radare rusesti care nu sunt in stare sa vada o drona de la 5-8 km si o incaseaza din toate pozitiile. Poate o fii in stare sa vada un Jumbo Jet de la 2-300 km, dar pariez ca un F-16 il vede cam cand il vede si F-ul. Si ar paria cineva pe Mig la un dogfight?

      Sa nu uitam ca in caz de caft vom avea Awacs-urile NATO patruland non-stop, si avem si radarele noastre care pot face achizitia tintei. Cu noile echipamente de comunicatii nu pot face ele achizitia tintei si F-16 noastre sa lanseze racheta?

      11
      • Ala din botul avionului nu are limitare de unghi comparat cu AWACS?

      • pai radarele tale de la sol sunt cam expuse, ca nu ai aparare AA stratificata, plus ca la lupta antidrona est varza. s-ar putea sa ti le „ia” repede.

        3
      • din cate stiu eu cel din botul avionului e unidirectional. Oricum, nu degeaba cara toate avioanele de avertizare timpurie ditai farfuria pe fuselaj. Cara ca sa acopere toate cele 360 grade.

        E evident ca radarele noastre vor fii tinte, probabil primele tinte. Apararea aia stratificata trebuie terminata cu orice pret/cost

        4
  10. Buna treaba!

    1
  11. Se pregateste achizitia de F 35, indiferent cand va fi. Este clar ca ziua ca nu mai avem alta ‘scapare’, fie ca vrem sau ca nu vrem. Preconizez ca pana in 2030 o sa avem contractul semnat si ca pana atunci vom zbura tevile in draci. Traiasca Aerostar si fratele comunist de ne-a daruit covid-ul! 🙂

    2
    • Si pana la f35/2030 ce facem ? Ramânem doar cu o escadrila de f16 sau mai luam măcar inca una? Sper ca decizia sa fie in lungimea de unda a lui @nicolae: avem neaparat nevoie de cantitate la o calitate rezonabila, ca sa contam.

  12. Apoi – disponibilitatea de misiune – la avioanele cu motoare care se trag din requirement-urile US NAVY stim ca este mai mare – ceea ce iti asigura sa poti pune in aer mai multe avioane dintre acestea 17. Ori la numarul asta mic de avioane contreaza orice avion in plus ai in aer sau poti sa il trimiti in misiune.
    Aici trebuie sa ne uitam si la faptul ca in Finlanda F 18 C/D a castigat in fata lui F 16 C/D tocmai pentru ca disponibilitatea de misiune + alte caracteristici tehnice a facut ca F 18 C/D sa fie favorizat. Daca ne uitam tot la acea licitatie de la inceputul anilor 90 mai observam ca MIG 29 a fost penalizat din cauza avionicii considerata sub avioanele occidentale iar Gripen A/B era considerat un design imatur crud si la care nu se poate trage o concluzie clara operationala.
    Deci de aici se vede ca F 18 C/D nu a castigat degeaba in Finlanda si Elvetia si chiar s-au facut niste evaluaribazate pe scenarii realiste si mai ales tehnice.

    8
  13. Mda, dupa ce am vazut cat au cheltuit polonezii cu aducerea f-urilor la tape 6.5 era evident ca nu avem cum sa luam si radare. Acum mie imi pare bine ca se face si modernizarea asta, vor fi niste arme formidabile , dar doar impreuna cu AWACS-ul Nato. 🙂 ceva in genul achizitiei NSM.
    Hai ca nu mai insist pe asta, ca ma bagati ca troll sovietic.
    Poate chiar nu suntem in stare momentan sa detinem controlul.

    2
  14. deci e tape 6.5 sau nu?:
    Update of the Link-16 protocol
    Upgrade of the AN/AAQ-14 interface software
    Update of the AN/ALR-56M system
    Update of the GPS system

    • NU
      Conform tape 6.5 mai ai nevoie de (printre altele) de:
      AN/ALR-56M RWR radar warning receiver (si care se regaseste si pe F-15 si C130) si care poate fi retrofit si opereaza inclusiv cu radarul AESA APG83
      AN/AAQ-14 LANTIRN – (Targeting Pod care se regaseste pe F-14 si F-15)
      Integrare a JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D, AIM-9X
      Adaptarea pilonilor pt BRU-69/A Multi-Purpose Bomb Rack (se regasesc si pe F-18 si este specific US Navy)

      Din conditiile pt tape 6.5 doar protocolul Link 16 s-a bifat

      3
      • contractul asta pt ce e?:

        Lockheed Martin Corp., Orlando, Florida, has been awarded a ceiling $485,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Department of Defense and Foreign Military Sales (FMS) Sniper, Infrared Search and Track (IRST); and Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (LANTIRN) navigation pod (fixed wing) hardware production. This contract provides the necessary resources required for the management, fabrication, upgrade/retrofit, integration support and testing and shipping of its non-developmental item (NDI) Sniper Advanced Targeting Pods (ATP) System, NDI LANTIRN Fixed Image Navigation Set upgrades, and the NDI IRST system as it relates to the requirements document associated with each specific delivery order placed under this contract. Work will be performed in Orlando, Florida, and various locations to be identified at the order level. The work is expected to be completed by May 2025. This contract involves FMS to (this list is not all inclusive): Bahrain, Belgium, Bulgaria, Canada, Egypt, Greece, Indonesia, Iraq, Israel, Jordan, Republic of Korea, Kuwait, Morocco, Netherlands, Norway, Oman, Pakistan, Poland, Qatar, Romania, Saudi Arabia, Slovakia, Taiwan, Thailand and Turkey. This award is the result of a sole-source acquisition. FMS funds in the amount of $34,900,000 are being obligated at the time of award under delivery order FA8540-20-F-0034 for the country of Morocco. Air Force Life Cycle Management Center, Robins Air Force Base, Georgia, is the contracting activity (FA8540‐20‐D‐0001).

    • este undeva pe la tape 5.1

  15. Va urmaresc cu interes discutiile si ma deranjeaza un lucru;Aveti impresia ca voi sunteti experti iar la achizitii in MAPN sun doar dobitoci.
    Ok poate este asa dar sa va dau un exemplu:am urmarit cateva forum-uri sarbesti legate de achizitiile lor si de ale noastre;Acolo sunt la fel de multi ,,specialisti” ca si aici doar ca ei vad orice achizitie a guvernului lor ca una formidabila,erau entuziasmati de cele 4 MIG uri pe care le au ,de lansatoarele lor de rachete ,ziceai ca sunt prima armata din Europa. Acolo unde nu gaseau la ei motive de bucurie,erau entuziasmati de ce au rusiii de sistemele lor S300 sau S400,Se bucurau de cat de ,,prosti ,, am fost noi sa luam Patriotul in comparatie cu S300 rusesc 🙂
    Voi va dati sema ca aia erau mandri chiar si de ceva ce abia stiau cum se scrie?
    Ce vreau sa spun este ca trebuie totusi sa aveti un discurs mai optimist(nu chiar ca sarbii care ziceai ca au fumat toti inainte sa scrie)dar nici asa critic la tot ce se intamapla de zici ca voi ati terminat WestPoint-ul si veniti sa dati lecti la prostii aia din MAPN

    2
    • Sarbii pot scrie ce doresc, tara lor, achizitiile lor. Noi la randul nostru scriem ce stim, bine rau, fiecare intelge ce crede de cuvinta. Serbia nu detine S 300/S 400. In cazul nostru nu trebuie sa fi expert ca sa constati greselile grave in politica de dotare, trebuie doar sa ai un nivel de inteligenta macar mediu pt specia umana.
      Unde ar trebui sa fim optimisti?
      – dotarea cu TAB amfibiu amanata la nesfarsit;
      -dotarea cu corvete ramasa prin tribunale;
      -aviatie de lupta aproape ca nu avem;
      -artilerie de camp nu;
      -dotarea la nivel de militar de pe vremea RSR….
      si pot continua mult timp.

      17
      • De ce te obosesti sa raspunzi soparlelor din partea „TRUSTULUI”?
        Tu nu vezi, ca daca mai urlati mult impotriva lor, le tataie curu’ ca se gaseste vreunu’ mai citit prin guvern si ii vine in minte sa mai dea afara din taietorii de frunze la caini din Mapn (din birouri si birouase) si isi pierd penzia speciala de atata aparat patria de invadatori? Sunteti tinta numarul unu cand prin scrierile voastre periclitati viitorul financiar al multor loaze din Mapn, MAI, IGSU si altii, asa ca ochiul „TRUSTULUI” e atintit asupra voastra.

        9
      • George GMT,nu fac parte din armata ,dar pt mine ce se intampla acum este asternerea pe hartie a primelor fraze dintr-un roman ce incepe sa fie scris.
        Nu poti sa te oftici inca de la introducere cand intriga nici macar nu se intrezareste ,si sa critici autorul cand nu ai imaginea de ansamble a romanului
        Am folosit o metafora care mie mi se pare sugestiva
        30 de ani nu s-a facut nimic,nu se poate recupera peste noapte,mai exista poticneli dar eu vad o directie buna in ce priveste inzestrarea
        P.S voi care sunteti militari si nu numai,stiti ca la castigarea unui razboi nu conteaza doar armele ci si moralul soldatilor.Incercati sa lucrati la asta ,este ieftin si va este la indemana.

        1
        • Moralul poporului roman este direct proportional cu actiunile serviciilor impotriva lui… Din pacate, asta e materialul genetic care ne-a mai ramas.

          Iar cei de aici stiu bine ca nu e sanatos sa construiesti o imagine falsa ca sa creasca moralul poporului, pentru ca nu face decat sa-l amageasca ascunzandu-i realitatea.

          Lasa, e bine ca lumea sa se sperie pentru ca este intr-adevar de speriat situatia actuala. In momentul asta, a ridica moralul tarii inseamna a o inarma corespunzator. Restul vine de la sine.

          Daca ati fost bine intentionat, nu ma indoiesc ca sunteti de acord cu punctul de vedere al acestui sit web.

          2
  16. Tot circula pe aici inca ideia, ca era mai bine sa fi avut Grippen, suedezii sunt seriosi, baietii sunt filoamericani, Grippenul, munitia, este mai ieftina, economiseam o gramada de milioane….
    Pe hartie totul functionaries perfect, doar in practica este alta poveste. Haideti sa fim realisti. !!!!!
    1) Daca intram in conflict cu Rusia, exista in preludiu lung. Adica Jigniri, amenintari, se retrag ambasadele, un razboi proxy prin R.M, sau Serbia, unde suntem trasi direct pe front . Apoi posibil o invazie pornita din Crimeea, dar ma indoiesc ca rusii vor ataca direct nu isi permit financiar acest lucru…Dar :
    2) Moskova interzice suedezilor sa ne trimita munitie, piese, etc si daca nu se supun, Rusia ii pocneste de la sare zmeura… CE FAC SUEDEZII ? Sper ca nimeni nu crede ca nordicii vor intra in conflict ptr noi. Sincer nu am asteptari nici de la Berlin, Roma, Madrid. Nu as paria o suma mare nici pe Paris.
    3) Daca Moskova pune aceste conditii Washingtonului, aia chiar vor rade de votcari.
    4) da, dam niste bani in plus la americani, dar in caz de conflict iesim mult mai bine.
    Si intretinem o relatie…lucru foarte important.

    31
    • Da cam unde ii pot pocni rusii pe suedezii din versiunea ta?Esti sigur ca nu o sa ii doara pe vodcari mai rau?
      Eu nu cred versiuni din astra din pr-ul LM.

      1
      • Rusii pot folosi multe metode sa santajeze pe Guvernul Suediei. O serie de atentate cu bombe, pana ce suedezii se opresc sa ne livreze de ce avem nevoie. Si la faza asta ce fac Suedezii ? Nu sunt in Nato , nu au acoperire si nu se I- au cu rusii la tranta ptr noi. Foarte simplu. Apoi ca UE da rusilor sanctiuni…. Stim noi cum functioneaza sanctiunile…germanii si francezii se pricep cel mai bine..

        5
      • Cum unde? Suedia are un litoral imens care nu e foarte departe de Kaliningrad, si nu mai departe de anul trecut se plimbau submarinele rusesti la suprafata si nu le gasea armata suedeza. Plus o groaza de insule slab sau nelocuite unde se pot strecura FOS si se pot pune la cale ambuscade. Suedia nu se va pune contra rusilor pt nimeni

        5
    • Și de ce pariezi doar pe Washington?
      Dacă cei de acolo consideră în interesul lor să nu ne sprijine?
      De ce ar fi obligatoriu să ne bazăm pe sprijinul SUA?
      Trebuie gândite TOATE variantele sau iară ajungem în momentul 1940 când ne-am bazat pe niște garanții și am rămas cu bazatul în brațe.

      4
      • zau ai capacitatea bugetara sa intretii si sa dotezi cumva o armata cu un efectiv de 1mil si dotare ca a SUA in toate mediile de lupta ,daca nu stai in banca ta si te dotezi cu ce iti permite bugetu actual ca de sprijinul maretei puteri din estul nostru creca sau saturat recent si armenii nu numai noi, asa ca daca SUA vrea deocamdata suntem cu ei ,sau crezi cumva ca exista alta tara la ora actuala care sa fie capabila sa dezvolte proiectie de forte armate la nivel global mai bine ca ei?ca eu nu cred ca exista chiar daca au avut presedinti ca Obama si Trump cu retrageri de efective militare din anumite zone

  17. E clar ,F16 le da fiorii multora si precum vulpea ce n-a ajuns la struguri….” nu e bun ca -i place Suhoiul in draci”.

    Avionul in viziunea unora trebuie sa stea acoperit de zapada ,sa are la nevoie….
    De ce sa care armament sofisticat….

    Specialisti de pe olitza , ati cerit opinia pilotilor de F16 romani….veti fi surprinsi….E ,dar de pe closet se vede mai bine…..

    4
  18. * De studiat 🙂 Poate scrie cineva un articol de popularizare/notiuni de baza 🙂
    http://www.arkhamtechnology.com/files/USB-DS101%20Adaptor%20User%20Manual%20v2_4.pdf
    ** Explicatii simple despre fiecare tehnologie in parte 🙂
    [AN/APX-126 si KIV-78 — Mode 4/Mode 5 IFF Crypto Appliqué]
    [RT-1990A(C)/ARC-210 – Generation 5 software defined receiver-transmitter]
    [LN-260 Global Positioning Syste]

    • E doar manualul de la o interfata, adaptor de la portul serial (si protocolul) care nu prea se mai foloseste la PC-urile, laptopurile actuale la banalul USB.

      Vizual, o mufa tapana, military grade, rotunda, cu un clac pe partea cu serial, un USB la celalt cap. Pe cablu, adaptorul de semnal.
      Descrierea e aici, dar serialul nu e din asta dreptunghiular, ci o chestia tapana, un conector robust dedicat sa zicem.
      https://ro.wikipedia.org/wiki/Port_serial

      Am avut niste magnetometre canadiene cu adaptoare din astea….. Ca sa le instalezi pe W7 cam ajungeai la limita hackingului, deja W7 nu mai lucra cu asa ceva. Vreo doua zile de cautat, citit, experimentat, etc…..
      In plus, viteza, in bauds, ca la batranele modemuri pentru linie telefonica…..
      Ca in bancul speram, credeam dar nici chiar asa 🙁 🙂 ……. De la 48000 bauds, maxim, prin tatonari, am tot coborat setarile la 4800 pana s-au vazut si au inceput sa curga fara erori datele in PC.

      Pe hardware ce a fost mai rau e ca antena GPS era conectata tot asa, pe o mufa din asta military.
      In vreo doi ani de folosinta pe teren greu s-a rupt cate un fir taman in interiorul mufei.
      Canadieni canadieni dar nu facusera bine sustinerile si prinderile in interior……

      Daca asta e ultimul upgrade, e ceva cam, asa, spre problematic. Toate ecranele de instalare sunt din Windows XP…
      Nu ma pricep la softuri de militarie, poate nici nu e bine sa lucrezi cu versiunea cea mai noua la un sistem de operare, care poate face figuri….. Dar Windows XP, e parca departe…..

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *