Monitorul ARDEAL

 

S-a vorbit foarte mult despre cele 4 monitoare ale clasei Bratianu care au luptat in cele 2 razboaie mondiale dar Romania nu a operat doar 4 ci 7 monitoare.

Celelalte trei monitoare, Ardeal, Basarabia si Bucovina, au fost nave austriece, repartizate Romaniei dupa incheierea Primului Razboi Mondial.

Astazi ne vom ocupa de monitorul Ardeal (numit de obicei Ardealul).

 

Initial, nava a fost monitorul austriac Temes, lider al clasei cu acelasi nume, alaturi de Bodrog, si sursa de inspiratie pentru constructorii austrieci la realizarea proiectului clasei Bratianu.

Navele au fost construite, intre 1902-1904, la santierul United Schoenichen-Hartmann din Budapesta/Ujpest, Temes intrand in dotarea flotei austriece in noiembrie 1904.

Temes – lansarea la apa, 1902/1903

 

Caracteristici tehnice:

– deplasament: 442 to standard, 486 to full;

– dimensiuni: 57.7 x 9.5 x 1.2 m;

– 2 boilere Yarrow, 2 masini cu tripla expansiune, 2 elici;

– putere totala 1400 CP;

– rezerva de carbune 62 to;

– viteza maxima 13 noduri;

– autonomie 500mile marine, la 9.5 noduri;

– blindaj: centura 40mm, turele: 75mm, punte: 25mm, comanda:75mm;

– echipaj: 89

Bodrog-clasa Temes: configuratia originala (sus); cu obuzierul cal.120mm debarcat (jos)

 

In configuratia initiala, armamentul monitorului a cuprins:

 

  • 2 tunuri cal.120mm/L35 Skoda (licenta Krupp), aceleasi cu ale clasei Bratianu.

Tunurile erau amplasate pe puntea principala, in turele simple, la prova, in borduri, similar clasei Bratianu.

  • 1 obuzier cal.120mm /L10 Skoda, acelasi cu cel folosit de clasa Bratianu.

Obuzierul era amplasat pe puntea superioara, la prova, si beneficia de scut care permitea trageri cu elevatie mare, identic cu clasa Bratianu.

  • 2 tunuri cu tragere rapida cal.37mm/L42 Vickers, tun produs de britanici sub numele 1-pdr Mark I gun („pom-pom”).

Tunul cantarea 198 kg si tragea proiectile HE, cu masa de 560g, cu 367m/s, la o cadenta de cca 100 lovituri/minut.

Tunurile erau amplasate pe pivoti, pe puntea superioara, in borduri. Tunurile erau asezate esalonat, tunul din babord fiind amplasat in fata cosului iar cel din tribord in spate.

Tunul 37mm/42 Vickers

 

  • 1 mitraliera cal.8mm Skoda M1893, cunoscuta si ca Salvator-Dormus M1893.

Produsa incepand cu 1893 la uzinele Skoda din Plzen, mitraliera M1893 cantarea 20 kg, dispunea de racire cu apa si de sistem de ungere cu ulei. Folosea munitie 8×50 mmR si incarcator cu 30 cartuse, amplasat deasupra. Se distingea prin lipsa tragaciului, declansarea focului facandu-se prin eliberarea unui pendul reglabil, pendul care regla si cadenta de tragere intre 180-250 lovituri/minut. In 1902 a aparut un model imbunatatit – M1902. Nu am date certe dar este posibil sa fi fost amplasata pe puntea principala, la pupa, protejata de un scut. Navypedia vorbeste despre 3 mitraliere cal 8mm/80 dar am preferat sursele maghiare.

Mitraliera Salvator-Dormus M1893 (Skoda M1893)

 

Pana in 1910, cele doua tunuri cal.37mm/L42 au fost inlocuite cu un tun cal.66mm/16 G. L/18 Skoda.

Tunul facea parte din marea familie de tunuri Skoda cu tragere rapida, cal. 66mm. Varianta cu teava de 18 calibre era destinata salupelor si ca tun de debarcare, apt sa fie transportat si instalat la uscat. Tunul cantarea 98kg si tragea proiectile de 4kg cu viteza initiala de 320m/s si cadenta de 20 lovituri/minut. De regula, austriecii l-au folosit instalat pe piedestalul tunurilor Skoda cal.47mm/L44, ansamblul cantarind 500kg. La Temes, tunul a fost instalat pe puntea superioara, spre pupa, in axul navei.

Observatie: in nomenclatorul austriac, calibrele tunurilor erau mentionate in centimetri, prin rotunjire in sus. Astfel, tunurile cal.66mm apar drept tunuri cal. 7cm iar de aici au fost preluate de autorii romani drept tunuri calibrul 70mm, calibru care nu a existat in marina austriaca.

Temes – anul 1914. Pe puntea superioara, spre pupa, se vede tunul cal.66mm

 

Temes nu a avut o activitate prea bogata in Primul Razboi Mondial, lovind o mina si scufundandu-se in raul Sava la 23.10.1914, cu pierderea a 31-33 de vieti.

Temes scufundat – imagini din 1915

 

In iunie 1916 a fost ranfluat si bagat in reparatii si modernizari, la Budapesta, reintrand in serviciul marinei austriece in iulie 1917.

Operatiunea de ranfluare a monitorului Temes – iunie 1916

 

Nava a reintrat in serviciul marinei austriece cu modificari ale armamentului, astfel:

 

– Au fost debarcate obuzierul cal.120mm/L10 si tunul cal.66mm/L18;

– Au fost instalate 2 tunuri cu tragere rapida cal.9cm/42 G. L/45 K.12 TAG/BAG;

Tunul cal. 9cm/42G. L/45 K.12 TAG/BAG

Nu am gasit date despre ele, codificarea TAG/BAG insemnand ca erau destinate atat luptei impotriva torpiloarelor cat si impotriva baloanelor, probabil printre primele tunuri proiectate dual purpose. Posibil totusi sa fi fost o codificare austriaca a tunurilor germane cal.88mm FlaK L45. Tunurile erau instalate la pupa, in axul navei, in doua turele simple, inchise, suprapuse;

– Au fost instalate 2 tunuri Skoda 47mm/42 L44, de acelasi tip cu cele ale clasei Bratianu. Tunurile au fost amplasate pe puntea superioara, in borduri;

– Navypedia vorbeste si despre 2 mitraliere cal.8mm/80.

Avand in vedere ca deja era anul 1917, cel mai probabil candidat ar fi mitraliera Schwarzlose M.7, folosita masiv de trupele de uscat si de marina austriaca, in rol terestru, naval si antiaerian. Mitraliera cantarea 41.4 kg cu tot cu afet si avea racire cu apa. Cadenta de tragere era de 400-580 lovituri/minut iar alimentarea se facea cu banda cu 250 cartuse.

Mitraliera Schwarzlose M.7 pe afet antiaerian

La sfarsitul anului 1918, monitorul Temes a fost internat de catre iugoslavi care l-au inclus in flotila lor, sub numele de Drina.

La 15 aprilie 1920, in urma acordului de partajare a flotei austriece, nava a fost repartizata Romaniei care a rebotezat-o Ardeal.

Temes – post 1916. Tunuri cal.90mm/L45 la pupa si cal.120mm/L35 la prova

 

Observatie: in serviciul marinei austriece au activat doua monitoare Temes. Dupa ce nava despre care vorbim in articol s-a scufundat, in iulie 2015 a intrat in serviciu o alta nava Temes, din clasa Sava, o nava mai mare si mai moderna. Dupa repararea si reintrarea in serviciu a navei originale, in iulie 2017, cea de-a doua nava a fost rebotezata Bosna.

 

 

In serviciul Marinei Militare Romane, nava a suferit modificari repetate.

In 1929, cele 2 tunuri Skoda cal.120mm/ L35 au fost inlocuite cu tunuri cal.120mm/ L50 Skoda-Bofors Mk4, la fel ca la clasa Bratianu.

 

Intre 1937-1940 nava a trecut prin modificari ample:

– Blindajul a fost crescut la 70mm pentru centura, 45mm pentru punte si 75mm pentru comanda;

– Au fost debarcate tunurile cal.90mm/L45 si mitralierele cal.8mm;

– A fost instalat al treilea tun cal.120mm/L50 Skoda-Bofors Mk4, la pupa navei, in turela simpla, repetand asezarea triunghiulara a artileriei principale a clasei Bratianu;

– Au fost instalate 2 tunuri antiaeriene germane cal.37mm/83 SK C/30, similare celor de pe clasa Bratianu. Primul a fost amplasat pe comanda, in locul obuzierului cal.120mm/L10, al doilea pe o platforma instalata in fata turelei cal.120mm/L50 de la pupa navei;

– Au fost instalate 2 tunuri automate Rheinmetall cal.20mm/65 C/38.

Intrat in serviciu in 1940, tunul avea o cadenta ciclica de 480 lovituri/minut si una practica de 220 lovituri/minut. Tragea proiectile HEI (134g,  835m/s) si API (148g,  800m/s), folosind incarcatoare cu 40 de lovituri. Bataia maxima era de 4.900m iar plafonul maxim de 3.700m. Erau instalate pe pivot, avand masa totala de 416kg, care permitea o elevatie de la -11 la +85 grade;

– A fost instalata o mitraliera jumelata Hotchkiss cal 13.2mm/76, similara celor de pe clasa Bratianu, pe fosta platforma a proiectoarelor;

 

Este posibil sa se fi trecut de la propulsia pe carbune la cea pe pacura dar nu am gasit date.

Echipajul a crescut la 129 oameni iar viteza maxima a scazut la 10 noduri.

Monitorul a pastrat raza de actiune de 500 mile marine dar la viteza de 8 noduri.

In urma acestor modificari, Ardeal a devenit un fel de Bratianu mai mic, mai lent dar la fel de bine inarmat.

Ardeal, dupa modernizarile din 1937-1940

La 27 iunie 1940, monitorul a primit ordin sa se deplaseze la Reni pentru a asigura ordinea in port si a proteja operatiunile de evacuare din Basarabia. Operatiunea s-a incheiat la 30 iunie cand sovieticii au patruns in oras iar „Ardeal” s-a retras spre Galati, cu navele de transport pline cu rafugiati.

 

In primavara anului 1941, avand in vedere planurile germane de invadare a Iugoslaviei, Ardeal s-a deplasat la Orsova unde a asigurat libertatea traficului impotriva oricarei tentative iugoslave de a bloca senalul navigabil al Dunarii. Pana dupa cucerirea Odessei, monitoarele au asigurat, prin rotatie, prezenta in portul Orsova.

 

La 22 iunie 1941, Ardeal, impreuna cu alte 3 monitoare si 2 vedete, formau Forta Navala Fluviala Galati, avand ca misiuni sprijinirea flancului Armatei a IV-a, contrabaterie asupra artileriei sovietice de la Giurgiulesti si monitoarelor de la Reni, impiedicarea deplasarii navelor sovietice in amonte de gura Prutului, impiedicarea debarcarilor sovietice in Delta si in Dobrogea si, daca va fi posibil, distrugerea / capturarea flotei fluviale sovietice (5 monitoare si 22 vedete).

La declansarea operatiunilor, Ardeal, impreuna cu Bratianu si o vedeta, au ocupat pozitii la gura Siretului. Prima actiune a avut loc pe 23 iunie cand navele sovietice (2 monitoare si 2 vedete) au incercat sa forteze plecarea de la Reni spre Ismail si au bombardat Galatiul, fiind respinse. Au urmat incercari repetate de evadare, respinse de monitoarele noastre, intercalate cu bombardamente asupra artileriei sovietice de la Giurgiulesti. Duelurile cu navele sovietice au continuat pana in noaptea de 9/10 iulie 1941 cand acestea au reusit sa se strecoare spre Ismail.

La 20 iulie, dupa ce navele sovietice s-au retras de pe bratul Chilia, Ardeal si Bratianu au format Detasamentul Tactic Valcov, avand ca misiune controlul accesului din Marea Neagra pe bratul Chilia, actiune pe care au desfasurat-o prin rotatie, toate monitoarele pana la 23 august 1944.

 

La 23 august 1944, Ardeal se afla in reparatii, la Braila sau Galati.

In noaptea de 26/27 august monitoarele au primit ordin sa plece la Giurgiu pentru a impiedica traversarea Dunarii de catre germani si pentru a captura sau distruge navele germane care se retrageau pe Dunare.

La 28 august, Ardeal si Lahovari au intrat pe bratul Borcea si au capturat 7 nave si 19 slepuri.

La 29 august, monitoarele au primit ordin sa urce pana la frontiera iugoslava, ca sa captureze sau sa distruga orice nava germana, si au continuat deplasarea pana la Turnu Magurele.

La 30 august, Ardeal si Lahovari s-au deplasat in zona Calarasi – Oltenita pentru a impiedica retragerea trupelor germane in Bulgaria.

 

Pe 31 august navele au primit ordin sa se deplaseze la Braila, ulterior la Reni unde navele au fost confiscate de sovietici, echipajele romanesti fiind debarcate. In final navele au ajuns la Ismail unde au fost rebotezate, Ardeal devenind Berdiansk.

Pe 20 noiembrie 1944, Berdiansk (Ardeal) a fost adus de la Ismail la Galati, pentru reparatii, ulterior fiind transferat in porturile sovietice.

In serviciul sovietic, Ardeal a suferit cateva modificari, fiindu-i marit blindajul puntii, deasupra masinilor, la 70mm.

Tunurile si mitralierele antiaeriene au fost debarcate si inlocuite cu 4 tunuri automate cal.37mm/63 70-K, asezate in configuratie romb, pe puntea superioara si pe platforma de langa tunul cal.120mm/L50 de la pupa, si 4 tunuri automate cal.20mm/70 Oerlikon MkIV, asezate in borduri, 2 pe puntea principala si 2 pe puntea superioara.

Berdiansk, ex Ardeal

 

In 1948 nava a intrat in conservare iar in iulie 1951 a fost restituita Romaniei.

In serviciului Marinei Militare Romane, nava a mai operat, sub denumirea M207, pana in 1959 cand a fost taiata.

 

Cristian Ganciu

 

14 comentarii:

  1. „Nu am gasit date despre ele, codificarea TAG/BAG insemnand ca erau destinate atat luptei impotriva torpiloarelor cat si impotriva baloanelor, probabil printre primele tunuri proiectate dual purpose. Posibil sa fi fost o codificare austriaca a tunurilor germane cal.88mm FlaK L45. Tunurile erau instalate la pupa, in axul navei, in doua turele simple, inchise, una putand trage pe deasupra celeilalte (superfiring)”

    TAG = Torpedoboot Abwehr Geschuetz = Tunuri de lupta pentru torpiloare
    BAG = Baloon Abwehr Geschuetz = Tunuri de lupta impotriva baloanelor de observatie sau bombardament.

    Aceste tunuri au fost proiectate si construite de Skoda/Pilsen si in acel moment erau si din punct de vedere conceptual cit si calitativ superioare celor pe care incepea sa le construiasca Krupp la Bochum.

    Idea de marire a cadentei impotriva unor tinte cu mobilitate mare pentru acea vreme (torpiloarele) sau impotriva unor tinte ce reclamau un unghi mare de ridicare a tevii (+90 grade la tunurile Skoda de calibrul 90 mm in discutie), s-a rezumat in final la operatiunea de incarcare mai rapida a tunului, prin constructia lui mai speciala, prin optimizarea activitatii de ochire si nu in ultimul rind prin modernizarea procedurilor de antrenament a servantilor si acoordonarii lor prin comenzi de catre comandantul de tun.

    Austriecii au avut „codificari” nesemnificative pentru armatele europene, datorita ministerului de razboi care nu a prevazut categorii de tunuri, dezvoltarile lor si de ce nu o piata de desfacere libera. Ei au inarmat armata imperiului si atit.
    Cind Skoda a lansat un tun AA (printre primii din lume) de cal.90 mm, acesta a inzestrat si monitoarele lor de Dunare, si torpiloarele din Marea Adriatica si cuirasatul Szent Istvan si trupele terestre samd. Pentru denumire sau inspirat de la fratii lor mai mari nemti.
    Acestia au avut o codificare „serioasa” ce tinea cont de arma, calibru, firma, an de fabricatie , scopul tunului si chiar standardizarea lui viitoare.

    Sa luam un exemplu : tunul german , generic numit la noi cal.88mm flak L45

    Aceasta denumire nu a existat in armata germana.
    Calibrul s-a exprimat in cm.
    8,8 cm Tbts.K.L/45 (Krupp) in 8,8 cm Tbts.L.C/15 = Tun cal.8,8 cm pentru Torpiloare de lungime 45 cal. Fabricat de Krupp pe afet de torpilor pentru calibrul 8,8 cm construit initial in 1915

    8,8 cm S.K.C/30 in 8,8 cm Ubts.Flak L.C/41 = Tun cal.8,8 cm cu incarcare rapida construit in 1930 pe afet pentru cal. 8,8 cm de submarin, pentru lupta AA, construit in 1941. S.K. – Schnellladen Kanone, Flak – Flug Abwehr Kanone

    8,8cm Flak L/45 (Krupp) in 8,8 cm M.P.L.C/13 = Tun AA de cal.8,8cm Krupp pe afet marin cu pivot central pentru cal.8,8cm construit in 1913 si lungimea tevii de 45 de calibre. Apropo, acest tip de tun a fost montat pe NMS Regele Ferdinand la prova in pozitia B, ca tun AA, dupa prima modernizare in 1936 propusa si facuta de comandantul navei de atunci, devenit ulterior amiral.

    • Multumesc pentru informatii.
      In privinta tunului cal 88mm de pe Ferdinand, instalarea s-a facut in 1943, din cate stiu, la ambele distrugatoare clasa R.

      • Multumesc mult, mai greseste omul, a-ti observat ca nu mi-am adus aminte nici numele capitanului/amiralului … Cred ca virsta e de vina !

  2. Nu am inteles niciodata de ce astfel de nave au fost taiate.
    Puteau foarte bine sa devina nave muzeu .
    Cu vizitatori dar si elevi ai marinei militare care puteau vedea astfel dotarea inaintasilor. Toate tarile dezvoltate mentin diferite nave vechi ca muzeu si orgoliu national. Noi mereu doar taiem.

    • Ungurii au reconstituit cel mai vechi monitor, Leitha, in varianta constructiva originala, si l-au facut muzeu.
      Sarbii sau croatii, au undeva trasa pe mal coca monitorului Bodrog dar nu s-au apucat de reconstituiri.
      Ucrainenii au si ei monitorul Zelezniakov amplasat ca monument la Kiev.

  3. Monitorul Ardealul nu trebuia taiat ci transferat la muzeul militar si introdus in circut turistic.

    • noi avem tăiatul în sânge din păcate,cei mai buni prieteni ai „flexului”….vezi combinatele si rafinariile.

  4. As dori sa mai fac o adaugire cu privire la cal. 8,8 cm .
    Navele purtatoare ale acestui calibru au fost taiate si s-au transformat in pluguri si tractoare, de catre conducerea armatei, partitudului si guvernului de atunci sub atenta supraveghere a marelui nostru prieten de la rasarit. Dar tunurile unde sunt ?
    Nu puteau sa aiba loc in curtea Muzeului Marinei Romane din Constanta ? Raspunsul este : ba da , doar ca si acest muzeu nu a afisat sau nu a dorit sa pastreze, sau nu a a avut „singe ” sa ascunda pina la schimbarea timpului crimpeie din istoria natiunii noastre.
    Pe vremuri, mai dedemult cind ma dus mama prima data la acest muzeu, am vazut in curteun tun german naval din fosta baterie din sudul portului , astazi cam prin zona canalului. Astazi stiu ca acel tun era 10,5 cm S.K.C/32 in 10,5 cm M.P.L.C/32 fabricat de firma Rheinmetall-Borsig.
    ( 10,5 cm S.K.C/32 in 10,5 cm M.P.L.C/32 = 10,5 cm Schnellladen Kanone Construktion jahr 1932 in 10,5 cm Mittel Pivot Lafette Construktion jahr 1932)
    Evident, dupa niste ani buni acest tun, care facea parte din apararea de coasta a Romaniei , o baterie in operare germana si o alta baterie in operare romana (Bateria Carol), a fost „taiat” si in locul lui a aparut in curtea muzeului , scuzati-mi expresia un „rahat” fara nici o valoare istorica , un tun de cal.130mm rusesc.
    Asta ca sa fie stearsa din memoria urmasilor orice colaborare care a existat cu Germania oare ?
    Alt exemplu elocvent: toata lumea vorbeste sau pomeneste de vechiul submarin romanesc Delfinul, comandat de statul roman si construit de santierele italiene. OK .
    Dar de ce nu se vorbeste, macar din mindrie nationala si de Marsuinul si Rechinul construite la GALATI sub asistenta germana de romani ?
    De ce nu pomenim mai mult despre cele 90 de bucati de BFW109G-6 construite la IAR BRASOV ? ( BFW109G-6 = Bayerische Flugzeuge Werke typ 109 model G variant 6 ) si asa mai departe …
    Un ultim exemplu, ca deja sunt offtopic rau de tot, un prieten bun, istoric de meserie mi-a dat intilnire la un muzeu judetean inainte de 89′. Omul era muzeograf , si cind am ajuns la muzeu ma dus in pivnita si mi-a spus la ureche sa-mi aleg 2 sau 3 carti pentru mine, fiindca tot ce vad in jurul meu este in plan de trimis la topit, vreo 2 camioane de carti !
    Va spun titlul unei carti salvate : Claude Farrere de L’Academie Francaise,
    Istoria marinei franceze de la inceput pina in 1937, Editura Flamarion, Paris, 300 pag. aurite, Ex Libris ANTONII MOCSONYI DE FOEN . Asta despre topitul si taiatul la romani.
    Fara comentarii …

    • Trist si revoltàtor !

      Am fost acum câtiva ani la muzeul marinei din Constanta.
      Mai multe traduceri frantuzesti cam aiurea. Le-am propus sà refac placile pe spezele mele, mi-am làsat cartea de vizità.
      Crezi cà m-a contact cineva ? Si era gratis…

    • Se stie ca ne place sa taiem: „Mulțumită sergentului Brânzilă, „Rândunica” a supraviețuit acelei nopți, dar și războiului. A beneficiat de încă trei reconstrucții, una în 1928, una în 1951 și una în 1972. Din punctul meu de vedere, soarta acestei nave este o mare rușine pentru noi: a fost tăiată la Tulcea, după o tentativă de a fi adusă la Muzeul Marinei în 1984!!! Un sfârșit nedemn pentru primul torpilor care a făcut parte din marina militară a României și a marcat intrarea României în Primul Război Mondial! Păcat!”
      De aici: https://www.rumaniamilitary.ro/nave-romanesti-episodul-1-1-torpiloarele
      La comunisti distrugerea lucrurilor din cealalta epoca a fost litera de lege… Asa-i cand mediocritatea ajunge la putere.
      @Eroul: iarta-ma de offtopic, te rog!

  5. Absolut adevarat. La acest/aceste muzee militare au fost montati in virf de catre partide, ori niste moshi Teaca , ce nu au fost obisnuiti sa citeasca istorie nationala ci numai RSI-ul, in toata viata lor, ori niste pile de partid din civilie ce nu cunosc despre domeniul militar „decit ” gamela.
    Si eu le-am scris si lor si Academiei militare Mircea cel Batrin , si le-am oferit GRATUIT cite doua volume in limba romana despre istoria tunului naval de calibru
    10,5 cm incepind de la 1890 si pina in 1945 , in facto a firmelor Ehrhardt, Krupp si Rheinmetall, carte cu peste 200 de poze si 180 de schite/desene color, carte care ar fi deschis ochii a multi studenti, dar raspunsul a fost identic, cu cel primit de dumneavoastra. Sunt lamurit, astia sunt/au fost specialisti in mentinerea bordurilor negre din dormitoarele cazarmilor , de un negru lucitor , prin frecarea cu cirpa si motorina, „decit” atit …

    • Am fost acum vreo 8-10 ani la Muzeul de Istorie de la Constanta si, undeva la etaj, aveau o macheta a salupei Catina (sau Bujorascu) care era prezentata drept salupa torpiloare Randunica.

      Pentru cine nu stie, Catina si Bujorascu erau salupe civile in timp ce Randunica era nava militara, construita special pentru atac cu torpila cu scondru.
      Imposibil sa le confunzi daca nu esti complet idiot.

      Macheta avea torpile cu scondru (Catina a avut torpile autopropulsate).
      Si mai sinistru, torpilele pe scondru erau asezate invers, cu incarcatura exploziva spre pupa.
      Probabil tactica era sa dai in marsarier pana lovesti nava inamica.

      Sper ca, in astia 10 ani, si-o fi dat seama cineva de prostia aia.

  6. Dragilor noo abem pasiune la aruncat trecutul la gunoi.
    Daca e vechi se arunca!
    Si nu e vorba doar de mave militare….
    Ia sa vedem … Aviatia romana a avut mai multe turi de avione cu elice. Ultimele sovietice. Este eus pe undeva un Iak? Un Il 10? Imi povestea un mecanic de bord care a aburat pe Il10 ca au fost distruse cu mult zel…. In 1960 cand priveam fix la rasarit ..
    Personl ma mira ca la Muzeul Militar Central exista FT 17, R2, un panzer …

    Si cu a?te obiecte la fel.
    Nu e atat politica cat buba la creier. Care poa sa vina de la modernizarea inceputa acum 160 de ani . Inteleasa nu atat ca adoptare cat ca distrugere…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *