Nexter Ascalon

Nexter pregatesc un posibil contracandidat in calibrul 140mm pentru tunul Rheinmetall cal. 130mm, in contextul viitorului tanc european MGCS. Adica Nexter + KMW = love, dar fiecare cu teava lui.

Se poate considera ca scoaterea de la naftalina a prototipului Leclerc 140mm „Terminateur” a avut un scop precis.

Leclerc Le Terminateur cal. 140mm „clasic” si schema aproximativa de modificari la acest calibru

Nexter a prezentat in 14 aprilie a.c. conceptul de armament pentru Sistemul Principal de Lupta Terestra (MGCS). Deoarece se estimeaza ca confruntarile de mare intensitate vor reveni in deceniile urmatoare, MGCS si alte sisteme similare vor avea nevoie de un tun performant de calibru mare.

Pe baza experientei folosirii tunului 120 mm cu incarcare automata al tancului AMX-56 Leclerc si refolosind tehnologia rezultata dezvoltarea propriei munitii, inclusiv telescopice, Nexter a dezvoltat un concept de tun denumit ASCALON („Autoloading” si „SCALable Outperforming”). Scopul e de a creste sansele de supravietuire in lupta prin lovire mai rapida, mai departe, cu capacitate distructiva superioara, si cu constrangeri logistice si ergonomice cat mai reduse.

Potrivit fabricantului, ASCALON va oferi o arhitectura deschisa pentru a ii permite grefarea si continuarea dezvoltarii in cadrul programului european MGCS. Ultimul program similar a fost cel denumit „140mm Future Tank Main Armament” din anii 1990, in parteneriat Germania, Franta, Marea Britanie si SUA.

Printre caracteristicile asteptate ale viitorului tun, Nexter subliniaza urmatoarele:

  • Gama variata cu diferite lungimi ale penetratorilor in functie de specificul tintei si munitie ghidata dincolo de raza de vizuala directa.
  • Munitie telescopica compacta, cu proiectilul inglobat in cartus, avand o lungime maximă de 130 cm.
  • Camera de incarcare-ardere optimizata, avand presiunea interna similara celor actuale, pentru a furniza la gura tevii energii de pana la zece megajouli si o rezerva de crestere din design pana la 13 megajouli. Aceasta ar reprezenta o rezerva de letalitate pentru tinte greu blindate pe urmatoarele 5 decenii.
  • Curba de presiune in teava controlata cumulat cu o frana de gura nou conceputa au ca scop reducerea efectelor nedorite ale supra-presiunii la tragere in apropierea tunului, in special asupra grupei de infanterie de sprijin.
  • Impulsul controlat la tragere cu reducerea fortei de recul si a acceleratiei vor permite integrarea ansanmblului si pe platforme cu masa sub 50 de tone.
  • Alimentarea munitiei cu sistem de autoincarcare

In viitorul apropiat se preconizeaza testarea noii guri de foc calibru 140mm folosind munitie telescopica, pentru a putea corecta eventuale deficiente si atinge maturitatea tehologica la orizontul lui 2025.

Programul MGCS este asteptat a decide la sfarsitul lui 2022 care va fi tunul integrat pe noua platforma, cu demonstratorul tehnologic planificat a fi finalizat pentru 2024.

Deja in martie 2021, Rheinmetall a prezentat propriul concept pentru tunul de 130 mm, solicitand de asemenea participarea la faza demonstrativa tehnologica a MGCS. Tancurile Leopard 2 vor incepe a fi inlocuite incepand cu 2030-2035, potrivit estimarilor germane, daca programul MGCS decurge conform asteptarilor.

Reamintim ca Nexter, care face parte din grupul franco-german KNDS [KMW+Nexter Defense Systems], a militat pentru un tun calibrul 140 mm din programul FTMA [Future Tank Main Armament], confirmat de teste cu rezultate bune. Un astfel de tun integrat pe o platforma de 50 de tone ar permite o crestere de 70% a puterii de foc fata de unul de 120 mm.

Chiar si AMX-56 Leclerc ar putea beneficia, ipotetic vorbind, de acest tun pentru al carui calibru a fost prevazut din design cu spatiu de crestere ulterioara confirmat de prototipul botezat „Le Terminateur”. Intre timp Leclerc beneficiaza de modernizarea la standardul XLR, cu:

  • elemente ale programului Scorpion,in special comunicatii de ultima generatie;
  • kit-uri balistice,
  • jammere anti-DEI,
  • noi sisteme de observare si tintire,
  • inlocuirea subsistemelor vechi de 20 de ani iesite din intretinere,
  • instalarea une mitraliere FN Herstal cal. 7,62 pe turela T2B a cupolei comandantului
  • revitalizarea motoarelor V8X.

Primele 50 de exemplare, din totalul celor 200 tancuri + 18 vehicule tehnice prevazute in program, tocmai au fost contractate de Nexter, care va asigura si asistenta functionarii pentru urmatorii 10 ani.

Leclerc XLR

Se asteapta ca livrarile primului lot de Leclerc modernizate sa fie efectuate intre 2022-2024. Tancurile Leclerc modernizate vor fi in serviciul activ pana in jurul lui 2040, cand este planificata intrarea in uz a noilor MGCS « europene ».

De amintit ca Nexter continua sa dezvolte noi munitii si in calibrul 120mm, cum este cazul celei APFSDS SHARD.

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

ASCALON Proposed for MGCS – European Security & Defence (euro-sd.com)

Le français Nexter dévoile ASCALON, un concept de canon pour le char de combat du futur 

Leclerc trafi do modernizacji – Altair Agencja Lotnicza

Nexter prépare l’armement du char du futur | Nexter (nexter-group.fr)

Asafrance.fr/item/equipement-tensions-entre-les-industriels-nexter-et-rheinmetall.html

Edrmagazine.eu/the-french-armed-forces-renew-their-confidence-in-nexter-with-the-sustainability-and-renovation-of-the-leclerc-tank

. Globalsecurity.org/military/world/europe/leclerc-xlr.htm

 

Articole pe teme similare:

Iar propun unii modernizari de T-72… in timp ce altii lucreaza la un nou concept 

Tancul care era sa fie: STRV 2000

Nexter 120mm SHARD 

Leclerc la modernizare 

Botezul focului pentru AMX-56 Leclerc 

Lectiile angajarii tancului Leclerc in Yemen 

Americanii si britanicii vor tancuri noi 

Challenger vs Leclerc (II) 

Modernizari: Challenger 2 si Ariete 

Superioritate operationala 2030 

Feline – competitia suedeza si probabilitatea romaneasca 

Despre tancurile noastre… opinia unui specialist 

Unii inca modernizeaza T-55: Kafil 

 

41 de comentarii:

  1. Se pare ca nimic franco german nu merge calumea

    2
    • Deja mi-e mila de havionu’ comun 😀

      3
    • Sa nu exageram.Firmele între care exista rivalități, propun iar politicienii decid.Cu siguranta se va ajunge, din nou, datorita politicienilor, la un consens.

      • firmele care se ocupa cunosc foarte bine care e diviziunea muncii si stiu si ce tensiuni si neintelegeri sunt. nu faceau ei ofertele astea daca nu stiau ei ceva

        nu e fum fara foc…

        • Este foarte firesc ca firmele sa încerce sa își vândă produsul.Ele exista pentru a face comerț.Pentru a-si vinde produsele.Sunt convins ca decizia va fi una pragmatica, bazata pe opinia specialistilor de a se opta pentru un anume calibru, existând posibilitatea unui update al tunului, la un moment dat, asa cum s-a făcut trecerea de la 105 la 120mm.Desi nu sunt specialist în domeniu, cred ca un calibru de 130mm va fi suficient, inclusiv pentru faptul ca muniția mai poate fi dezvoltata iar un calibru mai mare ar oferi un spațiu de depozitare mai mic al muniției, dacă nu se creste masa tancului.
          Cred ca 130mm poate distruge tancul T14.

          2
  2. 130mm, 140mm, rusii vorbesc chiar de 152mm (probabil nu foarte serios), de vazut pana la urma daca chiar vor schimba calibrul si daca da care va fi viitorul calibru NATO.
    Faptul ca se discuta deja despre doua tunuri nu ma face foarte optimist in privinta viitorului tanc european…

    9
    • Prin urmare, CV90 mk4 cu licență se poate transforma în vânător de tancuri cu tunul de 140mm.
      Iar cu unul de 152 sau 155mm în artilerie mobilă.
      Până să fie operaționale, avem nevoie de brand-uri de 120 mm și muniție cât mai multă împreună cu apra și Larom.

      4
      • Și cu tunul calibru 120mm, L55, jucăria menționată de tine poate deveni un vânător de tancuri.Sau doar cu un lansator de rachete AT Spike.

        1
    • Eu cred ca se va ajunge cel puțin la calibrul 130mm iar alegerea calibrului se va baza pe informațiile deținute despre cel mai performant tanc din tabăra adversa, respectiv T-14 care încă nu a intrat în producția de serie, datorita imaturitatii tehnologice.
      Cum am mai spus, firmele rivale propun iar politicienii vor transa și acest subiect.
      Sunt ferm convins ca tancul franco german va intra în producția de serie în jurul anului 2030, asa cum se dorește.
      Americanii iau în calcul sa treacă la un calibru mai mare?
      În cazul nostru, în tot raul și un bine.Cand vom cumpăra un alt tanc, vom lua unul pe care se poate monta un tun de calibru 130 sau 140mm.

      2
  3. Platforma de 50 t doar?

  4. Hai ca e bine unu Hau altu Cea și magareața începe să dea copite ca nu știe ce sa facă cu prostovani din căruță, de ce nu baga direct calibru de 150 și termina balciu pentru următori 30, 40, 50 de ani si cu abgradari permanente la muniție ca acolo e toată șusta, la muniție ca tunu vorba aia azi e din bronz mâine din otel da muniția e total diferita mai ieri erau ghiulele iar astăzi săgeată

  5. Terminatoru’ este o copie total nereusita la 100% romanescul TR85M1 atrag atentia sindicatele din neindustria nationala de aparare, acesta este restilizat cu cateva ,,elemente” de AMX mai ales la acele componente sensibile ce n-au putut fi copiate.
    Gallicii recunosc acest fapt si mentioneaza ca nu inteleg cum a pututut fi realizata aceasta super -tehnica (MApN nedorind sa divulge detalii sensibile) avand in vedere multitudinea caracteristicilor cel mai probabil agrare spun ei, tehnologia nefiind in niciun caz una extraterestra fiind prelevate nenumarte probe in acest sens.
    La cateva inventii brevetate pe TR specialistii europeni au fost nevoiti din nefericire sa renunte, este vorba in primul rand de faimosul bustean mai ales din considerente de green deal dar si din cauza insistentelor vehemente ale verzilor teutoni si ale Gretei, aceasta din urma a amenintat ca niciun viking nu va cumpara taradaica daca nu-i total prietenoasa cu mediul, verzii fiind si ei total de acord cu aceasta.
    In continuare au tinut totusi sa-i transmita marelui URS un mesaj de pace, varianta care va fi amplasata la granita cu acesta nu este conditionata in niciun fel de green deal putand functiona si cu biofuell inclusiv cu binecunoscutul alcohol de catre acestia si ca va intra in productie nu mai devreme de 2150-2200 intr-ucat ar crea serioase dezechilibre regionale intre statele membre si URS chiar daca populatia din raioanele vestice URSesti s-ar putea confrunta cu o penurie de alcohol ce ar putea fi rezolvata totusi prin introducerea super-tehnologiei cu cele doua butoaie preluate de la TR85 M1.
    Acestea butoaie sunt strategic amplasate neavand in niciun caz rol de rezervoare de carburant desi par, destinatia lor fiind strict secreta pana de curand aflandu-se in final ca este o instalatie mixta, cel din stanga avand rol de tanc de fermentare iar cel din dreapta de distilare, racirea realizandu-se direct cu instalatia de climatizare sau dupa caz cu insasi instalatia de racire a grupului energetic fiind interdependente una fata de cealalta.
    Intrucat materia prima se gaseste din belsug in extremitatea estica a UE (amintim aici cerealele fructele, sfecla furajera etc ) acestea gasindu-se cu presilectie in Romania mai ales in podisul Transilvaniei dar si in celellalte regiuni se asteapta ca tehnologia sa fie testata mai intai in Romania prin mici modificari mai intai la TR85 M1 acesta fiind considerat totusi prototipul primordia, specialistii fiind foarte increzatori in rezultatul acestuia apoi prin 2150 sa inceapa productia de serie.?

    25
  6. Iar in cazul unor astfel de calibre este clar ca tunul va avea incarcarea automata. Problema rezervei de munitie, ridicata si de Marius mai sus, devine insa presanta.

    2
  7. Ăștia nu știu că inamicul nu mai vine cu tancul?
    Poți să fii furnizor, pilon și pol de securitate și stabilitate cu 100 mm la țeavă.

    6
  8. E … si cand cu cativa ani in urma am zis ca am putea inbcerca si noi un 130 mm plecand de la existentul 412 Model 1982 /M1954 (M-46) … cica ca nu ..

    Desi desi se putea pleca de la teava existenta!

    2
  9. pe cat de bun, pe atat de urat Leclercul ca design. Zici ca-i o gogoasa cu tun…

  10. Poate ar fi mai bin sa se concentreze pe dezvoltarea de noi munitii in calibrul 120? Mi se pare ca se duce oarecum spre ridicol toata povestea cu cresterea calibrului. Deja un Abrams sau un Leo se duc lejer spre 65 de tone, apropiindu-se de 70 (lnici cu Leclerc nu mi-e rusine, chiar daca e un pic mai usor). Calibrul mai mare va insemna implicit un tun si o turlela marite, alta greutate in plus. Autoladerul (ca fara el nu prea se poate la calibrele astea) mai vine si el cu ceva kilograme. Cum arata si Marius mai sus, munitia ocupa mai mult loc. Daca nu vrei sa cari doar o cantitate simbolica de munitie, trebuie sa maresti si magazia, ceea ce se poate face doar marind cutia blindata, deci din nou crestem masa. O sa ajunga probabil sa treaca de 80 de tone, ceea ce reprezinta un stres imens pentrun anasamblu motor / transmisie. Cred ca e un motiv pentru care calibrul tunurilor de tanc s-a stabilizat la 120 -125 mm de ceva timp.

    Calibrele mai mari le-as lasa obuzierelor, sau eventul unui vanator de tancuri dedicat.

    3
  11. Și cuirasatele au avut cursa aceasta a calibrelor tot mai mari, până ce un amărât de biplan a rezolvat Bismarck. Yamato la fel…
    Noi mai bine să ne vedem de termobarice.

    10
  12. Of , iar trebuie sa ma apuc de proiectat tancuri ca prapaditii astia nu se descurca deloc. 🙁

    10
  13. Da la toate planurile astea militare a UE, țărișoara noastră cu ce contribuie și la care program ?
    – Vom produce un tun AT la Reșița ? Cu ce scule că au fost duse în Rusia post URSS .
    – O sa producem la Făgăraș pulberea încărcăturii de azvârlire a proiectilelor antitanc ? Cu ce că nici praful de pușcă comun cartușelor nu se mai produce.
    – Va contribui ceva fabrica românească cu șuruburile , șaibele și niturile noilor tancuri europene ?
    – Se va realiza in tara trenul de aterizare sau macar balamalele cupolei carlingii la noul avion multirol european ?

    Întreb că în afară de promovări in grad de 1 decembrie, lipsim la oricare acțiune comună în cercetare-producție arme ( oricare) europene.
    Suntem la nivel de cercetare și producție militară = „nimeni”.

    Poate așteptăm și corvetele/ fregatele multirol comune UE ?
    Timp avem , mancare este la popotă , avansările vin regulat. Ca și mărirea pensilor speciale/ de servici.
    Ce ne batem capul cu tunuri , taburi ,avioane , elicoptere, fregate și corvete , obuziere și puști de asalt la normele NATO ?
    Din 2004 merge tot așa. Alți 10 ani in plus, chiar 15- 20, nici o problema.?????.
    Părerea mea.

    5
  14. In tot acest tim la mapn se proiectează prastii si arcuri

    3
  15. Nu ne trebe d’astea. Nord coreenii au ieșit la parada cu artilerie trasa de tractoare! Avem fabrici de tractoare, avem tunuri tractabile. Fiecare țăran, fermier, trebuie sa aibă rapid capacitatea de a și militariza tractorul și de a agata de el un tun ceva. Se va ridica tara, razesii ca pe vremuri, nu cu furci și coase ci cu tractoare și artilerie. Băgăm spaima în toți.

    3
  16. Cei de la Sputnik au să inţepe roţile la tractoare,domnule,nu le mai da idei.
    Au mai iesit americanii cu tancurile din porumbi si ne-am pánico cu toţii!
    Important este să se facă ceva.,nu să sea cu mâinile-n brâu.

    3
  17. Lasand gluma la o parte, cred ca ar trebui sa porneasca de la structura Strv 2000 140/40.
    Motor in fata, turela in spate.
    As prefera echipajul in sasiu, in spatele motorului, pe model Armata, si turela fara echipaj.
    La autoloader as incerca modelul utilizat de turela Falcon, cu doi tamburi cu 6-8 lovituri fiecare.
    Pentru fiecare tambur, alimentare separata, automata, din sasiu.
    Daca se trece la munitie telescopica, big win, ca spatiu ptr munitie.
    Trapa in spatele sasiului, pe model Merkava, ptr realimentare cu munitie si, daca e spatiu, evacuare de urgenta echipaj.
    Mitraliera coaxiala 7.62mm
    Tun codirectional 40-50mm, cu munitie telescopica 3P, apt sa atinga o elevatie de +60 grade.
    O teleoperabila 7.62 mm
    Trophy si alte contramasuri.
    Echipaj de 3 dar sa poata fi operat fara probleme si cu 2 oameni.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *